جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دوست داشتن خود

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    دین، کتاب، طبیعت
    نوشته
    23,724
    حضور
    63 روز 13 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    33625

    راهنما دوست داشتن خود




    نگاهی به کتاب «هم‌وابستگی جدید» نوشته‌ی ملودی بیتی.


    این کتاب راهنما به ما کمک خواهد کرد تا به زندگی خود بازگردیم. آنگاه می‌توانیم رفتارهایی را انتخاب کنیم که برای ما مفید هستند. از آن‌جا که رفتارهای هم‌وابسته ما را حفظ کرده‌اند، کنار گذاشتن آن‌ها شاید در آغاز ترسناک به نظر برسد.

    دوست داشتن خود
    کتاب «هم‌وابستگی جدید» حاصل تأملات، سادگی و صراحت ملودی بیتی است. او در این کتاب ما را راهنمایی می‌کند تا یاد بگیریم همان کسی باشیم که هستیم، یعنی خود اصیل‌مان. همچنین ابزار لازم را در اختیار ما می‌گذارد تا با کنار گذاشتن عادت‌های ناسالم، زندگی خود را دوباره بسازیم.
    ملودی بیتی در این کتاب شرح می‌دهد که چگونه رفتارهای هم‌وابسته تغییر کرده است. او تمرین‌ها و آزمون‌های خاصی را در واکنش به رفتارهای ناشی از هم‌وابستگی ارائه می‌دهد که به ما این توانایی را می‌بخشد تا میزان رفتارهای هم‌وابسته‌ی خود را بسنجیم. راهنمایی‌های گام به گامش سبب می‌شود تا از چنگال هم‌وابستگی رهایی یابیم و از منطقه‌ی هم‌وابسته بیرون بیاییم. به ما کمک می‌کند تا بازگردیم و زندگی خود را از نو آغاز کنیم. ملودی بیتی یکی از شخصیت‌های تأثرگذار جنبش بهبود، استاد شناخت هم‌وابستگی و نویسنده‌ی بیش از پانزده کتاب خودیاری است. (از متن کتاب)
    ملودی بیتی پیش از این چهار کتاب: پایانی بر هم‌وابستگی (1986)، فراتر از هم‌وابستگی (1988)، زبان رها کردن (1990) و راهنمای افراد هم‌وابسته برای دوازده گام (1990) را به موضوع هم‌وابستگی اختصاص داده است. اما آن‌ها را کافی نمی‌داند و هم‌وابستگی جدید را می‌نویسد تا تردیدهایی را روشن کند، اطلاعات جدیدی را مطرح کند، چگونگی تغییر شکل هم‌وابستگی و گزینه‌های جدید حمایت کردن را در میان بگذارد.
    اصطلاح هم‌وابستگی زمانی که ملودی بیتی اولین کتاب خود را نوشت برای بیشتر مردم ناآشنا بود. اما پس از انتشار، آن کتاب در فهرست پرفروش‌ها قرار گرفت. اکنون این کتاب در مدارس و دانشکده‌های بسیاری تدریس می‌شود. این راهنما را همه‌ی کسانی که در سراسر جهان، در پی آن هستند تا درمانی برای دردِ نادیده گرفتن خود بیابند می‌خوانند و در مراکز درمانی و گروه‌های بهبودی خوانده می‌شود.
    این کتاب از پنج بخش و هر بخش از چندین آموزه تشکیل شده است. این بخش‌ها عبارتند از: 1. عبور از مرزها و بازگشت 2. رهایی از دام کنترل و دریافت لطف 3. ارتباط آگاهانه با خود 4. بگیر و رها کن: فقط یک احساس 5. راهنمای مشکل‌یابی.
    این کتاب برای مبتدیان و نیز کسانی نوشته شده است که در مسیر مراقبت از خود پیشرفته‌تر هستند. همچنین راهنمایی‌های کاربردی ارائه شده در این کتاب برای کسانی مفید است که در حال بهبود از وابستگی شیمیایی هستند و از لحاظ هم‌وابستگی به پایین‌ترین حد رسیده‌اند. همچنین این کتاب برای کسانی نوشته شده است که مایل هستند مطالب بیشتری درباره‌ی تعیین حد و مرز یا رویارویی با احساس‌ها بیاموزند، اما نمی‌خواهند یا نیازی نمی‌بینند که در جلسات معالجه، روان‌درمانی یا گروه‌های بهبود شرکت کنند.
    برای بهره‌گیری از این کتاب، لازم نیست به خود برچسب هم‌وابسته بزنید و در پی یک تحول بزرگ باشید، بلکه می‌توانید درباره‌ی رفتارهای خاصی بیاموزید که به شما کمک می‌کنند تا بهتر مراقب خود باشید. «در این کتاب فهرستی دراز از امر و نهی نخواهید دید. وظیفه‌ی من این نیست که به شما بگویم چه بکنید. دوست داشتن خود، به معنای اعتماد داشتن به خودمان است؛ نه دنبال کردن قوانین شخص دیگر. اگر چه این کتاب در گروه عناوین خودیاری طبقه‌بندی شده، کلید چگونگی انجام کار در خود شما نهفته است.» (ص 20)
    ساختار این کتاب شبیه راهنمای مراکز بزرگ خرید است. آن نقطه‌ای را که طبق راهنمایی‌های کتاب نشان می‌دهد «شما آن‌جا هستید» پیدا کنید و سپس خواهید دید چگونه می‌توانید به مقصد مورد نظرتان برسید.
    برای بهره‌گیری از این کتاب، لازم نیست به خود برچسب هم‌وابسته بزنید و در پی یک تحول بزرگ باشید، بلکه می‌توانید درباره‌ی رفتارهای خاصی بیاموزید که به شما کمک می‌کنند تا بهتر مراقب خود باشید. «در این کتاب فهرستی دراز از امر و نهی نخواهید دید. وظیفه‌ی من این نیست که به شما بگویم چه بکنید. دوست داشتن خود، به معنای اعتماد داشتن به خودمان است؛ نه دنبال کردن قوانین شخص دیگر. اگر چه این کتاب در گروه عناوین خودیاری طبقه‌بندی شده، کلید چگونگی انجام کار در خود شما نهفته است.»

    اما هم‌وابستگی چیست؟ پاسخ این سوال را می‌توانیم در بخش اول بیابیم. برخی از مردم در رابطه با موضوع هم‌وابستگی سردرگم هستند. شاید آن‌ها هم‌وابستگی را مشابه شیفتگی مهلک بدانند یا شاید هم‌وابستگی را با روان‌پریشی، شخصیت مرزی یا اختلال وسواسی ـ جبری یکی بدانند. بیتی در کتاب «پایانی بر هم‌وابستگی» شخص هم‌وابسته را چنین تعریف می‌کند: «کسی که اجازه می‌دهد، رفتار شخص دیگر بر او تأثیر بگذارد و وسواس فکری او، کنترل کردن رفتار آن شخص است.»
    اما هم‌وابستگی به این محدود نمی‌شود. هم‌وابستگی، زیاده‌روی در رفتارهای طبیعی است. گاهی پیش می‌آید که بیش از حد کار می‌کنیم، بیش از حد مراقبت می‌کنیم، بیش از حد بی‌حس یا بیش از حد درگیر می‌شویم. آنگاه فراموش می‌کنیم در کجا مسئولیت‌های مشخص دیگر آغاز می‌شود و مسئولیت‌های ما پایان می‌یابد. گاهی هم به اندازه‌ای مشغول می‌شویم و کار داریم که خود را نادیده می‌گیریم. آدم‌های هم‌وابسته شاید احساس‌ها را خفه کنند، متکی به دیگران و نیازمند باشند، اما امتیاز آن‌ها این است که پس از بررسی و حل این مشکلات می‌توانند انسان‌هایی برجسته شوند.
    آدم‌های هم‌وابسته همچنان به حرکت ادامه می‌دهند، در حالی که اطرافیان‌شان با وجود زندگی راحت‌تری که داشته‌اند، درجا می‌زنند. این گروه می‌خواهند کمک کنند و وقتی یاد بگیرند به خودشان هم کمک کنند، معمولاً آدم‌هایی مفید می‌شوند. بسیاری از آن‌ها رهبرانی می‌شوند که جهان ما را تغییر می‌دهند.
    بخش دوم به نام رهایی از دام کنترل و دریافت لطف راه‌هایی جایگزین را برای رفتارهای هم‌وابسته نشان می‌دهد. بخش سوم به شما کمک می‌کند تاریخچه‌ای کوتاه از وضعیت عاطفی‌تان بنویسید و در بردارنده‌ی چند آزمون است. این بخش نه تنها هم‌وابستگی را به رفتارها تجزیه کرده و علت مشکل را مشخص می‌نماید، بلکه به ما کمک می‌کند تا نگاه دقیقی به عواطف نهفته در زیر کارهایمان بیندازیم. بخش چهارم به حفظ سلامت عاطفی می‌پردازد. بخش پنجم راهنمای مشکل‌یابی است و پیشنهادهایی برای رویارویی با شرایط آزاردهنده‌ی خاصی که رخ می‌دهد، مطرح می‌کند. در پایان کتاب به راه‌هایی ساده برای تشخیص تقریباً هر نوع کمک ممکن دست خواهید یافت.
    هم‌وابستگی به معنای رد شدن از مرزهاست. از کجا بفهمیم که آنچه می‌کنیم هم‌وابستگی نام دارد؟ معمولاً هنگامی از مرز عبور می‌کنیم و به منطقه‌ی هم‌وابسته وارد می‌شویم که برای کاری که انجام می‌دهیم انگیزه‌ای پنهانی داریم؛ افزون بر این، کارمان آزاردهنده است، مفید نیست. این کتاب راهنما به ما کمک خواهد کرد تا به زندگی خود بازگردیم. آنگاه می‌توانیم رفتارهایی را انتخاب کنیم که برای ما مفید هستند. از آن‌جا که رفتارهای هم‌وابسته ما را حفظ کرده‌اند، کنار گذاشتن آن‌ها شاید در آغاز ترسناک به نظر برسد. آیا حاضر هستید مدتی احساس ناراحتی کنید؟ (ص 26)
    * هم‌وابستگی جدید، ملودی بیتی، فرناز فرنود، همایون آثار، 1392، 14000 تومان
    بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


  2. صلوات ها 3


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود