صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تبدیل گناهان به نیکی ها چگونه و بر چه اساسی است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491

    اشاره تبدیل گناهان به نیکی ها چگونه و بر چه اساسی است؟




    بسم الله الرحمن الرحیم

    با عرض سلام حضور کارشناسان محترم

    در قرآن کریم میفرماید نیکیها بدیها را از بین میبرد و بالاتر از آن چنین میفرماید کسیکه از گناهان کبیره ای مثل شرک و قتل و زنا توبه کند و ایمان آورده و اعمال صالح انجام دهد ، خداوند گناهان او را به حسنات تبدیل میکند چرا که خداوند آمرزنده و مهربان است.

    همچنین در حدیث آمده است:

    رسول اكرم(ص):

    أربَعٌ مَن كُنَّ فیهِ وَ كانَ مِن قَرنِهِ إِلی قَدَمِهِ ذُنوباً بَدَّلَهَا اللهُ حَسَناتٍ: الَصِّدقُ، وَالحَیاءُ وَ حُسنُ الخُلقِ وَ الشُّكرُ؛

    چهار چیز است كه هر كس داشته باشد، اگر سر تا پا غرق گناه باشد، خداوند آن گناهان را به حسنه و نیكی تبدیل می‌كند: راستی، حیا، خوش اخلاقی و شكر.

    كافی 2/107/7


    لطفا بفرمایید این تبدیل سیئات به حسنات بر چه اساسی است و چگونه ممکن است گناهانی که عامل خلود در جهنم میباشند نه تنها از بین بروند بلکه تبدیل به کار خوب شوند؟

    سوال بعدی اینست شخصی که به دلایلی به اصطلاح با خداوند قهر میکند و مرتکب اعمال ناشایست میشود درحالیکه علم به گناه بودن کارهایش را دارد و برای خود چنین فرض میکند که مدتی برای فرار از این ناراحتیها رو به گناه میاورد و سپس توبه میکند و گرد گناه نخواهد گشت، به فرض اینکه موفق به توبه شد آیا این گناهانی که با علم و حتی انزجار از آنها مرتکب گشته باز هم تبدیل به حسنه خواهد شد؟

    سوال سوم اینکه اگر توبه ، تبدیل شدن گناه به نیکی را در پی دارد پس کسی که با همه وسوسه های درونی مبارزه کرده و دنبال معصیت نمیرود باید اجری داشته باشد بالاتر از اجر آن گنهکار پشیمان.

    آیا اگر چنین شخصی نه مرتکب گناه شود و نه رو به اعمال مستحبی مثل عبادت یا کمک به دیگران بیاورد بلکه اوقاتش را به بطالت بگذراند باز هم اجرش از آن گنهکاری که توبه کرده بیشتر است یا به سبب هدر دادن وقت بازخواست خواهد شد؟

    باتشکر
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۴/۰۱/۰۷ در ساعت ۰۹:۰۵
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  2. صلوات ها 12


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58311



    با نام و یاد دوست





    تبدیل گناهان به نیکی ها چگونه و بر چه اساسی است؟








    کارشناس بحث: استاد هادی

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۱/۱۷ در ساعت ۲۱:۳۲

  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    نقل قول نوشته اصلی توسط .امین. نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    با عرض سلام حضور کارشناسان محترم
    در قرآن کریم میفرماید نیکیها بدیها را از بین میبرد و بالاتر از آن چنین میفرماید کسیکه از گناهان کبیره ای مثل شرک و قتل و زنا توبه کند و ایمان آورده و اعمال صالح انجام دهد ، خداوند گناهان او را به حسنات تبدیل میکند چرا که خداوند آمرزنده و مهربان است.
    همچنین در حدیث آمده است:
    رسول اكرم(ص):
    أربَعٌ مَن كُنَّ فیهِ وَ كانَ مِن قَرنِهِ إِلی قَدَمِهِ ذُنوباً بَدَّلَهَا اللهُ حَسَناتٍ: الَصِّدقُ، وَالحَیاءُ وَ حُسنُ الخُلقِ وَ الشُّكرُ؛
    چهار چیز است كه هر كس داشته باشد، اگر سر تا پا غرق گناه باشد، خداوند آن گناهان را به حسنه و نیكی تبدیل می‌كند: راستی، حیا، خوش اخلاقی و شكر.كافی 2/107/7
    لطفا بفرمایید این تبدیل سیئات به حسنات بر چه اساسی است و چگونه ممکن است گناهانی که عامل خلود در جهنم میباشند نه تنها از بین بروند بلکه تبدیل به کار خوب شوند؟
    با سلام و عرض ادب و تشکر از بابت پرسش زیبایتان

    علامه طباطبایی رحمه الله علیه در این رابطه می فرمایند:« تبديل سيئات به حسنات به معناى تبديل آثار است‏»

    علامه در شرح این جمله می فرماید:
    «گناه آن اثری است که با ارتکاب نهی خدا در نفس ایجاد شده و در آن باقی می‌ماند. و نیز تا ذات کسی شقی و یا آمیخته به شقاوت نباشد، هرگز مرتکب عمل زشت و گناه نمی‌شود و گناه و اعمال زشت از آثار شقاوت و خباثت ذات آدمی است. حال اگر چنین ذاتی با توبه؛ ایمان و عمل صالح تبدیل به ذاتی طیب و طاهر و خالی از خباثت شد؛ لازمه این تبدیل این است که آثاری هم که در سابق داشت به نام گناه، با مغفرت و رحمت خدا مبدل به آثاری شود که با نفس پاک و طیب متناسب باشد و آن این است که عنوان گناه از آن برداشته شود و عنوان حسنه و ثواب به خود بگیرد.»(ترجمه الميزان، ج‏15، ص: 336)

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    نقل قول نوشته اصلی توسط .امین. نمایش پست ها
    سوال بعدی اینست شخصی که به دلایلی به اصطلاح با خداوند قهر میکند و مرتکب اعمال ناشایست میشود درحالیکه علم به گناه بودن کارهایش را دارد و برای خود چنین فرض میکند که مدتی برای فرار از این ناراحتیها رو به گناه میاورد و سپس توبه میکند و گرد گناه نخواهد گشت، به فرض اینکه موفق به توبه شد آیا این گناهانی که با علم و حتی انزجار از آنها مرتکب گشته باز هم تبدیل به حسنه خواهد شد؟
    با توجه به مطالبی که در پاسخ به پرسش قبلی گفته شد که با توبه و انابه در حقیقت آثار عمل گناه برداشته می شود و با توجّه به روایات متعددی که ذکر می کنند گناه هر اندازه بزرگ هم باشد با توبه بخشیده می شود اگر چه جری شدن بر گناه خود گناه دیگری است امّا خداوند ارحم الراحمین است و
    به اندک بهانه ای در صورت توبه نمودن، خواهد بخشید.
    توبه از گناهان آسان نیست، انسان بارها از گناهان خود پشیمان می شود امّا دوباره شیطان ملعون وسوسه کرده و انسان همان گناه را مرتکب می شود، برای توبه حقیقی باید جهاد فی سبیل الله کرد و خود را ملزم به ترک گناه نمود، اگر انسان مدتی به خواسته های نفسانی خود جواب منفی بدهد درهای رحمت الهی به انسان گشوده شده و موفق به توبه حقیقی خواهد شد و آثار گناهان از صفحه جان وی برداشته می شود.

  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    نقل قول نوشته اصلی توسط .امین. نمایش پست ها
    سوال سوم اینکه اگر توبه ، تبدیل شدن گناه به نیکی را در پی دارد پس کسی که با همه وسوسه های درونی مبارزه کرده و دنبال معصیت نمیرود باید اجری داشته باشد بالاتر از اجر آن گنهکار پشیمان.

    آیا اگر چنین شخصی نه مرتکب گناه شود و نه رو به اعمال مستحبی مثل عبادت یا کمک به دیگران بیاورد بلکه اوقاتش را به بطالت بگذراند باز هم اجرش از آن گنهکاری که توبه کرده بیشتر است یا به سبب هدر دادن وقت بازخواست خواهد شد؟

    باتشکر
    توبه درجات متفاوتی دارد و این بستگی به توبه کننده دارد که در چه مرتبه ای از توبه قرار گرفته است، اگر توبه ای همانند حضرت حرّ کند یقینا اجر بسیار داشته و چنین کسی به مقامات والای عبودیت خواهد رسید؛ چون چنین توبه ای تمامی اعمال زشت فرد را محو کرده و فرد را به سوی الله سوق می دهد. اما برخی با توبه، فقط آتش جهنم را از خود دور می کنند. لذا درجات توبه کنندگان در یک حدّ نیست تا بتوان گفت اجر کدام یک بالاتر است.
    مطلب دیگر اینکه طبق تجربه، مستحبات توفیقات انسان را برای انجام واجبات بیشتر می کند و معمولا اشخاصی که اهل مستحبات و بالاخص اهل نافله شب و ادعیه مأثوره هستند؛ اهتمام بیشتری نسبت به انجام واجبات دارند، مستحاب درک و فهم انسان را بیشتر کرده و انسان را متنبه می سازند به اینکه فرصت ها از دست می رود و به بطلات گذراندن اوقات مساوی با خسران و شرمندگی در محضر پروردگار متعال است. لذا بعید به نظر می رسد کسی که از تمامی گناهان دوری می کند و واجبات را بجا می آورد اوقات خود را به بطالت بگذراند چون از جمله سوالی که در آخرت از انسان پرسیده خواهد شد عمر انسان است که در چه راهی و چه گونه سپری کرده است، لحظه لحظه اوقات امانتی است که بایستی به نحو احسن از آن استفاده کرد و رمز موفقیت نیز در همین است.
    یقینا از جمله چیز هایی که انسان در قیامت بازخواست خواهد شد فرصت هایی است که از دست می رود؛ در روایات می خوانیم: در روز قیامت انسان از چهار چیز به خصوص سوال و بازخواست می شود: « شَبَابِكَ فِيمَا أَبْلَيْتَهُ وَ عُمُرِكَ فِيمَا أَفْنَيْتَهُ وَ مَالِكَ مِمَّا اكْتَسَبْتَهُ وَ فِيمَا أَنْفَقْتَه‏.» (کافی، ج 2، ص 135)

    درارتباط با پرسش، مطالعه لینک های زیر نیز پیشنهاد می شود:

    http://www.pasokhgoo.ir/node/67424
    http://www.pasokhgoo.ir/node/68070

    و همچنین ترجمه الميزان، ج‏2، از ص: 250 الی 266
    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۳/۰۱/۱۹ در ساعت ۰۰:۲۹

  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب و تشکر از بابت پرسش زیبایتان

    علامه طباطبایی رحمه الله علیه در این رابطه می فرمایند:« تبديل سيئات به حسنات به معناى تبديل آثار است‏»

    علامه در شرح این جمله می فرماید:
    «گناه آن اثری است که با ارتکاب نهی خدا در نفس ایجاد شده و در آن باقی می‌ماند. و نیز تا ذات کسی شقی و یا آمیخته به شقاوت نباشد، هرگز مرتکب عمل زشت و گناه نمی‌شود و گناه و اعمال زشت از آثار شقاوت و خباثت ذات آدمی است. حال اگر چنین ذاتی با توبه؛ ایمان و عمل صالح تبدیل به ذاتی طیب و طاهر و خالی از خباثت شد؛ لازمه این تبدیل این است که آثاری هم که در سابق داشت به نام گناه، با مغفرت و رحمت خدا مبدل به آثاری شود که با نفس پاک و طیب متناسب باشد و آن این است که عنوان گناه از آن برداشته شود و عنوان حسنه و ثواب به خود بگیرد.»(ترجمه الميزان، ج‏15، ص: 336)
    سلام و عرض ادب و احترام دارم خدمت شما و تشکر از لطفتون

    پس نمیشود گفت تبدیل شدن گناهان به نیکیها به معنای اینست که عمل رنگ و صورت الهی گرفته است.

    پس چه چیزی در نامه اعمال ثبت میشود، گناه یا عمل نیک؟

    با توجه به اینکه آثار توبه (یعنی همان توفیقات الهی) در همین دنیا ظاهر میشود پس بایداثری از خود عمل زشت باقی نمانده باشد...
    ویرایش توسط Serat : ۱۳۹۳/۰۱/۱۹ در ساعت ۱۲:۵۴
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    نقل قول نوشته اصلی توسط .امین. نمایش پست ها
    سلام و عرض ادب و احترام دارم خدمت شما و تشکر از لطفتون
    پس نمیشود گفت تبدیل شدن گناهان به نیکیها به معنای اینست که عمل رنگ و صورت الهی گرفته است.
    پس چه چیزی در نامه اعمال ثبت میشود، گناه یا عمل نیک؟
    با توجه به اینکه آثار توبه (یعنی همان توفیقات الهی) در همین دنیا ظاهر میشود پس بایداثری از خود عمل زشت باقی نمانده باشد...
    با سلام مجدد خدمت برادر بزرگوار جناب امیین

    مرحوم علامه رحمه الله علیه در تفسیر المیزان بحثی را با عنوان زیر شروع می فرماید که پاسخی برای پرسش حضرت عالی است:
    «حسنه يا سيئه بودن عمل منوط به آثار عمل است و تبديل سيئات به حسنات نيز به معناى تبديل آثار است»‏
    و آنچه به نظر ما مى‏رسد اين است كه بايد ببينيم گناه چيست؟
    آيا نفس و متن عمل ناشايست گناه است و در مقابل نفس فعلى ديگر حسنه است و يا آنكه نفس فعل و حركات و سكناتى كه فعل از آن تشكيل شده در گناه و ثواب يكى است و اگر يكى است- كه همين طور هم هست- پس گناه شدن گناه از كجا و ثواب شدن عمل ثواب از كجا است؟
    مثلا عمل زنا و نكاح چه فرقى با هم دارند كه يكى گناه شده و ديگرى ثواب، با اينكه حركات و سكناتى كه عمل، از آن تشكيل يافته در هر دو يكى است؟ و همچنين خوردن كه در حلال و حرام يكى است؟ اگر دقتى كنيم خواهيم ديد تفاوت اين دو در موافقت و مخالفت خدا است، مخالفت و موافقتى كه در انسان اثر گذاشته و در نامه اعمالش نوشته مى‏شود، نه خود نفس فعل، چون نفس و حركات و سكنات كه يا آن را زنا مى‏گوييم و يا نكاح، به هر حال فانى شده از بين مى‏رود و تا يك جزئش فانى نشود نوبت به جزء بعدى‏اش نمى‏رسد و پر واضح است كه وقتى خود فعل از بين رفت عنوانى هم كه ما به آن بدهيم چه خوب و چه بد فانى مى‏شود.
    و حال آنكه ما مى‏گوييم: عمل انسان چون سايه دنبالش هست، پس مقصود آثار عمل است كه يا مستتبع عقاب است و يا ثواب و همواره با آدمى هست تا در روز « تُبْلَى السَّرائِرُ» خود را نمايان كند.
    اين را نيز مى‏دانيم كه اگر ذات كسى شقى و يا آميخته به شقاوت نباشد، هرگز مرتكب عمل زشت و گناه نمى‏شود، (همان حركات و سكناتى را كه در يك فرد شقى به صورت زنا در مى‏آيد، انجام مى‏دهد، بدون اينكه زنا و كار زشت بوده باشد) پس اعمال زشت از آثار شقاوت و خباثت ذات آدمى است، چه آن ذاتى كه به تمام معنا شقى است و يا ذاتى كه آميخته با شقاوت و خباثت است.
    حال كه چنين شد، اگر فرض كنيم چنين ذاتى از راه توبه و ايمان و عمل صالح مبدل به ذاتى طيب و طاهر و خالى از شقاوت و خباثت شد و آن ذات مبدل به ذاتى گشت كه هيچ شائبه شقاوت در آن نبود، لازمه اين تبدل اين است كه آثارى هم كه در سابق داشت و ما نام گناه بر آن نهاده بوديم، با مغفرت و رحمت خدا مبدل به آثارى شود كه با نفس سعيد و طيب و طاهر مناسب باشد و آن اين است كه: عنوان گناه از آن برداشته شود و عنوان حسنه و ثواب به خود بگيرد. (ترجمه الميزان، ج‏15، ص 337-336)

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    نه خود نفس فعل، چون نفس و حركات و سكنات كه يا آن را زنا مى‏گوييم و يا نكاح، به هر حال فانى شده از بين مى‏رود و تا يك جزئش فانى نشود نوبت به جزء بعدى‏اش نمى‏رسد و پر واضح است كه وقتى خود فعل از بين رفت عنوانى هم كه ما به آن بدهيم چه خوب و چه بد فانى مى‏شود.
    با سلام و عرض ادب و تشکر از توضیحات شما

    استاد گرامی با این توضیحات حضرتعالی چنین معلوم میشود در قول تعالی: ووجدوا ماعملوا حاضرا: و هر آنچه که انجام داده است نزدش حاضر میابد. منظور از آنچه انجام داده خود عمل نیست بلکه آثار عمل هست. یعنی تجسم اعمال از همان آغاز محاسبه اعمال است...

    وشهادت اعضاء و جوارح و مکانها به معنای دیدن مجدد کارهای خود در آن مکانها نیست. آنچنانکه برخی میگویند از اعمال انسانها فیلمبرداری میشود

    سوال اینجاست که اگر آثار اعمال همراه انسان است و باطن هر کسی هم بر همگان هویداست پس بهشتی و جهنمی شدن هر انسانی مشخص خواهد بود. دیگر چه نیازی است به برقراری میزانهای عدل الهی و سنجش اعمال و مواقف طولانی صحرای محشر و طبعات آن...

    چرا نباید هرکسی پس از زنده شدن مستقیما بسوی جایگاه ابدی خود روان شود؟
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    دین
    نوشته
    484
    حضور
    15 روز 8 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    2018



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    عنوان گناه از آن برداشته شود و عنوان حسنه و ثواب به خود بگيرد.
    سلام
    لطفا جمله بالا را با یک مثال توضیح دهید. مفهوم محو آثار گناه واضح نیست.

    مثلاً آیا با توبه نصوح به جای گناه زنا در پرونده تائب ثواب صیغه نوشته می شود؟

    و در این دنیا هم به فیض الهی که بر صیغه مترتب است می‌رسد؟... در حالیکه آن فیض به شخصی که صیغه نکرده و گناه زنا نکرده نمی رسد؟
    ویرایش توسط متعلم : ۱۳۹۳/۰۱/۲۰ در ساعت ۱۷:۰۰
    باسمه تعالی

    هیچ ذکری بالاتر از ذکر عملی نیست
    هیچ ذکرعملی بالاتر از ترک معصیت نیست

    (مرحوم آیت الله محمد تقی بهجت
    )

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    نقل قول نوشته اصلی توسط .امین. نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب و تشکر از توضیحات شما

    استاد گرامی با این توضیحات حضرتعالی چنین معلوم میشود در قول تعالی: ووجدوا ماعملوا حاضرا: و هر آنچه که انجام داده است نزدش حاضر میابد. منظور از آنچه انجام داده خود عمل نیست بلکه آثار عمل هست. یعنی تجسم اعمال از همان آغاز محاسبه اعمال است...

    وشهادت اعضاء و جوارح و مکانها به معنای دیدن مجدد کارهای خود در آن مکانها نیست. آنچنانکه برخی میگویند از اعمال انسانها فیلمبرداری میشود
    با سلام و عرض ادب خدمت برادر بزرگوار جناب امین

    ملاک سنجش در میزان عدل الهی آخرین عمل و تفکری است که انسان با آن درگیر است؛ در روایات آمده است اگر انسان تمام عمر خود را به گناه و نافرمانی سپری کرده، ولی در آخرین لحظات عمر خود، توبه حقیقی بکند و حقیقتا از خداوند طلب آمرزش بکند بهشتی خواهد بود.(البته اگر بتواند توبه کند)
    طبق آیات قران کریم حسنات، سیئات را از بین می برند «الحسنات یذهبن السیئات»(هود 114) صفحه دل وقتی با گناه آلوده و تیره می شود؛ حسنات، این صحفحه را از آلودگی و تیرگی پاک می کنند و موجب تمیزی صفحه دل می شوند لذا اگر انسان گناهکار توبه کند تمامی گناهان وی از صفحه دل محو می شوند.
    شهادت اعضا و جوارح و همچنین مکان و زمان و ... برای کسی است که موفق به توبه نشده باشد، کسی که موفق به توبه نشد با همان گناهان و آلودگی صفحه دل وارد برزخ می شود.
    تجسم اعمال نیز به همین صورت بستگی به توبه یا عدم توبه فرد گناه کار دارد، فردی که توبه کرد، تمامی گناهان شخص (با توجه به این که توبه کرده و ذات شقی او طیب و طاهر گشته است) تبدیل به حسنات شده و تجسم اعمال وی نیز متناسب با توبه و اعمال حسنه وی خواهد بود.

    لینک زیر را هم ملاحظه بفرمایید:
    http://www.pasokhgoo.ir/node/1742
    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۳/۰۱/۲۸ در ساعت ۱۴:۵۱

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۲/۲۷, ۱۷:۲۴ : 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود