جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مراحل شکل گيری جنين

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    10,844
    صلوات
    40340
    حضور
    80 روز 18 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18

    مطلب مراحل شکل گيری جنين




    قرآن كريم،با روشي معجزه از نظر ايجاد و دلالت، به مراحل شكل گيری جنين از آغاز نطفه تا تولد اشاره فرموده است. به آيات زير غور كنيد:
    وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آَخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ[ سورة المؤمنون: 12 - 14 ]

    ما انسان را از عصاره ای از گل آفريده ايم . سپس او را به صورت نطفه ای در آورده ودر قرار گاه استوار جای ميدهيم. سپس نطفه را به صورت لخته خونی،واين لخته خون را به شکل قطعه گوشت جويده ای،واين تکه گوشت جويده را بسان استخوان ضعيفی در مياآوريم،وبعد بر استخوان گوشت می پوشانيم،واز آن پس او را آفرينش تازه ای بخشيده وپديده ديگری خواهيم کرد،والا مقام ومبارک خداوند است که بهترين اندازه گيرندگان وسازندگان است.

    شرح:

    خداوند پاک در اين آيات به مراحل شكل گيری جنين در رحم،از آغاز نطفه اشاره مي كند، يعني از همان وقتي كه يكي از اسپرمهاي پدر، تخمك مادر را بارور مي كند و به اين ترتيب "زيگوت"كه قرآن به عنوان "نطفه"از آن نام مي برد، تشكيل مي شود. سپس تخمك بارور شده از طريق تقسيم،به تدريج شروع به تكثير مي كند و تعداد سلولهايش افزايش مي يابد، اما از نظر حجم،در طول دو هفته اول،تغييري محسوس نمي كند. در اين مدت همان چيزي را مي سازد كه قرآن به عنوان "علقه" از آن نام برده است.

    سپس تخمك بارور شده از تخمدان به رحم مي رود و به ديواره آن مي چسبد. در اين مرحله،غشاهاي جنين به تدريج تشكيل مي شوند و نيز بند ناف كه تخمك بارور شده (جنين) را براي دريافت غذا از خون مادر به جسم مادر متصل مي كند،به وجود مي آيد. همين جاست كه علقه به مضغه تبديل مي شود.

    وقتي جنين در رحم مادر قرار دارد دورش را غشايي معروف به "كيسه آمينوني"احاطه مي كند. اين كيسه پر از مايع آمينوتيك است و آن وظايف مهمي از جمله حفظ جنين زا در برابر تكانهاي شديد و تأثيرات جاذبه – به عهده دارد. قرآن كريم در آياتي كه قبلاً از سوره مؤمنون نقل كرديم به اين موضوع اشاره كرده است: سپس او را نطفه اي در قرارگاهي مطمئن قرار داديم.

    مراحل رشد جنين

    انسان از ذره اي خاك آفريده شده است:

    عناصری که انسان را درست می کنند چکيده ای از مواد غذائی هستند که انسان آنها را می خورد. مواد غذائی نيز يا بطور مستقيم چکيده ای از خاک است،ويا بطور غير مستقيم.

    قطره در جاي مناسب قرار مي گيرد:

    وقتی قطره مزبور وارد رحم مادر می شود دنبال جای مناسبی می گردد وجای مناسب خود را پيدا می کند. يعنی اينزور نيست که هر جای رحم که قرار بگيرد موفق به رشد می شود ورشد می کند.

    قطره به چيزيکه خود را می آويزد در می آيد:

    پس از اينکه چکه مزبور وارد رحم مادر می شود از پوسته خود بيرون می آيد ودنبال جای مناسبی در جداره رحم می گردد ونهايتا چنانکه آيه توصيف می کند خود را به جداره رحم می آويزد.اغلب خود را می آويزد « علقه به معنی: چيز آويخته وچيزيکه خود را می آويزد» است. هم خانواده واژه معلق به معنی:« آويخته» است. علت اينکه برخی آنرا به معنی:« خون بسته» ترجمه کرده اند اين است که علقه به معنی:« خون بسته» نيز هست.علت نامگذاری( علقه) به « خون بسته» نيز ظاهراً اين بوده که وقتی خون از محل آسيب ديده بيرون می ايد خشک وآويخته می شود. به « زالو» چيز« معلق » نيز علقه اطلاق شده است. چون خود را می آويزند. وقتی تخمه وارد رحم مادر می شود وبه جداره رحم می آويزد زالو مانند هم هست،وزالومانند عمل نيز می کند. شايد منظور آيه از « علقه» در اينجا به معنی:« زالو وزالو مانند» نيز باشد . بعد« علقه» يعنی چيزی که پيش از اين خود را به جداره رحم آويخت. پس از چهار هفته که طول جنين تقريباً شش ميلی متر است،از آن شکلی که مانند گوشت جويده لای دندان بود،برخی از استخوانها که ستون فقرات باشد درست شده است. هيچ گوشتی نيز روی آنها نيست.

    استخوانها با گوشت پوشانده می شوند:

    در پنج هفتگی يک شيار گوشتی روی کمر درست می شود ودر شش هفتگی ستون فقرات کاملاً از گوشت پوشانده می شود ستون فقرات تا پيش از پوشيده شدن از گوشت همچنان ميکروسکوبی هستند

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت شهریور 1388
    نوشته
    2,648
    صلوات
    11213
    حضور
    1 روز 8 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مراحل شکل گيري جنين و مدت مراحل آن از منظر قرآن و روايات مذاهب اسلامي
    مراحل شکل گيری جنين
    مراحل شکل گيری جنين
    مراحل شکل گيری جنين
    مراحل شکل گيری جنين
    مراحل شکل گيری جنين

    مراحل شکل گيري جنين از منظر قرآن کريم
    قرآن کريم در سوره­ي حج و المؤمنون مراحل خلقت و شکل گيري جنين و حيات آن را بيان نموده است، اين مراحل عبارتند از: نطفه که در رحم مستقر شده، علقه که خون بسته است، مضغه که به صورت گوشت درآمده است، استخوان(به صورت استخوان درآمده و هنوز گوشت نروييده است)، به صورت گوشت و استخوان بندي آن تمام شده قبل از دميدن روح در آن، وبعد ازحلول روح درآن.البته دميدن روح در آن. البته منظور از جنين در اين بحث از زمان انعقاد نطفه است.
    خداوند متعال درسوره المؤمنون فرموده:«وَلَقَد خَلَقنا الانسانَ مِن سُلالَةِ مِن طِينٍ ، ثُمّ جَعَلناهُ نُطفَةِ في قَرارِِ مَکِينِ، ثَمّ خَلَقنا النُطفَةَ عَلَقَةََ فَخلقنا العَلَقَةَ مُضغَةَ ، فَخلقنا المُضغَةَ عِظاماً فَکَسَونا العِظامَ لحماََ ثُمّ أَنشأناهُ خَلقاً آخَرَ فَتَبارَکَ اللهُ أحسَنُ الخالقينَ١.
    ترجمه: ما انسان را ازگل خالص آفريديم، و او را به صورت نطفه اي در قرارگاهي استوار کرديم، پس نطفه را به علقه تبديل کرديم وبعد علقه را به مضغه ، آنگاه مضغه را استخوانها گردانيديم، سپس بر استخوانها پردة گوشت کشيديم و با آفرينش ديگر به آن موجوديت بخشيديم، پاک و بزرگوار خدايي که نيکوترين آفرينندگان است.
    و در سوره الحج فرموده:«فَإنا خَلَقناکُم مِن تُرابِِ ثُمّ مِن نُطفَةِِ ثَم مِن عَلقةِِ ثُم ّمِن مُضغَةِِ مُخَلّقةِِ وَغَير مُخَلقةِِ لِنُبَينَ لَکُم وَنَقرّ في الارحامِ مانشاءُ الي أجلٍ مسمّي ثُمّ نُخرِجُکُم طِفلاََ ثُمّ لِتَبلغُوا أََشُدّکُم»٢.
    ترجمه: ما شما را از خاک آفريديم، پس آنگاه از نطفه پس از علقه (خون بسته) پس از مضغه شکل يافته و شکل نايافته، تا اينکه براي شما آشکار و بيان کنيم، و جنينهايي را که بخواهيم تا زماني معين در رحم مادران نگه مي داريم، آنگاه شما را به صورت طفلي برون آورديم تا به حد رشد و بلوغ برسيد.
    قرطبي گفته: «فراء گفته مخلقه يعني : جنيني که خلقتش کامل است ، و غير مخلقه يعني سقط شده (که خلقتش کامل نشده) ابن اعرابي گفته: مخلقه يعني آفرينش او آغاز شده ، و غير مخلقه يعني شکل و هيئت بخود نگرفته، ابن زيد گفته: مخلقه يعني جنيني که خداوند سر ، دو دست و دو پاي او را آفريده ، و غير مخلقه آن است که چيزي از آن خلقت نشده، ابن عربي گفته: اگر به اصل اشتقاق لغوي آن مراجعه کنيم، نطفه، علقه، و مضغه مخلقه (خلق شده) هستند، زيرا تمام اينها مخلوق خدا هستند، و اگر شکل و هيئت آنرا که پايان آفرينش خلقت است، چنانچه خداوند فرموده «ثم انشأناه خلقاً آخر» اين همان است که ابن زيد گفته. اما من مي گويم: تخليق از خلق گرفته شده و در آن معناي کثرت و زيادت است، هر چه که مراحل را سپري کند خلق شده بعد از خلق شدني، و اگر نطفه باشد او مخلوق است؛ لذا خداوند متعال فرموده: «ثم انشأناه خلقاً آخر» وگفته شده: مخلقه و غير مخلقه به خود نوزاد برمي­گردد نه به جنين سقط شده ... ابن عباس گفته مخلقه يعني زنده است. وغير مخلقه سقط شده است، شاعر گفته: أفي غير المخلقة البکاء فاين الحزم و يحک و الحياء،يعني آيا براي جنين سقط شده غير کامل الخلقه گريه مي کنيد و اي بر تو پس استواري، استقامت و حيا کجا است.» ٣.
    مفسرين قرآن کريم درباره «ثم أنشأناه خلقاً آخر» گفته اند عبارت است از دميدن روح بعد از تکميل خلقت و شکل گيري جنين است٤.صاحب جواهر الکلام فرموده: «منظور از خلقاً آخر روح است»٥.
    قرطبي گفته:((در مورد خلقا آخر در ثم أنشأناه خلقاً آخر))علما اختلاف نموده اند، ابن عباس، شعبي، ابوعاليه، ضحاک و ابن زيد گفته اند عبارتست از نفخ روح بعد از اينکه جماد بود، ابن عباس نيز گفته يعني ورودش به دنيا (متولد شدن) است» ٦. مراحل شکل گيری جنين
    و منظور از «قرار – بمعناي جاي استقرار- رحم است»۷. ودر سوره السجده آمده:«الذي أحسن کل شيءٍ خلقه و بدأخلق الانسان من طين ، ثم جعل نسله من سلالة من ماء مهين، ثم سواه و نفخ فيه من روحه»٨.
    ترجمه: آنکه هر چيز را نيکو آفريد و آفرينش آدميان را از گِل آغازيد، سپس نسل او را از عصارة آب ناچيز به وجود آورد، آنگاه اندام او را متوازن ساخت پس از روح خود در او دميد.
    منظور از سواه درآيه، توازن و هماهنگ ساختن اعضا و اندام است،يعني کامل شدن شکل ظاهري بدن انسان که قبل از دميدن روح است.
    چنان كه گذشت،قران کريم شکل گيري جنين و خلقت آنرا نطفه، علقه ، مضغه، عظام، لحم (روييدن گوشت بر استخوان)، و دميدن روح بيان کرده، آفرينش استخوان ها قبل از روييدن گوشت و عضلات به پايان مي رسد، توازن و هماهنگي اعضاي بدن قبل از دميده شدن روح است.
    آلوسي در روح المعاني گفته:«ثم سواه يعني آنرا هماهنگ و تعديل کرد با کامل کردن اعضايش در رحم، و تسويه در لغت يعني قرار دادن اجزاء متساوي» ٩.
    منظور از دميدن روح، روح و حيات انساني است نه حيات نباتي و حيواني چنانچه که فلاسفه قايل به سه مرحله از حيات شده اند حيات نباتي، حيواني و انساني ، حيات نباتي نياز به غذا، تنفس و ... دارد ، حيات حيواني علاوه بر امور نباتي داراي احساس و حرکت اختياري مي باشد١٠، اما حيات انساني علاوه بر احساس و حرکت قابليت ادراک کليات نيز دارد. به نظر فقها،حيات انساني هنگام دميدن روح آغاز مي گردد، روح به جنين هويت انساني مي دهد نه مخ ١١.
    وبا توجه به اينکه روح انساني پديده اي غير مادي است از توان و حيطه انسان خارج است. قرآن کريم فرموده: «وَيَسئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُل الرُّوحُ مِن أَمرِ رَبي وَما أُوتِيتُم مِن العِلم ِالا قَليلاً»١٢ .
    ترجمه: و ترا از حقيقت روح مي پرسند جواب ده که روح از أمر خداست آنچه از علم به شما داده شده بسيار اندک است.
    بنابراين اينكه برخي ازپزشکان معتقدند که جنين فاقد حيات نداريم و حتي اسپرم و تخمک قبل از لقاح نيز حيات دارند، با دميدن روح بعد از تکامل شکل ظاهري جنين منافاتي ندارد؛ زيرا حيات قبل از دميدن روح،حيات نباتي و حيواني است.
    آقاي مصباح مي فرمايد: «اجمالاً از قرآن بر مي آيد که در آدمي، جز بدن چيزي بسيار شريف نيز وجود د ارد، ولي مخلوق خدا است، نه جزئي از خدا و تا آن چيز شريف در انسان وجود نيابد، آدمي؛ انسان نمي گردد و چون در حضرت آدم به وجود آمد، شأني يافت که بايد فرشتگان در برابر او خضوع کنند»١٣ .
    مراحل خلقت جنين در روايات
    در روايات مربوط به ديه،مراحل مختلف شكل گيري جنين ذكرشده است از جمله اين روايات:((عن سعيد بن المسيب، قال: سألت علي بن الحسين (رضي الله عنه) عن رجل ضرب امراة حاملاً برجله فطرحت ما في بطنها ميتاً ، فقال: إن کان نطفة فانَّ عليه عشرين ديناراً ، قلت فماحد النطفة؟ فقال هي التي وقعت في الرِحم فاستقرّت فيه أربعين يوماً ، و إن طرحته و هو علقة فانّ عليه اربعين ديناراً ، قلت ، فما حدّ العلقة؟ قال: هي التي إذا وقعت في الرّحم فاستقرّت فيه ثمانين يوماً قال: و ان طرحته و هو مضغة فانّ عليه ستين ديناراً، قلت، فما حدّ المضغة؟ فقال: هي التي إذا وقعت في الرّحم فاستقرّت فيه مائة و عشرين يوماً ، قال و إن طرحته و هو نسمة مخلقة له عظم و لحم مزيل الجوارح قد نفخت فيه روح العقل فان عليه دية کاملة، قلت له أرأيت تحوله في بطنها الي حال أبروح کان ذلک أو بغير روح؟ قال: بروح عدا الحياة القديم المنقول في اصلاب الرجال و ارحام النساء و لو لا انه کان فيه روح عدا الحياة ما تحول عن حال بعد حال في الرحم و ما کان إذاً علي من يقتله دية و هو في تلک الحال))١٤.ترجمه: در روايتي از سعيد بن مسيب آمده است((ازامام سجاد(رضى الله عنه) در رابطه با مردي سئوال نمودم که زن بارداري را با لگد زده بود و در نتيجه حمل او به صورت مرده سقط شده بود، امام (رضي الله عنه) فرمودند :سقط او اگر نطفه بوده باشد ، بيست ديناربايد بدهد، گفتم: در چه زماني نطفه است، فرمودند: پس از آن که چهل روز از استقرار آن در رحم بگذرد؛، و اما اگر علقه سقط کرده باشد بر او است که چهل دينار بدهد، گفتم: در چه زماني علقه است؟ فرمودند: پس از آن که (۸٠) روز از استقرار آن در رحم بگذرد، امام (رضي الله عنه) فرمودند: و اگر مضغه سقط کرده باشد، بر اوست که (٦٠) دينار بدهد، گفتم: در چه زماني مضغه است؟ فرمودند: پس از آن که (۱۲٠) روز از استقرار آن دررحم بگذرد. امام (رضي الله عنه) فرمودند : واگر جنين سقط شده در حالي که او انساني (فردي) گرديده که گوشت و استخوان پيدا کرده و اعضا و جوارح آن متمايز شده و روح عقل در آن دميده شده باشد بر او است ديه کامل بدهد، راوي مي گويد: به حضرت عرض کردم: آيا حرکت جنين در شکم مادر به سبب وجود روح است يا خير؟ امام فرمود: به سبب روح است، اما روحي غير از آن حيات پيشين که در صلب مرد و رحم زن بوده، و اگر در جنين روحي غير از حيات نباشد، در رحم هيچ حرکتي نخواهد کرد و در اين حال، ديه کامل بر عهده قاتل او نخواهد بود.
    اين روايت دلالت دارد بر وجود حيات نباتي و سلولي قبل از نفخ روح انساني که از آن به روح عقل ياد شده است.
    در روايتي ديگر از امام صادق(رضي الله عنه) نيز فرموده: «في النطفة عشرون ديناراً ، و في العلقة أربعون ديناراً ، و في المضغة ستون ديناراً ، و في العظم ثمانون ديناراً، فاذا کسي اللحم فمائة دينار، ثم هي ديته حتي يستهل ، فاذا استهل فالدية کاملة))١٥.
    در اين روايت مراحل مختلف جنين که در قرآن ذکرشده ، به ترتيب نام برده شده است وبراي هرمرحله ديه اي معين نموده است، براي نطفه بيست دينار، علقه چهل دينار، مضغه شصت دينار، و استخوان (عظم) هشتاد دينار، در صورتي که خلقت جسماني کامل شود و گوشت استخوانها را بپوشاند صد دينار است، تا اينکه نوزاد به دنيا آيد و گريه کند که در اينصورت ديه کامل است.
    مدت مراحل شکل گيري جنين در روايات
    مدت هر مرحله از مراحل خلقت و شکل گيري جنين در روايات اهل تسنن و تشيع مشخص شده، و مدت تعيين شده در روايات متفاوت است.
    بعضي براي هر مرحله ٤٠ چهل روز ، بعضي ۳٠ روز، و بعضي ٤۲ روز و ...
    مدت مراحل خلقت جنين در روايات شيعه
    يک دسته از اين روايات مدت هر مرحله راچهل روزتعيين كرده،ودسته ديگر سي روز براي هر مرحله تعيين نموده است.
    دسته اول : از جمله اين روايات: معتبره ابن فضال از حسن بن جهم است که گفته:١٦.
    در اين روايت امام رضا (رضي الله عنه) از امام باقر (رضي الله عنه) نقل مي کند که نطفه در رحم (٤٠) روز مستقر مي باشد ،پس­ درمدت(٤٠) روزعلقه(خون بسته)مي شود، سپس در چهل روز به مضغه (به صورت گوشت) تبديل مي شود، بعد از اينکه چهار ماه کامل و سپري مي شود خداوند متعال دو فرشته آفريننده برآن مأمورمي كند.
    در صحيحه زراه از امام باقر(رضي الله عنه) آمده: «... فتصل النطفة الي الرحم فتردد فيه اربعين يوماً ، ثم تصير علقة اربعين يوماً ثم تصير مضغة اربعين يوماً» (همان)
    يعني نطفه به رحم مي رسد و چهل روز در رحم مي ماند، پس از مدت چهل روز مي شود علقه ، وبعد ازجهل روزديگرمي شودمضغة.
    در روايتي ديگر از محمد بن مسلم گفته : ((سألت اباجعفر(رضي الله عنه) عن الرجل يضرب المرأة فتطرح النطفة، فقال عليه عشرون ديناراً، فقلت يضربها فتطرح العلقة، فقال عليه أربعون ديناراً، فقلت يضربها فتطرح المضغة؛ فقال عليه ستون ديناراً فقلت: فيضربها فتطرحه و قد صار له عظم ، فقال : عليه الدية کاملة، و بهذا قضي امير المؤمنين (كرم الله وجهه) ، فقلت: فما صفة النطفة التي تعرف بها؟ فقال، النطفة ت*** بيضاء مثل النخامة الغليظة فتمکث في الرحم إذا صارت فيه اربعين يوماً ، ثم تصير الي علقة، قلت فما صفه خلقة العلقة التي تعرف بها؟ فقال : هي علقة کعلقة الدم المحجمة الجامدة تمکث في الرحم بعد تحويلها عن النطفة أربعين يوماً ، ثم تصير مضغة ، فقلت : فما صفة المضغة و خلقتها التي تعرف بها؟ فقال: هي مضغة لحم حمراء فيها عروق خضر مشبکة، ثم تصير الي عظم، قلت فما صفه خلقته اذا کان عظما؟ فقال: إذاکان عظماً شق له السمع و البصر و رتبت جوارحه، فإذا کان کذلک فأن فيه الدية کاملة))١۷.
    ترجمه: محمد بن مسلم مي گويد از امام باقر رضي الله عنهدرباره مردي که زني را مي زند و زن نطفه را سقط مي کند، سؤال کردم؛ امام فرمود بيست دينار بر آن مرد است، گفتم او را مي زند و علقه را سقط مي کند حضرت فرمود چهل دينار بر اوست. سپس گفتم او را مي زند و مضغه را سقط مي کند، امام فرمود بر او شصت دينار است، گفتم او را مي زند و زن جنين را در حالي که استخوان بندي شده سقط مي کند، فرمود بر اوديه کامل است، و اميرالمؤمنين (كرم الله وجهه) اينطور قضاوت کرد، گفتم: صفات نطفه که به آن شناخته مي شود چيست؟ امام فرمود: نطفه سفيد است مانند خلط غليظ در رحم باقي مي ماند در صورتي که چهل روز در رحم بماند، سپس مي شود علقه، گفتم صفت علقه که به آن شناخته شود چيست؟ امام فرمود مانند خون چسبان جامد جرم دار است که چهل روز در رحم مي ماند بعد از اينکه از نطفه تغيير مي کند، سپس مي شود مضغه ، گفتم صفت مضغه و خلقت او که به آن شناخته شود چيست؟ امام فرمود: مضغه گوشت سرخ است که در آن رگهاي سبز به صورت چهارخانه هست، پس به صورت استخوان در مي آيد ، گفتم صفت خلقت آن هنگامي که به استخوان در مي آيد چيست؟ فرمود هنگامي که استخوان است گوش و چشم برايش ايجاد مي شود (شکافته مي شود) و اعضايش مرتب و منظم مي گردند، اگر به اين صورت درآمد در آن ديه کامل است.
    در اين روايات و روايات ديگري مدت هر مرحله ٤٠ روز بيان شده است.
    دسته دوم: در اين دسته از روايات مدت هر مرحله (۳٠) روز معين شده است.
    از امام باقر (رضي الله عنه) روايت شده است که فرموده: ((ان النطفة ت*** في الرحم ثلاثين يوماً ، و ت*** علقة ثلاثين يوماً ، و ت*** مضغة ثلاثين يوماً و ت*** مخلقة و غير مخلقة ثلاثين يوماً ، فاذا تمت الاربعة أشهر بعث الله اليها ملکين خلاقين))١٨.
    يعني نطفه در رحم (۳٠) سي روز مستقر است ، مدت علقه نيز ۳٠ روز، مضغه نيز به مدت ۳٠ روز است، و به شکل يافته و و به شکل يافته و شکل نيافته ۳٠ روز است، هنگامي که چهار ماه (۱۲٠روز) سپري مي شود خداوند دو فرشته آفريننده برآن مأمورمي كند.
    مرحوم خوئي مي فرمايد: «اين روايت برخلاف آنچه که در آيه 5 سوره حج آمده مي باشد، خداوند در آيه فرموده: شما را از خاک آفريديم پس آنگاه از نطفه ، پس از علقه، سپس از مضغه شکل يافته و شکل نيافته: زيرا از آيه فهميده مي شود که مخلقه (يافته شده) و غير مخلقه (نيافته شده) دو صفت براي مضغه هستند نه اينکه در مقابل مضغه باشند چنانچه در روايت ذکر شده ، و منظور از آنها (شکل يافته و شکل نيافته) خلقت کامل و خلقت غير کامل است»١٩. مرحوم خوئي فرموده:((بنابرنظر مشهور فقها مدت هر مرحله (٤٠) روز است. ولي ابن ادريس حلي درالسرائرمخالفت نموده وفاصله هرمرحله(٢٠)بيست روزدانسته است))٢٠ودرصفحه٤٠٥فرموده:((ابن ادريس درسرائرگفته جنين ماداميكه درشكم مادر است در ابتدا نطفه است و بعد از قرار گرفتن نطفه در رحم به مدت بيست روز ديه آن بيست دينار است، بعد از بيست روز براي هر روز يک دينار است تا چهل روز که چهل دينار است، و اين دية علقه است اين همان معناي سخن فقها است ، و در بين هر دو مرحله همانند آن است (يعني بين هر مرحله از مراحل بعدي بيست روز است»٢١ .
    مدت مراحل خلقت و شکل گيري جنين در روايات اهل سنت
    عبدالله بن مسعود رضي الله عنه از پيامبر(صلى الله عليه وسلم) نقل کرده که فرمود: ((إن أحدكم يجمع خلقه في بطن امه أربعين يوماً، ثم ت*** علقة مثل ذلک، ثم ت*** مضغة مثل ذلک، ثم يبعث الله ملکاً ، فيؤمر بأربع، برزقه، و أجله و عمله، و شقي أو سعيد ، ثم ينفخ فيه الروح))٢٢.يعني خلقت هر يک از شما در شکم مادرش در مدت چهل روز فراهم
    مي شود، سپس مانند آن (چهل روز) مي شود علقه سپس مثل آن (در چهل روز)
    مي شود مضغه،بعدازآنخداوند فرشته اي مي فرستد و به چهار چيزدستور مي دهد: روزي ، أجل، عمل، شقاوت و يا سعادتمند بودن او،سپس روح در او دميده مي شود. اين روايت همانند روايات منقول از طرف شيعه مدت هر مرحله چهل روز مشخص نموده است.

    در روايتي ديگر آمده:((إن أحدكم يجمع خلقه في بطن أمه أربعين يوماً ، ثم ي*** في ذلک علقة مثل ذلک، ثم ي*** في ذلک مضغه مثل ذلک ثم يرسل اليه الملک، فينفخ فيه الروح ، و يؤمر باربع کلمات...» ٢٣. اين روايت ازلحاظ مدت هرمرحله همانندروايت اول است.
    در روايتي ديگرنيزآمده :(إن أحدكم يجمع خلقه في بطن امه اربعين يوماً ثم ي*** في ذلک علقه مثل ذلک ثم يرسل الملک فينفخ فيه الروح و يؤمر بأربع و خلق سمعه و بصره و جلده و لحمه و عظمه و ***ه ذکراً ام انثي و ذلک انما ي*** في الاربعين الثالثه و هي المضغة و قبل انقضاء هذه الاربعين و قبل نفخ الروح فيه لأن نفخ الروح لا ي*** الا بعد تمام صورته)٢٤.
    در روايتي ديگر که حذيفه بن أسيل رضي الله عنه از پيامبر (ص) روايت کرده که گفته:( يدخل الملک علي النطفة بعد ما تستقر في الرحم بأربعين أو خمسة و أربعين ليلة، فيقول : يا ربّ أشقي أو سعيد؟ فيکتبان، فيقول: أي ربَّ أذکر أم أنثي ؟ فيکتبان ، و يکتب عمله و أثره و أجله و رزقه)٢٥.
    اين روايت با سه روايت اول تفاوت دارد يکي در مورد استقرار نطفه در رحم بين چهل شب و چهل و پنج شب ترديد دارد، سپس فرشته مأمور مي شود، ولي در دو روايت اول بعد از صد و بيست روز از انعقاد نطفه فرستاده مي شودودرآن روح را مي دميد. البته اين در صورتي است که (مثل ذلک) به وقت و مدت تفسير شود يعني چهل روز مانند چهل روز اول، اما اگر بگوييم منظور از مثل ذلک وقت نيست و بگوييم منظور همان چهل روز اولي است و قرينه آن (في ذلک) در روايت دوم است، که در اين صورت مي شود بين روايات جمع کرد. در اين صورت با روايات شيعه در مورد نفخ روح تفاوت خواهند داشت.
    ولي به نظر مي رسد منظور از مثل ذلک همان وقت باشد (چهل روز) مثل آن چهل روز اولي، ظاهر روايات چنين نشان مي دهند علاوه بر تأکيد فتواي فقهاي فريقين بر آن که نفخ روح بعد از سه چهل روز است يعني بعد از (۱۲٠) روز و سپري شدن چهار ماه.
    در روايتي ديگر آمده از پيامبر (ص) روايت شده که فرموده:(( إذامرّ بالنطفة اثنتان و أربعون ليلة بعث الله اليها ملکاً فصورها، و خلق سمعها و بصرها و جلدها و لحمها و عظامها))٢٦.
    اين روايت با روايت سوم از لحاظ فرستادن فرشته و نفخ روح و تصوير آن مطابقت دارد که بعد از پايان چهل روز و يا چهل و دو روز يا چهل و پنج روز که به هم نزديک مي باشند.
    مدت چهل روز براي هر يک از مراحل اوليه جنين بر اساس نظر مشهور فقها شيعه و اهل تسنن است که بر اساس بعضي از روايات مي باشد ، و در مقابل آنها روايات و نظرات مخالفي وجود دارد ، مثلاً در دو روايت آخر از طرق اهل تسنن نقل شده است هماهنگي و توازن اعضاي بدن و اندام در مدت ٤۲ چهل و دو روز و در روايت ديگر بين چهل و چهل و پنج روز مشخص شده، و به نظر ابن ادريس از فقهاي اماميه مدت هر مرحله از مراحل اوليه شکل گيري جنين (۲٠) بيست روز است.٢۷.
    شکل گيري جنين از نظر جنين شناسي
    آنچه راكه دكتركيث موراستاد جنين شناسي در دانشگاه تورنتو کانادا در مورد شکل گيري جنين بيان نموده از کتاب الجنين المشوه و الامراض الوارثية٢٨. به طور خلاصه نقل مي کنيم: از ترکيب و لقاح نطفه مرد (اسپرم) با تخمک زن(اوول) ، تخمک بارور پديد مي آيد بعد از آن پوست ضخيمي به تخمک احاطه مي کند سپس آن تخمک بارور شده و به مرحله دو سلولي رسيده و هر سلول به صدها سلول افزايش مي يابد، در روز چهاردهم جنين(fetuse) به صورت دو قرص چسبيده ظاهر مي گردد، از روز چهاردهم تا روز بيست ويکم قلب شروع به تپيدن مي کند بين هفته پنجم و هفتم شکل­گيري ستون فقرات آغاز مي شود، اگر جنين ۳٦ روز سپري کند اعضاي طرف بالا شکل مي گيرد، و اگر ٤۲ سپري شود اعضاي طرف پايين شکل مي گيرند، قلب در پايان هفته ششم و آغاز هفته هفتم شروع به عمل مي کند، در هفته هشتم چهره و صورت جنين شکل مي گيرد و بعد از آن جنين به سرعت رشدمي کند و اعضايش کامل مي شوند، و اگر هفته شانزدهم يعني حدود ۱۲٠ روز سپري شود آفرينش و خلقت ديگر آغاز مي شود و تا هفته بيستم ادامه دارد و سلولهاي مغز و عصبها کامل مي شوند. جعفري لنگرودي مي گويد((مبدأ جنين ابتداي آبستني است وانتهاي آن لحظه ماقبل ولادت مي باشد))٢٩.
    -------------------
    پي نوشت ها
    ١- سوره مؤمنون،آيه١٤-١٢.
    ٢- سوره حج،آيه٥.
    ٣- انصاری قرطبی،الجامع لاحکام القران،١٩٨٥م،ج١٢،ص٩.
    ٤- ابن کثير،تفسيرابن کثير،١٤١٨ق،ج٥،ص٤٦٦؛
    طبری،تفسيرطبری،١٣٨٨ق،ج١٨، ص١١.
    ٥- نجفی،جواهرالکلام،١٤٠٤ق،ج٤ ٢،ص٣٥٦.
    ٦- انصاری قرطبی،همان،ج١٢،ص١٠٩.
    ۷- زمخشری،الکشاف،١٤٠۷ق/١٩٨۷م،ج٣،ص١۷٨.
    ٨- سوره سجده،آيه۷،٨،٩.
    ٩- آلوسی،روح المعانی،١٩٤٤م،ص١٢١.
    ١٠- ابن سينا،القانون في الطب،ج٢،ص٥۷٢-٥۷٤.
    ١١- ابن قيم،اعلام الموقعين،١٤٠٨ق،ص٢٤٢؛مرداو ی،الانصاف،١٣۷٥ش،ج١،ص٨٦١.
    ١٢- سوره اسراء،آيه٨٥.
    ١٣- مصباح يزدی،معارف قران،١٣٨٠ش،ج١،ص٣٥٨.
    ١٥- حرعاملی،وسائل ،١٤٠١ق،ج١٩،ص٢٣٨.
    ١٦- رازی،همان،ص٣٤٢.
    ١٧-حرعاملی،همان،ج١٩،ص٢٣٨و٢٣٩ ؛کلينی رازی،همان،ص٣٤٥.
    ١٨- حرعاملی،همان،ج٤،باب٦٤.اين روايت ازمبانی تکملة المنهاج مرحوم
    خوئی،ج٢،ص٤٠٤نقل کرده ام ولی دروسائل الشيعةپيدا نشد.
    ١٩- موسوی خوئی،مبانی تکملة المنهاج،١٣٩٦ق،ج٢،ص٤٠٤و٤٠٥ .
    ٢٠-همان،ص٤٠٣.
    ٢١- همان،ص٤٠٥.
    ٢٢- بخاری،صحيح بخاری،ج١١،ص٤۷۷.
    ٢٣- نيسابوری،صحيح مسلم بشرح النووی،ج١٦،ص١٨٩و١٩٠.
    ٢٤- همان،ص١٩٠و١٩١.
    ٢٥- همان،ص١٩٣؛احمدبن حنبل،ج٤،ص۷.
    ٢٦- انصاری قرطبی،همان،ج١٢،ص۷.
    ٢۷- موسوی خوئی،مبانی تکملة المنهاج،١٣٩٦ق،ج٢،ص٤٠٣؛نجف ی،جواهر
    الکلام،١٤٠٤ق،ج٤٢،ص٣٦٩.
    ٢٨- البار،الجنين المشوه والامراض الوراثية،١٤١١ق،ص٤٨-٣٥.
    ٢٩- جعفری لنگرودی،ترمينولوژی حقوق،ص٢٠١.

    ویرایش توسط گمنام : 1389/01/16 در ساعت 21:02


  4. #3

    عضویت
    جنسیت دی 1348
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,954
    صلوات
    10600
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    وبلاگ
    1
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75



    جناب گمنام خیلی ریز بود نتونستم بخونم
    خواستم ویرایش کنم ولی مربوط به انجمن ما نبود لطفا فونتش رو بزرگتر کنید
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور


  5. #4

    عضویت
    جنسیت شهریور 1388
    نوشته
    2,648
    صلوات
    11213
    حضور
    1 روز 8 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام ویرایش شد

  6. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود