صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خدا ضرر می رساند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    علاقه
    ورزش و تفکر
    نوشته
    60
    حضور
    1 روز 1 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    54

    اشاره چرا خدا ضرر می رساند؟




    الضار یکی از اسم های خدا است و ضرر رسان معنی میدهد ، چرا خدا ضرر میرساند ؟
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۰۷ در ساعت ۰۲:۵۷
    میوه ممنوعه علم اهل بیت بود و ابلیس آدم را بسوی علم اهل بیت دعوت کرد پس لبیک یا ابلیس لبیک

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58343






    با نام و یاد دوست





    چرا خدا ضرر می رساند؟








    کارشناس بحث: استاد طاها


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    ضرر رساندن، به معنای ناپسند آن، درباره خداوند بی معناست زیرا کسی اهل ضرر زدن است که میخواهد به این وسیله نیازی (مادی یا روحی) را از خود برطرف کند و خدایی را که عقل و دین به ما معرفی کرده است خدای بی نیاز است.

    این اصل و دیگر اصول اساسی خدشه ناپذیر، معیار بسیار مهمی در فهم و تبیین الفاظ و عباراتی در متون دینی هستند که گاه ممکن است ظاهری فریبنده داشته باشند. به عنوان مثال عبارت «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ» (فتح/آیه10) ظاهرش اینست که خدا باید دست داشته باشد اما بر پایه اصول دینی این عبارت را به قدرت الهی و یا تفسیری مناسب با آن اصول، تبیین میکنیم و در اینصورت نیز از اسلوب زبان عربی خارج نشده ایم و قواعد زبانی نیز مخالفتی با این نوع تعابیر ندارد.

    درباره اسم «ضار» که در برخی از روایات نیز به آن اشاره شده است: «أَنَّ الضَّارَّ النَّافِعَ هُوَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل»(کافی/ج2/ص58) از همان قاعده پیروی میکنیم و اصول خدشه ناپذیر عقلی و دینی را معیاری برای تبیین این واژه (که ظاهری فریبنده دارد) بکار میبریم.

    بر این اساس - همانطور که در بالا نیز اشاره شد - ضرر (به معنای ناپسند آن یعنی ضرر اخلاقی) درباره خدا راه ندارد و اگر به خدا ضار اطلاق شده است نظر به اراده تکوینی الهی دارد (ضرر تکوینی).

    توضیح مطلب اینکه، خداوند جهان و موجودات درونش را بر اساس علم و حکمت نامتناهی خویش آفرید. در این جهان موجوداتی را میبینیم که برغم مزایای وجودیشان، گاه نسبت به موجودات دیگر، مضر تلقی میشوند. این امر یا به طبیعت آنها بازمیگردد (مانند آتش) یا به غریزه آنها (مانند حیوانات) و یا به اختیار ایشان (مانند انسان و جن). در هر حال از آنجا که خداوند علت وجود و هستی آنهاست نفع و ضرر آنها نیز به خداوند قابل نسبت است البته همانطور که عرض شد نسبت تکوینی نه اخلاقی. این یکی از تفاسیری است که میتوان درباره اطلاق ضار بر خداوند ارائه نمود و بطور خلاصه عرض شد.

    در پناه حق


  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    علاقه
    ورزش و تفکر
    نوشته
    60
    حضور
    1 روز 1 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    54



    عرض سلام و وقت بخیر
    یعرف الاشیاء باضدادها . ضد ضار نافع است و نافع یعنی نفع رسان و ضد نفع رسان ، زیان رسان است . بنده قبلا فکر میکردم که خدا فقط به بنده اش نفع میرساند یعنی اگر من در قم بدنیا آمدم اگر من مذکر هستم اگر اقوامی دارم و ... خلاصه فکر میکردم همه امور به نفع من است ولی اسم ضار این احتمال را در من ایجاد کرد که خیلی خوشبین هم نباشم چون خدا همانگونه که نافع است ضار هم هست . من منکر هر نوع ضرر از جانب خدا بودم و اعتقادم این بود که حتی اگر کافر شوم خدا به من ضرر نمیزند و سعی دارد به هر صورتیکه شده مرا هدایت کند و به من نفع رساند ولی مثل اینکه این عقیده با توجه به اسم ضار خدا درست نیست . من فکر میکردم مثلا اگر ماری مرا نیش بزند و تمام بدنم فلج شود این حکمت و لطف خداست و اصلا احتمال نمیدادم که این ضرر از جانب خدا باشد ولی مثل اینکه باید در عقیده خود بازنگری کنم در ضمن قاعده لطف چگونه با اسم ضار خداوند جمع میشود ؟



    میوه ممنوعه علم اهل بیت بود و ابلیس آدم را بسوی علم اهل بیت دعوت کرد پس لبیک یا ابلیس لبیک

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,569
    حضور
    38 روز 8 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4376



    نقل قول نوشته اصلی توسط غنی از فقر نمایش پست ها
    الضار یکی از اسم های خدا است و ضرر رسان معنی میدهد ، چرا خدا ضرر میرساند ؟
    سلام
    ضرر یک مفهوم نسبی به حسب ماست و گاهی این ضرر نتیجه فعل فرد یا وسیله آزمایش او و یا حتی زمینه تکامل اوست
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعه،اینترنت
    نوشته
    142
    حضور
    3 روز 14 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    417



    سلام علیکم

    استادی می فرمودند( فکر میکنم آیت الله جوادی آملی شنیدم) :
    اینکه "الضار" از صفات خداست نه که خدا ضرر رسان است! یعنی ضرر "من عند الله" است نه "من الله" ضرر از ذات خدا ناشی نمی شود .

    اگر کفایت نکرد اساتید وکارشناسان توضیح می دهند ان شالله:)

    یاعلی
    در مقامات "تحیّر" جای استدلال نیست ...

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط غنی از فقر نمایش پست ها
    من منکر هر نوع ضرر از جانب خدا بودم و اعتقادم این بود که حتی اگر کافر شوم خدا به من ضرر نمیزند و سعی دارد به هر صورتیکه شده مرا هدایت کند و به من نفع رساند ولی مثل اینکه این عقیده با توجه به اسم ضار خدا درست نیست
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    عقایدی که سابقا داشته اید به هر میزان درست است برداشت فعلی شما از اسم ضار، به همان میزان غلط است.

    لطفا دوباره پست نخست بنده را مطالعه کنید آن هم با دقت بیشتر. خلاصه آنچه بیان شد این است: همانطور که نفع ما از آتش، را میتوان به خدا نسبت داد و گفت خدا این نفع را به من رسانده است، ضرری هم که از آتش متوجه من میشود را میتوان به خدا نسبت داد و گفت، آن ضرر از ناحیه خدا بوده است و عرض شد منظور اینست که چون خدا آتش را آفریده پس آثار آن نیز آفریده خداست خواه نفع باشد و خواه ضرر و باز عرض شد این ضرر به معنای ضرر تکوینی است یا همان که یکی از دوستان گفته اند: ضرر «من عند الله» نه ضرر اخلاقی یا همان «ضرر من الله».

    این مطلب کجا و این برداشت شما کجا که خدا قصد هدایت مرا ندارد و میخواهد به هر ترتیب به من ضرر بزند!!!

    خیر دوست عزیز، خدا قصد بازی با بندگان و آزار آنها را ندارد، اینرا هم عقل میگوید و هم نصوص مختلف دین، این برهانهای عقلی و این نصوص دینی گواه مطمئنی برای تبیین امثال اسم ضار است.

    خداوند موجودات عالم را برای منفعت رسانی به انسان آفرید اما لازمه طبیعت یا غریزه یا اختیار (که هر یک مزایای خود را دارند) در این دنیا بروز برخی ضررهاست که بسیاری از آنها را خدا از ما برطرف میسازد بوسیله کار خیری که انجام داده ایم یا صدقه و یا صله رحم و امثال این امور. برخی از آنها هم گرچه ظاهرش ضرر است اما وقتی درست نگاه کنیم خالی از حکمت و لطف خدا نیست. نمونه جالب آن را در یکی از آشنایان خود به وضوح دیده ام: به گفته خودش، قبلا آدم بسیار مغروری بودم تا اینکه پسرم معتاد شد و کار بجایی رسید که از آن برج غرور و تکبر پایین آمدم و با مفاهیم بلندی چون صبوری و دلسوزی آشنا شدم، قبلا خیلی اهل نماز شب نبودم تا اینکه دامادم شخص نادرستی از کار درآمد و کار بجایی رسید که مامن و آرامش خود را در نماز شب یافتم و نماز شب خوان شدم، و قبلا در رانندگی بی احتیاط بودم تا اینکه عید امثال با عابر پیاده ای تصادف کردم و تا مرز مرگ رفت و همین امر به من احتیاط در رانندگی را آموخت.

    این تنها یک نمونه بود. اگر وقایعی که برای هر یک از ما اتفاق می افتد را با نگاهی برساخته بر اصول مستحکم دین بنگریم خواهیم دید لحظه ای از نظر لطف خدا و هدایت الهی دور نیستیم حتی آن زمان که دچار مشکلات شده ایم و این درس را معصومین در روایات مختلفی به ما آموخته اند.

    در پناه حق


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    علاقه
    ورزش و تفکر
    نوشته
    60
    حضور
    1 روز 1 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    54



    سلام
    فرمودنند که شما مدعی هستید که خدا به هر صورت میخواهد ضرر برسد .
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    این مطلب کجا و این برداشت شما کجا که خدا قصد هدایت مرا ندارد و میخواهد به هر ترتیب به من ضرر بزند!!!
    من میگویم که همانطور که خدا نافع است همانگونه ضار است ، همانگونه که هادی است همانگونه مضل است ، همانگونه که صادق است همانگونه بهترین حلیه گر است ( خیر الماکرین ) . من عرض میکنم که باید هوشیار بود و به آن طرف سکه هم توجه داشت . باید از خداوند بترسیم چون ضار و مضل و خیر الماکرین است . ما نباید فرض کنیم که هر چه پیش آمده خوب و مطلوب است . هر اتفاقی ممکن است نفع خدا یا ضرر او باشد . در ضمن خوشحال میشم فرق ضرر من الله با ضرر من عند الله از جانب دوستان بیشتر تبیین شود .
    میوه ممنوعه علم اهل بیت بود و ابلیس آدم را بسوی علم اهل بیت دعوت کرد پس لبیک یا ابلیس لبیک

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط غنی از فقر نمایش پست ها
    سلام
    فرمودنند که شما مدعی هستید که خدا به هر صورت میخواهد ضرر برسد .
    من میگویم که همانطور که خدا نافع است همانگونه ضار است ، همانگونه که هادی است همانگونه مضل است ، همانگونه که صادق است همانگونه بهترین حلیه گر است ( خیر الماکرین ) . من عرض میکنم که باید هوشیار بود و به آن طرف سکه هم توجه داشت . باید از خداوند بترسیم چون ضار و مضل و خیر الماکرین است . ما نباید فرض کنیم که هر چه پیش آمده خوب و مطلوب است . هر اتفاقی ممکن است نفع خدا یا ضرر او باشد .
    با عرض سلام

    از خدا ترسیدن یعنی ترسیدن از سرانجام گناهانمان. خداوند که دشمن بندگانش نیست تا به آنها ضرر برساند. این خود انسانها هستند که با سرپیچی از دستورات الهی به خودشان ظلم میکنند و ضرر میرسانند

    اما باید توجه داشت که خدایتعالی حکیم است بنابراین قاعده ی ضرر و زیان به هر صورتی که به بندگان برسد مطابق حکمت اوست و غرض و هدفی در آن نهفته...

    و نیز صادق الوعد هست و به وعده هایی که داده عمل میکند...

    و از طرفی نیز عادل هست و طبق عدلش محاسبه میکند.

    اینجاست که در دعا میگوییم : اَللّهم عاِملنا بِفَضلِک وَ لا تُعامِلنا بِعَدلِک

    خداوندا با فضلت با ما معامله کن نه با عدلت.
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط غنی از فقر نمایش پست ها
    من میگویم که همانطور که خدا نافع است همانگونه ضار است
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    ضار بودن خدا، مضل بودن خدا و خیرالماکرین بودن او، هر یک در موردی که بکار رفته است معنایی متفاوت از معنایی دارد که در ذهن توده مردم است. وقتی توده مردم به این گونه آیات و یا روایات مراجعه میکنند اولین معنایی که متوجه میشوند همان معنای ملازم با نقص و ناخوشایندی است. عرض بنده در پستهای سابق اشاره به این مطلب بود که آیات و روایات مزبور مصداق آیات متشابه قرآنی هستند که باید با توجه به محکمات قرآن معنا شوند:

    هُوَ الَّذي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْم(آل عمران/7)

    «او كسى است كه اين كتاب (آسمانى) را بر تو نازل كرد، كه قسمتى از آن، آيات «محكم» [صريح و روشن‏] است كه اساس اين كتاب مى‏باشد (و هر گونه پيچيدگى در آيات ديگر، با مراجعه به اينها، برطرف مى‏گردد.) و قسمتى از آن، «متشابه» است [آياتى كه به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات ديگر، در نگاه اول، احتمالات مختلفى در آن مى‏رود ولى با توجه به آيات محكم، تفسير آنها آشكار مى‏گردد.] اما آنها كه در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهاتند، تا فتنه‏انگيزى كنند (و مردم را گمراه سازند) و تفسير (نادرستى) براى آن مى‏طلبند در حالى كه تفسير آنها را، جز خدا و راسخان در علم، نمى‏دانند.»

    همانطور که عرض شد اضرار (و نیز اضلال و مکر) درباره خداوند به آن معنای جا افتاد در میان توده مردم نیست زیرا با آیات و روایات متعدد و صریح و برهانهای قاطع عقل همخوانی ندارد. پس باید آن ظواهر را بر پایه این محکمات تفسیر نمود. یک تفسیر همان بود که قبلا عرض شد.

    اگر منظورتان از این عبارت «باید هوشیار بود و به آن طرف سکه هم توجه داشت . باید از خداوند بترسیم چون ضار و مضل و خیر الماکرین است » این باشد که ممکن است پدیده های دنیا - چه خوشیها و چه ناخوشیها - وسیله ای برای امتحان انسان باشد و مردم باید بترسند از اینکه مرتکب عملی شوند که نتیجه اش ضرر و ضلالت و دچار شدن به مکرهای دنیا است، سخن کاملا درستی است اما اگر منظورتان این است که خداوند هم مثل ما انسانها نقشه میکشد تا ضرری برساند و دیگران را از مسیر درست گمراه کند و در حق دیگران مکر و حیله کند سخن کاملا غلطی است به همان دلیل که عرض شد.

    «ضرر من الله »یعنی همان برداشت اشتباه از اسم ضار (ضرر اخلاقی)، و «ضرر من عند الله» هم همان معنای درست از این اسم است( یعنی ضرر تکوینی) همانطور که در پستهای سابق توضیح داده شد.

    در پناه حق


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود