جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: * * * نقد یه اشتباه رایج : هدف وسیله رو توجیه نمی کنه * * *

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,578
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    31
    گالری
    0
    صلوات
    9349

    * * * نقد یه اشتباه رایج : هدف وسیله رو توجیه نمی کنه * * *




    بسم الله الرحمن الرحیم

    در یکی از خبرگزاری ها خبری رو می خوندم در پایان اون خبر اومده بود :
    پول در آوردن از اين طريق از مصاديق منطق ماكياولي « هدف وسيله را توجيه مي كند » مي باشد.
    دوستان بگن که آیا هدف وسیله رو توجیه می کنه یا نه ؟ (این بحث یکی از مباحث فلسفه ی اخلاقه ، در بخش بندی فعلی بخشی رو متناسب تر از این بخش ندیدم )

    ویرایش توسط seyedziya : ۱۳۸۹/۰۱/۱۴ در ساعت ۰۷:۲۶

    هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِن...(الحدید، 3.)

    وبلاگ من




  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    نقل قول نوشته اصلی توسط seyedziya نمایش پست ها
    دوستان بگن که آیا هدف وسیله رو توجیه می کنه یا نه ؟ (این بحث یکی از مباحث فلسفه ی اخلاقه ، در بخش بندی فعلی بخشی رو متناسب تر از این بخش ندیدم )

    هدف همیشه وسیله رو توجیه نمی کنه ، مثلا فرض کنید آزادی حق فرد هست، ولی آیا برای رسیدن به این آزادی می توان ، آزادی افراد دیگر رو نادیده گرفت و حقوق آنها را نادیده گرفت؟

    یا مثلا گوناگونی ادیان الهی، که همه این ادیان راهرو رو به سوی خدا هدایت می کند ، ولی این سوال پیش می آید که کدامیک از این وسیله ها ما رو سریع تر ، عقلانی تر و راحت تر به هدف می رساند.

    تا حالا چند مورد در مورد وسیله ای که منو به هدف مورد نظرم می رسونه به ذهنم می رسه

    1- آیا این وسیله ناقض حقوق دیگران هست یا نه؟
    2- آیا این وسیله عقلانی هست یا نه؟
    3- آیا این وسیله بهترین وسیله هست یا نه؟



    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,578
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    31
    گالری
    0
    صلوات
    9349



    به نظرم در بین رویکردای اخلاقی ( اخلاق به معنای عام که شامل اخلاق به معنای خاص ، فقه و حقوق ، سیاست ، مباحث دستوری اقتصاد و... میشه) رویکرد غایت گرا معقولتره ، براساس یه رویکرد غایت گرا ، درست برخلاف تلقی عرفی ، دقیقا و منحصرا و فقط هدفه که وسیله رو توجیه می کنه ! ، در رویکرد غایت گرا شما یک یا چندهدف و غایت نهایی دارید که هر آنچه که به تامین اون هدف وغایت نهایی کمک کنه خوبه و به اون عنوان وسیله اطلاق میشه . البته بحث وحدت یا کثرت این غایت نهایی و اینکه این غایت یا غایات چیا هستن و ... خودش بحث جداییه ، همینطور باید دقیقا بررسی کرد که آیا آنچه که ادعا میشه وسیله برای هدف غاییه واقعا وسیله هست یا نه ...


    هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِن...(الحدید، 3.)

    وبلاگ من




  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    185
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    668



    نقل قول نوشته اصلی توسط seyedziya نمایش پست ها
    به نظرم در بین رویکردای اخلاقی ( اخلاق به معنای عام که شامل اخلاق به معنای خاص ، فقه و حقوق ، سیاست ، مباحث دستوری اقتصاد و... میشه) رویکرد غایت گرا معقولتره ، براساس یه رویکرد غایت گرا ، درست برخلاف تلقی عرفی ، دقیقا و منحصرا و فقط هدفه که وسیله رو توجیه می کنه ! ، در رویکرد غایت گرا شما یک یا چندهدف و غایت نهایی دارید که هر آنچه که به تامین اون هدف وغایت نهایی کمک کنه خوبه و به اون عنوان وسیله اطلاق میشه . البته بحث وحدت یا کثرت این غایت نهایی و اینکه این غایت یا غایات چیا هستن و ... خودش بحث جداییه ، همینطور باید دقیقا بررسی کرد که آیا آنچه که ادعا میشه وسیله برای هدف غاییه واقعا وسیله هست یا نه ...

    فارغ از این تقسیم بندی های اعتباری ، یک اصل منطقی کلی که موجب می شود ما اصل " هدف وسیله را توجیه می کند " را نپذیریم ، این است که دست یازیدن به هر وسیله ای و تشبث به هر روش ، اگر هم در نهایت منجر به دست یابی به هدف شود ، ما را از اصل خود تهی ساخته و با توجه به این که معمولا اهداف ما زنجیروار در راستای تکامل قرار می گیرد ، می توان این انحراف از مسیر را نوعی تضاد با حرکت کلی به سمت تکامل محسوب کرد که در نهایت ، آن را مردود و باطل می سازد . سوای آن ، بسیاری از اهداف ما ( خصوصا در زمینه های معنوی ) اصولا با چنین مشی و مرامی همخوان نیست و ماکیاولی اندیشیدن ، خود موجب نقض و تخریب آن اهداف است .
    ویرایش توسط Netuser : ۱۳۸۹/۰۱/۱۶ در ساعت ۰۸:۳۵

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,578
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    31
    گالری
    0
    صلوات
    9349



    با عرض سلام
    جناب netuser من مطمئن نیستم شما مطلب من رو با دقت کافی خونده باشید چون اگه اینطور بود بعید می دونم در پاسخ به این مطلب :

    نقل قول نوشته اصلی توسط seyedziya
    به نظرم در بین رویکردای اخلاقی ( اخلاق به معنای عام که شامل اخلاق به معنای خاص ، فقه و حقوق ، سیاست ، مباحث دستوری اقتصاد و... میشه) رویکرد غایت گرا معقولتره ، براساس یه رویکرد غایت گرا ، درست برخلاف تلقی عرفی ، دقیقا و منحصرا و فقط هدفه که وسیله رو توجیه می کنه ! ، در رویکرد غایت گرا شما یک یا چندهدف و غایت نهایی دارید که هر آنچه که به تامین اون هدف وغایت نهایی کمک کنه خوبه و به اون عنوان وسیله اطلاق میشه . البته بحث وحدت یا کثرت این غایت نهایی و اینکه این غایت یا غایات چیا هستن و ... خودش بحث جداییه ، همینطور باید دقیقا بررسی کرد که آیا آنچه که ادعا میشه وسیله برای هدف غاییه واقعا وسیله هست یا نه ...
    چنین چیزی بگید :

    نقل قول نوشته اصلی توسط netuser نمایش پست ها
    فارغ از این تقسیم بندی های اعتباری ، یک اصل منطقی کلی که موجب می شود ما اصل " هدف وسیله را توجیه می کند " را نپذیریم ، این است که دست یازیدن به هر وسیله ای و تشبث به هر روش ، اگر هم در نهایت منجر به دست یابی به هدف شود ، ما را از اصل خود تهی ساخته و با توجه به این که معمولا اهداف ما زنجیروار در راستای تکامل قرار می گیرد ، می توان این انحراف از مسیر را نوعی تضاد با حرکت کلی به سمت تکامل محسوب کرد که در نهایت ، آن را مردود و باطل می سازد . سوای آن ، بسیاری از اهداف ما ( خصوصا در زمینه های معنوی ) اصولا با چنین مشی و مرامی همخوان نیست و ماکیاولی اندیشیدن ، خود موجب نقض و تخریب آن اهداف است .
    به نظرم پاسخ شما در همون مطلب قبلی من هست ، گذشته از این از قرار معلوم در خود مطلب شما دو سیاق متعارض وجود داره (یعنی یه جا غایت گرا مشی میکنه و جای دیگه نه) . بعد از تامل دقیق در مطلب قبلی حقیر اگه باز ابهامی بود در خدمتم...

    ویرایش توسط seyedziya : ۱۳۸۹/۰۱/۱۸ در ساعت ۲۲:۴۱

    هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِن...(الحدید، 3.)

    وبلاگ من




  11. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود