جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونگی جمع نامحدود بودن خدا و ماسوی الله بودن عالم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    53
    حضور
    16 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    60

    اشاره چگونگی جمع نامحدود بودن خدا و ماسوی الله بودن عالم




    با سلام
    متکلمان می گویند خدا نامحدود است اما در عین حال در اینجا و آنجا نیست یعنی یک موجوداتی هستند که خدا نیستند آیا این مستلزم حد داری وجود خدا نمی شود ؟
    البته نگویید خدا جسم نیست و... چون من دارم از جسم من حیث هو موجود سخن می گویم نه من حیث هو متجزی
    البته این اشکال براساس مکتب صدرا و وحدت وجود قابل طرح نیست اما اشکال من لزوما به متکلمان اس که عالم را غیر از خدا می دانند.
    باتشکر
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۱۲ در ساعت ۱۸:۲۳

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله




    چگونگی جمع نامحدود بودن خدا و ماسوی الله بودن عالم






    کارشناس بحث: استاد کریم



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat1 نمایش پست ها
    با سلام
    متکلمان می گویند خدا نامحدود است اما در عین حال در اینجا و آنجا نیست یعنی یک موجوداتی هستند که خدا نیستند آیا این مستلزم حد داری وجود خدا نمی شود ؟
    البته نگویید خدا جسم نیست و... چون من دارم از جسم من حیث هو موجود سخن می گویم نه من حیث هو متجزی
    البته این اشکال براساس مکتب صدرا و وحدت وجود قابل طرح نیست اما اشکال من لزوما به متکلمان اس که عالم را غیر از خدا می دانند.
    با سلام
    سوالتون زیاد واضح نیست. اینکه متکلمان می گویند خدا در اینجا یا آنجا نیست چون خدا را نمی شود در یک فضای خاص منحصر کرد بلکه همه جا می باشد. ووجودش در یک مکان خاص نیست که گفته شود خدا در اینجا پس در فلان جا نمی باشد. فأینما تولوا فثم وجه الله، هر کجا رو کنید آنجا روی(به) خداست.
    ما معتقد به معیت قیومیه هستیم یعنی اینکه قوام ووجود همه چیز وابسته به خداست وقائم به قیام الهی می باشند واگر خدا لطف خود را از آنها قطع کند از بین می روند. واین معیت قیومیه سرتارسر وجود همه مخلوقات را پوشانده است. واینطور نیست که خدا با موجودی باشد واز دیگر موجودات بی خبر بوده ویا ولشان کرده باشد.
    متکلمانی که عالم را غیر از خدا می دانند معتزله بودند که قائل بودند خداوند بعد از اینکه انسان را خلق کرده به او آزادی واختیار تام داده واین انسان قائم به اراده واستطاعت خود رد این دنیا است وخدا دیگر کاری با او ندارد وزمانی که مرد در قیامت او را زنده کرده وبه اعمال او رسیذگی م یکند. والا از نظر متکلمان اسلامی عالم هست یوانسان بدون لطف وفیض الهی لحظه ای نمی توانند حیات وقوام داشته باشند.
    چگونگی جمع نامحدود بودن خدا و ماسوی الله بودن عالم
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,557
    حضور
    38 روز 4 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4365



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat1 نمایش پست ها
    متکلمان می گویند خدا نامحدود است اما در عین حال در اینجا و آنجا نیست یعنی یک موجوداتی هستند که خدا نیستند آیا این مستلزم حد داری وجود خدا نمی شود ؟
    البته نگویید خدا جسم نیست و... چون من دارم از جسم من حیث هو موجود سخن می گویم نه من حیث هو متجزی
    البته این اشکال براساس مکتب صدرا و وحدت وجود قابل طرح نیست اما اشکال من لزوما به متکلمان اس که عالم را غیر از خدا می دانند.
    سلام
    در فلسفه و عرفان ذات را با مظاهرش می بینند اما متکلمان مظاهر را ما سوالله و جدا می داند و با توجه به اینکه ذات و ما سوی در یک مرتبه وجودی نیستند نامحدودی یکی با بودن دیگری منافات ندارد
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    713
    حضور
    15 روز 21 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    7
    صلوات
    1594



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    سلام
    در فلسفه و عرفان ذات را با مظاهرش می بینند اما متکلمان مظاهر را ما سوالله و جدا می داند و با توجه به اینکه ذات و ما سوی در یک مرتبه وجودی نیستند نامحدودی یکی با بودن دیگری منافات ندارد
    یا علیم
    سلام
    یعنی خدا در مرتبه وجودی مخلوقات وجود ندارد؟ این که همان می شود که valayat گفت:

    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat1 نمایش پست ها
    اما در عین حال در اینجا و آنجا نیست یعنی یک موجوداتی هستند که خدا نیستند
    خوب این هم یک محدودیت است. خداوند هست ولی وقتی به مثلا درخت سیب میرسیم نیست. خدا را در حد وجود درخت سیب معدوم کرده ایم!!!

    موفق باشید.
    عکس روی تو چو در آینه ی جام افتاد
    عارف از خنده ی می در طمع خام افتاد
    حسن روی تو به یک جلوه که در آینه کرد
    این همه نقش در آیینه ی اوهام افتاد
    این همه عکس می و نقش نگارین که نمود
    یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد.

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    713
    حضور
    15 روز 21 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    7
    صلوات
    1594



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat1 نمایش پست ها
    متکلمان می گویند خدا نامحدود است
    من فکر کنم متکلمان می گویند خداوند خارج از هر نوع تصوری باشد و نا محدود بودن را هم بر او حمل نمی کنند. و جایز نمی دانند. و یه جایی خوندم که وجود موجود نامحدود را ممتنع می دانستند و اثبات هایی هم برایش داشتند.
    عکس روی تو چو در آینه ی جام افتاد
    عارف از خنده ی می در طمع خام افتاد
    حسن روی تو به یک جلوه که در آینه کرد
    این همه نقش در آیینه ی اوهام افتاد
    این همه عکس می و نقش نگارین که نمود
    یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد.

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,557
    حضور
    38 روز 4 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4365



    نقل قول نوشته اصلی توسط aminjet نمایش پست ها
    سلام
    یعنی خدا در مرتبه وجودی مخلوقات وجود ندارد؟ این که همان می شود که valayat گفت:
    سلام
    مخلوقات در رتبه وجودی ذات خدای متعال نیستند . دقت کنید به تعبیر رتبه وجودی
    البته در این بیان نوعی تسامح هم هست چه اینکه مخلوقات در ماقبل رتبه تعین و خلقت در علم الهی هستند
    و چون علم ذات با ذات یکی است پس به نوعی مخلوقات در رتبه ذات هم حضور دارند اما به وجود علمی و نه عینی خارجی
    البته در نگاه توحیدی مخلوقات مظاهر حقند و از او جدا دانسته نمی شوند اما به تحلیل عقلی بین ذات و مظاهر تفاوت به حسب رتبه وجودی هست
    البته باز هم حرف هست ...
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    713
    حضور
    15 روز 21 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    7
    صلوات
    1594



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    البته در این بیان نوعی تسامح هم هست چه اینکه مخلوقات در ماقبل رتبه تعین و خلقت در علم الهی هستند
    و چون علم ذات با ذات یکی است پس به نوعی مخلوقات در رتبه ذات هم حضور دارند اما به وجود علمی و نه عینی خارجی
    با سلام

    شیخ اشراق و همچنین ملاصدرا نمی پذیرند که علم ذات به اشیاء غیر از خود اشیاء باشد. پس تقدم علم ذات به اشیاء بر خود اشیاء را هم نمی پذیرند. انگار علم ذات به اشیاء از نوع حضوری باشد.
    حال سوال این است که ذات به اشیاء از لحاظ مظهریت هم علم دارد؟ یعنی غیر علم حضوری به ذات اشیاء، علم به مظاهر اشیاء هم دارد؟ تا اینجا که من فهمیدم ذات اشیا نزد خودش است پس علم به حقیقت آن ها که بالاترین حدی است که می شود به یک چیز عم داشت را دارد. اما از لحاظ شیء بودن هم علم دارد؟ این علم چگونه علمیست؟ یه جورایی جور در نمی آید.

    با تشکر.
    عکس روی تو چو در آینه ی جام افتاد
    عارف از خنده ی می در طمع خام افتاد
    حسن روی تو به یک جلوه که در آینه کرد
    این همه نقش در آیینه ی اوهام افتاد
    این همه عکس می و نقش نگارین که نمود
    یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد.

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,557
    حضور
    38 روز 4 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4365



    نقل قول نوشته اصلی توسط aminjet نمایش پست ها
    با سلام

    شیخ اشراق و همچنین ملاصدرا نمی پذیرند که علم ذات به اشیاء غیر از خود اشیاء باشد. پس تقدم علم ذات به اشیاء بر خود اشیاء را هم نمی پذیرند. انگار علم ذات به اشیاء از نوع حضوری باشد.
    حال سوال این است که ذات به اشیاء از لحاظ مظهریت هم علم دارد؟ یعنی غیر علم حضوری به ذات اشیاء، علم به مظاهر اشیاء هم دارد؟ تا اینجا که من فهمیدم ذات اشیا نزد خودش است پس علم به حقیقت آن ها که بالاترین حدی است که می شود به یک چیز عم داشت را دارد. اما از لحاظ شیء بودن هم علم دارد؟ این علم چگونه علمیست؟ یه جورایی جور در نمی آید.

    با تشکر.
    سلام
    تفصیل این معنا شاید مصلحت نباشد اما در یک جمله به نظر می رسد لا فرق بین الذات و العلم فی مرتبه الذات و کذا فی هذا المقام ای مقام الظهور فتدبر واسکت
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    929
    حضور
    15 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    2409



    هوالعالم

    واقعا واضح نیست .

    شاید بی ربط به موضوع
    نظر حقیر در مورد احاطه خداوند بر عالم:

    خدا همه جا هست
    اینکه میگن خدا اینجا نیست
    منظور اینه که رضایت خدا اینجا نیست و حس نمیشه
    هر جا رضایت خدا وجود داشته باشه یعنی اون محیط به خدا نزدیکتره
    پس خدا اونجا بیشتر حس و فهمیده میشه

    جایی که شیطان هست وجود خدا کمتر احساس میشه
    برای همین اصطلاحا میگن که خدا اونجا نیست چون شیطان خودش رو خدا یا برتر از ما نشون میده و دوست نداره که
    احساس وجود برتر واقعی یعنی خدا , شما رو ازون ملعون دور کنه ...

    يا علی جان در بند دنیا نیستم ** بنده ی هر لبخند دنیا نیستم

    | با اذن خدای رحمان بشکن پیمان با شیط!ن
    برای دوری از زنا نه حمار را! عشق مرغ عشق و نجابت حیوان به ظاهر پست را مثال بزن که به حکم و حکمت خداوند خیانت به جفت نداشته و گاها در غم فراق یار دق می کنند.به حبشی ها بگو ! سحر نزدیک است وبانگ اذان عشق و بام مساجد دنیا برازنده شما!اگر امروز حرکت کنید!

    چشمي كه با طمع به خورشيد مي نگرد عاقبت كار كور مي شودحتي.دربرنورازودورميشود.

  21. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود