صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نظری به حقوق زن توسط آیت الله موسوی بجنوردی شاگرد امام خمینی (ره)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300

    نظری به حقوق زن توسط آیت الله موسوی بجنوردی شاگرد امام خمینی (ره)




    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    موسوی بجنوردی: همسر دوم شبهه ی شرعی دارد
    تعدد زوجات در صدر اسلام برای مسائل شهوت رانی نبوده است، بلکه تماما ازدواج های سیاسی بوده است و از هر قبیله ای یک همسر اختیار می کردند آن هم بخاطر حمایت آن قبیله از ایشان.
    به گزارش جماران، آیت الله موسوی بجنوردی از شاگردان امام خمینی و البته از جمله اساتیدی است که همچنان مکتب فقهی امام خمینی را با دیدگاه های نوگرایانه فقهی خود دنبال می کند. مدیرگروه فقه و حقوق پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی در این گفت و گو ی کوتاه، مشروعیت همسر دوم را در شرایط امروز به گونه ای جدی زیر سوال می برد و با تأکید بر این که همسر دوم مصداق شکنجه همسر اول است؛ دیدگاهی جدید را در این باره مطرح می کند.

    در استنباط شما از آیات و روایات با در نظر گرفتن عنصر زمان، بر اساس شرایط امروز آیا همسر دوم از منظر فقهی و شرعی می تواند مشروعیت داشته باشد؛ به طور کلی دیدگاه شما درباره راه حل های رعایت حقوق زنان در قوانین مرتبط با ازدواج چیست؟

    قباله های 12 شرطی ازدواج را من درست کردم. یکی از آن شروط را از کانون انگلستان – آمریکا گرفتیم، آن هم مبنی بر این که اگر مردی زنش را طلاق داد، باید نصف دارایی خود را به زن بدهد. دراروپا این طوری است که اگر زن طلاق داد، زن باید نصف دارایی خود را به مرد بدهد و اگر هم مرد طلاق دهد، او باید نصف داراییش را به زن بدهد که ما آمدیم و تنها بخش دوم آن را گرفتیم. یعنی اگر مردی زن خود را بدون عذر موجهی طلاق داد باید نصف دارایی خود را که در زمان زناشویی تحصیل کرده است را به زن بدهد. یادم است آیت الله صافی گلپایگانی به ما گفتند، این چه قانونی است که شما وضع کردید؟ این کار باعث می شود تا خانم ها کیسه بدوزند.

    ما در جواب گفتیم هدف ما از این کار، ابتدا کاهش آمار طلاق است و دوم این که زن خانه بعد از چند سال زندگی اگر طلاق بگیرد باید جایی برای زندگی داشته باشد. خوشبختانه آمارهای بعدی نشان داد که این کار ما سبب شد تا طلاق کاهش چشم گیری پیدا کند.


  2. صلوات ها 12


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش
    مجلس قصد تصویب قانونی را داشت که با توجه به آن، مرد برای ازدواج دوم، دیگر نیاز به اجازه همسر اولش نداشت. من شدیدا" با این قانون مخالفت کردم و گفتم، این کار برای همسر اول مصداق شکنجه است و شبهه شرعی هم دارد. قرآن می فرماید: در صورت برقراری عدالت می توانید همسر دیگری اختیار کنید. حال من از شما می پرسم مرد 50 ساله ای که زن 20 ساله می گیرد، می تواند بین این دو عدالت برقرار کند؟

    ببینید ما وقتی که از حقوق زن در اسلام سخن می گوییم، حرف هایی جدی داریم. من معتقدم که هیچ مردی نمی تواند دو تا زن بگیرد. این تعدد زوجات برای سرپرستان یتیمان است. قرآن می فرماید، «شما سرپرستان یتیمان مبادا کالای خوب را برای خودتان بردارید و کالای بد را برای یتیمان بگذارید و در ادامه نیز می فرماید، ای سرپرستان یتیمان اگر خوف دارید و مى ترسید از اینکه (به هنگام ازدواج با دختران یتیم ) عدالت را رعایت نکنید، (از ازدواج با آنان ، چشم پوشى کنید و) با زنان پاک (دیگر) ازدواج نمایید، دو یا سه یا چهار همسر، و اگر مى ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید تنها یک همسر بگیرید...»

    اما باید توجه کنید که این اصلا به ماها ربطی ندارد که بتوانیم دو، سه یا چهار تا زن بگیریم. این تعدد زوجات مربوط به سرپرستان مال یتیمان است. فراموش نکنیم که باز هم در ادامه همان آیه خداوند می فرمایند، اگر در مورد آن ها هم نمی توانید عادل باشید، یکی بیشتر نمی توانید بگیرید. ببینید اگر دومی را گرفتید، اولی باطل است چون در مقام حکم وضعی تعریف می شود و نه حکم تکلیفی. به خدا قسم اسلام غریب است. متاسفانه با شهوات خودمان تفسیر به رای می کنیم و همین سبب پیدایش اشکالات می شود.


  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش موضوع تعدد زوجات بهانه ای به دست برخی داده؛ تا تعدد زوجات را امری مذهبی توصیف کنند.
    تعدد زوجات در صدر اسلام برای مسائل شهوت رانی نبوده است، بلکه تماما ازدواج های سیاسی بوده است و از هر قبیله ای یک همسر اختیار می کردند آن هم بخاطر حمایت آن قبیله از ایشان. چون درعرب رسم است که هر کس از قبیله شان همسر بگیرد از او حمایت می کنند. اگر پیامبر(ص) این کار را نمی کرد همان اول شهید می شد. پیامبر برای حفظ جانش از 9 قبیله زن گرفت.

    اما تنها همسری که پیامبر نامش را به زبان می آورد و اشک می ریخت، حضرت خدیجه (س) بود. حضرت خدیجه 80 هزار شتر برای حمل کالا داشت و تمام تجارت شبه جزیره عرب را حضرت خدیجه انجام می داد. ایشان تمام اموالشان را در راه اسلام دادند و وقتی فوت کردند، کفن نداشتند. این را بدانید که اگر اموال حضرت خدیجه نبود، اسلام شکل نمی گرفت. بنده به صراحت به شما بگویم که اسلام بر پایه شمشیر حضرت علی (ع) و اموال حضرت خدیجه (س) بنا شد.

    اجازه بدهید در ستایش حضرت خدیجه یک روایت کاملا صحیح به شما بگویم. هر وقت جبرئیل حامل وحی برای پیغمبر بود، حامل سلام هم از طرف خداوند برای خدیجه بود. شما نمی دانید این که خداوند به حضرت خدیجه سلام می رساند، چه مقامی است. این همسر پیامبر بود، باقی تماما ازدواج های سیاسی محسوب می شد.


  7. صلوات ها 11


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش ریشه افزایش آمار طلاق به چه عواملی بر می گردد؟

    فقر و مشکلات جنسی، دو عامل اصلی افزایش طلاق ها به شمار می روند. به گفته کارشناسان ناتوانی جنسی مردان و عدم اشباع غریزه زنان، به درگیری های خانوادگی دامن می زند که یکی از مهمترین عوامل افزایش طلاق است. بالا رفتن انتظارات مالی نیز یکی از علل فروپاشی زندگی محسوب می شود و به طور کلی بخش عمده ای از طلاق ها در جامعه امروز ما به مسائل مالی برمی گردد. منبع :موسوی‌بجنوردی: همسر دوم شبهه شرعی دارد


  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    سلام علیکم استاد،
    اگرچه دیگر درکش برایم سخت نیست چون دیده‌ام که کسی از علمای بزرگ عصمت اهل بیت علیهم‌السلام را هم به زیر سؤال ببرد. فقط سؤالم از جنابعالی این است که کلام خداوند در قرآن و تبیین آن توسط مبین قرآن از طرف رسول خدا را قبول کنیم یا حرف ایشان را؟ تقریباً تمامی مواردی که ایشان مطرح کرده‌اند در احادیث شیعه نفی شده است و البته آن احادیث تطبیق خیلی بهتری با قرآن دارند تا این تعابیر.
    چند همسری برای ارتباط قبایل آن هم در عرب؟ حضرت ابراهیم علیه‌السلام هم دو همسر داشتند و ایشان عرب نبودند و یکی کنیز دیگری بود و دلیل نازایی همسر اول بود. حضرت یعقوب علیه‌السلام چهارهمسر داشتند که دوتایشان کنیز دوتای دیگر بودند و آن دو زن آزاد هر دو خواهر بودند و از قبایل متعدد نبودند. فکر کنم حضرت یوسف علیه‌السلام هم دو همسر داشتند (اگر اشتباه نکنم) بدون آنکه سیاستی در کار باشد و ایشان هم عرب نبودند. امام سجاد علیه‌آلسلام هم ازدواج سیاسی نکردند وقتی خودشان در سیاست وارد نمی‌شدند؟ کدام کلام معصوم قرآن را اینطور معنی کرده است که عدالت بین همسران که واجب است عدالت عاطفی است که بعد نشود بین همسر ۲۰ ساله و ۵۰ ساله عدالت برقرار کرد؟ درست عکس این مطلب در احادیث هست و اتفاقاً با آن احادیث جواب کسانی داده شده است که حکمت خداوند بخاطر دادن دو حکم ظاهراً مغایر را سعی داشتند زیر سؤال ببرند. مثل آن زندیقی که مؤمنی را به چالش کشید که چطور خداوند کار عبث کرده است و در جایی اجازه‌ی کاری را داده است که در جای دیگر گفته است ممکن نیست بشود انجامش داد؟ بعد امام علیه‌السلام به آن مؤمن توضیح دادند که آن دو آیه مربوط به یک حکم نمی‌شدند، یکی عدالت اقتصادی است و دیگری عدالت عاطفی و دلایل این معانی را هم ذکر کردند. وقتی صراحتاً گفته شده است غیرت خانم‌ها به شوهرشان در چندهمسری نامش حسادت است که مذموم است حالا بیاییم بگوییم ازدواج دوم شکنجه‌ی آشکار زن است و غیرانسانی است؟ خداوند اجازه‌ی کار غیرانسانی داده و ما دایه‌ی مهربان‌تر از مادریم برای خانم‌ها؟ خانم بنده دین خدا را کامل قبول کرده است و با چند همسری و ازدواج متعه لااقل به لحاظ نظری مخالفتی ندارد، الحمد لله، و خیلی خانم‌های دیگر هم هستند که خودسازی داشته یا دارند و سعی می‌کنند چه شوهرشان ازدواج مجدد بکند یا نکند این حسادت را از خودشان دور کنند. ما بیاییم بگوییم که نه این غیرت شما خوب است و تقویتش هم بکنید؟ آنوقت اگر سیاست باز یک بار دیگر ایجاب کرد که چندهمسری از اقوام مختلف باب شود چه کسانی جلوی جنگ‌های قبیله‌ای ناشی از همین حسادت را می‌گیرد؟ این آقای عالم می‌تواند چنین معجزه‌ای از خود نشان دهند؟ یا چه تضمینی است که ام‌فضل‌ها که بخاطر حسادتش به هووی خود از امام جواد علیه‌السلام شکایت به پدرش کرد و او در مستی بدن امام را قطعه قطعه کرد (اگرچه امام آن زمان شهید نشدند) تکرار نشود؟

    از استاد گرامی و کل سایت اسک‌دین معذرت می‌خواهم ولی در حدیث ثقلین پیامبر خدا فرمودند برای اینکه هرگز منحرف نشوید به دو چیز تمسک جویید، قرآن و عترت. حالا چطور قبول کنیم حرف عالمی را که بعد از یک عمر تلاش و تحصیل اجتهادی کرده‌اند که نه با قرآن تطابق دارد و نه با حدیث و نه با ایدئولوژی شیعه که خداوند حکیم است و کار عبث نمی‌کند و ...؟
    اگرچه به شدت با این نظرات که اینترنت پر از آنهاست و مورد سوء استفاده‌های گروه‌های با عقاید روشنفکری و انحرافی قرار می‌گیرد مخالفم و به اندازه‌ی ناچیز خودم ان شاء الله با آنها مقابله می‌کنم اما به شدت هم موافق تقویت جبهه‌ی روحانیت شیعه هستم که در زمان غیبت از ارکان دین و مذهب هستند، با این حال نمی‌دانم چه کنم وقتی در سایتی که باید پخش کننده‌ی فرهنگ اسلامی-قرآنی باشد مطالب مغایر با دین خداوند تبلیغ می‌شود؟ شما راهنمایی بفرمایید که چه کنم و چه کنیم؟ آیا ما هم مثل مرجع تقلید بزرگوار آیت‌الله صافی که در موردی به این عالم بزرگوار فقط تذکری دادند اعتراضی کنیم و عبور کنیم یا کار دیگری باید کرد که جلوی انحراف از دین گرفته شود؟ به نظر شما ممکن است ایشان هم مانند برخی علمای معاصر که گاها مطرود هم شده‌اند به دنبال جمع کردن آراء مخالفان اسلام باشند به دور خودشان؟ در بهترین فرض ممکن برای تقویت جبهه‌ی اسلام؟ اگر اینطور باشد آیا این کار ایشان مجاز است؟ یا آیا بهتر نیست بجای این کار منطق اسلام را توضیح دهند که هیچ عاقلی در اطراف عالم نتواند انکارش کند؟ اگر به درستی دین خودمان ایمان داریم و از کم آوردن جلوی عقلای آنها هم نمی‌ترسیم ...

    باز هم ببخشید، ولی حتی اگر این پست را حذف کنید لازم دونستم که بگم، نهی از منکری است از کوچکترین عضو این سایت
    حداقل یک جوابیه است که آن صحبت‌ها بدون جواب نمانده باشند
    ویرایش توسط باء : ۱۳۹۳/۰۲/۰۲ در ساعت ۰۱:۵۱
    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,563
    حضور
    38 روز 6 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4372



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست ها
    تعدد زوجات در صدر اسلام برای مسائل شهوت رانی نبوده است، بلکه تماما ازدواج های سیاسی بوده است و از هر قبیله ای یک همسر اختیار می کردند آن هم بخاطر حمایت آن قبیله از ایشان.
    سلام
    چه امت پرهیزکاری ؟!!!!!
    آنها که سرکردگانشان را در مذهب خود دنیا پرست و اسیر هوا معرفی می کنیم در قضیه ازدواج پرهیزکار و عادلند عجب !!!!
    یک بام و دو هوا
    بعد آقا هم می فرماید فلان قانون را ما از انگلیس آوردیم و افتخار هم می فرمایند
    خوب اگر برای طلاق ده ضربه شلاق می گذاشتید که موثرتر بود آقا نبود ؟
    حالا که قصه حل مشکل با وضع قانون انگلیسی و نفی حقایق تاریخی است هرکاری دلتان می خواهد بکنید
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    نجوم
    نوشته
    33
    حضور
    1 روز 21 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    158



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست ها
    تعدد زوجات در صدر اسلام برای مسائل شهوت رانی نبوده است، بلکه تماما ازدواج های سیاسی بوده است و از هر قبیله ای یک همسر اختیار می کردند آن هم بخاطر حمایت آن قبیله از ایشان.
    سلام استاد عزیز
    زمانی در تاپیک های مختلف علت ازدواج مجدد را می پرسیدیم جواب آن وجود غریزه و شهوت زیاد مردان گفته می شد که اگر به طرز صحیح ارضا نشوند به فساد کشیده میشوند ( مثلا در سفر به شدت تاکید میکردند مردان در سفر برای کنترل شهوت خویش میتوانند ازدواج مجدد کنند ) ان زمان دچار عذاب وجدان شدیم که چرا با این حکم مخالفت میکنیم در حالی که ما جای آقایان نیستیم که بتوانیم آنها را درک کنیم تا اینکه در تاپیک جدیدی دوستان گفتند تفاوتی بین شدت غریزه جنسی زن و مرد نیست بعد این دوستانی که ادعا میکردند دلیل اصلی ازدواج مجدد شهوت زیاد مردان است تغییر موضع دادند و در انجا عنوان کردند که ازدواج مجدد حکمت های دیگری دارد که شما از آن بی اطلاع هستید در این شرایط چطور میشود به این سخنان اعتماد کرد که هر روز وقتی به اشتباهشون پی می برند دلیل دیگری را جایگزین آن می کنند تا به اصل حکم خللی وارد نشود والا من دیگر به جز عقل خودم و قران ( در قران هم که می دانید اختلاف زیادی بر سر آن آیه هست ) به هیچ چیز دیگری اعتقاد و اعتماد ندارم.


  15. صلوات ها 8


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط owari نمایش پست ها
    سلام علیکم،
    انکار ضروری دین از روی علم حکم ارتداد را دارد، نمی‌دانستید؟
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار عجب ادعایی دارید شما !!!!ی به همین راحتی حکم ارتداد صادر میکنید وحتی ذره ای تصور نمیکنید که شاید شما اشتباه میکنید ؟یعنی علماء بزرگوار واز جمله رهبر معظم که این مطالب را در محافل عمومی از شاگرد فقیه امام راحل شنیده اند وهیچ گونه اعتراضی نکرده اند اندازه ی برخی از مدعیان علم نداشتند که مطالب ایشان را رد کنند ؟ فعلا" کاری به نظر تند روها در این باب نداریم عالمی مسئول مشغول تدوین برخی حقوق مسلم برای زنان است و دیگر علماء وفقها نیز مطالب ایشان را زیر زره بین مراقبت میکنند تا ذره ای از مسیر اسلام منحرف نشود .فعلا" بحث ما برسر چگونگی تعلق این حقوق برای بانوان است چه به مذاق برخی تند رو خوش آید وجه خوش نیاید .فعلا" این حقوق با نظارت علماء محترم به قانون تبدیل شده وقصد ما نیز اطلاع عموم از این قوانین است خداوند خیر وبصیرت عنایت فرماید برعموم مسلمین

  17. صلوات ها 8


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    یک بام و دو هوا
    بعد آقا هم می فرماید فلان قانون را ما از انگلیس آوردیم و افتخار هم می فرمایند
    خوب اگر برای طلاق ده ضربه شلاق می گذاشتید که موثرتر بود آقا نبود ؟
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش قطعا" علم ایشان و تزکیه ی نفس ایشان بر عموم غلبه دارد که پژوهشکده ی آثار امام (ره) به ایشان واگذار شده وقوانین ارایه شده از طرف ایشان سال ها است که مورد اجرا واقع میشود وبنده وامثالهم در حدی نیستیم که به ایشان خرده بگیریم ومطالب ایشان در جامعه ی اسلامی متولی یان متبحر تر از ما هم دارد . حدیث معتبر از پیامبر (ص)پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    12- اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّینِ ؛ فإنَّ طَلَبَ العِلمِ فَریضَةٌ عَلى کُلِّ مُسلِم ؛
    دانش را فرا گیرید ، گرچه در چین باشد ؛ زیرا طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است .
    کنز العمّال : ۲۸۶۹۷ ، ۲۸۶۹۸ منتخب میزان الحکمة : ۳۹۸ پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
    20- أَعلَمُ النّاسِ مَن جَمَعَ عِلمَ النّاسِ إِلى عِلمِهِ؛
    داناترین مردم کسى است که دانش دیگران را به دانش خود بیفزاید.
    کنزالعمال، ج۱۰، ص۱۴۳، ح۲۸۷۳۱ به نظر شما چه عیبی دارد که اگر دانشی سبب خیریت برای مسلمانان شود به دانش مسلمانان افزوده گردد ؟ البته دانشی که مضر دین باشد ورودش به عرصه یدین حرام است . اما این مطلب را چه کسانی تشخیص میدهند جز متخصصان دین که تربیت یافته یبزرگان دین هستند ؟ آیا بنده وشما و.... در درجه و مقام تعیین تکلیف برای این بزرگواران هستیم ؟ بزرگوار بخشی از دین تابع عرف وزمان است واین تشخیص با عالمان زمان است دقت فرمایید که این تعدد زوجات با شرط در قران آمده . واین شرط تابع عرف زمان است زیرا عدالت در هرزمان نسبت به عرف تابع همان زمان سنجیده میشود اگر خدا یاری کند در این زمینه تاپیک مرتبطی را ایجاد خواهم کرد واز دوستان بزرگوار برای شرکت در آن تاپیک دعوت مینمایم . لطفا" در این باب این جا اظهار نظر نفرمایید چون تاپیک های متعددی در این زمینه وجود دارد وشما میتوانید برای اظهار نظر به آنها مراجعه فرمایید .در این تاپیک فقط بحث از حقوق بانوان در این زمینه ها است .لطفا" فقط در موارد حقوقی وقانونی این مطالب بحث بفرمایید .با عرض پوزش پستهای غیر مرتبط حذف خواهد شد لطفا" فقط از منظر قانونی بحث شود قطعا" از طریق مستند به اسناد قانونی وفقهی تا بتوانیم بحثی مثمر ثمر داشته باشیم .


  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست ها
    به گزارش جماران، آیت الله موسوی بجنوردی از شاگردان امام خمینی و البته از جمله اساتیدی است که همچنان مکتب فقهی امام خمینی را با دیدگاه های نوگرایانه فقهی خود دنبال می کند. مدیرگروه فقه و حقوق پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی در این گفت و گو ی کوتاه، مشروعیت همسر دوم را در شرایط امروز به گونه ای جدی زیر سوال می برد و با تأکید بر این که همسر دوم مصداق شکنجه همسر اول است؛ دیدگاهی جدید را در این باره مطرح می کند.
    سلام علیکم،
    . فقط یک مطلب را حقیر ذکر می‌کنم که عبرت‌آموز اول خودم و بعد دیگران باشد. بعد شهادت امام صادق علیه‌السلام عده‌ای بر امامت اسماعیل اصرار داشتند اگرچه می‌دانسته‌اند که آن مؤمن بزرگوار پیش از امام صادق علیه‌السلام فوت کرده بودند، عده‌ی دیگری هم که امام زمانشان را نمی‌شناختند و مانند گله‌ی بدون چوپان خود را سرگردان می‌دیدند پی‌در‌پی دنبال راهی بودند که از این سردرگمی نجات یابند. عده‌ای به دور اگر اشتباه یادم نباشد عبدالله پسر امام صادق علیه‌السلام جمع شدند که او زمامدار ایشان باشد و عبدالله انکار نکرد. اما مؤمنی بود که وقتی سخنان و امر عبدالله را دید و احیانا او را آزمایش نمود در امامت او دچار تردید جدی شد و دید او نمی‌تواند حجت خداوند باشد. پس نالان در خیابان‌ها می‌گشت و حیران بود تا خود را روبروی خانه‌ی امام کاظم علیه‌السلام یافت. در زد و خدمتکار درب را باز کرد و او به خدمت امام رسید و از امام حجت‌هایی را دید که انتظارش را داشت. اما هر چه از امام سؤال می‌کرد که آیا شما امام بعد از پدرتان هستید ایشان تقیه می‌کردند و تأیید نمی‌کردند تا اینکه عاقبت آن مؤمن پرسید آیا برای شما در این زمان امام مفترض‌الطاعتی وجود دارد؟ امام فرمودند که خیر. از اینجا آن مؤمن یقین کرد که امام زمان خودش را یافته است. بعد که واقعه‌ی دور عبدالله جمع شدن شیعیان را مطرح کرد امام پاسخ تکان‌دهنده‌ای دادند، اینکه عبدالله دوست ندارد که خداوند پرستیده شود. می‌دانید یعنی چه؟ عبدالله بدون شک خودش عابد و زاهد و پرستنده‌ی قوی‌ای برای خدا بوده است ولی وقتی مورد ابتلا واقع شد به جای دعوت به خدا و حجت خدا دعوت بر خود کرد. کسی که چنین کند طاغوت است. پناه می‌برم به خدا از علمایی که با زدن حرفهای عجیب و غریب و عوام‌دوستانه مردم را به جای خدا و دین خدا به خودشان دعوت می‌کنند. ان شاء الله که ایشان از آن دسته علما نباشند. اما چه باشند و چه نباشند جایگاه عالم در میان مردم به نحوی نیست که به راحتی بتواند هرچه به ذهنش رسید را بیان کند. ماجرای ان عالم یهود که هرچه توبه میکرد توبه‌اش پذیرفته نمی‌شد و از پیامبر زمانش خواست که برای او توبه کند و چون توبه کرد و پذیرفته نشد خداوند بر آن پیامبر وحی فرمود که به آن عالم بگو گیرم که تو را آمرزیدم آن قوم را که با خود از راه به در بردی و رها کردی را چه می‌کنی؟ باز ماجرای آن مرجع شیعه را یاد کنیم که در رؤیای صادقه خود را در محشر دیدند و در صف‌هایی که هر کدام به یک معصوم ختم می‌شد و ایشان در حال رسیدگی به اعمال بندگان خداوند بودند. صفی که در آن ایستاده بود صفی بود که تمام علمای بزرگ شیعه قبل از خود را در ان می‌دید و در جلوی صف امام صادق علیه‌السلام با موشکافی تمامی نظرات ایشان را بررسی می‌کردند و از ایشان بازخواست می‌نمودند که فلان حکم را از کجا آوردی و ... . این بزرگوار ترس برش داشت، به صف کناری نگاه کرد که جلوی صف امام حسین علیه‌السلام ایستاده بودند و از این صف مردم در حال دویدن و بدون حساب و کتاب در حالیکه ذکر حسین حسین به لب داشتند عبور می‌کردند. با خودش گفت من هم عاشق حسین و عزادار او بودم خوب است که از این صف از محاسبه‌ی اعمالم بگذرم. وارد آن صف شدند و دوان‌دوان به سمت درب عبور روان شدند و ذکر یا حسین به لب داشتند. اما امام حسین علیه‌السلام مانع عبور او شدند و به او فرمودند به حساب تو فرزندم جعفر صادق رسیدگی خواهد کرد. از این خواب آن بزرگوار یقین حاصل کرد که به زودی زعامت شیعه به دست او خواهد افتاد و اینطور هم شد و از آن بعد به طور مرتب هم برای امام حسین علیه‌السلام در منزل خود مراسم عزا برگذار می‌کردند. غرض اینکه حرف زدن این عالم بزرگوار با حرف زدن حقیر که هیچ جایگاه خاصی در این جامعه ندارم یکسان محاسبه نخواهد شد، همچنانکه کارشناسان این سایت جایگاهشان متفاوت از ماست و نباید نسبت به تحریف دین خداوند بی‌تفاوت یا کم‌تفاوت باشند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست ها
    قباله های 12 شرطی ازدواج را من درست کردم. یکی از آن شروط را از کانون انگلستان – آمریکا گرفتیم، آن هم مبنی بر این که اگر مردی زنش را طلاق داد، باید نصف دارایی خود را به زن بدهد. دراروپا این طوری است که اگر زن طلاق داد، زن باید نصف دارایی خود را به مرد بدهد و اگر هم مرد طلاق دهد، او باید نصف داراییش را به زن بدهد که ما آمدیم و تنها بخش دوم آن را گرفتیم. یعنی اگر مردی زن خود را بدون عذر موجهی طلاق داد باید نصف دارایی خود را که در زمان زناشویی تحصیل کرده است را به زن بدهد.
    یعنی خداوند این مصالح را مد نظر نداشته است و تنها به ذهن علمای بزرگ ما می‌رسد؟ در فقه شیعه می‌توان شرایط ضمن عقد وضع کرد، حالا که عقد رسمی حتماً باید با یک دفترخانه‌دار انجام گیرد می‌شد ایشان را طوری تربیت کرد که مردم موقع ازدواج اگر می‌خواستند شرط یا شروطی بگذارند به آنها مشاوره دهند که این شرط چه اشکالات بعدی می‌تواند داشته باشد و یا اصلا این شرط قابل قبول نیست (مثل اینکه از آیت الله بهجت پرسیدند آیا می‌توان برای آقا شرط گذاشت که حق نداشته باشد ازدواج دوم کند و ایشان پاسخ دادند که خیر حقی که خداوند به کسی داده را نمی‌توان از او ساقط کرد!). اما این آقای عالم برداشته‌اند یک سری شروط پیش‌فرض گذاشته‌اند که خیلی سرراست نیست کسی بگوید من برخی از این موارد را نمی‌خواهم، یا اگر از اول نبود مشکلی پیش نمی‌آمد ولی الآن که هست اگر آقایی یا خانمی بگوید راضی نیستم ممکن است طرف مقابل ناراحت شود و خلاصه اول زندگی کدورتی پیش بیاید. اینها می‌شود خود را دایه‌ی مهربان‌تر از مادر دانستن برای بندگان خداوند. نمی‌شود؟ حالا این کار ایشان به اندازه‌ی صحبت‌های دیگرشان بغرنج نیست، اگر قبول ندارید از رویش بگذرید چون حقیر هم اصراری روی آن ندارم ...
    ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۹۳/۰۲/۰۲ در ساعت ۲۲:۴۰
    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۲/۱۰, ۱۲:۲۱ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود