صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: توصیه‌ی ایتدایی قرآن به کدام است: چندهمسری یا تک‌همسری؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025

    اشاره توصیه‌ی ایتدایی قرآن به کدام است: چندهمسری یا تک‌همسری؟




    سلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته
    در آیه‌ی ۳ از سوره‌ی نساء امده:
    وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ فَانكِحُوا مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُ‌بَاعَ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُوا
    واگر می ترسید که نتوانید در مورد دختران یتیم [در صورت ازدواج با آنان] عدالت ورزید، بنابراین از [دیگر] زنانی که شما را خوش آید دو دو و سه سه و چهار چهار به همسری بگیرید. پس اگر می ترسید که با آنان به عدالت رفتار نکنید، به یک زن یا به کنیزانی که مالک شده اید [اکتفا کنید]؛ این [اکتفای به یک همسر عقدی] به اینکه ستم نورزید و از راه عدالت منحرف نشوید، نزدیک تر است.

    ساختار منطقی این آیه به این صورت است:

    اگر a آنگاه ازدواج کنید با ۲ یا ۳ یا ۴ زن،
    اما اگر هم
    a و هم b آنگاه اکتفا کنید به ۱ زن یا کنیز،
    رعایت این قواعد هم ممکن هنوز به ناعدالتی ختم شود ولی کمک می‌کند که رعایت عدالت برای شما ساده‌تر باشد
    a: ترس از عدم رعایت عدالت مطلوب در مورد ایتام
    b: ترس از عدم رعایت در نفقه میان چندهمسر دائم همزمان

    حالا سؤال حقیر نه از باب شأن نزول (مصداق خاص آیه) که از باب ادبیات عرب و ادبیات قرآن است:

    اینکه خداوند در این آیه نفرموده است:
    اگر a آنگاه ازدواج کنید با ۱ یا ۲ یا ۳ یا ۴ زن از زنان غیریتیم که برای شما پسندیده باشد
    و در عوض شمارش را از ۲ آغاز کرده است، آیا این به آن معناست که چندهمسری توصیه‌ی اصلی خداوند است برای کسانی که فرض «اگر b» برایشان وجود ندارد؟
    یا اینکه چون وجود یک زن و یک شوهر اساس حداقلی تشکیل یک خانواده است از شروع شمارش از عدد ۱ به دلیل ایجاز در کلام صرفنظر نموده است؟

    به طور خلاصه شروع شمارش از عدد ۲ به جای عدد ۱ آیا معنای توصیه به دو همسری با بالا است تا فرض b برقرار نباشد، یا اینکه صرفاً ایجاز در کلام است و به ادبیات عرب و قرآن باز می‌گردد؟

    با تشکر
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۲۶ در ساعت ۲۰:۳۶
    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166



    با نام الله




    توصیه‌ی ایتدایی قرآن به کدام است: چندهمسری یا تک‌همسری؟








    کارشناس بحث: استاد عمار



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6204



    و اگر مى‏ترسيد از اينكه (به هنگام ازدواج با دختران يتيم) رعايت عدالت در باره آنها نكنيد (از ازدواج با آنان صرف نظر نمائيد و) با زنان پاك (ديگر) ازدواج كنيد، دو يا سه يا چهار همسر، و اگر مى‏ترسيد عدالت را (در باره همسران متعدد) رعايت نكنيد تنها به يك همسر قناعت نمائيد و يا از زنانى كه مالك آنها هستيد استفاده كنيد. اين كار بهتر از ظلم و ستم، جلوگيرى مى‏كند
    با سلام و ادب
    آیه در ابتدا می فرماید اگر نمى ‏توانيد ازدواج با يتيمان را با اصول عدالت بياميزيد چه بهتر كه از آن صرف نظر كنيد سپس به سراغ زنان غير يتيم برويد.
    و در اين آيه در باره ازدواج با يتيمان سخن ميگويد كه همانگونه كه بايد مراعات عدالت را در باره اموال آنها بنمائيد در مورد ازدواج با دختران يتيم نيز با نهايت دقت رعايت مصلحت آنها را بكنيد، در غير اين صورت از ازدواج با آنها چشم بپوشيد و زنان ديگرى انتخاب كنيد.
    و در ادامه می فرماید شما براى دورى از ستم كردن در حق دختران يتيم ميتوانيد از ازدواج آنها خوددارى كنيد و با زنانى ازدواج نمائيد كه موقعيت اجتماعى و فاميلى آنها به شما اجازه ستم كردن را نميدهد و ميتوانيد از آنها دو نفر يا سه نفر يا چهار نفر به همسرى خود انتخاب كنيد. منتها چون مخاطب، همه مسلمانان بوده است تعبير به دو تا دو تا و مانند آن شده است.
    لذا توصیه به ازدواج مجدد در آیه هست و آيه فوق دليل صريحى است بر مسئله جواز تعدد زوجات منتها با شرائط.
    علت ذکر 2 هم به این خاطر است که یک قدر مسلم است و در آن شکی نیست و جواز بیشتر در آیه مورد نظر است.

    توصیه‌ی ایتدایی قرآن به کدام است: چندهمسری یا تک‌همسری؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  6. صلوات ها 9


  7. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    و اگر مى‏ترسيد از اينكه (به هنگام ازدواج با دختران يتيم) رعايت عدالت در باره آنها نكنيد (از ازدواج با آنان صرف نظر نمائيد و) با زنان پاك (ديگر) ازدواج كنيد، دو يا سه يا چهار همسر، و اگر مى‏ترسيد عدالت را (در باره همسران متعدد) رعايت نكنيد تنها به يك همسر قناعت نمائيد و يا از زنانى كه مالك آنها هستيد استفاده كنيد. اين كار بهتر از ظلم و ستم، جلوگيرى مى‏كند
    با سلام و ادب
    آیه در ابتدا می فرماید اگر نمى ‏توانيد ازدواج با يتيمان را با اصول عدالت بياميزيد چه بهتر كه از آن صرف نظر كنيد سپس به سراغ زنان غير يتيم برويد.
    و در اين آيه در باره ازدواج با يتيمان سخن ميگويد كه همانگونه كه بايد مراعات عدالت را در باره اموال آنها بنمائيد در مورد ازدواج با دختران يتيم نيز با نهايت دقت رعايت مصلحت آنها را بكنيد، در غير اين صورت از ازدواج با آنها چشم بپوشيد و زنان ديگرى انتخاب كنيد.
    و در ادامه می فرماید شما براى دورى از ستم كردن در حق دختران يتيم ميتوانيد از ازدواج آنها خوددارى كنيد و با زنانى ازدواج نمائيد كه موقعيت اجتماعى و فاميلى آنها به شما اجازه ستم كردن را نميدهد و ميتوانيد از آنها دو نفر يا سه نفر يا چهار نفر به همسرى خود انتخاب كنيد. منتها چون مخاطب، همه مسلمانان بوده است تعبير به دو تا دو تا و مانند آن شده است.
    لذا توصیه به ازدواج مجدد در آیه هست و آيه فوق دليل صريحى است بر مسئله جواز تعدد زوجات منتها با شرائط.
    علت ذکر 2 هم به این خاطر است که یک قدر مسلم است و در آن شکی نیست و جواز بیشتر در آیه مورد نظر است.
    سلام
    تشکر از پاسخ گوییتون.دوتا سوال دارم
    1 - اون قسمت که میگه " با زنان(پاک) دیگر ازدواج کنید" منظور از دیگر زنان یتیم هست یا هر زن دیگری؟
    2 - فکر میکنم سوال زننده تاپیک جواب داده نشد.من این طور برداشت میکنم که اگر میتوانیم بین زنان عدالت برقرار کنیم ، آنگاه توصیه قرآن این هست که بهتره چندهمسر اختیار کنیم و به یکی قناعت نکنیم و اگر توصیه قرآن این بود که به یکی قناعت کنیم میتونست این طور بگه :
    اگر توانایی عدالت رو داشتین به یکی قناعت کنین ولی اگر خواستین تا 4 تا هم میشه.
    حالا اگر غیر از لینه شما بفرمایین

  8. صلوات ها 8


  9. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,415
    حضور
    42 روز 17 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6338



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    لذا توصیه به ازدواج مجدد در آیه هست و آيه فوق دليل صريحى است بر مسئله جواز تعدد زوجات منتها با شرائط.
    علت ذکر 2 هم به این خاطر است که یک قدر مسلم است و در آن شکی نیست و جواز بیشتر در آیه مورد نظر است.
    با سلام
    منم متوجه جوابتون نشدم
    اساس اسلام بر تک همسریست یا چند همسری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بارها این سوال رو از کارشناس ها پرسیدم و هر کدوم متفاوت جواب دادند


  10. صلوات ها 5


  11. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط شبـنم نمایش پست ها
    با سلام
    منم متوجه جوابتون نشدم
    اساس اسلام بر تک همسریست یا چند همسری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بارها این سوال رو از کارشناس ها پرسیدم و هر کدوم متفاوت جواب دادند

    سلام علیکم،
    ضمن تشکر از کارشناس محتر فکر می‌کنم در جمله‌ی آخر ایشان اینطور آمده که ۱ قدر مسلم درست بوده است و خداوند آن را دیگر به همان دلیل ایجاز ذکر نکرده است، البته در همین راستا می‌توان گفت که در بخش اول کنیز هم ذکر نشده و متعه هم ذکر نشده است و ذکر نشدن ۱ هم به معنای جواز نداشتن آن (در صورت امکان چندهمسری) نبوده است، بلکه بخاطر ایجاز حذف شده است همانطور که کنیز و متعه در این آیه نیامده‌اند.
    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  12. صلوات ها 4


  13. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    نقل قول نوشته اصلی توسط owari نمایش پست ها
    سلام علیکم،
    ضمن تشکر از کارشناس محتر فکر می‌کنم در جمله‌ی آخر ایشان اینطور آمده که ۱ قدر مسلم درست بوده است و خداوند آن را دیگر به همان دلیل ایجاز ذکر نکرده است، البته در همین راستا می‌توان گفت که در بخش اول کنیز هم ذکر نشده و متعه هم ذکر نشده است و ذکر نشدن ۱ هم به معنای جواز نداشتن آن (در صورت امکان چندهمسری) نبوده است، بلکه بخاطر ایجاز حذف شده است همانطور که کنیز و متعه در این آیه نیامده‌اند.
    ولی باز هم مشکل همچنان باقی لست که آیا اگر در خود توانایی این را دیدیم که بین آن ها عدالت برقرار کنیم ، میتوانیم چند همسر اختیار کنیم؟
    در این آیه صرف داشتن و نداشتن عدالت رو جواز بر چندهمسری شمرده ، فلذا ما میتونیم از این آیه نتیجه بگیریم که در صورت ایجاد عدالت در بین همسران ، جواز چند همسری برای ما صادر میشود.
    این برخلاف اونی هست که علمای شیعه میگند و از چند همسری تا حد امکان منع میکنند.در حالی که طبق این آیه نه تنها منع نکرده بلکه فقط صرف نداشتن عدالت در بین همسران رو مانع تعدد زوجین میدونه
    مساله بعدی اینکه باید یه جوری ثابت بشه نیاوردن واژه 1 در قسمت اول آیه به علت ایحاز بوده.اگر واقعا ایجازی در کار هست باید در قسمت دوم میگفت فقط یک زن بگیرید(واژه اکتفا کنید رو مترجمین در تمام ترجمه ها نیاورده اند فلذا اگر لین اکتفا کنید رو از خودمون به ترجمه اضافه نکنیم ، اون وقت بحث ایجاز و حذف عدد 1 در قسمت اول آیه دیگه مطرح نیست)
    و من الله توفیق
    ویرایش توسط muiacir : ۱۳۹۳/۰۲/۲۷ در ساعت ۱۴:۰۲

  14. صلوات ها 4


  15. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    سلام
    ...
    میتونست این طور بگه : اگر توانایی عدالت رو داشتین به یکی قناعت کنین ولی اگر خواستین تا 4 تا هم میشه.
    سلام علیکم،
    نمی‌دانم ولی گاهی نحوه‌ی بیان ظاهر آیات به گونه‌ای است که در فهمیدن مطلبی در بطن قرآن کمک کند. مثلاً یک مسأله را به لحاظ ترتیب اجزاء یا سایر موارد برای اینکه یک معنای خاص را بدهد می‌توان به صورت‌های ظاهری متفاوتی مرتب و مدون کرد، اما برای اینکه معانی دیگری هم در داخل ان آیات گنجانده شوند این انتخاب‌ها محدودتر می‌شود. مثلاً خداوند می‌توانست بفرماید تا ۴ که بفهمیم دیگر ۵ زن نمی‌شود ولی فرموده ۲ یا ۳ یا ۴ که هر کدام از این اعداد شاید دارای مفاهیم دیگری هم باشند که در بطن قرآن باید به آنها پرداخت و علم آن نزد راسخون در علم است.
    ممکن است سؤال شود که اگر ۱ گفته نشده ولی مد نظر بوده است و کنیزهم مد نظر بوده است و متعه هم مد نظر بوده است ولی هیچ‌یک گفته نشده‌اند از کجا معلوم که ۵ به بالا هم مد نظر نبوده باشند ولی گفته نشده‌اند؟ در جواب باید گفت که آن موارد دیگر از قرائن دیگر به دست می‌آیند ولی برای جواز بیش از ۴ همسر دائم قرینه‌ای نیست که مجاز باشد.

    اما یک سؤال دیگر از کارشناس محترم:
    چیزی که با اشاره یا با صراحت حرام نشده باشد مگر حلال نخواهد بود؟ می‌دانم در روایات صریحا گفته شده است که بیش از چهار زن همزمان نمی‌شود داشت ولی در خود قرآن قرینه‌ی برای این حرمت وجود ندارد؟ از شمردن از ۲ تا ۴ با اینکه می‌دانیم منعی بر شمرده شدن ۱ و کنیز و متعه نمی‌شود چگونه منع بر عدد ۵ و بالاتر برداشت می‌شود؟

    با تشکر
    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  16. صلوات ها 5


  17. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    460
    حضور
    6 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    910



    فکر میکنم جواب سوال کننده به درستی داده نشده است.
    اصلا سوال این است که توصیه ابتدایی اسلام چیست؟
    در جواب داده شده ما که نفهمیدیم کدام حالت ابتدایی است.

  18. صلوات ها 5


  19. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    ولی باز هم مشکل همچنان باقی لست که آیا اگر در خود توانایی این را دیدیم که بین آن ها عدالت برقرار کنیم ، میتوانیم چند همسر اختیار کنیم؟
    در این آیه صرف داشتن و نداشتن عدالت رو جواز بر چندهمسری شمرده ، فلذا ما میتونیم از این آیه نتیجه بگیریم که در صورت ایجاد عدالت در بین همسران ، جواز چند همسری برای ما صادر میشود.
    این برخلاف اونی هست که علمای شیعه میگند و از چند همسری تا حد امکان منع میکنند.در حالی که طبق این آیه نه تنها منع نکرده بلکه فقط صرف نداشتن عدالت در بین همسران رو مانع تعدد زوجین میدونه
    سلام علیکم برادرم،
    این عدالت همان عدالت در پرداخت نفقه است که ظاهراً اگر همین یک شرط را داشته باشیم می‌توانیم چند همسر بگیریم به شرط آنکه سنجیده و عاقلانه عمل شود (مثلاً اگر جان یا مال یا آبرویمان تهدید شود بعید نیست تقیه واجب شود، اگر کسی از دین خدا زده شود هم باز بعید نیست محدودیت‌هایی وارد گردد، اگر نیازی ندارم و کسی بخاطر این کار ما به سختی‌ای که حقش نیست گرفتار شود هم باز خلاف انصاف است و ...). حقیر به شخصه در رساله‌ها ندیدم شرطی اصافه بگذارند، در مورد برخورد با زن‌ها هم البته حرام است طبق قرآن که توجه و محبت فقط به یکی یا برخی معطوف شود تا یکی یا برخی احساس سرگردانی و ... کنند.
    سایر شروط علما هم فکر کنم بحث توصیه‌ای باشد و برای همان عاقلانه شدن عمل به این کار.

    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    مساله بعدی اینکه باید یه جوری ثابت بشه نیاوردن واژه 1 در قسمت اول آیه به علت ایحاز بوده.اگر واقعا ایجازی در کار هست باید در قسمت دوم میگفت فقط یک زن بگیرید(واژه اکتفا کنید رو مترجمین در تمام ترجمه ها نیاورده اند فلذا اگر لین اکتفا کنید رو از خودمون به ترجمه اضافه نکنیم ، اون وقت بحث ایجاز و حذف عدد 1 در قسمت اول آیه دیگه مطرح نیست)
    نکته‌ی خوبیه که «اکتفا کنید» در متن قرآن نیامده و فقط در ترجمه‌ها آمده. ان شاء الله کارشناس محترم پاسخ بدهند.
    با تشکر
    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  20. صلوات ها 4


صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. (◠ ‿ ◠) روی سربند بالایی چی می نویسی؟ (◠ ‿ ◠)
    توسط شهید علی اصغر پازوکی در انجمن جنگ نرم
    پاسخ: 258
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۵/۱۷, ۲۰:۱۰
  2. پاسخ: 61
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۱/۰۹, ۱۲:۰۵
  3. توی بهشتم حتما باید با همسر دنیایی خودت ازدواج کنی؟
    توسط یکی از آن 9 نفر در انجمن بهشت و جهنم
    پاسخ: 23
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۸/۱۹, ۱۰:۴۳
  4. در قنوت چه دعایی میخوانی؟
    توسط ضرب المثل در انجمن امور معنوی
    پاسخ: 56
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۰۸, ۱۷:۱۳
  5. کدام بهتر است؟ گدایی یا دزدی؟
    توسط یاقوت احمر در انجمن ساير موارد
    پاسخ: 22
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۱۳, ۰۹:۵۱

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود