جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کدام ظن ها گناه اند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    302
    حضور
    6 روز 23 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    876

    اشاره کدام ظن ها گناه اند؟




    با سلام.
    از آیه ی شریفه ی «اِنَّ بَعضَ الظَّنِّ اِثم» برداشت می شود بعضی از سوء ظن ها گناه اند.
    حال سوال این است دقیقا چه ظن هایی گناه اند؟
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۴/۱۷ در ساعت ۱۹:۵۰
    پروردگارا اگر بین من و او مرگ فاصله انداخته پس مرا از قبر بیرون آور در حالی که کفنم را دور کمر بسته ام
    شمشیرم را از قلاف کشیده ام
    و لبیک گویان دعوت دعوت کننده را اجابت می کنم


    (بخشی از دعای عهد)

  2. صلوات ها 4


  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    22,350
    حضور
    202 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    61358



    با نام و یاد دوست





    کدام ظن ها گناه اند؟








    کارشناس بحث: استاد یاسین


  4. صلوات ها 2


  5. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,104
    حضور
    39 روز 23 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4061



    بسم الله الرحمن الرحیم

    مراد از" اجتناب ازظن" اجتناب از خود ظن نيست، چون ظن، خود نوعى ادراك نفسانى است، و در دل باز است، ناگهان ظنى در آن وارد مى‏شود و آدمى نمى‏تواند براى نفس و دل خود درى بسازد، تا ازورود ظن بد جلوگيرى كند، پس نهى كردن از خود ظن صحيح نيست. بله، مگر آنكه از پاره ‏اى مقدمات اختيارى آن نهى كند. پس منظور آيه مورد بحث نهى از پذيرفتن ظن بد است، مى‏خواهد بفرمايد: اگر در باره كسى ظن بدى به دلت وارد شد آن را نپذير و به آن ترتيب اثر مده.

    و بنا بر اين، پس اينكه فرمودبعضى از ظن‏ ها گناه است، باز خود ظن را نمى‏گويد، (چون ظن به تنهايى چه خوبش و چه بدش گناه نيست، براى اينكه گفتيم اختيارى نيست)، بلكه ترتيب اثر دادن به آن است كه در بعضی موارد گناه است، (مثل اينكه نزد تو از كسى بدگويى كنند، و تو دچار سوء ظن به او شوى و اين سوء ظن را بپذيرى، و در مقام ترتيب اثر دادن بر آمده او را توهين كنى، و يا همان نسبت را كه شنيده ‏اى به او بدهى و يا اثر عملى ديگرى بر مظنه ‏ات بار كنى كه همه اينهاآثارى است بد و گناه و حرام).[1]


    [1] - علامه طباطبایی، ترجمه الميزان، ج‏18، ص: 483



    ویرایش توسط یاسین : ۱۳۹۶/۱۱/۲۰ در ساعت ۰۵:۵۹

  6. صلوات ها 4


  7. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    111
    حضور
    4 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    344



    ولی یه داستانی بود که یه پیرزن موقع خوندن نماز شب میشنوه که در همسایه شون که یه دختر جوون بوده باز و بسته میشه
    و بعد گمان بد میکنه در حالی که باد سبب باز و بسته شدن بوده و همین گمان بد پیرزن نماز شب هاشو تباه میکنه

    یعنی این داستان درست نیست؟

  8. صلوات


  9. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,104
    حضور
    39 روز 23 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4061



    نقل قول نوشته اصلی توسط saba نمایش پست ها
    ولی یه داستانی بود که یه پیرزن موقع خوندن نماز شب میشنوه که در همسایه شون که یه دختر جوون بوده باز و بسته میشه
    و بعد گمان بد میکنه در حالی که باد سبب باز و بسته شدن بوده و همین گمان بد پیرزن نماز شب هاشو تباه میکنه
    یعنی این داستان درست نیست؟
    بسم الله الرحمن الرحیم

    در مورد این داستان و تباه شدن نماز شب، ما اطلاعی نداریم و نمی توانیم قضاوت کنیم.
    اما اینکه بعضی از گناهان موجب از بین رفتن ثواب بعضی از اعمال می شود، این حرف درسته.


  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,104
    حضور
    39 روز 23 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4061

    جمع بندی




    سوال: از آیه ی شریفه ی «اِنَّ بَعضَ الظَّنِّ اِثم» برداشت می شود بعضی از سوء ظن ها گناه اند.
    حال سوال این است دقیقا چه ظن هایی گناه اند؟


    پاسخ:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام



    «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْم‏»[1] (اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است‏).

    منظور از"كَثِيراً مِنَ الظَّنِ‏" گمانهاى بد است كه نسبت به گمانهاى‏خوب در ميان مردم بيشتر است لذا از آن تعبير به كثير شده و گرنه" حسن ظن و گمان خير" نه تنها ممنوع نيست بلكه نیکو و پسندیده است، چنان كه قرآن مجيد مى‏فرمايد: «لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْراً»

    " چرا هنگامى كه آن نسبت ناروا را شنيديد مردان و زنان با ايمان نسبت به خود (و كسى كه همچون خود آنها بود) گمان خير نبردند"؟!

    قابل توجه اينكه: نهى از" كثيرى" از گمانها شده، ولى در مقام تعليل مى‏گويد زيرا" بعضى" از گمانها گناه است اين تفاوت تعبير ممكن است از اين جهت باشد كه گمانهاى بد بعضى مطابق واقع است، و بعضى مخالف واقع، آنكه مخالف واقع است مسلما گناه است، و لذا تعبير به"إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ‏" شده است، بنا بر اين وجود همين گناه كافى است كه از همه بپرهيزد.

    در اينجا اين سؤال مطرح مى‏شود كه گمان بد و خوب غالبا اختيارى نيست، يعنى بر اثر يك سلسله مقدمات كه از اختيار انسان بيرون است در ذهن منعكس مى‏شود، بنا بر اين چگونه مى‏شود از آن نهى كرد؟! 1- منظور از اين نهى، نهى از ترتيب آثار است، يعنى هر گاه گمان بدى نسبت به مسلمانى در ذهن شما پيدا شد، در عمل كوچكترين اعتنايى به آن نكنيد، طرز رفتار خود را دگرگون نسازيد، و مناسبات خود را با طرف تغيير ندهيد، بنا بر اين آنچه گناه است ترتيب اثر دادن به گمان بد مى‏باشد.[2]

    به همین دلیل در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) مى‏خوانيم:

    ثلاث فى المؤمن لا يستحسن، و له منهن مخرج، فمخرجه من سوء الظن ان لا يحققه:

    " سه چيز است كه وجود آن در مؤمن پسنديده نيست، و راه فرار دارد، از جمله سوء ظن است كه راه فرارش اين است كه به آن جامه عمل نپوشاند[3]

    _________________________________________________

    1 . حجرات:49/ 12.
    2 .مکارم شیرازی، ناصر، تفسير نمونه، ج‏22، ص: 182
    3
    .مجلسی، محمدباقر، بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏72، ص: 201.

    ویرایش توسط یاسین : ۱۳۹۶/۱۱/۲۰ در ساعت ۲۰:۳۵

  12. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود