جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اگر خدا در مکان نیست پس حضرت محمد(ص) چگونه به اندازه فاصله دو کمان به او نزدیک شده؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947

    اشاره اگر خدا در مکان نیست پس حضرت محمد(ص) چگونه به اندازه فاصله دو کمان به او نزدیک شده؟




    بسم الله الجلال الجلیل....با سلام....آیا این آیه سوره نجم منظوراز نزدیک شدن دو کمان...نزدیک شدن به خداست؟؟؟؟ اگر آره مگه خدا در جایی حضور داره که حضرت محمد(ص) به او نزدیک شده؟ خدا که در مکان و زمان نیست... «ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى؛ فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ ، فَأَوْحى‏ إِلى‏ عَبْدِهِ ما أَوْحى‏»؛[2]سپس نزديك آمد و نزديكتر شد، تا [فاصله‏ اش‏] به قدرِ [طول‏] دو [انتهاى‏] كمان يا نزديكتر شد، آن گاه به بنده ‏اش آنچه را بايد وحى كند، وحى فرمود
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۶/۲۷ در ساعت ۰۳:۵۸

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله




    اگر خدا در مکان نیست پس حضرت محمد(ص) چگونه به اندازه فاصله دو کمان به او نزدیک شده؟








    کارشناس بحث: استاد عمار



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    با سلام و ادب
    برای رسیدن به پاسخ شما باید تفسیر آیه را دید تا منظور آیه مشخص شود.
    مفسران از نظر لغوی برای «قاب قوسین» چند احتمال بیان کردند:
    یکی این‌که «قاب» به معنای مقدار است و «قوسین» نیز تثنیه قوس است و قوس به معنای کمان(وسیله‌ای معروف برای تیر اندازی) است.(1) ظاهراً منظور این است که اگر دو کمان را از طرف زه به هم بچسبانیم شکل دایره درست می شود؛ در نتیجه قاب قوسین یعنی مقدار قطر دایره کمان. احتمال دیگر این‌که قوس به معنای چیزی که مقیاس و معیار برای اندازه گیری است و چون در آن زمان ذراعِ دستِ انسان، مقیاس برای اندازه‌گیری طول بوده است؛ بنابر این، قاب قوسین به معنای مقدار دو ذراع است. (2) احتمال دیگر این‌که قاب به معنای مقداری از کمان است؛ یعنی فاصله میان دستگیره کمان تا نوک آن که زه بسته می‌شود.(3) در این صورت قاب قوسین مقدار نیم دایره کمان است که در حقیقت دو ربع دایره کمان است.


    اما آنچه مهم است؛ این است که منظور از این مقدارها در مسائل معنوی چیست؟ زیرا همان‌گونه که توضیح دادیم فاصله مکانی و جسمانی منظور نیست. اهل معرفت تقریبا اتفاق نظر دارند که منظور از «قاب قوسین» مرتبه واحدیت است و منظور از «او ادنی» مرتبه احدیت است؛ چنان‌که صدر المتألهین می‌گوید: «تعیّن اول همان مقام احدیت وجود است که از آن به «او ادنى» تعبیر شده است، کما این‌که از مقام واحدیت به مقام «قاب قوسین» تعبیر نموده‏اند».(4) در توضیح این مطلب می‌گویند: در تعبیر قاب قوسین چون تثنیه و دوئیت وجود دارد این با مرتبه واحدیت سازگار است؛ زیرا در مرتبه واحدیت اسما و صفات حق تمایز علمی از ذات حق دارند؛ اما مقام احدیت مقام غلبه وحدت است که دوئیت علمی نیز بین ذات و صفات دیده نمی‌شود؛ از این رو مقام او ادنی همان مقام و مرتبه احدیت است.(5)
    لذا پيامبر اسلام ص در عين اينكه داراى مقام شهود بود، در طول عمر مباركش دو مرتبه چنان اوج گرفت كه به مقام" شهود كامل" نائل گرديد.
    يكى احتمالا در آغاز بعثت بود و ديگرى به هنگام معراج، آن چنان به خدا نزديك شد و بر بساط قرب او گام گذاشت كه بسيارى از فاصله‏ها و حجابها برچيده شد، مقامى كه حتى جبرئيل امين، يعنى مقرب‏ترين فرشته الهى، از وصول به آن عاجز بود.
    روشن است تعبيراتى مانند" فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏" همه به صورت كنايه و بيان شدت قرب است، و گرنه او با بندگانش فاصله مكانى ندارد، تا با" قوس" و" زراع" سنجيده شود، و نيز منظور از" رؤيت" در اين آيات رؤيت با چشم نيست بلكه همان شهود باطنى است.(6)

    1. طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ج 9، ص 262، ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372 ش.
    .2 همان.
    3. طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج 19، ص 29، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ پنجم، 1417 ق.

    4. صدر المتألهین، سه رسائل فلسفى، ص 136، دفتر تبلیغات اسلام، قم، چاپ سوم، 1387 ش؛ ر. ک: التهانوى، محمد على، کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، ج 1، ص 111، مکتبة لبنان ناشرون - بیروت، چاپ اول، 1996 م.
    5. ابن عربى، ابو عبدالله محیى الدین محمد، تفسیر ابن عربى، ج 2، ص 293، دار احیاء التراث العربى، بیروت، چاپ اول، 1422 ق. ر. ک: شرح بر زاد المسافر، ص 227.
    6. تفسير نمونه، ج‏22، ص: 492
    اگر خدا در مکان نیست پس حضرت محمد(ص) چگونه به اندازه فاصله دو کمان به او نزدیک شده؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    314
    حضور
    2 روز 19 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    330



    بنده به شخصه اينگونه تعابير اسلامي رو در عالم مثال قلمداد ميكنم و اصراري به واقعي بودن آن ندارم ، چون بنظرم اينگونه مطالب اصلا" تاثيري در اصل دين نداره و هيچ گره اي رو از گرههاي ديني باز كه نميكنه هيچ ، يه گره ديگه هم اضافه ميكنه

  9. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مهدی شناسی
    نوشته
    45
    حضور
    13 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    126



    تعریف فاصله از منظر تعریف بشری ناقص است
    همانطور که خداوند می فرمایند من از رگ گردن به شما نزدیک تر هستم بی شک این فاصله در علم معرفت نفس تعریفی دیگر دارد چرا که خدا همه جا هست اما این دلها یا همان من من است که از حضور و توجه خدا فاصله می گیرد جالبه که بدونید از اول 5 نور بوده و هست یکی از این 5 نور که علت خلقت بقیه و حتی فرشتگان می باشد نوری است که در دنیا به جسم حضرت محمد نظر می کند پس نور از خداست فاصله من تا من را حساب کنید تا بتوانید فاصله حضرت محمد با خدا را دریابید.
    برای اینکار نیازمند خواندن فلسفه و معرفت نفس هست
    اللهم عجل ولیک فرج

  10. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود