جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خواندن دعا بدون دانستن معنای آن؛ آیا ثواب دارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    27
    حضور
    6 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    66

    خواندن دعا بدون دانستن معنای آن؛ آیا ثواب دارد؟




    سلام همینطوری که میدونید هر کس این دعا ها را زیاد بخونه میتونه داز یاران امام زمان (ع) باشد:
    دعای عهد
    دعای ندبه
    زیارت آل یاسین
    دعای فرج
    زیارت جامعه کبیره
    زارت عاشورا

    سوال من اینه: اگه عربیشو بخونم و ترجمشو بلد نباشد اشکالی نداره؟ آیا میتونم همون ثوابشو ببیرم؟ یا اینکه حتما باید ترجمشو بدونم؟

    ممنونم

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    175 روز 1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58315



    با نام و یاد دوست





    خواندن دعا بدون دانستن معنای آن؛ آیا ثواب دارد؟








    کارشناس بحث: استاد اویس


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927

    جمع بندی




    سوال:
    برای رسیدن به ثواب خواندن دعاهای عربی آیا حتما ترجمه آن را هم باید بخوانیم

    پاسخ:
    با عرض سلام و ادب
    دعایى که ملازم با اعراب صحيح و توجه به معانی آن باشد دارای كمال و رتبتى است كه در غیر آن نيست اما این بدان معنا نیست که اعراب صحیح و معرفت به معانی يكى از شروط استجابت دعا باشد. صحت لفظ و آگاهی از معانی را شانى است و حال و دلشکستگی در حین دعا را شانى ديگر و چون این دو جمع شوند نور على نور است .
    لذا منطق وحى و سفراى حق و هاديان خلق همگان اعم از عوام و خواص را به دعا و ذكر و رابطه با پروردگار دعوت فرمودند و بدانان وعده و نويد داده اند كه حتی لحن نادرست شان در دعا به صورت درست در مى آيد و مقبول مى شود كه رسول الله (صلى الله عليه و آله) فرمودند «
    انما الاعمال بالنيات»(1) و نیز فرمودند: «نيه المرء خير من عمله» (2)
    ابن فهد رضوان الله تعالى عليه در عده الداعى نقل كرده است كه :
    جاء رجل الى اميرالمؤمنين (عليه السلام) فقال : يا اميرالمؤمنين ان بلالا كان يناظر اليوم فلانا فجعل يلحن فى كلامه و فلانا يعرب ويضحك من بلال . فقال اميرالمؤمنين عليه السلام : يا عبد الله انما يراد اعراب الكلام و تقويمه لتقويم الاعمال و تهذيبها ما ينفع فلانا اعرابه و تقويمه لكلامه اذا كانت افعاله ملحونه تنج لحن ؟ و ماذا يضر بلالا لحنه فى كلامه اذا كانت افعاله مقومه احسن تقويم و مهذبه احسن تهذيب؟(3)

    یعنی مردى نزد اميرالمؤمنين عليه السلام آمد و بدان حضرت عرض كرد كه : بلال با فلانى مناظره مى كند و الفاظ وى لحنی معیوب دارد و آنكس که عباراتش معرب و صحيح است به بلال مى خندد . امام فرمود : اى بنده خدا اعراب و قوام داشتن كلام براى تقويم و تهذيب اعمال است آنكس را اگر افعال او نادرست باشد اعراب كلامش سودى ندهد و بلال را كه افعالش بدرستى آراسته است لحن الفاظش زيانى نرساند.

    به تعبیر علامه حسن زاده آملی در رساله نور علی نور با الفاظ بازى كردن و عبارت پردازى كردن حرفى است و دل آگاه و سوز و گداز داشتن و با حسن مطلق بسر بردن امرى ديگر است . و چه بسا ارباب مقال و سرگرم به قيل و قال و انباشته از اصطلاحات اند كه دل مرده و روح افسرده دارند. نحوى و صرفى بودن حرفى است و آدم بودن و سلوك الى الله داشتن امر ديگر , اگر در يكجا جمع شدند چه بهتر .
    در عين حال بايد سعى شود كه قرآن كريم و ادعيه هم صحيح قرائت شود و هم آگاهی نسبت به معانی آنها صورت گیرد.

    پی نوشت:
    1-این حیون، دعائم الاسلام ، جلد 1 صفحه 4 و156
    2-کلینی، كافى(ط-الاسلامیه)، ج 2، ص 84
    3- ابن فحد حلی، عده الداعی، ص 72


    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۶/۰۳/۲۰ در ساعت ۱۷:۱۷


  7. صلوات ها 8


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود