صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا پیامبران وحی را به زبان انسان ها می شنیدند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    84
    حضور
    5 روز 8 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    353

    اشاره آیا پیامبران وحی را به زبان انسان ها می شنیدند؟




    بنام حق

    آیا وحی که محصول و فرآوری از سیرت وجان پاک پیامبران بوده یعنی پیامبران(صلوات الله علیهم) در وجه تشابه با رادیو گیرنده :
    امواج وحی از فرشته امین میرسیده وآنها را آن را تبدیل به کلمه کرده و بیان نمودند وما حصل آن کتاب است یعنی گیرایی قوی داشتند
    یا
    عین کلمات را بیان کرده و اصل بیانات بدان گونه بوده
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۴/۰۱/۰۷ در ساعت ۱۶:۴۶
    جوانمردی
    بینش واندیشه
    بهترین اعتماد به نفس
    افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد



  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,547
    حضور
    175 روز 10 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست





    آیا پیامبران وحی را به زبان انسان ها می شنیدند؟








    کارشناس بحث: استاد هادی


  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,893
    حضور
    84 روز 4 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6741




    با سلام و عرض ادب و تشکر از بابت پرسش خوبتان

    اینکه ماهیت وحی چیست و چگونه بر پیامبر صل الله علیه و آله وحی می شد، باید در تاپیک جداگانه بحث کرد؛ اما اینکه آیا رسول خدا صل الله علیه و آله کلام وحی را عینا و بدون تغییر بیان کرده یا اینکه مضمون وحی را گرفته و کلمات را به سلیقه خود بیان کرده است؟ در این زمینه دکتر سروش معتقد است آن‌چه پیامبر از خدا دريافت مي‌كند، مضمون وحي است و اين مضمون را نمي‌توان به همان شكل به مردم عرضه كرد!!
    اما این نظر برخلاف نظر علمای بزرگوار می باشد؛ با توجه به عصمت پیامبر صل الله علیه و آله، رسول خدا صل الله علیه و آله در دریافت و ابلاغ وحی نیز از عصمت برخوردار است و وحی الهی را بدون دخل و تصرف در کلمات وحی عینا به همان صورت ابلاغ می کند.
    استاد شهید مطهری در این زمینه می فرماید: « از زیبایی و فصاحت و بلاغت و نظم و انسجام و دل نشینی آیات قرآن کریم استفاده می شود که الفاظ قرآن عینا همان الفاظ و کلمات خداوند متعال است و پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) بدون کوچکترین دخل و تصرفی در آنها، به همان صورت که بدو وحی می شده است آنها را بیان می کرده است و بعدها هم به همان شکل جمع آوری شده و اکنون در اختیار ما قرار دارد.(مجموعه آثار ج4،ص536)



  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    تصفیه آنچه به عنوان دین و مذهب به ما معرفی شده است.
    نوشته
    309
    حضور
    14 روز 6 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    664



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    اما این نظر برخلاف نظر علمای بزرگوار می باشد؛ با توجه به عصمت پیامبر صل الله علیه و آله، رسول خدا صل الله علیه و آله در دریافت و ابلاغ وحی نیز از عصمت برخوردار است و وحی الهی را بدون دخل و تصرف در کلمات وحی عینا به همان صورت ابلاغ می کند.
    دلیل علماء بزرگوار چیست؟
    اگر خود وحی به صورت کلام و کلمه نباشد بلکه از جنس وحی و الهامی باشد که بنا بر قرآن به زنبور عسل هم آن گونه وحی می‌شود (و البته کاملاً پذیرفتنی به نظر می‌رسد که به زنبور عسل با کلمه و لفظ الهام نشود)، آنگاه به نظر می‌رسد سخن دکتر سروش و استاد مجتهد شبستری یعنی اینکه کلمات از خود پیامبر باشند منافاتی با عصمت پیامبر نخواهد داشت.

    ویرایش توسط فرهنگ : ۱۳۹۳/۰۲/۱۵ در ساعت ۰۷:۰۰

    مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ.
    الروم: ۳۱ و ۳۲

    به سويش توبه بريد و از او پروا بداريد و نماز را برپا كنيد و از مشركان مباشيد: از كسانى كه دين خود را قطعه قطعه كردند و فرقه فرقه شدند؛ هر حزبى بدانچه پيش آن‌هاست دلخوش شدند.

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,569
    حضور
    38 روز 8 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4379



    نقل قول نوشته اصلی توسط aAa71 نمایش پست ها
    بنام حق

    آیا وحی که محصول و فرآوری از سیرت وجان پاک پیامبران بوده یعنی پیامبران(صلوات الله علیهم) در وجه تشابه با رادیو گیرنده :
    امواج وحی از فرشته امین میرسیده وآنها را آن را تبدیل به کلمه کرده و بیان نمودند وما حصل آن کتاب است یعنی گیرایی قوی داشتند
    یا
    عین کلمات را بیان کرده و اصل بیانات بدان گونه بوده
    سلام
    لفظ امواج مرتعش هواست
    و معنا یک مفهوم درونی است که نه شکل دارد و نه رنگ اما به نحو خاص از سایر مفاهیم تمایز دارد
    قوه وهم مفهوم ساز است
    ارتباط انبیاء با مجردات از مرتبه خیال عالم تا فوق عقل آن درجه دارد
    ولی تنزل آن حقایق با ترجمان قوه وهم و خیال پیامبر صورت میگیرد
    اما مشهور است که الفاظ قرآن نیز وحی است
    و معنایش این است که نبی اکرم ص در عبودیت به درجه ای از پاکی رسیده اند که حتی در الفاظ وحی هم دخالت نداشتند و الفاظ را هم خود خدای متعال تعیین فرموده است
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    اینکه ماهیت وحی چیست و چگونه بر پیامبر صل الله علیه و آله وحی می شد، باید در تاپیک جداگانه بحث کرد؛ اما اینکه آیا رسول خدا صل الله علیه و آله کلام وحی را عینا و بدون تغییر بیان کرده یا اینکه مضمون وحی را گرفته و کلمات را به سلیقه خود بیان کرده است؟ در این زمینه دکتر سروش معتقد است آن‌چه پیامبر از خدا دريافت مي‌كند، مضمون وحي است و اين مضمون را نمي‌توان به همان شكل به مردم عرضه كرد!!
    اما این نظر برخلاف نظر علمای بزرگوار می باشد؛ با توجه به عصمت پیامبر صل الله علیه و آله، رسول خدا صل الله علیه و آله در دریافت و ابلاغ وحی نیز از عصمت برخوردار است و وحی الهی را بدون دخل و تصرف در کلمات وحی عینا به همان صورت ابلاغ می کند.
    استاد شهید مطهری در این زمینه می فرماید: « از زیبایی و فصاحت و بلاغت و نظم و انسجام و دل نشینی آیات قرآن کریم استفاده می شود که الفاظ قرآن عینا همان الفاظ و کلمات خداوند متعال است و پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) بدون کوچکترین دخل و تصرفی در آنها، به همان صورت که بدو وحی می شده است آنها را بیان می کرده است و بعدها هم به همان شکل جمع آوری شده و اکنون در اختیار ما قرار دارد.(مجموعه آثار ج4،ص536)
    با سلام.
    دکتر سروش در تایید مدعای خود این شعر مولانا را مثال می زند :
    دم که مرد نایی اندر نای کرد ................... در خور نای است نه در خورد مرد
    دم : وحی
    مرد نایی : خدا
    نای : پیامبر
    خصوصیت دم قبل از ورود به نای : بی صدایی - بی نوایی
    خصوصیت وحی قبل از ورود به قلب پیامبر : بی ماهیتی - بی صورتی - بی رنگی و .... ( که این با بی ماهیت بودن ذات الهی تطابق دارد )
    دم بی صدا وقتی از نی عبور می کند با صدا می شود. وحی بی صورت الهی وقتی از نی وجود پیامبر عبور می کند صورت دار می شود. ماهیت پیدا می کند.
    اما این ماهیت چگونه شکل می گیرد :
    همان طور که صدای بیرون آمده از نی بستگی به ساختار نی دارد ماهیت خروجی از وجود نی مانند پیامبر هم کاملا بستگی به وجود و ساختار وجودی و ماهیتی پیامبر دارد.
    زبان وحی عربی شد چون ساختار وجودی پیامبر اینگونه بود.
    تاریخ اسلامی قمری شد چون ماهیت وجود پیامبر اینگونه بود.
    همچنین است تمامی اعتقادات و احکام و ..... در اسلام. همه بسته به ساختار وجودی پیامبر شکل گرفتند.
    و من الله توفیق

    سعدی : چو رسی به کوه سینا "ارنی" مگو و بگذر
    که نیرزد این تمنا به جواب "لن ترانی"

    حافظ : چو رسی به طور سینا "ارنی" بگو و بگذر
    تو جواب دوست بشنو نه جواب "لن ترانی"

    مولانا : "ارنی" کسی بگوید که تو را ندیده باشد
    تو که با منی همیشه چه "تری" چه "لن ترانی"

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    با سلام.
    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    ولی تنزل آن حقایق با ترجمان قوه وهم و خیال پیامبر صورت میگیرد
    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    اما مشهور است که الفاظ قرآن نیز وحی است
    آخرش چی ؟ اینها تناقض ندارد؟
    لفط آیات قرآن نتیجه ترجمان پیامبر است یا عین همان الفاظ از جانب خداوند رسیده است؟
    و من الله توفیق

    سعدی : چو رسی به کوه سینا "ارنی" مگو و بگذر
    که نیرزد این تمنا به جواب "لن ترانی"

    حافظ : چو رسی به طور سینا "ارنی" بگو و بگذر
    تو جواب دوست بشنو نه جواب "لن ترانی"

    مولانا : "ارنی" کسی بگوید که تو را ندیده باشد
    تو که با منی همیشه چه "تری" چه "لن ترانی"

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    84
    حضور
    5 روز 8 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    353



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    استاد شهید مطهری در این زمینه می فرماید: « از زیبایی و فصاحت و بلاغت و نظم و انسجام و دل نشینی آیات قرآن کریم استفاده می شود که الفاظ قرآن عینا همان الفاظ و کلمات خداوند متعال است و پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) بدون کوچکترین دخل و تصرفی در آنها، به همان صورت که بدو وحی می شده است آنها را بیان می کرده است
    بنام خدای پناه دهنده
    پیامبران واسطه فلک خاکی و افلاک بودند
    سوال من دو حالت دارد
    اولی:
    چه لزومی داره زبان صادره وحی به همان زبان پیامبر باشه
    یعنی:
    پیامبر از نوعی نزول معرفت در قلبش متنعم شده و با حال افلاکیان یکی شده و وحی را درک کرده سپس به زبان انسانها آورده است. اصلآ بحث دخل و تصرف نیست چون اگر در آیات دخل و تصرف شخصی روی میداد چیزی مثل سایر کتابهای شاعران میشد.
    آیا امکان ندارد و نمی شود گفت: پیامبران با استفاده از قدرت ایمانی وبا برکتی که داشتند درب دلشان هم به آن سوی ماده(ماورا)یعنی نور حق ودریای علم باز شده و چشمه از دلشان جوشیده و لطافت ازلی را مانند دریچه به این سمت (دنیای زمین) به دنیای کلمات و اشیا منتسب به اسما هدایت کرده اند تا انسانها از مزایای این چشمه نوشیده وطراوت یابند.

    دومی:
    با فرض قبول که به همان زبان پیامبر وعربی :
    به پیامبر با زبان خود وحی میشده و در نتیجه فرشته به زبان پیامبر سخن میگفته است.(الهام میکرده)
    از حضرت علی(علیه السلام) آمده است: پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) از جبرئیل پرسیدند: آیا خدا را دیده ای؟ پاسخ داد: خدا دیدنی نیست. سپس حضرت فرمودند: پس وحی را از چه کسی می گیری؟ گفت: آن را از اسرافیل می گیرم. حضرت فرمودند: اسرافیل آن را از کجا می گیرد؟ گفت: از فرشته روحانی بالاتر از خود. حضرت فرمودند: آن فرشته وحی را از چه کسی می گیرد؟ پاسخ داد: در دل او انداخته می شود.شیخ صدوق، پیشین، ص 264.
    زبان افلاکیان که متفاوت است عربی که نیست.پس جبرییل در امتداد مسیر نزول آخرین شخص بوده که به زبان عربی بیان کرده .اما زبان که عربی شد پس یا او ترجمه کرده یا از بالا به عربی صادر شده.خواه مستقیم از حق خواه با واسطه.
    1. با قبول ترجمه در این بین باید یک واسطه ای باشد که ترجمه کرده.
    2. با رد ترجمه میگوییم از اول عربی بیان شده نقل مستقیم از اول عربی بوده.
    با دقت وبه ادراک به ذهن میرسد معانی نبوده که به پیامبر میرسیده و او به مظاهر اسمی وعربی تبدیل نکرده اند فصاحت بیان کتاب قرآن دلیل به بی مثل بودن آن وآسمانی بودن آن است.(اینکه بگوییم مثل اتم معانی بر دل پیامبر جمع بشوند و با طی تکوین دفعی به مثل و شکل وصورت زبانی مستخرج بشوند.)
    اگر بیانات مستقیم به عربی با لفظ عربی نازل بر پیامبر اکرم شده و توسط پیامبر بیان شده است .پیامبر گیرنده پیام و پیام دهنده بوده اند
    جمع بیان اینکه
    -پیامبر عزیز قوای معنوی قوی برای دریافت داشته اند که ظرفیت پذیرش داشته اند .
    -پیامبر متن را دریافت وبدون تغییر عینآ بیان میکردند.
    -پیامبر فقط واسطه بودند و با معصومیت تمام مظهر تجلی آیات بودند.
    -کسی در آن زمان
    برای دریافت متن قرآن بالاتر از او صلاحیت نداشته است.(تا ابد نیز چنین است)
    -گیرایی هر کس قوی باشد میتواند شمه ای از لطایف وحی را درک کند.
    -قرآن نازل شده و تمام شده اما هر کس امی هم باشد با ضمیر روشن می شود حامل ومخزن این گنج الهی شد.
    -پیامبر زحمت کشیده ای بودند که راه را برای بشریت برای دریافت این گنج باز و بیان کردند.
    -قرآن تمام وکمالآ است وهر کس در آخر بخواهد حرفی خارج از این قرآن اضافه بیان کند(نه شرح)از وهم است و جوی از شیطان است.چون قرآن قویآ وبرشخص قوی نازل شده است.

    متن آخر الزامآ با توجه به تمامیت اکمال قرآن کتاب و نبی (ناطق قرآن) است.


    جوانمردی
    بینش واندیشه
    بهترین اعتماد به نفس
    افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد



  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,569
    حضور
    38 روز 8 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4379



    نقل قول نوشته اصلی توسط شریعت عقلانی نمایش پست ها
    آخرش چی ؟ اینها تناقض ندارد؟
    لفط آیات قرآن نتیجه ترجمان پیامبر است یا عین همان الفاظ از جانب خداوند رسیده است؟
    و من الله توفیق
    سلام
    منظور از کلمه پیامبر ، پیامبر اسلام نیست بلکه مطلق نبی است
    لذا مساله قرآن را استثناء کردیم آنهم به حسب نظر برخی بزرگان
    یا علی

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    تصفیه آنچه به عنوان دین و مذهب به ما معرفی شده است.
    نوشته
    309
    حضور
    14 روز 6 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    664



    نقل قول نوشته اصلی توسط شریعت عقلانی نمایش پست ها
    همان طور که صدای بیرون آمده از نی بستگی به ساختار نی دارد ماهیت خروجی از وجود نی مانند پیامبر هم کاملا بستگی به وجود و ساختار وجودی و ماهیتی پیامبر دارد.
    زبان وحی عربی شد چون ساختار وجودی پیامبر اینگونه بود.
    تاریخ اسلامی قمری شد چون ماهیت وجود پیامبر اینگونه بود.
    همچنین است تمامی اعتقادات و احکام و ..... در اسلام. همه بسته به ساختار وجودی پیامبر شکل گرفتند
    سلام
    به نظرم نکات دیگری که از این تشبیه نتیجه گرفته شده لزوماً از غیرلفظی بودن وحی درنمی‌آید.
    (البته یادتان هست مدتی پیش یک بحث مشابه دربارهٔ تأثیر شرائط و فرهنگ زمان و مکان ظهور اسلام در احکام بود که ابتر ماند: اینجا).
    بگذارید بحث را با این سؤال ادامه دهیم که لوازم هر یک از دو دیدگاه لفظی بودن یا نبودن وحی چیست.


    مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ.
    الروم: ۳۱ و ۳۲

    به سويش توبه بريد و از او پروا بداريد و نماز را برپا كنيد و از مشركان مباشيد: از كسانى كه دين خود را قطعه قطعه كردند و فرقه فرقه شدند؛ هر حزبى بدانچه پيش آن‌هاست دلخوش شدند.

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۲/۱۸, ۱۸:۰۸ : 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود