صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آزمون حضرت سلیمان(ع) با جسد

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100

    اشاره آزمون حضرت سلیمان(ع) با جسد




    سلام

    وَلَقَدْ فَتَنَّا سُلَیمَانَ وَأَلْقَینَا عَلَى كُرْسِیهِ جَسَدًا ثُمَّ أَنَابَ«34»
    و قطعا سلیمان را آزمودیم و بر تخت او جسدی بیفکندیم پس به توبه باز آمد

    این آزمون برای چیست و جسد چه معنی میدهد ؟
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۱:۰۷
    خدایا مرا آن ده که آن به

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58317



    با نام و یاد دوست





    آزمون حضرت سلیمان(ع) با جسد








    کارشناس بحث: استاد میقات


  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    سلام

    وَلَقَدْ فَتَنَّا سُلَیمَانَ وَأَلْقَینَا عَلَى كُرْسِیهِ جَسَدًا ثُمَّ أَنَابَ«34»
    و قطعا سلیمان را آزمودیم و بر تخت او جسدی بیفکندیم پس به توبه باز آمد

    این آزمون برای چیست و جسد چه معنی میدهد ؟


    «وَ لَقَدْ فَتَنَّا سُلَيْمانَ وَ أَلْقَيْنا عَلى‏ كُرْسِيِّهِ جَسَداً ثُمَّ أَناب‏»
    ما سليمان را آزموديم و بر تخت او جسدى افكنديم سپس او به درگاه خداوند توبه كرد. (ص، 34)


    با سلام و درود

    احتمالات متعددی این جا مطرح است ولی مشهور آن احتمالات است است که آن جسد و جسم بی روح، متعلق به فرزند حضرت سلیمان بوده است.

    سلیمان علیه السلام برای ادامه حکومتش برنامه ریزی کرده بود که اگر اقدام به آوردن فرزند بکنم، آن ها مرا در راه خدا یاری خواهند کرد و بعد از من حکومت الهی را ادامه می دهند.

    سلیمان با این که همسران متعددی داشت، از آن ها صاحب فرزند نشد و فقط یکی فرزنددار شد که آن فرزند هم ناقص الخلقه همچون جسد بدون روح بود که برای سلیمان آورده و روی تختش قرار دادند؛ چيزى كه اصلا انتظار آن را نداشت.

    سلیمان به آن فرزندان، امیدها بسته بود تا او را در راه دین خدا یاری کنند؛ ولی خداوند چنین مقدر نمود تا بدين وسيله، حضرت سلیمان را متنبه نماید که امور را به خدا واگذارد، و تسليم او شود.

    سليمان سخت در فكر فرو رفت، و ناراحت شد كه چرا يک لحظه از خدا غفلت كرده و انشاءالله نگفته و بر نيروى خودش تكيه كرده است.

    سلیمان علیه السلام دانست که محقق نشدن آرزوهاى او از جانب خداوند، دليل بر آن است كه تحقق آن ها هيچ گاه به مصلحت نيست.

    لذا توبه كرد و به درگاه خدا بازگشت.

    _________________
    (ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏8، ص 741؛ ترجمه المیزان، ج 17، ص 310؛ تفسير نمونه، ج ‏19، ص 280؛ تفسير هدايت، ج ‏11، ص 351)

    آزمون حضرت سلیمان(ع) با جسد

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 12


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    وَوَهَبْنَا لِدَاوُودَ سُلَیمَانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ«30»

    إِذْ عُرِضَ عَلَیهِ بِالْعَشِی الصَّافِنَاتُ الْجِیادُ«31»

    فَقَالَ إِنِّی أَحْبَبْتُ حُبَّ الْخَیرِ عَنْ ذِكْرِ رَبِّی حَتَّى تَوَارَتْ بِالْحِجَابِ«32»

    رُدُّوهَا عَلَی فَطَفِقَ مَسْحًا بِالسُّوقِ وَالْأَعْنَاقِ«33»

    وَلَقَدْ فَتَنَّا سُلَیمَانَ وَأَلْقَینَا عَلَى كُرْسِیهِ جَسَدًا ثُمَّ أَنَابَ«34»

    قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَهَبْ لِی مُلْكًا لَا ینْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِی إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ«35»

    فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِی بِأَمْرِهِ رُخَاءً حَیثُ أَصَابَ«36»

    سلام

    ایا به نظر شما این تفاسیر با ایات قبل و بعد خود که مربوط به ظواهر دنیاست هم خوانی دارد
    خدایا مرا آن ده که آن به

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    وَوَهَبْنَا لِدَاوُودَ سُلَیمَانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ«30»

    إِذْ عُرِضَ عَلَیهِ بِالْعَشِی الصَّافِنَاتُ الْجِیادُ«31»

    فَقَالَ إِنِّی أَحْبَبْتُ حُبَّ الْخَیرِ عَنْ ذِكْرِ رَبِّی حَتَّى تَوَارَتْ بِالْحِجَابِ«32»

    رُدُّوهَا عَلَی فَطَفِقَ مَسْحًا بِالسُّوقِ وَالْأَعْنَاقِ«33»

    وَلَقَدْ فَتَنَّا سُلَیمَانَ وَأَلْقَینَا عَلَى كُرْسِیهِ جَسَدًا ثُمَّ أَنَابَ«34»

    قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَهَبْ لِی مُلْكًا لَا ینْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِی إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ«35»

    فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِی بِأَمْرِهِ رُخَاءً حَیثُ أَصَابَ«36»

    سلام

    ایا به نظر شما این تفاسیر با ایات قبل و بعد خود که مربوط به ظواهر دنیاست هم خوانی دارد



    با سلام و درود

    بله، همخوانی دارد، خصوصا با آیه بعد که حضرت سلیمان، حکومت منحصر به فردی را از خداوند تقاضا می کند.

    طبق بیان تفسیری قبلی، حضرت سلیمان در فکر ادامه حکومت الهی و داشتن فرزندانی برای کمک در این راه و گسترش و دوام حکومتش بوده است؛ که در این آیه متذکر شده و این دوام و گسترش حکومت را از خود خداوند می خواهد.

    البته برخی احتمال داده اند که مراد از آن جسد، بدن بیمار و مریض خود حضرت سلیمان است. ایشان می گویند سلیمان به بیماری سختی دچار شد و این آیه اشاره به همان حالتی دارد که بدن بیمار و ضعیف او روی تخت سلطنت بود.

    قابل ذکر است که علامه طباطبایی در رد این نظر می گوید:

    طبق این نظر باید آیه را چنین در تقدیر بگیریم: "القيناه على كرسيه كجسد لا روح فيه من شدة المرض" یعنی ما او را مانند جسدى بى ‏روح از شدت مرض بر تختش انداختيم‏.

    ولی اين وجه صحيح نيست، براى اين كه هيچ گوينده فصيحى ضمير را از كلام حذف نمى ‏كند، و از كلامى كه ظاهرش انداختن جسدى بر تخت سليمان (ع) است، انداختن خود سليمان (ع) را اراده نمى‏ كند، آن هم گوينده ‏اى كه كلامش فصيح ‏ترين كلام است
    .(ترجمه الميزان، ج ‏17، ص 310)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۳/۰۱/۲۴ در ساعت ۲۱:۵۳
    آزمون حضرت سلیمان(ع) با جسد

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    43
    حضور
    1 روز 23 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    147



    سلام
    من یک سوال داشتم
    آیا عقیم بودن حضرت سلیمان (ع) به دلیل مشاهده زیاد جنیان هم می تونست باشه!

    پیامبر هم همه بچه هاش می مردن... آیا ممکنه به این خاطر بوده باشه که چون صور برزخی رو بسیار میدیده لابد از لحاظ ژن و اینا بدنش صدمه خورده باشه؟(از لحاظ پزشکی میگم)

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط کبوتر خاکستری نمایش پست ها
    سلام
    من یک سوال داشتم
    آیا عقیم بودن حضرت سلیمان (ع) به دلیل مشاهده زیاد جنیان هم می تونست باشه!

    پیامبر هم همه بچه هاش می مردن... آیا ممکنه به این خاطر بوده باشه که چون صور برزخی رو بسیار میدیده لابد از لحاظ ژن و اینا بدنش صدمه خورده باشه؟(از لحاظ پزشکی میگم)


    با سلام و درود

    چنین احتمالاتی هیچ پشتوانه عقلی، نقلی و علمی ندارد، لذا اصلا قابل طرح و پرداختن نیست، و بنده هم به احترام هم کلامی با شما، بدان می پردازم.

    طبق نظر مشهور مفسران که آن جسد را فرزند بی روح سلیمان دانسته اند، معلوم است که سلیمان عقیم نبوده است.

    از طرفی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، فرزندان دیگری هم داشته اند و فرزند پسرشان را نیز پس از متولد شدن از دست دادند. لذا عقیم بودن معنا نمی دهد.

    توجه داشته باشید که مرتبط بودن پیامبران و امامان با ملکوت و عالم ماوراء، عوارض جسمانی و مادی ندارد، و مانند محاسبات مادی آن گونه که به ذهن انسان ها می رسد نیست. همه پیامبران الهی با ملکوت و عالم ماوراء در ارتباط بوده اند و مختص به سلیمان و یا پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نیست.

    آزمون حضرت سلیمان(ع) با جسد

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  15. صلوات ها 11


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    بله، همخوانی دارد، خصوصا با آیه بعد که حضرت سلیمان، حکومت منحصر به فردی را از خداوند تقاضا می کند.

    طبق بیان تفسیری قبلی، حضرت سلیمان در فکر ادامه حکومت الهی و داشتن فرزندانی برای کمک در این راه و گسترش و دوام حکومتش بوده است؛ که در این آیه متذکر شده و این دوام و گسترش حکومت را از خود خداوند می خواهد.

    البته برخی احتمال داده اند که مراد از آن جسد، بدن بیمار و مریض خود حضرت سلیمان است. ایشان می گویند سلیمان به بیماری سختی دچار شد و این آیه اشاره به همان حالتی دارد که بدن بیمار و ضعیف او روی تخت سلطنت بود.

    قابل ذکر است که علامه طباطبایی در رد این نظر می گوید:

    طبق این نظر باید آیه را چنین در تقدیر بگیریم: "القيناه على كرسيه كجسد لا روح فيه من شدة المرض" یعنی ما او را مانند جسدى بى ‏روح از شدت مرض بر تختش انداختيم‏.

    ولی اين وجه صحيح نيست، براى اين كه هيچ گوينده فصيحى ضمير را از كلام حذف نمى ‏كند، و از كلامى كه ظاهرش انداختن جسدى بر تخت سليمان (ع) است، انداختن خود سليمان (ع) را اراده نمى‏ كند، آن هم گوينده ‏اى كه كلامش فصيح ‏ترين كلام است.(ترجمه الميزان، ج ‏17، ص 310)
    قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَهَبْ لِی مُلْكًا لَا ینْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِی إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ«35»
    گفت پروردگارا مرا ببخش و ملکی به من ارزانی دار که هیچ کس را پس از من سزاوار نباشد در حقیقت تویی که خود بسیار بخشنده‏ای

    سلام

    به چه علت سلیمان طلب مغفرت میکند مگر مرده بدنیا امدن فرزندش یا بیمار شدنش تقصیر اوست ؟
    خدایا مرا آن ده که آن به

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَهَبْ لِی مُلْكًا لَا ینْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِی إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ«35»
    گفت پروردگارا مرا ببخش و ملکی به من ارزانی دار که هیچ کس را پس از من سزاوار نباشد در حقیقت تویی که خود بسیار بخشنده‏ای

    سلام

    به چه علت سلیمان طلب مغفرت میکند مگر مرده بدنیا امدن فرزندش یا بیمار شدنش تقصیر اوست ؟


    با سلام و درود

    هر خطایی که گناه فقهی نیست و عذاب و عقاب ندارد؛ کما این که هر استغفاری به معنای تحقق گناه و نافرمانی فقهی نیست.

    گناه می تواند عرفانی باشد یعنی انسان کامل به نقائص معرفتی خویش پی می برد و لذا توبه می کند. توبه و استغفار پیامبران و اولیای الهی از همین باب است.

    برخی امور برای عده ای گناه نیست ولی برای مقربان گناه تلقی می شود. به همین خاطر اگر انسان عادی چنین تصمیمی و فکری که حضرت سلیمان داشت را می داشت، توبه که نمی کرد هیچ، بلکه اصلا به فکر توبه هم نمی افتاد؛ در حالی که سلیمان علیه السلام به این مقام آگاهی داشت و توبه کرد.

    به بیان دیگر، حضرات معصومین، با این که مرتکب نافرمانی و گناه نمی شوند ولی در لحظاتی چون آن توجه تام و تمام را ابراز نکرده اند، آن را نقص معرفتی دانسته و از آن به درگاه الهی توبه و عذرخواهی می کنند.

    لذا این ها قصورات ذاتی است که انسان کامل به آن آگاهی دارد و با توبه آن را جبران می کند؛ و این ها گناهی نیست که منافات با عصمت داشته باشد.

    آزمون حضرت سلیمان(ع) با جسد

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    هر خطایی که گناه فقهی نیست و عذاب و عقاب ندارد؛ کما این که هر استغفاری به معنای تحقق گناه و نافرمانی فقهی نیست.

    گناه می تواند عرفانی باشد یعنی انسان کامل به نقائص معرفتی خویش پی می برد و لذا توبه می کند. توبه و استغفار پیامبران و اولیای الهی از همین باب است.

    برخی امور برای عده ای گناه نیست ولی برای مقربان گناه تلقی می شود. به همین خاطر اگر انسان عادی چنین تصمیمی و فکری که حضرت سلیمان داشت را می داشت، توبه که نمی کرد هیچ، بلکه اصلا به فکر توبه هم نمی افتاد؛ در حالی که سلیمان علیه السلام به این مقام آگاهی داشت و توبه کرد.

    به بیان دیگر، حضرات معصومین، با این که مرتکب نافرمانی و گناه نمی شوند ولی در لحظاتی چون آن توجه تام و تمام را ابراز نکرده اند، آن را نقص معرفتی دانسته و از آن به درگاه الهی توبه و عذرخواهی می کنند.

    لذا این ها قصورات ذاتی است که انسان کامل به آن آگاهی دارد و با توبه آن را جبران می کند؛ و این ها گناهی نیست که منافات با عصمت داشته باشد.
    وَلَقَدْ فَتَنَّا سُلَیمَانَ وَأَلْقَینَا عَلَى كُرْسِیهِ جَسَدًا ثُمَّ أَنَابَ«34»

    سلام

    مگر بنده عرض کردم او گناه یا خطای فقهی کرد که البته هردوی اینها بر معصوم روا نیست ، بنده عرضم اینست که خطای معرفتی یا عرفانی او چه بود که بلافاصله پس از القای جسد بر حکومتش توبه مینماید ؟

    خدایا مرا آن ده که آن به

  21. صلوات


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود