صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهات داستان آدم و حوا

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    4 روز 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1316

    اشاره شبهات داستان آدم و حوا




    با سلام
    امروز تو دانشگاه سر کلاس اندیشه اسلامی موضوعی مطرح شد که من فکر میکردم اصلا پیچیده نیست ولی بعد که استاد بازش کردند من خیلی سوال تو ذهنم به طور عجیبی بوجود اومد!
    موضوع در رابطه با شبهات بود که امروز سراغ این قسمتش رفتیم:

    "نافرمانی ادم و حوا"
    اولین سوالی که دارم اینه که:منظور از اینکه ادم و حوا در بهشت نزولی بودند نه در بهشت صعودی چی هست؟
    استاد گفتند بهشت از دو کلمه به + هشت تشکیل شده..... "به: به معنی بهترین و هشت: به معنی قرار گرفتن چیزی در بهترین جایگاه"
    پس کلمه ی جهنم چطور؟ مگه جهنم سزای کسانی نیست که اعمال بد مرتکب شدند؟ مگه بهترین جایگاه گناهکارها محسوب نمیشه؟ پس چرا اسمش جهنم هست؟

    ثانیا استادمون گفتن درخت ممنوعه ای که خداوند به حضرت ادم فرمان داد که "لا تقربا هذه الشجره" این درخت منظور علوم اهل بیت هست....
    ایا واقعا همینطوره؟ اخه درخت سیب چطور میتونه به علوم اهل بیت ربط داشته باشه؟
    سوالاتم زیاده ولی فعلا همین ها رو عنوان میکنم

    با تشکر
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۱:۰۵

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست





    شبهات داستان آدم و حوا








    کارشناس بحث: استاد میقات


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط بقیع غریب نمایش پست ها

    "نافرمانی ادم و حوا"
    اولین سوالی که دارم اینه که:منظور از اینکه ادم و حوا در بهشت نزولی بودند نه در بهشت صعودی چی هست؟

    با سلام و درود

    نمی دانم منظور استاد شما از بهشت صعودی و نزولی چیست. بهتر بود از خودشان می پرسیدید.

    البته ممکن است ایشان اشاره به همان بهشت دنیوی داشته باشند یعنی آدم علیه السلام در بهشت دنیوی بوده نه بهشت موعود؛ زیرا بهشتى كه آدم و همسرش در آن ساكن شدند، آن بهشتى نبود كه خداوند بر اهل ايمان وعده كرده است و به آن «جنة الخلد» يا بهشت جاويدان گفته مى ‏شود.

    مواردی را می توان به عنوان شاهد برای این نظریه آورد:

    1. كسى كه وارد آن بهشت شود ديگر از آن خارج نخواهد شد و آدم و حوا از بهشت بيرون شدند.

    2. در بهشت جاويدان، امر و نهى در كار نيست، در حالى كه آدم و حوا در آن بهشت از خوردن شجره نهى شدند.

    3. یكی دیگر از خصوصیات بهشت جاودان این است كه شیطان و وسوسه های شیطانی و به طور كلی، نافرمانی خداوند در آن جایی ندارد. بهشت آخرت از هر آلودگی و رنگ غیر خدایی پاك و مبرا است.

    4. آدم خود مى ‏دانست كه آن بهشت بهشت جاويدان نيست و لذا در وسوسه ‏اى كه شيطان كرد به آدم اظهار داشت كه اگر از ميوه شجره ممنوعه بخورد، در آن بهشت جاويدان خواهد ماند.

    5. در اول خلقت آدم، خداوند فرمود من در روى زمين خليفه‏ اى خلق مى ‏كنم، و در چند آيه گفته شده كه خميرمايه آدم از گل و خاک چسبنده متعفن بوده، و اين نشان مى‏ دهد كه بدون شک آدم در همين كره خاكى و در روى زمين آفريده شده است و اگر بهشت در آسمان بود بايد آدم از زمين به آسمان برده مى‏ شد و اين خلاف ظاهر است، و در هيچ آيه ‏اى به آن اشاره نشده است.

    6. روایاتی از ائمه اطهار علیهم السلام بر همین مطلب ظهور بلکه تصریح دارند، مانند:
    "سألت ابا عبد الله (علیه السلام) عن جنة آدم. فقال: جنة من جنان الدنيا يطلع عليه الشمس و القمر. و لو كانت من جنان الخلد، ما خرج منها أبدا"
    راوی می گوید: از حضرت صادق علیه السلام در مورد بهشتى كه حضرت آدم علیه السلام در آن بوده سؤال كردم. حضرت فرمودند: آن باغى است از باغ هاى دنيا كه خورشيد و ماه بر آن طلوع و غروب مى كنند، و اگر از باغ هاى قيامت بود هرگز آدم از آن خارج نمى شد. (كافى، ج 3، ص 247، حديث 2)

    شبهات داستان آدم و حوا

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط بقیع غریب نمایش پست ها

    استاد گفتند بهشت از دو کلمه به + هشت تشکیل شده..... "به: به معنی بهترین و هشت: به معنی قرار گرفتن چیزی در بهترین جایگاه"
    پس کلمه ی جهنم چطور؟ مگه جهنم سزای کسانی نیست که اعمال بد مرتکب شدند؟ مگه بهترین جایگاه گناهکارها محسوب نمیشه؟ پس چرا اسمش جهنم هست؟

    در قرآن و لسان دین، در باره بهشت با تعابیری مانند «جَنَّة» و «فِرْدَوْس‏» یاد می شود، لذا بهشت، برگردان و ترجمه فارسی «جنت» است.

    استاد شما تحلیلی از این تعبیر بهشت فارسی و علت نامگذاری آن بیان نموده است، لذا مربوط به زبان فارسی است، نه قرآن و کلام الهی.

    البته در مورد جهنّم گفته شده که به معنای چاه عميق است، و جهنّم بواسطه عميق بودن جهنّم خوانده شده است.(قاموس قرآن، ج ‏2، ص 84)

    شبهات داستان آدم و حوا

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط بقیع غریب نمایش پست ها

    استادمون گفتن درخت ممنوعه ای که خداوند به حضرت ادم فرمان داد که "لا تقربا هذه الشجره" این درخت منظور علوم اهل بیت هست....
    ایا واقعا همینطوره؟ اخه درخت سیب چطور میتونه به علوم اهل بیت ربط داشته باشه؟

    در اين كه آن درخت ممنوعه چه بوده اختلاف است:

    خوشه گندم، درخت انگور، درخت انجير، درخت كافور، کنایه از درخت علم خير و شرّ، و درختى كه ملائكه از ثمره ‏اش خوردند و جاودانى شدند، از مواردی است که مفسران برای آن درخت ممنوعه برشمرده اند. (مجمع البيان فی تفسير القرآن، ج ‏1، ص 195)

    نکته:

    از آن جا كه خداوند نوع آن درخت را تعيين نكرده، لزومى ندارد كه ما تعيين كنيم، ولى ظاهر بعضى از آيات دلالت دارد كه آن درخت درختى بوده كه با خوردن از آن زشتی ها آشكار مى‏ شد:

    «فَأَكَلا مِنْها فَبَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما»؛ از آن خوردند پس زشتی هاى آن ها آشكار شد. (طه، 12)

    «فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطانُ لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما»؛ پس شيطان آن دو را وسوسه كرد تا بعضى از زشتيهاى آنها آشكار شود. (اعراف، 20)

    با توجه به اين آيات مى‏توان گفت كه آن درخت باعث نوعى آگاهى و علم مى ‏شد.

    شبهات داستان آدم و حوا

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,567
    حضور
    38 روز 6 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4375



    نقل قول نوشته اصلی توسط بقیع غریب نمایش پست ها
    با سلام
    امروز تو دانشگاه سر کلاس اندیشه اسلامی موضوعی مطرح شد که من فکر میکردم اصلا پیچیده نیست ولی بعد که استاد بازش کردند من خیلی سوال تو ذهنم به طور عجیبی بوجود اومد!
    موضوع در رابطه با شبهات بود که امروز سراغ این قسمتش رفتیم:

    "نافرمانی ادم و حوا"
    اولین سوالی که دارم اینه که:منظور از اینکه ادم و حوا در بهشت نزولی بودند نه در بهشت صعودی چی هست؟
    استاد گفتند بهشت از دو کلمه به + هشت تشکیل شده..... "به: به معنی بهترین و هشت: به معنی قرار گرفتن چیزی در بهترین جایگاه"
    پس کلمه ی جهنم چطور؟ مگه جهنم سزای کسانی نیست که اعمال بد مرتکب شدند؟ مگه بهترین جایگاه گناهکارها محسوب نمیشه؟ پس چرا اسمش جهنم هست؟

    ثانیا استادمون گفتن درخت ممنوعه ای که خداوند به حضرت ادم فرمان داد که "لا تقربا هذه الشجره" این درخت منظور علوم اهل بیت هست....
    ایا واقعا همینطوره؟ اخه درخت سیب چطور میتونه به علوم اهل بیت ربط داشته باشه؟
    سوالاتم زیاده ولی فعلا همین ها رو عنوان میکنم

    با تشکر
    سلام
    بهشت کلمه فارسی و جهنم کلمه ای عربی است و تصور لزوم ربط ریشه های این دو به هم درست نیست
    و اما درخت ممنوعه در روایات معانی دارد از جمله گندم و غیره
    اما به نظر بنده منظور از شجره شجره ذریه است که با عمل جنسی ایجاد میشود و عمل جنسی فعلی نفسانی است که آدم را از فضای لاهوت به ناسوت می کشاند و به دار ماده و آثارش گرفتار می کند و گندم از جمله مواد غذایی است که در تقویت بنیه جنسی موثر است
    فرمان دوری از درخت یک توصیه بوده برای باقی ماندن آدم و حوا ع در فضای معنوی لاهوت هرچند به حکم خلافت فی الارض بالاخره این دو باید از خود اثر ( فرزندان ) را باقی می گذاردند و به وادی تولید نسل قدم می گذاشتند
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    78
    حضور
    5 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    271



    سلام. در حدی نیستم که بخوام پاسخ بدم. پس چیزی که به ذهنم رسیده رو به صورت پرسشی مطرح میکنم به امید دریافت پاسخ:
    آیا ممکن است که آدم و حوا در آغاز دو جنبه از یک وجودِ واحد بوده باشند، و بعد ابلیس از طریق بُعدِ حسی آن وجودِ واحد (حوا) بُعدِ عقلانی آن وجودِ واحد (آدم) را تحریک کرده باشد که جدا شوند و از لاهوت به ناسوت بیایند تا به دو جنس نر و ماده تبدیل شوند تا بوسیلۀ حس شهوت (به معنای خواستن شدیدِ نیمۀ گم شده) تولید مثل کرده (و عورت های آنان پدیدار شد) و ائمۀ اطهار ذریۀ آنان باشند (شجرۀ--->) و جاودان شوند(--->خُلد)؟ (البته برای این جاودان شدن باید بها بپردازند و از زشتی های عالم ناسوت که درش هبوط کردند بگذرند و صاف و پاک و خالص شده و دوباره با نیمۀ گمشده شان در عالم لاهوت به وحدت وجود برسند تا بتوانند به جبروت پرواز کرده و به لقاء الله رسیده و جاودان شوند) (آسمان بار امانت نتوانست کشید قرعۀ فال به نام من دیوانه زدند)
    لطفا به نظرات خام من نخندید و اشتباهاتم را اصلاح فرمایید. ممنونم.

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط بقیع غریب نمایش پست ها
    امروز تو دانشگاه سر کلاس اندیشه اسلامی موضوعی مطرح شد که من فکر میکردم اصلا پیچیده نیست ولی بعد که استاد بازش کردند من خیلی سوال تو ذهنم به طور عجیبی بوجود اومد!
    موضوع در رابطه با شبهات بود که امروز سراغ این قسمتش رفتیم:
    سلام

    به هشت یک کلمه اوستائی است و میتواند معنی قرا دادن بدهد و جهن نم نیز میتواند معنی جائی که در اب میگریزد باشد .
    و اما بهشت جائی است که خداوند انسان را در ان قرار میدهد نه انکه خود میرود چرا که اگر خدا ما را به خود واگذارد همگی در چاه دوزخ سقوط میکنیم .
    و درختی که خداوند انسان را از ان منع نمود درخت بی ریشه گناه و نا فرمانی است .
    و دوزخ چاه عمیقی است که انسان بواسطه گناه در لب پرتگاه ان قرار میگیرد و خدا انسان را از سقوط در ان نگاه میدارد ولی صد حیف که انسان لجوج انقدر اسرار بر گناه میکند تا سرانجام خدا اورا به حال خود رها نموده و خود موجب سقوط خود میشود
    و بهشت صعودی از اینروست که خدا انسان را بموجب قبولی در ازمونهایش او را تعالی میدهد تا به ان راه یابد و بهشت نزولی بهشت روی زمین است که خداوند بموجب ذات بالقوه انسان او را لایق ان دانسته و او را در ان قرار داده است .
    خدایا مرا آن ده که آن به

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    4 روز 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1316



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    نمی دانم منظور استاد شما از بهشت صعودی و نزولی چیست.
    سلام خدمت شما کارشناس محترم
    گفتند: بهشت نزولی بهشت قبل از مرگ هست و بهشت صعودی بهشت بعد از مرگ....
    درسته؟
    اگه درسته بهشت قبل از مرگ و بعد از مرگ یعنی چی؟

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    4 روز 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1316



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    آدم را از فضای لاهوت به ناسوت می کشاند
    سلام
    ببخشید من نمیدونم معنی این جملتون چیه....
    میشه مختصر توضیح بدین؟

صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود