صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اگر حشر انسانها بر اساس آثار اعمالشان هست، پس چه ضرورتی بر حسابرسی می باشد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491

    اشاره اگر حشر انسانها بر اساس آثار اعمالشان هست، پس چه ضرورتی بر حسابرسی می باشد؟




    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت کارشناس گرامی

    قرآن کریم در آیات متعددی میفرماید که اعمال انسانها ثبت و ضبط میشود.

    بعنوان مثال:

    فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ

    پس هر کس به وزن ذره ای نيکی کرده باشد آن را می بيند

    وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ

    و هر کس به وزن ذره ای بدی کرده باشد آن را می بيند


    وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لحََافِظِينَ كِرَاماً كَاتِبِينَ يَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ


    و قطعاً بر شما نگهبانانى [گماشته شده‏] اند ، [فرشتگان‏] بزرگوارى كه نویسندگان [اعمال شما] هستند ، آنچه را مى‏كنید، مى‏دانند.


    وَكُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَآئِرَهُ فِی عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ كِتَابًا یَلْقَاهُ مَنشُورًا ؛


    و كارنامه هر انسانى را به گردن او بسته‏ ایم، و روز قیامت براى او نامه ‏اى كه آن را گشاده مى‏بیند بیرون مى‏ آوریم. (اسراء: 13)


    (هَذَا كِتَابُنَا یَنطِقُ عَلَیْكُم بِالْحَقِّ إِنَّا كُنَّا نَسْتَنسِخُ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ) [جاثیه، آیه 29]


    این است كتابِ ما كه علیه شما به حق سخن مى‏گوید. ما از آنچه مى‏ كردید، نسخه برمى‏ داشتیم.


    در تاپیک زیر استاد ارجمند فرمودند که اعمال انسانها فانی است و این آثار اعمال است که بجای میماند. و تبدیل سیئات به حسنات مربوط به آثار عمل هست نه خود عمل.

    http://www.askdin.com/thread38215.html

    سوال مطرح شده اینست که اگر انسان با آثار اعمالش پا به جهان آخرت میگذارد و حشر انسانها هم براساس آثار اعمالشان است پس باطن هر کسی هم بر همگان هویداست و در نتیجه بهشتی و جهنمی شدن هر انسانی مشخص خواهد بود...

    در اینصورت حسابرسی از انسانها چه ضرورتی خواهد داشت؟

    با تشکر
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۱۲ در ساعت ۱۸:۲۵
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58301



    با نام و یاد دوست





    اگر حشر انسانها بر اساس آثار اعمالشان هست، پس چه ضرورتی بر حسابرسی می باشد؟








    کارشناس بحث: استاد کریم


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط .امین. نمایش پست ها
    سوال مطرح شده اینست که اگر انسان با آثار اعمالش پا به جهان آخرت میگذارد و حشر انسانها هم براساس آثار اعمالشان است پس باطن هر کسی هم بر همگان هویداست و در نتیجه بهشتی و جهنمی شدن هر انسانی مشخص خواهد بود...
    در اینصورت حسابرسی از انسانها چه ضرورتی خواهد داشت؟
    کارهای خداوند بر اساس سیره وروش عقلا است چون خداوند در راس عقلا می باشد البته نه از باب مقایسه چون درک عمق صفات الهی برای ما ناممکن است. وبه تعبیر دیگر خداوند خالق عقل است. فلذا بالاترین مراتب صفات را که نامحدود است خود دارد.
    روش عقلا اینچنین است که برای محاکمه کسی اول به او تفهیم اتهام می کنند تا اگر می تواند از خود دفاع کند وبعد حکم صادز می کنند از همین رو خداوند هم در قیامت قبل از بهشت وجهنم اول تفهیم اتهام می کند واعمال بندگان را بررسی می کند بعد در صورت صالح بودن اهل بهشت ودر غیر اینصورت اهل جهنم خواهد بود. والا در مورد انسانهایی که هیچ غل وغشی ندارند این حسابررسی نمی باشد یعنی نسبت به بعضی قشرها در روایات ما آمده است که بدون حساب وکتاب وارد بهشت خواهند شد..
    اینکه همه از کردار وحقیقت یکدیگر باخبر می شوند درست است چون بر عکس این دنیا که خداوند ستار العیوب بود در قیامت یوم تبلی السرائر(سوره طارق/9) است وحقایق آشکار خواهند شد. وبه همین خاطر است که انسانهای از دوست وآشنا فرار خواهند کرد تا مبادا یقه آنها را بگیرند وحقوق خود را مطالبه کنند. یوم یفر المرء من اخیه وامه واییه وصاحبته وبنیه (عبس/34-36)
    اگر حشر انسانها بر اساس آثار اعمالشان هست، پس چه ضرورتی بر حسابرسی می باشد؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    کارهای خداوند بر اساس سیره وروش عقلا است چون خداوند در راس عقلا می باشد البته نه از باب مقایسه چون درک عمق صفات الهی برای ما ناممکن است. وبه تعبیر دیگر خداوند خالق عقل است. فلذا بالاترین مراتب صفات را که نامحدود است خود دارد.
    روش عقلا اینچنین است که برای محاکمه کسی اول به او تفهیم اتهام می کنند تا اگر می تواند از خود دفاع کند وبعد حکم صادز می کنند از همین رو خداوند هم در قیامت قبل از بهشت وجهنم اول تفهیم اتهام می کند واعمال بندگان را بررسی می کند بعد در صورت صالح بودن اهل بهشت ودر غیر اینصورت اهل جهنم خواهد بود. والا در مورد انسانهایی که هیچ غل وغشی ندارند این حسابررسی نمی باشد یعنی نسبت به بعضی قشرها در روایات ما آمده است که بدون حساب وکتاب وارد بهشت خواهند شد..
    اینکه همه از کردار وحقیقت یکدیگر باخبر می شوند درست است چون بر عکس این دنیا که خداوند ستار العیوب بود در قیامت یوم تبلی السرائر(سوره طارق/9) است وحقایق آشکار خواهند شد. وبه همین خاطر است که انسانهای از دوست وآشنا فرار خواهند کرد تا مبادا یقه آنها را بگیرند وحقوق خود را مطالبه کنند. یوم یفر المرء من اخیه وامه واییه وصاحبته وبنیه (عبس/34-36)
    با عرض سلام


    البته معلومه که خالق عقل افعالش هم عقلایی است اما یک تفاوتی بین خالق عقل و انسانهای صاحب عقل هست و آن اینکه از خالق هیچ بازخواستی نمیشود.

    لَایُسْئَلُ عَمَا یَفْعَلُ وَ هُمْ یُسْئَلُونَ

    اما در جوامع بشری برای اینکه هرج و مرج پیش نیاید نیاز به محاکمه و بازخواست هست. درباره افرادی که قوانین را رعایت نمیکنند لازم است تا شناسایی و دستگیر و محاکمه و حبس یا اعدام اعمال شود.

    ولی در آخرت ضرری از جانب ایشان کسی را تهدید نمیکند تا دستگیر و محاکمه و تفهیم اتهام شوند. علاوه بر آن همه چیز هم مثل روز روشن است. پس این نکته که حضرتعالی فرمودید نمیتواند تنها دلیل بر ضرورت روز حساب باشد.

    از طرفی کفار هم بدون حساب وارد جهنم میشوند اما در همان روز قیامت گفتگوهایی با خداوند دارند و نیز بین خودشان رد و بدل میشود.

    باتشکر
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  9. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط .امین. نمایش پست ها
    با عرض سلام


    البته معلومه که خالق عقل افعالش هم عقلایی است اما یک تفاوتی بین خالق عقل و انسانهای صاحب عقل هست و آن اینکه از خالق هیچ بازخواستی نمیشود.

    لَایُسْئَلُ عَمَا یَفْعَلُ وَ هُمْ یُسْئَلُونَ

    اما در جوامع بشری برای اینکه هرج و مرج پیش نیاید نیاز به محاکمه و بازخواست هست. درباره افرادی که قوانین را رعایت نمیکنند لازم است تا شناسایی و دستگیر و محاکمه و حبس یا اعدام اعمال شود.

    ولی در آخرت ضرری از جانب ایشان کسی را تهدید نمیکند تا دستگیر و محاکمه و تفهیم اتهام شوند. علاوه بر آن همه چیز هم مثل روز روشن است. پس این نکته که حضرتعالی فرمودید نمیتواند تنها دلیل بر ضرورت روز حساب باشد.

    از طرفی کفار هم بدون حساب وارد جهنم میشوند اما در همان روز قیامت گفتگوهایی با خداوند دارند و نیز بین خودشان رد و بدل میشود.

    باتشکر

    سلام علیکم
    البته خداوند بازخواست نخواهد شد:

    فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُ‌وهَا فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَ‌بُّهُم بِذَنبِهِمْ فَسَوَّاهَا / وَلَا يَخَافُ عُقْبَاهَا [الشمس، ۱۴ و ۱۵]
    ولی به تکذیب او برخاستند و ناقه را پی کردند، و در نتیجه پروردگارشان به خاطر گناهشان عذاب سختی بر آنان فرو ریخت و همه قوم را با خاک یکسان و برابر ساخت / و خدا از عاقبت هلاک کردن ایشان پروایی ندارد (که مؤاخذه شود).

    اما توجه داشته باشید که خداوند اگر اصلاً خلق نمی‌کرد هم بازخواست نمی‌شد، اگر خلق کند و نابود کند هم بازخواست نمی‌شود، اگر نعوذ بالله زیر حرف خود بزند و بهشت را تعطیل کند و همه را به جهنم ببرد هم بازخواست نمی‌شود و بدیهی هم هست که اعتراض و ناله‌های مخلوقات روی خداوند اثری نمی‌گذارد (خداوند از مخلوقات خود اثری نمی‌پذیرد، او تنها اثرگذار است و نه اثرپذیر)، البته می‌دانیم که هرگز چنین نخواهد شد و او خلف وعده نخواهد کرد، او حق است و از او جز حق صادر نمی‌شود و اصلاً هرچه که صادر شود حقیقت خواهد شد اگر تا پیش از صدور هم حقیقت نداشته است، وعده‌ی او هم به صورت بدیهی حق خواهد بود چون وقتی او وعده‌ای را بدهد آن وعده حتماً متحقق شده هست و در راه محقق شدن برای ما در ظرف زمان است، یعنی ما روی محور زمان حرکت می‌کنیم تا به آن برسیم نه اینکه وقتی خلق شود ما آن را ببینیم.

    خلاصه اینکه اگر عدم بازخواست شدن مانع خداوند از خلقت او نشده است مانع از سایر افعال او هم نخواهد شد، اگر خلقت او از سر رحمت و بر پایه‌ی حکمت بوده است بدون شک تمامی ارکان و اجزای خلقت هم همانطور خواهد بود، و قیامت یکی از این اجزا و ارکان خلقت این عالم آفرینش است. همانطور که تفهیم اتهام از مصادیق رحمت است، تفهیم اینکه مجازات مطابق با عدل است و مصداق ظلم نیست هم از مصادیق رحمت خداوند است، ولو به کسانی که به خودشان ظلم کرده‌اند.

    یا علی
    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  10. صلوات


  11. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط .امین. نمایش پست ها
    البته معلومه که خالق عقل افعالش هم عقلایی است اما یک تفاوتی بین خالق عقل و انسانهای صاحب عقل هست و آن اینکه از خالق هیچ بازخواستی نمیشود. لَایُسْئَلُ عَمَا یَفْعَلُ وَ هُمْ یُسْئَلُونَ
    اما در جوامع بشری برای اینکه هرج و مرج پیش نیاید نیاز به محاکمه و بازخواست هست. درباره افرادی که قوانین را رعایت نمیکنند لازم است تا شناسایی و دستگیر و محاکمه و حبس یا اعدام اعمال شود.
    ولی در آخرت ضرری از جانب ایشان کسی را تهدید نمیکند تا دستگیر و محاکمه و تفهیم اتهام شوند. علاوه بر آن همه چیز هم مثل روز روشن است. پس این نکته که حضرتعالی فرمودید نمیتواند تنها دلیل بر ضرورت روز حساب باشد.
    از طرفی کفار هم بدون حساب وارد جهنم میشوند اما در همان روز قیامت گفتگوهایی با خداوند دارند و نیز بین خودشان رد و بدل میشود.
    اینکه می فرماید تمام سخن نیست. یکی از دلایل این محکمه هم این است که متهم فرصت دفاع از خود را داشته باشد ودر عین حال در برابر کارهایی که کرده است جوابگو باشد. آنچه از احادیث ما به دست می آید خداوند عمدة حق خودر ا یم بخشد ومهم حق الناس است وبیشتر محاکمه هم بخاطر همین مساله می باشد. اگر در این دنیا کسی به دیکری ظلم کرده ویا در ملا عام آبرویش را برده است باید در قیامت در ملا عام هم پاسخگو باشد. واز قبیل تطابق جریمه با ظلم هم هست.
    سوای اینها نکته ای که گفتیم دقت کنید خداوند بر اساس اصول عقلایی عمل می کند واین مورد هم جزء امور عقلانی بر اساس توضیحاتی است که بیان شد.
    اگر حشر انسانها بر اساس آثار اعمالشان هست، پس چه ضرورتی بر حسابرسی می باشد؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  12. صلوات ها 2


  13. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,560
    حضور
    38 روز 5 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4370



    نقل قول نوشته اصلی توسط .امین. نمایش پست ها
    در تاپیک زیر استاد ارجمند فرمودند که اعمال انسانها فانی است و این آثار اعمال است که بجای میماند. و تبدیل سیئات به حسنات مربوط به آثار عمل هست نه خود عمل.

    تبدیل گناهان به نیکی ها چگونه و بر چه اساسی است؟

    سوال مطرح شده اینست که اگر انسان با آثار اعمالش پا به جهان آخرت میگذارد و حشر انسانها هم براساس آثار اعمالشان است پس باطن هر کسی هم بر همگان هویداست و در نتیجه بهشتی و جهنمی شدن هر انسانی مشخص خواهد بود...

    در اینصورت حسابرسی از انسانها چه ضرورتی خواهد داشت؟
    سلام
    اینکه فرموده اند پاداش اثر عمل است فکر می کنم تسامح در تعبیر است وگرنه قرآن کریم تصریح دارد به اینکه پاداش عین عمل است :
    هل تجزون الا ما کنتم تعملون
    آیا جزا داده می شوید جز به خود اعمالی که انجام می دادید
    البته این تعبیر در مورد اهل جهنم است
    در مورد اهل بهشت تعبیر بما دارد که معنایش ترقی عمل به مراتب و مدارج بالاتر نوریت است
    و اما قضیه حسابرسی از مشاهده اعمال جدا نیست آنجا فوق عالم ماده است و همه این حقایق در آنی صورت می گیرد
    حسابرسی به معنای مشاهده نسبت اعمال با عمل فرد معیار یعنی انبیاء و اولیاست
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  14. صلوات ها 4


  15. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط .امین. نمایش پست ها
    سوال مطرح شده اینست که اگر انسان با آثار اعمالش پا به جهان آخرت میگذارد و حشر انسانها هم براساس آثار اعمالشان است پس باطن هر کسی هم بر همگان هویداست و در نتیجه بهشتی و جهنمی شدن هر انسانی مشخص خواهد بود...

    در اینصورت حسابرسی از انسانها چه ضرورتی خواهد داشت؟
    با سلام
    خوب شما فرض را بر این بگیرید حسابرسی اشاره شده در قرآن همان آثار اعمالشان هست. یعنی آثار عمل انسان ها که در آن دنیا هویدا می شود همان حسابرسی آنهاست.
    دقت کنید که حسابرسی خداوند مثل حسابرسی ما انسانها نیست که بیاید و چرتکه بیاندازد و مثل میوه فروش ها ترازو بیاورد و اعمال را در دو کفه بگذارد و ... .
    حسابرسی خداوند یک سنت ثابت و بر اساس قوانین لایتغیر است. خود به خود در آن دنیا اثار عملتان که هویدا شد حسابرسی انجام شده است.
    و من الله توفیق

    سعدی : چو رسی به کوه سینا "ارنی" مگو و بگذر
    که نیرزد این تمنا به جواب "لن ترانی"

    حافظ : چو رسی به طور سینا "ارنی" بگو و بگذر
    تو جواب دوست بشنو نه جواب "لن ترانی"

    مولانا : "ارنی" کسی بگوید که تو را ندیده باشد
    تو که با منی همیشه چه "تری" چه "لن ترانی"

  16. صلوات ها 2


  17. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    اینکه می فرماید تمام سخن نیست. یکی از دلایل این محکمه هم این است که متهم فرصت دفاع از خود را داشته باشد ودر عین حال در برابر کارهایی که کرده است جوابگو باشد.
    بسم الله الرحمن الرحیم

    با عرض سلام

    آیا امکان دارد خداوند کسی را به ناحق محکوم کند تا از خود دفاع کنند ؟

    اما عکس این هست. مثلامیفرماید:

    وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا

    وكتاب (و نامه اعمال ) در ميان نهاده مي شود، پس مجرمان را مي بيني كه از آنچه در آن است بيمناك اند و مي گويند: واي بر ما، اين چه نوشته اي است كه هيچ (گفتار و كردار) كوچك وبزرگي را فروگذار نكرده مگر اينكه برشمرده است ! و آنچه انجام داده اند (مقابل خود) حاضر مي يابند وپروردگارت به هيچ كس ستم نمي كند.

    وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَیْنَا قَالُوا أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِی أَنطَقَ کُلَّ شَیْءٍ وَهُوَ خَلَقَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ

    و به پوست هایشان می گویند: چرا به زیان ما شهادت دادید؟ می گویند: خدایی که هر چیز [صاحب نطقی ]را گویا کرده ما را به سخن در آورده است و او نخستین بار شما را آفرید و تنها به سوی او بازگردانده می شوید.

    پس اگر هم یک دلیل آن فرصت دفاع هست هیچ متهمی در آن محکمه نمیتواند از خود دفاع کند ...

    اما مجرمین در آن محکمه یکدیگر را متهم میکنند درحالیکه اینکارشان هیچ سودی ندارد و سرانجام همه با هم به دوزخ وارد میشوند..

    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    آنچه از احادیث ما به دست می آید خداوند عمدة حق خودر ا یم بخشد
    بعید هست این مساله که خداوند عمده حق خود را میبخشد، درباره همه اشخاص صدق کند. در روایات هم چنین آمده است که مومن در آن حال مشمول رحمت الهی واقع میشود. نه هرکسی..

    مثلا نماز حق الله هست اما بخشش خداوند در مورد هر نمازگزاری نیست چرا که میفرماید:

    فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ
    الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ

    پس واى بر نمازگزارانی
    که در نماز خود سهل انگارند...


    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    ومهم حق الناس است وبیشتر محاکمه هم بخاطر همین مساله می باشد. اگر در این دنیا کسی به دیکری ظلم کرده ویا در ملا عام آبرویش را برده است باید در قیامت در ملا عام هم پاسخگو باشد. واز قبیل تطابق جریمه با ظلم هم هست.

    پس یک دلیل برای وقوع روز جزا، رفتن آبروی بعضی افراد است به تقاص آبرویی که از دیگران برده اند. قابل قبوله اما نه زیاد .

    چون آبرویی که از فرد در این دنیا رفته در شرایطی بوده که به این آبرو نیاز داشته اما در قیامت حتی اگر آن فرد آبرو بر هم رسوا شود دیگر به داشتن آبرو نیازی ندارد و باید به دار جزا وارد شود نه جایگاه زندگی تا برای ادامه زندگیش در میان مردم آبرو برایش نقشی داشته باشد.

    اما درمورد حق الناس صحیح میفرمایید. پس باید این حسابرسی در اوضاع و احوال اکثریت انسانها تاثیر داشته باشد. اما باز هم با وجود همراهی آثار عمل با انسان، میتواند آثار حق الناس با انسانها بهمراه باشد و معلوم باشد که چه کسی بواسطه پایمال نمودن حقوق مردم، اهل دوزخ است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    سوای اینها نکته ای که گفتیم دقت کنید خداوند بر اساس اصول عقلایی عمل می کند واین مورد هم جزء امور عقلانی بر اساس توضیحاتی است که بیان شد.
    البته که خداوند بر اساس اصول عقلایی عمل میکند، اما بعضی از حکمتهای این افعال عقلایی میتواند معلوم شود.

    مثلا در مورد مساله شفاعت. در حدیث آمده است از معصومین صلوات الله علیهم اجمعین که میفرمایند ما در قیمامت شما را شفاعت میکنیم اما از برزخ شما میترسیم به این دلیل سفارش میکنند که مواظب اعمالتان باشید...

    پس اگر همین مساله شفاعت نبود خیلی از مومنین هم باید به آتش گرفتار میشدند.

    اما اینهم برای گروهی از انسانهاست نه همه.

    اما دلیل اصلی حسابرسی بر میگردد به گسترده شدن میزانهای عدل الهی و سنجش اعمال با احکام دینی و معارف قرآنی که انبیای الهی و امامان معصوم آن را به نحو اتم و اکمل پیاده کرده اند .

    سوال اینست :

    اگر انسانها تنها با آثار اعمالشان محشور میشوند پس این سنجش اعمال در قیامت به معنای سنجش آثار اعمال انسانهاست با آثار اعمال انبیاء و اولیای الهی . آیا این سخن صحیح است؟

    سوال دوم اینکه آیا در این مورد (یعنی حشر با آثار اعمال نه عین اعمال) نظر قطعی هم وجود دارد یا خیر؟

    با تشکر
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  18. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها

    سلام
    اینکه فرموده اند پاداش اثر عمل است فکر می کنم تسامح در تعبیر است وگرنه قرآن کریم تصریح دارد به اینکه پاداش عین عمل است :
    هل تجزون الا ما کنتم تعملون
    آیا جزا داده می شوید جز به خود اعمالی که انجام می دادید
    البته این تعبیر در مورد اهل جهنم است
    در مورد اهل بهشت تعبیر بما دارد که معنایش ترقی عمل به مراتب و مدارج بالاتر نوریت است
    و اما قضیه حسابرسی از مشاهده اعمال جدا نیست آنجا فوق عالم ماده است و همه این حقایق در آنی صورت می گیرد
    حسابرسی به معنای مشاهده نسبت اعمال با عمل فرد معیار یعنی انبیاء و اولیاست
    یا علیم
    با سلام و تشکر

    به نظر میاید همان تعبیر اثر عمل بیشتر صحیح باشد تا خود عمل. و در آیه شریفه: "هل تجزون الا ماکنتم تعملون" هم مثل سایر آیات معنای اثر عمل و تجسم عمل هست نه خود عمل. و منظور وجه ملکوتی اعمال است.

    در مورد مشاهده اعمال همانطور که آوردم در تاپیک قبل استاد هادی فرمودند اعمال فانی هستند و از بین میروند. سوال بنده همین هست که مشاهده اعمال نیازی به بقای خود اعمال هم دارد یا خیر چیزی شبیه فیلمبرداری است...
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود