صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: با وجود این همه جبر پس اختیار چه میشود؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520

    اشاره با وجود این همه جبر پس اختیار چه میشود؟!




    خداوند هرکس را که بخواهد به گمراهِی ميکشاند و هر کس را که بخواهد هدايت ميکند.
    هر که را که بخواهد فهم ميدهد و هر که را که نخواهد نميدهد.
    هر که را که بخواهد مسلمان کند دلش را به اسلام مايل ميگرداند و هر کس راکه نخواهد دلش را در پذيرفتن ايمان سخت ميکند.
    هر کس را بخواهد مشمول رحمت خودميکند و ميبخشد ، و هر کس را بخواهد عذاب ميدهد.
    هر که را که بخواهد عزيز ميکند ، و هرکه را بخواهد ذليل ميکند، به هر کس که بخواهد همه چيز ميدهد و از هر کس که بخواهد همه چيز را ميگيرد.
    هر کسِی را که خدا ذليل کند ديگر کسِی او را عزيز نميتواند کرد.
    خداوند هر کسِی را که بخواهد فراخ روزِی ميکند و هر کس را که بخواهد تنگ روزِی ميکند.
    و ما بعضِی از مردم را بر بعضِی ديگر برترِی درجه داديم تا عده اِی از آنها عده ديگرِی را به خدمت خود گيرند.
    آرزو و توقع بيجا در مزيتِی که خدا براِی بعضِی بر بعضِی ديگر قائل شده است مکنيد.
    بنگر که چگونه بعضِی از مردم را بر بعضِی ديگر برترِی بخشيديم ، و البته در آخرت برترِی بسيار بيشترِی به تعضِی بر بعضِی ديگر خواهيم داد.
    هيج مرد و زن مومن رادرکارِی که خدا و رسول او بدان حکم کنند اختيارِی نيست.
    ما خود پرده بر دل برخِی از افراد نهاده ايم که گوششان بر شنيدن سخن حق سنگين باشد.
    اگر ميخواستيم همه مردمان را به راه راست هدايت ميکرديم ولِی وعده ما تخلف ناپذير است که جهنم را از اجنه و از آدميان پر کنيم.
    اگر ميخواستيم تمام خلايق را امت واحدِی مِی آفريديم ليکن چنين نکرديم تا هر که را خود بخواهد مشمول رحمت خويش کنيم.
    هر کس که خداوند او را به گمراهِی رساند ديگر هيچکس هادِی او نشود و پيوسته در گمراهِی بماند.
    اگر خدا ميخواست اينها مشرک نميشدند اما ما خود چشم و دل ايشان را از گرويدن به حق گردانيديم.
    چون بخواهيم اهل ديارِی را هلاک کنيم فرمانروايان آنرا واميداريم تا راه فسق بروند و مستحق کيفر شوند آنگاه آنها را هلاک ميکنيم.
    و حرام است بر هر شهرِی که بايد مردم آن هلاک شوند که آن مردم از کفر خود توبه کنند.
    بر گردنشان تا زنخ زنجير عذاب نهاديم و راه پس و پيش را بر آنان بستيم و پرده بر چشمها و دلهايشان افکنديم.
    ديدگانش را بِی نور کرديم و گفتيم که اينک عذاب قهر و انتقام ما را بچشيد.
    پس از هلاک اينان اقوامِی ديگر پديد آورديم و آنها را نيز يکِی بعد از ديگرِی به خاک هلاک انداختيم تا سرنوشت هر قوم را عبرت ديگران قرار دهيم.
    چگونه ميخواهِی کسِی را که خدا گمراه کرده است هدايت کنِی ؟ براِی چنين کسِی هرگز راهِی به هدايت نخواهد بود.
    و نوح به قوم خود گفت اگر خدا خواسته باشد شما را گمراه کند اندرز من به شما سودِی نخواهد داشت.

    با وجود این همه جبر پس اختیار چه میشود؟!
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۰۶ در ساعت ۱۰:۲۵

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165




    با نام الله




    با وجود این همه جبر پس اختیار چه میشود؟!





    کارشناس بحث: استاد طاها



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با عرض سلام به شما دوست گرامی
    اگر ما بودیم و این آیاتی که شما از قران نقل کرده اید و نه هیچ آیه دیگر، اگر ما بودیم و فقط این آیات و نه هیچ روایتی از خاندان وحی، اگر ما بودیم و فقط این آیات و نه عقلانیتی که هم حجیت شرعی دارد و هم ذاتی، اگر ما بودیم و فقط این آیات و نه هیچ قاعده ادبی و گفتاری در زبان عرب از قبیل عام و خاص، اطلاق و تقیید و اجمال و تبیین، اگر ما بودیم وفقط این آیات و نه...
    بدون شک همان نتیجه ای را میگرفتیم که شما گرفته اید

    اما

    هم صدها آیه که دلالت بر اختیار آدمی دارد

    هم هزاران روایت که بر مختار بودن انسان گواهی میدهد

    هم برهانهای عقلی که ساحت حکمت و عدالت الهی را از تحمیل جبر مطلق از طرفی و مجازات از طرف دیگر، مصون میداند

    و هم قوانین ادبی

    همه و همه کاشف از این است که اسلام قایل به مختار بودن انسان است:

    ما اين آيات را بصورتهاى گوناگون براى آنان بيان كرديم تا متذكّر شوند، ولى بيشتر مردم از هر كارى جز انكار و كفر ابا دارند.(فرقان/50)

    بدون شک جزئی نگری بزرگترین رهزن در مباحث اعتقادی است.

    در پناه حق


  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520



    از نقطه نظر درون دینی هیچ دینی بدون اختیار شکل نمیگیرد اما من از نقطه نظر برون دینی اینها را توجیه محمد برای ایمان نیاوردن مشرکان میبینم.

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    سلام علیکم،
    بدون شک خیلی از موارد حیات ما جبری است. شما در دستتان لیوانی دارید که پر از آب است، اراده می‌کند و با اختیار خودتان می‌خواهید آب را به زمین بریزید، لیوان را به صورت ارادی و اختیاری برمی‌گردانید و آب به زمین ریخته می‌شود، اراده‌ی شما بالفعل نتیجه داد. بعد به جایی از فضا می‌روید که جاذبه کم باشد (مثلاً در سفینه‌ای که به دور زمین در حال چرخش است تا جاذبه‌ی گرانش با نیروی گریز از مرکز ساده شود) آنجا همین اراده را می‌کنید که آب را به زمین بریزید، باز به صورت ارادی و اختیار لیوان را می‌چرخانید ولی آب به زمین ریخته نخواهد شد، هرچقدر هم که سعی کنید رساندن تمام آن آب به زمین برایتان ساده میسر نخواهد شد. اراده‌ی شما اراده‌ی شما بوده است، اختیارتان هم اختیار خودتان بوده است، ولی اینکه اراده‌ی شما قابل اعمال باشد یا خیر بسته به عوامل جبری‌ای دارد که خداوند برایتان فراهم کرده است و بچه در بدو تولد از خیلی از این اسباب خبر ندارد و کار کشف ان هم شاید سالیان دراز به طول بکشد و حتی به ساحتی کشیده شود که نام آن را علم تجربی می‌گذارند، به بهره‌وری در آوردن ارتباطات جبری و تکوینی عالم برای به خدمت اراده و اختیار انسان درآوردن آنها.
    نه جبر مطلق است و نه اختیار، نه امور کامل از ما سلب شده است و نه کامل به ما تفویض شده است، بلکه تعاملی میان آنها برقرار است.
    هرچقدر هم که شما بگردید و آیه از قرآن پیدا کنید که همه‌چیز جبر است و جبر است و جبر، باز اگر از شما بپرسند که ایمان بیاور خود را در یک دوراهی خواهید یافت که اگر بیاورم این سودها به صورت جبری به من می‌رسد و اگر نیاورم این زیان‌ها به صورت جبری بر من تحمیل خواهد شد، اینکه کدام راه را انتخاب کنید به داده‌های ذهنیتان، ایدئولوژی‌اتان و نظام ارزشی پذیرفته شده توسط شما بستگی دارد ولی باز این قدرت را در خود می‌بینید که با اینکه چیزی بر خلاف نظام فکری‌اتان باشد را هم بتوانید انتخاب کنید. مثلاً کسی اعتقاد دارد که خداوند وجود دارد، ولی برای امتحان اینکه آیا انکار خداوند اثر خاصی خواهد داشت او را انکار می‌کند و اثرش می‌شود رانده شدن از درگاه حق (نه اینکه بگویم فرشته‌ی رانده شده از درگاه حق خداوند را انکار کرده بود، ولی با اینکه شهوات او را به کوتاهی هول نداده بودند در اطاعت از خداوند قصور کرد که رانده شد). این می‌شود معنی اختیار. اینکه خوب و بد برای شما شمرده شد، شما خواستید ایمان بیاورید و خواستید ایمان نیاورید! می‌دانید که احترام به پدر و مادر بسیار مهم است اما خواستید احترام بگذارید و یک اف هم به ایشان نگویید و خواستید احترام نگذارید. می‌دانید که بدرفتاری با یتیم چقدر بد است اما در مقام عمل خواستید او را تکریم کنید و خواستید به قهر برانید. در آخر کار هم گفته می‌شود که آنچه برایتان از خوب و بد گفته شده است قوانین خداست که باید حدود آنها را حفظ کنید، باید کار خوب را انجام دهید و کار بد را ترک کنید، با استفاده از اختیار یا این کارها را خواهید کرد و یا نخواهید کرد، در این دنیا هم که به شما گوشزد داده نشود جای دیگری هست که از حساب و کتاب آن دیگر گریزی نیست.

    اما در مورد موارد جبری زندگی. خداوند ظرف وجود ما و شما را آفرید و فرمود خودتان ان را پر کنید و هرچقدر که پر کردید سهم شما از زندگی دنیا خواهد بود: « فَلْيَنظُرِ‌ الْإِنسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ» [العبث، ۲۴]، هر کسی خودش بنگرد که چه طعامی (جسمی و روحی) برای خودش فراهم کرده که البته اثر طعام انتخابی او بر بدن یا روحش دیگر تکوینی خواهد بود، غذای جسمی سالم بخورید تا سالم بمانید و خوب رشد کنید و مغزتان باز شود و ...، غذای روحی مناسب بخورید تا اخلاق و معنویت شما کامل گردد. کسی که فقط غذای فست‌فود بخورد با اینکه می‌داند اینها اکثراً اشغال هستند و ارزش غذایی ندارند می‌تواند انتظار داشته باشد جسمش سالم بماند؟ کسی هم که مدام غذای معنوی‌اش کثافات بوده است نباید انتظار داشته باشد نفس قوی و سالم داشته باشد، این که غذای معنوی که انتخاب کرده چه اثری روی رحش بگذارد هم جبری و تکوینی است، اینکه توبه و ... می‌تواند جبرانش کند هم مانند دوا و درمان جسم است.

    لکل مثلٍ مثال ...

    یا علی
    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    تشکر از کارشناس محترم تاپیک و جناب owari
    اولا که کارشناس محترم تاپیک آخرش نفرمودند پس این آیات که معنای جبر در زندگی را میدهند پس علت وجودیشان چیست و اگر جبری در زندگی وجود ندارد پس این آیات که ماشالله رک و پوست کنده داره میگه جبر داریم؟
    و اما جناب owari ماشالله مثل همیشه جواباشون طولانی هست(البته ناراحت نشیدا).میخواستم بگم ما آخرش به زبون ساده نفهمیدیم با وجود آیات توی پست اول ، چجوری شما میگین توی چیزهایی که توی پست اول گفته شده اختیاری در کار بوده؟
    اقا اصلا فرض کن من 1400 سال پیش زندگی میکردم و میخوام پیغمبر باشم یعنی گناه نکنم و کار خوب بکنم و اصلا من میخوام جای محمد پیغمبر باشم ...به نظرتون میشه؟احتمالا حالا فهیدین اینقدر که شما توی پستتون مثال از اختیار آوردین من دوبرابرش میتونم مثال از جبر براتون بیارم.مخصوصا توی شغل خودم که مرتبط با بیمار هست

  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    علاقه
    تبلیغ دین
    نوشته
    381
    حضور
    13 روز 10 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    23
    آپلود
    3
    گالری
    27
    صلوات
    1486



    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    تشکر از کارشناس محترم تاپیک و جناب owari
    اولا که کارشناس محترم تاپیک آخرش نفرمودند پس این آیات که معنای جبر در زندگی را میدهند پس علت وجودیشان چیست و اگر جبری در زندگی وجود ندارد پس این آیات که ماشالله رک و پوست کنده داره میگه جبر داریم؟
    و اما جناب owari ماشالله مثل همیشه جواباشون طولانی هست(البته ناراحت نشیدا).میخواستم بگم ما آخرش به زبون ساده نفهمیدیم با وجود آیات توی پست اول ، چجوری شما میگین توی چیزهایی که توی پست اول گفته شده اختیاری در کار بوده؟
    اقا اصلا فرض کن من 1400 سال پیش زندگی میکردم و میخوام پیغمبر باشم یعنی گناه نکنم و کار خوب بکنم و اصلا من میخوام جای محمد پیغمبر باشم ...به نظرتون میشه؟احتمالا حالا فهیدین اینقدر که شما توی پستتون مثال از اختیار آوردین من دوبرابرش میتونم مثال از جبر براتون بیارم.مخصوصا توی شغل خودم که مرتبط با بیمار هست
    ببخشیدا با اختیار خودت میای تو اسک دین پست می ذاری و سوال می پرسی بعد طلبکارم هستی؟؟

    سایتی برای علاقه مندان به مباحث اصولی، فقهی و رجالی:

    www.mobahathah.ir








  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمدمنتظرالمهدی نمایش پست ها


    ببخشیدا با اختیار خودت میای تو اسک دین پست می ذاری و سوال می پرسی بعد طلبکارم هستی؟؟
    چه مثال باحالی زدی...باحال از لحاظ ربط نداشتن میگم...منم تو جوابش میگم با اختیار خودت داره قلبت میزنه؟اگر میتونی بگو تندتر بزنه یا مثلا الان دوتا بزنه؟هان؟

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    تشکر از کارشناس محترم تاپیک و جناب owari
    اولا که کارشناس محترم تاپیک آخرش نفرمودند پس این آیات که معنای جبر در زندگی را میدهند پس علت وجودیشان چیست و اگر جبری در زندگی وجود ندارد پس این آیات که ماشالله رک و پوست کنده داره میگه جبر داریم؟
    و اما جناب owari ماشالله مثل همیشه جواباشون طولانی هست(البته ناراحت نشیدا).میخواستم بگم ما آخرش به زبون ساده نفهمیدیم با وجود آیات توی پست اول ، چجوری شما میگین توی چیزهایی که توی پست اول گفته شده اختیاری در کار بوده؟
    اقا اصلا فرض کن من 1400 سال پیش زندگی میکردم و میخوام پیغمبر باشم یعنی گناه نکنم و کار خوب بکنم و اصلا من میخوام جای محمد پیغمبر باشم ...به نظرتون میشه؟احتمالا حالا فهیدین اینقدر که شما توی پستتون مثال از اختیار آوردین من دوبرابرش میتونم مثال از جبر براتون بیارم.مخصوصا توی شغل خودم که مرتبط با بیمار هست

    سلام علیکم مؤمن،
    ما منکر جبر نیستیم، در روایت هم آمده که نه جبر مطلق و نه تفویض مطلق (سپرده شدن مطلق امور به دست خودمان)، بلکه امری است بین دو امر. نوزاد که به دنیا می‌آید نمی‌داند که اتش دست را می‌سوزاند، نمی‌داند که فلفل تند است یا چیزهای دیگر، او این امور را به تدریج یاد می‌گیرد و وقتی بزرگ شد از این امور با اختیار خودش استفاده می‌کند، از فلفل و تندی آن مثلاً می‌شود برای خواباندن سریع درد دندان استفاده کرد که در طب سنتی داریم ... اینکه فلفل درد دندان را سریع بخواباند (شبیه عصب‌کشی جدید) یا نخواباند به دست او نیست، او فقط با اختیار خودش از امور جبری (تکوینی) که خداوند برایش فراهم کرده است (اسمش را می‌گذاریم علم طبیعت یا علم ظاهری) استفاده می‌کند. از این جبر همانطور که می‌شود برای امور دنیوی استفاده کرد برای امور اخروی هم می‌شود. مثلاً در قرآن هست که هر کسی مال یتیم را بخورد جز این نیست که آتش می‌بلعد (اگر اشتباه نقل نکرده باشم)، اینکه خوردن مال یتیم معادل حقیقی آن و بلکه اثر حقیقی آن خوردن آتش است دیگر تکوینی است و جبری، اما دست خود ماست که مال یتیم را بخوریم یا نخوریم. کسی که مال یتیم را خورده از او بپرسید آیا مجبور بودی که این ظلم را انجام دهی؟ برخی خواهند گفت بله ولی اگر منصف باشند خواهند گفت خیر.
    داشتن اختیار از ویژگی‌های روح و نفس است نه جسم، مثلاً کسی هست که اراده می‌کند دستش را بالا ببرد ولی قسمتی از مغزش که مسؤول این فرمان است درست کار نمی‌کند یا نخاعش اشکال دارد یا اصلاً دست در بدن ندارد، او اختیار دارد ولی لوازم تکوینی لازم برای آن اعمال اختیار را در اختیار ندارد، یا یک نفر که فلج مغزی است و برای رساندن دستش به یک نقطه‌ی خاص باید کلی حرکت اضافه در سر و بدن انجام دهد، اراده‌ و اختیار او کامل و سالم است ولی وسیله‌ی اعمال آن عادی و طبیعی کار نمی‌کند و او را به زحمت اضافه می‌اندازد. اگر اشکالات مغزی یا نخاعی این افراد درست شود بدون اینکه قدرت اراده‌ی جدیدی به ایشان داده شود خواهند توانست رفتار طبیعی از خود نشان دهند. کسی که نابینای مادرزاد است هم اگر عیب چشمش برطرف شود قادر به دیدن خواهد شد. جبر در نحوه‌ی اِعمال اراده است نه در خود اراده. اینکه ما اراده کنیم برویم مریخ ولی نشود از نقص در اراده و اختیار ما نیست بلکه هنوز روشی که از جبر خدا استفاده کنیم تا به این اراده‌ی خودمان جامه‌ی عمل بپوشانیم دست نیافته‌ایم: نقص در امکانات.
    آن اختیاری که دین بر رویش بحث دارد اختیاری است که شخص بر مبنای آن درست یا غلط را انتخاب می‌کند و عدالت هم در قبال همین انتخاب (نیت) خواهد بود: الأعمال بالنیات. برای مثال کسی به نیت اینکه در یک لیوان شربت است آن شربت را میخورد ولی بعد از یکی دو قلوپ که خورد می‌بیند شراب بوده، این مجازات ندارد اگر تا فهمیده دیگر لب نزند و آنچه در دهان دارد را همه قورت ندهد، اما کسی به نیت اینکه در یک لیوان شراب است از آن می‌خورد بعد می‌بیند شربت بوده است، اگرچه شربت خورده و بطری پشت بطری هم می‌خورد مست نمی‌کرد با این وجود برایش گناه خوردن شراب ثبت خواهد شد، فعل قلب او (نیت) گناه کردن بوده است و همین فعل اثرات باطنی خود را به صورت جبری بر روی وجود او خواهد گذاشت، اگرچه بخاطر اینکه آن لیوان به جای شراب پر از شربت بوده است اثرات جسمی خوردن شراب برایش مترتب نشود.
    آیات آورده شده توسط آقای @mir هم عموماً بحث جبر بعد از مرحله‌ی اختیار (انتخاب و تعلق دادن اراده به آن انتخاب) است، یعنی ما با اختیار خودمان کاری می‌کنیم که بعد به صورت جبری مستوجب هدایت یا ضلالت می‌شویم. ما نمی‌توانیم خدا را آنطور که شایسته‌ی پرستش اوست بپرستیم، اما خداوند هم سعیمان را می‌خواهد (سعی در پس نیت است)، کسی که سعیش را بکند خداوند که دنبال بهانه برای رحم کردن است را جبار خواهد یافت. جالب است که اتفاقا یکی از نامهای خداوند جبار است ولی از عالم بزرگواری پرسیدم که این چطور با اختیار داشتن ما جور در می‌آید که خداوند جبار باشد؟ فرمود جبار به معنای جبران‌کننده است و نه جبرکننده. یعنی شما سعیت را بکن خداوند نقص‌هایت را جبران می‌کند. بدبحال کسی که ورقه‌ی امتحانش سفید باشد یا به عمد جواب غلط نوشته باشد طوریکه هیچ بهانه‌ای برای دریافت رحمت (رحمت خاص: رحیمیت) خدا نداشته باشد.
    ان شاء الله کارشناس محترم در مورد آن آیات که دوستمان آورده‌اند توضیح کامل را خواهند داد فقط بدانید که هیچ کدام آن اختیاری که بهشت و جهنم را مطابق عدالت خداوند صورت حق و حقیقت بخشیده نفی نمی‌کنند.
    یا علی
    ویرایش توسط باء : ۱۳۹۳/۰۲/۲۱ در ساعت ۰۶:۲۹
    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    منم تو جوابش میگم با اختیار خودت داره قلبت میزنه؟اگر میتونی بگو تندتر بزنه یا مثلا الان دوتا بزنه؟هان؟
    سلام علیکم،
    در ضمن این تاپیک روی این موضوع هم به اتفاق دوستان بحث‌هایی انجام گرفت که اگرچه نهایی نشد ولی تا حدودی مسأله بازتر شد، ان شاء الله کمکتان کند و البته اینکه شما در کارهای پزشکی هستید هم شاید شما بتوانید کمکی به آن تاپیک کنید، ان شاء الله.
    یا علی
    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود