جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: امر به معروف و نهى از منكر،نه اجلى را نزديك مى‌كنند،و نه از مقدار روزى مى‌كاهد!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    دین
    نوشته
    484
    حضور
    15 روز 8 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    2018

    اشاره امر به معروف و نهى از منكر،نه اجلى را نزديك مى‌كنند،و نه از مقدار روزى مى‌كاهد!




    سلام
    جمله‌ی قرمز رنگ در حکمت زیر را چگونه می‌توان تفسیر کرد؟

    با توجه به اینکه امروزه ناهی منکر شهید هم می‌شود یا از کار برکنار و یا متحمل خسارت جانی و مالی و ... هم می‌شود در حالیکه اقدامش قانونی بوده است؟


    حكمت 374 مراحل امر به معروف و نهى از منكر (اخلاقى،اجتماعى،سياسى)
    و درود خدا بر او،فرمودو همانند حكمت گذشته،سخن ديگرى از امام نقل شد) گروهى،منكر را با دست و زبان و قلب انكار مى‌كنند،آنان تمامى خصلت‌هاى نيكو را در خود عبد الرّحمان،پدرش از اصحاب رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است،و از پيامبر حديث نقل كرده،و در ركاب امام على عليه السّلام در جنگ جمل حضور داشت،عبد الرّحمان بر ضد عبد الملك مروان با همدستى ابن أشعث قيام كرد و در واقعۀ«دير جماجم»در سال 83 هجرى كشته شد. گرد آورده‌اند


    گروهى ديگر،منكر را با زبان و قلب انكار كرده،امّا دست به كارى نمى‌برند، پس چنين كسى دو خصلت از خصلت‌هاى نيكو را گرفته و ديگرى را تباه كرده است
    و بعضى منكر را تنها با قلب انكار كرده،و با دست و زبان خويش اقدامى ندارند،پس دو خصلت را كه شريف‌تر است تباه ساخته‌اند و يك خصلت را به دست آورده‌اند
    و بعضى ديگر منكر را با زبان و قل و دست رها ساخته‌اند كه چنين كسى از آنان،مرده‌اى ميان زندگان است
    و تمام كارهاى نيكو،و جهاد در راه خدا،برابر امر به معروف و نهى از منكر،چونان قطره‌اى بر درياى موّاج و پهناور است
    و همانا امر به معروف و نهى از منكر،نه اجلى را نزديك مى‌كنند،و نه از مقدار روزى مى‌كاهند،و از همۀ اينها برتر،سخن حق در پيش روى حاكمى ستمكار است

    نهج البلاغه‌ی آنلاین(برخط): http://www.hawzah.net/fa/nahj/1/1
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۴/۱۵ در ساعت ۱۸:۳۵
    باسمه تعالی

    هیچ ذکری بالاتر از ذکر عملی نیست
    هیچ ذکرعملی بالاتر از ترک معصیت نیست

    (مرحوم آیت الله محمد تقی بهجت
    )

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166



    با نام الله




    امر به معروف و نهى از منكر،نه اجلى را نزديك مى‌كنند،و نه از مقدار روزى مى‌كاهد!








    کارشناس بحث: استاد صدیقین



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572

    جمع‌بندی




    سؤال:
    معنای این جمله چیست: «و همانا امر به معروف و نهى از منكر،نه اجلى را نزدیک مى‌كنند،و نه از مقدار روزى مى‌كاهند.»

    پاسخ:
    در ترجمه‌ای که نقل نموده‌اید، توضیحات اضافه‌ای آمده که عبارات را نارسا و مختل کرده، بنابراین متن و ترجمه کلام حضرت علی (علیه السلام) را عرض می‌کنم:

    وَ [قَالَ علیه السلام فِي كَلَامٍ آخَرَ لَهُ غَيْرِ هَذَا يَجْرِي هَذَا الْمَجْرَى:] فَمِنْهُمُ الْمُنْكِرُ لِلْمُنْكَرِ بِيَدِهِ وَ لِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ فَذَلِكَ الْمُسْتَكْمِلُ لِخِصَالِ الْخَيْرِ وَ مِنْهُمُ الْمُنْكِرُ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ التَّارِكُ بِيَدِهِ فَذَلِكَ مُتَمَسِّكٌ بِخَصْلَتَيْنِ مِنْ خِصَالِ الْخَيْرِ وَ مُضَيِّعٌ خَصْلَةً وَ مِنْهُمُ الْمُنْكِرُ بِقَلْبِهِ وَ التَّارِكُ بِيَدِهِ وَ لِسَانِهِ- [فَذَاكَ فَذَلِكَ الَّذِي ضَيَّعَ أَشْرَفَ الْخَصْلَتَيْنِ مِنَ الثَّلَاثِ وَ تَمَسَّكَ بِوَاحِدَةٍ وَ مِنْهُمْ تَارِكٌ لِإِنْكَارِ الْمُنْكَرِ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ يَدِهِ فَذَلِكَ مَيِّتُ الْأَحْيَاءِ وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنْ الْمُنْكَرِ إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ وَ إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ لَا يُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ وَ لَا يَنْقُصَانِ مِنْ رِزْقٍ وَ أَفْضَلُ مِنْ ذَلِكَ كُلِّهِ كَلِمَةُ عَدْلٍ عِنْدَ إِمَامٍ جَائِر (نهج البلاغه، ص 542)

    [و در گفتار ديگرى كه از اين مقوله است فرمود:] از مردمان كسى است كه كار زشت را ناپسند مى‌شمارد و به دست و زبان و دل خود آن را خوش نمى‏‌دارد. چنين كسى خصلت هاى نيک را به كمال رسانيده است. و از آنان كسى است كه به زبان و دل خود انكار كند و دست به كار نبرد. چنين كسى دو خصلت از خصلت‌هاى نيک را گرفته و خصلتى را تباه ساخته است. و از آنان كسى است كه منكر را به دل زشت مى‏‌دارد و به دست و زبان خود بر آن انكار نيارد.

    چنين كسی دو خصلت را كه شريف‏‌تر است ضايع ساخته و به يک خصلت پرداخته است. و از آنان كسى است كه منكر را به دست و دل و زبان باز ندارد. چنين كسی [همانند] مرده‏‌اى است ميان زندگان. و همه كارهاى نيک و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر، همانند دميدنى است به درياى پر موج پهناور! و همانا امر به معروف و نهى از منكر نه اجلى را نزديک كنند و نه از مقدار روزى بكاهند و برتر از همه اين‌ها، سخن عدالت است كه پيش روى حاكمى ستم‌كار گويند.

    سید آقا جمال خوانساری، در شرحش بر غررالحکم، این جمله پایانی که مورد سؤال شماست را به غالب موارد امر به معروف و نهی از منکر حمل کرده و گفته که منظور حضرت این است که در غالب موارد، انجام این فریضه ملازم با ضرر مادی نیست. به توضیحات ایشان توجه فرمایید:
    ظاهر اين كلام اين است كه امر به معروف و نهى از منكر هرگز به انجام‌دهنده‌اش، ضررى نمى‏‌رساند، مثل اين كه به سبب آن كشته شود يا اين كه از روزى او چيزى كم شود ... اما پوشيده نيست كه چنین حكمی به صورت كلى، خالى از اشكال نيست زيرا كه در بعضى موارد، مظنّه هرگونه ضررى هست و از این جا است كه حضرات ائمّه معصومين (علیهم السلام) نيز خلفاى جور را امر نمى‏‌كردند به گرويدن به حقّ و نهى نمى‏‌كردند از آنچه مى ‏كردند از غصب حقوق ايشان! بلكه در بسيارى از امور ديگر نيز كه [خلفای جور] عملی از محرمات را ارتكاب مى‏ نمودند،

    تقيّه مى‏‌كردند و نهى نمى‌كردند! حتّى اين كه در بسيارى از احكام شرع كه در زمان [خلیفه] اوّل يا ثانى تغيير شده بود، امر به حقّ و نهى از آن‌ها نمى‏‌كردند، و نبود اين مگر به خاطر خوف ضرر زياد! پس بايد که [جمله مورد بحث] بر اين محمول شود كه در اكثر اوقات، خوف ضررى بر انجام آن نيست [یعنی این سخن حضرت، ناظر به موارد غالب انجام این فریضه است، و منظورشان این است که در غالب موارد، عمل به این فریضه و انجام امر به معروف و نهی از منکر، همراه با ضرر و زیان مادی نیست] پس در این گونه موارد، نبايد این فریضه را ترک كرد... (شرح آقا جمال الدين خوانسارى بر غرر الحكم، ج 2، ص 613؛ با اندکی اصلاح ویرایشی)


    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۶/۰۳/۲۴ در ساعت ۱۶:۵۲ دلیل: .

  7. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. راه‌كارهای پیشرفت اسلام ناب در انقلاب اسلامی
    توسط دايي حسن در انجمن انقلاب اسلامی ایران
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۱۹, ۱۶:۲۸
  2. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۲۷, ۲۲:۱۳
  3. زن رزمي‌كار محجبه (جنگ نرم با حجاب)
    توسط حامی در انجمن عفاف و حجاب
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۲۴, ۰۸:۲۲
  4. طالبان طلاب وهابي را عليه شيعه تحريك مي‌كنند
    توسط مدیر فرهنگی در انجمن اخبار و پژوهشهای مذهبی
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۷/۰۶, ۲۰:۲۷
  5. پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۲/۲۹, ۰۵:۳۴

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود