صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا حکم ازدواج موقت در قرآن آمده است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    48
    حضور
    7 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    265

    آیا حکم ازدواج موقت در قرآن آمده است؟




    بسم الله الرحمن الرحیم

    نظر مفسرین اهل سنت در رابطه با آیه (فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً ) چیست؟

    آیا در میان آنها قولی هست که این آیه را مربوط به ازدواج موقت بداند.

    در صورتی که چنین قولی هست؛ با چه دلیلی آنرا حرام نموده اند؟

    متشکرم.


  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست





    آیا حکم ازدواج موقت در قرآن آمده است؟








    کارشناس بحث: استاد صدرا


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    با سلام و عرض ادب

    اکثر مفسران اهل سنت در تفسیر آیه ی شریفه یفَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً»؛[1]آیه را مربوط به نکاح دائم دانسته؛ اما با این حال تفسیر آیه به متعه را نیز به عنوان قول دیگر ی نقل نموده اند،[2] منتهی در این فرض بیان نموده اند: در صورتی که آیه مربوط به نکاح متعه بوده باشد جواز آن مربوط به صدر اسلام بوده و چنین حکمی منسوخ شده است و نکاح متعه تا قیامت حرام دانسته شده است؟!

    در میان تفاسیر اهل سنت تفسیر مفاتیح الغیب فخر الدین رازی[3] به واسطه ی استدلالی بودن مطالب آن از جایگاه ویژ ه ای برخوردار است که ما مطالبی از این تفسیر را بیان می نمائیم.



    [1]. النساء/24:« و زنانى را كه متعه مى‏كنيد مهر آنها را، واجب است بپردازيد».

    [2]. به عنوان نمونه: الجامع لأحكام القرآن، أبو عبد الله محمد بن أحمد بن أبي بكر بن فرح الأنصاري الخزرجي شمس الدين القرطبي (المتوفى : 671 هـ)،ج5،ص129، دار عالم الكتب، الرياض، المملكة العربية السعودية:«واختلف العلماء في معنى الآية ؛ ...وقال الجمهور : المراد نكاح المتعة الذي كان في صدر الإسلام. وقرأ ابن عباس وأبي وابن جبير "فما استمتعتم به منهن إلى أجل مسمى فأتوهن أجورهن "ثم نهى عنها النبي صلى الله عليه وسلم. وقال سعيد بن المسيب : نسختها آية الميراث ؛ إذ كانت المتعة لا ميراث فيها»؛

    فتح القدير الجامع بين فني الرواية والدراية من علم التفسير، محمد بن علی الشوکانی، ج1،ص675
    :«وقد اختلف أهل العلم في معنى الآية : فقال الحسن ومجاهد وغيرهما : المعنى فما انتفعتم وتلذذتم بالجماع من النساء بالنكاح الشرعي { فآتوهن أجورهن } أي مهورهن وقال الجمهور : إن المراد بهذه الآية نكاح المتعة الذي كان في صدر الإسلام ويؤيد ذلك قراءة أبي بن كعب وابن عباس وسعيد بن جبير فما استمتعتم به منهن إلى أجل مسمى فآتوهن أجورهن ثم نهى عنها النبي صلى الله عليه و سلم كما صح ذلك من حديث علي...»؛

    تفسير البيضاوي، البيضاوي،ج1،ص169، ذیل آیه 24:« «وقيل : نزلت الآية في المتعة التي كانت ثلاثة أيام حين فتحت مكة ثم نسخت»؛

    تفسير القرآن العظيم
    ، أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي الدمشقي (700 -774 هـ )،ج2،ص259،دار طيبة للنشر والتوزيع:« «وقد استدل بعموم هذه الآية على نكاح المتعة، ولا شك أنه كان مشروعًا في ابتداء الإسلام، ثم نسخ بعد ذلك... وقال مجاهد: نزلت في نكاح المتعة، ولكن الجمهور على خلاف ذلك...»؛

    بحر العلوم، أبو الليث نصر بن محمد بن إبراهيم السمرقندي الفقيه الحنفي، ج1، ص319.دار النشر : دار الفكر – بيروت:
    « «ثم قال " فما استمتعتم به منهن " قال مقاتل يعني به المتعة أي فما استمتعتم منهن إلى أجل مسمى " فآتوهن أجورهن " يعني أعطوهن ما شرطتم لهن من المال وإنما كانت إباحة المتعة في بعض المغازي ثم نهي عن ذلك وروي عن ابن عباس أنه كان يقرأ " فما استمتعتم به منهن ) إلى أجل مسمى...»؛

    تفسير الثعلبي،ج1، ص583:« وقال آخرون : هو نكاح المتعة ، ثم اختُلف في الآية أمحكمة هي أم منسوخة؟»و...

    [3] . هو الإمام العالم العلامة والحبر البحر الفهامة فخر الدين محمد بن عمر التميمي الرازي الشافعي(م:606).
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۳/۰۲/۱۳ در ساعت ۲۳:۵۲
    آیا حکم ازدواج موقت در قرآن آمده است؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    کتاب
    نوشته
    96
    حضور
    3 روز 5 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    176

    ازدواج موقت در منابع شیعه و اهل سنت




    با سلام

    از نظر بنده ازدواج موقت دردی را دوا نمیکند البته ممکن است بطور موقت مانند مسکنی عمل کند
    از نظر بنده در بسیاری از موارد دنبال این موضوع رفتن همانند از چاله در چاه افتادن است
    ضمن اینکه ازدواج موقت ایرادات زیادی از جنبه های مختلف دارد
    مثلا اختلاف نظر در اصل این موضوع که بین شیعه و سنی وجود دارد یا اختلاف بین علمای شیعه
    ضمن اینکه از نظر بنده بدلیل اینکه برای ازدواج موقت حد و مرز مشخص تعیین نشده می تواند زیان آور باشد
    ضمن اینکه در قرآن اشاره مستقیمی به این موضوع نکرده و قسمتی از آیه ۲۳ سوره نساء که اکثرا به آن استناد میشود مربوط به ازدواج موقت نیست. پس در قران چنین چیزی نیامده و حتی آیات
    دیگری بر خلاف این موضوع وجود دارد. پس در قرآن چنین چیزی نیامده است
    اما اگر گفته شود در صدر اسلام برای مدتی جایز بوده ممکن است با توجه به شرایط و رسم و رسوم آن موقع نهی نشده باشد
    و موارد دیگر
    برای علمای بیسواد واقعا متاسفم
    ویرایش توسط پژوهشگر : ۱۳۹۴/۰۵/۰۳ در ساعت ۱۸:۵۴

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3766



    نقل قول نوشته اصلی توسط پژوهشگر نمایش پست ها
    با سلام

    از نظر بنده ازدواج موقت دردی را دوا نمیکند البته ممکن است بطور موقت مانند مسکنی عمل کند
    از نظر بنده در بسیاری از موارد دنبال این موضوع رفتن همانند از چاله در چاه افتادن است
    ضمن اینکه ازدواج موقت ایرادات زیادی از جنبه های مختلف دارد
    مثلا اختلاف نظر در اصل این موضوع که بین شیعه و سنی وجود دارد یا اختلاف بین علمای شیعه
    ضمن اینکه از نظر بنده بدلیل اینکه برای ازدواج موقت حد و مرز مشخص تعیین نشده می تواند زیان آور باشد
    ضمن اینکه در قرآن اشاره مستقیمی به این موضوع نکرده و قسمتی از آیه ۲۳ سوره نساء که اکثرا به آن استناد میشود مربوط به ازدواج موقت نیست. پس در قران چنین چیزی نیامده و حتی آیات
    دیگری بر خلاف این موضوع وجود دارد. پس در قرآن چنین چیزی نیامده است
    اما اگر گفته شود در صدر اسلام برای مدتی جایز بوده ممکن است با توجه به شرایط و رسم و رسوم آن موقع نهی نشده باشد
    و موارد دیگر
    برای علمای بیسواد واقعا متاسفم
    سلام

    به قول خودتان اینها نظرات خودتان است.

    پس لطفا این نظرات را نگذارید در جیب مبارک و اصلا با دلیل و مدرک تبلیغ کنید ولی به سایرین از جمله مراجع و علما ( هرچند از نظر شما بیسواد ) و مقلدان آنها، احترام بگذارید.

    برای مشروعیت متعه، همان آیه قرآن و دلایل قرآنی و عقلی کفایت است.

    و سنت نیز موید آن است.

    معمولا انسان های غیر متخصص یکی از دلایلشان برای رد کردن، همین اختلاف است. ( که این اختلاف در اصل خدا، نبوت، توحید، جبر و تفویض و اختیار و امامت و ... هست )

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    کتاب
    نوشته
    96
    حضور
    3 روز 5 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    176



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    رای مشروعیت متعه، همان آیه قرآن و دلایل قرآنی و عقلی کفایت است.
    با سلام به شما

    بنده قصد جسارت به کسی را نداشتم.
    و البته اگر حرفی میزنم نشان دهنده نظر و دیدگاهم هست.
    از سیاق این آیه و ایات قبل از آن و با توجه به برخی آیات دیگر و همچنین دلایل منطقی دیگر چنین نتیجه ای را گرفته ام.
    ضمن اینکه اگر جایی ببینم کسی استدلال من را نقض کند و دلایل بهتری بیاورد حرفش را قبول میکنم و از این بابت تعصب یا دشمنی
    با کسی یا چیزی ندارم.

    این علمای بزرگوار یک قسمت از آیه را گرفته اند و بر اساس آن حکم میدهند
    هر انسان منصفی که تا حدودی با موضوعات دینی هم آشنایی داشته باشد این آیه را از ابتدا با دقت بخواند
    متوجه میشود این آیه دارد در خصوص ازدواج دائم صحبت میکند و می فرماید اگر از زنان بهره مندی صورت گرفت مهریه انها را بایست بپردازید
    و در سوره دیگری نیز می فرماید اگر بهره مندی صورت نگرفته است و قصد بر طلاق است نصف مهریه بایست پرداخت شود

    همان طور که گفتم بر این حرفم دلیل و برهان دارم ...اینجا قصد تفسیر و توضیح ندارم البته اگر لازم باشد بیان خواهم کرد
    ولی شما فعلا همان ضمیر هُنَ را در نظر داشته باشید که می فرماید
    فما استمتعتم به منهن فآتوهن أجورهن
    که مربوط به چه کسانی است؟!
    ویرایش توسط پژوهشگر : ۱۳۹۴/۰۵/۰۴ در ساعت ۰۰:۳۸

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    800
    حضور
    22 روز 18 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2727



    نقل قول نوشته اصلی توسط پژوهشگر نمایش پست ها
    از نظر بنده ازدواج موقت دردی را دوا نمیکند
    سلام
    حالا چه دردی هست که ازدواج موقت نمی تواند آن را دوا کند؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط پژوهشگر نمایش پست ها
    برای علمای بیسواد واقعا متاسفم
    منظورت همان علمای بیسوادی است که می گویند متعه نسخ شده؟
    برای بیسوادی که بیسواد هم هستند حتی خود عمر هم نگفت نسخ شده گفت دو متعه در زمان رسول خدا بود و من از آن نهی می کنم یکی متعه النساء و دیگری متعه الحج! سه تا چهار روایت از ضعیف بخاری و ضعیف مسلم دارند که همه متناقض هستند یکی می گوید این زمان نسخ شد یکی می گوید در آن جنگ نسخ شد که همین علمای آنها در توجیه این روایات به تناقض گویی افتاده اند و علاوه بر اضطراب متن این سه چهار روایات خود همان مدعیان علم گفته اند که سه چهار روایت نمی تواند قران را نسخ کند.
    آیا حکم ازدواج موقت در قرآن آمده است؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط پژوهشگر نمایش پست ها
    ضمن اینکه در قرآن اشاره مستقیمی به این موضوع نکرده
    مفسرين شيعه و سني در اين نکته که نزول آيه 24 سوره نساء در مورد متعه بوده است ، تقريبا اتفاق نظر دارند . و با اثبات اين مطلب حليت متعه ثابت شده و اثبات حرمت و يا نسخ آن به دليل نياز دارد :

    1- وقال الجمهور : المراد نكاح المتعة الذي كان في صدر الإسلام

    قرطبی از مفسرین بنام اهل سنت می گوید: جمهور علما( مشهور علما) گفته اند که مراد از اين آيه متعه است که در صدر اسلام بوده است .

    تفسير القرطبي ج 5 ص 130

    2- وإلى ذلك ذهبت الإمامية والآية أحد أدلتهم على جواز المتعة وأيدوا استدلالهم بها بأنها في حرف أبي فما استمعتم به منهن إلى أجل مسمى وكذلك قرأ ابن عباس وابن مسعود رضي الله تعالى عنهم والكلام في ذلك شهير ولا نزاع عندنا في أنها أحلت ثم حرمت

    و شيعه به همين نظر ميل دارند و اين آيه يکي از ادله ايشان بر جواز متعه است ؛ و استدلال خود را با اين مطلب که اين آيه در قرائت أبيّ و ابن عباس "إلي أجل مسمي" بوده است تاييد مي کنند ؛ و کلام در اين مطلب مشهور است . ما نيز در اين مطلبي بحثي نداريم که متعه در ابتدا حلال بود سپس حرام شد .

    روح المعاني ج5/ص5

    3- وقد استدل بعموم هذه الآية على نكاح المتعة ولا شك أنه كان مشروعا في ابتداء الإسلام ثم نسخ بعد ذلك وقد ذهب الشافعي وطائفة من العلماء إلى أنه أبيح ثم نسخ ثم أبيح ثم نسخ مرتين وقال آخرون أكثر من ذلك وقال آخرون إنما أبيح مرة ثم نسخ ولم يبح بعد ذلك وقد روى عن بن عباس وطائفة من الصحابة القول بإباحتها للضرورة وهو رواية عن الإمام أحمد وكان بن عباس وأبي بن كعب وسعيد بن جبير والسدي يقرؤون فما استمتعتم به منهن إلي أجل مسمي فآتوهن أجورهن فريضة وقال مجاهد نزلت في نكاح المتعة

    و به اين آيه براي اثبات نکاح متعه استدلال شده است ؛ وشکي نيست که متعه در ابتدا جايز بوده است و سپس نسخ شده است ؛ و شافعي همين نظر را دارد و عده اي چنين مي گويند که در ابتدا جايز شد و سپس نسخ شد و دوباره مباح شد و دوباره نسخ شد ؛ و عدهاي ديگر بيشتر از اين نيز گفته اند . و عده اي نيز مي گويند تنها يک بار جايز شده و بعد از آن حرام شده و ديگر جايز نشد . و مباح بودن آن به خاطر ضرورت ، از ابن عباس و عده اي از صحابه نقل شده است. و اين روايت از امام احمد است . و ابن عباس و أبي بن کعب و سعيد بن جبير و سدي آيه را چنين مي خواندند: " إلي أجل مسمي ..." و مجاهى نيز گفته است که در نکاح متعه نازل شده است .

    تفسير ابن كثير ج1/ص475

    در کتب ذيل همين مطلب به بيان هاي مختلف آمده است :

    فتح القدير ج 1 ص499 - جامع البيان ج 5 ص18 بتحقيق صدقي جميل العطار چاپ دار الفكر بيروت - تفسير أبي حيّان ج 3 ص 218- در المنثور ج2 ص140، چاپ مطبعة الفتح جدّة - نواسخ القرآن ابن الجوزي ص 124- تفسير الثعالبي ج 2 ص215 - تفسير الرازي ج3 ص200

    ب) قرائت بسياري از بزرگان صحابه:


    طبق روايات اهل سنت ، بسياري از بزرگان صحابه و تابعين مانند ابن عباس و ابي بن کعب و مجاهد و سعيد بن جبير و ابن مسعود و سدي و ديگران اين آيه را چنين قرائت مي کرده اند:

    "فَمَا استَمتَعتُم بِهِ مِنهُنَّ إليَ أجَلٍ مُسَمًّي فَآتُوهُنَّ أجُورَهُنَّ"

    1- أخبرنا أبو زكريا العنبري حدثنا محمد بن عبد السلام حدثنا إسحاق بن إبراهيم أنبأ النضر بن شميل أنبأ شعبة حدثنا أبو سلمة قال سمعت أبا نضرة يقول قرأت على بن عباس رضي الله عنهما فما استمتعتم به منهن فآتوهن أجورهن فريضة قال بن عباس فما استمتعتم به منهن إلى أجل مسمى قال أبو نضرة فقلت ما نقرأها كذلك فقال بن عباس والله لأنزلها الله كذلك هذا حديث صحيح على شرط مسلم ولم يخرجاه

    شنيدم ابانضره را که مي گويد بر ابن عباس اين آيه را خواندم که زناني را که ايشان ايشان را متعه کرده ايد پس اجر ايشان را به عنوان واجب وفريضه به ايشان بدهيد .

    ابن عباس گفت زناني را که ايشان را متعه کرده ايد تا زمان معين ابو نضره گفت: ما آن را چنين نمي خوانيم .ابن عباس گفت قسم به خداوند که خدا آن را چنين نازل کرد .

    اين حديث بنا بر نظر مسلم (در شروط صحت حديث) صحيح است ولي بخاري و مسلم آن را در کتب خودشان نياورده اند .

    المستدرك على الصحيحين ج2 ص334 شماره 3192

    قرائت ايشان در کتابهاي ذيل نيز نقل شده است :

    جامع البيان ج 5 ص19 - المصنف لعبد الرزاق الصنعاني ج 7 ص 497 و 498- شرح النووي على صحيح مسلم ج 9 ص 179- الكشاف للزمخشري ج 1 ص519- أحكام القرآن للجصاص ج 2 ص 185- تفسير القرطبي ج5 ص130- تفسير ابن كثير ج1 ص486 - الدر المنثور ج 2 ص 139و 140 و...

    قطعا مقصو د ابن عباس نزول به عنوان قرآن نبوده است . چون تحريف قرآن به اجماع مسلمانان باطل است . بلکه مقصود نزول به عنوان تفسير اين آيه از جانب خداوند است . يعني خداوند متعال بعد از نزول آيه يا همزمان با آن مصداق وتفسير آيه را به همراه ذکر متن آيه ، به رسول خدا وحي مي نمود . پس مقصود اين آيه همان ازدواج تا زمان معين ومتعه است . جدا از لفظ استمتاع که در نص آيه آمده و مي تواند دليل ديگري بر اراده متعه باشد .


    نقل قول نوشته اصلی توسط پژوهشگر نمایش پست ها
    متوجه میشود این آیه دارد در خصوص ازدواج دائم صحبت میکند و می فرماید اگر از زنان بهره مندی صورت گرفت مهریه انها را بایست بپردازید
    سوال اينجاست که کجاي آيه زیر ، قبل از بحث متعه ازدواج دائم را مطرح کرده است ؟ اگر بحث مهریه مطرح است که در ازدواج موقت هم مطرح هست چه ارتباطی دارد به این موضوع؟
    َالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُمْ مَا وَرَاءَ ذَلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِكُمْ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآَتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا

    و زنان شوهردار (بر شما حرام است؛) مگر آنها را که (از راه اسارت) مالک شده‌اید؛ (زیرا اسارت آنها در حکم طلاق است؛) اینها احکامی است که خداوند بر شما مقرّر داشته است. اما زنان دیگر غیر از اینها (که گفته شد)، برای شما حلال است که با اموال خود، آنان را اختیار کنید؛ در حالی که پاکدامن باشید و از زنا، خودداری نمایید. و زنانی را که متعه [= ازدواج موقت‌] می‌کنید، واجب است مهر آنها را بپردازید. و گناهی بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر، با یکدیگر توافق کرده‌اید. (بعداً می‌توانید با توافق، آن را کم یا زیاد کنید.) خداوند، دانا و حکیم است.



    نقل قول نوشته اصلی توسط پژوهشگر نمایش پست ها
    ولی شما فعلا همان ضمیر هُنَ را در نظر داشته باشید که می فرماید
    فما استمتعتم به منهن فآتوهن أجورهن
    که مربوط به چه کسانی است؟!
    هن مربوط به زنانی است که ازدواج با آنها جایز است ابتدای آیه قبل می گوید ازدواج با این زنانی که گفته شد بر شما جایز نیست حرمت علیکم ... در آیه بعد می گوید بر شما حلال است که با غیر از زنانی که گفته شد ازدواج کنید و هر کدام از آن زنان (که ازدواج با انها جایز است) را متعه کردید باید مهرشان را بپردازید!.




    ویرایش توسط علــی : ۱۳۹۴/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۴:۰۸

  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    کتاب
    نوشته
    96
    حضور
    3 روز 5 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    176



    نقل قول نوشته اصلی توسط علــی نمایش پست ها
    قطعا مقصو د ابن عباس نزول به عنوان قرآن نبوده است . چون تحريف قرآن به اجماع مسلمانان باطل است . بلکه مقصود نزول به عنوان تفسير اين آيه از جانب خداوند است . يعني خداوند متعال بعد از نزول آيه يا همزمان با آن مصداق وتفسير آيه را به همراه ذکر متن آيه ، به رسول خدا وحي مي نمود . پس مقصود اين آيه همان ازدواج تا زمان معين ومتعه است . جدا از لفظ استمتاع که در نص آيه آمده و مي تواند دليل ديگري بر اراده متعه باشد .
    سلام. بعید نیست برخی ها برای رسیدن به امیال و هوس های خودشان قرآن را هم تحریف کنند.
    نمی توان گفت لفظ استمتاع بمعنای متعه است و این کلمه در یکی دو سوره دیگر نیز بکار رفته و به معنای بهره مندی است . در این سوره که بدنبال زنان آمده بمعنای کامجویی و بهره مندی در نکاح است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط علــی نمایش پست ها
    حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ.....
    وَأُحِلَّ لَكُمْ مَا وَرَاءَ ذَلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِكُمْ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآَتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا
    آیه ۲۳ در مورد زنانی که ازدواج با آنها حرام است صحبت میکند و در آیه ۲۴ در مورد کسانی که ازدواج با آنها حلال است و با عبارت وَأُحِلَّ لَكُمْ شروع شده استو در ادامه می فرماید فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ یعنی پس از آنهایی که (همان زنانی که بر شما حلال هستند) استمتاع و بهره مندی صورت گرفته است... فَآَتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مهریه شان را بپردازید. پس ضمیر هُنَّ بر میگردد به زنانی که ازدواج با آنها حلال است

    در این دو آیه صحبت از ازدواج دائم و احکام آن است کما اینکه در ۷ یا ۸ مورد دیگر نیز در قرآن کریم به ازدواج دائم و احکام آن اشاره شده است.
    حالا علما پاسخ بدهند چطور و بر چه اساسی از قسمتی از یک آیه حکم جدید صادر میکنند؟!
    چرا بین همین علمای شیعه هم که ازدواج موقت را پذیرفته اند در احکام ازدواج موقت اینقدر اختلاف هست ؟!
    دلیلش این است که احکامش در قرآن نیامده است. به این خاطر یکی میگوید اجازه پدر لازم است یکی میگوید احتیاط است و ... یکی میگوید عقد موقت با دختر باکره هم اشکال ندارد یکی میگوید ایراد دارد یکی از این علما! خیال همه را راحت کرده میگوید عقد موقت با دختر باکره اشکال ندارد و اجازه پدر هم لازم نیست!! پس در قرآن غیر از همین چند جمله که با استناد میشود و این جملات را هم نادرست ترجمه و تفسیر میکنند چیزی درباره ازدواج موقت و احکام آن نیامده. و همان طور که گفتم در آیات دیگر می فرماید کسانی که نمی توانند ازدواج کنند یا بایست صبر و عفت در پیش بگیرند یا با کسانی ازدواج کنند که سطح انتظاراتشان پایین تر است (مصداق کنیز در گذشته).

    اما اینکه حضرت صادق (ع) چه گفته است یا عمر (رضی الله عنه) چه گفته است محل اختلاف است. همان طور که در کامنت شما نیز آمده بود ممکن است برای مدتی در صدر اسلام جایز بوده و سپس نسخ شده باشد.
    روایت های موافق و مخالف در کتب شیعه و سنی در این رابطه وجود دارد. روایت هایی از حضرت صادق(ع) در کتب شیعه نقل شده که جای بسی شگفتی و البته شرم دارد. بنده بعید میدانم حضرت صادق چنین سخنانی داشته باشد ظاهرا این روایت ها مربوط میشود به دوران صفویه که بدلیل تضادهایی که با حکومت عثمانی وجود داشت عده ای برای جذب جوانان و مردم به مذهب شیعه چنین روایت هایی را نقل کرده اند.

    از نظر اجتماعی و عرفی نیز می توان نشان داد و استدلال کرد ازدواج موقت راه حل درستی نیست. و من فعلا قصد بحث در این رابطه را ندارم ولی بطور خلاصه:
    اگر شخصی که میخواهد ازدواج موقت انجام دهد مجرد است بهتر است بجای صرف وقت و امکانات و سرمایه گذاری عاطفی روی موقت به فکر ازدواج دائم باشد. ضمن اینکه ممکن است برایش اعتیاد جنسی را به همرا بیاورد و حتی دیگر دنبال ازدواج دائم نباشد. از این بابت ببینید چه صدماتی ممکن است به بنیان خانواده و اجتماع وارد شود.
    اگر متاهل است و تمکن مالی دارد عقد موقت که به احتمال زیاد بصورت پنهانی و بدون اطلاع همسر میخواهد انجام دهد نتیجه ای جز سرگردانی و پریشانی برای خودش و خیانت به همسرش دربر ندارد . اما اگر شرایطش را دارد می تواند تعدد زوجات اختیار کند( بنده با تعدد زوجات موافق هستم بخصوص در شرایطی که به هر دلیل تعداد زنان از مردان در جامعه ای بیشتر میشود و اساسا با وجود پذیرش تعدد زوجات در اسلام دیگر هیچ توجیه و دلیلی برای ازدواج موقت باقی نمی ماند مگر هوس رانی و شهوت طلبی)
    ویرایش توسط پژوهشگر : ۱۳۹۴/۰۵/۰۴ در ساعت ۲۱:۰۲

  17. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اسک دین و اسک دینی ها!
    نوشته
    2,191
    حضور
    300 روز 21 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    12
    صلوات
    5858



    نقل قول نوشته اصلی توسط پژوهشگر نمایش پست ها
    اگر شخصی که میخواهد ازدواج موقت انجام دهد مجرد است بهتر است بجای صرف وقت و امکانات و سرمایه گذاری عاطفی روی موقت به فکر ازدواج دائم باشد.
    سلام علیکم و رحمه الله
    در حال حاضر ملاحظه می شود که میزان زنا و فساد به شدت زیاد شده است و از مهمترین عوامل آن مشکلات اقتصادی هست.
    حالا به فرمایش شما بهتر است انسانی که نیازجنسی دارد در مورد ازدواج دائم فکر کند.
    حالا فرض کنید خیل عظیمی از افراد ساعتها و ماهها و سالها به این امر خوب فکر کردند....
    بعداز کلی فکر تصمیم گرفتند که یکی را انتخاب کنند(زنا یا ازدواج موقت)...یان یک واقعیت است که بسیاری از مردان و زنان به این نقطه رسیده اند و این دیگر جای بحث ندارد و ما هم اینجا کاری نداریم که چرا و چطور به این نقطه رسیده اند...چیزی که مهم است این است که به این نقطه رسیده اند و مطمئنا کسی که زنا می کند و یا کسی که متعه می کند, آنطور نبوده که بصورت آنی و فی البداهه این تصمیم را گرفته باشد...بلکه خیلی در مورد این موضوع فکر کرده است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط پژوهشگر نمایش پست ها
    از نظر اجتماعی و عرفی نیز می توان نشان داد و استدلال کرد ازدواج موقت راه حل درستی نیست.
    حالا شما از نظر اجتماعی و عرفی استدلال کنید که راه درست چیست.
    باز تاکید می کنم نیازی نیست که به قبل از این دوراهی انتخاب بین زنا و متعه بپردازید, چون مهم نیست و مهم این است که شخص به هر دلیل به این نقطه رسیده است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط پژوهشگر نمایش پست ها
    ضمن اینکه ممکن است برایش اعتیاد جنسی را به همرا بیاورد و حتی دیگر دنبال ازدواج دائم نباشد. از این بابت ببینید چه صدماتی ممکن است به بنیان خانواده و اجتماع وارد شود.
    در حال حاضر تقریبا این موارد در کشور ما مشاهده می شود یعنی هم اعتیاد جنسی و هم صدمان بسیار به بنیان خانواده و اجتماع...حالا به نظر شما این صدمات حاصل از متعه بوده یا عدم رعایت این سنت حسنه!
    چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است؟یعنی نیازی به استدلال و توجیه در مورد چیزی که به چشم دیده می شود نیست.
    موفق باشید

    اللهم ارزقنا توفیق الشهاده الجمیلة فی سبیلک و فی لیله القدر المبارک
    و
    احشرنا مع مولانا و سیدنا و حراره قلوبنا و سکینه انفسنا
    سید الشهداء و الاحرار ابا عبدلله
    الحسین علیه افضل الصلوات و السلام


  18. صلوات ها 5


  19. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    کتاب
    نوشته
    96
    حضور
    3 روز 5 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    176



    نقل قول نوشته اصلی توسط عارف نمایش پست ها
    سلام علیکم و رحمه الله
    در حال حاضر ملاحظه می شود که میزان زنا و فساد به شدت زیاد شده است و از مهمترین عوامل آن مشکلات اقتصادی هست.
    حالا به فرمایش شما بهتر است انسانی که نیازجنسی دارد در مورد ازدواج دائم فکر کند.
    حالا فرض کنید خیل عظیمی از افراد ساعتها و ماهها و سالها به این امر خوب فکر کردند....
    بعداز کلی فکر تصمیم گرفتند که یکی را انتخاب کنند(زنا یا ازدواج موقت)...یان یک واقعیت است که بسیاری از مردان و زنان به این نقطه رسیده اند و این دیگر جای بحث ندارد و ما هم اینجا کاری نداریم که چرا و چطور به این نقطه رسیده اند...چیزی که مهم است این است که به این نقطه رسیده اند و مطمئنا کسی که زنا می کند و یا کسی که متعه می کند, آنطور نبوده که بصورت آنی و فی البداهه این تصمیم را گرفته باشد...بلکه خیلی در مورد این موضوع فکر کرده است.
    با عرض سلام
    ببینید در مباحث علمی و بخصوص در علوم انسانی وقتی کسی تئوری میدهد در خصوص رفتار جمعی و نرمال مردم صحبت میکند و نظریه میدهد. بعنوان مثال در تیوری درآمد کینز گفته شده است با افزایش درآمد انتظار می رورد بطور میانگین مصرف افزایش یابد . حالا ممکن است در این بین کسانی باشند که با وجود اینکه درآمدشان افزایش یافته اما به هر دلیل مصرف خود را بالا نبرند. اینها تئوری را نقض نمی کنند بلکه تئوری در یک سطح احتمال مثلا ۹۰ یا ۹۵ درصد برقرار است.
    احکام و دستورات اسلامی نیز به همین صورت هستند. احکام اسلامی مربوط به ایران یا کشور خاص دیگری نیستند. راهنما و هدایتی برای کل بشریت هستند. حالا ایران مشکل اقتصادی دارد به خودش مربوط است و بایست دنبال راه حل برطرف کردن این مشکلات رفت. دلیل نمیشود دستورات اسلام زمین بگذاریم و دنبال صدور احکام جدید و بدون پشتوانه مثل ازدواج موقت باشیم.

    پس از یک فرد نرمال انتظار میرود که خانواده تشکیل دهد و ازدواج دائم داشته باشد. اما با وجود مشکلات اقتصادی و ... اگر کسی به سمت زنا یا ازدواج موقت برود تنها برای مدتی صورت مسئله را پاک کرده است. پس انسان خیرخواه نباید توصیه به این امور کند و بایست بلندمدت را در نظر بگیرد مگر اینکه کسی خودش واقعا برنامه و امیدی نداشته باشد که در این صورت زنا و موقت تفاوت چندانی ندارند. دستورات اسلام همانند تیوری های علمی برای رفتارهای جمعی و نرمال تعریف شده اند. با این حال اگر کسی به چنین نقطه ای رسیده است بنظر نمیرسد هیچ کدام از این راهها وی را به سرمنزل مقصود برسانند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط عارف نمایش پست ها
    حالا شما از نظر اجتماعی و عرفی استدلال کنید که راه درست چیست.
    باز تاکید می کنم نیازی نیست که به قبل از این دوراهی انتخاب بین زنا و متعه بپردازید, چون مهم نیست و مهم این است که شخص به هر دلیل به این نقطه رسیده است.
    راه حل درست ازدواج دائم است و آموزش های جنسی و توضیح احکام مربوط به روابط جنسی و عفت و پاکدامنی در سنین بلوغ و دوره دبیرستان
    ببینید نیاز جنسی به رغم شباهت هایی که با برخی نیازهای دیگر دارد اما مثل نیاز به خوردن غذا و گرسنگی یا تشنگی نیست که با تاخیر آن کسی از دنیا برود.
    مثلا این طور نیست که انسان جایز باشد راه غیر حلا را برگزیند. همانند شرایطی که بخاطر اضطرار می تواند از گوشت یا ماده غذایی که حلال نباشد تناول کند.
    اگر مراقبت صورت بگیرد از چشم تا حد زیادی این نیاز قابل کنترل است.
    بنده نه متعه و نه زنا هیچ کدام را توصیه نمیکنم بلکه تلاش برای حل مشکلات و ازدواج دایم هر چند با تاخیر باشد را پیشنهاد میکنم.

    نقل قول نوشته اصلی توسط عارف نمایش پست ها
    در حال حاضر تقریبا این موارد در کشور ما مشاهده می شود یعنی هم اعتیاد جنسی و هم صدمان بسیار به بنیان خانواده و اجتماع...حالا به نظر شما این صدمات حاصل از متعه بوده یا عدم رعایت این سنت حسنه!
    موفق باشید
    این سنت حسنه نیست و در عمل تفاوتی با زنا ندارد و باعث سست شدن بنیاد خانواده و کاهش میل به ازدواج دائم و مشکلات دیگر میشود
    تئوری و برنامه اسلام برای کنترل میل جنسی ازدواج و نکاح دائم است و اگر موقعیت و شرایط آن ایجاب کند تعدد زوجات.
    حالا کسانی که عمل نمیکنند احتمالا یا ایین اسلام را نپذیرفته اند یا به خوبی از آن اطلاع ندارند و آموزش ندیده اند یا در جوامعی گرفتار مشکلات اقتصادی و ... هستند و به نظرم در این شرایط هم بهترین راه که زیان و آسیب کمتری نسبت به بقیه گزینه ها دارد همان تلاش برای ازدواج دائم است. والحمدلله و ربالعالمین

صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود