صفحه 1 از 10 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: محدودیت یا عدم محدودیت تکامل

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275

    محدودیت یا عدم محدودیت تکامل




    سلام

    ایا تکامل انسان حدی دارد یا نامتناهی می باشد ؟

    متشکرم

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165




    با نام الله




    محدودیت یا عدم محدودیت تکامل








    کارشناس بحث: استاد صدیق
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۱/۲۴ در ساعت ۰۵:۴۲ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط دل ارام نمایش پست ها
    ایا تکامل انسان حدی دارد یا نامتناهی می باشد ؟
    باسلام
    خیر تکامل انسان نامحدود و نامتناهی است. زیرا
    فلسفه و حکمت خلقت انسان، رسیدن به کمال است.
    کمال انسان در قرب الهی است.
    قرب انسان به معنای ان است که انسان بیشتر از پیش بتواند به صفات الهی برسد و به عبارت دیگر بیشتر به خداوند شبیه شود.
    ذات الهی نامحدود و نامتناهی است.
    پس صفات الهی و ویژگی وجودی او نیز نامحدود است
    بنابراین، رسیدن به صفات الهی نیز نامحدود خواهد بود.
    پس قرب الهی مرتبه ای نامحدود است.
    پس تکامل نیز نامحدود است.
    البته این تکامل از نظر زمانی و موقعیتی تاحدودی تابع شرایط و زمان است.
    به این معنا که تا زمانی رسیدن به کمال ادامه دارد که انسان با اختیار خود، توان انجام کارهای خیر و نیک را دارد و این امر منحصر است به کارهایی که به صورت مستقیم در این دنیا انجام میدهد یا به صورت صدقه جاریه بعد از خود باقی میگذارد.


  7. صلوات ها 11


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها

    باسلام
    خیر تکامل انسان نامحدود و نامتناهی است. زیرا
    فلسفه و حکمت خلقت انسان، رسیدن به کمال است.
    کمال انسان در قرب الهی است.
    قرب انسان به معنای ان است که انسان بیشتر از پیش بتواند به صفات الهی برسد و به عبارت دیگر بیشتر به خداوند شبیه شود.
    ذات الهی نامحدود و نامتناهی است.
    پس صفات الهی و ویژگی وجودی او نیز نامحدود است
    بنابراین، رسیدن به صفات الهی نیز نامحدود خواهد بود.
    پس قرب الهی مرتبه ای نامحدود است.
    پس تکامل نیز نامحدود است.
    البته این تکامل از نظر زمانی و موقعیتی تاحدودی تابع شرایط و زمان است.
    به این معنا که تا زمانی رسیدن به کمال ادامه دارد که انسان با اختیار خود، توان انجام کارهای خیر و نیک را دارد و این امر منحصر است به کارهایی که به صورت مستقیم در این دنیا انجام میدهد یا به صورت صدقه جاریه بعد از خود باقی میگذارد.
    با سلام. خب اینجا این سؤال پیش می آید که آیا حضرت محمد می توانستند از مقامی که دارند، بالاتر هم بروند؟ اگر بله، پس نمی شود ایشان را انسان کامل دانست زیرا جای تکامل داشتند و اگر خیر، پس تکامل انسان دارای حد و مرز است.

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    با سلام. خب اینجا این سؤال پیش می آید که آیا حضرت محمد می توانستند از مقامی که دارند، بالاتر هم بروند؟ اگر بله، پس نمی شود ایشان را انسان کامل دانست زیرا جای تکامل داشتند و اگر خیر، پس تکامل انسان دارای حد و مرز است.
    باسلام
    اولا انسان کامل منحصر در حضرت رسول صلوات الله علیه نیست، بلکه مفهومی است که میتواند مصادیق زیادی داشته باشد. پیامبران، نمونه انسان کامل بوده اند.[1] شیعیان نیز معتقدند که در هر زمان باید یک انسان کامل درعالم وجود داشته باشد که واسطه فیض حق تعالی است وحجت خدا بر بندگانش.[2]
    ثانیا کمال مفهومی است تشکیکی، که مصادیقش از نظر شدت و ضعف با یکدیگر اختلاف دارند. بنابراین، وقتی گفته میشود، رسول گرامی اسلام، انسان کامل است، این بدان معنا نیست که به یک مرتبه از کمال رسیده و بالاتر نمیتواند برود. خیر به این معناست که نسبت به سایر موجودات در حد کامل تری قرار دارد. همانطور که تمام انسانهای کامل، در یک مرتبه نبوده اند و پیامبران که مصادیق این واژه هستند، خودشان از نظر مقام و مرتبه کمال دارای درجات متفاوتی بوده اند.«تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض»[3]
    ثالثا: انسان کامل از ابتدای تولدش که انسان کامل نیست، بلکه در اثر انجام کارها و اعمال اختیاری و ابتلاهایی که در طول زندگی می بیند، به مقام کمال انسانی میرسد.


    . مجموعه اثار استاد مطهری، وحی و نبوت، ج2، ص164[1]

    . مجموعه اثار استاد مطهری، ولاها و ولایتها، ج3، ص286[2]

    . سوره بقره، ایه253[3]





  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها

    باسلام
    اولا انسان کامل منحصر در حضرت رسول صلوات الله علیه نیست، بلکه مفهومی است که میتواند مصادیق زیادی داشته باشد. پیامبران، نمونه انسان کامل بوده اند.[1] شیعیان نیز معتقدند که در هر زمان باید یک انسان کامل درعالم وجود داشته باشد که واسطه فیض حق تعالی است وحجت خدا بر بندگانش.[2]
    ثانیا کمال مفهومی است تشکیکی، که مصادیقش از نظر شدت و ضعف با یکدیگر اختلاف دارند. بنابراین، وقتی گفته میشود، رسول گرامی اسلام، انسان کامل است، این بدان معنا نیست که به یک مرتبه از کمال رسیده و بالاتر نمیتواند برود. خیر به این معناست که نسبت به سایر موجودات در حد کامل تری قرار دارد. همانطور که تمام انسانهای کامل، در یک مرتبه نبوده اند و پیامبران که مصادیق این واژه هستند، خودشان از نظر مقام و مرتبه کمال دارای درجات متفاوتی بوده اند.«تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض»[3]
    ثالثا: انسان کامل از ابتدای تولدش که انسان کامل نیست، بلکه در اثر انجام کارها و اعمال اختیاری و ابتلاهایی که در طول زندگی می بیند، به مقام کمال انسانی میرسد.


    . مجموعه اثار استاد مطهری، وحی و نبوت، ج2، ص164[1]

    . مجموعه اثار استاد مطهری، ولاها و ولایتها، ج3، ص286[2]

    . سوره بقره، ایه253[3]



    با سلام. شاید من مسئله را خوب متوجه نمی شوم. به این دو مسئله توجه بفرمایید:


    1.آن کمالی که نامحدود است، کمال حضرت حق است که عقلاً ممکن الوجود را یارای رسیدن به آن نیست. درسته؟ ممکن الوجود، محدود است. چگونه ممکن است کمالات یک موجود محدود، نامحدود باشد؟




    2.با توجه به فرمایش شما، ما انسان اکمل داریم نه انسان کامل، مگر اینکه کامل بودن را در معنای دیگری بگیریم. به عنوان مثال، حضرت محمد را به عنوان برترین مخلوق خدا در نظر بگیرید(بنده ایشان را مثال زده بودم چون بهترین خلق خدا محسوب می شوند و نه اینکه ایشان را تنها انسان کامل بدانم) اینجا دو مسئله هست:

    الف.آیا کاملتر از کامل هم وجود دارد؟ شما فکر کنید در مقابل حضرت محمّد(ص) آقا یا خانم ایکس، به عنوان پایینترین رده از انسانهای کامل، قرار دارند. ایشان چگونه کامل هستند در حالی که هزاران انسان بین ایشان و حضرت محمّد با درجات کمالی بیشتر و در رده های کمالی گوناگون قرار دارند؟

    ب.سؤال مهمتر و اساسیتر اینکه، وقتی بالفرض حضرت محمّد(ص) کامل است، ایشان در چه حدی از کمال است؟ فرض کنیم میزان کمال ایشان، برابر با n باشد. خب ایشان چقدر می توانند کاملتر شوند؟ ایشان از این میزان n می توانند بینهایت بالاتر بروند. خب با این حساب چگونه ایشان را در این درجه از کمال، کامل می دانیم درحالی که میزان کمال ایشان نسبت به حداکثر کمال ممکن، برابر با صفر است؟(زیرا عدد تقسیم بر بینهایت، برابر می شود با صفر)

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    باسلام
    خیر تکامل انسان نامحدود و نامتناهی است. زیرا
    فلسفه و حکمت خلقت انسان، رسیدن به کمال است.
    کمال انسان در قرب الهی است.
    قرب انسان به معنای ان است که انسان بیشتر از پیش بتواند به صفات الهی برسد و به عبارت دیگر بیشتر به خداوند شبیه شود.

    ذات الهی نامحدود و نامتناهی است.
    پس صفات الهی و ویژگی وجودی او نیز نامحدود است
    بنابراین، رسیدن به صفات الهی نیز نامحدود خواهد بود.

    پس قرب الهی مرتبه ای نامحدود است.
    پس تکامل نیز نامحدود است.
    البته این تکامل از نظر زمانی و موقعیتی تاحدودی تابع شرایط و زمان است.
    به این معنا که تا زمانی رسیدن به کمال ادامه دارد که انسان با اختیار خود، توان انجام کارهای خیر و نیک را دارد و این امر منحصر است به کارهایی که به صورت مستقیم در این دنیا انجام میدهد یا به صورت صدقه جاریه بعد از خود باقی میگذارد.
    سلام و عرض ادب

    استدلال شما رو از خط اول مرور می کنیم

    در خط اول فرمودید تکامل انسان نامحدود است که این سوال مطرح می شود
    ایا در یک انسان محدود می شود صفات نامحدود گنجانده شود ؟


    در موزرد قسمت ابی استدلالتان

    ایا انسان می تواند این سیر تکاملی قرب به خدا را تا بی نهایت انجام دهد ؟ یا در نهایت جایی باید متوقف شود
    این ظرفیت در نهاد انسان وجود دارد یا نه ؟ با توجه به محدود بودن انسان


    در مورد جملات قرمز رنگ متوجه نشدم چطور از جمله اول جمله دوم را نتیجه گرفتید ؟
    اگر رسیدن به صفات الهی نامحدود است
    چرا پیامبر ص به این نا محدودیت نرسید ؟ واضح است که ایشان صفات نامحدود نداشته است

    واگر تکامل را در بالاترین حد ان در پیامبر در نظر بگیریم
    پس باید برای تکامل کران بالایی یا ماکزیمم مقداری وجود داشته باشد که ان کران بالا پیامبر است
    و اگر بگوییم از پیامبر هم می توان متکامل تر شد
    این سوال پیش می اید چرا کامل تر از پیامبر به پیامبری مبعوث نشده است ؟

    البته بیشتر سوالات من را خواهر محترم تزکیه هم مطرح کرده اند که از ایشان تشکر می کنم

    یا لطیف


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    بنابراین، وقتی گفته میشود، رسول گرامی اسلام، انسان کامل است، این بدان معنا نیست که به یک مرتبه از کمال رسیده و بالاتر نمیتواند برود. خیر به این معناست که نسبت به سایر موجودات در حد کامل تری قرار دارد
    سلام

    پس با توجه به این سخن شما حضرت محمد انسان کامل نیست بلکه انسانی کامل تر از ماست

    و انسان کامل معنایش را از دست می دهد

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    آن کمالی که نامحدود است، کمال حضرت حق است که عقلاً ممکن الوجود را یارای رسیدن به آن نیست. درسته؟ ممکن الوجود، محدود است. چگونه ممکن است کمالات یک موجود محدود، نامحدود باشد؟
    کمالی که خداوند متعال دارد، کمال نامحدود بالفعل است اما کمال نامحدودی که مخلوقات دارند، کمال بالقوه است.
    یعنی بحث ما بر سر این بود که آیا تکامل انسان حدی دارد یا اینکه نامتناهی است. تکامل نیز فرایند رسیدن به کمال است. بنابراین مخلوقات میتوانند( دقت بفرمایید، میتوانند) هر آن و هر لحظه به کمال بالاتری برسند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    با توجه به فرمایش شما، ما انسان اکمل داریم نه انسان کامل
    اصطلاح اینقدر مهم نیست. اصولا همانطور که میدانید، این اصطلاح یک اصطلاح علمی است و در مباحث عرفان و انسان شناسی مطرح است نه اینکه در ادبیات دینی مطرح شده باشد. به هر حال:
    انسان کامل انسانی معرفی شده که به کمال علمی و عملی خودش رسیده است، اما این مسئله با مسئله ای که در ادبیات دینی به عنوان صدقه جاریه مطرح شده منافات دارد. زیرا مثلا وقتی حضرت رسول از دنیا رفتند، n درجه از کمال را کسب کردند، اما کاری که ایشان کردند بالاترین صدقه جاریه است که هر لحظه هر مسلمانی که به دستورات ایشان عمل میکند ثواب آنرا برای ایشان نیز منظور میدارند و این ثوابها درجه ایشان را بالا میبرد یا وقتی ما صلوات برای ایشان می فرستیم، قطعا درجه ایشان را بالاتر می بریم.
    خب اینها نشان میدهد که کمال یابی انسان هیچ حدی ندارد.





  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    آیا کاملتر از کامل هم وجود دارد؟ شما فکر کنید در مقابل حضرت محمّد(ص) آقا یا خانم ایکس، به عنوان پایینترین رده از انسانهای کامل، قرار دارند. ایشان چگونه کامل هستند در حالی که هزاران انسان بین ایشان و حضرت محمّد با درجات کمالی بیشتر و در رده های کمالی گوناگون قرار دارند؟
    اینکه چه انسانی در چه درجه ای از کمال قرار دارد در حیطه علم ما نیست، اما قطعا میدانیم که حضرت رسول اکرم(ص) در بالاترین درجه کمال نسبت به مخلوقات دیگر قرار دارند او که به مرتبه قاب قوسین رسید، جایی که فرشته وحی نیز توان رفتن به آنجا را ندارد و میدانیم که رسیدن به آن مراتب، بی خودی و بی جهت نیست و بر اساس مراتب قرب و کمال انسانی است. با این وجود، کمال ایشان در کنار کمال حق تعالی اصلا به حساب نمی آید و قابل مقایسه نیست بنابراین، هر لحظه قابل افزایش است، هرچند هر چقدر افزایش یابد به کمال حق نمیرسد وگرنه حق تعالی محدود میشد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    سؤال مهمتر و اساسیتر اینکه، وقتی بالفرض حضرت محمّد(ص) کامل است، ایشان در چه حدی از کمال است؟ فرض کنیم میزان کمال ایشان، برابر با n باشد. خب ایشان چقدر می توانند کاملتر شوند؟ ایشان از این میزان n می توانند بینهایت بالاتر بروند. خب با این حساب چگونه ایشان را در این درجه از کمال، کامل می دانیم درحالی که میزان کمال ایشان نسبت به حداکثر کمال ممکن، برابر با صفر است؟(زیرا عدد تقسیم بر بینهایت، برابر می شود با صفر)
    در بخش قبل گفته شد که با توجه به ادبیات دینی، ایستایی در کمال و نیز مقابل آن وجود ندارد.
    وقتی گفته میشود کسی که باعث ضلالت و گمراهی عده ای شوند، حتی بعد ازمرگش نیز در گناهان آنان شریک است و نیز گفته میشود:
    امام باقر(علیه السلام):«مَنْ عَلَّمَ بَابَ هُدًى كَانَ لَهُ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَ لَا يُنْقَصُ أُولَئِكَ مِنْ أُجُورِهِمْ وَ مَنْ عَلَّمَ بَابَ ضَلَالٍ كَانَ عَلَيْهِ مِثْلُ وِزْرِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَ لَا يُنْقَصُ أُولَئِكَ مِنْ أَوْزَارِهِم‏»(1)
    کسی که مطلب هدایت آمیزی را به دیگری یاد دهد، در ثواب آن عمل شریک است، بدون اینکه از ثواب خود عمل کنندگان کم شود و کسی که مطلب گمراه کننده ای را به کسی یاد دهد، به همان میزان گناهی که آن شخص بر اساس آن مطلب انجام داده، شریک است، بدون اینکه از گناه خود عمل کننده کم شود.


    امام صادق(علیه السلام): «مَا مِنْ‏ مُؤْمِنٍ سَنَ‏ عَلَى نَفْسِهِ سُنَّةً حَسَنَةً أَوْ شَيْئاً مِنَ الْخَيْرِ ثُمَّ حَالَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ ذَلِكَ حَائِلٌ إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مَا أَجْرَى عَلَى نَفْسِهِ أَيَّامَ الدُّنْيَا.»(2)
    هیچ مومنی نیست که سنت حسنه ای را بنا کند و سپس حائلی بین او و کار خیر یا سنت حسنه اش قرار گیرد (مثل مرگ) مگر اینکه تا وقتی دنیا وجود دارد، اجر آن به حساب او نوشته میشود.

    باز امام صادق(ع) در جواب سوال کسی که از ثواب و هایی که بعد از مرگ به شخص میرسد پرسیده بود، می فرماید:
    «َ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَا يَلْحَقُ الرَّجُلَ بَعْدَ مَوْتِهِ فَقَالَ سُنَّةٌ سَنَّهَا يُعْمَلُ بِهَا بَعْدَ مَوْتِهِ فَيَكُونُ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ‏ عَمِلَ بِهَا مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْتَقِصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْ‏ءٌ وَ الصَّدَقَةُ الْجَارِيَةُ تَجْرِي مِنْ بَعْدِهِ وَ الْوَلَدُ الصَّالِحُ يَدْعُو لِوَالِدَيْهِ بَعْدَ مَوْتِهِمَا وَ يَحُجُّ وَ يَتَصَدَّقُ عَنْهُمَا وَ يُعْتِقُ وَ يَصُومُ وَ يُصَلِّي عَنْهُمَا فَقُلْتُ أُشْرِكُهُمَا فِي حَجِّي قَالَ نَعَمْ.»(3)
    سنتی که شخصی میگذارد و دیگران به آن عمل میکنند، بعد از مرگ آن شخص نیز اجر و ثواب کسانی که به آن سنت حسنه عمل میکنند به حساب او نیز واریز میشود و نیز صدقه جاریه و فرزندان صالحی که شخص از خودش باقی می گذارد و کارهای خیر انجام میدهند.

    تمام این امور نشان میدهد، که فرایند تکامل و در مقابلش فرو رفتن در ضلالت، فقط وابسته به اعمال مستقیم مادر این دنیا نیست و در ان دنیا نیز قابل افزایش و ارتقا است.



    ــــــــــــــــــــ
    1.المحاسن، ج1، ص27(نرم افزار جامع الاحادث 3.5)
    2. المحاسن، ج1، ص28(نرم افزار جامع الاحادث 3.5)
    3. الکافی، ج7، ص57، باب
    بَابُ مَا يَلْحَقُ الْمَيِّتَ بَعْدَ مَوْتِه‏(نرم افزار جامع الاحادث 3.5)





  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 10 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود