صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انما انا بشر مثلکم!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    314
    حضور
    2 روز 19 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    330

    اشاره انما انا بشر مثلکم!




    اينكه در احاديث داريم

    در مدینه شخصی به نام «ثابت بن قیس» بود که گوشش سنگین بود؛ لذا خیلى بلند حرف می‌زد و گاهى که نزد پیامبر(ص) سخن می‌گفت نیز صدایش بلند بود؛ لذا حضرت از صداى او آزرده می‌شد. آیه نازل شد که «صداى خود را از صداى پیامبر(ص) بلندتر نکنید...»

    واحدی نیشابوری، اسباب النزول، ترجمه، ذکاوتی قراگزلو، علیرضا، ص 402، تهران، نشر نی، چاپ اول، 1383ش.

    http://islamquest.net/fa/archive/question/fa41622



    يعني اگر گوش من هم از صدايي آزرده ميشد خداوند آيه نازل ميكرد ؟ آنهم براي يك امر عادي زندگي ؟ آنهم در كتابي كه قراره قانون زندگي بشر باشه ؟ فقط همين صدايتان را بالاتر از صداي پيامبر قرار ندهيد چون گوشش آزرده ميشه ؟ اين موضوع چه گره اي از گرههاي زندگي بشر باز كرده ؟
    بله ، اگر با حالت عاشق و معشوق به موضوع نگاه كنيم اين موضوع بدون خللي براي عاشق پذيرفتني است ولي براي يك مسلمان عادي چي ؟




    يا بايد قرآن ويرايش بشه و آياتي كه حالت قانونگذاري داره در آن باقي بمونه و كتاب مقدس حساب بشه و جملات بدون بار قانونگذاري از اون خارج بشه و جزء مكالمات شخصي پيامبر حساب بشه
    يا بايد اونو بعنوان كتاب داستاني كه بعضي وقايع و حالات بپامبر و جملات منصوب به ايشون رو ثبت و ضبط كرده محسوب كنيم
    يا شما بفرمائيد كه چه كنيم


    اين موضوع با جمله من هم بشري هستم مثل شما ، كاملا" منافات داره
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۳/۱۲/۰۸ در ساعت ۱۹:۴۴

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 8 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58333



    با نام و یاد دوست





    انما انا بشر مثلکم!








    کارشناس بحث: استاد صدرا


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 16 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623



    با سلام و عرض ادب
    الف) باید توجه داشت که معارف قرآن تنها منحصر به احکام و مقررات آن نخواهد بود؛ بلکه قرآن کریم کتابی است که در آن معارف دین در سه حوزه ی اعتقادات و اخلاق و فقه (در دو حوزه ی فردی و اجتماعی) تبیین شده است، مجموع معارفی که عمل بدانها سعادت دنیا و آخرت بشر را تضمین می نماید که در این میان احترام تام و تمام به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله خود امری است که در هر سه حوزه جای دارد.

    ب) پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله هر چند که بشری همچون ما بوده اند؛ اما اشتراک از جهت مُلکی به معنای اشتراک در جهات روحی نخواهد بود؛ لذا قرآن کریم می فرماید
    :«قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى‏ إِلَي»؛[1] بگو: «من هم مثل شما بشرى هستم و [لى‏] به من وحى مى‏ شود. بنابراین وجه تمایز آنحضرت با ما در بعد روحانی و روحی آن حضرت خواهد بود که در این جهت آنحضرت اشرف مخلوقات بوده و به درجه ای از قرب الهی نائل آمده اند که احدی بدانجا بار نیافته؛ لذا در سوره ی نجم می خوانیم:«ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى؛ فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ ، فَأَوْحى‏ إِلى‏ عَبْدِهِ ما أَوْحى‏»؛[2]سپس نزديك آمد و نزديكتر شد، تا [فاصله‏ اش‏] به قدرِ [طول‏] دو [انتهاى‏] كمان يا نزديكتر شد، آن گاه به بنده ‏اش آنچه را بايد وحى كند، وحى فرمود.

    ج) رسیدن به کمالات اخلاقی و انسانی جز در سایه ی محبت و انقیاد کامل از فرامین پیامبران الهی که خود در راستای محبت کامل و تمام به خداود متعال است ممکن ومیسرنخواهد گردید؛ لذا کوچکترین اسائه ی ادبی به آن بزرگوران خود نشان دهنده ی شقاوت فرد اسائه کننده و دوری وی از مسیر کمال خواهد بود که چنین امری خود محرومیت آنان از رحمت الهی را فراهم ساخته و آنان را مشمول غضب الهی می نماید:«قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِين»؛[3]

    د) اینکه خداوند متعال در قرآن کریم مومنین را از بلند نمودن صدای خویش در مقابل پیامبر صلی الله علیه و آله برحذر داشته؛ خود بزرگترین درس اخلاق عملی برای مؤمنین خواهد بود که چگونه در مقابل مربی و حیات بخش خویش شرط ادب و اخلاق را رعایت نمایند؛ هر چند که اخلاق آنحضرت در اعلا درجه ی امکان بوده:
    «وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيم»؛[4] وبسیاری از عملکردهای جاهلانه را با اخلاق کریمانه اشان پاسخ می دادند؛ که البته رعایت احترام تنها منحصر به آنحضرت نبوده و در مراتب پائینتر از آن حفظ حریم و احترام مربیان انسان همچون والدین و آموزگار و استاد در معارف اسلامی مورد سفارش فراوان بوده؛ همچنان که قرآن کریم می فرماید:«وَ قَضى‏ رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَرِيماً ؛ وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانِي صَغِيرا»؛[5]و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر [خود] احسان كنيد. اگر يكى از آن دو يا هر دو، در كنار تو به سالخوردگى رسيدند به آنها [حتى‏] «اوف» مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخنى شايسته بگوى.

    بنابراین افرادی که مقصد خویش را رسیدن به کمالات معنوی و درجات والای انسانیت قرار داده اند؛ سیر مسیرشان جز با تبعیت کامل و تمام از امامشان میسر نخواهد بود و بدیهی است که سیر این مسیر نیز بدون محبت تام به خدای متعال و پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و اولیای دین میسر نخواهد بود.


    موفق باسید.


    [1]. الکهف/110؛ فصلت/6.

    [2]. النجم/8-10.

    [3]. التوبه/24: بگو: «اگر پدران و پسران و برادران و زنان و خاندان شما و اموالى كه گرد آورده ‏ايد و تجارتى كه از كسادش بيمناكيد و سراهايى را كه خوش مى ‏داريد، نزد شما از خدا و پيامبرش و جهاد در راه وى دوست‏داشتنى ‏تر است، پس منتظر باشيد تا خدا فرمانش را [به اجرا در] آورد. و خداوند گروه فاسقان را راهنمايى نمى ‏كند».

    [4].القلم/4: و همانا تو بر ملكه نفسانى بزرگى (كه همه اخلاق فاضله انسانى در آن جمع است) استوارى.

    [5]. الاسری/24.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۳/۰۲/۲۰ در ساعت ۱۴:۲۱
    انما انا بشر مثلکم!
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    314
    حضور
    2 روز 19 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    330



    شايد اشتباه بگم ، اما اين پاسخ بيشتر يه جور توجيه تفسيري بود تا استناد به يكسري موارد قابل لمس
    با اين حساب هر كسي حتي در مورد پدرش هم ميتونه اين گونه توجيحات رو بياره

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    سلام بر کارشناس محترم تاپیک
    آخر نفرمودید شان نزول این آیه دقیقا چی بوده؟

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط moaqfe نمایش پست ها
    يعني اگر گوش من هم از صدايي آزرده ميشد خداوند آيه نازل ميكرد ؟ آنهم براي يك امر عادي زندگي ؟ آنهم در كتابي كه قراره قانون زندگي بشر باشه ؟ فقط همين صدايتان را بالاتر از صداي پيامبر قرار ندهيد چون گوشش آزرده ميشه ؟ اين موضوع چه گره اي از گرههاي زندگي بشر باز كرده ؟
    بله ، اگر با حالت عاشق و معشوق به موضوع نگاه كنيم اين موضوع بدون خللي براي عاشق پذيرفتني است ولي براي يك مسلمان عادي چي ؟
    با سلام.
    اختلاف شرایع از اختلاف خصائل پيامبران است، بر وفق خصلت و خوی هر پيامبری شريعتی شد. عيسی عليه السلام چون خوی او تجريد بود و ميل نداشت به زنان و از آرايش و نظافت فارغ بود بر وفق خصلت او راه و دين او آن شد... چون محمد را عليه السلام خصلتش محبت به زنان و طهارت و نظافت بود دين او اين شد...
    زيرا نبی حق مقبول و محبوب حق است، خدا خواست او را می خواهد
    معارف سلطان ولد، به کوشش نجيب مايل هروی، انتشارات مولی، 1367 ، ص 310
    فکر می کنم بهتر است در مورد مکانیزم نزول وحی کمی مطالعه بفرمایید.
    در این تاپیک بحث هایی کرده ایم.
    http://www.askdin.com/thread39026.html

    و من الله توفیق

    ویرایش توسط شریعت عقلانی : ۱۳۹۳/۰۲/۲۲ در ساعت ۱۴:۳۴
    سعدی : چو رسی به کوه سینا "ارنی" مگو و بگذر
    که نیرزد این تمنا به جواب "لن ترانی"

    حافظ : چو رسی به طور سینا "ارنی" بگو و بگذر
    تو جواب دوست بشنو نه جواب "لن ترانی"

    مولانا : "ارنی" کسی بگوید که تو را ندیده باشد
    تو که با منی همیشه چه "تری" چه "لن ترانی"

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    84
    حضور
    5 روز 8 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    353



    نقل قول نوشته اصلی توسط moaqfe نمایش پست ها
    آياتي كه حالت قانونگذاري داره در آن باقي بمونه و كتاب مقدس حساب بشه و جملات بدون بار قانونگذاري از اون خارج بشه و جزء مكالمات شخصي پيامبر حساب بشه
    يا بايد اونو بعنوان كتاب داستاني كه بعضي وقايع
    قرآن کریم متنش مثل حرفهای ما کلمات داره اما از بار سنگین مفهوم و معنی کلی جملات برخوردار است شاید معنی یک جمله با دقت در جملات همراهش (بعدی یا قبلی )معلوم بشه وحتی آیه هاش که معنی آنها با هم ارتباط دارند که نمیشه یا تکیه بر یک قسمت مثل انما انا بشر مثلکم به تنهایی فرض بر حکم موضوعی کنیم .


    داستانهای قرانی مثل فیلم وداستان نتیجه دارند که شامل:

    1. بيان نحوه دعوت و تبليغ انبيا =
    استفاده از روش تعليم و تربيت و تبليغ ايشان

    2. بيان موضعگيریهاى مردم در برابر انبيا =
    ارزيابى و محاسبه نفوس با ملاك و معيارهاى قرآنى

    3. مبارزات انبيا با خرافات =
    دفع شبهات و غوامض تاريخ برخى انبيا و تنزيه ايشان از نسبت‏هاى نارواى افراطى و تفريطى

    4. برخوردهاى مؤمنان با طاغيان و معاندان =
    دلگرم كردن پيامبر(ص) و مؤمنان به راه و روش خود وبیان صبر

    5. بيان سنن الهى حاكم بر جوامع و امم و استمرار آن بر همه ادوار = بیان احکام الهی در ضمن داستانها

    جوانمردی
    بینش واندیشه
    بهترین اعتماد به نفس
    افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد



  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947



    نقل قول نوشته اصلی توسط moaqfe نمایش پست ها
    يعني اگر گوش من هم از صدايي آزرده ميشد خداوند آيه نازل ميكرد ؟ آنهم براي يك امر عادي زندگي ؟
    با سلام....اول اینکه شما و تمام عالم با من حقیر خاک پای پیامبر صلوات الله علیه و آله هم نمی شویم....انا بشر مثلکم....یعنی اینکه پیامبر هم یک انسان مثل ماست اما از لحاظ درجه قرب به خدابیش از تصورها بالاتر از ماست.... اما محتوای اصلی این آیه این است....خواهشا دقیق تمرکز کنید: ای پیامبر من گناهان سنگین گذشته و آینده تو را بخشیدم!! خب این آیه قرآن دقیقا به در گفته دیوار بشنوه....تمام و کمال هر بچه ای هم می دونه مراد امت میلیاردی پیامبر است که از روی وظیفه سنگین پیامبر و عشق و حرص هدایت پیامبر به خلق خدا اونو به پیامبر نسبت داده و هم برای اینکه ما خجالت بکشیم از گناه به پیامبر نسبت داده.......یعنی پیامبر اسلام....حضرت محمد(ص) به تنهایی یک امت است به تنهایی یک جهان است تمام عالم را زیر و رو در دربرابر خود میبیند با قدرت خدا البته.....پس مراد کل مخلوقات است یعنی بدانید ای مخلوقات نباید صدای خود را در برابر این انسان این ابر مخلوق این شگفتی آفرینش بلند کنید....ولو گوشت سنگین باشه....لال و کور و کر و هر گونه ای هستی باید خودت رو خاشع و فرمان بردار الله و رسول الله کنید.....

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    .....
    نوشته
    301
    حضور
    17 روز 1 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    868



    سلام.

    در قرآن آیاتی هست که به نظر میاد فقط برای راه انداختن کار پیامبر آمده اند. همین آیات باعث میشه این تصور در ذهن فرد ایجاد بشه که نکنه اینها آیات خدا نیست و پیامبر از خودش این ها را گفته.

    جز این موردی که اشاره کردن،برای نمونه:

    احزاب 51:بر تو رواست که نوبت همبسترى با هر يک از همسرانت را که بخواهى به تأخير افکنى و هر کدام را که بخواهى به سوى خود فراخوانى ، و نيز رواست که از آنان کناره گيرى کنى و نوبت همبسترى مقرّر ندارى . و بر تو گناهى نيست که از آنان که کناره گيرى کرده اى هر کدام را خواستى به سوى خود فراخوانى و براى او نوبت همبسترى مقرر دارى . اين شيوه نزديک تر است به اين که آنان شادمان شوند و اندوهگين نشوند و همگيشان به آنچه به آنان داده اى خشنود گردند . و خداوند به آنچه در قلب هاى شماست آگاهى دارد ، و خداوند مصلحت بندگان را مى داند و در کيفر تبهکاران شتاب نمى کند . ( 51 )

    احزاب 53:
    اى کسانى که ايمان آورده ايد ، داخل اتاق هاى پيامبر نشويد ، مگر اين که به شما اجازه داده شود که براى خوردن طعامى به آن جا رويد; ولى پيش از موعد به خانه او داخل نشويد تا در انتظار وقت غذا ، ماندنِ شما به درازا کشد ، بلکه همان زمان که دعوت شده ايد به خانه او درآييد ، و وقتى غذا خورديد پراکنده شويد و به هيچ سخنى دل نسپاريد و سرگرم نشويد ، زيرا درنگ شما او را آزار مى دهد و از شما شرم مى کند که بگويد بيرون برويد ، ولى خدا از گفتن حق شرم ندارد .....
    قوّت و استحکامِ روحِ هر انسان احتمالاً بايد با اين اندازه گرفته شود که او قادر به تحمّلِ چقدر «حقيقت» است يا به‌بيانِ دقيق‌تر او تا چه حدنياز دارد حقيقت برايش رقيق شده، مبدّل، تلطيف‌شده، ملايم و دروغ‌آميز شود.
    قوت روح شما چقدر است؟؟

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    نقل قول نوشته اصلی توسط شریعت عقلانی نمایش پست ها
    با سلام.
    اختلاف شرایع از اختلاف خصائل پيامبران است، بر وفق خصلت و خوی هر پيامبری شريعتی شد. عيسی عليه السلام چون خوی او تجريد بود و ميل نداشت به زنان و از آرايش و نظافت فارغ بود بر وفق خصلت او راه و دين او آن شد... چون محمد را عليه السلام خصلتش محبت به زنان و طهارت و نظافت بود دين او اين شد...
    زيرا نبی حق مقبول و محبوب حق است، خدا خواست او را می خواهد
    معارف سلطان ولد، به کوشش نجيب مايل هروی، انتشارات مولی، 1367 ، ص 310
    فکر می کنم بهتر است در مورد مکانیزم نزول وحی کمی مطالعه بفرمایید.
    در این تاپیک بحث هایی کرده ایم.
    http://www.askdin.com/thread39026.html

    و من الله توفیق
    سلام
    من کل این پست رو نفهمیدم یعنی چی.
    البته با عرض پوزش.
    وقتی ینده خداوند گوشاش سنگینه و ناچاره که بلند حرف بزنه به نظر من اینجا نیازی نبوده که وحی نازل بشه صدای خودتون رو بر پیامبر بلند نکنید.
    علت این وحی چیه؟اینکا خداوند بگه صداتون رو بر پیامبر بلند نکنین دقیقا چه سودی برای ما داره؟

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۹/۰۹, ۰۳:۴۶ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود