صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خودمان انتخاب کردیم کی و کجا به دنیا بیاییم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    پیرامون مهدویت
    نوشته
    51
    حضور
    1 روز 9 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    101

    خودمان انتخاب کردیم کی و کجا به دنیا بیاییم




    در قرآن از برخی ایات به نظر میرسه که ما قبل از به دنیا امدن در عالم یا عوالم دیگری بودیم و طی مسیری داشتیم . در این عوالم قبل از هستی جسمانی روح ما وجود داشته .

    و از این آیات این طور برداشت میشه که ما خودمان این هستی جسمانی را پذیرفتیم و بین ما و خداوند عهدی بسته شده . و آن عهد این بوده که شرط بندگی و سیر الی الله را طی کنیم .
    آن روز خدا برای اینکه بعدا ما بهانه ای برای شکستن این عهد نداشته باشیم الگو یا الگو هایی به ما معرفی میکنند .

    این الگوها همان اهل بیت یا پنج تن ال عبا بودند . گفته شده در آن روز هر کسی زمان , مکان و دین خود را هنگام به دنیا آمدن انتخاب کرده .
    آیا واقعا ما خودمان انتخاب کریم که کجا و در چه زمانی به دنیا بیایم ؟ . دوستانی که میتونن در این باره بحث کنند لفطا کمک کنند .


    کلیپهایی از استاد رائفی شاید بتونه به این بحث کمک کنه

    خودت خاستی کجا و کی به دنیا بیای

    http://www.aparat.com/v/YrMhw


    ما قبل از خلقت کجا بودیم ؟

    http://www.aparat.com/v/9ltTY


    سوره اعراف – آیه ١٧٢


    بیداری مهدوی با شور , شعور و شعار حسینی . وبلاگ بیداری مهدوی ( http://bidariemahdavi.mihanblog.com ) .

    کانال بیداری مهدوی در آپارات : http://www.aparat.com/ahmad1811367

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    مدیتیشن
    نوشته
    25
    حضور
    15 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    39



    سلام من در کتابهایی که خوندم یه مورد به این جا برخورد کرده بودم که میگفت :

    1 . ما اولین بار نیست که به دنیا آمدیم
    2 . دنیاهایی را سپری کردیم و به این دنیا رسیدیم
    3 . بعد از این دنیا به ترتیب : جهنم ، بهشت و ... را سپری خواهیم کرد
    4 . پیش خدا باز میگردیم و خدا میپرسد : آیا روح خدایی که به شما داده بودم کامل شده است ؟ اگر نه دوباره به چرخه می افتیم و دنیاهایی رو سپری میکنیم
    5 . اما بار دیگه که به دنیا میایم خودمون انتخاب میکنیم چجوری ( سالم یا عجوز ) کجا ( ایران یا آمریکا یا ... ) و کی ( از نظر پیشرفت علم ) به دنیا بیایم .

    این مراحل عرفانی بود که خونده بودم و البته تا یه جایی هم قبولش کردم ولی ....


    نمیدونم والا خواستم فقط بگم چی خونده بودم .

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست





    خودمان انتخاب کردیم کی و کجا به دنیا بیاییم








    کارشناس بحث: استاد شعیب


  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    با سلام خدمت شما دوست عزیز
    به اعتقاد عده ای از علمای دین انسان قبل از دنیا چند عالم را پشت سر نهاده است.
    عالم ذر ، عالم صلب ، عالم رحم و بعد عالم دنیا.
    البته در این که انسان در این عوالم چقدر اختیار و گستره عمل دارد اختلاف نظر هایی هست .
    درباره عملکرد انسان ها در این عوتلم فقط نسبت به عالم ذر در قرآن و روایات آیه و روایاتی موجود است که در تفسیر آن مفسرین اختلاف دارند:

    در مورد «عالم ذر» منابع محدودی در آیات و روایات وجود دارد. در نتیجه اختلاف در مورد اصل این عالم وویژگی های آن کم نیست اما در هر صورت آیاتی(1) وجود دارد که مفادش آن است که از فرزندان آدم پیمان بر ربوبیت خدا گرفته شده است:

    «وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنِی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلی‌ أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلی‌ شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلِینَ.»


    «به خاطر بیاور زمانی را که پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم، ذریه آن‌ها را برگرفت و آن‌ها را گواه بر خویشتن ساخت (و فرمود:) آیا من پروردگار شما نیستم؟! گفتند: آری، گواهی می‌دهیم. (اما چرا خداوند چنین پیمانی گرفت؟) برای اینکه در روز رستاخیز نگوئید ما از این (توحید) بی خبر بودیم.»


    اما این پیمان چگونه و در چه زمان بوده است، توضیحی نمی‏ دهد. از این جهت مفسران درباره این پیمان اختلاف کرده‏ اند.
    در ذیل به برخی از این نظریه‏ ها اشاره می‏کنیم:
    أ) نظریه محدّثان اسلامی‏
    محدثان اسلامی بر اساس فهم برخی از روایات بر این باورند که خداوند به هنگام آفرینش آدم، تمام فرزندان آینده او را به صورت موجودات ریز در آورد و به آنان گفت: "ألست بربّکم" آنان گفتند "بلی" سپس همگی را به صلب و پشت آدم بازگردانید. آنان هنگام خطاب الهی دارای عقل و شعور کافی بودند و سخن خدا را شنیدند و پاسخ او را گفتند.
    پیمان به این خاطر از آنان گرفته شد که راه‏های عذر در روز رستاخیز را روی آنان ببندد.(2)
    اشکالاتی بر این نظر وارد شده است که محققان به آن اشاره کرده ‏اند. (3)

    ب) نظریه برخی مفسران‏
    گروهی از مفسران معتقدند باید آیه را بر توحید فطری حمل نمود. در توضیح نظریه خود گفته‏اند: انسان با رشته غرائز و استعدادها و انواع تقاضاها و درخواست‏های طبیعی و فطری به جهان گام می‏نهد. آدمی هنگام تولد و خروج از صلب پدر و دخول به رحم مادر و در وقت انعقاد نطفه، ذره‏ای بیش نیست، ولی در این ذره استعدادهای فراوان و لیاقت‏های قابل توجهی است، از آن جمله استعداد و فطرت خداشناسی. با تکامل این ذره در بیرون رحم، تمام استعدادها شکفته شده و به مرحله کمال و فعلیت می‏ رسد.

    به عبارت دیگر:
    خدا انسان‏ها را از پشت پدران و رحم مادران بیرون آورد و آفرینش آن‏ها را با خصوصیاتی ترکیب داد که پیوسته پروردگار خود را بشناسند و نیاز خود را به او احساس کنند.
    هنگامی که انسان‏ها به نیاز خود به خدا توجه پیدا کردند و خود را غرق در نیاز دیدند، گویی به آنان گفته می‏شود:
    من خدای شما نیستم؟ آنان می‏گویند: چرا گواهی می‏ دهیم که خدای ما هستی.(4)

    ج) نظریه علامه طباطبایی

    علامه طباطبایی معتقدند این آیه ناظر به وجود و حضور جمعی انسان‏ها در حضور خدا است؛ حضوری که غیبت در آن متصور نیست، گویی همه فرزندان آدم یک جا از پشت پدران گرفته شده، گرد هم جمع آمده‏ اند و در برابر خدا حضور دارند. در این حالت هر انسانی خود را حضورا می‏یابد و یافته‏ اش گواهی روشن بر وجود خدا و خداوندگاری او است، ولی قرار گرفتن انسان‏ها در گردونه زمان و تحولات جهان، آدمی را چنان مشغول و از خود بی خود می‏ کند که از آن علم حضوری که به آفریدگار خود داشت، غافل می‏ گردد.(5)

    آن چه تا این جا آوردیم، دیدگاه‏های برخی از محدثان، متکلمان و مفسران راجع به تفسیر آیه ذر بود.
    پس از بیان نظریات مختلف می‏ گوییم:

    ظاهراً آیه گفت و گویی بین خدا و انسان می‏ باشد. در این گفت و گو خداوند از انسان‏ها اقرار می‏گیرد که پروردگار آنان است. اقرار گرفتن برای اتمام حجت بر انسان می‏باشد که درآینده ادعای غفلت نکند.
    آیا گفت و گو به همین صورت که در آیه آمده، اتفاق افتاده است؟ موطن و عالمی که این میثاق گرفته شده، کجا است؟ دنیا یا غیر آن؟ آیا این میثاق قبل از تولد انسان گرفته شده یا بعد از آن؟

    در پاسخ به این سئوالات نظریات مختلفی ارائه شده است.
    آیت الله جوادی آملی بعد از بررسی نظریات مفسران در آیه، دو احتمال را موجه دانسته‏اند.
    أ) بیان تمثیلی: هر چند ظاهر آیه حاکی از گفت و گویی بین خدا و انسان و گرفتن اقرار است، ولی این آیه در مقام بیان واقع نیست، بلکه مقصود صرفاً تمثیل است.
    خداوند در واقع از فرزندان آدم اقرار نگرفته، بلکه مراد آن است که گویا خداوند از همه انسان‏ها اقرار گرفته است. مسئله ربوبیت خدا و عبودیت انسان به قدری روشن است که گویا همه انسان‏ها گفتند "بلی". شیوه بیان این آیه بیان تمثیلی است مانند آیه یازدهم سوره فصلت که فرمود: "سپس آهنگ آفرینش آسمان کرد و آن بخاری بود، پس از آن به زمین فرمود:خواه یا ناخواه بیایید. آن دو گفتند: فرمان‏پذیر آمدیم"(6) آن دو گفتند با رغبت می‏آییم، در حالی که در واقع گفت و گویی بین خدا و آسمان و زمین واقع نشده است.
    پس در آیه میثاق (عالم ذر) امر و نهی لفظی نیست، بلکه در حقیقت تمثیل است.
    باید توجه داشت که خود قرآن بیان نموده که درصدد تمثیل است.
    "اگر قرآن را برکوهی فرو می‏فرستادیم، یقیناً آن کوه را از بیم خدا فروتن و از هم پاشیده می‏دیدی و این مثل‏ها را برای مردم می‏زنیم؛ باشد که آنان بیندیشند".(7)
    در این آیه خداوند می‏ فرماید که انزال قرآن بر کوه مثلی است که برای به تفکر واداشتن انسان به کار رفته است، بنابراین احتمال گفت و گوی ذکر شده در آیه میثاق، صرفاً تمثیلی است برای بیان وضوح ربوبیت خدا و عبودیت انسان.(8)

    ب)بیان واقعی: معنای دوم که بیشتر مورد نظر است، این می‏باشد که آیه صرفاً تمثیل نیست، بلکه به لسان گفت و گو از واقعیتی سخن می‏گوید که در خارج رخ داده ، واقعیت این است که خداوند با زبان دو حجت خود با انسان سخن گفته است:
    یکی زبان عقل (پیمبر درونی انسان) و دیگری زبان وحی از طریق انبیا (پیامبران بیرونی). این دو حجت، خدا را به انسان می‏نمایانند و ربوبیت او را بیان می‏کنند. این دو از هیچ انسانی دریغ نشده است.
    با وجود این دو حجت، دیگر انسان نمی‏تواند ادعای فراموشی و غفلت کند.
    نکته‏ای که از آیه به دست می‏ آید، نوعی تقدم این میثاق بر زندگی انسان می‏باشد. از این رو حجت باطنی (عقل) و ظاهری(وحی) هر چند تقدم زمانی بر انسان و اعمال ارادی او ندارد، ولی بر مکلف شدن انسان حداقل تقدم رتبی دارد؛ یعنی ابتدا حجت بر عبد تمام می‏ شود، سپس مکلف به تکالیف الهی می‏ گردد. بنابراین مقصود آیه، گفت و گوی لفظی بین خدا و انسان نیست، بلکه اعطای دو حجت محکم الهی به انسان است.
    با توجه به معنای فوق موطن و عالمی که این میثاق الهی در آن رخ داده، دنیا می‏باشد و برای هر انسانی بعد از تولد او چنین چیزی رخ می‏دهد.
    بنابراین آیه میثاق هیچ دلالتی بر ازلی بودن انسان یا حتی هرگونه وجودی قبل از تولد برای آدمی ندارد، بلکه آیه صرفاً تمثیل است، نه بیان واقع و یا از واقعیت اعطای حجت باطنی و ظاهری سخن می‏ گوید که مربوط به بعد از تولد انسان می‏ باشد.(9)


    پی‏ نوشت‏ها:
    1 . اعراف(7) آیه 172 - 174.
    2 . مجمع‏البیان، ج‏5، ص 390، بیروت، مؤسسه اعلمی؛ تفسیر فخررازی، ج‏15، ص 47 - 46، چ داراحیاءالتراث، بیروت.
    3 . تفسیر تبیان، ج‏5، ص 28؛ مجمع‏البیان، ج 4، ص 390.
    4 . مجمع‏البیان، ج‏4، ص 391؛ تفسیر ظلال القرآن، ج‏9، ص 59 - 58؛ تفسیر رازی، ج‏15، ص 53.
    5 . تفسیر المیزان،ج‏8،ص 455.
    6 . فصلت(41) آیه 16.
    7 . حشر(59) آیه‏21.
    8 . جوادی آملی، عبدالله، فطرت در قرآن، ص 123 - 126 و 135.
    9. جوادی آملی، فطرت در قرآن، ص 123 - 126 و 135.

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط telekinzi نمایش پست ها
    . ما اولین بار نیست که به دنیا آمدیم
    با سلام
    اگر منظورتان از دنیا دار تکلیف است در این که عالم ذر دار تکلیف باشد و انسان واقعا تصمیم ارادی گرفته باشد اقوالی است که در پست قبلی گذشت.
    اما اگر منظورتان از دنیا همین دنیای ماست انسان یک بار بیشتر در آن وارد نمی شود ویک بار بیشتر از آن خارج نمی شود.


    نقل قول نوشته اصلی توسط telekinzi نمایش پست ها
    2 . دنیاهایی را سپری کردیم و به این دنیا رسیدیم
    3 . بعد از این دنیا به ترتیب : جهنم ، بهشت و ... را سپری خواهیم کرد
    بله برخی از علما قایل اند که انسان هفت عالم را طی می کند .
    عالم ذر، عالم صلب ، عالم رحم، عالم دنیا ، عالم قبر ، عالم برزخ ، عالم قیامت(بهشت یا جهنم) عالم لقاء.


    نقل قول نوشته اصلی توسط telekinzi نمایش پست ها
    . پیش خدا باز میگردیم و خدا میپرسد : آیا روح خدایی که به شما داده بودم کامل شده است ؟ اگر نه دوباره به چرخه می افتیم و دنیاهایی رو سپری میکنیم
    این چرخه ای که می فرمایید هیچ وجه دینی ندارد و یک تفکر بودایی به نام چرخه سمساره است با تغیراتی با رنگ و بوی دینی.


    نقل قول نوشته اصلی توسط telekinzi نمایش پست ها
    . اما بار دیگه که به دنیا میایم خودمون انتخاب میکنیم چجوری ( سالم یا عجوز ) کجا ( ایران یا آمریکا یا ... ) و کی ( از نظر پیشرفت علم ) به دنیا بیایم .
    همان جور که عرض شد انسان یک بار بیشتر به دنیا نمی آید و یک بار بیشتر از دنیا نمی رود.


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    موسیقی.وبگردی.کتاب
    نوشته
    16
    حضور
    1 روز 11 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    59



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها


    بله برخی از علما قایل اند که انسان هفت عالم را طی می کند .
    عالم ذر، عالم صلب ، عالم رحم، عالم دنیا ، عالم قبر ، عالم برزخ ، عالم قیامت(بهشت یا جهنم) عالم لقاء.


    سلام ، مگه عالم قبر و عالم برزخ هردو یکی نیست؟
    اگه ممکن در این مورد توضیح بدید

    ممنون

  13. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    مدیتیشن
    نوشته
    25
    حضور
    15 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    39



    ممنون از شعیب عزیز بابت پاسخشون جناب شعیب سوال دیگه از از حضورتون داشتم البته دوستمون ناراحت نشن خواهشا بنده هم مثل ایشون دنبال جواب هستم .

    جناب شعیب هدف از خلقت چه بوده ؟

    مثلا خدا مارو خلق کرده تا این هفت عالم رو طی کنیم و بعد از آن ها چه خواهد شد ؟ آیا پایان همه اینها زندگی جوادانه در بهشت و جهنم است ؟

  14. صلوات ها 2


  15. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    798
    حضور
    30 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2612



    با سلام و عرض ادب

    من توجه کردم ادم وقتی چیزی رو میخواد و بهش میرسه باز دلش راضی نمیشه و همیشه انگار چیزی هست که اون رو میخواد و بهش نمیرسه و فکر میکنم در نهایت اخر اون چیزی که در اصل اون رو میخوایم

    خدا هست.................

    شاید خداوند این زندگی رو برامون درست کرده تا بهمون بفهمونه که ما ذاتا به خدا احتیاج داریم و بچشم ببینیم که هیچ چیز جز خودِ خدا مارو راضی نمیکنه

    هرکسی کو دور ماند از اصل خویش ...............باز جوید روزگار وصل خویش

    ویرایش توسط اغاثاذیمون : ۱۳۹۳/۰۶/۲۹ در ساعت ۲۰:۱۹
    الهی :
    مرا از غیر خودت , سخت ناامید گردان

  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط چشمه1 نمایش پست ها
    سلام ، مگه عالم قبر و عالم برزخ هردو یکی نیست؟
    اگه ممکن در این مورد توضیح بدید
    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    عالم قبر همان برزخ است و دو تعبیر از یک چیز است .
    عمر بن يزيد مي گويد: به امام صادق عليه السلام عرض كردم: از شما شنيدم كه مي فرموديد: همه شيعيان ما در بهشت خواهند بود! فرمود: آري به خدا قسم همه در بهشت اند گفتم: فدايت شوم، گناهان، بزرگ و بسيارند، فرمود: اما در قيامت همه شما به شفاعت پيامبر فرمان برده شده يا وصي پيامبر، در بهشت خواهيد بود ولي به خدا قسم، من بر شما از برزخ نگرانم! گفتم: برزخ چيست؟ فرمود: قبر است، از هنگامي كه مي ميريد تا روز قيامت، عالم برزخ است.


  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط telekinzi نمایش پست ها
    جناب شعیب هدف از خلقت چه بوده ؟
    با سلام
    درباره هدف خلقت انسان بحث زیاد است و تاپیک هایی جداگانه بر آن بحث کرده اند
    اما خلاصه این که خدا انسان را در دار اختیار خلق کرد تا با اختیار خود در امتحان های سربلند بیرون بیاید و راه خود را به سمت خدا (کمال) در پیش گیرد. این راه با عبادت و شناخت الهی و تلاش در امتحان های الهی به سرمنزل مقصود خواهد رسید.


    نقل قول نوشته اصلی توسط telekinzi نمایش پست ها
    مثلا خدا مارو خلق کرده تا این هفت عالم رو طی کنیم و بعد از آن ها چه خواهد شد ؟ آیا پایان همه اینها زندگی جوادانه در بهشت و جهنم است ؟
    بهشت و جهنم تمثل کارهای خود ماست .
    بی شک هر کس که وارد بهشت شد جاودانه در آن خواهد ماند و در خلود جهنم بحث هایی شده که می توانید در تاپیک های جداگانه آن را پی گیری کنید.


  20. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. آیین مسیحیت
    توسط safareeshghe در انجمن ادیان ابراهیمی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۱/۲۵, ۰۹:۳۶
  2. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۰/۱۰, ۲۰:۰۰
  3. مجلس ترحیم(همه از خداییم و به سوی خدا می رویم)
    توسط حامی در انجمن مناسبت مذهبي
    پاسخ: 21
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۲۲, ۱۳:۳۱
  4. راهنماییم کنید تا بتونم مرجع تقلیدم رو انتخاب کنم.
    توسط binammm در انجمن مسائل متفرقه در مورد تقلید
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۰۸, ۱۲:۲۱
  5. نمونه پیشگوییهای اجتماعی معصومین
    توسط javaneh در انجمن قرآن و حدیث
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۵, ۲۲:۳۴

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 5

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود