جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اگر هدف خلقت، تکامل انسان است، پس چرا خداوند از ابتدا همه رو در بهشت تکامل یافته خلق نکرد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947

    اشاره اگر هدف خلقت، تکامل انسان است، پس چرا خداوند از ابتدا همه رو در بهشت تکامل یافته خلق نکرد؟




    بسم الله الجبار القهار با سلام... چرا خداوند از ابتدا همه رو در بهشت تکامل یافته خلق نکرد؟اگر هدف خلقت تکامل انسان است...خب از اول بی درد سر و ظلم و جنایت خدا همه رو در بهشت در اوج تکامل خلق می کرد....مثالی می زنم: مثلا من در بازی شطرنج ضعیف هستم قدرت اختیار دارم و از اشتباهاتم درس می گیرم و کم کم قوی می شوم....و به تکامل می رسم...اما یک نرم افزار تکامل یافته شطرنج بدون اینکه طعم شکست و سختی و ظلم رو چشیده باشه تمام ظلم های حریف و شکست ها و ضعف ها رو بلده و در اوج تکامل قرار داره....خب حالا چه کاریه این همه سختی بکشیم و قتل و خون ریزی بشه از اول تکامل یافته در بهشت خلق بشیم
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۳/۱۲/۲۰ در ساعت ۱۹:۲۰

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,511
    حضور
    174 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58280



    با نام و یاد دوست






    اگر هدف خلقت، تکامل انسان است، پس چرا خداوند از ابتدا همه رو در بهشت تکامل یافته خلق نکرد؟








    کارشناس بحث: استاد شعیب

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۲/۰۹ در ساعت ۲۱:۳۵

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    خداوند انسان را با اختیار آفرید و به او خوب و بدش را الهام کرد . "فالهمها فجورها و تقواها"
    آنگاه راه کمال را به او نشان داد. خداوند برای آفرینش همچنین موجودی به خودش تبریک گفته است " تبارک الله احسن الخالقین"
    خدا موجودات دیگری هم آفرید جماد را آفرید که نه رشد می کنند نه عقلی دارند و نه شهوتی . حیوان را آفرید که شهوت و غضب دارد ولی عقل ندارد برای همین هیچ تکاملی نخواهد داشت و در مقام حیوانیت خود ثابت است. ملک را آفرید و به او عقل داد ولی غضب و شهوت نداد. ملک نیز در مقام خود ایستا است و زمینه امتحان ندارد و دارای برخی از کمالات هست و نه بالاتر می رود نه سقوط می کند.
    انسان هم عقل دارد هم شهوت هم غضب . او می تواند آنچنان از عقلش بهره برد که سرآمد خلایق شود و حتی از ملک هم بالا تر رود. و می تواند آنچنان در دام شهوت و غضب اسیر آید که از حیوان پست تر گردد.
    برای همین است که خدا در آفرینشش به خود تبریک گفت چون موجودی آفرید که می توانست اختیار کند اراده داشت و از این جهت بر موجودات دیگر برتری داشت (چرا که اراده و اختیار از صفات الهی بود که آن را فقط به انسان داد)
    حال اگر خدا می خواست که انسان را در همان ابتدا تمامی کمالات را به او بدهد ناگزیر بود اختیار و اراده را از او بگیرد و او را امتحان نکند که دیگر او انسان نبود او ملکی بود مثل بقیه ملائکه . دیگر خدا انسان خلق نکرده بود.
    از طرفی عمل آنگاه ارزش دارد که از روی اختیار باشد و الا اعمال غیر اختیاری که ارزش ندارند مثلا آن ملکی که دائما در عرش در حال سجده و رکوع است که کاری نکرده است چرا که خدا او را این گونه آفریده است و کاری جز این نمی تواند بکند که مستحق تقدیر و تحسین باشد.
    برای همین است که شیطان بعد از عبادت چندین هزار ساله شد پیش نماز ملایکه . و برای همین است که وقتی خدا آدم را خلق کرد به ملایکه دستور داد به آدم سجده کنند.
    آری ارزش انسان به همین انتخاب های اوست و اگر بهشت می رود به خاطر عمل آزادانه اوست و بهشت پاداش اعمال اختیاری است برای همین ملایکه پاداشی داده نمی شوند و این فقط جن و انس است که پاداش می گیرند
    پس اگر انسان در بدو پیدایش تمام کمالات را داشت که وارد بهشت نمی شد . اقتضای وجود انسانی و بهره بردن از بهشت همین اراده و اختیار و آزاده عمل کردن و آزمایشات الهی است.
    برای همین است که در مسابقات از بهترین شطرنج باز های انسانی تقدیر به مل می آید و به آنها جایزه می دهند نه این که برای برنده شدن نرم افزار به نرم افزار جایزه بدهند چرا که او برای رسیدن به این جا هیچ تلاشی نکرده است (بلکه اگر از نرم افزار هم تقدیر می شود وجایزه می گیرد به سازنده اش که تلاش کرده جایزه می دهند نه به خود نرم افزار)
    بدین ترتیب یا انسان باید برای رسیدن به کمال تلاش کند و برای رسیدن به کمال قوه رسیدن را داشته باشد نه خودش را یا اگر می خواهد کمالات را یکجا داشته باشد دیگر انسان نیست ملک است.
    هر چقدر تلاش انسان در رسیدن به این هدف بیشتر باشد و امتحانات سخت تر باشد رتبه و درجه بیشتر و بالاتر است.


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    با سلام جواب شما عالی و بی نقص است....اما من این ها رو می دونستم و اصلا سوال من اینا نبود گویا خیلی بد منظورمو رسوندم.....معذرت می خوام...منظورم اینه که خدا مثلا می تواند این امتحانات دنیا که چندین هزار سال بر روی کره زمین اجرا می شود رو در یک ثانیه سر و تهش رو هم بیاره....و انقدر طول نکشه ...یعنی انسان رو طوری خلق می کرد که کلا در یک ثانیه تمام امتحانات رو پس می داد...انقدر سرعت عمل انسان رو بالا می برد که یک ثانیه ای کل از اول تا آخر خلقت به تکامل با اراده و اختیار می رسیدند...البته شاید این موضوع رو هم ساده باشه و بد بیان کرده باشم منظورمو....یا یه جور دیگه بگم...می دانیم کمالات انسان بی نهایت است و حدی ندارد....پس اگر اینطوره دنیا باید بی نهایت باشد که کمالات انسان هم به بی نهایت برود...پس آیا در آخرت هم سختی و ضدیت ها برای انسان وجود دارد که انسان به تکامل برسد؟ چون اگر هدف خلقت تکامل است و این کمال هم حدی ندارد پس با آمدن بهشت یعنی کمال قطع شده است....دیگه منظورمو فکر کنم تونستم برسونم

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط nothing نمایش پست ها
    با سلام جواب شما عالی و بی نقص است....اما من این ها رو می دونستم و اصلا سوال من اینا نبود گویا خیلی بد منظورمو رسوندم.....معذرت می خوام...منظورم اینه که خدا مثلا می تواند این امتحانات دنیا که چندین هزار سال بر روی کره زمین اجرا می شود رو در یک ثانیه سر و تهش رو هم بیاره....و انقدر طول نکشه ...یعنی انسان رو طوری خلق می کرد که کلا در یک ثانیه تمام امتحانات رو پس می داد...انقدر سرعت عمل انسان رو بالا می برد که یک ثانیه ای کل از اول تا آخر خلقت به تکامل با اراده و اختیار می رسیدند...البته شاید این موضوع رو هم ساده باشه و بد بیان کرده باشم منظورمو....یا یه جور دیگه بگم...می دانیم کمالات انسان بی نهایت است و حدی ندارد....پس اگر اینطوره دنیا باید بی نهایت باشد که کمالات انسان هم به بی نهایت برود...پس آیا در آخرت هم سختی و ضدیت ها برای انسان وجود دارد که انسان به تکامل برسد؟ چون اگر هدف خلقت تکامل است و این کمال هم حدی ندارد پس با آمدن بهشت یعنی کمال قطع شده است....دیگه منظورمو فکر کنم تونستم برسونم

    با سلام خدمت شما دوست عزیز

    اولا منشا کمال انسان عمل اوست که در دنیا باید صورت بپذیرد و دامنه این کمالات می تواند تا قیامت هم ادامه داشته باشد. بدین صورت که انسان با عمل اختیاری در این دنیا ظرفیت تکامل را پیدا می کند و برخی از اعمال او یا عمل های دیگران برای او نتیجه اش تا بعداز مرگ ادامه دارد. مانند صدقه جاریه ، یا از طرفی سنت سیئه و... و حتی در قیامت شفاعت اهل شفاعت برای انسان ترفیع را به دنبال دارد.
    بی نهایت بودن کمال در انسان بدین معنا نیست انسان دائما باید رشد کند حتی در بهشت . نه بلکه حدی برای بالا رفتن در کمالات در ظرف عمل نیست . اما وقتی که جایگاه خود را در این بی نهایت یافت آن می شود حد کمالات او.
    ثانیا: نظام آفرینش حکیمانه است این که انسان در عالم ماده خلق شود جایگاهی حکیمانه است و ماده همراه او تزاحم و تدریج اخذ شده است.
    تکامل از خصوصیات عالم ماده است و اگر انسان می خواهد به جایگاهی ارتقاء یابد که ارزش عملی داشته باشد باید در همین دار ماده که تدریج در آن هست واقع شود و الا اگر او در جایگاهی قرار داده شود که آن جایگاه با عمل اختیاری انسان به دست نیاید که ارزشی نخواهد داشت.
    پس ناگزیر باید این تکامل در ماده ای که از ذاتیات او زمان مندی است انجام پذیرد . و اگر خدا بخواهد انسان را در عالم ماده بیازماید و زمان را از او بگیرد دیگر ماده نیست از یک طرف می گوییم که خدا حکیمانه عمل می کند و عالمی را که حکیمانه آفریده ضایع نمی کند و از طرف دیگر می خواهیم که انسان بدون زمان تکامل یابد.
    و این دو با هم ناسازگاری دارد.
    پس انسان بنا برانظام احسن ربانی- که حکمت او اقتضاء دارد که خلاف آن را عمل نکند- باید در عالم ماده زمان دار آزمایش شده و به کمال برسد.


  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427

    جمع بندی




    سوال:
    چرا خداوند از ابتدا همه رو در بهشت تکامل یافته خلق نکرد؟اگر هدف خلقت تکامل انسان است...خب از اول بی درد سر و ظلم و جنایت خدا همه رو در بهشت در اوج تکامل خلق می کرد....مثالی می زنم: مثلا من در بازی شطرنج ضعیف هستم قدرت اختیار دارم و از اشتباهاتم درس می گیرم و کم کم قوی می شوم....و به تکامل می رسم...اما یک نرم افزار تکامل یافته شطرنج بدون اینکه طعم شکست و سختی و ظلم رو چشیده باشه تمام ظلم های حریف و شکست ها و ضعف ها رو بلده و در اوج تکامل قرار داره....خب حالا چه کاریه این همه سختی بکشیم و قتل و خون ریزی بشه از اول تکامل یافته در بهشت خلق بشیم
    جواب:
    خداوند انسان را با اختیار آفرید و به او خوب و بدش را الهام کرد . "فالهمها فجورها و تقواها"(شمس 8)
    آنگاه راه کمال را به او نشان داد. خداوند برای آفرینش همچنین موجودی به خودش تبریک گفته است " تبارک الله احسن الخالقین"(مومنون14)
    خدا موجودات دیگری هم آفرید جماد را آفرید که نه رشد می کنند نه عقلی دارند و نه شهوتی . حیوان را آفرید که شهوت و غضب دارد ولی عقل ندارد برای همین هیچ تکاملی نخواهد داشت و در مقام حیوانیت خود ثابت است. ملک را آفرید و به او عقل داد ولی غضب و شهوت نداد. ملک نیز در مقام خود ایستا است و زمینه امتحان ندارد و دارای برخی از کمالات هست و نه بالاتر می رود نه سقوط می کند.
    انسان هم عقل دارد هم شهوت هم غضب . او می تواند آنچنان از عقلش بهره برد که سرآمد خلایق شود و حتی از ملک هم بالا تر رود. و می تواند آنچنان در دام شهوت و غضب اسیر آید که از حیوان پست تر گردد.
    برای همین است که خدا در آفرینشش به خود تبریک گفت چون موجودی آفرید که می توانست اختیار کند اراده داشت و از این جهت بر موجودات دیگر برتری داشت (چرا که اراده و اختیار از صفات الهی بود که آن را فقط به انسان داد)
    حال اگر خدا می خواست که انسان را در همان ابتدا تمامی کمالات را به او بدهد ناگزیر بود اختیار و اراده را از او بگیرد و او را امتحان نکند که دیگر او انسان نبود او ملکی بود مثل بقیه ملائکه . دیگر خدا انسان خلق نکرده بود.
    از طرفی عمل آنگاه ارزش دارد که از روی اختیار باشد و الا اعمال غیر اختیاری که ارزش ندارند مثلا آن ملکی که دائما در عرش در حال سجده و رکوع است که کاری نکرده است چرا که خدا او را این گونه آفریده است و کاری جز این نمی تواند بکند که مستحق تقدیر و تحسین باشد.
    برای همین است که شیطان بعد از عبادت چندین هزار ساله شد پیش نماز ملایکه . و برای همین است که وقتی خدا آدم را خلق کرد به ملایکه دستور داد به آدم سجده کنند.
    آری ارزش انسان به همین انتخاب های اوست و اگر بهشت می رود به خاطر عمل آزادانه اوست و بهشت پاداش اعمال اختیاری است برای همین ملایکه پاداشی داده نمی شوند و این فقط جن و انس است که پاداش می گیرند
    پس اگر انسان در بدو پیدایش تمام کمالات را داشت که وارد بهشت نمی شد . اقتضای وجود انسانی و بهره بردن از بهشت همین اراده و اختیار و آزاده عمل کردن و آزمایشات الهی است.
    برای همین است که در مسابقات از بهترین شطرنج باز های انسانی تقدیر به مل می آید و به آنها جایزه می دهند نه این که برای برنده شدن نرم افزار به نرم افزار جایزه بدهند چرا که او برای رسیدن به این جا هیچ تلاشی نکرده است (بلکه اگر از نرم افزار هم تقدیر می شود وجایزه می گیرد به سازنده اش که تلاش کرده جایزه می دهند نه به خود نرم افزار)
    بدین ترتیب یا انسان باید برای رسیدن به کمال تلاش کند و برای رسیدن به کمال قوه رسیدن را داشته باشد نه خودش را یا اگر می خواهد کمالات را یکجا داشته باشد دیگر انسان نیست ملک است."ان لیس للانسان الاما سعی"(نجم39)
    هر چقدر تلاش انسان در رسیدن به این هدف بیشتر باشد و امتحانات سخت تر باشد رتبه و درجه بیشتر و بالاتر است.

  13. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۴/۳۰, ۱۲:۴۹ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود