جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حدیث صحبت با نامحرم

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369

    حدیث صحبت با نامحرم




    سلام. در روایتی پیرامون حرف زدن مرد با زن نامحرم گفته شده که شکل خاصی از صحبت، باعث میشه مرد 1000 سال در جهنم بیفته، ولی برخی ترجمه ها میگن اگر مردی با نامحرم شوخی کند و برخی میگن اگر مردی با نامحرم سخن شیرین بگوید. میخواستم بدونم کدومش ترجمه صحیحه.

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    حدیث صحبت با نامحرم








    کارشناس بحث: استاد مجید



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    سلام. در روایتی پیرامون حرف زدن مرد با زن نامحرم گفته شده که شکل خاصی از صحبت، باعث میشه مرد 1000 سال در جهنم بیفته، ولی برخی ترجمه ها میگن اگر مردی با نامحرم شوخی کند و برخی میگن اگر مردی با نامحرم سخن شیرین بگوید. میخواستم بدونم کدومش ترجمه صحیحه.
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    و عرض سلام و ادب
    اصل روایت در کتاب ثواب الاعمال آمده که مرحوم مجلسی هم از این کتاب در بحار نقل فرموده اند البته روایت طولانی است فقط بخش مورد سوال خدمت شما ارسال می گردد:
    30- ثو، ثواب الأعمال ابْنُ الْمُتَوَكِّلِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ عَنْ عَمِّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عَمْرٍو النَّصِيبِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْخُرَاسَانِيِّ عَنْ مَيْسَرَةَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي عَائِشَةَ السَّعْدِيِّ عَنْ يَزِيدَ بْنِ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ قَالا خَطَبَنَا رَسُولُ اللَّهِ ص قَبْلَ وَفَاتِهِ وَ هِيَ آخِرُ خُطْبَةٍ خَطَبَهَا بِالْمَدِينَة ... وَ مَنْ فَاكَهَ امْرَأَةً لَا يَمْلِكُهَا حُبِسَ‏ بِكُلِ‏ كَلِمَةٍ كَلَّمَهَا فِي‏ الدُّنْيَا أَلْفَ‏ عَامٍ‏ فِي النَّارِ وَ الْمَرْأَةُ إِذَا طَاوَعَتِ الرَّجُلَ فَالْتَزَمَهَا أَوْ قَبَّلَهَا أَوْ بَاشَرَهَا حَرَاماً أَوْ فَاكَهَهَا أَوْ أَصَابَ مِنْهَا فَاحِشَةً فَعَلَيْهَا مِنَ الْوِزْرِ مَا عَلَى الرَّجُلِ فَإِنْ غَلَبَهَا عَلَى نَفْسِهَا كَانَ عَلَى الرَّجُلِ وِزْرُهُ وَ وِزْرُهَا... ابو سلمة بن عبد الرحمن از ابو هريره و عبد اللَّه بن عباس نقل كرده كه گفتند:رسول خدا (ص) چند روز پيش از آن كه رحلت كند براى ما خطبه‏ اى خواند، و اين آخرين خطبه‏ اى بود كه در مدينه ايراد كرد .... و هر كس با زن نامحرم شوخى كند، براى هر كلمه ‏اى كه در دنيا با او سخن گفته است هزار سال او را در دوزخ زندانى مى‏ كنند. و آن زن اگر از روى ميل خود را در اختيار او قرار دهد و مرد او را در برگيرد يا ببوسد يا از راه حرام با وى آميزش كند يا با او مزاح و شوخى نمايد و كار زشتى مرتكب شود، بر آن زن نيز همان گناهى كه بر مرد است خواهد بود، و اگر مرد به زور از او كام گيرد گناه خودش و گناه زن بر عهده اوست.( بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏7، ص: 214، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص: 283، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال / ترجمه انصارى، ص: 553)
    در روایت کلمه« فاکه» آمده که با مراجعه به کتب لغت این گونه معنا شده است: در کتاب «فرهنگ ابجدي عربي فارسي،ص 652»
    فاكَهَ‏- مُفَاكَهَةً [فكه‏] الرجُلَ: با او شوخى و مزاح كرد.
    و در « قاموس قرآن،ج‏5 ،ص201 )
    فَكِه‏: (بفتح اول و كسر دوم) را بذله گو و متكبر گفته ‏اند و آن در صورت اول از فكاهة (بضمّ اول) است كه راغب آن را گفتگوى هم انسها و طبرسى مزاح و بذله گوئى معنى كرده است.





  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    361
    حضور
    19 روز 8 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1859



    باسلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    و هر كس با زن نامحرم شوخى كند، براى هر كلمه ‏اى كه در دنيا با او سخن گفته است هزار سال او را در دوزخ زندانى مى‏ كنند. و آن زن اگر از روى ميل خود را در اختيار او قرار دهد و مرد او را در برگيرد يا ببوسد يا از راه حرام با وى آميزش كند يا با او مزاح و شوخى نمايد و كار زشتى مرتكب شود، بر آن زن نيز همان گناهى كه بر مرد است خواهد بود، و اگر مرد به زور از او كام گيرد گناه خودش و گناه زن بر عهده اوست.( بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏7، ص: 214، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص: 283، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال / ترجمه انصارى،
    خوب مشخص است که این مکالمه تنها یک شوخی نیست بلکه مقدمه ای برای شروع یک رابطه نا مشروع است.

    گاهی پیش میاید که فردی که نامحرم است ،مثل همکار ،در نهایت هیجان دارد خاطره ای را که اتفاق افتاده برای شما تعریف میکند . ممکن است موضوع آن برای شما غیر جالب و کسل کننده هم باشد یعنی فی الواقع هیچ لذتی هم ندارد ولی ادب حکم میکند که گوش دهید و توجه نشان دهید و گاهی هم لبخند بزنید. (ادب اجتماعی) ایا اینهم گناه محسوب میشود. اگر جواب مثبت باشد که دیگر به عنوان فردی بی ادب و غیر اجتماعی شناخته خواهید شد که با خودش هم قهر است !
    ویرایش توسط پریزاد : ۱۳۹۳/۰۲/۲۳ در ساعت ۱۲:۰۹
    دین کامل آن دینی است که از تو انسان بهتری بسازد...
    آمده ام تا بیشتر بدانم....تا مسلمان را بهتر بشناسم.

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    26
    حضور
    10 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    6
    صلوات
    87



    با سلام
    در احادیث بگریدم موارد زیادی برای ارتباطات و معاشرات خواهیم یافت که به ما اموزش میدهند چگونه باید برخورد داشت.
    در زمینه ی خوش خلقی بگردید ببینید چقدر روایت وجود دارد یا در اینکه وقتی کسی با شما حرف میزند خوب گوش بدهید و یا اینکه وقتی برای جمعی صحبت میکنید نگاهتون رو تقسیم کنید
    اما برای این ها حد و مرزی مشخص شده که در احکام بیان میکنند لذا ما نمیتونیم چیزی رو بر شرع مقدم کنیم.

  11. صلوات ها 4


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    و عرض سلام و ادب
    اصل روایت در کتاب ثواب الاعمال آمده که مرحوم مجلسی هم از این کتاب در بحار نقل فرموده اند البته روایت طولانی است فقط بخش مورد سوال خدمت شما ارسال می گردد:
    30- ثو، ثواب الأعمال ابْنُ الْمُتَوَكِّلِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ عَنْ عَمِّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عَمْرٍو النَّصِيبِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْخُرَاسَانِيِّ عَنْ مَيْسَرَةَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي عَائِشَةَ السَّعْدِيِّ عَنْ يَزِيدَ بْنِ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ قَالا خَطَبَنَا رَسُولُ اللَّهِ ص قَبْلَ وَفَاتِهِ وَ هِيَ آخِرُ خُطْبَةٍ خَطَبَهَا بِالْمَدِينَة ... وَ مَنْ فَاكَهَ امْرَأَةً لَا يَمْلِكُهَا حُبِسَ‏ بِكُلِ‏ كَلِمَةٍ كَلَّمَهَا فِي‏ الدُّنْيَا أَلْفَ‏ عَامٍ‏ فِي النَّارِ وَ الْمَرْأَةُ إِذَا طَاوَعَتِ الرَّجُلَ فَالْتَزَمَهَا أَوْ قَبَّلَهَا أَوْ بَاشَرَهَا حَرَاماً أَوْ فَاكَهَهَا أَوْ أَصَابَ مِنْهَا فَاحِشَةً فَعَلَيْهَا مِنَ الْوِزْرِ مَا عَلَى الرَّجُلِ فَإِنْ غَلَبَهَا عَلَى نَفْسِهَا كَانَ عَلَى الرَّجُلِ وِزْرُهُ وَ وِزْرُهَا... ابو سلمة بن عبد الرحمن از ابو هريره و عبد اللَّه بن عباس نقل كرده كه گفتند:رسول خدا (ص) چند روز پيش از آن كه رحلت كند براى ما خطبه‏ اى خواند، و اين آخرين خطبه‏ اى بود كه در مدينه ايراد كرد .... و هر كس با زن نامحرم شوخى كند، براى هر كلمه ‏اى كه در دنيا با او سخن گفته است هزار سال او را در دوزخ زندانى مى‏ كنند. و آن زن اگر از روى ميل خود را در اختيار او قرار دهد و مرد او را در برگيرد يا ببوسد يا از راه حرام با وى آميزش كند يا با او مزاح و شوخى نمايد و كار زشتى مرتكب شود، بر آن زن نيز همان گناهى كه بر مرد است خواهد بود، و اگر مرد به زور از او كام گيرد گناه خودش و گناه زن بر عهده اوست.( بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏7، ص: 214، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص: 283، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال / ترجمه انصارى، ص: 553)
    در روایت کلمه« فاکه» آمده که با مراجعه به کتب لغت این گونه معنا شده است: در کتاب «فرهنگ ابجدي عربي فارسي،ص 652»
    فاكَهَ‏- مُفَاكَهَةً [فكه‏] الرجُلَ: با او شوخى و مزاح كرد.
    و در « قاموس قرآن،ج‏5 ،ص201 )
    فَكِه‏: (بفتح اول و كسر دوم) را بذله گو و متكبر گفته ‏اند و آن در صورت اول از فكاهة (بضمّ اول) است كه راغب آن را گفتگوى هم انسها و طبرسى مزاح و بذله گوئى معنى كرده است.



    با تشکر از کارشناس گرامی. آیا حدیثی هم در مورد زدن حرفهای عاشقانه با نامحرم، داریم؟

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    361
    حضور
    19 روز 8 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1859



    نقل قول نوشته اصلی توسط حمید. نمایش پست ها
    در زمینه ی خوش خلقی بگردید ببینید چقدر روایت وجود دارد یا در اینکه وقتی کسی با شما حرف میزند خوب گوش بدهید و یا اینکه وقتی برای جمعی صحبت میکنید نگاهتون رو تقسیم کنید
    تشکر از شما ، البته سئوال من در مورد صحبت در جمع نبود بلکه در مکالمات دونفره بود


    نقل قول نوشته اصلی توسط حمید. نمایش پست ها
    ما برای این ها حد و مرزی مشخص شده که در احکام بیان میکنند لذا ما نمیتونیم چیزی رو بر شرع مقدم کنیم.
    بله اما شرع هم بر اخلاق حسنه ، خوشرویی و نداشتن دافعه تاکید دارد .منظور صحبتهای خصوصی و خودمانی یا عاشقانه که نیست بلکه رفتار ساده و معمول اجتماعی است . در چنین شرایطی که نمیتوان سرد برخورد کرد تا انگشت نما شد و الگویی فاقد آداب معاشرت از فرد مذهبی معرفی کرد. به نظرم شرع هم اینرا نمیخواهد.
    ویرایش توسط پریزاد : ۱۳۹۳/۰۲/۲۴ در ساعت ۱۴:۰۰
    دین کامل آن دینی است که از تو انسان بهتری بسازد...
    آمده ام تا بیشتر بدانم....تا مسلمان را بهتر بشناسم.

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    26
    حضور
    10 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    6
    صلوات
    87



    پس احکام صحبت کردن رو باید ببینید
    موفق باشید

  17. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    با تشکر از کارشناس گرامی. آیا حدیثی هم در مورد زدن حرفهای عاشقانه با نامحرم، داریم؟
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وعرض سلام وادب
    کاربر گرامی یکی از غرایز قوی در انسان شهوات جنسی است که اگر طغیان و سرکشی کند، کنترل آن ناممکن یا مشکل خواهد بود. بروز و ظهور و غلبه غریزه ی شهوانی در انسان به صورت پلکانی و تدریجی است، و به تعبیر قرآن کریم:« وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ » (بقره/ 168) شیطان از طریق سیاست گام به گام به هدف خود می رسد.
    شکی نیست که شوخی با جنس مخالف اگر چه رکیک هم نباشد زمینه را برای انحراف و تسلط شیطان فراهم می کند.
    به همین جهات اسلام در مبارزه با انحراف از زمینه های آن نیز جلوگیری به عمل آورد، و می فرماید:« إِذَا جَلَسَتِ الْمَرْأَةُ مَجْلِساً فَقَامَتْ عَنْهُ فَلَا یَجْلِسُ فِی مَجْلِسِهَا أَحَدٌ حَتَّى یَبْرُدَ»( من لایحضره الفقیه، ج 3، ص467) و مردها را از نشستن در جای زن قبل از سرد شدن، نهی می نماید. و در قرآن کریم به این نکته ظریف اشاره کرده که: « فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ»(ا لاحزاب/ 32) به زن ها دستور داده در برخورد با نامحرم نرمی و ملاطفت نشان ندهند.
    نتیجه این که بهتر است از شوخی با نامحرم اگر چه رکیک هم نباشد اجتناب کرد.
    استفتایی که از دفتر مراجع عظام در این زمینه شده ، به شرح ذیل است:
    شوخی کردن با نامحرم چه حکمی دارد؟
    همه ی مراجع: اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا بترسد به گناه بیفتد، جایز نیست.
    تذکر نکته ای در پایان ضروری است:
    آن چه بیان شد یک حکم کلی است و از این جهت فرقی بین انواع شوخی( شوخی از طریق چت و پیام کوتاه و...) و بین انواع نامحرم ها (هم کلاسی ها و غیر آن)، وجود ندارد یعنی؛ اگر شوخی با نامحرم، به قصد لذت باشد یا خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد، از حکم حرمت برخوردار است اگر چه آن نامحرم هم کلاسی یا همکار باشد و این شوخی هم از طریق پیام کوتاه ویا طرق دیگر انجام شود.


  18. صلوات ها 4


  19. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    پست جمع بندی موضوع

    پرسش1:
    سلام. در روایتی پیرامون حرف زدن مرد با زن نامحرم گفته شده که شکل خاصی از صحبت، باعث میشه مرد 1000 سال در جهنم بیفته، ولی برخی ترجمه ها میگن اگر مردی با نامحرم شوخی کند و برخی میگن اگر مردی با نامحرم سخن شیرین بگوید. میخواستم بدونم کدومش ترجمه صحیحه.

    پاسخ:
    پرسشگر گرامی اصل روایت در کتاب ثواب الاعمال آمده که مرحوم مجلسی هم از این کتاب در بحار نقل فرموده اند البته روایت طولانی است فقط بخش مورد سوال خدمت شما ارسال می گردد:
    30 - ثو، ثواب الأعمال ابْنُ الْمُتَوَكِّلِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ عَنْ عَمِّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عَمْرٍو النَّصِيبِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْخُرَاسَانِيِّ عَنْ مَيْسَرَةَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي عَائِشَةَ السَّعْدِيِّ عَنْ يَزِيدَ بْنِ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ قَالا خَطَبَنَا رَسُولُ اللَّهِ ص قَبْلَ وَفَاتِهِ وَ هِيَ آخِرُ خُطْبَةٍ خَطَبَهَا بِالْمَدِينَة ... وَ مَنْ فَاكَهَ امْرَأَةً لَا يَمْلِكُهَا حُبِسَ‏ بِكُلِ‏ كَلِمَةٍ كَلَّمَهَا فِي‏ الدُّنْيَا أَلْفَ‏ عَامٍ‏ فِي النَّارِ وَ الْمَرْأَةُ إِذَا طَاوَعَتِ الرَّجُلَ فَالْتَزَمَهَا أَوْ قَبَّلَهَا أَوْ بَاشَرَهَا حَرَاماً أَوْ فَاكَهَهَا أَوْ أَصَابَ مِنْهَا فَاحِشَةً فَعَلَيْهَا مِنَ الْوِزْرِ مَا عَلَى الرَّجُلِ فَإِنْ غَلَبَهَا عَلَى نَفْسِهَا كَانَ عَلَى الرَّجُلِ وِزْرُهُ وَ وِزْرُهَا...؛ ابو سلمة بن عبد الرحمن از ابو هريره و عبد اللَّه بن عباس نقل كرده كه گفتند:رسول خدا (ص( چند روز پيش از آن كه رحلت كند براى ما خطبه‏ اى خواند، و اين آخرين خطبه‏ اى بود كه در مدينه ايراد كرد .... و هر كس با زن نامحرم شوخى كند، براى هر كلمه ‏اى كه در دنيا با او سخن گفته است هزار سال او را در دوزخ زندانى مى‏ كنند. و آن زن اگر از روى ميل خود را در اختيار او قرار دهد و مرد او را در برگيرد يا ببوسد يا از راه حرام با وى آميزش كند يا با او مزاح و شوخى نمايد و كار زشتى مرتكب شود، بر آن زن نيز همان گناهى كه بر مرد است خواهد بود، و اگر مرد به زور از او كام گيرد گناه خودش و گناه زن بر عهده اوست. (1)
    در روایت کلمه« فاکه» آمده که با مراجعه به کتب لغت این گونه معنا شده است:
    1- فاكَهَ‏- مُفَاكَهَةً [فكه‏] الرجُلَ: با او شوخى و مزاح كرد.(2)
    2- فَكِه‏: (بفتح اول و كسر دوم) را بذله گو و متكبر گفته ‏اند و آن در صورت اول از فكاهة (بضمّ اول) است كه راغب آن را گفتگوى هم انسها و طبرسى مزاح و بذله گوئى معنى كرده است.(3)

    پرسش2:
    آیا حدیثی هم در مورد زدن حرفهای عاشقانه با نامحرم، داریم؟

    پاسخ:
    پرسشگر گرامی یکی از غرایز قوی در انسان شهوات جنسی است که اگر طغیان و سرکشی کند، کنترل آن ناممکن یا مشکل خواهد بود. بروز و ظهور و غلبه غریزه ی شهوانی در انسان به صورت پلکانی و تدریجی است، و به تعبیر قرآن کریم:« وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ » (4) شیطان از طریق سیاست گام به گام به هدف خود می رسد.
    شکی نیست که شوخی با جنس مخالف اگر چه رکیک هم نباشد زمینه را برای انحراف و تسلط شیطان فراهم می کند.
    به همین جهات اسلام در مبارزه با انحراف از زمینه های آن نیز جلوگیری به عمل آورد، و می فرماید:« إِذَا جَلَسَتِ الْمَرْأَةُ مَجْلِساً فَقَامَتْ عَنْهُ فَلَا یَجْلِسُ فِی مَجْلِسِهَا أَحَدٌ حَتَّى یَبْرُدَ»(5) و مردها را از نشستن در جای زن قبل از سرد شدن، نهی می نماید. و در قرآن کریم به این نکته ظریف اشاره کرده که: « فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ»(6) به زن ها دستور داده در برخورد با نامحرم نرمی و ملاطفت نشان ندهند.
    نتیجه این که بهتر است از شوخی با نامحرم اگر چه رکیک هم نباشد اجتناب کرد.
    استفتایی که از دفتر مراجع عظام در این زمینه شده ، به شرح ذیل است:
    شوخی کردن با نامحرم چه حکمی دارد؟
    همه ی مراجع: اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا بترسد به گناه بیفتد، جایز نیست.
    تذکر نکته ای در پایان ضروری است:
    آن چه بیان شد یک حکم کلی است و از این جهت فرقی بین انواع شوخی( شوخی از طریق چت و پیام کوتاه و...) و بین انواع نامحرم ها (هم کلاسی ها و غیر آن)، وجود ندارد یعنی؛ اگر شوخی با نامحرم، به قصد لذت باشد یا خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد، از حکم حرمت برخوردار است اگر چه آن نامحرم هم کلاسی یا همکار باشد و این شوخی هم از طریق پیام کوتاه ویا طرق دیگر انجام شود.


    پی نوشت:
    1) بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏7، ص: 214؛ ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص: 283، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ترجمه انصارى، ص: 553.
    2) فرهنگ ابجدي عربي فارسي،ص 652.
    3) قاموس قرآن،ج‏5 ،ص201 .
    4) سوره بقره/ 168.
    5) من لایحضره الفقیه، ج 3، ص467.
    6) سوره احزاب/32.

    حدیث صحبت با نامحرم

  20. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۳/۲۵, ۱۶:۰۸ : 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود