صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا توسل با توحید منافات دارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    155
    حضور
    22 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    560

    اشاره آیا توسل با توحید منافات دارد؟




    با عرض سلام و ادب خدمت دوستان عزیز امیدوارم که ما را در این ایام رجب از دعای خیرتان فراموش نفرمائید .
    اخیرا با شبهه ایی رو به رو شدم و هر چند دلایل زیادی آوردم اما با فردی که شبهه رو مطرح کرده بود به نتیجه ایی نرسیدم .
    ایشون میگن که تحت هیچ شرایطی بحث توسل رو قبول ندارن اولین دلیلشون رو هم ((فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً)) میدونن . لازم به ذکره ایشون نماز و روزه شون رو سر موقع انجام میدن ولی متاسفانه دچار این انحراف فکری شدن و توسل رو رد میکنن .برا اون ایه اینجوری تفسیر میکنن که همراه نام خدا نباید نام دیگری بیاید مثلا بگیم یا محمد حرام است . میگن که وقتی میگم بر فرض یا امام رضا کمکم کن این حرام است (ما منظورمون معمولا این هست که یا امام رضا شما واسطه ایی بشو تا خدا کمکمون کنه) . حالا اینکه آیه فوق ایا توسل رو رد میکنه یا خیر بر عهده کارشناسان محترم تا جواب بدن من عرایضی که در این مورد داشتم رو ذکر نمیکنم . مورد دوم ، ایشون میگن خدا از همه مهربون تر هستش و اصلا لزومی نداره ما برای خواسته هامون به یه نفر دیگه وصل بشیم ، اون موقع توسل معنی داره که فرد مورد نظر مهربان نباشه . استدلال دیگه هم اینکه خواسته های ما یا مشروع هست یا نامشروع ، اگر نا مشروع هست که هر کسی هم شفاعت کنه اثر بخش نیست و اگر مشروع هست خودمون از خدا بخواییم چون او ارحم الراحمین هست و حتما قبول میکنه . من ایه ( یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و ابتغوا الیه وسیله) رو بهش گفتم و گفت این آیه ربطی به توسل نداره و مربوط به جهاده !!! من توسل فرزندان حضرت یعقوب رو به پدرشون برای شفاعت رو دلیل بر تایید توسل بهش گفتم و این دوستمون گفت که اون موقع عقل بشر کامل نشده بود و برای همین چون الان قرآن رو داریم و عقلمون کامل شده دیگه نیازی به توسل نیست . کلا این آقا بحث توسل رو یه جورایی با توحید متضاد میدونه . میگه وقتی خدا هست نیاز به هیشکی نیست (اینجاشو منم قبول دارم ، خب معلومه به غیر از خدا به هیشکی نیاز نداریم اما ... ) . تقریبا خلاصه بحث دیشب رو که با اون دوستم داشتم رو اینجا عرض کردم حالا دوستان و کارشناسان محترم فرمایشاتشون رو بفرمایند .

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۳/۱۲/۱۱ در ساعت ۱۸:۲۸

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    تنهایی
    نوشته
    503
    حضور
    12 روز 6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3520



    سلام علیکم

    متاسفانه بحث توحید بحث خیلی پیچیده و عمیقی هست و برای فهمش دو راه و جود داره:

    1- مطالعه شدید بحث های عرفانی و فلسفی در کنار استادی که کتاب های مربوطه رو درک کنه و بتونه شرح بده
    2- ایمانی که آزموده توسط خدا بدست بیاد و معمولا هم رسیدن به این ایمان نیاز به حشر و نشر چندین ساله با اولیا و سالک های الهی داره

    خب توحیدی که معمولا امثال دوستان شما می فهمند از ترجمه تحت الفظی قرآن بدست میاد. که در تضاد هست با خیلی از مفاهیمی که وجود داره به این توحید میگیم توحید عددی ... اما خدا از عدد خارج هست. هر کس فکر کنه خدا یه دونه چیزی هست که وقتی شما رو به هر چیز دیگه کنی اون خدایی که یه دونه هست رو فراموش کردی درکش از توحید، توحید عددی هست. یعنی عدد یک رو به خدا اطلاق کرده و رجوع به هر چیزی جز دیگر رو کنار عدد یک عدد دو در نظر گرفته.
    از دید اهل بیت کسی که خدا رو به عدد یک در نظر گرفته خدا رو نشناخته.

    در همون قرآن داریم که موسی علیه السلام با تمام درجه اولولعظمیش برای یادگیری یک علم خاص به بنده ای از بندگان خدا رجوع کرد. اگر دوست شما فکر میکنه برادر یعقوب متکامل نبودند و توسلشون ایرادی نداشته راجع به حضرت موسی که از انبیای عظام هست چی میگه؟ اصلا این به کنار این اعتقاد دوست شما که قسمتی از ایات قران دیگه تاریخ مصرفش گذشته اعتقاد اشتباهی هست. چه اینکه اگر حرفی در قران باشه که به درد قبلا خورده اما به درد الان نخورده پس کل قران رو هم می تونیم بگیم مال وقتی هست که بشر کامل نبوده اعتقاد به خود خدا هم به درد قبلا خورده به درد الان نمیخوره .
    ادامه دارد...

    زهی مصطفی (ص) که در عین صفا از همه ی خیال ها فارغ...

  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    تنهایی
    نوشته
    503
    حضور
    12 روز 6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3520



    اگر توحید این باشه که دوست شما فهمیده

    پس نانوایی رفتن هم شرک هست ، چون رزاق خدای یگانه هست...

    پس دکتر رفتن هم شرک هست چون شافی خدای یگانه هست...

    پس دوا خوردن هم توسل به یه شی هست که بت هست چون خدا خودش گفته شفا میده .... پس هر کس قرص و دوا خورد دو تا خدا پیدا کرده ....

    اما به واقع توحید واقعی که تمام هدف دین سرورمون محمد صلوات خدا بر جسم و روح پاکش و آل پاکش همین توحید هست. توحید عددی نیست اگر عددی بود پس خود حضرت در خانه می نشست از خدا روزی میخواست. به دکتر مراجعه نمیکرد شفا میخواست ، یا فلان یا فلان نمیگفت از خدای خودش میخواست کارهاش رو انجام بده . که توحیدی که داره خراب نشه اما چرا حضرت هیچ وقت همچین کارهایی نکرد.
    با وجود اینکه در فهم توحید، بشری به پایه حضرت نمیرسه و نخواهد رسید؟؟؟

    اگر کسی بگه حضرت رسول توحید رو نفهمیده کفر گفته؟ اگر توحید رو فهمیده چرا در زندگی متوسل به انواع اسباب و شرایط شده؟

    چون توحید عددی نیست که خدا از وسائل جدا باشه اگر کسی بگه خدا از وسائل جدا هست پس قسمتی از عالم رو بدون خدا در نظر گفته ... اما این معیت خدا با اسباب و شرائط به این شکل نیست که خدا در عالم ماده حلول کرده که این هم کفر هست، یا فکر کنه خدا متحد با تمام اشیا شده که این هم کفر هست...

    اما ماجرا چگونه هست؟ براتون بگم که باید خون دل خورد که فهمید توحید یعنی چی...

    ادامه دارد...

    زهی مصطفی (ص) که در عین صفا از همه ی خیال ها فارغ...

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    تنهایی
    نوشته
    503
    حضور
    12 روز 6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3520



    در نقطه مقابل این دیدگاه کسی میتونه این رو بگه پس اگر اینجور هست متوسل شدن به یه بت هم توحید هست. که این میشه نقطه افراط دیدگاه قبل یعنی اصلا چیزی به نام شرک وجود نداره .... این هم اشتباه هست...

    پس در یه راهی قرار داریم که کج شدن به سمت راست اون راه کفر هست... یعنی وسائل و اسباب و شرایط عالم مادی رو از خدا جدا دونستن...
    و کج شدن به سمت چپ این راه هم باز کفر هست و توحید نیست... یعنی توسل به یه بت هم توحید باشه ... این هم اشتباه هست و کفر هست...

    ببخشید که طولانی شد فقط تونستیم بحث کنیم که توحید اون نیست که دوست شما فهمیده... اما توحید چی هست رو خدا درک و فهمش رو روزی همه ماها کنه انشالله ...

    زهی مصطفی (ص) که در عین صفا از همه ی خیال ها فارغ...

  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    29
    حضور
    21 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    102



    سلام
    در مورد نشانه های توسل در قرآن درست مطرح کردید و کسی که این مطالب رو به این دلیل رد میکنه این توسل جستن برای یک زمانی قبل از عصر پیامبر بوده قطعا در گام بعد با همین استدلال میتونه بگه نماز و روزه هم برای امت های قبلی بوده و الان که عقلمون کامل شده نیازی نیست نماز بخوانیم!

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست






    آیا توسل با توحید منافات دارد؟








    کارشناس بحث: استاد صدرا


  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرشاد فردی نمایش پست ها

    اخیرا با شبهه ایی رو به رو شدم و هر چند دلایل زیادی آوردم اما با فردی که شبهه رو مطرح کرده بود به نتیجه ایی نرسیدم .
    ایشون میگن که تحت هیچ شرایطی بحث توسل رو قبول ندارن اولین دلیلشون رو هم ((فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً)) میدونن . لازم به ذکره ایشون نماز و روزه شون رو سر موقع انجام میدن ولی متاسفانه دچار این انحراف فکری شدن و توسل رو رد میکنن .برا اون ایه اینجوری تفسیر میکنن که همراه نام خدا نباید نام دیگری بیاید مثلا بگیم یا محمد حرام است . میگن که وقتی میگم بر فرض یا امام رضا کمکم کن این حرام است (ما منظورمون معمولا این هست که یا امام رضا شما واسطه ایی بشو تا خدا کمکمون کنه) .
    با سلام و عرض ادب

    1) در رابطه با دلیل اول ایشان عرض می شود: این آیه ارتباطی با بحث توسل ندارد؛ بلکه مربوط به بحث پرستش و نهی از پرستش غیر خدا می باشد. توضیح: واژه ی «تدعوا» هنگامی که با «مع الله» استعمال می گردد، در لسان قرآن کریم به معنای مطلق خواندن و صدا زدن غیر استعمال نشده است؛ بلکه به معنای عبادت آمده است؛ همچنان که آلوسی مفسر معروف اهل سنت در تفسیر روح المعانی در تفسیر آیه ی شریفه می نویسد:«فَلا تَدْعُوا: أي فلا تعبدوا فيها مَعَ اللَّهِ أَحَداً غيره سبحانه»؛[1] فلاتدعوا: یعنی احدی را در این مساجد به همراه خدا عبادت و پرستش ننمائید.[2]

    2) باید توجه داشت عبادت در اصطلاح قرآن و حديث مقوّمات و اركان خاصى دارد كه با بودن آنها، عبادت اصطلاحى تحقق يافته و بدون آن تنها مطلق خضوع محقق می گردد بدون اینکه عنوان عبادت و پرستش بر آن صادق باشد.

    1- انجام فعلى كه گوياى خضوع و تذلّل باشد.
    2- عقيده و انگيزه خاصى كه انسان را به عبادت و خضوع نسبت به شخص وا داشته است، از قبيل: الف) اعتقاد به الوهيت كسى كه بر او خضوع كرده است؛ همچنان که خداوند متعال درباره مشركان مى‏فرمايد: «الَّذينَ يَجْعَلُونَ مَعَ اللّهِ إِلهًا آخَرَ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ»؛[3]آنان كه با خداى يكتا خدايى ديگر گرفتند به زودى خواهند دانست كه در چه جهل و اشتباهى بوده ‏اند و با چه شقاوت و عذابى محشور مى ‏شوند.

    و در جاى ديگر مى‏ فرمايد: «وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللّهِ آلِهَةً لِيَكُونُوا لَهُمْ عِزًّا»؛[4]و مشركان خداى يگانه را ترك گفته و براى احترام و عزّت دنيوى خدايان باطل را برگرفتند.

    از اين دو آيه و آيات ديگر استفاده مى‏ شود كه ركن عبادت غير خدا و شرك اعتقاد به الوهيت غير خداوند است.

    ب) اعتقاد به ربوبيت كسى كه بر او خضوع شده است: خداوند متعال مى ‏فرمايد:
    «يا بَني إِسْرائيلَ اعْبُدُوا اللّهَ رَبّي وَ رَبَّكُمْ»؛[5] اى بنى اسرائيل! خدايى را كه آفريننده من و شماست بپرستيد. و در جايى ديگر مى ‏فرمايد:«إِنَّ اللّهَ رَبّي وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقيمٌ»؛[6]همانا خداست پروردگار من و شما، بپرستيد او را كه همين است راه راست. از اين دسته آيات نيز استفاده مى ‏شود كه يكى از مقوّمات عبادت غير خدا و شرك، اعتقاد به ربوبيّت استقلالى غير خداوند است نه مطلق خضوع.


    [1]. روح المعانی، سید محمود آلوسی، ج15، ص102.

    [2]. توضیح: قرآن کریم می فرماید:«وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدا»؛ و اينكه مساجد از آن خداست، پس هيچ كس را با خدا نخوانيد! در اينكه منظور از«مساجد»، در اينجا چيست؟ تفسيرهاى گوناگونى ذكر شده: که یکی از تفاسیر آن اینچنین است: منظور مكانهايى است كه در آنجا براى خدا سجده مى ‏شود كه مصداق اكمل آن، مسجد الحرام، و مصداق ديگرش ساير مساجد، و مصداق گسترده‏ ترش، تمام مكانهايى است كه انسان در آنجا نماز مى ‏خواند، و براى خدا سجده مى ‏كند، و به حكم حديث معروف پيغمبر ص كه فرمود:«جعلت لى الارض مسجدا و طهورا»؛[2]" تمام روى زمين، سجده‏گاه و وسيله طهور (تيمم كردن) براى من قرار داده شده" همه جا را شامل مى ‏شود. و به اين ترتيب پاسخى است به اعمال مشركان عرب و مانند آنها كه خانه كعبه را بتكده ساخته بودند، و به اعمال مسيحيان منحرف كه به سراغ" تثليث" رفته و در كليساهاى خود خدايان سه‏گانه را مى‏پرستيدند، قرآن مى‏گويد: تمام معابد، مخصوص خدا است و در اين معابد، جز براى خدا سجده نمى ‏توان كرد و پرستش غير او ممنوع است. تفسیر نمونه، ج25،ص125.

    [3] .حجر( 15) آيه 96.

    [4] . مريم( 19) آيه 81. .

    [5] . مائده( 5) آيه 72.

    [6] . آل عمران( 3) آيه 51..
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۳/۰۳/۰۳ در ساعت ۲۳:۱۴
    آیا توسل با توحید منافات دارد؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    3) نکته ی دیگری که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد آن است که قوام اعمال انسان به نیت او خواهد بود. در اولین روایت از صحیح بخاری می خوانیم:«إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرىء ما نوى ....»؛ اعمال به نیت ها بستگی دارد و هرکس را همان حاصل آید که نیت نموده است. بنابراین نبايد پنداشت كه تواضع و خضوع و درخواست از غير خداوند، شرك آلود و حرام است، زيرا از مجموع دلايل استفاده مى ‏شود كه اعمال به نيّت است؛ تا نيت فرد، از عملش چه چيزى باشد.

    خداوند به خضوع در برابر پدر و مادر امر مى‏كند؛ آن جا كه مى ‏فرمايد: «وَاخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ»؛[1]و هميشه پر و بال تواضع و تكريم را با كمال مهربانى نزدشان بگستران.
    اگر مطلق خضوع عبادت باشد، باید گفت که خداوند در این آیه دستور به شرک داده است؟

    4) اینکه کسی بگوید گفتن «یامحمد» حرام می باشد؛ باید سؤال نمود وی حرمت چنین عملی را از کجا بدست آورده است!؟در روایات صحیح السندی که کسی تشکیک در سند آن ندارد (روایت عثمان بن حنیف) پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در جواب درخواست نابینائی که از آن حضرت شفای خود را خواست، دستور العملی را دادند که مفاد آن اینچنین بود: «اللهم إني اسألک، و اتوجه إليک بنبيک محمد نبي الرحمة يا محمد إني اتوجه بک إلي ربي في حاجتي لتقضي، اللهم شفعه في»؛ پروردگارا من از تو درخواست مي‏کنم و به وسيله پيامبرت محمد«صلی الله علیه وآله»، پيامبر رحمت به تو متوجه مي‏شوم، اي محمد من درباره حاجتم به وسيله تو به خدايم متوجه مي‏شوم تا حاجتم را برآورده بفرمائي، پروردگارا شفاعت او را درباره من بپذير... این روایت را ترمذی،[2] ابن ماجه،[3]احمد،[4] حاکم نیشابوری،[5] و بسیاری دیگر نقل نموده اند و حکم به صحت آن حدیث نموده اند.

    در این روایت که صحت آن مورد اتفاق است پیامبر صلی الله علیه وآله به فرد نابینا دستور می دهند که در دعایش آنحضرت را واسطه ی در دریافت فیض و لطف الهی نمایند، که با دیدگاه سطحی نگر این افراد باید معتقد شد که آنحضرت دستور به شرک داده باشند؟

    5) اینکه خداوند از همه مهربانتر نسبت به انسان است کسی شکی در آن ندارد؛ ولی لازمه چنین محبتی آن نخواهد بود که ما منکر بحث توسل شویم. به عنوان مثال در روز قیامت که صحنه ی تجلی عظمت الهی است چرا خداوند متعال به پیامبر صلی الله علیه وآله و اولیای دین حق شفاعت را به آنان داده است؟

    آیا اگر خداوند گناهان بندگانش را بدون شفاعت پیامبرش صلی الله علیه وآله می پذیرفت اولای به رحمت گسترده اش نمی بود؟ تبعا جواب منفی است پیامبر صلی الله علیه وآله و اولیای دین مظهر رحمت الهی اند که خداوند به واسطه ی آنان خلایق را از رحمت خویش بهره مند می سازد.

    6) اینکه در زمان حضرت یعقوب عقل آدمی کامل نبوده و الان کامل شده نیز از سخنانی است که مدرک آن ظاهرا چیزی جز بافته های ذهن ایشان نمی باشد، که دوستان دیگر نیز جواب خوبی بدان دادند.

    موفق باشید.


    [1] . اسراء( 17) آيه 24..
    [2] . سنن الترمذى،محمد بن عيسى بن سَوْرة بن موسى بن الضحاك، الترمذي، أبو عيسى، ج13ص124،ح3927، موقع وزارة الأوقاف المصرية،
    [3].سننابنماجه، ج1ص441ح1385، دار الفكر بيروت،
    [4] . مسند الإمام أحمد بن حنبل،أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشيباني، ح17241،موسسةالرسالة.
    [5] . المستدرك على الصحيحين للحاكم، ج3ص202، موقع جامع الحديث.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۳/۰۳/۰۴ در ساعت ۲۱:۴۸
    آیا توسل با توحید منافات دارد؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    سلام
    والا این بحث توسل بارها و بارها توی انجمن ایجاد شده و هیچ وقت هم نتیجه قانع کننده ای نداشته.
    اما چرا هر دفعه این مبحث تکرار میشه؟ چون یا اشتباهه یا اگر هم درست باشه شدیدا با عقل ناسازگاره و این نشون میده که یکی از ارکان تشسیع با عقل ناسازگاره.
    اما یه سری توضیحات و السلام :
    1 - اینکه دوستمون توی پست های 2 و 3 و4 توسل رو با دارو و نانوایی و ... مقایسه کردند یه چیز کاملا غلطه. و متاسفانه این نوع مثال ها توی ذهن خیلی از عزیزان با عنوان توسل و تحت عنوان توجیهی مناسب برای توسل شکل گرفته.
    اسم این کار توسل نیست ، دنیا بر پایه ی علت و معلول بنیان گذاری شده ، علت دوا است و شفای حاصل از آن معلول است
    ولی توسل که ما به اءمه انجام میدیم پس چیه؟ توسلی که شیعیان انجام میدند مثل این میمونه که با برادر اقای دکتر ، بلندشی بری مطبش و بهش بگی تو که برادرشی پارتی بازی بکن و بهش بگو که کاره منو حتما حل کنه ، یا اینکه بهتر حل کنه.
    اون وقت ای مسلمانان ، آیا نعوذ بالله خداوند پارتی بازی میکنه که شما به اءمه متوسل میشین؟
    مگر اینکه اگر فلانی برای شما بره پیش دکتر(دعا کنه) احتمال اینکه دکتره عالم که مهربانترین دنیاست و بین بنده هاش فرق نمیذاره ، کار شما رو حل کنه بیشتر میشه؟خداییش این رو با عقلتون بسنجید.
    2 - یه واژه دیگه که در ذهن شیعیان شکل گرفته کلمه ی " باب الحواءج" هست.این یعنی چی؟یعنی شما اگر برادر آقای دکتر رو با خودت ببری دعات بیشتر قبول میشه تا وقتی دوستش رو ببری؟
    استغفر الله
    3 - توی آیه " وابتغو الیه الوسیله" خیلی از مفسران اعلام کردند که این وسیله منظور اینه که برای رسیدن به خدا دنبال راه ، وسیله ، اسباب و .... باشین.با عقل هم سازگاره.
    اون وقت من برام سواله که روی چه حسابی برداشت از توسل به معصومین میشه؟
    الله اعلم ما فی الصدور المومنین

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    تنهایی
    نوشته
    503
    حضور
    12 روز 6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3520



    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    سلام
    والا این بحث توسل بارها و بارها توی انجمن ایجاد شده و هیچ وقت هم نتیجه قانع کننده ای نداشته.
    اما چرا هر دفعه این مبحث تکرار میشه؟ چون یا اشتباهه یا اگر هم درست باشه شدیدا با عقل ناسازگاره و این نشون میده که یکی از ارکان تشسیع با عقل ناسازگاره.


    سلام علیکم
    نتیجه قانع کننده داره اگر گوش شنوایی وجود داشته باشه قبل از اینکه وارد بحث بشم میخوام یه نکته ای رو به دوست عزیزم
    muiacir تذکر بدم و اون این هست که این جمله شما مبنی بر عدم سازگاری ارکان تشیع و عقل توهین هست به یک مذهب.
    بنده هم می تونم راحت بگم شما اگر تا به حال قرآن خونده بودید و با منطق وحی اشنایی داشتید انقدر سریع جبهه گیری نمی کردید. پس یا از عزیزان مسیحی هستید یا یهودی و در خوشبینانه ترین حالت شاید از عزیزان اهل تسنن باشید. اگر دوست دارید تا من هم هزار تا رکن مذهب شما رو که نه فقط با عقل بلکه با شرع و ... ناسازگار هست رو به رختون بکشم... البته باید اول بدونم شما از کدام مذهب هستید.


    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    1 - اینکه دوستمون توی پست های 2 و 3 و4 توسل رو با دارو و نانوایی و ... مقایسه کردند یه چیز کاملا غلطه. و متاسفانه این نوع مثال ها توی ذهن خیلی از عزیزان با عنوان توسل و تحت عنوان توجیهی مناسب برای توسل شکل گرفته.
    اسم این کار توسل نیست ، دنیا بر پایه ی علت و معلول بنیان گذاری شده ، علت دوا است و شفای حاصل از آن معلول است

    همواره استدالال هایی که توسط عزیزان در مقابل توحیدی که شیعیان قبول دارند موجب خنده ماها میشه البته ...
    گفته های بنده توجیه نیست، جماعت کفار هم می دونند که دنیا بر پایه علت و معلول بنیان شده شیعیان هم نگفتند ما فنی به نام توسل بلدیم که خارج از علت و معلول بودن کار میکنه ...


    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    ولی توسل که ما به اءمه انجام میدیم پس چیه؟ توسلی که شیعیان انجام میدند مثل این میمونه که با برادر اقای دکتر ، بلندشی بری مطبش و بهش بگی تو که برادرشی پارتی بازی بکن و بهش بگو که کاره منو حتما حل کنه ، یا اینکه بهتر حل کنه.
    اون وقت ای مسلمانان ، آیا نعوذ بالله خداوند پارتی بازی میکنه که شما به اءمه متوسل میشین؟
    مگر اینکه اگر فلانی برای شما بره پیش دکتر(دعا کنه) احتمال اینکه دکتره عالم که مهربانترین دنیاست و بین بنده هاش فرق نمیذاره ، کار شما رو حل کنه بیشتر میشه؟خداییش این رو با عقلتون بسنجید.


    اگر شما از عزیزان اهل تسنن باشید ما می دونیم که یکی از ارکان دین شما این هست که حضرت رسول (ص) از یه ادم عادی هم نعوذبالله پائین تر هست و بود و نبودش هم در همین حدی که کتابی نازل شد بر ایشون کافی هست. پس در نظر شما دعای حضرت و دعای خود شخص هیچ تفاوتی نمیکنه... چون در بعضی جاها از دید مذهب شما گناهانی داشته که از یک بشر عادی هم سر نزده...
    ما پناه میبریم بر خدا از تفکر شما ... و بیزاری خودمون رو از این فکر اعلام میکنیم.
    شما باز خدا رو یه چیزی در نظر گرفتید و حضرت رو هم به عنوان برادر خدا چیز دیگری اما فکر میکنم با شما نمیشه راجع به این صحبت کرد که عالم مظهر وجود خدا هست و پیامبر هم مظهر رحمانیت و رحیمیت هست.
    اما من یه استدلال می کنم از مصحف شریف قرآن همواره در استدلال های خودش نشون داده در صورتی که پیامبری و یا ولی از اولیا خدا دعا کنه تحت اثر نزدیک بودن به خدا به استجابت نزدیک هست. در قضیه بنی اسرائیل بعد از مردن همراهان بنی اسرائیل زنده شدن این ها توسط دعای موسی انجام میشه بلاهای فرعون توسط موسی ایجاد میشه حتی شکافتن دریا توسط عصای موسی انجام میشه خدا مگر خودش وقت آزاد نداره تو اون شرایط دریا رو بشکافه؟ از دید شما حتما عصا باعث پارتی بازی شده؟؟؟؟؟؟
    در سوره یوسف ایه 93 از زبان یوسف (ع) بیان میکنه این پیراهن مرا ببرید و بر روی چشم پدر بیفکنید. پس یعقوب به واسطه پیراهن یوسف بینا شد... حتما شما اگر اونجا بودید همینطور میخواستید پیراهن پیامبری رو مسخره کنید که مایه پارتی بازی شده؟؟؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    2 - یه واژه دیگه که در ذهن شیعیان شکل گرفته کلمه ی " باب الحواءج" هست.این یعنی چی؟یعنی شما اگر برادر آقای دکتر رو با خودت ببری دعات بیشتر قبول میشه تا وقتی دوستش رو ببری؟
    استغفر الله
    3 - توی آیه " وابتغو الیه الوسیله" خیلی از مفسران اعلام کردند که این وسیله منظور اینه که برای رسیدن به خدا دنبال راه ، وسیله ، اسباب و .... باشین.با عقل هم سازگاره.
    اون وقت من برام سواله که روی چه حسابی برداشت از توسل به معصومین میشه؟
    الله اعلم ما فی الصدور المومنین



    چیزی در ذهن شیعیان شکل نگرفته ، باب الحوائج به کسی از اولیا اطلاق میشه که مستجاب الدعوه شده اما باز هم از دید شما خدا یه کسی هست که در مقابلش پیامبری و مردمی و خلقی هم وجود داره باز بر میگردیم به جواب اول بنده. که از دید مذهب شما تقرب شما به خدا از پیامبر بالاتر هست.

    یکی از اسباب پیدا کردن تواضع برای مومنین ، یکی از اسبابی که ادم می تونه خودش رو جلوی خدا کوچک بدونه ، یکی از اسبابی که ادم به لطف خدا به بعضی ها پی میبره و ازین لطف می فهمه که خدا به بعضی ها به خاطر شرایط روحی و معنویشون نگاه ویژه داره این هست که بین خودش و خدا پیامبری رو واسطه کنه... این برداشت از حدیثی گرفته شده که حتما به شما نرسیده .... حدیثی از حضرت رسول این ایه رو معنی کرده .... البته شاید فهم شما از آیه با فهم کسی که آیه بر شخص خودش نازل شده تفاوت کنه...
    در همه ی امت ها پیامبران دارای فضائل روحی و معنوی بودند و در اطرافشون اتفاقات روحانی و معجزه می افتاد، خدا همواره دوست داشت مردم اقرار به بزرگ بودن فرستاده هاش کنند و بدونند که پیامبرانش در تقرب ویژه ای به خدا هستند. هیچ ایرادی نداره که ادم خودش دعا کنه این مثل این میمونه که شما برید وسط بیابون بگید خدا که مکان نداره همینجا نماز میخونم چه فرقی داره با نماز در مکه جلوی کعبه ؟ خدا تاثیر ویژه رو در بعضی مکان ها قرار داد خدا تاثیر ویژه رو در بعضی اشخاص قرار داد..
    اینکه شما خودتون دعا کنید هیچ ایرادی نداره اما اینکه پیامبری رو واسطه دعا کنید و به پیامبر بگید سلام خدا بر تو و بر روح و جسمت از خدا برای خواسته من دعا کن ....
    البته این هم کاملا واضح هست که همواره همه دعاها حتی اونها که به این شکل بیان بشه به استجابت نخواهد رسید...

    ویرایش توسط مفتقر : ۱۳۹۳/۰۳/۰۷ در ساعت ۰۸:۰۹
    زهی مصطفی (ص) که در عین صفا از همه ی خیال ها فارغ...

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 5

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود