صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جملاتی از ابن عربی که نیاز به تفسیر دارد(2)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149

    جملاتی از ابن عربی که نیاز به تفسیر دارد(2)




    با سلام.

    ابن عربی می گوید: «الكلمة هي الله متجلياً . . . وهي عين الذات الإلهية لا غيرها.»(فصوص الحکم، بخش دوم، صفحه 35)

    نظر به اینکه در بیان ابن عربی، کل عالم کلمات خدا هستند، عین ذات الهی دانستن و انکار غیریت، که ابن عربی آنرا بیان داشته است، آیا اعتقاد به تشبیه و انکار تنزیه نیست؟

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله




    جملاتی از ابن عربی که نیاز به تفسیر دارد(2)








    کارشناس بحث: استاد سمیع

    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۳/۰۲/۲۴ در ساعت ۱۱:۴۳


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    با سلام.

    ابن عربی می گوید: «الكلمة هي الله متجلياً . . . وهي عين الذات الإلهية لا غيرها.»(فصوص الحکم، بخش دوم، صفحه 35)

    نظر به اینکه در بیان ابن عربی، کل عالم کلمات خدا هستند، عین ذات الهی دانستن و انکار غیریت، که ابن عربی آنرا بیان داشته است، آیا اعتقاد به تشبیه و انکار تنزیه نیست؟
    باسمه تعالی

    ظاهرا چنین جمله ای در فصوص نیست. اگه شما مطمئنید که در فصوص است لطفا بفرمایید در کدام فص وجود دارد؟


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    باسمه تعالی

    ظاهرا چنین جمله ای در فصوص نیست. اگه شما مطمئنید که در فصوص است لطفا بفرمایید در کدام فص وجود دارد؟
    با سلام. یک کشیش عربزبان این شبهه را در مورد ابن عربی ذکر کرده است که سایتهای اسلامی عربی ابداً سعی در انکار این مورد نداشته و فقط در تکفیر ابن عربی سخن گفته اند. بنده به فتوحات دسترسی دارم ولی به فصوص دسترسی ندارم و برعکس سؤالاتی که از فتوحات پرسیده بودم، قادر به رؤیت مطلب ابن عربی قبل از ارسال پرسش نیستم و فقط مطلب را نقل قول کردم، با آدرسی که ادعا شده است. احتمالاً منظور فص دوم است!

    البته شبهه سازان مسیحی هر از گاهی به دروغ و تهمت نیز متوسل می شوند.

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    خدا و 14 معصوم(صلوات الله علیهم اجمعین)
    نوشته
    101
    حضور
    2 روز 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    527



    حالا چرا دست گذاشتن روی ابن عربی
    مگه با زیر سوال بردن ابن عربی کاری از پیش میبرن!؟
    مخصوصا که در مورد شخصیت ابن عربی ، در بین علمای اسلام هم اختلافه پس دیگه چه فایده داره که اونا بخوان ازین راه وارد بشن ؟!



    قسم به وعده ی شيرين "
    فمَن يَمُت يَرَني "
    كه ايستاده بميرم به احترام
    علی (عليه السلام)

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    با سلام. یک کشیش عربزبان این شبهه را در مورد ابن عربی ذکر کرده است که سایتهای اسلامی عربی ابداً سعی در انکار این مورد نداشته و فقط در تکفیر ابن عربی سخن گفته اند. بنده به فتوحات دسترسی دارم ولی به فصوص دسترسی ندارم و برعکس سؤالاتی که از فتوحات پرسیده بودم، قادر به رؤیت مطلب ابن عربی قبل از ارسال پرسش نیستم و فقط مطلب را نقل قول کردم، با آدرسی که ادعا شده است. احتمالاً منظور فص دوم است!

    البته شبهه سازان مسیحی هر از گاهی به دروغ و تهمت نیز متوسل می شوند.
    باسمه تعالی

    فصوص الحکم 27 فص است و در هیچ فصی، چنین بیانی از ابن عربی نیامده است


  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149



    با سلام. آیا ابن عربی، روحی که خدا در کالبد انسان می دمد را نیز مخلوق می انگارد؟ اگر آری، لطفاً مستند به سخنان خود او، نظر وی را مطرح فرمایید.


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149



    نقل قول نوشته اصلی توسط انصار الحجّة نمایش پست ها
    حالا چرا دست گذاشتن روی ابن عربی
    مگه با زیر سوال بردن ابن عربی کاری از پیش میبرن!؟
    مخصوصا که در مورد شخصیت ابن عربی ، در بین علمای اسلام هم اختلافه پس دیگه چه فایده داره که اونا بخوان ازین راه وارد بشن ؟!

    با سلام. اتفاقاً سعی آنها این است که بگویند ابن عربی یک عارف بزرگ اسلامی است و نمی خواهند او را زیر سؤال ببرند، بلکه می خواهند بگویند تأییدگر اندیشه های آنهاست.

    برای اطلاعات بیشتر به بحث قبلی ما رجوع نمایید:

    http://www.askdin.com/thread33830.html

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    با سلام. آیا ابن عربی، روحی که خدا در کالبد انسان می دمد را نیز مخلوق می انگارد؟ اگر آری، لطفاً مستند به سخنان خود او، نظر وی را مطرح فرمایید.
    باسمه تعالی

    قطعا مخلوق می داند:

    الف: یکی از عناوین ایشان در فتوحات:
    [النفوس الإنسانية متولدة عن الأجسام العنصرية]

    و هذا يدلك على إن هذه النفوس الإنسانية نتيجة عن هذه الأجسام العنصرية و متولدة عنها فإنها ما ظهرت إلا بعد تسوية هذه الأجسام و اعتدال أخلاطها...»[1]


    ب:ابن عربی در رابطه با نفوس انسانها و اینکه حق تعالی آن را به واسطه شرافت نفس به خود اضافه نموده(اضافه تشریفیه)می فرماید:«.. أضاف إلى نفسه نفوسهم في خلقها فقال‏ وَ نَفَخْتُ‏ فِيهِ‏ مِنْ‏ رُوحِي‏ ...»[2]

    ج:...ثم أجمل خلق النفس الناطقة الذي هو بها إنسان في هذه الآية فقال‏ ثُمَّ أَنْشَأْناهُ‏ خَلْقاً آخَر[3]



    پی نوشت:

    [1].الفتوحات المكية(اربع مجلدات)، ج‏1، ص: 663
    [2].همان،ج3،ص183
    [3].الفتوحات المكية(اربع مجلدات)، ج‏1، ص: 331






  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    باسمه تعالی

    قطعا مخلوق می داند:

    الف: یکی از عناوین ایشان در فتوحات:
    [النفوس الإنسانية متولدة عن الأجسام العنصرية]

    و هذا يدلك على إن هذه النفوس الإنسانية نتيجة عن هذه الأجسام العنصرية و متولدة عنها فإنها ما ظهرت إلا بعد تسوية هذه الأجسام و اعتدال أخلاطها...»[1]


    ب:ابن عربی در رابطه با نفوس انسانها و اینکه حق تعالی آن را به واسطه شرافت نفس به خود اضافه نموده(اضافه تشریفیه)می فرماید:«.. أضاف إلى نفسه نفوسهم في خلقها فقال‏ وَ نَفَخْتُ‏ فِيهِ‏ مِنْ‏ رُوحِي‏ ...»[2]

    ج:...ثم أجمل خلق النفس الناطقة الذي هو بها إنسان في هذه الآية فقال‏ ثُمَّ أَنْشَأْناهُ‏ خَلْقاً آخَر[3]



    پی نوشت:

    [1].الفتوحات المكية(اربع مجلدات)، ج‏1، ص: 663
    [2].همان،ج3،ص183
    [3].الفتوحات المكية(اربع مجلدات)، ج‏1، ص: 331




    با سلام و تشکر

    1.آیا در کلام ابن عربی، نفس یا نفس ناطقه همان روحی است که خدا در کالبد می دمد و می فرماید نفخت فیه من روحی؟ اگر آری، به صورت مستند این را نشان دهید.

    2.منظور ابن عربی در جملات فوق، از متولد بودن چیست؟

    با سپاس

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود