صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا باید به ائمه توسل کنیم؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567

    چرا باید به ائمه توسل کنیم؟




    با سلام
    توی روایات و همچنین آیات قرآن آمده است که برای ارتباط با پروردگار وسیله قرار بدید.
    خوب قطعا همه ما میدونیم وقتی ما ائمه و بزرگان رو واسطه قرار میدیم و به اصطلاح به آن ها متوسل میشویم در اصل درخواستمان از خدا هست
    اما چون این آدم ها نزد خدا آبرو و برتری دارند سعی میکنیم از اون ها کمک بگیریم.
    ولی من مشکلم سر اصل مساله توسل هست.
    چرا باید کسی را واسطه قرار بدیم؟ دو حالت که بیشتر نداره ، یا خدا درخواست ما رو قبول میکنه و حل میکنه یا اینکه بنا به صلاح پروردگار کارمون حل نمیشه
    اگر قرار هست درخواست ما حل بشه که الحمد لله ، خودمون از خدا درخواست میکنیم.اگرم قرار هست در خواستمون بنا به صلاح پروردگار حل نشه ، که خوب دیگه توسل چه معنی میده؟ چه بسا بسیار دیده ایم که توسل میکنیم اما آخرش کارمون حل نمیشه چون احتمالا صلاح و حکمت پروردگار این هست که کار حل نشه.
    من با مثال توضیح میدم که بهتر متوجه منظور من بشید.
    فرض بفرمایید یه مریض میره پیش دکتر و میگه من رو برادرتون معرفی کرده و من آشنای برادرتون هستم ، خوب اگر دکتره آدم خوبی باشه نباید هیچ تفاوتی بین مریضی که غریبه هست با مریضی که آشنا هست قائل بشه و باید هردو رو براشون نهایت تلاشش رو بکنه.
    توی این مثال دکتر میشه خدا ، برادر میشه ائمه و بزرگان و .... و مریض هم میشه ما
    ته حرفم میگم چون خداوند از همون دکتر خوبه هم خوب تره پس ما نیازی نداریم که بخوایم کسی رو واسطه قرار بدیم بلکه خودمون درخواست هامون رو به خدا میگیم.
    با تشکر

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    چرا باید به ائمه توسل کنیم؟







    کارشناس بحث: استاد رئوف

    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۳/۰۲/۱۴ در ساعت ۲۳:۲۷


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,331
    حضور
    28 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3971



    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    با سلام
    توی روایات و همچنین آیات قرآن آمده است که برای ارتباط با پروردگار وسیله قرار بدید.
    خوب قطعا همه ما میدونیم وقتی ما ائمه و بزرگان رو واسطه قرار میدیم و به اصطلاح به آن ها متوسل میشویم در اصل درخواستمان از خدا هست
    اما چون این آدم ها نزد خدا آبرو و برتری دارند سعی میکنیم از اون ها کمک بگیریم.
    ولی من مشکلم سر اصل مساله توسل هست.
    چرا باید کسی را واسطه قرار بدیم؟ دو حالت که بیشتر نداره ، یا خدا درخواست ما رو قبول میکنه و حل میکنه یا اینکه بنا به صلاح پروردگار کارمون حل نمیشه
    اگر قرار هست درخواست ما حل بشه که الحمد لله ، خودمون از خدا درخواست میکنیم.اگرم قرار هست در خواستمون بنا به صلاح پروردگار حل نشه ، که خوب دیگه توسل چه معنی میده؟ چه بسا بسیار دیده ایم که توسل میکنیم اما آخرش کارمون حل نمیشه چون احتمالا صلاح و حکمت پروردگار این هست که کار حل نشه.
    من با مثال توضیح میدم که بهتر متوجه منظور من بشید.
    فرض بفرمایید یه مریض میره پیش دکتر و میگه من رو برادرتون معرفی کرده و من آشنای برادرتون هستم ، خوب اگر دکتره آدم خوبی باشه نباید هیچ تفاوتی بین مریضی که غریبه هست با مریضی که آشنا هست قائل بشه و باید هردو رو براشون نهایت تلاشش رو بکنه.
    توی این مثال دکتر میشه خدا ، برادر میشه ائمه و بزرگان و .... و مریض هم میشه ما
    ته حرفم میگم چون خداوند از همون دکتر خوبه هم خوب تره پس ما نیازی نداریم که بخوایم کسی رو واسطه قرار بدیم بلکه خودمون درخواست هامون رو به خدا میگیم.
    با تشکر

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    - قرار دادن افرادی به عنوان وسائط بین خداوند و انسان ها، امری مجزا از رحمت الهی نیست. به عبارت دیگر، معرفی پیامبر و اهل بیت به عنوان وسائط، خود به جهت رحمت خداوند است و ایشان، خود مظهر رحمت الهی هستند. از این رو، نباید تصور کرد که رفتن به سراغ وسائط، رفتن به سراغ غیر خداوند است بلکه وسائط در واقع مظهر رحمت خداوند هستند، چنانچه در مورد پیامبر اسلام، تعبیر رحمه للعالمین به کار رفته است که نشانگر این است که ایشان رحمت خداوند برای تمام جهانیان است.
    با توجه به این مسئله، خود خداوند چنین راهی را قرار داده است تا انسان ها، از این طریق به رحمت او دست یابند و این مسئله باعث می شود که مثالی که شما زدید را کمی تغییر دهیم. دکتر به شما می گوید برای رسیدن به سلامتی، باید از طریق خاصی عمل کنید و اعمال خاصی را انجام بدهید نه اینکه چون صرفا فلانی شما را معرفی کرده است، شما سلامت می یابید بلکه به جهت رعایت موازینی خاص، شما درمان می یابید. به عبارت دیگر، توسل به اهل بیت، یکی از عناصر رسیدن به رحمت الهی است.

    موفق باشید


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    116
    حضور
    13 روز 4 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    324



    پس چرا در نهج البلاغه نامه 31 امام علی میفرمایند :"... و خداوند بین تو و خودش کسی را قرار نداده تا حجاب و فاصله ایجاد کند، و تو را مجبور نساخته به شفیع و واسطه ای پناه ببری..."
    -ایا سخن این بزرگوار مخالف ایه وبتغوا الیه الوسیله است؟
    -یا چون این نامه برای امام حسن بوده صرفا مخاطبش امام حسن است و منظور از این سخن هم امام حسن است و خدا بین ما واسطه قرار داده؟

    سر زد به دل دوباره غم کودکانه ای
    آهسته می تراود از این غم ترانه ای
    باران شبیه کودکی ام پشت شیشه هاست
    دارم هوای گریه خدایا بهانه ای

    قیصر امین پور


  9. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    151
    حضور
    10 روز 15 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    254



    نقل قول نوشته اصلی توسط بانوی برفی نمایش پست ها
    ایا سخن این بزرگوار مخالف ایه وبتغوا الیه الوسیله است؟
    سبحان الله
    امکان ندارد سخن علی علیه السلام مخالف قرآن باشد...این آیه تفسیرش در نظر علامه طباطبایی مراد از وسیله اطاعت امر پروردگار است و خود امام علی علیه السلام مراد از وسیله را اینچنین بیان کردند:

    إنّ أفْضل ما توسّل به الْمُتوسّلُون إلى الله سُبْحانهُ: الاْيمانُ به وبرسُوله، والْجهادُ في سبيله
    برترين وسيله‏اى كه متوسلان ميتوانند با آن بسوى خداوند تقرب جويند:«ايمان به اوو پيامبر او»است،و همچنان‏«جهاد»در راه اوست.خطبه 110 نهج البلاغه


    گر نور عشق حق به دل و جانت افتد
    بالله کـز خورشید و فلک خوبتر شوی
    از پای تا سرت همه نور
    خدا شود
    در راه
    ذوالجلال چو بی پا سر شوی


  10. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    151
    حضور
    10 روز 15 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    254



    نقل قول نوشته اصلی توسط بانوی برفی نمایش پست ها
    یا چون این نامه برای امام حسن بوده صرفا مخاطبش امام حسن است ؟
    سبحان الله
    خیر،در ادامه ی نامه امام میفرمایند:و در صورت ارتکاب گناه در توبه را به روی تو مسدود نکرده..
    چه معنی میدهد برای کسی که معصوم به گناه است راجع به توبه بعد از ارتکاب گناه سخن گفت؟
    و این موضوع در قسمت های بعد نامه نیز هست...نامه به امام حسن هست اما برای کل مسلمین هست و مخصوص یک نفر نیست


    ویرایش توسط SeYEd MohAMad : ۱۳۹۳/۰۳/۲۸ در ساعت ۰۰:۳۹
    گر نور عشق حق به دل و جانت افتد
    بالله کـز خورشید و فلک خوبتر شوی
    از پای تا سرت همه نور
    خدا شود
    در راه
    ذوالجلال چو بی پا سر شوی


  11. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    992
    حضور
    22 روز 22 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214

    دعوت




    با سلام. مسأله توسّل يه مسأله خيلي ساده‌اي است،

    ما وفتي سردمان ميشه ميريم جلوي آفتاب، خب چرا ميريد جلوي آفتاب، همونجا از خدا بخواهيد که خدايا من سردم، گرمم کن!

    خورشيدي که از آن اين همه فوايد رو استفاده مي‌بريم آيا اهل بيت(ع) به اندازه اون خورشيد نيستند؟ سبحان الله!

    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    فرض بفرمایید یه مریض میره پیش دکتر
    خب همينجا وايسا، چرا ميره پيش دکتر؟ خب از خدا بخواد که خدايا منو شفا بده ديگه؟ اين شرک نيست؟ اين مشمول اون مطلب از نهج البلاغه نميشه؟


  12. صلوات


  13. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hadi99g نمایش پست ها
    با سلام. مسأله توسّل يه مسأله خيلي ساده‌اي است،

    ما وفتي سردمان ميشه ميريم جلوي آفتاب، خب چرا ميريد جلوي آفتاب، همونجا از خدا بخواهيد که خدايا من سردم، گرمم کن!

    خورشيدي که از آن اين همه فوايد رو استفاده مي‌بريم آيا اهل بيت(ع) به اندازه اون خورشيد نيستند؟ سبحان الله!


    خب همينجا وايسا، چرا ميره پيش دکتر؟ خب از خدا بخواد که خدايا منو شفا بده ديگه؟ اين شرک نيست؟ اين مشمول اون مطلب از نهج البلاغه نميشه؟
    سلام
    عزیز دل ، دنیا بر پایه ی علت و معلول بنا شده
    در مثال بنده ، منظور از دکتر خداست و اگر دقت کنین ما هم داریم میریم پیش دکتر که خدا باشه نه داداش دکتر که پیغمبر و اءمه باشند.
    مساله توسل مساله ساده ای نیست ، متاسفانه برای ما ساده تمامش کردن جوری که یه توجیه بسیار غلط در ذهن همه ماها شکل گرفته.مثل این میمونه که بگین مساله اثبات خدا مساله بسیار ساده ای هست درحالی که اصلا ساده نیست اما با یه مشت برهان توی ذهن ما ساده جلوه دادنش.
    ببینین عزیز قطعا همه ماها توسل رو وقتی انجام میدیم که میدونیم کارمون گیره ، مثلا با دکتر کارمون حل نمیشه میخوایم از خدا که شفاعت کنه ، حالا فکر میکنیم خدا شفاعت نمیکنه پس باید دست به دامان پیغمبرش بشیم.وگرنه مطمن باشین هیچ کس توی دنیا به خاطر سرماخوردگی به اءمه توسل نمیکنه

  14. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    116
    حضور
    13 روز 4 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    324



    نقل قول نوشته اصلی توسط SeYEd MohAMad نمایش پست ها
    سبحان الله
    امکان ندارد سخن علی علیه السلام مخالف قرآن باشد...این آیه تفسیرش در نظر علامه طباطبایی مراد از وسیله اطاعت امر پروردگار است و خود امام علی علیه السلام مراد از وسیله را اینچنین بیان کردند:

    إنّ أفْضل ما توسّل به الْمُتوسّلُون إلى الله سُبْحانهُ: الاْيمانُ به وبرسُوله، والْجهادُ في سبيله
    برترين وسيله‏اى كه متوسلان ميتوانند با آن بسوى خداوند تقرب جويند:«ايمان به اوو پيامبر او»است،و همچنان‏«جهاد»در راه اوست.خطبه 110 نهج البلاغه

    خوب هیچی دیگه همین ایه هم ربطی به توسل به ائمه نداره ... اون هم که نامه حضرت علی بود ... پس واقعا توسل در تشیع از کجا اومده و درست بودنش رو چی اثبات میکنه؟ اگر خدا بخواد چیزی رو بده ، میده ... خدا پاک و بی نیاز است پس مسلما باج گیری نمیکنه از بنده هاش ... که اون بنده چون خوبتره و کاراش بهتر و خالص تره پس به حرف اون گوش میدم بیشتر منو عبادت کرده ... این یکی اصن نمیفهمه تو نماز چی میخونه و کارش خالص نیست پس به حرفش گوش نمیدم ... ایا اینجوریه؟ مسلما نه ... پس ما چرا توسل میکنیم؟
    سر زد به دل دوباره غم کودکانه ای
    آهسته می تراود از این غم ترانه ای
    باران شبیه کودکی ام پشت شیشه هاست
    دارم هوای گریه خدایا بهانه ای

    قیصر امین پور


  15. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    116
    حضور
    13 روز 4 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    324



    نقل قول نوشته اصلی توسط SeYEd MohAMad نمایش پست ها
    سبحان الله
    خیر،در ادامه ی نامه امام میفرمایند:و در صورت ارتکاب گناه در توبه را به روی تو مسدود نکرده..
    چه معنی میدهد برای کسی که معصوم به گناه است راجع به توبه بعد از ارتکاب گناه سخن گفت؟
    و این موضوع در قسمت های بعد نامه نیز هست...نامه به امام حسن هست اما برای کل مسلمین هست و مخصوص یک نفر نیست

    خوب پس مخاطب تمام شیعیان هستند ... حالا امام معصوم که ما به ایشون هم گاهی توسل میکنیم صراحتا میفرمایند بین تو و خودش حجاب و واسطه ای قرار نداده ... حالا چرا ما واسطه قرار میدیم؟
    ما ادما یه وقتایی یکی رو واسطه میکنیم در یک کاری ... چرا؟ چون به قول خودمون حرفش برو داره ... بیشتر قبولش دارن ... پیش خدا هم پارتی بازی ایا؟

    سر زد به دل دوباره غم کودکانه ای
    آهسته می تراود از این غم ترانه ای
    باران شبیه کودکی ام پشت شیشه هاست
    دارم هوای گریه خدایا بهانه ای

    قیصر امین پور


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود