صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قول های خدا

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    ریاضی
    نوشته
    1,543
    حضور
    227 روز 2 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7898

    قول های خدا




    به نام خدا.

    با سلام.

    بنده اول بحث عرض کنم که من اگر خدا قبول کنه ، به دین اسلام و مذهب تشیع هستم. فقط یک سوالی این اواخر برام ایجاد شد که من رو به شک انداخت. میخواستم ببینم چطور میشه حلش کرد.

    خدا بعضی چیزها رو قول داده که انجام میده. مثلا خدا خودش میگه روزی آفریده هاش بر عهده اش هست ( سوره ی هود آیه 6 ) بعد میبینم که خیلی ها روزیشون نمیرسه و همواره گرسنه و ضعیف هستند. یا مثلا خدا در قرآن وعده داده که ازدواج کنید اگر بینوا باشید از فضل خودم توانگرتون میکنم ( سوره نور آیه 32 ) اما در واقعیت چه بسیار ازدواج ها که بخاطر فقر از هم میپاشه و چه بسیار افراد که زن هم میگیرن اما توانگر که نمیشن هیچ ، با زن و چند تا بچه تو یه اتاق باید به سختی بگذرونند!

    خوب تو این موارد ، تکلیف قول خدا چی میشه؟ بهترین جوابی که میدیم اینه که میگیم خدا داره امتحان میکنه! خوب این چطور شد؟ خدا میگه برید ازدواج کنید من نمیذارم بدبخت بشید ، بعد که بدبخت شد میگیم داره امتحان میکنه! پس چطور به خدا و قولش میشه اعتماد کرد؟ وقتی که هر چیزی ممکنه امتحان باشه و هیچ تضمینی هم نیست که خدا جایی که قول داده امتحان نگیره؟

    با تشکر ، ستایشگر
    اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله و اعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و بضر تکشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره، و رحمه منک تجللناها و عافیه منک تلبسناها، برحمتک یا ارحم الراحمین.

    من بیچاره ترین موجود در عالم بودم و خدایا، محبت حسین (ع) رو در دل من گذاشتی و من خوشبخت ترین فرد زمین شدم.

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,059
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11169



    با نام الله




    قول های خدا








    کارشناس بحث: استاد شعیب



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4428



    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    در مورد رزق افراد که بر عهده خداست باید عرض کنم که خدا به اندازه همه انسان ها که در روی زمین زندگی می کنند منابع خوراک و پوشاک و مسکن قرار داده است و در انسان ها این قابلیت را قرار داده که به تحصیل آن ها بپردازند و از آنها بهره مند شوند.

    فکر تدبیر معیشت ، قوت کار و عمل، منابع بی شمار تغذیه در اطراف گروه های انسانی و... هر آنچه که برای یک زندگی با رفاه کامل لازم بوده خدا برای انسان ها -با کم و زیاد - قرار داده است حتی در همان جوامعی که ما امروزه می بینیم گرسنگی بیداد می کند و هر روزه هزاران کودک از گرسنگی می میرند خدا بیشترین معادن طلای عالم را در میان آنها قرار داده است که همان ها می توانند از ثرومند ترین کشور های جهان باشند.

    اینها همه و همه اسبابی است که خدا به واسطه آنها رزق انسانها را تضمین کرده است اما در این بین بعضا عادات و رسوم ، تنبلی ها، به کار نبستن توانایی های خدا دادی و از همه مهم تر دست انداز عده ای از مستکبرین و جهان خواران مانع این رزق عمومی شده است تا جایی که یکی از همین کشور های مستکبر سالیانه هزاران تن گندم خریداری شده از کشاورزان خود را به اقیانوس ها می ریزد تا مبادا کشاورزش بی کار شود و از طرفی این گندم ها باعث آبادی کشوری شود.

    و الا خدا همه اسباب را فراهم کرده و به اندازههمه و حتی بیشتر رزق را در عالم قرار داده است تا جایی که قبل از این که کودک نیاز به تغزیه داشته باشد خدا شیر را در پستان های مادر جاری می کند و حتی قبل از آن در رحم مادر وسیله ارتزاقش را قرار داده است.
    خدا به انسان وعده رزق داده است ولی باید او در مسیر قرار بگیرد اگر خدا رزقش را زیاد نکرد اعتراض کند باید تلاش کند و الا در خانه بنشیند رزقی که خدا برایش مقرر کرده به او نخواهد رسید و دعا هم برایش فایده ای نخواهد داشت
    «عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام رَجُلٌ قَالَ لَأَقْعُدَنَّ فِي بَيْتِي وَ لَأُصَلِّيَنَّ وَ لَأَصُومَنَّ وَ لَأَعْبُدَنَّ رَبِّي فَأَمَّا رِزْقِي فَسَيَأْتِينِي فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام هَذَا أَحَدُ الثَّلَاثَةِ الَّذِينَ لَا يُسْتَجَابُ لَهُمْ‏» «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَرَأَيْتَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا دَخَلَ بَيْتَهُ وَ أَغْلَقَ بَابَهُ أَ كَانَ يَسْقُطُ عَلَيْهِ شَيْ‏ءٌ مِنَ السَّمَاء»

    از طرفی خدا تکوینا رزق را در عالم گذاشته و از طرفی برای کم بود های احتمالی در فرض وجود موانع دستور هایی را تشریع فرموده است ازجمله انفاق به مستمندان و پرداخت زکات و... که این ها هم در همان راستای بر عهده گرفتن رزق خداست.
    در قرآن آمده است: «و اذا قیل لهم انفقوامما رزقکم الله قال الذین کفروا للذین آمنوا انطعم من لویشآءالله اطعمه ان انتم الا فی ضلال مبین » ; و هنگامی که به آنان گفته می شود از آن چه خدا به شما روزی کرده، انفاق کنید، کافران به مؤمنان می گویند: آیا ما کسی را اطعام کنیم که اگر خدامی خواست، او را اطعام می کرد؟ (پس خداخواسته که او گرسنه باشد.) شما فقط در گمراهی آشکارید.
    همه این سنت هایی که چه تشریعا و چه تکوینا خدا برای رزق انسان قرار داده گاها با بد عمل کردن ما انسانها و عمل نکردن به آنها باعث فقر و فلاکت عده ای می شود
    ... ِ إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم‏ ... ( الرعد/11) ...
    «ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذيقَهُمْ بَعْضَ الَّذي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» (الروم - 41)
    ترجمه: در دريا و خشكى فساد ظاهر گشت به خاطر كارهاى بد مردم، ظاهر گشت تا خدا به اين وسيله بعضى از آثار كار بد را به ايشان بچشاند.

    و الا جامعه ای که کسی مانع رزق دیگری نشود ، اغنیا به فقرا صدقه دهند زمین داران و مال داران و .. زکات مالشان را بدهند و انسانها به وظایف ایمانیشان که درست عمل کنند ( که خود باعث افزایش رزق می شود)
    و حتی فرا تر از این اگر فرد در تنگ دستی صدقه دهد خدا او را بی نیاز می کند
    حضرت علی (ع) می فرمایند : « إِذَا أَمْلَقْتُمْ فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَةِ (قصار/250) وقتی از فقر کارتان به گرسنگی کشید با دادن صدقه با خدا تجارت کنید »

    ادامه دارد.....


    ویرایش توسط شعیب : ۱۳۹۳/۰۲/۳۱ در ساعت ۱۱:۰۱

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4428



    اما در باب وعده الهی به روزی دادن به کسی که ازدواج می کند:

    «إِنْ یکُونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» و خداوند قادر به چنین کاری هست؛ زیرا خداوند واسع و علیم است: «وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ»
    جوانی از انصار نزد پیامبر خداصلی الله علیه وآله آمد و از فقر و نیازمندی خود به آن حضرت شکایت کرد. پیامبر به او فرمود: ازدواج کن! [در برخی از منابع نقل شده که این عمل 3 بار تکرار شد و هر بار پیامبرصلی الله علیه وآله همان پاسخ را دادند.
    پس از خارج شدن جوان از محضر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، مردی از انصار، خود را به آن جوان رساند و گفت: مرا دختری است زیباروی. سپس آن دختر را به همسری او در آورد. خداوند نیز به سبب این عمل، در رزق و روزی او توسعه داد و آن جوان به نزد رسول الله صلی الله علیه وآله آمد و از حال خود خبر داد و پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود:

    «یا مَعْشَرَ الشَّبَابِ عَلَیکُمْ بِالْبَاهِ؛ (8) ‌ای گروه جوانان! بر شما باد به ازدواج کردن!»
    و باز از ایشان است: «اِلْتَمِسُوا الرِّزْقَ بِالنِّکَاحِ؛ (9) رزق را در ازدواج جستجو کنید!» و نیز می‌فرمایند: «اِتَّخِذُوا الْأَهْلَ فَإِنَّهُ أَرْزَقُ لَکُمْ؛ (10) تشکیل خانواده دهید! پس همانا خانواده برای شما رزق رسان‌تر است.» و اینکه امام صادق علیه السلام در باب رزق آور بودن ازدواج می‌فرمایند: «الرِّزْقُ مَعَ النِّسَاءِ وَ الْعِیالِ؛ (11) رزق و روزی با همسر و فرزندان می‌باشد.»
    و از اینکه رسول اکرم صلی الله علیه وآله می‌فرمایند: «لَوْ أَنَّکُمْ تَتَوَکَّلُونَ عَلَی اللَّهِ حَقَّ تَوَکُّلِهِ لَرَزَقَکُمْ کَمَا یرْزُقُ الطَّیرَ تَغْدُو خِمَاصاً وَ تَرُوحُ بِطَاناً؛ (23) اگر بر خداوند توکل کنید، آن چنان که حق توکّل بر اوست، خداوند شما را روزی می‌دهد؛ همچنان که پرندگان هر بامداد با شکمهای گرسنه از آشیانه خود می‌پرند و شبانگاه با شکمهای سیر باز می‌گردند.»

    و اما عواملی که در ازدواج موجب افزایش رزق و روزی انسان می‌شوند، عبارت اند از:

    1
    . ایمان و تقوا

    یکی از اصول اساسی که اسلام به آن اهمیت زیادی داده است و آن را وسیله تقرب به درگاه الهی و ارزش یافتن فرد مسلمان معرفی می‌کند، مسئله ایمان به خدا و تقواست؛ همچنان که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ»؛ (24) «همانا گرامی‌ترین شما در نزد خدا، با تقواترین شماست.»
    از این رو، فرد مسلمانی که به خاطر تقوای الهی و برای حفظ دین و پیروی از سنت پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله اقدام به ازدواج می‌کند، در درگاه پروردگار، عزّت و ارزش خاصی می‌یابد و به دلیل آراسته شدن به این زیور اخلاقی، مورد توجه خاص خدا واقع می‌شود؛ به طوری که خداوند از مکانی که هرگز گمان نمی‌برد، برای او روزی می‌رساند: «وَ مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لا یحْتَسِبُ»؛ (25) «کسی که تقوا پیشه کند، خداوند گشایشی برای او قرار می‌دهد و از آنجا که گمان ندارد، به او روزی می‌بخشد.»
    و در آیاتی که از قرآن، باز شدن درهای برکات [روزی] را از آسمان و زمین، مشروط به ایمان و تقوای مردم معرفی می‌کند: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»؛ (26) «و اگر اهل شهرها و آبادیها ایمان می‌آوردند و تقوا پیشه می‌کردند، برکات آسمان و زمین را به روی آنها می‌گشودیم.»
    همچنان که در حدیثی نورانی از وجود مقدس پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، تقوا به عنوان راه کسب روزی حلال بیان شده است. آن حضرت در حجة الوداع فرمود: «فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی قَسَمَ الْأَرْزَاقَ بَینَ خَلْقِهِ حَلَالًا وَ لَمْ یقْسِمْهَا حَرَاماً فَمَنِ اتَّقَی اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ صَبَرَ أَتَاهُ اللَّهُ بِرِزْقِهِ مِنْ حِلِّهِ وَ مَنْ هَتَکَ حِجَابَ السِّتْرِ وَ عَجَّلَ فَأَخَذَهُ مِنْ غَیرِ حِلِّهِ قُصَّ بِهِ مِنْ رِزْقِهِ الْحَلَالِ وَ حُوسِبَ عَلَیهِ یوْمَ الْقِیامَةِ؛ (27) خدای تبارک و تعالی رزق حلال را بین خلقش تقسیم کرده و آن را به طور حرام تقسیم نکرده است. پس هر کس از خدای عز و جل پروا کند و صبر نماید، خداوند رزقش را از راه حلال می‌دهد و هر کس پرده حرمت الهی را پاره کند و رزقش را از غیر راه حلال بگیرد، رزق حلالش را به عنوان قصاص از او خواهند گرفت [و در نتیجه، همان مقداری را که باید از حلال می‌خورد، از حرام می‌خورد و نه بیشتر] و روز قیامت بر او حساب می‌کنند.»
    شاید به همین دلیل که تقوا در روزی انسان مؤثر است، شاهدیم که در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله استغفار از گناه که از آثار تقوا می‌باشد، به عنوان یکی از عوامل جلب روزی معرفی می‌شود:
    «أَکْثِرُوا الِاسْتِغْفَارَ فَإِنَّهُ یجْلِبُ الرِّزْقَ؛ (28) زیاد استغفار کنید؛ زیرا استغفار روزی را [به سوی شما] می‌کشاند.»

    2
    . احساس مسئولیت
    فقر نمی‌تواند مانع راه ازدواج گردد، بلکه چه بسا ازدواج سبب غنا و بی نیازی می‌شود. دلیل آن هم با دقت روشن می‌شود؛ زیرا انسان تا مجرد است، احساس مسئولیت نمی‌کند؛ نه ابتکار و نیرو و استعداد خود را به اندازه کافی برای کسب درآمد مشروع بسیج می‌کند و نه به هنگامی که درآمدی پیدا کرد، در حفظ و بارورساختن آن می‌کوشد و به همین دلیل، افراد مجرد غالباً خانه به دوش و تهی دست اند. اما بعد از ازدواج، شخصیت انسان تبدیل به یک شخصیت اجتماعی می‌شود و خود را شدیداً مسئول حفظ همسر و آبروی خانواده و تأمین وسائل زندگی فرزندان آینده می‌بیند. بنابراین، تمام هوش و ابتکار و استعداد خود را به کار می‌گیرد و در حفظ درآمدهای خود و صرفه جویی تلاش می‌کند و در مدت کوتاهی می‌تواند بر فقر چیره شود. (29)
    به بیانی دیگر، مگر نه آنکه احتیاج ما باعث اختراع است، احساس مسئولیت نیز انگیزه‌ای نیرومند است که در وجود انسان نهاده شده است. همانا روزی خدا در زمین نهفته شده و توانمندیهای انسان در وجود خود او نهفته است. وقتی این توانمندیها شکفته شود، روزی خدا نیز با امید و نیازمندی و به وسیله سعی و کوشش بیرون خواهد آمد. (30)
    و از اینجاست که در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله آمده است:
    «مَنْ تَرَکَ التَّزْوِیجَ مَخَافَةَ الْعَیلَةِ فَقَدْ أَسَاءَ ظَنَّهُ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ (31) هر کس امر ازدواج را از بیم مخارج عائله مندی ترک کند، همانا به خداوند گمان بد برده است.»


  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4428



    3. سعی و تلاش
    بدون شک انسانها از نظر استعدادها و مواهب خدادادی با هم متفاوت اند؛ ولی با این حال، آنچه پایه اصلی پیروزیها را تشکیل می‌دهد، تلاش و سعی و کوشش آدمی است. آنها که سخت کوش ترند، پیروزترند و آنها که تنبل‌تر و کم تلاش ترند، محروم ترند. (32)
    از این رو، قرآن بهره انسان را متناسب با سعی او می‌شمرد و صریحاً می‌گوید: «وَ أَنْ لَیسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعی «؛ (33) «و اینکه برای انسان بهره‌ای جز سعی و تلاش او نیست.»
    در روایات اسلامی نیز، فوق العاده به مسئله تلاش و کوشش برای کسب روزی اهمیت داده شده است؛ تا آنجا که امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «لَا تَکْسَلُوا فِی طَلَبِ مَعَایشِکُمْ فَإِنَّ آبَاءَنَا کَانُوا یرْکُضُونَ فِیهَا وَ یطْلُبُونَهَا؛ (34) در تحصیل روزی تنبلی نکنید؛ زیرا پدران ما در این راه می‌دویدند و آن را طلب می‌کردند.»
    و نیز از همان امام بزرگوار می‌خوانیم: «الْکَادُّ عَلَی عِیالِهِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ؛ (35) کسی که برای [روزی خانواده خود تلاش می‌کند، مانند مجاهد در راه خداست.»
    و پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله طلب روزی حلال را پس از ادای واجبات اولیه، واجب می‌شمارد:
    «طَلَبُ الْحلال فَرِیضَةٌ بَعْدَ الْفَرِیضَةِ.» (36)
    بی کلید این در گشادن راه نیست بی طلب نان سنت الله نیست
    گر تو بنشینی به چاهی اندرون رزق کی آید برت‌ای ذو فنون (37)
    لذا به همین خاطر است که می‌بینیم پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله آن چند نفر صحابی را که گوشه نشینی اختیار کرده بودند و ترک کار و کوشش برای کسب روزی، به شدت مورد ملامت و سرزنش قرار می‌دهند و می‌فرمایند: «لَا رَهْبَانِیةَ فِی الْإِسْلَامِ تَزَوَّجُوا فَإِنِّی مُکَاثِرٌ بِکُمُ الْأُمَمَ؛ (38) رهبانیت در اسلام نیست. زن بگیرید! من به فزونی عدد شما بر ملتهای دیگر مباهات می‌کنم.»
    و سرانجام جلال الدین مولوی افکار و گفتار خامی که برخاسته از سستی و تنبلی افراد برای کسب روزی است، همچون این افکار: خدایی که جان داده است، نان خواهد داد؛ کسی که بی نیازی و پیروزی بجوید، لقمه نان هم به سراغش خواهد آمد؛ همه حیوانات و درندگان بدون کسب و زحمت، روزی خود را می‌خورند.
    جمله را رزاق روزی می‌دهد قسمت هر یک به پیشش می‌نهد (39)
    مورد تمسخر و ریشخند قرار می‌دهد و این گونه در صدد پاسخ آنها بر می‌آید:
    راه روزی کسب و رنج است و تعب هر کسی را پیشه‌ای داد و طلب
    اُطْلُبُوا الاَرْزَاقَ مِنْ اَسْبَابِهَا
    اُدْخُلُوا الاَبْیاتَ مِنْ اَبْوَابِهَا (40)

    4. قناعت و سبک گرفتن هزینه‌ها

    گر چه امروز مسئله ازدواج آن قدر با آداب و رسوم غلط و حتی خرافات آمیخته شده که به صورت یک جاده صعب العبور یا غیر قابل عبور برای جوانان در آمده است، (41) اما در روایات متعددی، مسلمانان تشویق به همکاری در امر ازدواج افراد مجرد و کمک به این امر شده اند و به عنوان مثال، می‌توانند هزینه‌های ازدواج را سبک و آسان بگیرند تا مانعی بر سر راه ازدواج جوانان پیدا نشود؛ همچنان که مهریه‌های سنگین غالباً سنگ راه ازدواج افراد کم درآمد می‌گردد. در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می‌خوانیم:
    «شُؤْمُ الْمَرْأَةِ غُلاءُ مَهْرِهَا؛ (42) زن بدقدم زنی است که مهرش سنگین باشد.»
    و باز در حدیث دیگری که در ذیل حدیث فوق وارد شده، می‌خوانیم:
    «مِنْ شُؤْمِهَا شِدَّةُ مَئُونَتِهَا؛ (43) یکی از نشانه‌های شوم بودن زن آن است که هزینه زندگی [یا هزینه ازدواجش سنگین باشد.»
    همان طور که در روایات فوق اشاره شد که علت شوم و بدقدم بودن برخی زنان اسراف و عدم تقدیر معیشت و عدم قناعت می‌باشد، می‌توان این نتیجه را گرفت که مسلماً چنین افرادی برای خانواده، نه تنها روزی و برکت به همراه نخواهد داشت، بلکه فقر و ناداری را به ارث خواهند گذاشت.
    همچنان که امیر المؤمنین علیه السلام در ضمن روایتی به این مطلب اشاره می‌فرماید:
    «تَرْکُ التَّقْدِیرِ فِی الْمَعِیشَةِ یورِثُ الْفَقْرَ؛ (44) اندازه گیری نکردن مخارج، فقر به بار می‌آورد.»
    و همچنین امام صادق علیه السلام می‌فرماید:
    «ضَمِنْتُ لِمَنِ اقْتَصَدَ أَنْ لَا یفْتَقِرَ؛ (45) برای کسی که میانه روی کند ضامن شده‌ام که فقیر نگردد.»
    و لذا قناعت، ثروتی است که تمام شدنی نیست (46) و اگر کسی پس از سعی و تلاش برای کسب روزی، به آنچه خداوند روزی او ساخته است، قانع باشد، هرگز احساس فقر و ناداری نخواهد کرد؛ همان گونه که امام باقرعلیه السلام یا امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «مَنْ قَنِعَ بِمَا رَزَقَهُ اللَّهُ فَهُوَ مِنْ أَغْنَی النَّاسِ؛ (47) هر کس به آنچه خدا روزی او ساخته است، قناعت کند، از بی نیازترین مردم است.»

    5. امدادهای الهی در کسب روزی
    بدون شک یکی از نگرانیهای افراد مجرد در اقدام به ازدواج و تشکیل خانواده، ترس از فقر و مخارج سنگین عائله مندی است که چگونه می‌تواند به تنهایی در مقابل این بار سنگین قد علم کند و آن را به دوش بکشد.
    ولی باید این مطلب مهم را یادآور شد که مسلماً امدادهای الهی و نیروهای معنوی به کمک افرادی می‌آید که برای انجام وظیفه انسانی و حفظ پاکی خود اقدام به ازدواج می‌کنند.

    مطلب مهم:
    از طرفی باید به یک نکته فوق العاده مهم در همه دعا ها و امداد های غیبی و .. توجه کرد که همه آنها یک شرط مهم دارد و آن این که انسان در مسیر قرار بگیرد و برای خواسته خود تلاش کند و الا هیچ اثری نخواهد داشت
    به عبارت دیگر این کلام الهی یک سری شروط و اسبابی دارد که در آیات دیگر قرآن بدان اشاره شده است . توکل ، تقوا، قناعت ، سعی و تلاش و کوشش ، انجام وظایف و... آن وقت است که خدا به وعده خود عمل می کند آنگاه است که انسان هر چند با بنیه ضعیف مالی نباید هیچ نگرانی به خود راه دهد .
    برای مثال یک نمونه می آورم مثلا اگر کسی ازدواج کند و هیچ تلاشی برای زندگی نکند و در خانه خود بنشیند آیا او هم باید از خدا طلب کار باشد که تو فرمودی" یغنیهم الله " یا اگر کسی در زندگی زناشویی خود دست به ظلم و تعدی بزند یا به کارهای خلاف رو بیاورد آنگاه که بد بخت و بیچاره شد آیا می تواند به خدا بگوید که تو فرمودی که.... یا آگر کسی در زندگی دست به اسراف زد و فقیر شد می تواند طلب کار خدا باشد .

    به طور واضح باید گفت که این وعده خدا باید در کنار دیگر قوانین و سنن الهی دیده شود و بدان عمل شود دقیقا مثل توکل که اگر کسی باخود بگوید من به خدا توکل کردم و در خانه می نشینم و طلب روزی می کنم. باید همه سنن الهی را در کنار هم دید و بدان ملتزم شد و البته در داستان ازدواج خدا عنایت ویژه ای به فرد دارد و امداد های غیبی زندگی فرد در مسیر را تامین می کند

    چه بسیار افرادی را دیده ایم که زندگی بعد از ازدواجشان به مراتب بهتر از قبل از آن بوده و رشد مادی و معنوی کرده اند. و همین شمول حد اکثری بس است برای یک قاعده کلی که خدا بگوید ازدواج کنید تا خدا شما را بی نیاز کند

    نکته آخر این که وقتی می گوییم فردی که ازدواج می کند را " یغنیهم الله " بدین معنی نیست که هر کس ازدواج کرد به بهترین وضع موجود در جامعه می رسد و ثروتمند می شود بلکه می گوید خدا او را در موارد زن و زندگی و امرار معاش در سطحی که دارد بی نیاز از دست مردم می کند نه این که فرد فقیر در یک سطح پایین زندگی اجتماعی اگر ازدواج کرد او می شود بی نیاز در سطح سرمایه داران یک جامعه بلکه او اگر تا دیروز در یک خانه اجاره ای زندگی می کرد اضافه شدن عائله باعث چادر نشین شدن او نمی شود حد اقل توان زندگی که در آن بوده را خواهد داشت.

    و لذا هر فرد با ایمان می‌تواند به این وعده الهی دلگرم باشد که خداوند روزی او و خانواده‌اش را از مکانی که گمانش را نمی‌دهد، می‌رساند: «یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لا یحْتَسِبُ»؛ (48) «او را از جایی که گمان ندارد، روزی می‌دهد.»
    همچنان که در حدیث از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله نقل شده: «مَنْ تَرَکَ التَّزْوِیجَ مَخَافَةَ الْعَیلَةِ فَقَدْ أَسَاءَ ظَنَّهُ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یقُولُ «إِنْ یکُونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ»؛ (49) «کسی که ازدواج را از ترس فقر و مخارج عائله مندی ترک کند، گمان بد به خدا برده است؛ چرا که خداوند متعال می‌فرماید: اگر آنها فقیر باشند، خداوند آنها را از فضل خود بی نیاز می‌سازد.»



  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1948



    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست ها
    با سلام.

    بنده اول بحث عرض کنم که من اگر خدا قبول کنه ، به دین اسلام و مذهب تشیع هستم. فقط یک سوالی این اواخر برام ایجاد شد که من رو به شک انداخت. میخواستم ببینم چطور میشه حلش کرد.

    خدا بعضی چیزها رو قول داده که انجام میده. مثلا خدا خودش میگه روزی آفریده هاش بر عهده اش هست ( سوره ی هود آیه 6 ) بعد میبینم که خیلی ها روزیشون نمیرسه و همواره گرسنه و ضعیف هستند. یا مثلا خدا در قرآن وعده داده که ازدواج کنید اگر بینوا باشید از فضل خودم توانگرتون میکنم ( سوره نور آیه 32 ) اما در واقعیت چه بسیار ازدواج ها که بخاطر فقر از هم میپاشه و چه بسیار افراد که زن هم میگیرن اما توانگر که نمیشن هیچ ، با زن و چند تا بچه تو یه اتاق باید به سختی بگذرونند!
    با سلام... در مورد روزی...جواب اینه که خداوند در قرآن فقط فرموده روزی....نفرموده غذا و خوردنی ها...یعنی اینکه خیلی چیز ها خوردنی نیست اما روزی آدم محسوب می شود....حتی چشیدن طعم مرگ هم نوعی روزی است.... خدا خودش ماه رمضونو واجب کرده بفهمیم گرسنگان چی می کشن اونوقت بیاد بگه نمیذارم کسی گرسنه باشه؟ لذا روزی فقط غذا و خوردن نیست...ازدواج روزی است خانه ماشین درس خواندن کارکردن سلامتی ووووهمه روزی است.... اما درمورد فقر...اگر کسی فقیر باشد و با توکل بخدا ازدواج کند خدا او را از فقر نجات می دهد....پس شکی دیگر در این نیست که اگر کسی فقیر بود و ازدواج کرد و بدبخت تر شد مشکل از خود اوست...خدا هرکسی رو که کمک نمی کنه....بفرض طرف حرام خور است...اصلا نماز نمی خونه.....و فقیره زن میگیره بدبختر می شه....خب طبیعیه خدا کمکش نکنه....خدا فقط به پاکان عالم کمک می کنه....هیچ دردی به انسان نمی رسه مگر بسبب گناه

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    ریاضی
    نوشته
    1,543
    حضور
    227 روز 2 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7898



    به نام خدا.

    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    در مورد رزق افراد که بر عهده خداست باید عرض کنم که خدا به اندازه همه انسان ها که در روی زمین زندگی می کنند منابع خوراک و پوشاک و مسکن قرار داده است و در انسان ها این قابلیت را قرار داده که به تحصیل آن ها بپردازند و از آنها بهره مند شوند.

    فکر تدبیر معیشت ، قوت کار و عمل، منابع بی شمار تغذیه در اطراف گروه های انسانی و... هر آنچه که برای یک زندگی با رفاه کامل لازم بوده خدا برای انسان ها -با کم و زیاد - قرار داده است حتی در همان جوامعی که ما امروزه می بینیم گرسنگی بیداد می کند و هر روزه هزاران کودک از گرسنگی می میرند خدا بیشترین معادن طلای عالم را در میان آنها قرار داده است که همان ها می توانند از ثرومند ترین کشور های جهان باشند.

    اینها همه و همه اسبابی است که خدا به واسطه آنها رزق انسانها را تضمین کرده است اما در این بین بعضا عادات و رسوم ، تنبلی ها، به کار نبستن توانایی های خدا دادی و از همه مهم تر دست انداز عده ای از مستکبرین و جهان خواران مانع این رزق عمومی شده است تا جایی که یکی از همین کشور های مستکبر سالیانه هزاران تن گندم خریداری شده از کشاورزان خود را به اقیانوس ها می ریزد تا مبادا کشاورزش بی کار شود و از طرفی این گندم ها باعث آبادی کشوری شود.

    و الا خدا همه اسباب را فراهم کرده و به اندازههمه و حتی بیشتر رزق را در عالم قرار داده است تا جایی که قبل از این که کودک نیاز به تغزیه داشته باشد خدا شیر را در پستان های مادر جاری می کند و حتی قبل از آن در رحم مادر وسیله ارتزاقش را قرار داده است.
    خدا به انسان وعده رزق داده است ولی باید او در مسیر قرار بگیرد اگر خدا رزقش را زیاد نکرد اعتراض کند باید تلاش کند و الا در خانه بنشیند رزقی که خدا برایش مقرر کرده به او نخواهد رسید و دعا هم برایش فایده ای نخواهد داشت
    «عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام رَجُلٌ قَالَ لَأَقْعُدَنَّ فِي بَيْتِي وَ لَأُصَلِّيَنَّ وَ لَأَصُومَنَّ وَ لَأَعْبُدَنَّ رَبِّي فَأَمَّا رِزْقِي فَسَيَأْتِينِي فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام هَذَا أَحَدُ الثَّلَاثَةِ الَّذِينَ لَا يُسْتَجَابُ لَهُمْ‏» «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَرَأَيْتَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا دَخَلَ بَيْتَهُ وَ أَغْلَقَ بَابَهُ أَ كَانَ يَسْقُطُ عَلَيْهِ شَيْ‏ءٌ مِنَ السَّمَاء»

    از طرفی خدا تکوینا رزق را در عالم گذاشته و از طرفی برای کم بود های احتمالی در فرض وجود موانع دستور هایی را تشریع فرموده است ازجمله انفاق به مستمندان و پرداخت زکات و... که این ها هم در همان راستای بر عهده گرفتن رزق خداست.
    در قرآن آمده است: «و اذا قیل لهم انفقوامما رزقکم الله قال الذین کفروا للذین آمنوا انطعم من لویشآءالله اطعمه ان انتم الا فی ضلال مبین » ; و هنگامی که به آنان گفته می شود از آن چه خدا به شما روزی کرده، انفاق کنید، کافران به مؤمنان می گویند: آیا ما کسی را اطعام کنیم که اگر خدامی خواست، او را اطعام می کرد؟ (پس خداخواسته که او گرسنه باشد.) شما فقط در گمراهی آشکارید.
    همه این سنت هایی که چه تشریعا و چه تکوینا خدا برای رزق انسان قرار داده گاها با بد عمل کردن ما انسانها و عمل نکردن به آنها باعث فقر و فلاکت عده ای می شود
    ... ِ إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم‏ ... ( الرعد/11) ...
    «ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذيقَهُمْ بَعْضَ الَّذي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» (الروم - 41)
    ترجمه: در دريا و خشكى فساد ظاهر گشت به خاطر كارهاى بد مردم، ظاهر گشت تا خدا به اين وسيله بعضى از آثار كار بد را به ايشان بچشاند.

    و الا جامعه ای که کسی مانع رزق دیگری نشود ، اغنیا به فقرا صدقه دهند زمین داران و مال داران و .. زکات مالشان را بدهند و انسانها به وظایف ایمانیشان که درست عمل کنند ( که خود باعث افزایش رزق می شود)
    و حتی فرا تر از این اگر فرد در تنگ دستی صدقه دهد خدا او را بی نیاز می کند
    حضرت علی (ع) می فرمایند : « إِذَا أَمْلَقْتُمْ فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَةِ (قصار/250) وقتی از فقر کارتان به گرسنگی کشید با دادن صدقه با خدا تجارت کنید »

    ادامه دارد.....

    سلام علیکم حاج آقا.

    من قبول دارم که خدا کارهاش رو با اسباب انجام میده و همینطوری یهویی مثلا ظرف غذا خلق نمیکنه برای کسی. اما خوب وقتی میگه بر عهده ام هست ، دیگه بر عهده اش هست دیگه. چه جور هست که اعمال آفریده های خدا ، خدا رو در رساندن روزی ( که قولش رو داده ) محدود میکنه؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    اما در باب وعده الهی به روزی دادن به کسی که ازدواج می کند:

    «إِنْ یکُونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» و خداوند قادر به چنین کاری هست؛ زیرا خداوند واسع و علیم است: «وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ»
    جوانی از انصار نزد پیامبر خداصلی الله علیه وآله آمد و از فقر و نیازمندی خود به آن حضرت شکایت کرد. پیامبر به او فرمود: ازدواج کن! [در برخی از منابع نقل شده که این عمل 3 بار تکرار شد و هر بار پیامبرصلی الله علیه وآله همان پاسخ را دادند.
    پس از خارج شدن جوان از محضر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، مردی از انصار، خود را به آن جوان رساند و گفت: مرا دختری است زیباروی. سپس آن دختر را به همسری او در آورد. خداوند نیز به سبب این عمل، در رزق و روزی او توسعه داد و آن جوان به نزد رسول الله صلی الله علیه وآله آمد و از حال خود خبر داد و پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود:

    «یا مَعْشَرَ الشَّبَابِ عَلَیکُمْ بِالْبَاهِ؛ (8) ‌ای گروه جوانان! بر شما باد به ازدواج کردن!»
    و باز از ایشان است: «اِلْتَمِسُوا الرِّزْقَ بِالنِّکَاحِ؛ (9) رزق را در ازدواج جستجو کنید!» و نیز می‌فرمایند: «اِتَّخِذُوا الْأَهْلَ فَإِنَّهُ أَرْزَقُ لَکُمْ؛ (10) تشکیل خانواده دهید! پس همانا خانواده برای شما رزق رسان‌تر است.» و اینکه امام صادق علیه السلام در باب رزق آور بودن ازدواج می‌فرمایند: «الرِّزْقُ مَعَ النِّسَاءِ وَ الْعِیالِ؛ (11) رزق و روزی با همسر و فرزندان می‌باشد.»
    و از اینکه رسول اکرم صلی الله علیه وآله می‌فرمایند: «لَوْ أَنَّکُمْ تَتَوَکَّلُونَ عَلَی اللَّهِ حَقَّ تَوَکُّلِهِ لَرَزَقَکُمْ کَمَا یرْزُقُ الطَّیرَ تَغْدُو خِمَاصاً وَ تَرُوحُ بِطَاناً؛ (23) اگر بر خداوند توکل کنید، آن چنان که حق توکّل بر اوست، خداوند شما را روزی می‌دهد؛ همچنان که پرندگان هر بامداد با شکمهای گرسنه از آشیانه خود می‌پرند و شبانگاه با شکمهای سیر باز می‌گردند.»

    و اما عواملی که در ازدواج موجب افزایش رزق و روزی انسان می‌شوند، عبارت اند از:

    1
    . ایمان و تقوا

    یکی از اصول اساسی که اسلام به آن اهمیت زیادی داده است و آن را وسیله تقرب به درگاه الهی و ارزش یافتن فرد مسلمان معرفی می‌کند، مسئله ایمان به خدا و تقواست؛ همچنان که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ»؛ (24) «همانا گرامی‌ترین شما در نزد خدا، با تقواترین شماست.»
    از این رو، فرد مسلمانی که به خاطر تقوای الهی و برای حفظ دین و پیروی از سنت پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله اقدام به ازدواج می‌کند، در درگاه پروردگار، عزّت و ارزش خاصی می‌یابد و به دلیل آراسته شدن به این زیور اخلاقی، مورد توجه خاص خدا واقع می‌شود؛ به طوری که خداوند از مکانی که هرگز گمان نمی‌برد، برای او روزی می‌رساند: «وَ مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لا یحْتَسِبُ»؛ (25) «کسی که تقوا پیشه کند، خداوند گشایشی برای او قرار می‌دهد و از آنجا که گمان ندارد، به او روزی می‌بخشد.»
    و در آیاتی که از قرآن، باز شدن درهای برکات [روزی] را از آسمان و زمین، مشروط به ایمان و تقوای مردم معرفی می‌کند: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»؛ (26) «و اگر اهل شهرها و آبادیها ایمان می‌آوردند و تقوا پیشه می‌کردند، برکات آسمان و زمین را به روی آنها می‌گشودیم.»
    همچنان که در حدیثی نورانی از وجود مقدس پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، تقوا به عنوان راه کسب روزی حلال بیان شده است. آن حضرت در حجة الوداع فرمود: «فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی قَسَمَ الْأَرْزَاقَ بَینَ خَلْقِهِ حَلَالًا وَ لَمْ یقْسِمْهَا حَرَاماً فَمَنِ اتَّقَی اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ صَبَرَ أَتَاهُ اللَّهُ بِرِزْقِهِ مِنْ حِلِّهِ وَ مَنْ هَتَکَ حِجَابَ السِّتْرِ وَ عَجَّلَ فَأَخَذَهُ مِنْ غَیرِ حِلِّهِ قُصَّ بِهِ مِنْ رِزْقِهِ الْحَلَالِ وَ حُوسِبَ عَلَیهِ یوْمَ الْقِیامَةِ؛ (27) خدای تبارک و تعالی رزق حلال را بین خلقش تقسیم کرده و آن را به طور حرام تقسیم نکرده است. پس هر کس از خدای عز و جل پروا کند و صبر نماید، خداوند رزقش را از راه حلال می‌دهد و هر کس پرده حرمت الهی را پاره کند و رزقش را از غیر راه حلال بگیرد، رزق حلالش را به عنوان قصاص از او خواهند گرفت [و در نتیجه، همان مقداری را که باید از حلال می‌خورد، از حرام می‌خورد و نه بیشتر] و روز قیامت بر او حساب می‌کنند.»
    شاید به همین دلیل که تقوا در روزی انسان مؤثر است، شاهدیم که در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله استغفار از گناه که از آثار تقوا می‌باشد، به عنوان یکی از عوامل جلب روزی معرفی می‌شود:
    «أَکْثِرُوا الِاسْتِغْفَارَ فَإِنَّهُ یجْلِبُ الرِّزْقَ؛ (28) زیاد استغفار کنید؛ زیرا استغفار روزی را [به سوی شما] می‌کشاند.»

    2
    . احساس مسئولیت
    فقر نمی‌تواند مانع راه ازدواج گردد، بلکه چه بسا ازدواج سبب غنا و بی نیازی می‌شود. دلیل آن هم با دقت روشن می‌شود؛ زیرا انسان تا مجرد است، احساس مسئولیت نمی‌کند؛ نه ابتکار و نیرو و استعداد خود را به اندازه کافی برای کسب درآمد مشروع بسیج می‌کند و نه به هنگامی که درآمدی پیدا کرد، در حفظ و بارورساختن آن می‌کوشد و به همین دلیل، افراد مجرد غالباً خانه به دوش و تهی دست اند. اما بعد از ازدواج، شخصیت انسان تبدیل به یک شخصیت اجتماعی می‌شود و خود را شدیداً مسئول حفظ همسر و آبروی خانواده و تأمین وسائل زندگی فرزندان آینده می‌بیند. بنابراین، تمام هوش و ابتکار و استعداد خود را به کار می‌گیرد و در حفظ درآمدهای خود و صرفه جویی تلاش می‌کند و در مدت کوتاهی می‌تواند بر فقر چیره شود. (29)
    به بیانی دیگر، مگر نه آنکه احتیاج ما باعث اختراع است، احساس مسئولیت نیز انگیزه‌ای نیرومند است که در وجود انسان نهاده شده است. همانا روزی خدا در زمین نهفته شده و توانمندیهای انسان در وجود خود او نهفته است. وقتی این توانمندیها شکفته شود، روزی خدا نیز با امید و نیازمندی و به وسیله سعی و کوشش بیرون خواهد آمد. (30)
    و از اینجاست که در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله آمده است:
    «مَنْ تَرَکَ التَّزْوِیجَ مَخَافَةَ الْعَیلَةِ فَقَدْ أَسَاءَ ظَنَّهُ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ (31) هر کس امر ازدواج را از بیم مخارج عائله مندی ترک کند، همانا به خداوند گمان بد برده است.»

    3. سعی و تلاش

    بدون شک انسانها از نظر استعدادها و مواهب خدادادی با هم متفاوت اند؛ ولی با این حال، آنچه پایه اصلی پیروزیها را تشکیل می‌دهد، تلاش و سعی و کوشش آدمی است. آنها که سخت کوش ترند، پیروزترند و آنها که تنبل‌تر و کم تلاش ترند، محروم ترند. (32)
    از این رو، قرآن بهره انسان را متناسب با سعی او می‌شمرد و صریحاً می‌گوید: «وَ أَنْ لَیسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعی «؛ (33) «و اینکه برای انسان بهره‌ای جز سعی و تلاش او نیست.»
    در روایات اسلامی نیز، فوق العاده به مسئله تلاش و کوشش برای کسب روزی اهمیت داده شده است؛ تا آنجا که امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «لَا تَکْسَلُوا فِی طَلَبِ مَعَایشِکُمْ فَإِنَّ آبَاءَنَا کَانُوا یرْکُضُونَ فِیهَا وَ یطْلُبُونَهَا؛ (34) در تحصیل روزی تنبلی نکنید؛ زیرا پدران ما در این راه می‌دویدند و آن را طلب می‌کردند.»
    و نیز از همان امام بزرگوار می‌خوانیم: «الْکَادُّ عَلَی عِیالِهِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ؛ (35) کسی که برای [روزی خانواده خود تلاش می‌کند، مانند مجاهد در راه خداست.»
    و پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله طلب روزی حلال را پس از ادای واجبات اولیه، واجب می‌شمارد:
    «طَلَبُ الْحلال فَرِیضَةٌ بَعْدَ الْفَرِیضَةِ.» (36)
    بی کلید این در گشادن راه نیست بی طلب نان سنت الله نیست
    گر تو بنشینی به چاهی اندرون رزق کی آید برت‌ای ذو فنون (37)
    لذا به همین خاطر است که می‌بینیم پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله آن چند نفر صحابی را که گوشه نشینی اختیار کرده بودند و ترک کار و کوشش برای کسب روزی، به شدت مورد ملامت و سرزنش قرار می‌دهند و می‌فرمایند: «لَا رَهْبَانِیةَ فِی الْإِسْلَامِ تَزَوَّجُوا فَإِنِّی مُکَاثِرٌ بِکُمُ الْأُمَمَ؛ (38) رهبانیت در اسلام نیست. زن بگیرید! من به فزونی عدد شما بر ملتهای دیگر مباهات می‌کنم.»
    و سرانجام جلال الدین مولوی افکار و گفتار خامی که برخاسته از سستی و تنبلی افراد برای کسب روزی است، همچون این افکار: خدایی که جان داده است، نان خواهد داد؛ کسی که بی نیازی و پیروزی بجوید، لقمه نان هم به سراغش خواهد آمد؛ همه حیوانات و درندگان بدون کسب و زحمت، روزی خود را می‌خورند.
    جمله را رزاق روزی می‌دهد قسمت هر یک به پیشش می‌نهد (39)
    مورد تمسخر و ریشخند قرار می‌دهد و این گونه در صدد پاسخ آنها بر می‌آید:
    راه روزی کسب و رنج است و تعب هر کسی را پیشه‌ای داد و طلب
    اُطْلُبُوا الاَرْزَاقَ مِنْ اَسْبَابِهَا
    اُدْخُلُوا الاَبْیاتَ مِنْ اَبْوَابِهَا (40)

    4. قناعت و سبک گرفتن هزینه‌ها

    گر چه امروز مسئله ازدواج آن قدر با آداب و رسوم غلط و حتی خرافات آمیخته شده که به صورت یک جاده صعب العبور یا غیر قابل عبور برای جوانان در آمده است، (41) اما در روایات متعددی، مسلمانان تشویق به همکاری در امر ازدواج افراد مجرد و کمک به این امر شده اند و به عنوان مثال، می‌توانند هزینه‌های ازدواج را سبک و آسان بگیرند تا مانعی بر سر راه ازدواج جوانان پیدا نشود؛ همچنان که مهریه‌های سنگین غالباً سنگ راه ازدواج افراد کم درآمد می‌گردد. در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می‌خوانیم:
    «شُؤْمُ الْمَرْأَةِ غُلاءُ مَهْرِهَا؛ (42) زن بدقدم زنی است که مهرش سنگین باشد.»
    و باز در حدیث دیگری که در ذیل حدیث فوق وارد شده، می‌خوانیم:
    «مِنْ شُؤْمِهَا شِدَّةُ مَئُونَتِهَا؛ (43) یکی از نشانه‌های شوم بودن زن آن است که هزینه زندگی [یا هزینه ازدواجش سنگین باشد.»
    همان طور که در روایات فوق اشاره شد که علت شوم و بدقدم بودن برخی زنان اسراف و عدم تقدیر معیشت و عدم قناعت می‌باشد، می‌توان این نتیجه را گرفت که مسلماً چنین افرادی برای خانواده، نه تنها روزی و برکت به همراه نخواهد داشت، بلکه فقر و ناداری را به ارث خواهند گذاشت.
    همچنان که امیر المؤمنین علیه السلام در ضمن روایتی به این مطلب اشاره می‌فرماید:
    «تَرْکُ التَّقْدِیرِ فِی الْمَعِیشَةِ یورِثُ الْفَقْرَ؛ (44) اندازه گیری نکردن مخارج، فقر به بار می‌آورد.»
    و همچنین امام صادق علیه السلام می‌فرماید:
    «ضَمِنْتُ لِمَنِ اقْتَصَدَ أَنْ لَا یفْتَقِرَ؛ (45) برای کسی که میانه روی کند ضامن شده‌ام که فقیر نگردد.»
    و لذا قناعت، ثروتی است که تمام شدنی نیست (46) و اگر کسی پس از سعی و تلاش برای کسب روزی، به آنچه خداوند روزی او ساخته است، قانع باشد، هرگز احساس فقر و ناداری نخواهد کرد؛ همان گونه که امام باقرعلیه السلام یا امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «مَنْ قَنِعَ بِمَا رَزَقَهُ اللَّهُ فَهُوَ مِنْ أَغْنَی النَّاسِ؛ (47) هر کس به آنچه خدا روزی او ساخته است، قناعت کند، از بی نیازترین مردم است.»

    5. امدادهای الهی در کسب روزی
    بدون شک یکی از نگرانیهای افراد مجرد در اقدام به ازدواج و تشکیل خانواده، ترس از فقر و مخارج سنگین عائله مندی است که چگونه می‌تواند به تنهایی در مقابل این بار سنگین قد علم کند و آن را به دوش بکشد.
    ولی باید این مطلب مهم را یادآور شد که مسلماً امدادهای الهی و نیروهای معنوی به کمک افرادی می‌آید که برای انجام وظیفه انسانی و حفظ پاکی خود اقدام به ازدواج می‌کنند.

    مطلب مهم:
    از طرفی باید به یک نکته فوق العاده مهم در همه دعا ها و امداد های غیبی و .. توجه کرد که همه آنها یک شرط مهم دارد و آن این که انسان در مسیر قرار بگیرد و برای خواسته خود تلاش کند و الا هیچ اثری نخواهد داشت
    به عبارت دیگر این کلام الهی یک سری شروط و اسبابی دارد که در آیات دیگر قرآن بدان اشاره شده است . توکل ، تقوا، قناعت ، سعی و تلاش و کوشش ، انجام وظایف و... آن وقت است که خدا به وعده خود عمل می کند آنگاه است که انسان هر چند با بنیه ضعیف مالی نباید هیچ نگرانی به خود راه دهد .
    برای مثال یک نمونه می آورم مثلا اگر کسی ازدواج کند و هیچ تلاشی برای زندگی نکند و در خانه خود بنشیند آیا او هم باید از خدا طلب کار باشد که تو فرمودی" یغنیهم الله " یا اگر کسی در زندگی زناشویی خود دست به ظلم و تعدی بزند یا به کارهای خلاف رو بیاورد آنگاه که بد بخت و بیچاره شد آیا می تواند به خدا بگوید که تو فرمودی که.... یا آگر کسی در زندگی دست به اسراف زد و فقیر شد می تواند طلب کار خدا باشد .

    به طور واضح باید گفت که این وعده خدا باید در کنار دیگر قوانین و سنن الهی دیده شود و بدان عمل شود دقیقا مثل توکل که اگر کسی باخود بگوید من به خدا توکل کردم و در خانه می نشینم و طلب روزی می کنم. باید همه سنن الهی را در کنار هم دید و بدان ملتزم شد و البته در داستان ازدواج خدا عنایت ویژه ای به فرد دارد و امداد های غیبی زندگی فرد در مسیر را تامین می کند

    چه بسیار افرادی را دیده ایم که زندگی بعد از ازدواجشان به مراتب بهتر از قبل از آن بوده و رشد مادی و معنوی کرده اند. و همین شمول حد اکثری بس است برای یک قاعده کلی که خدا بگوید ازدواج کنید تا خدا شما را بی نیاز کند

    نکته آخر این که وقتی می گوییم فردی که ازدواج می کند را " یغنیهم الله " بدین معنی نیست که هر کس ازدواج کرد به بهترین وضع موجود در جامعه می رسد و ثروتمند می شود بلکه می گوید خدا او را در موارد زن و زندگی و امرار معاش در سطحی که دارد بی نیاز از دست مردم می کند نه این که فرد فقیر در یک سطح پایین زندگی اجتماعی اگر ازدواج کرد او می شود بی نیاز در سطح سرمایه داران یک جامعه بلکه او اگر تا دیروز در یک خانه اجاره ای زندگی می کرد اضافه شدن عائله باعث چادر نشین شدن او نمی شود حد اقل توان زندگی که در آن بوده را خواهد داشت.

    و لذا هر فرد با ایمان می‌تواند به این وعده الهی دلگرم باشد که خداوند روزی او و خانواده‌اش را از مکانی که گمانش را نمی‌دهد، می‌رساند: «یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لا یحْتَسِبُ»؛ (48) «او را از جایی که گمان ندارد، روزی می‌دهد.»
    همچنان که در حدیث از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله نقل شده: «مَنْ تَرَکَ التَّزْوِیجَ مَخَافَةَ الْعَیلَةِ فَقَدْ أَسَاءَ ظَنَّهُ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یقُولُ «إِنْ یکُونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ»؛ (49) «کسی که ازدواج را از ترس فقر و مخارج عائله مندی ترک کند، گمان بد به خدا برده است؛ چرا که خداوند متعال می‌فرماید: اگر آنها فقیر باشند، خداوند آنها را از فضل خود بی نیاز می‌سازد.»



    جناب شعیب ، شما میفرمایید شخص باید توکل بکنه ، ایمان داشته باشه ، تلاش هم بکنه بعد خدا اون شخص رو غنی میکنه. الان یعنی اونهایی که غنی نشدن و حتی به کمک دولت هم احتیاج دارند ( یارانه و وام و ... ) و کم هم نیستند ، اینها یا ایمان ندارن یا تلاش نمیکنن یا ...؟

    جناب شعیب گرامی ، این معیار ایمان و تقوا با اجازه تون یه مقداری ... یه جوریه! چرا؟ چون هیچ چیز مشخصی نیست. ار کجا میشه فهمید شخص ایمان و تقوا داره یا نداره و در یک مورد خاص ، اینها رو داره یا نداره؟ امیدوارم جسارت نشه ، اما این معیار بیشتر شبیه راه در رو هست که میبینیم شخص هم تلاش میکنه هم قناعت میکنه و هم احساس مسئولیت داره ، بعد میبینیم فقر از سر و کولش بالا میره ، میگیم "آها! این ایمان و تقوا نداره!" ( چون میگیم نمیشه که خدا زیر قولش بزنه پس صورت مسئله که درسته ، باید یه راه دیگه پیدا کنیم! ) مثل این ذکر ها هست که میگن "بگو فلان طور میشه" بعد میگه و نمیشه ، بهش میگن "از ته دلت نخواستی وگرنه میشد!" حالا چطور میشه مشخص کرد که از ته دل بوده یا به مقدار کافی از ته دل نبوده؟

    جناب شعیب ، من حرفم این هست که همه ی اینها هم باشه ، باز هم خدا ممکنه به سبب امتحان ، به قولش عمل نکنه! مگر حضرت ایوب(ع) نبود؟ حضرت ایوب (ع) من نوعی نبود که ایمان نداشته باشه یا مثلا کم کاری بکنه و ... اما دیدیم که تو زندگیش حد اعلای سختی و رنج افتاد! خوب پس چطور میشه به قول خدا اعتماد کرد؟

    جناب شعیب ، شما میفرمایید که "چه بسیار افرادی رو دیده ایم که ..." ، من هم میگم "چه بسیار افرادی را میبینیم که ازدواج کردند و بی نیاز هم نشدند! چه برسه به پولدار!" اتفاقا کافیه یک نفر باشه که تحت حکم قرار نگرفته باشه ، تا حکم کلی زیر سوال بره اما نمیشه با جمع کردن حتی صد هزار نمونه ، گفت حکم کلی درسته. مثلا همه شنیدیم که امام رضا (ع) شفا میده. بعد از این میلیون ها میلیون نفری که به پابوسی ایشون میرن ( و جا داره که برن و کار خیلی خوبی هم میکنن که میرن و خدا قسمت همه ، زودتر از همه حاضرین این جمع ، بکنه ) همه شون شفا میگیرن؟ نه! یک نفر ، دو نفر و حتی صد نفر.

    ستایشگر
    اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله و اعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و بضر تکشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره، و رحمه منک تجللناها و عافیه منک تلبسناها، برحمتک یا ارحم الراحمین.

    من بیچاره ترین موجود در عالم بودم و خدایا، محبت حسین (ع) رو در دل من گذاشتی و من خوشبخت ترین فرد زمین شدم.

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    ریاضی
    نوشته
    1,543
    حضور
    227 روز 2 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7898



    به نام خدا.

    نقل قول نوشته اصلی توسط nothing نمایش پست ها
    با سلام... در مورد روزی...جواب اینه که خداوند در قرآن فقط فرموده روزی....نفرموده غذا و خوردنی ها...یعنی اینکه خیلی چیز ها خوردنی نیست اما روزی آدم محسوب می شود....حتی چشیدن طعم مرگ هم نوعی روزی است.... خدا خودش ماه رمضونو واجب کرده بفهمیم گرسنگان چی می کشن اونوقت بیاد بگه نمیذارم کسی گرسنه باشه؟ لذا روزی فقط غذا و خوردن نیست...ازدواج روزی است خانه ماشین درس خواندن کارکردن سلامتی ووووهمه روزی است.... اما درمورد فقر...اگر کسی فقیر باشد و با توکل بخدا ازدواج کند خدا او را از فقر نجات می دهد....پس شکی دیگر در این نیست که اگر کسی فقیر بود و ازدواج کرد و بدبخت تر شد مشکل از خود اوست...خدا هرکسی رو که کمک نمی کنه....بفرض طرف حرام خور است...اصلا نماز نمی خونه.....و فقیره زن میگیره بدبختر می شه....خب طبیعیه خدا کمکش نکنه....خدا فقط به پاکان عالم کمک می کنه....هیچ دردی به انسان نمی رسه مگر بسبب گناه
    سلام بر شما.

    خوب شما میتونید این رو با خود آیات قرآن ثابت بفرمایید که روزی یه مفهوم عام هست؟ اگر بتونید ، اونوقت میشه گفت طبق فرمایش شما ، خدا به همه روزی میده ، حالا به پولدار های تهران روزی غذا میده و به بچه های آفریقایی روزی مرگ ، به قولش هم عمل کرده.

    اما در مورد ازدواج ، متوجه نشدم. شما میفرمایید "اگر کسی فقیر باشد و با توکل ازدواج کند خدا او را از فقر نجات میدهد" بعدش میفرمایید " اگر فرد فقیر ازدواج کرد و بدبخت شد تقصیر خودش هست"؟ یعنی خدا ازدواج رو گذاشته برای افراد غیر فقیر؟ پس چرا به اینها هم حس شهوت داد؟

    و ... خدا فقط به پاکان عالم کمک میکنه؟ پس خدا ، فقط خدای آدم های خوبه؟ خدا خلافکار ها نیست؟

    ستایشگر
    اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله و اعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و بضر تکشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره، و رحمه منک تجللناها و عافیه منک تلبسناها، برحمتک یا ارحم الراحمین.

    من بیچاره ترین موجود در عالم بودم و خدایا، محبت حسین (ع) رو در دل من گذاشتی و من خوشبخت ترین فرد زمین شدم.

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1948



    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست ها
    سلام بر شما.

    خوب شما میتونید این رو با خود آیات قرآن ثابت بفرمایید که روزی یه مفهوم عام هست؟ اگر بتونید ، اونوقت میشه گفت طبق فرمایش شما ، خدا به همه روزی میده ، حالا به پولدار های تهران روزی غذا میده و به بچه های آفریقایی روزی مرگ ، به قولش هم عمل کرده.

    اما در مورد ازدواج ، متوجه نشدم. شما میفرمایید "اگر کسی فقیر باشد و با توکل ازدواج کند خدا او را از فقر نجات میدهد" بعدش میفرمایید " اگر فرد فقیر ازدواج کرد و بدبخت شد تقصیر خودش هست"؟ یعنی خدا ازدواج رو گذاشته برای افراد غیر فقیر؟ پس چرا به اینها هم حس شهوت داد؟

    و ... خدا فقط به پاکان عالم کمک میکنه؟ پس خدا ، فقط خدای آدم های خوبه؟ خدا خلافکار ها نیست؟

    ستایشگر
    با سلام مجدد....اولا که عقلا و منطقا ثابت هست که فقط غذا روزی نیست....سلامتی ازدواج و غذای روح که علم باشه هم روزیه....هرچیزی غذایی داره....پس شکی نیست منظور از روزی فقط خوراک معده نیست...اما سنگین ترینش که خوراندن طعم مرگ باشه..هم دیر یا زود می رسه....برای مثال من بشخصه ذاتم به گونه ای است که اصلا زندگی جاوید در دنیا رو دوست ندارم و بیزارم...یعنی اگر مثلا فرض محال خدا بگه آخرتی در کار نیست من ترجیح می دم بمیرم و مرگ روزی من بشه...تا اینکه تا ابد در این دنیای ظالم باشم...لذا مرگ که نقل مکان از جهنم دنیوی به سوی بهشت جاوید اخروی است صد در صد این چشیدن طعم مرگ روزی بزرگی است....پس تاکنون دیگه فکر کنم قانع شده باشید با این دلایل محکم که هرچیزی غذایی داره و صد در صد روزی فقط خوردنی معده نیست.......از طرفی اگر هم شما فقط گیر دادی به غذای معده....بهتره بگم که خدا به همه در شکم مادر روزی رو می داده...همون خداست که تا بزرگ شدنش هم به همه داده اما طبق فرمایشات زیبای کارشناس محترم بی شک مشکل از خود ماست....اما به تلاش و اینا ربطی نداره چون حدیث داریم که روزی و آنچه قسمت و تقدیر توست حتی نخوای هم بدنبالت می آد....اما خداوند به انسان اراده داده..لذا خداوند به همه موجودات که دندان داده غذا هم داده....اما یک سری ظالم حق دیگران را می خورند و لذا اینگونه برخی گرسنگی می میرند...چه بسا این گرسنگی مردن ها شهادت محسوب شود چون قطعا ظالمان حق گرسنگان رو می خورند....پس اگر خدا بخواد جلوی اراده این ظالم رو بگیره و اراده خودشو بذاره جاش که دیگه اراده معنی نداره برای انسان ها....میشه جبر.....یک مثال ساده: خدا به همه انسان ها نعمت زندگی و زنده بودن رو بخشیده....و به همه نیز مرگ را می چشاند....اما اگر یک نفر مثلا در دوران بچگی به عمد بقتل رسید....یعنی خدا بهش نعمت زندگی نداده؟ لذا روزی (غذا) برای تمام مخلوقات کم و بیش داره....یعنی حتی کودکی که از گرسنگی هم میمیره تا این سن روزی کم و بیش بهش رسیده و خورده و بعد از گرسنگی بسبب ظالمان حق خوار مرده.....لذا روزی رو غذا هم بگیریم خدا در قرآن گفته روزی همه رو می ده اما نگفته که تا خرخره تا صد سال عمرتو درجا می ندازم جلو پات و بزور می کنم تو حلقت....لذا اینگونه آنگونه شد... اما در مورد ازدواج: اگر کسی که گناه می کنه و در کل رابطه ی او با خدا خیلی ضعیف است...اگر بخدا توکل هم کنه و ازدواج کنه...اگر خدا بخواد ممکنه بسبب گناهانش اصلا این توکلش رو قبول نکنه و همین ازدواج رو مایه عذاب او در دنیا قرار بده....و اگرم بخواد ازدواجش رو مایه فزونی نعمات او قرار بده و در آخرت عذابش کنه بسبب گناهاش....هرچند عذاب دنیا راحت تره...درکل عذاب خدا از هرجایی ممکنه برسه بسبب گناهان انسان....انسان هرجا غرق درد و گرفتاری شد و خوب نشد این امتحان او نیست این عذاب الهی بسبب گناهان است....چون امتحانات خدا و سختی هاش پس از مدتی کامل تموم میشه...اما سختی عذاب تا گناه باشه پایداره....

    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست ها
    باز هم خدا ممکنه به سبب امتحان ، به قولش عمل نکنه! مگر حضرت ایوب(ع) نبود؟ حضرت ایوب (ع) من نوعی نبود که ایمان نداشته باشه یا مثلا کم کاری بکنه و ... اما دیدیم که تو زندگیش حد اعلای سختی و رنج افتاد! خوب پس چطور میشه به قول خدا اعتماد کرد؟
    اما در مورد حضرت ایوب هم بگم که...حضرت ایوب(ع) هربلایی که از جانب خدا می دید بلافاصله می گفت خدایا خودت دادی خودت هم گرفتی... لذا حضرت ایوب از تمام نعمات کلی از عمر خودش برخوردار بود..حالا خدا برای امتحانش همونارو گرفت...از طرفی امتحانات عظیم و سخت حضرت ایوب برای ما قابل مقایسه نیست....چون ما جنبه او را نداریم

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4428



    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست ها
    سلام علیکم حاج آقا.

    من قبول دارم که خدا کارهاش رو با اسباب انجام میده و همینطوری یهویی مثلا ظرف غذا خلق نمیکنه برای کسی. اما خوب وقتی میگه بر عهده ام هست ، دیگه بر عهده اش هست دیگه. چه جور هست که اعمال آفریده های خدا ، خدا رو در رساندن روزی ( که قولش رو داده ) محدود میکنه؟
    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    عالم عالم اختیار است و یکی از سنن الهی این است که این اخنیار را از انسان نگیرد. و انسان ها با اختیار عمل کرده و به نتیجه کار خود برسند.
    عالم طبیعت عالم تزاحمات است یعنی یک سری تداخلاتی در آن هست اگر آتش آمد می سوزاند و اگر آب آمد به اندازه بود می رویاند زیاد بود ویران می کند.
    خدا اسباب رزق را به انسان ها عطاکرده و اختیار استفاده از آن را هم داده نا گزیر برخی انسان ها از این اختیار سوء استفاده کرده و مانع از رسیدن این رزق وسیع به دیگران می شوند و یا به وظایف خود عمل نمی کنند و باعث محروم شدن دیگران می شوند.
    اگر خدا فرموده است رزق همه بر عهده اوست اسباب آن را فراهم کرده ولی در آنجا که عنصر اختیار حاکم شده اختیار نیز در سلسله علل جای گرفته است

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود