صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دو سوال

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    151
    حضور
    10 روز 15 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    254

    اشاره دو سوال




    با سلام خدمت اساتید گرامی...بر اینکه شراب حرام است هیچ شکی نیست..بنده دو سوال داشتم و خواهشمندم بصورت جداگانه پاسخ داده شود:
    اول توجه شما را به حدیثی از رسول الله جلب میکنم :
    ثلاثة لا یقبل لهم صلاة و لا ترفع لهم الی السما حسنة العبد الآبق حتی یرجع الی موالیه و المرأة الساخط علیها زوجها حتی یرضی و السکران حتی یصحو.
    سه کسند که نه نمازشان پذیرفته میشود و نه اعمال نیکشان به آسمان میرسد:برده ای که میگریزد تا آن هنگام که باز گردد و زنی که شوهرش از او ناراضی است تا وقتی راضی شود و کسی که مست است تا وقتی هشیار شود
    نهج الفصاحه ح1233
    این حدیث منافات دارد با اینکه شرابخوار تا چهل روز نمازش پذیرفته نیست بلکه میگوید شرابخوار تا وقتی مست است نمازش پذیرفته نیست و هنگام هشیاری پذیرفته است و سازگاری دارد با آیه ی قرآن"...و هنگام مستی نماز نخوانید تا بفهمید چه میگویید"
    سوال دوم:با توجه با استفتائات و سوالاتی که پرسیده شده میگویند شراب را برای حفظ جان و آبرو به مقدار اندک میتوان خورد.. حفظ جان که برای دوا است و آقای سیستانی برای درمان بیماری های خاص با شرایط خاص به مقدار مقدور شده و نه بیشتر بلا اشکال فرمودند...میشود یک مثال برای حفظ آبرو بیاورید؟ من نمیفهمم منظور از حفظ آبرو چه موقعیت و شرایطیست. با تشکر
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۰۴ در ساعت ۲۰:۳۳

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    دو سوال







    کارشناس بحث: استاد مجید

    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۳/۰۱/۲۶ در ساعت ۱۹:۲۳


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط SeYEd MohAMad نمایش پست ها
    با سلام خدمت اساتید گرامی...بر اینکه شراب حرام است هیچ شکی نیست..بنده دو سوال داشتم و خواهشمندم بصورت جداگانه پاسخ داده شود:
    اول توجه شما را به حدیثی از رسول الله جلب میکنم :
    ثلاثة لا یقبل لهم صلاة و لا ترفع لهم الی السما حسنة العبد الآبق حتی یرجع الی موالیه و المرأة الساخط علیها زوجها حتی یرضی و السکران حتی یصحو.
    سه کسند که نه نمازشان پذیرفته میشود و نه اعمال نیکشان به آسمان میرسد:برده ای که میگریزد تا آن هنگام که باز گردد و زنی که شوهرش از او ناراضی است تا وقتی راضی شود و کسی که مست است تا وقتی هشیار شود
    نهج الفصاحه ح1233
    این حدیث منافات دارد با اینکه شرابخوار تا چهل روز نمازش پذیرفته نیست بلکه میگوید شرابخوار تا وقتی مست است نمازش پذیرفته نیست و هنگام هشیاری پذیرفته است و سازگاری دارد با آیه ی قرآن"...و هنگام مستی نماز نخوانید تا بفهمید چه میگویید"
    با صلوات برمحمد وآل محمد
    وعرض سلام وادب
    کاربر گرامی عدم قبول نماز به معناي عدم صحت نماز نیست .یعنی نماز فرد شارب الخمر بعد از خروج از حالت مستی صحیح است ولی قبول نیست. یعنی فقط نوعی رفع تکلیف است و عبادت بنده ی مخلص محسوب نمی شود مگر این که توبه کند،بنابر این بین نماز صحیح و نماز مقبول فرق است.
    امّا اگر کسی مرتکب خطاي شراب خواري شده، نباید در حالت مستی نماز بخواند(لا تَقَرَبُوا الصَّلَوةَ و اَنتُم سُکَارَی - نساء 41 )ولی بايد بعد از خروج از حالت مستي نمازش را بجا آورد و منظور از عدم قبول، محروميت از درجات بهشت است، محرومیت از رحمت الهی است، محرومیت از رسیدن به مقامات عالیه است. اما در هر صورت بايد نماز را بخواند که حداقل از درکات جهنم نجات يابد وبه خاطر ترک نماز گناه دیگری بر او بار نشود باید این را بدانیم که در هیچ صورتی نماز از انسان ساقط نمی شود.

    نکته دیگر این که روایت مطرح شده فقط در نهج الفصاحه آمده ودر دیگر مدارک فقهی شیعه مطرح نشده است.

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط SeYEd MohAMad نمایش پست ها
    سوال دوم:با توجه با استفتائات و سوالاتی که پرسیده شده میگویند شراب را برای حفظ جان و آبرو به مقدار اندک میتوان خورد.. حفظ جان که برای دوا است و آقای سیستانی برای درمان بیماری های خاص با شرایط خاص به مقدار مقدور شده و نه بیشتر بلا اشکال فرمودند...میشود یک مثال برای حفظ آبرو بیاورید؟ من نمیفهمم منظور از حفظ آبرو چه موقعیت و شرایطیست. با تشکر
    لطفا این سوال را از بخش فقه پی گیری بفرمایید.

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    151
    حضور
    10 روز 15 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    254



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    از خروج از حالت مستی صحیح است ولی قبول نیست. یعنی فقط نوعی رفع تکلیف است و عبادت بنده ی مخلص محسوب نمی شود مگر این که توبه کند،بنابر این بین نماز صحیح و نماز مقبول فرق است.
    در این حدیث نوشته شده که حسنات هم قبول میشوند و ثوابی که نماز داره هم جزء حسناته(هم از خودت سایت و هم از سایت javab.ir قسمت پاسخ آنلاین پرسیدم گفتند ثواب نماز از حسناته)راجع به این چه توضیحی هست؟

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط SeYEd MohAMad نمایش پست ها
    در این حدیث نوشته شده که حسنات هم قبول میشوند و ثوابی که نماز داره هم جزء حسناته(هم از خودت سایت و هم از سایت javab.ir قسمت پاسخ آنلاین پرسیدم گفتند ثواب نماز از حسناته)راجع به این چه توضیحی هست؟
    با صلوات بر محمد وال محمد
    کار برگرامی منظور از سوال شما را متوجه نشدم، لطفا اگر سوال فقهی دارید از بخش فقه سوال بفرمایید واگر سوال شما حدیثی باشد بنده در خدمت شما هستم.


  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    151
    حضور
    10 روز 15 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    254



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    با صلوات بر محمد وال محمد
    کار برگرامی منظور از سوال شما را متوجه نشدم، لطفا اگر سوال فقهی دارید از بخش فقه سوال بفرمایید واگر سوال شما حدیثی باشد بنده در خدمت شما هستم.
    شما میفرمایید نماز شارب خمر صحیح است اما مقبول نیست. یعنی ثوابش حساب نمیشود و نمازش رفع تکلیف است و بی ثواب...اما در حدیث گفته شده که حسنات هم به مقبول میشوند و ثواب نماز هم جزء حسنات است.یعنی ثواب نماز هم قبول میشود اگر فرد مست هشیار شود

  15. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط SeYEd MohAMad نمایش پست ها
    شما میفرمایید نماز شارب خمر صحیح است اما مقبول نیست. یعنی ثوابش حساب نمیشود و نمازش رفع تکلیف است و بی ثواب...اما در حدیث گفته شده که حسنات هم به مقبول میشوند و ثواب نماز هم جزء حسنات است.یعنی ثواب نماز هم قبول میشود اگر فرد مست هشیار شود
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وعرض سلام وادب
    کاربر گرامی گناه از هر نوع كه باشد‌، مانع قبولي اعمال انسان مي شود . اما در مورد شراب كه تا 40 روز بيان شده‌ ، شايد به خاطر آن است كه تأثير آن در روح و روان انسان تا 40 روز باقي مي ماند. در اين چهل روز اگر چه خواندن نماز و گرفتن روزه و عبادات ديگر از او رفع تكليف مي كند و از گردن او ساقط مي شود، اما مانع قبولي و ثواب و پاداش براي اعمال او مي شود. مگر اين كه توبه نماييد و اثر آن گناه را با توبه از بين ببرد.
    بسياري از گناهان مي تواند مانع قبولي اعمال انسان شوند. بهترين چيزي كه مي تواند اثر گناه را پاك كند، توبه به درگاه خدا و لطف و رحمت و بخشايش خدا است.
    در اين خصوص از امام رضا(عليه السلام) نيز چنين روايت شده كه: «شخصى به نام حسين بن خالد مى گويد محضر مبارك حضرت رضا(عليه السلام) عرض كردم براى ما از پيامبر(صلى الله عليه وآله) روايت شده كه فرموده اند: كسى كه شراب بياشامد تا چهل روز نمازش مقبول نيست، آيا اين روايت صحيح است؟ حضرت فرمودند: راويان اين حديث راست گفته وحديث را صحيح نقل كرده اند. عرض كردم: چرا نمازش تا چهل روز مقبول نيست نه كمتر از آن و نه بيشتر حضرت فرمودند: براى اين كه حق تعالى خلقت انسان را مقدر و معين فرموده با اين بيان: وقتى نطفه انسان در رحم مادر قرار مى گيرد 40 روز به حال نطفه بعد تبديل به علقه مى شود. تا 40 روز سپس مضغه مى شود و 40 روز به اين حالت است (و همين طور جلورود تا خلقت كامل شود) بنابراين وقتى شخصى شراب مى خورد آن شراب 40 روز در بدن او مى ماند و تا اين زمان كه بقايا و ذرات شراب درجوف او باقى است نماز نبايد مقبول درگاه الهى واقع شود).علل الشرائع، ج 2، ص 345.)
    اما اين كه چرا تا چهل روز نماز شراب خوار مورد قبول خداوند قرار نمى گيرد؟
    هر چند ممكن است در ظاهر اين امر عجيب به نظر برسد ولى با بررسى حكمت و اسرار نماز معلوم مى شود بين جسم و روح نمازگزار ارتباط تنگاتنگى هست چراكه نماز وسيله ارتقا روحى و معنوى، عامل تقرب به ذات اقدس اله و... است. و از آن جا كه اولين و مهم ترين اثر تخريبى شراب متوجه روح و جان آدمى است و نيز چون حقيقت انسان را روح او تشكيل مى دهد لذا تأثير سوء شراب، فاحش تر و عظيم تر از آن است كه به نظر برسد. از همين رو وقتى گفته مى شود نماز چنين فردى پذيرفته نيست، به اين علت است كه روح او قابليت درك و استعداد دريافت فيوضات روحانى و معنوى را از دست مى دهد. به طورى كه از بعضى روايات به دست مى آيد، شراب ام الفساد و مادر تمام گناهان و لغزش ها است. امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد: «كسى كه يك جرعه شراب بياشامد، خدا و پيغمبران و مؤمنين او را لعنت مى كنند، اگر به مقدارى بخورد كه مست شود، روح ايمان از او دور مى شود و به جايش روح كثيف شيطانى جايگزين مى گردد، پس نماز را ترك مى كند و ملائكه او را سرزنش مى كنند و خداى تعالى او را خطاب مى كند: «اى بنده من كافر شدى، بدا به حال تو». پس امام فرمود: «بدا به حالش، بدا به حالش، به خدا سوگند يك سرزنش الهى از هزار سال عذاب سخت تر است.( الكافى، ج 6، ص 399..)
    البته ا ين مطلب را باید ياد آورشوم که همان گونه كه در روايات تصريح شده باب توبه و رحمت الهى به سوى شخص گناه كار باز است لذا اگر فردى از گناه شرب خمر توبه نمايد نمازش مورد قبول درگاه الهى قرار خواهد گرفت و توبه وى نيز بايد به گونه اى باشد كه عزم جدى بر ترك اين گناه نمايد به طورى كه ديگر بازگشتى به گناه گذشته نكند و در آينده نيز هرگز به آن گناه فاحش مرتكب نشود.


  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    151
    حضور
    10 روز 15 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    254



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    در اين چهل روز اگر چه خواندن نماز و گرفتن روزه و عبادات ديگر از او رفع تكليف مي كند و از گردن او ساقط مي شود، اما مانع قبولي و ثواب و پاداش براي اعمال او مي شود.
    پس چرا همچین مطلب مهمی در قرآن نیامده؟در قرآن حرمت شراب آمده و زیان هایش،همچنین جزا فرد شراب خوار که تازیانه است آمده ولی خداوند عزُ وجل نفرموده چهل روز نمازتان از درگاه من پذیرفته نیست؟ همانطور که فرموده رباخواری همانند جنگ با خداست چرا راجب شرابخواری چیزی نفرموده؟ به علاوه شبهه ی حدیثی من رو رفع کنید...رسول الله (ص)فرموده مست وقتی هشیار شه هم حسناتش قبوله هم نمازش...و ثواب نماز هم جز حسناته پس ثواب نمازش هم قبول میشه

  18. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    992
    حضور
    22 روز 22 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2216

    دعوت




    نقل قول نوشته اصلی توسط SeYEd MohAMad نمایش پست ها
    همچنین جزا فرد شراب خوار که تازیانه است آمده
    جزاي فرد شرابخوار (هشتاد تازيانه از زير لباس) کجاي قرآن آمده است؟!!!!!!!!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط SeYEd MohAMad نمایش پست ها
    به علاوه شبهه ی حدیثی من رو رفع کنید...
    منبع اون حديث، عبارت است نهج الفصاحه که فاقد اعتبار است. من خودم نهج الفصاحه دارم ولي حتّي رويش را هم نگاه نمي‌کنم.

    بيشتر رواياتش از منابع اهل سنّت اخذ شده. اين حديث هم منبع اصليش سنن بيهقي هست.

    تازه اگه منبع معتبري هم باشه بايد اوّل از نظر سند و دلالت، ارزيابي بشه بعد مورد استناد قرار بگيره.دو سوال


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود