جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نظر اسلام در مورد قرض الحسنه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    خدا-قرآن-امامين حسن (ع)-حسين(ع)
    نوشته
    363
    حضور
    4 روز 4 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1421

    اشاره نظر اسلام در مورد قرض الحسنه





    سلام!!!

    می خواهم بدانم اسلام در مورد قرض الحسنه چه می گوید؟

    قرآن در باره قرض الحسنه چه می گوید؟


    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۶/۰۱/۰۸ در ساعت ۱۶:۵۰
    گمنامي تنها براي شهرت پرست ها درد آور است وگرنه همه اجر ها در گمنامي است(سيد شهيدان اهل قلم سيد مرتضي آويني)

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,567
    حضور
    175 روز 17 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58362



    با نام و یاد دوست






    نظر اسلام در مورد قرض الحسنه








    کارشناس بحث: استاد میقات
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۶/۰۴/۰۴ در ساعت ۱۰:۴۶

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    با سلام و درود

    در قرآن کریم، قرض الحسنه و وام دادن به خداوند، چنین معرفی شده است:

    ثوابی چندین برابر و بازگشت به صاحبش
    «مَنْ ذَا الَّذي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً كَثيرَةً وَ اللَّهُ يَقْبِضُ وَ يَبْصُطُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُون‏»
    كيست كه به خدا «قرض الحسنه ‏اى» دهد، (و از اموالى كه خدا به او بخشيده، انفاق كند،) تا آن را براى او، چندين برابر كند؟ و خداوند است (كه روزى بندگان را) محدود يا گسترده مى ‏سازد؛ (و انفاق، هرگز باعث كمبود روزى آنها نمى ‏شود). و به سوى او باز مى ‏گرديد (و پاداش خود را خواهيد گرفت).(بقره/ 245)

    سبب پوشاندن گناهان و ورود به بهشت
    «وَ أَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً لَأُكَفِّرَنَّ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ لَأُدْخِلَنَّكُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهار»
    و به خدا قرض الحسن بدهيد [در راه او، به نيازمندان كمك كنيد]، گناهان شما را مى‏ پوشانم [مى بخشم‏]؛ و شما را در باغ هايى از بهشت، كه نهرها از زير درختانش جارى است، وارد مى‏ كنم‏.(مائده/ 12)

    ثوابی مضاعف و پاداشی عظیم
    «مَنْ ذَا الَّذي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ كَريمٌ»
    كيست كه به خدا وام نيكو دهد (و از اموالى كه به او ارزانى داشته انفاق كند) تا خداوند آن را براى او چندين برابر كند؟ و براى او پاداش پرارزشى است‏.(حدید/ 11)

    سبب آمرزش و مغفرت
    «إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً يُضاعِفْهُ لَكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ»
    اگر به خدا قرض الحسنه دهيد، آن را براى شما مضاعف مى‏ سازد و شما را مى ‏بخشد.(تغابن/ 17)

    اختصاص به مرد یا زن ندارد
    «إِنَّ الْمُصَّدِّقينَ وَ الْمُصَّدِّقاتِ وَ أَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً يُضاعَفُ لَهُمْ وَ لَهُمْ أَجْرٌ كَريمٌ»
    مردان و زنان انفاق كننده، و آنها كه (از اين راه) به خدا «قرض الحسنه» دهند، (اين قرض الحسنه) براى آنان مضاعف مى ‏شود و پاداش پرارزشى دارند.(حدید/ 18)

    پس اندازی مطمئن و پر سود
    «وَ أَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْراً وَ أَعْظَمَ أَجْراً وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ»
    و به خدا «قرض الحسنه» دهيد [در راه او انفاق نماييد] و (بدانيد) آنچه را از كارهاى نيك براى خود از پيش مى ‏فرستيد نزد خدا به بهترين وجه و بزرگترين پاداش خواهيد يافت؛ و از خدا آمرزش بطلبيد كه خداوند آمرزنده و مهربان است.(مزمل/ 20)

    نظر اسلام در مورد قرض الحسنه

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نکته:

    قرض الحسنه و وام دادن به خداوند، وسیله ای برای امتحان و آزمایش انسان ها است؛ و الّا خاوند بی نیاز از همه چیز است.

    امام علی (علیه السلام) مى‏ فرمايند:
    «وَ اسْتَقْرَضَكُمْ وَ لَهُ‏ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‏ وَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ وَ إِنَّمَا أَرَادَ أَنْ‏ يَبْلُوَكُمْ‏ أَيُّكُمْ‏ أَحْسَنُ عَمَلا»
    خداوند از شما در خواست قرض كرده، در حالى كه گنج هاى آسمان و زمين از آنِ او است و بى نياز و ستوده؛ (آرى اينها نه از جهت نياز او است) بلكه مى ‏خواهد شما را بيازمايد كه كدام يک نيكوكارتريد.(نهج البلاغه، انتهای خطبه 183)

    تفسير مجمع‏ البيان‏ شرايطى را براى قرض‏ الحسنه بيان كرده است؛ از جمله:
    - از مال حلال باشد.
    - از مال سالم باشد.
    - براى مصرف ضرورى باشد.
    - بى ‏منّت باشد.
    - بى ‏ريا باشد.
    - مخفيانه باشد.
    - با عشق و ايثار پرداخت شود.
    - سريع پرداخت شود.
    - قرض دهنده خداوند را بر اين توفيق شكرگزار باشد.
    - آبروى گيرنده وام حفظ شود.(مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏9، ص 354)

    نظر اسلام در مورد قرض الحسنه

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  8. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125




    برخی روایات تفسیری



    هنگامى كه اين آيه نازل شد: «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها»(نمل/ 89) هر كس كار خوبى آورد، بهتر از آن را پاداش مى ‏گيرد. پيامبر (صلى الله عليه و آله) از خداوند تقاضاى ازدياد كرد، آيه نازل شد: «فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها»(انعام/ 160) ده برابر داده مى‏ شود. باز درخواست نمود، آيه قرض الحسنه با تعبیر‏ «أَضْعافاً كَثِيرَةً» نازل شد؛ پيامبر (صلى الله عليه و آله) متوجه شد كثيرى كه خداوند مقدّر كند، قابل شماره نيست.(تفسير الصافي، ج ‏1، ص 273)

    در روايات، پاداش قرض الحسنه هيجده برابر، ولى پاداش صدقه ده‏ برابر آمده است؛ دليل اين تفاوت چنين بيان شده است كه قرض را افراد محتاج مى ‏گيرند، ولى هديه و بخشش گاهى به غير محتاج نيز داده مى ‏شود.(تفسیر قمی، ج 2، ص 350)

    هم چنین در روایت آمده: هر كس بتواند قرض بدهد و ندهد، خداوند بوى بهشت را بر او حرام مى ‏كند.(بحار الانوار، ج 100، ص 138)

    گرچه در آيه (بقره/ 245) قبض و بسط به خداوند نسبت داده شده (وَ اللَّهُ يَقْبِضُ وَ يَبْصُطُ) است، ولى در روايات مى‏خوانيم هر كه با مردم گشاده دست باشد، خداوند به او بسط مى ‏دهد و هر كس با مردم بخل ورزد، خداوند نسبت به او تنگ مى ‏گيرد.(تفسير نور، ج ‏1، ص 380)

    نظر اسلام در مورد قرض الحسنه

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  9. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125

    جمع بندی







    پرسش:
    اسلام و قرآن در مورد قرض الحسنه چه می گویند؟


    پاسخ:
    در قرآن کریم، قرض الحسنه و وام دادن به خداوند، چنین معرفی شده است:
    ـ ثوابی چندین برابر و بازگشت به صاحبش:
    «مَنْ ذَا الَّذي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً كَثيرَةً وَ اللَّهُ يَقْبِضُ وَ يَبْصُطُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُون‏»؛ كيست كه به خدا «قرض الحسنه ‏اى» دهد، (و از اموالى كه خدا به او بخشيده، انفاق كند،) تا آن را براى او، چندين برابر كند؟ و خداوند است (كه روزى بندگان را) محدود يا گسترده مى ‏سازد؛ (و انفاق، هرگز باعث كمبود روزى آنها نمى ‏شود). و به سوى او باز مى ‏گرديد (و پاداش خود را خواهيد گرفت).[1]
    ـ سبب پوشاندن گناهان و ورود به بهشت:
    «وَ أَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً لَأُكَفِّرَنَّ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ لَأُدْخِلَنَّكُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهار»؛ و به خدا قرض الحسن بدهيد [در راه او، به نيازمندان كمك كنيد]، گناهان شما را مى‏ پوشانم [مى بخشم‏]؛ و شما را در باغ هايى از بهشت، كه نهرها از زير درختانش جارى است، وارد مى‏ كنم‏.[2]
    ـ ثوابی مضاعف و پاداشی عظیم:
    «مَنْ ذَا الَّذي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ كَريمٌ»؛ كيست كه به خدا وام نيكو دهد (و از اموالى كه به او ارزانى داشته انفاق كند) تا خداوند آن را براى او چندين برابر كند؟ و براى او پاداش پرارزشى است‏.[3]
    ـ سبب آمرزش و مغفرت:
    «إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً يُضاعِفْهُ لَكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ»؛ اگر به خدا قرض الحسنه دهيد، آن را براى شما مضاعف مى‏ سازد و شما را مى ‏بخشد.[4]
    ـ اختصاص به مرد یا زن ندارد:
    «إِنَّ الْمُصَّدِّقينَ وَ الْمُصَّدِّقاتِ وَ أَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً يُضاعَفُ لَهُمْ وَ لَهُمْ أَجْرٌ كَريمٌ»؛ مردان و زنان انفاق كننده، و آنها كه (از اين راه) به خدا «قرض الحسنه» دهند، (اين قرض الحسنه) براى آنان مضاعف مى ‏شود و پاداش پرارزشى دارند.[5]
    ـ پس اندازی مطمئن و پر سود:
    «وَ أَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْراً وَ أَعْظَمَ أَجْراً وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ»؛ و به خدا «قرض الحسنه» دهيد [در راه او انفاق نماييد] و (بدانيد) آنچه را از كارهاى نيك براى خود از پيش مى ‏فرستيد نزد خدا به بهترين وجه و بزرگترين پاداش خواهيد يافت؛ و از خدا آمرزش بطلبيد كه خداوند آمرزنده و مهربان است.[6]

    برخی روایات تفسیری
    هنگامى كه اين آيه نازل شد: «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها»[7] هر كس كار خوبى آورد، بهتر از آن را پاداش مى ‏گيرد. پيامبر (صلى الله عليه و آله) از خداوند تقاضاى ازدياد كرد، آيه نازل شد: «فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها»[8] ده برابر داده مى‏ شود. باز درخواست نمود، آيه قرض الحسنه با تعبیر‏ «أَضْعافاً كَثِيرَةً» نازل شد؛ پيامبر (صلى الله عليه و آله) متوجه شد كثيرى كه خداوند مقدّر كند، قابل شماره نيست.[9]
    در روايات، پاداش قرض الحسنه هيجده برابر، ولى پاداش صدقه ده‏ برابر آمده است؛ دليل اين تفاوت چنين بيان شده است كه قرض را افراد محتاج مى ‏گيرند، ولى هديه و بخشش گاهى به غير محتاج نيز داده مى ‏شود.[10]
    هم چنین در روایت آمده: هر كس بتواند قرض بدهد و ندهد، خداوند بوى بهشت را بر او حرام مى ‏كند.[11]
    گرچه در آيه (بقره/ 245) قبض و بسط به خداوند نسبت داده شده (وَ اللَّهُ يَقْبِضُ وَ يَبْصُطُ) است، ولى در روايات مى‏خوانيم هر كه با مردم گشاده دست باشد، خداوند به او بسط مى ‏دهد و هر كس با مردم بخل ورزد، خداوند نسبت به او تنگ مى ‏گيرد.[12]

    شرائط قرض دادن
    تفسير مجمع‏ البيان‏ شرايطى را براى قرض‏الحسنه بيان كرده است؛ از جمله: از مال حلال و از اموال سالم باشد، براى مصرف ضرورى، بى ‏منّت، بى ‏ريا، مخفيانه، با عشق و ايثار و سريع پرداخت شود، قرض دهنده خداوند را بر اين توفيق شكرگزار باشد و آبروى گيرنده وام حفظ شود.[13]

    نکته:
    قرض الحسنه و وام دادن به خداوند، وسیله ای برای امتحان و آزمایش انسان ها است؛ و الّا خداوند بی نیاز از همه چیز است.
    امام علی (علیه السلام) مى ‏فرمايند:
    «وَ اسْتَقْرَضَكُمْ وَ لَهُ‏ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‏ وَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ وَ إِنَّمَا أَرَادَ أَنْ‏ يَبْلُوَكُمْ‏ أَيُّكُمْ‏ أَحْسَنُ عَمَلا»؛ خداوند از شما در خواست قرض كرده، در حالى كه گنج هاى آسمان و زمين از آنِ او است و بى نياز و ستوده؛ (آرى اينها نه از جهت نياز او است) بلكه مى ‏خواهد شما را بيازمايد كه كدام يک نيكوكارتريد.[14]

    __________
    [1]. بقره: 2/ 245.
    [2]. مائده: 5/ 12.
    [3]. حدید: 57/ 11.
    [4]. تغابن: 64/ 17.
    [5]. حدید: 57/ 18.
    [6]. مزمل: 73/ 20.
    [7]. نمل: 27/ 89.
    [8]. انعام: 6/ 160.
    [9]. فیض کاشانی، تفسير الصافي، نرم افزار جامع تفاسیر نور، ج ‏1، ص 273.
    [10]. قمی، تفسیر قمی،
    نرم افزار جامع تفاسیر نور، ج 2، ص 350.
    [11]. مجلسی، بحارالانوار،
    نرم افزار جامع احادیث نور، ج 100، ص 138.
    [12]. قرائتی، تفسير نور،
    نرم افزار جامع تفاسیر نور، ج ‏1، ص 380.
    [13]. طبرسی، مجمع البيان في تفسير القرآن،
    نرم افزار جامع تفاسیر نور، ج ‏9، ص 354.
    [14]. رضی، نهج البلاغه،
    نرم افزار جامع احادیث نور، انتهای خطبه 183.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۶/۰۸/۲۵ در ساعت ۰۰:۲۳
    نظر اسلام در مورد قرض الحسنه

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  10. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 10

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود