صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اعجاز عددي قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518

    اعجاز عددي قرآن




    قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَن يَأْتُواْ بِمِثْلِ هَـذَا الْقُرْآنِ لاَ يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً [الإسراء : 88]
    ( اي پيامبر بگو كه اگر جني ها و انسان ها براي فراهم آوردن كتابي همچون قرآن دست به يكي كنند نمي توانند همانند آن را بياورند هر چند برخي با برخي ديگر همكاري نمايند.)

    از نظر دانشمندان و خردورزان در مورد معجزه بودن قرآن از اين جهت كه كلام خداوند دانا و بي همتاست ترديدي وجود ندارد. خداوندي كه عالم به ماكان و مايكون است و هي
    چگونه حد و مرزي براي علم او وجود ندارد.
    اما براي تقويت باور ايمان آوردگان و تذكر به غفلت زدگان و اتمام حجت بر منكران و راهنمايي حقيقت طلبان قطره هاي اندكي از اقيانوس اعجاز كلام خداوند را ياداوري مي نماييم. با ياد آوري اين موضوع كه قرآن برنامه اي ابدي براي اصلاح انديشه ،گفتار ،كردار و تمامي امور متعلق به خانواده و جامعه است به عبارت ديگر قرآن شامل : بينش ، منش ، روش ، نيايش و خيزش است.

    البته آگاهي از تمامي مساييل مربوط به "ناسخ و منسوخ ، محكم و متشابه ، عام و خاص ،مطلق و مقيد و اعجاز " آن در تمامي ابعاد و حتي حفظ و فهم و برداشت صحيح از آن به شرطي مفيد و كارساز خواهد بود كه به عنوان راهنماي ايمان و انديشه و رفتار و تنظيم روابط خانوادگي ، اجتماعي ، سياسي و فرهنگي وغيره مورد توجه قرار بگيرد و تعاليم تعاليبخش آن به اجرا نهاده شود.

    قرآن از نظر عددي ، فصاحت و بلاغت ، علوم طبيعي ، انسان شناسي و معجزه است و لازمه ايمان به معجزه بودنش ايمان به حقانيت و عمل به رهنمود ها و بكار بستن قوانين آن است.
    اعجاز عددي قرآن
    الف : اعجاز عددي و رياضي.
    با توجه به اينكه آيات قرآن در طول بيست و سه سال نازل شده و پيامبر بزرگوار اسلام امّي بوده و خواندن و نوشتن نمي دانسته اعجاز عددي و هماهنگي ميان اين مصطلحات به غير از حقانيت تعاليم نوراني قرآن چه معنا ي ديگري مي تواند داشته باشد.؟
    رديف
    كلمه و واژه
    تعداد
    كلمه و واژه
    تعداد
    توضيح
    1
    حياة(زندگي)
    145
    موت (مرگ)
    145

    2
    عمل صالح(كار نيك)
    167
    سيئات(كاربد)
    167

    3
    دنيا
    115
    آخرت
    115

    4
    ملايک
    88
    شيطان
    88

    5
    محبت
    83
    اطاعت
    83

    6
    شدت(سختی)
    102
    صبر
    102

    7
    جهر( أشکار)
    16
    علانيه (آشكار)
    16

    8
    ابليس
    11
    استعاذه
    11

    9
    جهنم و مشتقات
    77
    جنت و مشتقات
    77

    10
    مجازات
    117
    مغفرت
    234
    دو برابر
    11
    نور و مشتقات
    24
    ظلمت ومشتقات
    24

    12
    قل(بگو)
    332
    قالوا (گفتند)
    332

    13
    شهر (ماه)
    12

    به اين موضوع كه سال 12 ماه است اشاره دارد.
    14
    يوم(روز)
    365

    به تعداد روزهاي سال اشاره دارد.


    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۱/۱۲ در ساعت ۲۰:۰۷
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    133
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    791



    با سلام خدمت REZA دوست خوب و محترم

    از حضور سبزتون در بخش قرآن و تفسير خوشحالم و اميدوارم با حضور مستمر خود دوستان قرآنيتون رو بهرمند كنيد .

    همينطور كه شما فرموديد :

    از نظر دانشمندان و خردورزان در مورد معجزه بودن قرآن از اين جهت كه كلام خداوند دانا و بي همتاست ترديدي وجود ندارد.

    اما بايد توجه داشت كه بزرگان علوم قرآني و تفسير هر اعجازي را به قرآن نسبت نمي دهند .

    معمولا براي تفسير قرآن و يا نسبت اعجاز به ابعاد مختلف قرآن نيازمند دليل قرآني و يا روايي هستيم .

    بنابر اين با مقايسه چند كلمه كه در بعضي از آنها هم ممكن است با اغماض بتوانيم رابطه اي بيابيم نمي توانيم حكم به اعجاز در آن مورد نموده بعد هم تعميم بديم و بگيم كه در تمام موارد چنين اعجازي وجود دارد .

    البته ما شكي در اشراف خداوند بر تمام كلمات و واژه هاي قرآن نداريم و مي دانيم كه اگر خداوند مي خواست نسبت به بكار بردن تعداد كلمات هم اعجازي را بنماياند ، مي توانست ؛ اما اين مطلب از طريق آيات و روايات به ما نرسيده .

    بنابر اين ما ميتوانيم اين مطلب را در حد برداشت خود از قرآن مطرح كنيم ؛ نه در حد اعجازهاي قرآن كه خود قرآن به آن تحدي نموده است .

    موفق باشيد .


  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    تساوی عددی و هماهنگی رقمی و تناسب در موضوعات قرآن، موضوعی است که قدرت بشری از دریافت دقیق آن ناتوان بوده و از توضیح کامل وبیان آن در می ماند. به عنوان نمونه تعدادی از تناسبهای عددی آیات قرآن را بیان می نمائیم.

    اجر
    واژه(اجر: مزد): 108 بار در قرآن آمده و به همین اندازه واژه (فعل: کار) آمده است.

    جزاء
    کلمه(جزاء: پاداش- کیفر) 117 بار در قرآن به کار رفته و (مغفرت)334 بار. پس آمرزش دو برابر کیفر به کار رفته است!

    ابلیس
    در قرآن لفظ ابلیس 11 بار آمده و عیناً به همین تعداد، یعنی 11 بار، فرمان به استعاذه (پناه بردن به خدا) تکرار شده است.

    آیات
    واژه ( آیات: نشانه ها) 382 بار در قران آمده وبا توجه به اینکه واژه ( الناس:مردم) 241 بار و (الملائکة: فرشتگان)86 بار و (عالمین: جهانیان) 73 بار در قرآن بکار رفته، کلمه(آیات) به اندازه مجموع واژه های (ناس- ملائکه و عالمین) به کار رفته است.

    ایمان
    (ایمان) و مشتقات آن 811 بار در قرآن به کار رفته و لفظ (علم) و مشتقات آن 782 بار و مترادف (علم) یعنی(معرفت) با مشتقاتش 29 مرتبه در قرآن آمده است. در نتیجه (علم ) و(معرفت) و مشتقات آن دو، مجموعاً 811 بار تکرار شده اند که مساوی با لفظ (ایمان) به کار رفته اند.

    بِرّ
    لفظ برّ( نیکی) و تمام مشتقاتش 20 بار در قرآن آمده که با واژه (ثواب) و مشتقاتش برابر است.

    جحیم
    کلمه جحیم( دوزخ) 26 بار در قرآن تکرار شده که برابر با لفظ عقاب (کیفر) می باشد.

    حرث
    واژه حرث( کشت)14 بار در قرآن آمده، و به همین اندازه واژه زراعت ( کشاورزی) به کار رفته است.

    دنیا و آخرت
    کلمه (دنیا) در قرآن 115 بار به کار رفته و واژه (آخرت) نیز عیناً 115بار در قرآن آمده است.

    رسل
    واژه (رسل) 368 بار تکرار شده و واژه نبی 75 بار ، بشیر18 بار و نذیر 57 بار که مجموع ارقام مذکور 518 مرتبه است. جای شگفتی است که این عدد با تعداد مواردی که اسامی پیامبران آمده برابراست. یعنی اسامی پیامبرن الهی ( آدم- نوح – موسی و...) نیز 518 بار در قرآن به کار رفته است.

    صیام
    واژه (صیام: روزه) و (صبر: شکیبایی) و (درجات: بیمناکی) و (شفقت: مهربانی) هر کدام 14 بار در قرآن آمده است.

    عقل
    کلمه (عقل) و مشتقاتش 83 بار در قرآن آمده و با موارد به کار رفته واژه (نور) در قرآن برابر است .

    محبت
    واژه (محبت ) و مشتقاتش 83 بار در قرآن آمده که به همین تعداد واژه ( طاعت : فرمانبرداری ) در آیات وجود دارد .

    لسان
    کلمه ( لسان: زبان) 25 بار در قرآن آمده است که با تعداد ( موعظه: پند و اندرز) برابر است.
    مطالب فوق برگرفته از کتاب (اعجازعددی قرآن) متعلق به عبدالرزاق نوفل می باشد.
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۱/۱۷ در ساعت ۰۱:۰۶
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    133
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    791



    با سلام خدمت سرور خوب و عزيز جناب REZA

    زحمات حضرتعالي در پيگيري مباحث قرآني ستودني است.

    دعاي زيبايي كه در امضاي خودتان قرار داده ايد نيز حاكي از آزاد انديشي شماست كه نمي خواهيد هيچ چيزي را چشم و گوش بسته بپذيريد. و قضاوتتان را بر اساس شناخت صحيح انجام مي دهيد.

    دوست محترم اگر بعضي از اين آماري را كه شما نقل كرده ايد اشتباه باشد ، فكر نمي كنيد كه برنامه اعجاز عددي شما ناقص خواهد بود . و يا اگر عده اي اين آمار را طبق دلخواه خود با واژه ها ي ديگري بسنجند و نتيجه اي خلاف آنچه شما گرفته ايد بدست آورند چه نتيجه اي از اين اعجاز بدست مي آيد .

    همانطور كه قبلا نيز گفتم تك تك كلمات قرآن با حكمت كنار يكديگر قرار گرفته اند چرا كه قرآن آفريده شخص حكيم است و حتي تعداد كلمات قرآن نيز بي حكمت نيست ؛ اما چه حكمتي دارد ؟ چه ارتباطي با يكديگر دارند ؟كم و زياد بودن واژه هاي مترادف و يا متضاد بيانگر چه مطلبي است ؟ و آيا اين تساويها يا چند برابر بودن بعضي كلمات ؛ گوياي حكمي يا مطلب مهمي است ؟ همه اين موارد در راستاي تفسير قرآن قرار دارد كه بدون داشتن مدرك قرآني يا روايي تفسير به راي خواهد بود و از ديدگاه تمام مسلمين تفسير به راي مردود است.

    بله مي توان آن را در قالب برداشت از قرآن مطرح كرد . كه البته در اين صورت ما چيزي را به قرآن تحميل نكرده ايم و ديگران نيز مي توانند برداشتي غير از برداشت ما داشته باشند .

    موفق باشيد .


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    در قرآن کريم وجوه متعددي از اعجاز وجود دارد؛
    از جمله اعجاز در بلاغت و موضوعات آن، آگاهي دادن از غيبت، بيان قضاياي علمي، و همچنين اعجاز عددي که عبارت از نظم در تعداد کلمات و حروفي است که براي مفهومي مشخص بيان شده است. به عنوان مثال در قرآن کريم؛

    لفظ «ساعت» 24 بار به تعداد ساعات روز؛ لفظ «شهر = ماه» 12 بار به تعداد ماه‌هاي سال؛ لفظ «روز» 365 بار به تعداد روزهاي سال شمسي؛ لفظ «عزم» 5 بار به تعداد پيامبران اولوالعزم؛ لفظ نماز 5 بار به تعداد نمازهاي روزانه، لفظ «طواف» 7 بار به تعداد طواف واجب به دور کعبه؛ از جمله تطابق‌ها، تطابق بين عدد کلماتي که به لحاظ مفهومي موافق يا معکوس يکديگرند؛ مثلاً:
    کلمة «حيات» 145 بار، در مقابل «موت» 145 بار؛
    کلمة «دنيا» 115 بار، در مقابل «آخرت» 115 بار؛
    کلمة «ملائکه» 84 بار، در مقابل «شياطين» 84 بار؛
    کلمة «حَرّ = گرما» 4 بار، در مقابل «برد = سرما» 4 بار؛ کلمة «ايمان» 11 بار در مقابل «کفر» 11 بار، به کار رفته است.

    اين اعجاز به واسطة وجود سرّي است که خداوند متعال آن را در حروف و اعداد قرار داده است. وضع نخستن حروف، ابداع خداوندي است که آن را قالب و ظرف حقايق نوراني و کتاب‌هاي آسماني قرار داده و از باب اهميت موضوع به آنها سوگند ياد نموده و فرموده است: «الم، الر، المص، ن، ق ...» و آيات ديگري از اين‌گونه که در آغاز سوره‌ها وجود دارد.

    امام رضا(ع) در روايتي مي‌فرمايند:
    «اوّلين ابداع و خواست و مشيت خداوند، حروف است که آن‌را اصل هر چيز، دليل هر سند، و فصل کنندة هر دشواري قرار داد و به وسيلة آن همه چيز ـ از اسامي حق و باطل يا فعل و مفعول، يا معني و غير معني، ... ـ را از يکديگر جدا نمود».2
    اعجاز ديگر، اعجاز عددي است که اهميت آن از اهميت حروف کمتر نيست، و در نظام آفرينش به صورت متوازن وجود دارد. خداوند متعال مي‌فرمايد:
    إنّا کلّ شيءٍ خلقنهٰ بقدرٍ.3

    ما که هر چيزي را به اندازه آفريده‌ايم.
    و مي‌فرمايد:
    و أحصٰي کلّ شيءٍ عدداً. 4

    و [خداوند] هر چيزي را به عدد شماره کرده است.
    و پوشيده نماند که بين حروف و اعداد، رابطه وجود داشته، اعداد سرّ حروف و حروف سرّ افعال‌اند و به هر وسيلة آن آسمان‌ها و زمين برپا شده است. خداي تعالي موجود را با کلمة «کن في***» آفريده که مرکب از هفت حرف و معروف به «حروف تکوين» است.

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    بعد از توضيحي که دربارة اعجاز عددي و اهميت آن داده شده در اينجا لازم است مقايسه‌اي ميان اعجاز عددي قرآن کريم و اهل بيت(ع) انجام داده و کيفيت بروز اعجاز عددي در اهل بيت(ع) را يادآوري کنيم. از جمله اين موارد اعجاز عبارتند از:


    يا: «عليٌ صراط حقٍّ نمسکه؛ علي(ع) راه حق است که به آن تمسک مي‌جوييم».






    پس مانند آنچه که دربارة قرآن کريم ديديم، اعجاز عددي در مورد عترت پاک رسول خدا(ص) نيز بارز است. اگر در اسامي اصحاب کساء ـ يعني حضرات محمد(ص)، علي(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسين(ع) ـ دقت کنيم درمي‌يابيم که از 19 حرف ترکيب يافته است که مطابق تعداد حروف آية بسمله «بسم‌الله الرحمن الرحيم» ـ خلاصه قرآن کريم ـ مي‌باشد.

    از امام علي(ع) نقل شده است که فرمودند:
    «همة علوم در کتاب‌هاي آسماني چهارگانه مندرج و علوم آنها در قرآن است. علوم قرآن در فاتحه الکتاب، علوم فاتحه در «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم و علوم بسمله در باي بسم‌الله است و من نقطة زير باء هستم».6

    به عبارت ديگر همچنان‌که علوم در قرآن کريم و در بسمله جمع شده، در امام علي(ع) نيز گرد آمده است.
    ابن مسعود مي‌گويد:
    همانا قرآن بر هفت حرف نازل شده، که هر حرفي از آن داراي ظاهر و باطني است و حقاً، ظاهر و باطن آن نزد علي‌بن ابي‌طالب مي‌باشد.

    و اين تطابق موجود بين حروف بسمله و عترت پيامبر(ص) بر وجود تعادل و تساوي در تمسک به آن دو دلالت مي‌کند. پس همچنان‌که فرد مؤمن به وسيلة بسمله خود را از شرّ اجنّه و شياطين و هر چيز ناپسندي محافظت مي‌نمايد، به همين ترتيب خود را به واسطة تمسک به اسامي مبارک اصحاب کسا مصونيت مي‌بخشد.

    اين مطلب را روايات ما تأييد و بيان مي‌کند که خداي تعالي به هر پيامبري نام‌هاي معصومين پنج‌گانه را آموخت تا در دشواري‌ها و خطرات به ايشان متوسل شوند؛ مانند: نوح نبي(ع) که درون کشتي لوحي قرار داد. که بر روي آن کف دستي با پنج انگشت آن کشيده شده و بر هر انگشت نام‌هاي اصحاب کسا(ع) يعني: محمّد، ايليا، فاطمه، شبّر و شبير ـ نقش بسته و در وسط دست اين جمله نوشته بود:

    «اي خدا و اي ياور من؛ به واسطة لطف و رحمت خويش و به [حقّ] اين نفوس مقدس دستم را بگير. اينان همگي بزرگان و گرامياني هستند که تو به خاطر ايشان عالم را آفريده‌اي. خداوندا، به برکت اسامي اينان مرا ياري نما، و تو يکتاي توانا بر هدايت من به سوي حق و حقيقتي».

    و در بيان اهميت عدد 19 آنکه بعضي از امامان(ع) در امور خود آن را به کار مي‌گرفته‌اند. از امام علي(ع) روايت شده که آن حضرت(ع) درجنگ‌ها به همراه خود نقشی را حمل مي‌کردند که در محيط دايرة آن حروف بسمله در 19 خانه و به ازاي هر خانه نامي از نام‌هاي نيکوي خداوند قرار داده شده بود که با آن حروف آغاز مي‌شد. و آن حضرت اين را در خط مقدم سپاه حمل مي‌نمودند و به وسيلة آن به خداوند توسل مي‌جستند تا بر دشمنان غلبه يابند.

    همچنين روايت شده، آن هنگام که عطش بر امام حسين(ع) و اصحابش غلبه يافت، آن حضرت(ع)، نيزه‌اي برگرفت و پشت خيمه‌ها 19 خط به سمت قبله کشيد و آن را حفر نمود، در اثر آن چشمه آبي جوشيد که از آن نوشيدند و سپس از بين رفت و اثري از آن باقي نماند. در اينجا مي‌پرسيم؛ چرا آن حضرت(ع) فقط 19 خط کشيدند و نکتة قابل توجه آنکه تعداد این خط‌ها براي مورخ داراي اهميت بوده که آن را نقل کرده است.


    آن راهب عرضه داشت: اسامي خدا زياد است امّا آنچه که به طور حتم سائلش را ردّ نمي‌کند، هفت تاست.
    امام کاظم(ع) فرمودند: «هر تعداد از آنها را که می‌دانی برايم بازگو».
    راهب پاسخ داد: به خدا سوگند، هيچ يک از آنها را نمي‌دانم...

    محدث قمي مي‌گويد:
    «مقصود از اسماء هفت‌گانه، همة معصومين(ع) هستند. زيرا نام‌هاي گرامي ايشان از آن فراتر نيست و آن عبارت است از: «محمد، علي، فاطمه، حسن، حسين، جعفر و موسي» عليهم‌السلام. و بنابراين تأويل «السبع‌المثاني» در اين آية شريفه مشخص مي‌شود:
    «و لقد آتينٰک سبعاً من المثاني و القرآن العظيم؛7 و به راستي به تو [پيامبر] سبع‌المثاني و قرآن بزرگ را عطا کرديم».

    عدد هفت داراي اسرار عظيمي است که در آسمان‌ها و زمين‌هاي هفت‌گانه، تعداد روزهاي هفته، تعداد طواف دور کعبه و تعداد نام‌هاي امامان(ع) ظهور يافته است»8. 9
    1. اگر حروف مقطّعه قرآن کريم را که در آغاز برخي از سور آن مانند «الم، کهيعص، الر،...» آمده است، جمع و حروف تکراري را حذف کنيم، جمله‌اي کامل و معني‌دار به دست مي‌آيد که عبارت است از : «صراط عليٍّ حقٌّ نمسکه؛ راه اميرالمؤمنين ـ علي(ع) طريق حق است که ما به آن تمسک مي‌جوييم». 2. کلمة «کساء» و مشتقّات آن 5 بار [در قرآن کريم] آمده است، به تعداد اصحاب کسا که عبارتند از: حضرات «محمد(ص)، علي(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسين(ع)». براي آگاهي بيشتر در اين باره به حديث شريف کسا رجوع کنيد.5 3. کلمات «امام»، «خليفه»، «وصية»، «عصمت»، «آل» و مشتقات آنها 12 بار به تعداد امامان دوازده‌گانه اهل‌بيت(ع) به کار رفته است. 4. کلمه «شيعه» و مشتقات آن 12 بار، نشان دهندة حقانيت مذهب تشيع در پيروي از امام «علي‌بن ابي‌طالب»(ع) که تعداد حروف اسم شريفش 12 است، مي‌باشد. همچنين است القاب آن بزرگوار مانند: «اميرالمؤمنين»، «العرو\الوثقي»، «الصّديق الأکبر» و «يتلوه شاهد منه» که هر يک از آنها از 12 حرف ترکيب يافته است. و اين عدد 12 بر کلمة توحيد: «لااله‌الا‌الله»، کلمة نبوت: «محمّدٌ رسول‌الله» و کلمة ولايت «علي خليفة محمد» منطبق است. 6. در روايتي آمده است که امام کاظم(ع) به راهبي فرمودند: «خداوند، چند اسم دارد که اگر به وسيلة آنها خوانده شود، ردّ نمي‌شود؟»
    ماهنامه موعود شماره 94
    سيد حسين نجيب محمد / مترجم: ابوذر ياسري

    پي‌نوشت‌ه
    ا:
    1. مصابيح الانوار، ج 1، ص 435.
    2. رضوان فقيه، الکشوف في علم الحروف، ص 18.
    3. سورة قمر (54)، آية 49.
    4. سورة جن (72)، آية 28.
    5. محدث قمي، مفاتيح‌الجنان، ملحقات پاياني.
    6. مصابيح الأنوار، ج 1، ص 435.
    7. سورة حجر (15)، آية 87.
    8. منتهي‌الآمال، ج 2، ص 307.
    9. براي آگاهي بيشتر در اين موضوع به کتاب «الکشوف في الإعجاز القرآني و علم الحروف»، اثر شيخ رضوان فقيه رجوع کنيد.

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۱/۱۷ در ساعت ۰۱:۱۲
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    133
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    791



    با سلام خدمت تمامی دوستدارن مباحث قرآنی
    اشکالات اعجاز عددی
    بسیاری از این آمار و ارقام که در تناسب واژگان قران از نویسندگان مختلف نقل شده است در مقام محاسبه ، درست نیست و نیازمند نگاه خوشبینانه است.
    بر فرض صحت نیازمند توجیهات و تکلفات فراوانی است که عملا این تناسب ها را از اعجاز بودن دور می کند.
    برای مثال :

    1-در شمارش کلمه ( یوم ) برای این که به عدد 365 برسند ( عدد روزهای سال ) گفته اند که باید ( یوم ) را به صورت مفرد در نظربگیریم ، زیرا اگر ( ایام ) و ( یومین ) را به حساب آوریم ، به عدد مطلوب نمی رسیم .

    اما باز هم منظور آنها تامین نمی شود زیرا ( یومئذ ) و ( یومکم ) و ( یومهم ) نیز باید از لیست خارج شوند در حالی که اینها هم مفرد هستند.

    اگر منظورشان از مفرد این است که به یوم هیچ حرفی متصل نباشد ، در این صورت باید ( بالیوم ) و ( الیوم ) و ( فالیوم ) را نیز از لیست خارج کرد و در این صورت آمار ما از 365 بسیار کمتر می شود .
    خلاصه این افراد برای رسیدن به عدد 365 از هیچ اسلوب منطقی پیروی نکرده اند.

    2-در مواردی که آمارشان به حد نصاب نمی رسد ، به دنبال مشتقات آن واژه خاص رفته و می کوشند با اضافه کردن مشتقات ، نصاب لازم را تهیه کنند .
    و این سوال بی جواب می ماند که چرا در بعضی موارد باید مشتقات را به حساب آوریم و در بعضی موارد فقط به آمار مفرد آن واژه بسنده کنیم؟
    و عجیب تر اینکه می گویند در بعضی واژه ها مثل (جهنم) و ( جنات )، در یکی به صورت مفرد و دیگری به ضمیمه مشتقات باید به مطلوب نایل شد.

    3-در مواردی دو واژه در مقابل هم قرار می گیرند که هیچ ربطی به هم ندارند.
    مثلا واژه ( یفسد ) و مشتقاتش را شمارش می کنند و چون با واژه ( یصلح )برابر نیست سراغ واژه ( ینفع ) می روند. در حالی که برای آشنایان به زبان عربی واضح است که ( یفسد ) در مقابل ( یصلح ) می باشند نه ( ینفع ).
    به جای اینکه ( قلتم ) را با ( قلنا ) بسنجند با ( اقوال ) مقایسه کرده اند.
    بین ( مصیبت ) و ( شکر ) چه ارتباطی هست ؟ آیا در برابر ( مصیبت ) باید ( صبر ) نمود یا ( شکر ) کرد؟ مگر قرآن نمی فرماید ( واصبر علی ما اصابک ان ذلک من عزم الامور ) به احتمال قوی آقایان وقتی دیدند واژه ( صبر ) و مشتقات آن با واژه ( مصیبت ) مساوی نیست ؛ سراغ واژه ( شکر) رفته اند.

    4-کلمه ( قالوا ) و ( قیل ) به طور دقیق با هم برابر نیستند یعنی ( قیل ) 333 مرتبه و( قالوا )332 مرتبه در قرآن آمده است.
    ادامه دارد .

    موفق باشید.

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    نقل قول نوشته اصلی توسط ایمان نمایش پست ها
    با سلام خدمت سرور خوب و عزيز جناب REZA

    زحمات حضرتعالي در پيگيري مباحث قرآني ستودني است.

    دعاي زيبايي كه در امضاي خودتان قرار داده ايد نيز حاكي از آزاد انديشي شماست كه نمي خواهيد هيچ چيزي را چشم و گوش بسته بپذيريد. و قضاوتتان را بر اساس شناخت صحيح انجام مي دهيد.

    دوست محترم اگر بعضي از اين آماري را كه شما نقل كرده ايد اشتباه باشد ، فكر نمي كنيد كه برنامه اعجاز عددي شما ناقص خواهد بود . و يا اگر عده اي اين آمار را طبق دلخواه خود با واژه ها ي ديگري بسنجند و نتيجه اي خلاف آنچه شما گرفته ايد بدست آورند چه نتيجه اي از اين اعجاز بدست مي آيد .

    همانطور كه قبلا نيز گفتم تك تك كلمات قرآن با حكمت كنار يكديگر قرار گرفته اند چرا كه قرآن آفريده شخص حكيم است و حتي تعداد كلمات قرآن نيز بي حكمت نيست ؛ اما چه حكمتي دارد ؟ چه ارتباطي با يكديگر دارند ؟كم و زياد بودن واژه هاي مترادف و يا متضاد بيانگر چه مطلبي است ؟ و آيا اين تساويها يا چند برابر بودن بعضي كلمات ؛ گوياي حكمي يا مطلب مهمي است ؟ همه اين موارد در راستاي تفسير قرآن قرار دارد كه بدون داشتن مدرك قرآني يا روايي تفسير به راي خواهد بود و از ديدگاه تمام مسلمين تفسير به راي مردود است.

    بله مي توان آن را در قالب برداشت از قرآن مطرح كرد . كه البته در اين صورت ما چيزي را به قرآن تحميل نكرده ايم و ديگران نيز مي توانند برداشتي غير از برداشت ما داشته باشند .

    موفق باشيد .



    با سلام به استاد بزرگوار
    من از قرار دادن این تایپک منظورم این که این جور موارد در اکثر سایتای مذهبی وجود داره!!
    خوب چگونه باید متوجه شد که تا چه اندازه صحت داره!!
    گفتم قبل از اینکه ثبتنام کنم دیدم که اینجا مسائل با دلیل و منطق گفته میشه!!
    از این جهت شاید این جور موارد سوال خیلی از دوستان باشه از جمله خود بنده!!!
    خیلی خوبه که دوستانی مثل شما به اینجور موارد پاسخ درست بدهند !!
    اگه نه بنده امدم تازه یاد بگیرم !و اینو در کنار شما ی افتخاره بزرگ میبینم
    یاحق
    در زیر نمونه از سایتهائی که این مطلب رو گذاشتن میزارم مرحمت بفرمائد
    http://www.yasinmedia.com/fa/2009-11...-21-11-00.html
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=3296&page=9
    http://www.quraneazim.blogfa.com/

    ????!!!!!!??http://www.eteghadat.com/forum/forum...opic-t500.html

    http://www.pajoohe.com/fa/index.php?...tion&UID=30753

    http://www.hawzah.net/hawzah/Magazin...=5296&id=49071

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۱/۳۰ در ساعت ۱۵:۵۹
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    133
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    791



    با سلام خدمت دوستان عزيز مخصوصا جناب REZA كه پيگيري اين بحث را به عهده دارند .

    اينك خلاصه اي از آنچه در اين موضوع بايد گفته شود ارائه مي گردد اميد كه مورد توجه قرار گيرد .

    كمتر از 40 سال پيش شيميدان مصري (دكتر رشاد خليفه ) پس از سه سال كار مداوم ادعا نمود كه نظم حيرت انگيزي را در قرآن كشف كرده است.

    انتشار اين خبردر ميان روشنفكران كشورهاي اسلامي ، نه تنها موجب شعف و شادي بلكه موجب آن شد تا بسياري از آنها خود به ميدان آمده و با آمار گيري از تعداد حروف و كلمات قرآن ،پرده هاي ديگري از اسرار و رموز اين كتاب آسماني را بر ملا سازند.

    تعداد زيادي از دانشمندان مسلمان نظم رياضي قرآن را دنبال كردند و به نتايج قابل توجهي رسيده اند هر چند كه برخي از محاسبات آنها خطا بوده و يا به اعمال سليقه و ذوق شخصي همراه بوده است.

    هر چند نظم رياضي قرآن شگفت انگيز است و چينش كلمات با چنين نظمي حاكي از خالقي حكيم است و هيچ جاي انكار نيست اما ادعاي اعجاز عددي قرآن ، اشكالات فراواني دارد كه قابل توجه است .

    شناخت قرآن از طريق خود قرآن و اهل البيت كمك بسيار زيادي در اين راستا خواهد نمود .

    با دقت در آيات قرآن و روايات در مي يابيم كه قرآن و اهل بيت قرآن را حكمت ،علم ، نور،ذكر و موعظه و... معرفي مي كنند.و همه اين عناوين در پرتو توجه به محتواي قرآن و پيروي از رهنمودهاي آن ميسر مي شود.

    نكته قابل توجه ديگر اين است كه محور اصلي بحث قائلين به اعجاز عددي قرآن شيوه كتابت الفاظ قرآن است. در اينجا بحث مفصلي است كه آيا الفاظ قرآن مانند معاني آن توقيفي است يا نه ؟

    قائلين به اعجاز عددي قرآن مي گويند بايد همين رسم الخط را حفظ كرد در غير اين صورت خيلي از محاسبات به هم مي خورد.
    بايد اين را هم در نظر داشت كه قرآن در هر زماني به خط مرسوم آن زمان نوشته شده است مانند خط كوفي ، كه خيلي ازاين ادعاها با اين خط موافق نيست.

    بنابر اين هر چند كه نظم رياضي قرآن شگفت انگيز و قابل توجه است اما چون اين نظم به صورت موجبه كليه مورد اثبات قرار نگرفته و كثرت مطالب اثبات شده به طوري نيست كه اعجاز را ثابت كند. پس اعجاز علمي قرآن از طريق اعجاز عددي آن فعلا قابل اثبات نيست .

    اميد كه در پرتو عمل به محتواي قرآن هميشه پيروز و سر بلند باشيد.

    موفق باشيد.
    ویرایش توسط ایمان : ۱۳۸۹/۰۱/۳۱ در ساعت ۲۲:۲۳

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات:
    1

  21. صلوات


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود