جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ابن حزم اندلسی و انکار امام زمان

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482

    ابن حزم اندلسی و انکار امام زمان





    نخستين کسي که درانکارامام زمان پيش قدم شده است، ابن حزم اندلسي (متوفّاي سال 456 هجري) است. افکار اين مرد عالِم نما، نسبت به وجود مقدّس مهدي منتظر (عليه السلام) و آنچه وي در کتاب «الفصل» خود نگاشته، و تهمت هايي که به پسر امام حسن عسکري (عليه السلام) وارد ساخته است، منشأ انحراف گروهي ديگر، به خصوص نويسندگان سنّي معاصر، از قبيل احمد امين مصري گرديده است.
    ابن حجر عسقلاني، در کتاب «لسان الميزان» ذيل نام «ابن حزم» مي نويسد:
    کليه دانشمندان اهل سنّت که در عصر «ابن حزم» مي زيسته اند، او را تکفير کردند. با اين وصف، «ابن حزم» که مطرود هم مذهبان خود بوده است در کتاب «جمهرة انساب العرب» با گستاخي خاصّي راجع به امام حسن عسکري (عليه السلام)» مي نويسد:
    «حسن عسکري، آخرين امام رافضيان است و او اولاد نداشت!! رافضيان ادّعا کردند که وي کنيزي به نام «صيقل» داشت، که بعد از مرگ وي پسري آورد؛ ولي اين دروغ است!!». [1]
    از : ظهور حضرت مهدی از دیدگاه اسلام ،هاشمی شهیدی

    [1] - جمهرة انساب العرب ، ص 61

    اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
    اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    2
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6



    باعرض سلام
    ابن حزم در کتاب الفصل با عنوانی"
    ذكر شنع الشيعة " در آغازاز شخصی بنام ابو محمد نقل قول می کند، این ابو محمد کیست اگر این کتابی دارد اسم آن چیست؟
    اگر جواب ان را عنایت کنید ممنون می شوم. والسلام کاظم سلیم از( لاهور) پاکستان kazimsaleem@yahoo.com

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط کاوه نمایش پست ها
    «ابن حزم» که مطرود هم مذهبان خود بوده است در کتاب «جمهرة انساب العرب» با گستاخي خاصّي راجع به امام حسن عسکري (عليه السلام)» مي نويسد: «حسن عسکري، آخرين امام رافضيان است و او اولاد نداشت!! رافضيان ادّعا کردند که وي کنيزي به نام «صيقل» داشت، که بعد از مرگ وي پسري آورد؛ ولي اين دروغ است!!». [1]

    سلام و سپاس

    پس با این حساب این شخص خصومت شخصی داشته لذا نظریات ایشان را که بر اساس خصومت شخصی و سلایق مختص به خود بوده را نمیتوان بعنوان یک نظریه علمی و دینی دانست.

    بعضی افراد هستند که اساسا عالم و دانشمند نیستند چراکه هوای نفس بر دین - عقل و درکشان حاکم است و هرآنچه که از علوم و حقیقت می یابند از فیلتر هوای نفس و خواهشهای قلبی خود گذرانده و حقیقت و راستی را در درجه دوم اهمیت قرار میدهند.


    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط saleem نمایش پست ها
    ابن حزم در کتاب الفصل با عنوانی" ذكر شنع الشيعة " در آغازاز شخصی بنام ابو محمد نقل قول می کند، این ابو محمد کیست اگر این کتابی دارد اسم آن چیست؟

    ابن حزم، ابومحمد علی‌بن‌احمدبن‌سعید

    ابو محمد کنیه خودش است و احتمالا ایشان در بخش مقدمه ناشر در کتاب الفصل اسم ایشان را خوانده.


    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط saleem نمایش پست ها
    باعرض سلام
    ابن حزم در کتاب الفصل با عنوانی"
    ذكر شنع الشيعة " در آغازاز شخصی بنام ابو محمد نقل قول می کند، این ابو محمد کیست اگر این کتابی دارد اسم آن چیست؟
    اگر جواب ان را عنایت کنید ممنون می شوم. والسلام کاظم سلیم از( لاهور) پاکستان kazimsaleem@yahoo.com
    باسلام به جناب آقای سلیم و دوستان گرامی
    ظاهرا «ابومحمد»که از ابتدای کتاب«نه فقط در ابتدای فصل شنع الشیعة» آمده و مرتب نیز تکرار می شود خود ابن حزم است.
    همچنان که در ترجمۀ ابن حزم آمده:«هو أبو محمد عليّ بن أحمد بن سعيد بن حزم بن غالب بن صالح بن خلف بن معدان بن سفيان بن يزيد الفارسيّ الأصل، ثم الأندلسي القرطبي اليزيديّ مولى الأمير يزيد بن أبي سفيان بن حرب الأموي المعروف بيزيد الخير».
    علت این امر نیز شاید شيوۀ نگارش وی در این کتاب بوده باشد که در ابتدای هر مطلبی می گوید :ابومحمد چنین گویدهمچنانکه در مقدمۀ این کتاب می خوانیم:
    [مقدمة المصنف‏]
    بسم اللّه الرحمن الرحيم، و صلى اللّه على سيدنا محمد و آله و أصحابه و سلم تسليما كثيرا. قال الشيخ الإمام الأوحد، الحافظ، العلم، ناصر الدين أبو محمد علي بن أحمد بن سعيد بن حزم (رضي اللّه عنه).وعلت اینکه بعد از نام وی رضی الله عنه آمده، در حالی که وی هنگام نگارش زنده بوده، شاید این اضافه از جانب نساخ بعد از وی بوده باشد.
    احتمال دیگر اینکه ممکن است است ناسخی کتاب وی را دیده ومطالب وی را جمع آوری نموده باشد لذا می گوید:قال ابومحمد.
    اما این احتمال اشکالی دارد و آن این است که با مقدمۀ کتاب سازگار نمی باشد و دیگر اینکه نامی از ناسخ وجود ندارد.والله عالم
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۸۹/۱۲/۲۸ در ساعت ۲۰:۵۷
    ابن حزم اندلسی و انکار امام زمان
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  11. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود