صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کمک خدا تا آخرین لحظه عمر

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    11
    حضور
    8 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    55

    اشاره کمک خدا تا آخرین لحظه عمر




    سلام
    مدتی است که من با واژه بسپار دست خدا درست می شه مشکل دارم
    از این بابت هم خیلی از خودم راضی نیستم و با خود کلنجار میرم که ازن مشکل حل بشه.

    این فکر میاد تو ذهن مثلا در مورد سلامتی
    من دعا می کنم که خدایا تا آخرین لحظه عمرم سلامتی کامل جسم و روح بده و کمکم کن تا آخرین لحظه عمرم فلان گناه رو انجام ندم از چیزهایی مثل سرطان و بیماری های روحی روانی حفظ کن
    بعدش به خودم میگم اگر خدا کمکت نکرد و یکی از این بیماری ها رو دچارت کردچی؟ مثلا شاید صلاح تو این باشه که فلان گناه رو انجام بدی

    بعدش میام خودم رو با دلایلی مثل" خدا بهترین ها رو برا همه می خواد" "صلاح خودت رو می تونی تغییر بدی" "صلاح هیچ کس گناه نیست" از این قبیل خودم رو قانع می کنم.
    اما از شما می خوام حدیثی روایتی چیزی بگین که دلم قرص بشه و مطمئن بشم تا آخرین لحظه عمرم خداوند من رو از این گناه حفظ میکنه و از من مراقبت می کنه
    ممنون
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۰۶ در ساعت ۰۳:۲۲
    اللهم صل علی محمد و آل محمد
    من به خودم ایمان دارم

    شما هم باید به خودتون ایمان داشته باشید و دارید
    من شاد و اینده نگر معقولم و شما هم باید باشید و هستید.
    باید آینده بهتر و درست را برای خودمان تصور کنیم.یادمان باشد این دنیایی رو که خدای مهربون آفریده و مارو درش قرار داده پر از انرژی مثبت +

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام و یاد دوست





    کمک خدا تا آخرین لحظه عمر








    کارشناس بحث: استاد مشکور

    ویرایش توسط مشکور : ۱۳۹۳/۰۶/۱۳ در ساعت ۱۳:۱۵


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,523
    حضور
    34 روز 6 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038

    راهنما توکل (واگذارکردن امور به خدا)




    نقل قول نوشته اصلی توسط amirsh نمایش پست ها
    سلام
    مدتی است که من با واژه بسپار دست خدا درست می شه مشکل دارم
    از این بابت هم خیلی از خودم راضی نیستم و با خود کلنجار میرم که ازن مشکل حل بشه.
    ممنون
    سلام و ادب

    در پاسخ فراز اول سؤالتان گفتنی است: عقیده ی "بسپار دست خدا مشکل حل می شود"همان اعتقاد به "توکل بر خداست"که عقیده ای قرآنی است. در جایی خداوند می فرماید: " ... فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ؛ و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن، زيرا خداوند توكل كنندگان را دوست مى‏ دارد."(آل عمران، 159) و نیز در جای دیگر می فرماید: "... وَ مَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ... ؛ و هر که بر خدا توکل کند ،، خدا او را کافی است.(طلاق، 3)

    بدون شک، خداوند کسانی را که دوست دارد (توکل کنندگان) در پیچ و خم زندگی و دشواریها تنها نمی گذارد، بلکه آنها را در شرایط دشوار و در برابر حوادث روزگار نصرت و یاری رسانده ثابت قدمشان می دارد. اگر آنها با ایمان و صبرشان، دین خدا را یاری رسانند. " يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ"(محمد، 7).

    البته توکل به این معنا نیست که بدون تدبیر و برنامه ریزی و حرکت و تلاش، تمام کار را به خدا بسپار و گوشه ای بنشین، بلکه توکل به خدا توأم با تدبیر و تلاشگری است. باید در خلال توکل، عوامل و موانع مؤثر در موفقیت و پیروزی را بشناسیم و موضع گیری مناسب نسبت به هر یک اتخاذ کنیم.

    بعلاوه، توکل به خدا، به این معنا نیست که انسان متوکل، مورد ازمون های مختلف زندگی(فقر، بیماری، حوادث، نقصان اموال و مرگ عزیزان و ...) قرار نمی گیرد. بلکه توکل بر خدا موجب می شود که انسان مؤمن، اولاً درک بهتری از این آزمون ها داشته و ثانیاً با با ایمان و شکیبایی نسبت به رهایی و خلاصی از آزمونها را به لطف و امداد الهی داشته باشد.

    ادامه دارد ...


    بنام حضرت دوست کمک خدا تا آخرین لحظه عمر

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    13 آبان :)
    نوشته
    561
    حضور
    24 روز 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    2166



    یه حدیثی بود که فرمودن: از خدا چیزی را که خلق نکرده نخواهید. یاران با تعجب پرسیدن: مگر می شود چیزی را که ندیده ایم و خلق نشده بخواهیم. فرمود: آری. شما از خدا آسودگی در دنیا را می خواهید در حالی که خدا چنین چیزی را نیافریده.
    بنده با این موضوع که بلا و آزمایش و امتحان به سراغ مومنین می آید مشکل دارم. چونکه بلا برای همه موجودات هست. آیت الله بهجت فرمودند: گرفتاری ها بین همه مردم یکسان تقسیم شده.
    همین اسرائیل که پرچمش برگرفته از شیطان پرستیه الان در بدترین وضعیت روانی به سر می بره ولی نوک سوزنی عقب نشینی نمی کنه اونور داره می جنگه اینور پهپادش داره می یاد آسمون ما. همین آمریکا دو برابر ما بلا سرشون می یاد اگر زلزله بم و رودبار و آذربایجان و... برای ما چون مسلمانیم آزمایشه؟ پس زلزله و سیل و گردباد آمریکا براشون چیه؟ یا زلزله 9 ریشتری ژاپن که بعدش سونامی اومد و بعدش نیروگاههای اتمیش رفتن هوا و بعدش به علت خطر اتفاق دوباره دست از سر انرژی هسته ای برداشت؟
    بلا برای همه هست اما یکی کجا آن یکی کجا!
    «عابدى هفتاد سال خدا را بندگى كرد، روزها را روزه و شبها را به نماز مى‌ايستاد، آنگاه حاجتى از خداوند متعال طلب نمود، ولى بر آورده نگرديد، رو به خود كرد و گفت: اشكال از خود تو است، چون اگر در تو خيرى مى‌بود، حاجتت روا مى‌شد، در اين هنگام خداوند متعال فرشته‌اى براى او فرستاد و گفت: اى فرزند آدم! اين يك لحظه‌اى كه خود را كوچك شمردى، از تمام عبادتهاى گذشته‌ات بهتر است»

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,523
    حضور
    34 روز 6 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038

    راهنما رابطه دعا با شرایط و سنت های الهی




    نقل قول نوشته اصلی توسط amirsh نمایش پست ها
    این فکر میاد تو ذهن مثلا در مورد سلامتی
    من دعا می کنم که خدایا تا آخرین لحظه عمرم سلامتی کامل جسم و روح بده و کمکم کن تا آخرین لحظه عمرم فلان گناه رو انجام ندم از چیزهایی مثل سرطان و بیماری های روحی روانی حفظ کن
    بعدش به خودم میگم اگر خدا کمکت نکرد و یکی از این بیماری ها رو دچارت کردچی؟ مثلا شاید صلاح تو این باشه که فلان گناه رو انجام بدی
    سلام مجدد

    در آیات قرآن و روایات دینی به تأثیر دعا و توسل بسیار اشاره شده، بدون شک، اگر دعا و توسل، با توجه و رعایت آداب و شرایط آن توأم باشد و نیز برای تحقق آن تدبیر و تلاش و حرکت لازم، صورت پذیرد در کل، نتیجه ی مطلوبی حاصل خواهد شد. چنانکه خداوند وعده فرموده است: "ادعونی استجب لکم؛ بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را".(1) البته باید توجه داشت؛ دعا و خواندن و تقاضا کردن به معنای این نیست که صرفاً خواسته اِمان را از خدا بخواهیم اما برای تحقق آن تلاش و کوششی نکنیم و یا گمان کنیم که چون قدرت خدا نامحدود است پس هرچیزی که می خواهیم باید برآورده شود؟؟؟ در حالیکه بسیاری از خواسته ها یا به صلاح ما نیست؛ یا شرایط تحقق آن فراهم نیست؛ یا خداوند بدلیلی می خواهد تحقق آن را به تأخیر بیندازد؛ یا از این طریق ایمان و صبر بندگانش را آزمایش می کند و یا پای حکمت ها و مصالح دیگری در میان است ...

    مثلاً مثالهایی که خود شما اشاره کرده اید: درخواست سلامتی کامل جسم و روح و پرهیز از گناه تا آخر عمر تقاضای گزافی نیست، بلکه تقاضای واردی است که در ادعیه و توصیه های معصومان علیهم صلوات الله نیز بسیار سفارش شده است. مانند توصیه ای که در شبهای قدر شده که معصوم (ع) در پاسخ سائلی که پرسید: در این شبها از خدا چه بخواهیم. فرمود: عافیت (سلامتی در جسم و روح).(2) و یا در دعای جامع و کامل امام زمان، طبق دستور وارده، مجموعه ای متنوع از حوائج مادی و معنوی (جسمانی و روحانی) را از خداوند می خواهیم.(3)

    اما تحقق آنها منوط به شرایط و اقتضاءاتی است؛ که از آن جمله است: عزم و اراده و تلاش عبد در جهت تحصیل آنها، برطرف کردن موانع حصول خواسته، صبر و استقامت در پستی و بلندی های زندگی و ... .

    همچنین بسیاری از مشکلات و گرفتاری های زندگی نظیر فقر و بیماری و حوادث گوناگون، بر اساس نظام علی و معلولی، لازمه ی زندگی مادی بوده و بعبارتی از جهان ماده تفکیک ناپذیر است. این امور و حوادث، معمولاً یا نتیجه بی تدبیری و اشتباهات خود انسان است و یا عوامل دیگری از محیط پیرامونی زندگی انسان باعث آن می شود. از اینرو بیماری ها و حوادث و مشکلات و گرفتاری ها را نباید به خدای مهربان نسبت داد. زیرا خداوند علاوه بر اینکه خیر محض است، از دخالت در اسباب و مسببات عادی و مادی نیز اِبا دارد.(4) البته این نقصان ها، بیماری ها و حوادث، همه داخل در سنت امتحان و ابتلاء انسانی هستند. یعنی گرچه علتش خود انسان و عوامل پیرامونی است اما خارج از دایره امتحان الهی نیست.(دقت کنید)

    بنا بر این جسم انسان، اگر از طرف صاحبش مورد مراقبت قرار نگیرد و افراط و تفریط باشد، زمینه بیماری و نقصان در آن فراهم می شود، به همین دلیل روح انسان نیز اگر مورد توجه و مراقبت نباشد و انسان، بدون توجه به دستورات دین، تقوا و پرهیزکاری را پیشه خود نسازد، به انواع و اقسام رذائل اخلاقی و گناه آلوده خواهد شد.

    در نتیجه؛ خداوند برای هیچ کس نقصان و بیماری و آلودگی به گناه نخواسته و نمی خواهد و اصولاً گناه و خذلان به صلاح انسان نیست که مورد اراده خدا قرار گیرد. همه این امور (نقصان های جسمی و روحی) نتیجه عدم شناخت و عدم بکارگیری درست دستورات نورانی دین است.

    ادامه دارد ...

    پاورقی______________________________________ _
    1. غافر، آیه 60.
    2. مفاتیح الجنان، اعمال شبهای قدر.
    3. اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِيَةِ وَ صِدْقَ النِّيَّةِ وَ عِرْفَانَ الْحُرْمَةِ وَ أَكْرِمْنَا بِالهُدَى وَ الاسْتِقَامَةِ وَ سَدِّدْ أَلْسِنَتَنَا بِالصَّوَابِ وَ الْحِكْمَةِ ...... وَ عَلَى مَرْضَى الْمُسْلِمِينَ بِالشِّفَاءِ وَ الرَّاحَةِ وَ عَلَى مَوْتَاهُمْ بِالرَّأْفَةِ وَ الرَّحْمَةِ ... خدايا،توفيق فرمانبرى،و دورى از نافرمانى،و درستى نهاد و شناخت واجبات را روزى ما بدار و ما را به هدايت و پايدارى گرامى دار،و زبانمان را به راستگويى و حكمت استوار ساز،.... و بر بيماران شفا و آرامش،و بر مردگان‏ مهر و رحمت ...؛ کفعمی، کتاب مصباح؛ کتاب شریف مفاتیح الجنان.
    4. ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها؛ در اخبار و روایاتی که از رسول اکرم(ص) یا ائمه اطهار (علیه السلام) رسیده است، مطلبی به این مضمون به چشم می خورد.

    بنام حضرت دوست کمک خدا تا آخرین لحظه عمر

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,523
    حضور
    34 روز 6 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038

    راهنما اقسام بلا و امتحان




    نقل قول نوشته اصلی توسط yaHosseinDS نمایش پست ها
    یه حدیثی بود که فرمودن: از خدا چیزی را که خلق نکرده نخواهید. یاران با تعجب پرسیدن: مگر می شود چیزی را که ندیده ایم و خلق نشده بخواهیم. فرمود: آری. شما از خدا آسودگی در دنیا را می خواهید در حالی که خدا چنین چیزی را نیافریده.
    بنده با این موضوع که بلا و آزمایش و امتحان به سراغ مومنین می آید مشکل دارم. چونکه بلا برای همه موجودات هست. آیت الله بهجت فرمودند: گرفتاری ها بین همه مردم یکسان تقسیم شده.
    همین اسرائیل که پرچمش برگرفته از شیطان پرستیه الان در بدترین وضعیت روانی به سر می بره ولی نوک سوزنی عقب نشینی نمی کنه اونور داره می جنگه اینور پهپادش داره می یاد آسمون ما. همین آمریکا دو برابر ما بلا سرشون می یاد اگر زلزله بم و رودبار و آذربایجان و... برای ما چون مسلمانیم آزمایشه؟ پس زلزله و سیل و گردباد آمریکا براشون چیه؟ یا زلزله 9 ریشتری ژاپن که بعدش سونامی اومد و بعدش نیروگاههای اتمیش رفتن هوا و بعدش به علت خطر اتفاق دوباره دست از سر انرژی هسته ای برداشت؟
    بلا برای همه هست اما یکی کجا آن یکی کجا!
    سلام عزیز

    بله فرمایش شما متین است، در روایت جامعی امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «إِنَ‏ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ‏ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کَرَامَة»(بحارالانوار، ج 78، ص 198)، معلوم می‌شود که بلا برای همه هست. إِنَ‏ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ‏ أَدَبٌ» بلا برای ظالم، برای این است که تأدیبش کند، امّا «وَلِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ» برای مؤمن، به جهت امتحان است؛ پس معلوم است بلا برای مؤمن هم هست و فقط برای ظالم نیست، «أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلى». «وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَةٌ» لذا هیچ کس استثناء نیست.


    بنا بر این؛ سختی‌ها و بلاها را از نگاه‌های متفاوتی می‌توان بررسی کرد. از دیدگاه قرآن و حدیث گرفتاری‌ها،‌ حکمت‌های مختلفی دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از: 1. تأدیب: 2. آزمون الهی: 3. ترفیع درجه: 4. کفارة گناهان:

    در نتیجه؛ بعضی از مشکلات مانند برخی از بیماری‌ها بر اثر ندانم‌ کاری یا سهل‌انگاری در امور حاصل می‌شود که اثر تکوینی اعمال انسان به شمار می‌رود،‌ مثلاً کسی که اصول بهداشتی را رعایت نکرده و یا در انتخاب همسر دقت ننموده، چه بسا فرزندانش را با مشکل رو به رو می‌سازد که ربطی به خدا ندارد. برخی از مصیبت ها یا سختی ها می تواند از دو جهت باشد. هم کفاره گناهی از انسان باشد و هم آزمون الهی. برخی نیز کفاره گناه است و در عین حال مجازات الهی می شود. این دو گاهی مانند هم هستند، چون چیزی که مجازات است، مجازات به نوعی کفاره برای گناه می شود و گاهی علاوه بر مجازات دنیوی، مجازات اخروی آن باقی می ماند که در این صورت نمی تواند کفاره باشد. و نیز برخی بلاها و مشقت‌ها و مصیبت‌ها برای بندگان خاص (انبیا و اولیای الهی و پیروان صادق آنان) هدیه حق تعالی و نردبان رحمت است تا از این طریق صعود و عروج کنند و به او نزدیک تر شوند.

    اما از این نکته نیز نباید غافل شد که بلا و امتحان، همیشه توأم با سختی و دشواری نیست بلکه گاهی رفاه و آسایش می شود موضوع بلا و امتحان، از اینرو خداوند، بندگان خوبش را معمولاً با سختی و دشواری می آزماید و ابتلاءات انها از جنس سختی هاست. ضمن اینکه در روایات نیز آمده است که خدا هر کس را بیشتر دوست دارد بیشتر در بلاء و دشواری قرار می دهد. (البلاء للولاء) درحالیکه بندگان کافر و گناهکار، معمولاً در خوشی و آسایش ظاهری بوده و معمولاً از ابتلاءات و آزمونهای اهل ایمان، کمتر در زندگی ایشان دیده می شود. و این همان، سنت امداد و امهال الهی است.

    موفق باشید ...


    بنام حضرت دوست کمک خدا تا آخرین لحظه عمر

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    13 آبان :)
    نوشته
    561
    حضور
    24 روز 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    2166



    اما از این نکته نیز نباید غافل شد که بلا و امتحان، همیشه توأم با سختی و دشواری نیست بلکه گاهی رفاه و آسایش می شود موضوع بلا و امتحان، از اینرو خداوند، بندگان خوبش را معمولاً با سختی و دشواری می آزماید و ابتلاءات انها از جنس سختی هاست. ضمن اینکه در روایات نیز آمده است که خدا هر کس را بیشتر دوست دارد بیشتر در بلاء و دشواری قرار می دهد. (البلاء للولاء) درحالیکه بندگان کافر و گناهکار، معمولاً در خوشی و آسایش ظاهری بوده و معمولاً از ابتلاءات و آزمونهای اهل ایمان، کمتر در زندگی ایشان دیده می شود. و این همان، سنت امداد و امهال الهی است.
    یه سوال : یعنی الان ایران به واسطه ی رهبری باید بشه ساحل عاج؟ و هیچوقت جهان اول نمی شیم؟ چونکه رهبرمون و مردممون خوبن در نتیجه بلا و بدبختی بیشتر از بقیه می باره چون حتما خدا ما رو بیشتر دوست داره؟ این جملات آدم رو به وحشت می اندازه. یعنی من اگه خیلی خیلی خوب بشم عزیزامو از دست می دم؟ و یاد شاید چیزای دیگه؟
    «عابدى هفتاد سال خدا را بندگى كرد، روزها را روزه و شبها را به نماز مى‌ايستاد، آنگاه حاجتى از خداوند متعال طلب نمود، ولى بر آورده نگرديد، رو به خود كرد و گفت: اشكال از خود تو است، چون اگر در تو خيرى مى‌بود، حاجتت روا مى‌شد، در اين هنگام خداوند متعال فرشته‌اى براى او فرستاد و گفت: اى فرزند آدم! اين يك لحظه‌اى كه خود را كوچك شمردى، از تمام عبادتهاى گذشته‌ات بهتر است»

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,523
    حضور
    34 روز 6 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط yaHosseinDS نمایش پست ها
    یه سوال : یعنی الان ایران به واسطه ی رهبری باید بشه ساحل عاج؟ و هیچوقت جهان اول نمی شیم؟ چونکه رهبرمون و مردممون خوبن در نتیجه بلا و بدبختی بیشتر از بقیه می باره چون حتما خدا ما رو بیشتر دوست داره؟ این جملات آدم رو به وحشت می اندازه. یعنی من اگه خیلی خیلی خوب بشم عزیزامو از دست می دم؟ و یاد شاید چیزای دیگه؟
    سلام

    نه مقصود این نیست که مؤمنان و اولیاء الهی بخاطر خوب بودن شان، همیشه در بدترین شرایط باشند و با سختی ها و مرارت ها دست و پنجه نرم کنند و یا امکان اول جهان شدن منتفی باشد. بلکه صحبت این است که برای رسیدن به درجات قرب و کمال آزمونهای متعددی را باید بگذرانند باید در کوره های مختلفی آزموده و آبدیده شوند. و البته کسانی که در این وادی وارد می شوند بسته به معرفت و شناختی که تحصیل کرده اند، درک این منازل برایشان آسان می شود، شاید تصور امتحانات سخت و دشوار اولیاء الهی برای امثال ما که در ابتداء راه هستیم دشوار و شکننده و هولناک باشد اما وقتی انسان، پای در آن وادی بنهد ظرفیت لازم را پیدا می کند.

    وانگهی آیات دیگری در قرآن هست که برخورداری بیشتر از نعمات مادی و معنوی دنیا را در گرو تقوا و پرهیزکاری معرفی می کند: "وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ وَلَـكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ ؛ و اگر اهل شهرها و روستاها ايمان مى‏ آوردند و پروا پيشه مى‏ كردند مسلّما (درهاى) بركت‏هايى از آسمان و زمين را بر روى آنها مى‏ گشوديم، و لكن (آيات ما را) تكذيب كردند، پس آنها را به سزاى آنچه كسب مى‏ كردند دچار ساختيم."(اعراف، 96)

    بنابر این وقتی می گوییم مؤمنان بیشتر مورد امتحان و ابتلاء الهی قرار می گیرند به این معنا نیست که حوادث دردناک زندگی از همه طرف به آنها حمله ور شده و عرصه بر آنها تنگ می شود بلکه مقصود آنست که چون نزد خداوند متاع دنیا قلیل و اندک و بی ارزش است، «مَتَاعُ الدَّنْیَا قَلِیلٌ »(نساء،77) فلذا قلبهای هدایت یافتگان را به سمت دنیا متمایل نمی سازد و از طریق ابتلاءات و امتحانات مختلف، قلب و دلشان را از حب دنیا تهی ساخته و بیشتر متوجه خدا و آخرت می سازد. " مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ؛ آنچه نزد شماست فنا می شود و آنچه نزد خداست باقی می ماند و آنان راکه ، شکيبايی ورزيدند پاداشی بهتر از کردارشان خواهيم داد."(نحل، 96) از آنطرف قلبهای کافران، منافقان و گناهکاران را به انتخاب و اختیار خودشان بیشتر مشتاق و سرگرم دنیا و سرگرمی های آن می سازد تا بیشتر در دره هایی هلاکتی که خود مسبب آن بوده اند سقوط کنند.

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست کمک خدا تا آخرین لحظه عمر

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,523
    حضور
    34 روز 6 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038

    راهنما بلا و گرفتاری، لطف خدا به بندگان




    سلام مجدد

    نکته دیگری که در باب بلا و گرفتاری لازم بذکر است اینکه: بلا و گرفتاری، از جمله الطاف خفیه الهی به بندگانش است. كلمه "تمحيص" در قرآن كريم به كار رفته است. «وليمحص ما في قلوبكم» (آل عمران/ 154)؛ بعضي گفته اند: تمحيص به معني تطهير است. بعضي ديگر آن را به معني جداكردن خوب و بد و سره از ناسره مي دانند. به تعبير آشكارتر پاك كردن هر چيزي از آلودگي و خالص نمودن و پاك كردن را "تمحیص" مي گويند. به عنوان مثال در طلاسازي وقتي طلا را در بوته آتش مي گذارند تا طلاي خالص را از نقره يا مس جدا كنند به اين كار مي گويند تمحيص. طبيعي است كه براي پاك كردن و خالص كردن طلا آن را در کوره ی آتش مي گذارند تا ذوب شود. و ناخالصی از خالص جدا شود. خداي متعال نيز براي پاك كردن و تمحيص انسان ها و مؤمنين چنين تدبيري را به كار مي برد.

    ممكن است بعضي از انسانهاي مؤمن در دل، ناپاكي و آلودگي هايي داشته باشند. خداوند با تدابير و برنامه هايي آنان را پاك و تمحيص مي فرمايد. براساس روايات، خدا مؤمنين را در اين عالم به بيماري يا فقر يا به بلاهايي مبتلا مي كند. اين ابتلا براي آن است تا گناهان انسان پاك شود. در روايت داريم وقتي مؤمن در دنيا گناه مي كند، اصل ايمانش محفوظ است و به آن لطمه اي نمي خورد، اما دل او آلوده مي شود. خداوند براي پاك كردن مؤمن از گناه او را به بيماري مبتلا مي كند. چون در حالت بيماري انسان دچار ضعف، بي خوابي و ناراحتي شده و از لذت هاي دنيا دور و محروم مي شود. همين مسئله باعث مي شود تا انسان از گذشته و اعمال زشت خود پشيمان شده و توبه كرده و با همين بيماري پاك شود. اگر در اثر بيماري از گناه پاك نشد، خداوند او را به بلايي ديگر مبتلا مي كند. بعضي ها به جاي آنكه درمقابل بيماري صبر داشته و با حالت خضوع به طرف خداوند روند، با وسوسه شيطان به ناشكري و ناسپاسي و جزع و فزع و بي صبري و اعتراض مي پردازند.

    وقتي بيماري، ناخالصی های انسان ضعيف الايماني را پاك نكرد خداوند او را به فقر مبتلا مي كند تا غرورش را بشكند و او را به ضعف خود توجه داده تا به طرف خدا برود و توبه كند. انسان در فقر، ضعف و نياز خود را به خدا بيشتر درك مي كند. اگر مؤمن خطاكار با بيماري و فقر، پاك و علاج نشود خداوند او را به بلاهاي ديگر مثل فراق، داغ ديدن عزيزان و انواع مشكلات، مصيبت ها و گرفتاري هاي دنيا مبتلا مي سازد. اگر با همه اين ابتلائات باز هم پاك نشد، در لحظه مرگ، خداوند جان او را سخت مي گيرد. يكي از علل اينكه خدا جان بعضي از انسان را سخت مي گيرد، اين است كه مي خواهد آنها را پاك كند تا در عالم برزخ مشكلي نداشته باشد. (بحار/ 78/ 198) خدا نياورد روزي را كه كسي با جان كندن سخت نيز پاك نشود. چرا كه كار چنين انساني در آن عالم بسيار دشوار مي شود.

    به هر صورت يكي از حکمتها و فايده هاي گرفتاري و ابتلائاتي كه خدا براي مؤمنين پيش مي آورد اين است كه مؤمنين به خدا توجه پيدا كنند تا از گناه و آلودگی پاك شده و از عوامل گمراهی دور شوند.

    موفق باشید ...


    بنام حضرت دوست کمک خدا تا آخرین لحظه عمر

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,523
    حضور
    34 روز 6 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038

    راهنما نمونه ای از الطاف خاص خدا به مؤمنان




    سلام مجدد

    در کتاب اصول کافى‏ روایاتى تحت عنوان «باب المُعارین» به چشم مى‏ خورد «مُعار» به کسانى گفته مى‏ شود که ایمانشان عاریه‏ اى است و در لحظه مرگ آن را رها کرده و از دست مى‏ دهند و بدون ایمان از دنیا مى‏ روند.

    در یکى از دعاهاى امام سجاد علیه السلام در سحرهاى ماه رمضان مى‏ خوانیم: «الّلهمّ انّى أسئَلُک ایماناً لاأجَلَ لَه دون لقائک» و نیز در بعضى دعاها مى‏ بینیم که اولیاى خدا در حال آرامش و سلامتى، عقائد خود را با خدا مطرح کرده و سپس از خدا مى‏ خواهند: «فَرُدَّه على وَقت حُضورِ مَوتِى» پروردگارا! این عقائدى که الآن با آرامش و بدون اضطراب گفتم، به هنگام فرا رسیدن مرگ که انواع وحشت‏ها در کار است، به من برگردان. از جمله توصیه هایی که در روایات معصومین (ع) شده سفارش به بسیار خواستن حسن عاقبت است. "اللهم اجعل عواقب امورنا خیراً"

    از الطاف خدا نسبت به مؤمنان این است که در لحظه مرگ- که به فرموده امام صادق علیه السلام شیطان از هر سو براى ایجاد شکّ و گرفتن ایمان مؤمنان تلاش مى‏ کند. « تفسیر نورالثقلین، ج 2، ص 540»- آنان را در دیندارى پایدار و ثابت قدم نگاه مى‏ دارد. چنانکه قرآن مى‏ فرماید: «یُثَبّتُ اللّه الّذینَ آمَنوا بِالقَولِ الثّابِتِ فِى الحَیاةِ الدّنیا و فِى الآخِرَة». (ابراهیم/27)

    یکى از دعاهاى مؤمنان در قرآن این است که مى‏ گویند: «وتَوفَّنا مَعَ الابرار»(آل عمران/193) پروردگارا! ما را با افراد شایسته و در مسیر و راه و رسم آنان بمیران. و همچنین یکى از دعاهاى ساحرانى که با عشق و خلوص تمام به حضرت موسى ایمان آوردند و از تهدیدهاى فرعون نهراسیدند این بود که‏ «وَ تَوفَّنا مُسلِمین»(اعراف/126) خدایا! ما را مسلمان و تسلیم راه خودت بمیران.

    حضرت ابراهیم و یعقوب علیهما السلام هم به فرزندان خود چنین وصیّت مى‏ کنند:«فلاتَموتُنّ الّا و أنتُم مُسلِمون»(بقره/132) خداوند به مؤمنین بعد از امر به تقوا مى‏ فرماید: «و لاتَمُوتُنَّ الّا و أنتُم مُسلِمُون»(آل عمران/102) سعى کنید مرگتان در حالى باشد که مسلمان و اهل تسلیم فرامین الهى باشید. "رزقنا الله و ایاکم ان شاءالله"

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست کمک خدا تا آخرین لحظه عمر

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود