صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عام و کلی

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369

    اشاره عام و کلی




    سلام. گفته می شود امور عام استثناء می تواند وجود داشته باشد ولی در امور کلی نه.

    لطفا بر اساس منابع بفرمایید:

    1.تعریف دقیق عام و کلی، و تفاوتشان چیست؟

    2.چرا عام می تواند استثناء داشته باشد ولی کلی نمی تواند؟

    3.آیا استثناء به معنای یک درصد بسیار ناچیز است، یا می تواند موارد بسیار زیاد و درصد بالایی هم باشد؟

    با تشکر
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۶/۲۶ در ساعت ۰۳:۲۵

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    عام و کلی






    کارشناس بحث: استاد طاها

    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۳/۰۱/۲۷ در ساعت ۱۰:۴۹


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    سوال شما ربط مستقیمی به مباحث دینی ندارد. با این حال به نظر میرسد اگر این دو کتاب را مطالعه فرمایید بتوانید اطلاعات خوبی درباره این دو مفهوم به دست آورید:

    منطق مظفر : http://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/16463

    اصول فقه مظفر: http://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/15604

    این دو کتاب را مطالعه فرمایید و اگر سوالی داشتید مطرح فرمایید.

    در پناه حق

  7. صلوات ها 4


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369



    با عرض سلام و خسته نباشید.

    کارشناس گرامی در سایت و از کارشناس پرسیدیم تا پاسخ را بگیریم نه اینکه به جای دیگر ارجاع شویم. ضمن اینکه شما حتی شماره صفحه هم نمی دهید که جواب کدام سؤال من در کدام صفحه است.

    پرسش من ربط به مباحث دینی هم دارد. ابتدا خواستم این مقدمه روشن شود تا بعد آن را طرح کنم.

    خواهشمندم فعلا به این سؤالات، بدون ارجاع، پاسخ بفرمایید تا به مصداقهای دینی آن نیز برسیم.

    با تشکر

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    اصطلاح کلی عمدتا اصطلاحی رایج در منطق و فلسفه است که شامل انواعی از کلی ها میشود و هر یک معنای خاص خود را دارند اما کاربرد بیشتر آن، کلی مفهومی است یعنی به مفهومی گفته میشود که میتواند بر افراد متعددی اطلاق شود به عنوان مثال واژه انسان دارای مفهومی است که شامل تک تک افراد بشری میشود.( شرح منطق مظفر/محمدی/ج1/ص132 : http://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/16463)

    اصطلاح عام نیز عمدتا در فقه و اصول فقه کاربرد دارد و تا حدودی همان معنای کلی مفهومی در منطق را داراست البته گاه این مفهوم عام در یک جمله بکار میرود مثلا گفته میشود «انسان را باید احترام نمود». در این گزاره همانطور که انسان عام است به حکمی که در این قضیه بیان شده است یعنی احترام به انسان نیز حکم عام گفته میشود. معمولا در اصول فقه وقتی عام گفته میشود کاربرد یک لفظ مراد نیست بلکه مراد حکم عام است. (ترجمه اصول فقه مظفر/شیروانی/ج1/ص243 : http://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/15604)

    از این تعاریف تفاوت آنها نیز تا حدودی روشن میشود: کلی ناظر به یک لفظ و مفهوم آن است و عام ناظر به گزاره و حکم مذکور در آن است.

    از این تفاوت روشن میشود که چرا استثناء به عام تعلق دارد نه کلی زیرا استثناء در جایی کاربرد دارد که حکمی بر موضوعی بار شده باشد و بخواهیم گروهی را از این حکم خارج بداینم. مثلا ابتدا گفته میشود انسان را باید احترام نمود و بعد کسی استثناء را به این شکل بیان کند: البته غیر از انسانهایی که احترام خود را نگه نداشته اند.

    استثناء به خودی خود میتواند از یک درصد تا 99 درصد را شامل شود اما از انجا که بیان یک حکم عام و سپس استثنای بسیار زیاد نوعی کار بیهوده و غیرحکیمانه است گفته میشود انسان عاقل نباید مرتکب تخصیص اکثر شود یعنی ابتدا حکم عامی را بیان کند و سپس مثلا هفتاد درصد آنها را از این حکم خارج کند بلکه حکیمانه این است که آن هفتاد درصد را به صورت عام بیان کند و آن سی درصد را از آن استثناء نماید.

    منتظر طرح سوالات دینی مرتبط با این مباحث هستیم.

    در پناه حق


  11. صلوات ها 4


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369



    سلام. ممنون مصداق دینی سؤالم رو به زودی مطرح می کنم.

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  13. صلوات


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369



    با سلام.

    اکنون به بحث مصداقی این مبحث می رسیم.

    سؤال این است که آیا بخش رنگی در آیات ذیل، مصداق امور عام هستند و استثناء پذیرند:

    فَلاَ تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَلاَ أَوْلاَدُهُمْ إِنَّمَا يُرِيدُ اللّهُ لِيُعَذِّبَهُم بِهَا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَتَزْهَقَ أَنفُسُهُمْ وَهُمْ كَافِرُونَ

    بقره 55

    الأَعْرَابُ أَشَدُّ كُفْرًا وَنِفَاقًا وَأَجْدَرُ أَلاَّ يَعْلَمُواْ حُدُودَ مَا أَنزَلَ اللّهُ عَلَى رَسُولِهِ وَاللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

    بقره 97

    مَّا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِكَ وَأَرْسَلْنَاكَ لِلنَّاسِ رَسُولًا وَكَفَى بِاللّهِ شَهِيدًا

    نساء 79

    أَرَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ فَذَلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ وَلَا يَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ

    ماعون 1 الی 3

    وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ

    شوری 30

    وَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ ضُرٌّ دَعَا رَبَّهُ مُنِيبًا إِلَيْهِ ثُمَّ إِذَا خَوَّلَهُ نِعْمَةً مِّنْهُ نَسِيَ مَا كَانَ يَدْعُو إِلَيْهِ مِن قَبْلُ وَجَعَلَ لِلَّهِ أَندَادًا لِّيُضِلَّ عَن سَبِيلِهِ قُلْ تَمَتَّعْ بِكُفْرِكَ قَلِيلًا إِنَّكَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ

    زمر 8 (در این آیه دو بحث فراموش کردن بعد از دعای زمان اضطرار و شریک قرار دادن برای خدا با هدف گمراه نمودن از راه خدا مد نظر است)

    فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ

    فجر 15 و 16

    وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ الَّذِينَ يُكَذِّبُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ وَمَا يُكَذِّبُ بِهِ إِلَّا كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ

    مطففین 10 الی 14 (در این آیات هم معتد اثیم بودن تکذیبگران مدّ نظر است و هم اینکه هر وقت آیات را بشنوند آنرا اساطیر پیشینیان می دانند)

    إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَالَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ قُلُوبُهُم مُّنكِرَةٌ وَهُم مُّسْتَكْبِرُونَ

    نحل 22

    وَقَالُوا مَا هِيَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا نَمُوتُ وَنَحْيَا وَمَا يُهْلِكُنَا إِلَّا الدَّهْرُ وَمَا لَهُم بِذَلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ

    جاثیه 24

    وَإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ مَّا كَانَ حُجَّتَهُمْ إِلَّا أَن قَالُوا ائْتُوا بِآبَائِنَا إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ

    جاثیه 25

    وَقَالُوا نَحْنُ أَكْثَرُ أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ

    سباء 35

    وَمَا مَنَعَ النَّاسَ أَن يُؤْمِنُواْ إِذْ جَاءهُمُ الْهُدَى إِلاَّ أَن قَالُواْ أَبَعَثَ اللّهُ بَشَرًا رَّسُولًا

    اسراء 94

    كَلَّا بَل لَّا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَّمًّا وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا

    فجر 17 الی 20

    لَا يَسْأَمُ الْإِنسَانُ مِن دُعَاء الْخَيْرِ وَإِن مَّسَّهُ الشَّرُّ فَيَؤُوسٌ قَنُوطٌ وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ رَحْمَةً مِّنَّا مِن بَعْدِ ضَرَّاء مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ هَذَا لِي وَمَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً وَلَئِن رُّجِعْتُ إِلَى رَبِّي إِنَّ لِي عِندَهُ لَلْحُسْنَى فَلَنُنَبِّئَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِمَا عَمِلُوا وَلَنُذِيقَنَّهُم مِّنْ عَذَابٍ غَلِيظٍ وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأى بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاء عَرِيضٍ

    فصلت 49 الی 51

    وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى

    طه 124

    با تشکر


    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    992
    حضور
    22 روز 22 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2216



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    سؤال این است که آیا بخش رنگی در آیات ذیل، مصداق امور عام هستند و استثناء پذیرند:...
    با سلام.
    اين گزاره‌ها برخي عامّ مي‌باشند و برخي کلّي،

    و درست است که مي‌توانند استثنا داشته باشند ولي براي تخصيصِ يک عام بايد دليل داشته باشيم،

    اگر دليلي براي تخصيصِ عام نيافتيم يا حتّي شکّ کرديم که مخصّصي براي آن وجود دارد يا نه، أصالة العموم جاري مي‌شود و حقّ نداريم بدون دليل، آن عام يا کلّي را استثنا بزنيم.

    و الله يقول الحقّ و هو يهدي السّبيل.


  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    اکنون به بحث مصداقی این مبحث می رسیم
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    دوست عزیز سوال اعتقادی شما چیست لطفا مشخصا بگویید آیا مثلا محتوای این آیات با مباحث اسلامی در تنافی است و یا.... ؟ اینکه در کدام آیه کلی آمده یا حکم عام و استثنا کجاست یک بحث ادبی است. لطفا سر اصل مطلب بروید و سوال اعتقادی خود را مطرح کنید.

    در پناه حق
    سوال دینی شما

  19. صلوات ها 3


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    دوست عزیز سوال اعتقادی شما چیست لطفا مشخصا بگویید آیا مثلا محتوای این آیات با مباحث اسلامی در تنافی است و یا.... ؟ اینکه در کدام آیه کلی آمده یا حکم عام و استثنا کجاست یک بحث ادبی است. لطفا سر اصل مطلب بروید و سوال اعتقادی خود را مطرح کنید.

    در پناه حق
    سوال دینی شما

    با سلام. بنده نمی دانم سؤال اعتقادی محسوب می شود یا قرآنی! ولی صورت مسئله بسیار روشن است! بحث عام و کلی هم باید مرتبط به همین باشد!

    از همان آیه اول سؤالات شروع می شود:

    آیا اموال و اولاد کافران فقط برای عذاب کافران در دنیا و مرگ به حال کفر است؟(توبه:55)

    آیا شدیدترین کافرها و منافقها، عربها هستند؟(توبه 97)

    آیا هر مصیبتی به ما می رسد از خودمان است؟(نساء:79 و شوری:30)

    آیا هر کس دین را تکذیب کرد، یتیم را می راند و فقیر را غذا نمی دهد؟(ماعون 1 الی 3 و مشابه: فجر17 الی 20)

    آیا انسان همیشه در حال اضطرار دعا می کند و بعد از یاری خدا، برای خدا شریک قرار می دهد؟ آیا این شریک قرار دادن همیشه با هدف گمراه کردن از راه خدا است؟(زمر:8)

    آیا انسان هر وقت نیکی ببیند، می گوید پروردگارم مرا گرامی داشت و هر وقت بدی ببیند، می گوی پروردگارم به من توهین کرد؟(فجر 15 و 16)

    آیا تمامی منکرین قیامت، متجاوز گناهکار هستند؟ آیا همگی آنها، آیات قرآن را اسطوره می دانند؟(مطففین 10 الی 14)

    آیا منکرین حیات پس از مرگ، همه قلبهای انکارگر داشته و استکبار می ورزند؟(نحل:22)

    آیا منکرین معاد فقط ظن و گمان علیه آن دارند؟(جاثیه:24)

    آیا کافران وقتی آیات را شنیدند، تنها چیزی که گفتند درخواست بازگشت اجدادشان به حیات بود؟(جاثیه:25)

    آیا تنها جواب کافران توسل به برتری مال و اولاد و بعید دانستن عذاب بود؟(سباء:35)

    آیا تنها دلیل کافران برای ایمان نیاوردن به هدایت الهی، بشر بودن پیامبران بود؟(اسراء:94)

    آیا انسان همیشه وقتی بعد از التماسهای بسیارش، خدا به او نعمت داد، می گوید این از خودم بود و بازگشت به خدا را بعید و در صورت وقوع همراه با نعمت می داند؟(فصلت49 الی 51)

    آیا هرکس از ذکر خدا روی برگردانده، روزی او تنگ گشته؟(طه124)

    اگر پاسخ سؤالات فوق همگی منفی است، پس آیا قبول دارید که اینجا بیان امری عام در کار است؟ اگر مواردی را با پاسخ مثبت همراه می دانید، که به معنای کلی بودن است، بفرمایید تا ببینیم مثال نقض دارند یا خیر.


    فکر نمی کنم سؤالم غیر دینی باشد!

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود