جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اشکالاتي مهم بر نزول يکباره قرآن بر قلب شريف پيامبر گرامي(ص)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214

    پرسش اشکالاتي مهم بر نزول يکباره قرآن بر قلب شريف پيامبر گرامي(ص)




    با عرض سلام

    همانطور که مستحضريد نظريّه‌اي که در اين اواخر در خصوص زمان و کيفيّت نزول قرآن مجيد مطرح شده است اين است که:

    قرآن مجيد يک بار در شب قدر بر قلب شريف پيامبر گرامي اسلام صلّي الله عليه وآله نازل شد،

    و سپس در طول 23 سال به تدريج به تناسب قضايايي که پيش مي‌آمد نازل گشت.

    ادلّه‌اي که طرفداران اين نظريّه دارند عبارت است از 1- برخي روايات، 2- تفاوت إنزال و تنزيل، 3- برخي از آيات قرآني

    و هر کدام از ادلّه‌ي يادشده مورد نقد قرار گرفته که به محلّ خود موکول است، امّا مطلب ديگر اين است که قائل شدن به اين نظريّه تبعات ديگري را در پي دارد،

    قضيّه‌اي که در زير مي‌آيد يکي از آنهاست و از دوستان و اساتيد عزيز خواهشمندم که در موردش تأمّل کنند و بفرمايند که آيا اين اشکالات وارد است يا نه:

    مفسّرين فرموده‌اند که عدّه‌اي نزد رسول گرامي اسلام آمدند و چند سؤال از ايشان پرسيدند، حضرت فرمود بايد وحي بيايد تا جواب دهم، فردا بياييد بگويم، - و إن شاء الله نفرمود-

    حضرت روزها منتظر ماند ولي وحي نيامد تا روز چهلم جبرئيل فرود آمد با سوره والضحي و حضرت از خوشحالي تکبير گفت، و آيه نازل شد که هرگز نگو که کاري را فردا انجام مي‌دهم مگر با إن شاء الله.

    (ر ک : مجمع البيان، ج6 ص329)

    مشابه اين قضيّه، ماجراي مسجد ضرار است که رسول گرامي بعد از مراجعت از غزوه تبوک، تصميم داشتند که در آن مسجد اقامه نماز کنند ولي وحي آمد که «لا تقم فيه أبدا»

    بنابراين بر آن نظريّه اشکال وارد ميشود که اگر قرآن مجيد قبلاً بر قلب شريف آن حضرت نازل شده بود و حضرت از آن اطّلاع داشتند پس چرا إن شاء الله نفرمود و چرا تصميم داشت که در مسجد ضرار اقامه نماز کند؟

    منتظر نظرات دوستانيم.


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167





    با نام الله




    اشکالاتي مهم بر نزول يکباره قرآن بر قلب شريف پيامبر گرامي(ص)








    کارشناس بحث: استاد پیام



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    فرق "انزال‌" و "تنزيل‌" چیست؟:
    "فرق بين انزال و تنزيل در وصف قرآن و ملائكه اين است كه تنزيل مختص به جايي است كه فرستادن قرآن به پراكندگي و مرتبه‌اي بعد مرتبه‌، اشاره مي‌كند، ولي انزال عام است و تنزيل را هم شامل مي‌شود.(1)

    "تنزيل‌" كه نامي از نام‌هاي قرآن است‌، اسم فعلي است از ماده نزّل (مصدر باب تفعيل‌) به معناي فرو فرستادن‌، يا مصدري است در جاي مفعول (تنزيل به جاي مُنَزّل‌) كه براي مبالغه آمده است‌؛ يعني بر آن تأكيد دارد كه كتابي فرود آمده از جانب خدا و نه ديگري‌.(2)(3)

    اما گفتة راغب كه معناي تدريج در تنزيل نهفته است‌، جاي تأمل دارد؛ چه اين كه خداي متعال مي‌فرمايد: " يَسْئلُكَ أَهْل‌ُ الْكِتَـَب‌ِ أَن تُنَزِّل‌ عَلَيْهِم‌ كِتَـَبًا مِّن‌ السَّمَآءِ... ؛(4) اهل كتاب از تو مي‌خواهند كتابي از آسمان (يك جا) بر آن‌ها نازل كني‌..."(5) بنابراين ؛ تنزيل هم معناي فرود آمدن يك دفعه و يك جا را مي‌رساند و به معناي تدريجي منحصر نيست‌.(6)
    با اين حال به نظر مي‌رسد معاني "انزال‌" و "تنزيل‌" در بسياري آيات‌، به ويژه آيات ذيل‌، همراه با فرق ياد شده در دفعي و تدريجي است‌.(در اين مورد روايات تفسيري نيز مي‌تواند قرينة مناسبي باشد و بسياري از مفسران بر اين عقيده‌اند.)
    ـ "إِنَّـآ أَنزَلْنَـَه فِي لَيْلَة‌ الْقَدْرِ ؛(7) ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم‌."

    ـ " إِنَّـآ أَنزلْنه‌ فِي لَيْلَة‌ مُّبَـركَة‌ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِين‌ ؛(8) ما آن را در شبي پربركت نازل كرديم‌."
    ـ "وَ قُرْءَانًا فَرَقْنَـَه‌ لِتَقْرَأَه‌ و عَلَي النَّاس‌ عَلَي‌ مُكْث‌ وَ نَزَّلْنَـَه‌ تَنزِيلاً ؛(9) و قرآني را پراكنده كرديم تا با درنگ بر مردم بخواني و آن را به تدريج نازل كرديم‌."

    افزون بر معناي ياد شده‌، برخي محققان فرق ديگري را نيز براي آن دو قائل شده‌اند، و آن اين كه در انزال جهت صدور فعل از فاعل ملاحظه مي‌شود؛ يعني فرو فرستادن وحي از سوي خدا؛ ولي در تنزيل جهت وقوع و تعلق آن به مفعول لحاظ مي‌شود؛ يعني وحي بر پيامبر9.(10)
    "نزول‌" مصدر و به معناي وارد شدن و يا جاي گير شدن است‌.(11) نظر به هيچ يك از معاني دفعي و تدريجي و يا جهت صدور و وقوع ندارد.


    منابع:
    1. معجم مفردات الفاظ القرآن‌، الراغب الاصفهاني‌، ماده نزل‌، للمكتبة المرتضويه‌.
    2. الروض الجنان و روح الجنان‌، ابوالفتوح رازي‌، تهران‌، 5 ـ1334، ج 8، ص 3062.
    3. تاريخ قرآن‌، محمود راميار، ص 182 ـ 183، انتشارات اميركبير، چ دوم‌، تهران 1362 ش‌.
    4. نسأ،آیه 153.
    5. و نيز بنگريد: اسرأ، 92 و انعام‌، 37 و بقره‌، 105 و... .
    6. ر.ك‌: تاريخ قرآن‌، ص 183.
    7. قدر،آیه1.

    8. دخان‌،آیه 3.
    9. اسرأ،آیه 106.
    10. ر.ك‌: التحقيق في الكلمات القرآن الكريم‌، حسن مصطفوي‌، ج 12، ص 88، مادة "نزل‌"، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌، چ اول‌، تهران‌، 1371 ش‌.
    11.تاريخ قرآن‌، ص 181.


  6. صلوات


  7. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    نزول در لغت به معنای"فرو افتادن" از بلندی است، «نَزَلَ عَن دابَتِه» یعنی از اسبش فرود آمد یا افتاد[1] و نزول دفعی در اصطلاح قرآن و علوم قرآن عبارت از نزول یکباره و جمعی قرآن، از سوی خداوند بر قلب پیامبر (ص) در شب قدر است.[2]
    نزول دفعی قرآن در آیات
    از کنار هم قرار دادن آیات ذیل؛
    «شَهرُ رَمَضان الَّذی اُنِزلَ فیه القُرءان ...»[3]
    «ماه رمضان، ماهی است که قرآن در آن نازل شده »
    «إِنا اَنزَلناهُ فی لَیلَهٍ مُبارَکهٍ...»[4]
    «ما آن را در شبی پر برکت نازل کردیم»
    «إِنا اَنزَلناهُ فی لَیلَهٍ القَدرِ»[5]
    «ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم»
    به این نتیجه می رسیم که قرآن در یک شب نازل شده است.
    از تدبر در آیات مربوط به نزول قرآن در شب قدر از ماه رمضان و تعبیر «انزال» در هر سه آیه در مقابل «تنزیل» بر می آید که منظور این آیات نزول دفعی قرآن است[6] و همچنین شاهد دیگر بر اینکه قرآن نزول دفعی دارد این است که در بعضی از آیات قرآن تعبیر به «انزال» و در بعضی دیگر تعبیر به «تنزیل» شده است، از پاره ای از متون لغت استفاده می شود که تنزیل معمولاً در مواردی گفته می شود که چیزی تدریجاً و به صورت پراکنده نازل شده، اما «انزال» مفهوم وسیعی دارد که هم نزول تدریجی را شامل می شود هم نزول دفعی را [7] و جالب اینکه در تمام آیات فوق که سخن از نزول قرآن در شب قدر و ماه مبارک رمضان است تعبیر به «انزال» شده که با نزول دفعی هماهنگ است.[8]
    نزول دفعی قرآن در روایات
    1- حفص بن غیاث می گوید: از امام صادق(ع) پرسیدم قرآن چگونه می گوید: «شَهرُ َرمَضانَ الَّذی اُنزِل فیهِ القُرءَان...» در حالی که در طول بیست سال از اول تا آخر نازل شده است؟ امام (ع) فرمودند:
    «یک مرتبه به بیت المعمور نازل شده، سپس نزولش در طول بیست سال بوده است».[9]
    2- سعید بن جبیر از ابن عباس روایت کرده که گفت:
    « قرآن شب قدر به طور کامل به آسمان دنیا فرود آمد، آنگاه خداوند هر قسمتی را بعد از قسمت دیگر بر پیغمبر نازل می کرد»[10]
    آنچه از آیات و روایات استفاده می شود این است که قرآن کریم دارای نزول دفعی بوده، اما اینکه منزل و مأوای قرآن بعد از نزول دفعی کجا بوده اقوالی وجود دارد که عبارتند از :
    1- قرآن به صورت یکپارچه در شب قدر به آسمان دنیا نازل شده است.[11] 2- قرآن به بیت المعمور (خانه ای است در آسمان که ملائکه پیرامون آن طواف میکنند)[12] که در آسمان چهارم قرار دارد نازل شده است.[13]
    3- محل نزول قرآن قلب مبارک پیامبر (ص) بوده است.[14]
    حکمتهای نزول دفعی قرآن
    1- سر فرود آوردن قرآن به طور کامل به آسمان دنیا برای بزرگداشت شأن قرآن و کسی که بر او نازل شده، بوده است.
    2- قرآن یکجا به آسمان دنیا فرود آمد تا آنچه خداوند با برانگیختن پیامبری نصیب امت کرده بود به آنها تسلیم کند.
    3- یکجا فرود آمدن قرآن به آسمان دنیا، تکریم و گرامی داشتن بنی آدم و تعظیم مقام آنها نزد ملائکه است.[15]

    منابع:
    [1] . ترجمه مفردات، راغب، اصفهانی، مترجم غلامرضا خسروی، تهران، مرتضوی، 1372، چ اول، ج 3 ص 314
    [2] . تفسیر نمونه؛ مکارم شیرازی، ناصر، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1374، چ اول ج 21 ص 149
    [3] . بقره، 2/185
    [4] . دخاان، 44/3
    [5] . قدر، 97/1
    [6] . ترجمه المیزان؛ طباطبائی، محمدحسین، مترجم موسوی همدانی، قم، جامعۀ مدرسین، 1374، چ پنجم، ج 2 ص 20
    [7] . ترجمه مفردات، پیشین، ج 3 ص 315
    [8] . تفسیر نمونه، پیشین، ج 21 ص 149
    [9] . درسنامۀ علوم قرآنی ؛ جوان آراسته، حسین، قم ، دفتر تبلیغات اسلامی، 1377، چ اول ص 82، اصول کافی؛ کلینی، بیروت، دارالتعارف المطبوعات، 1411، ج 2 ص 592
    [10] . ترجمه الاتقان؛ سیوطی، حائری قزوینی، تهران، امیرکبیر، 1363، چ اول، ج 1 ص 151 و 152
    [11] . همان
    [12] . ترجمه تفسیر المیزان، پیشین، ج 19 ص 8
    [13] . درسنامۀ علوم قرآنی، پیشین، ص 86
    [14] . ترجمه تفسیر المیزان، پیشین، ج 2 ص
    [15] . ترجمه الاتقان، پیشین، ج 1 ص 155-
    156


  8. صلوات


  9. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    از آیات و روایات استفاده می‌شود كه قرآن دو نزول داشته است:
    1. نزول دفعی.
    2. نزول تدریجی كه آیات در طول 23 سال نازل شده‌اند.
    درباره نزول دفعی كه كجا و چگونه نازل شده است اختلاف نظر بین علماء وجود دارد .
    نظریه اول: قرآن به صورت یكپارچه در شب قدر به آسمان دنیا نازل شده و سپس به تدریج در مدت 23 سال نازل گشته است.
    نظریه دوم: قرآن در شب بیستم یا بیست سوم و یا بیست و پنجم از هر ماه رمضان به آسمان دنیا نازل شده است به‌طوری كه در هر شب قدر خداوند مقدار آیاتی را كه نزول آنرا در طول سال مقدر فرموده بوده نازل می‌كرده است و بعد همین آیات به تدریج در طول سال نازل می‌شده است.
    نظریه سوم: مراد از نزول قرآن در ماه رمضان،‌ ابتدای نزول آن بوده كه به تدریج پس از آن به صورت متفرق آیات فوق نازل شده است.
    آیه «كِتابٌ أُحْكِمَتْ آیاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِیمٍ خَبِیرٍ»
    [1] «كتابی است كه آیات آن استحكام یافته سپس از جانب حكیمی آگاه به روشنی بیان شده است» دلالت بر نزول دفعی قرآن دارد.
    نزول تدریجی: از نظر تاریخی، بدیهی و قطعی است كه آیات قرآن در زمینه‌ها و مناسبت‌های مختلف نازل شده است. «وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِنَقْرَأَهُ عَلَی النَّاسِ عَلی مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِیلاً»
    [2] «قرآنی بخش بخش نازل كردیم تا آن را به آرامی بر مردم بخوانی و آن را به تدریج نازل كردیم.»
    پس بنابراین در نزول تدریجی به اقتضای مسائل روزمره اقتصادی و اجتماعی و یا حوادثی كه رخ داده است حكم هرحادثه‌ای در نزول تدریجی قرآن بیان می‌گردید.
    سر نزول دفعی: هدف از نزول دفعی قرآن آن بوده است كه معارف الهی و اسرار قرآن بر پیامبر ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ نازل شود تا این كه روح پیامبر سرشار از نور معرفت قرآنی شود و به این وسیله پیامبر مجهز می‌شود برای رسالتی كه خداوند او را برای حمل آن آماده ساخته است.
    سرّ نزول تدریجی: برای این هدف حكمت‌های متعدد است از جمله:
    1. دلگرمی پیامبر: نزول آیات به صورت تدریجی در مواقع مختلف بحرانی، جنگ‌ها، تنگنا‌ها و غیر آن بوده است. نزول قرآن در آن مواقع باعث دلگرمی و پشتوانه‌ای برای پیامبر بوده است و قلب پیامبر را قوت می‌بخشد. لذا در اعتراض كافران كه می‌گفتند: «لولا نزل علیه القرآن جمله واحده» خدا فرمود: «كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَكَ»
    [3] این‌گونه (ما آن را به تدریج نازل كردیم) تا قلب را استوار گردانیم. التبه این نوع نزول با این هدف برای مسلمانان به طریق اولی وجود داشته است و باعث آرام بخشی مسلمانان بوده است.
    2. شیوه‌ای مناسب برای تعلیم و تعلم: چون قوانین قرآن برای عمل است اگر بصورت تدریج به مردم آموخته شود دارای ثبات و دوام بیشترخواهد بود. خداوند هم می‌فرماید: «وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِنَقْرَأَهُ عَلَی النَّاسِ عَلی مكْثٍ»
    [4] «و قرآن را بخش بخش نازل كردیم تا آن را بر آرامی به مردم بخوانی.»
    3. تحریف ناپذیری: نزول تدریجی باعث شد كه اصحاب رسول الله ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ آیات قرآن را حفظ كنند، فصاحت و بلاغت به اضافه اهتمام مسلمانان به قرآن و حفظ آن باعث صیانت و حفاظت آن شد.
    4. ارتباط آیات با حوادث: چون در مدت زمان 23 سال حوادث مختلفی روی داده است لذا به مناسبت آن اتفاقات آیات مناسب با آن اتفاق نازل شده است.

    [1] . سوره‌هود،‌آیه 1.
    [2] . سوره اسراء،‌ آیه 106.
    [3] . سوره فرقان، آیه 32.
    [4] . سوره اسراء، آیه 106.

  10. صلوات


  11. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    برای روشن شدن پاسخ شما ،این سخن علامه ره درتفاوت میان تنزیل وانزال مفید است :
    علامه طباطبايي مي‌فرمايد: اساساً قرآن داراي وجود و حقيقتي ديگر است كه در پس پرده وجود ظاهري خود پنهان و از ديد و درك معمولي به دور است قرآن در وجود باطني خود از هرگونه تجزيه و تفصيل عاري است نه جزء دارد و نه فصل و نه آيه و نه سوره، بلكه يك وحدت حقيقي به هم پيوسته و مستحكمي است كه در جايگاه بلند خود استوار و از دسترس همگان به دور است... لذا قرآن در شب قدر با همان وجود باطني و اصلي خود كه داراي حقيقت واحدي است، يكجا بر قلب پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ فرود آمد، سپس تدريجاً با وجود تفصيلي و ظاهري خود در فاصله زماني و در مناسبت‌هاي مختلف و پيش‌آمدهاي گوناگون در مدت نبوت نازل گردد.1


    1-طباطبايي، محمد حسين، تفسير الميزان، ترجمه باقر موسوي همداني، بنياد علمي فكري علامه، 1363، ج 2، ص 22.

  12. صلوات ها 2


  13. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    معنای نزول:
    اصل نزول به معناى فرود آمدن است، چنان که در مفردات و مصباح و اقرب گفته شده است. عبارت راغب چنین است: «النّزول فى الاصل: هو انحطاط من علوّ» در باره باران آمده: "أَ أَنْتُمْ أَنْزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنْزِلُونَ" واقعة: 69. آیا شما آن را از ابر فرود آورده‏اید یا ما فرود آورندگانیم؟

    2.مرحله و مرتبه نزول قرآن: همان طور که براى هر چیزى چهار نحوه وجود است: وجود لفظى، وجود کتبى، وجود ذهنى و وجود خارجى، وحی نیز همین چهار گونه وجود را دارا است:
    الف. وجود کتبى قرآن همان است که ظاهر و هویدا است.
    ب. وجود لفظى آن قرائتِ قرائت کنندگان از معصومان و ملائکه گرفته تا عموم مردم است

    وجود ذهنى و علمى قرآن نیز چند قسم است: وجودى در لوح نفس، وجودى که از عالم امر بامر حق تعالى تنزّل نموده در قلب رسول (ص)؛ یا آن معانى غیبی که هنگام قرائت به قلب قارى القا می گردد؛
    د. وجود عینى اجمالى که اصل قرآن و حقیقت آن است که از مصدر جلال احدى صادر گشته است،
    3. فلسفه تدریجی بودن نزول: حکمت نزول تدریجی و تفریق قرآن، مقارن شدن علم و عمل به قرآن و تمامیت یافتن استعداد مردم در تلقی آن است. به عبارت دیگر؛ نزول آیات قرآنی به تدریج و بند بند و سوره سوره و آیه آیه، به خاطر تمامیت یافتن استعداد مردم در تلقی معارف اصلی و اعتقادی و احکام فرعی و عملی آن است و به مقتضای مصالحی است که برای بشر در نظر بوده و آن این است که علم قرآن با عمل به آن مقارن باشد و طبع بشر از گرفتن معارف و احکام آن زده نشود، معارفش را یکی پس از دیگری درک نماید تا به سرنوشت تورات دچار نشود که به خاطر این که یک باره نازل شد، یهود از تلقی آن سر باز زد و تا خدا کوه را بر سرشان معلق نکرد حاضر به قبول آن نشدند.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود