صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    کلا کارای هنری ....
    نوشته
    5,244
    حضور
    302 روز 2 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    356
    صلوات
    19636

    اشاره منظور چیست؟




    أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ‏ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ
    ‏ بِعَبْدٍ خَيْراً رَمَاهُ بِالصَّلَعِ فَتَحَاتُّ الشَّعْرُ عَنْ رَأْسِهِ وَ هَا أَنَا ذَا» علل الشرائع ؛ ج‏1 ؛ ص159

    امير المؤمنين عليه السّلام فرمودند: وقتى خداوند خيرى را براى بنده‏اى بخواهد قصد مى‏كند كه او اصلع شود پس موهاى جلو سرش مى‏ريزد و من مصداق اين معنا هستم.

       
    موهاى جلو سرش مى‏ريزد

    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۰۷ در ساعت ۱۰:۲۰
    درستکار آسوده است، بی گناه بی باک، خیانتکار ترسان و بدهکار هراسان است.
    امام حسین (ع)

    *************************************************
    منظور چیست؟

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    منظور چیست؟






    کارشناس بحث: استاد محسن



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1521



    نقل قول نوشته اصلی توسط اللیل والنهار نمایش پست ها
    أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ‏ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ
    ‏ بِعَبْدٍ خَيْراً رَمَاهُ بِالصَّلَعِ فَتَحَاتُّ الشَّعْرُ عَنْ رَأْسِهِ وَ هَا أَنَا ذَا» علل الشرائع ؛ ج‏1 ؛ ص159

    امير المؤمنين عليه السّلام فرمودند: وقتى خداوند خيرى را براى بنده‏اى بخواهد قصد مى‏كند كه او اصلع شود پس موهاى جلو سرش مى‏ريزد و من مصداق اين معنا هستم.


       
    موهاى جلو سرش مى‏ريزد

    بسم الله الرحمن الرحیم:
    با تحقیقی که انجام شد در این باره توضیح خاصی در روایات به چشم نخورد. با این حال آن چه از میان مطالعات مربوط به علم قیافه شناسی به دست می آید این است کسانی که دارای پیشانی بلند هستند یا که موهای جلو سرشان ریخته شده و درعربی به اصلع معروف اند نوعا افرادی هستند که دارای صفات کمال انسانی می باشند و این تشبیه حضرت ممکن است به این دلیل باشد.
    بنابر این،به طور معمول کسی که اصلع است نشان می دهد که دارای صفات نیک انسانی است.حتی در حديثي از مولای متقیان سلام الله علیه آمده است كه:
    "لَا تَجِدُ فِي أَرْبَعِينَ أَصْلَعَ رَجُلَ سَوْءٍ"(1) یعنی در ميان چهل تن مرد اصلع،مرد بدي نمي بيني .
    و در مقابل از انسان های کوسه مذمت شده است. زیرا این واقعیتی است که تاریخ آن را به اثبات رسانده است؛ چنان که قوم مغول و سردمداران ایشان از جمله چنگیزخان و تیمور لنگ نیز ازبک ‌ها و افاغنه، اغلب کوسه بودند. آقامحمد خان قاجار نیز مردی کوسه بود. خون ریزی و قتل و غارتی که توسط وی صورت گرفت، همانند قوم مغول، زبان زد اهل تاریخ است.
    با این حال هر حکم کلی استثنائاتی دارد وهستند در میان اصلع افرادی که ظالم یا در میان کوسه ها انسان هایی که اولیاء الله باشند. پس این یک قاعده فلسفی یا ریاضی نیست که قواعدش قابل خدشه یا استثناء نباشد.
    پی نوشت:
    1.شیخ صدوق،عیون اخبار الرضا علیه السلام،تهران،انتشارات جهان،سال 1378 قمری،چاپ اول،ج 2،ص 46

    ویرایش توسط محسن : ۱۳۹۳/۰۱/۲۸ در ساعت ۲۳:۵۴

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947



    چقدر یه حدیث میتونه عجیب باشه....واقعا چه خیری در کچلیه؟ منم از بچگی پیشونی بلند بودم و در 15 سالگی و یا کمتر موهام شروع به ریززش کرد اما انقدر با تیغ زدم این قسمت های جلو رو که دیگه تا ابد هم نمیریزه...من که هیچ قدرت تشخیصی ندارم ببینم چه خیری در کچل شدنه....بلکه مثل هر جوونی بیزارم از این زشتی حاصل شونده...وراه درمانشو هم گفتم....یعنی حتی اگر با تیغ به اندازه ی یک سانتی متر یا نیم سانتی متر قسمت جلو و کنار پیشانی را هر هفته بزنید و دو روز در میان هم سرخود را فقط با شامپوی خود بشویید دیگر محال است در دنیا حتی یک مرد هم کچل بشود...یادمه وقتی که داشتم کچل میشدم انقدری ناراحت بودم انقدری تمام دوستام مسخرم می کردن که دنیا رو سرم خراب می شد.....چقدر گریه کردم بدرگاه خدا تا چنین راهی رو نشونم داد والان هم موهام بیش از حد پرپشته و محاله تا آخر عمرم بریزه....این درمان ریزش مو رو برای هرکس می خواد موهاش نریزه و هم بعد از 2 سال در بیاد(برای کسی که تازه ریخته چند سانتی از جلوش) توصیه می کنم.........حالا چه خیری در اینه که کچل شیم نمی دونم....

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947



    البته شاید خیرش در اینه که فقر شدید زیبایی میاره باعث میشه انسان به درگاه خدا تضرع کنه و فقر و حقیر بودن خودشو ببینه و بخدا نزدیک شه.....چون من با این مسخره شدنهای شدید و همه جانبه خیلی بخدا نزدیک شدم......... اصلا فهمیدم که انسانی که طعم فقر شدیدی رو نچشه به درجه انسانیت و قرب الهی نخواهد رسید


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    کلا کارای هنری ....
    نوشته
    5,244
    حضور
    302 روز 2 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    356
    صلوات
    19636



    با سلام و خداقوت
    ببخشید یه سوال؟
    حال این فرد مسلمان باشد یا کافر فرقی نمی کند؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن نمایش پست ها
    "لَا تَجِدُ فِي أَرْبَعِينَ أَصْلَعَ رَجُلَ سَوْءٍ"(1) یعنی در ميان چهل تن مرد اصلع،مرد بدي نمي بيني .
    با تشکر
    ویرایش توسط اللیل والنهار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۹ در ساعت ۱۰:۰۹
    درستکار آسوده است، بی گناه بی باک، خیانتکار ترسان و بدهکار هراسان است.
    امام حسین (ع)

    *************************************************
    منظور چیست؟

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1521



    نقل قول نوشته اصلی توسط اللیل والنهار نمایش پست ها
    با سلام و خداقوت
    ببخشید یه سوال؟
    حال این فرد مسلمان باشد یا کافر فرقی نمی کند؟

    با تشکر
    بسم الله الرحمن الرحیم
    بحث بر سر این نیست که کچل بودن چه خیری دارد که اتفاقا طبع آدمی با طاسی سازگار نیست و کسی دوست ندارد که موهای سرش بریزد.علاوه داشتن موهای پر پشت و انبوه یکی از نشانه های کمال و سلامت بدن است و از زیبایی های ظاهری به شمار می رود، اگر چه هر گز کمال ذاتی نیست. اما مقصود روایت اشخاص طاس نیست، بلکه روایت نام اصلع را آورده و اصلع به کسی می گویند که جلو سرش کم مو بوده و به عبارتی دارای پیشانی بلند و فراخ بوده نه که به طور کامل طاس باشد.
    باید گفت که در علم قیاقه شناسی به تمام جزییات چهره انسان ها توجه و نتایج اعجاب آوری ارائه شده است. در این علم آمده است که اوصاف درونی انسان ها روی چهره ها تاثیر می گذارد و قیافه شناس می تواند تشخیص دهد که هر قالب و قیافه ای به طور معمول دارای چه خصوصیات اخلاقی و درونی و روانی است.پس اگر در باره بعضی از خصوصیت ها روایتی وجود داشته باشد نباید تعجب کرد یا خدای ناکرده به سخره گرفت که عاقبت خوبی ندارد.
    البته این یک قاعده کلی نیست که اگر کسی در فلان قالب و قیافه باشد، پس لزوما دارای اوصاف مثبت یا منفی است.
    این نکته بیشتر در باره مسلمانان است .اما در باره شخص کافری که با نا آگاهی کافر است این صفت می تواند جاری باشد.چه بسیارند انسان هایی که در نقاط دور زمین ساکن بوده و از دین حق بی خبرند ولی انسان های مهربان و صادقی هستند و انسان نا خود آگاه با دیدن چهره آن ها به درون پاک شان پی می برد.

    ویرایش توسط محسن : ۱۳۹۳/۰۲/۰۲ در ساعت ۱۸:۰۸

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    کلا کارای هنری ....
    نوشته
    5,244
    حضور
    302 روز 2 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    356
    صلوات
    19636



    با سلام خداقوت
    خیلی ممنون از توضیحات شما
    یا حق

    درستکار آسوده است، بی گناه بی باک، خیانتکار ترسان و بدهکار هراسان است.
    امام حسین (ع)

    *************************************************
    منظور چیست؟

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    بابا خداوکیلی این سخنه ، حدیثه چیچیه؟
    اصلا شان نزولش چیه که امیرالمومنین(ع) همچین چیزی رو گفته؟
    اون اخرش که گفته من مصداقش هستم یعنی امیرالمومنین(ع) هم این شکلی بوده اند؟

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1521



    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    بابا خداوکیلی این سخنه ، حدیثه چیچیه؟
    اصلا شان نزولش چیه که امیرالمومنین(ع) همچین چیزی رو گفته؟
    اون اخرش که گفته من مصداقش هستم یعنی امیرالمومنین(ع) هم این شکلی بوده اند؟
    بسم الله الرحمن الرحیم:
    باید گفت سخنان اولیای خدا به طور معمول شان نزولی دارد خصوصا اگر در مقام پاسخ یا رفع شبهه ای باشد. ولی با توجه به فراوانی روایات صادره از بزرگان دین،نمی توان دقیقا معلوم کرد که این حدیث به چه دلیل بیان شده یا شان نزول آن چه بوده است.
    با این حال مطابق با روایاتی که در باره سیما و شمایل ظاهری مولای متقیان مطالبی دارد غیر از سخنانی که حضرت در باره چهره و اندام خود فرمودند به این امر اشاره شده است که مولای متقیان سلام الله علیه دارای پیشانی بلندی بودند. و به طور طبیعی افرادی از پیشانی بلندی بر خور دارند، انسان های با هوش و مهربانی هستند.
    سخن دیگر این که امکان دارد دشمنان حضرت در صدد شماتت آن امام بزرگوار بودند و به این خیال که دارند نقطه ضعفی را پر رنگ می کنند،حرف هایی زدند که شایسته مقام امام نبوده است. پس حضرت در مقام پاسخ، این عبارات را بر زبان پاک خود راندند تا جواب طعنه های احتمالی را داده باشند. و الله العالم
    اما وظیفه ما شیعیان این نیست که وقت خود را در جستجوی این مطالب صرف کنیم که چرا حضرت این سخنان را بیان کرده اند و در پی آن تعجب کنیم!بلکه لازم است کتاب نهج البلاغه مولای متقیان سلام الله علیه را که اوقیانوس از معارف الهی است، بخوانیم و مطالب و توصیه های نورانی اش را به گوش جان سپرده رفتار و کردار خود را الهی کنیم.

    ویرایش توسط محسن : ۱۳۹۳/۰۲/۰۴ در ساعت ۱۷:۲۳

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود