جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اثر وضعی وام های جایز در حکومت اسلامی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    14
    حضور
    5 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25

    اثر وضعی وام های جایز در حکومت اسلامی




    سلام
    سوالی در مورد وام ازدواج اینجا مطرح کردم.

    که جواب به اینجا رسید
    به‌طور کلى معاملات بانکى که بانکها بر اساس قوانين مصوب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأييد شوراى محترم نگهبان انجام مى دهند،اشکال ندارد و محکوم به صحّت‏ است

    اجوبه الاستفتائات،س1922
    حال میخواهم از نظر اخلاقی بدانم آیا اثر وضعی در زندگی دارند یا نه؟ مخصوصا سود وام های ازدواج که شاید کارمزد زیادی میگیرند.

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله




    اثر وضعی وام های جایز در حکومت اسلامی








    کارشناس بحث: استاد اویس



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30889



    با عرض سلام و احترام خدمت شما دوست گرامی
    اگر از جهت شرعی هیچ عیب و ایرادی برای دریافت این نوع سودها وجود نداشته باشد از جهت اخلاقی هم ایرادی نداشته و اثرات وضعی قابل توجه دیگری غیر از اثر حلیت شرعی بر آن مترتب نخواهد بود. اما در این گونه موارد، احتیاط مقتضی آن است که از گرفتن این سودها انصراف داده شود خصوصا اگر سودهای دریافتی زیاد باشد.


  6. صلوات ها 3


  7. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    14
    حضور
    5 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25



    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    اما در این گونه موارد، احتیاط مقتضی آن است که از گرفتن این سودها انصراف داده شود خصوصا اگر سودهای دریافتی زیاد باشد.
    گرفتن سود از سمت چه کسی انصراف داده شود؟ مشتری یا بانک؟
    4 درصد زیاد است؟

  8. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30889



    نقل قول نوشته اصلی توسط Muhammad-Ali نمایش پست ها
    گرفتن سود از سمت چه کسی انصراف داده شود؟ مشتری یا بانک؟
    مشتری


    نقل قول نوشته اصلی توسط Muhammad-Ali نمایش پست ها
    4 درصد زیاد است؟
    خیر


  9. صلوات ها 2


  10. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    ماهيگيري و شنا
    نوشته
    55
    حضور
    1 روز 1 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    176



    نقل قول نوشته اصلی توسط Muhammad-Ali نمایش پست ها
    4 درصد زیاد است؟

    حكم گرفتن قرض با 4 درصد کارمزد:
    منظور از کارمزد حقّ الزحمه اى است که به کارمندان بانک یا صندوق قرض الحسنه و مانند آن به عنوان حقوق در مقابل زحماتى که جهت حفظ حساب ها و سایر خدمات انجام مى دهند داده مى شود. و چنانچه مبلغ اضافى به همین نیّت گرفته شود، و به عنوان حقوق صرف کارمندان و سایر هزینه هاى بانک گردد، مانعى ندارد. و اضافه بر آن حرام است. (حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی)
    سوال: آیا گرفتن قرض با 4 درصد کارمزد، اشکالی دارد؟
    برخی از مراجع تقلید (آیات عظام: خامنه ای، مکارم شیرازی، هادوی تهرانی دام ظلهم) معتقدند گرفتن کارمزد، اگر واقعاً مزدِ کار باشد نه مجرّد تغییر اسم، اشکال ندارد.‏ اما برخی دیگر (آیات عظام: صافی گلپایگانی، سیستانی دام ظلهم) اخذ هر گونه زیادی در قرض را ولو در قالب کارمزد جایز نمی دانند، البته در این موضوع، راه هایی را برای جلوگیری از ربا پیشنهاد می کنند، از جمله اینکه:


    متقاضى وام می تواند، کارمزد متصدیان بانک یا مۆسسه را در قالب جعاله به ایشان بپردازد. یعنی مبلغ مذکور را در مقابل کسب موافقت سرمایه گذاران جهت پرداخت قرض به وی، که توسط آن مۆسسه صورت می گیرد، قرار دهد.پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:
    حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

    گرفتن کارمزد، اگر واقعاً مزدِ کار باشد نه مجرّد تغییر اسم، اشکال ندارد.‏
    حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

    ممکن است شخص متقاضى، براى کارکنان آن مۆسسه مالی، در مقابل کسب موافقت سرمایه گذاران جهت پرداخت قرض، جُعلی قرار دهد، و این جُعل ممکن است به مقدار کارمزد مورد نظر مۆسسه باشد.
    حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

    منظور از کارمزد حقّ الزحمه اى است که به کارمندان بانک یا صندوق قرض الحسنه و مانند آن به عنوان حقوق در مقابل زحماتى که جهت حفظ حساب ها و سایر خدمات انجام مى دهند داده مى شود. و چنانچه مبلغ اضافى به همین نیّت گرفته شود، و به عنوان حقوق صرف کارمندان و سایر هزینه هاى بانک گردد، مانعى ندارد. و اضافه بر آن حرام است.
    حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

    بطور کلی گرفتن اضافه از گیرندگان وام و لو بعنوان کارمزد جایز نیست. سعی شود که قرض الحسنه بمعنای واقعی به اشخاص داده شود تا اجر عظیمی که بر آن وعده داده شده نصیب قرض دهنده شود و بکوشید تا انگیزه های معنوی در بین مردم تقویت گردد خداوند تأیید فرماید.
    حضرت آیة الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):

    اگر مبلغ مزبور معادل هزینه های متعارف مدیریت و تجهیز منابع صندوق باشد و دوطرف قرار داد در مورد آن توافق کنند، دریافت آن بلا مانع است.

    (توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئیست انجام گرفته است)
    ویرایش توسط امير1 : ۱۳۹۳/۰۲/۲۲ در ساعت ۱۷:۴۵

  11. صلوات ها 2


  12. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    عرفان اسلامی
    نوشته
    39
    حضور
    2 روز 6 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    106



    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    نوشته اصلی توسط Muhammad-Ali
    گرفتن سود از سمت چه کسی انصراف داده شود؟ مشتری یا بانک؟
    مشتری
    یعنی اگه مقداری پول داشته باشیم (مثلا 50 میلیون!) و این پول رو بذاریم بانک تا سود بده برامون (سودهای بلندمدت هم تقریبا 20درصد هستند!)، از لحاظ شرعی درست نیست؟
    یا بهتره که این کار رو انجام ندیم؟ مگه چه اشکالی داره؟
    اگه میشه بیشتر توضیح بدین...

    بخل بدی های هر عیبی را دارد و افساری است که بخیل را به هر بدی می کشاند.
    مولا علی (ع)

  13. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30889



    جمع بندی
    سوال
    آیا گرفتن وام ازدواج و وامهای دیگر اثر وضعی در زندگی انسان دارد؟

    پاسخ
    اگر از جهت شرعی هیچ عیب و ایرادی برای دریافت این نوع سودها وجود نداشته باشد از جهت اخلاقی هم ایرادی نداشته و اثرات وضعی قابل توجه دیگری غیر از اثر حلیت شرعی بر آن مترتب نخواهد بود. اما در صورت عدم ضرورت ، احتیاط مقتضی آن است که از گرفتن این وامها انصراف داده شود خصوصا اگر سودهای دریافتی زیاد باشد.


  14. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود