صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پیروی از بزرگانی که ازدواج نکرده اند خوب است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    611
    حضور
    6 روز 17 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1951

    پیروی از بزرگانی که ازدواج نکرده اند خوب است؟




    در میان اولیاء خدا و بزرگان به افرادی بر میخوریم که ازدواج نکرده اند تا آخر عمرشان آیا ما هم اگر پیروی بکنیم از آنها خوب است؟

    کسانی مثل :

    حضرت عیسی علیه السلام

    حضرت یحیی علیه السلام


    حضرت مریم علیها سلام

    شیخ جعفر مجتهدی رحمه الله علیه

    آقا فخر تهرانی رحمه الله علیه

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    پیروی از بزرگانی که ازدواج نکرده اند خوب است؟






    کارشناس بحث: استاد نسیم رحمت
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۱/۱۳ در ساعت ۰۹:۴۳ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,729
    حضور
    48 روز 20 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    6485



    نقل قول نوشته اصلی توسط عين الحيات نمایش پست ها
    در میان اولیاء خدا و بزرگان به افرادی بر میخوریم که ازدواج نکرده اند تا آخر عمرشان آیا ما هم اگر پیروی بکنیم از آنها خوب است؟

    غريزه جنسي از نيرومند ترين غرايز در وجود انسان است که خداوند آن را در وجود وي قرار داده و اهداف و مصالح خاصي نيز بر آن مترتب است. به خاطر وجود همين غريزه نيرومند است که انسان به جنس مخالف گرايش مي يابد و با همه مشکلاتي که وجود دارد يا تصور و تخيل مي شود، به ازدواج روي مي آورد و حاضر است بسياري از سختي ها و مشکلات را به خاطر آن تحمّل کند. در مورد دختران مسئله نيازهاي عاطفي و رواني بيش از غرايز جنسي ظهور دارد و نقش ايفا مي کند.
    ازدواج در اسلام يک سنّت پسنديده و ارزشمند است. تنها در صورتي واجب است که شخص بدون همسر به گناه مي‌افتد.
    مراجع معظم تقليد مي گويند: ازدواج مستحب موکد است. اگر کسي به جهت نداشتن همسر به گناه مي افتد، بر او واجب است ازدواج کند. (1) پس اگر کسي بتواند خود را از گناهان حفظ نمايد، واجب نيست. گاهي کارهاي مهم تري براي زندگي انسان پيش مي آيد که شخصي به رغم تأکيد بر اين سنت حسنه آن را ترک مي کند. در مورد برخي از اولیاء خدا و بزرگان(که بسيار اندک اند) همين مسئله ممکن است.

    ادامه دارد ......

    پي نوشت ها:
    1. توضيح المسائل مراجع، ج2 ،ص379.




    ویرایش توسط نسیم رحمت : ۱۳۹۳/۰۱/۱۳ در ساعت ۱۷:۴۴

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,729
    حضور
    48 روز 20 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    6485




    از ديدگاه اسلام ترک ازدواج و مجرد زيستن به عنوان يک نقيصه و منشأ از دست دادن برخي از برکات و آثار فراوان معنوي نيز شناخته شده است. زيرا با ترک ازدواج، آرامش مورد نظر قرآن(1) حاصل نمي شود.
    آرامش از چندين منظر قابل بررسى است:
    ازدواج صرفاً ارضاى غريزه جنسى نيست، انسان مى ‏تواند از نياز خود به جنس مقابل، متوجه نيازمندى خويش شده و از دام خود خواهي و خودپرستى نجات يابد و در قدم بالاتر متوجه موجود بى نياز مطلق شود، يعنى کسى که انسان را موجود نيازمند قرار داد تا مغرور به خويشتن نشود، انسانى که نيازمند به موجودى مانند خود است و تنها در وصال و رسيدن به او مى‏ تواند، به آرامش دست يابد، چگونه به موجود بى نياز مطلق که همه چيز از او است، نيازمند نباشد؟! در اين منظر که ذکر و ياد خدا را به همراه دارد، به آرامش برترين يعنى اطمينان قلب دست مى‏يابد.
    يکى از مهم‏ترين عوامل ناآرامى در جوان، نداشتن همسر است. همسر نوعى دوست و همدم است، پس آرامش بخشى او چند برابر و دو سويه است. (2)
    ازدواج موجب تقويت جنبه ‏هاى روحى و روانى است. بهبود وضع روحى و روانى به آرامش فرد منجر مى‏ شود. آرامش بخشى همسر در روان‏شناسى و تجربه به اثبات رسيده است. ساپنيگتون مى‏ گويد: افراد متأهل از لحاظ روانى و جسمانى نسبت به افراد مجرد کارکرد بهترى دارند. احتمالاً به خاطر حمايت دوجانبه‏ اى که در ازدواج به چشم مى ‏خورد. (3)
    محيط گرم و روح افزاى خانواده، امنيت خاطر افراد را بيش­تر مى‏ کند و تکيه گاه مطمئنى براى ايجاد آرامش خواهد بود.

    ازدواج موفق، ايجاد دوستى و رابطه عميق عاطفى بين زن و شوهر است. هر انسانى در طول زندگى خود به همدم و همراز و محرم اسرار نيازمند است. محرمى که بتواند نزديک فرد بوده و در طول زندگى همراهى اش کند و هنگام اضطراب و گرفتارى‏ ها آرامش بخش او باشد. اين مهم فقط از ناحيه همسرى مهربان و دلسوز تامين مي ‏شود، اگر چه دوستان نيز مى‏ توانند چنين اثرى را داشته باشند، اما همسر فداکار نزديک‏ترين فرد به انسان است. نمونه چنين ايثارگرى‏ ها را فقط ميان زن و شوهر مى‏ توان ديد. همچنين مردان به طور مستقيم در جامعه با ناملايمات کارى و مشاغل سخت روبرو هستند، از اين جهت مى‏ طلبد هنگام بازگشت به خانه با کانون گرم و عاطفه‏ مندى روبرو شوند که بيش از هر چيزى آرامش بخش باشد.
    نياز به امنيت خاطر، احتياج به معاشرت، نياز به درد دل، به تشويق و تمجيد نيز مقبوليت و جلب توجه، نياز به محبت، اگر به درستى و به موقع ارضا نشوند و از جاده اعتدال خارج گردند، (افراط و تفريط) زيان‏ هاى فراوانى را در زندگى فردى و اجتماعى پديد مى ‏آورند، محبت کردن و محبت ديدن، تعادل روانى زن و مرد را فراهم مى‏ سازد.

    اصولاً برخي از کمالات و ويژگي ها انساني پس از ازدواج شکوفا مي شود و براي زنان به خصوص هيچ چيزي جايگزين چيزي مانند تجربه مادر شدن نمي شود.

    ادامه دارد ....

    پي نوشت ها :
    1. روم (30) آيه 21.
    2. جوان و آرامش روان، به کوشش على نقى فقيهى، ص 135.
    3. همان، ص 136.




    ویرایش توسط نسیم رحمت : ۱۳۹۳/۰۱/۱۳ در ساعت ۱۷:۵۵

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,729
    حضور
    48 روز 20 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    6485





    برخي تصور مي­ کنند با ترک ازدواج به فضيلت هايي دست مي يابند که با ازدواج ميسر نيست. اين تصور نادرست است.
    زني خدمت حضرت باقر(ع) رسيد و عرض کرد که ميل و رغبتم را براي ازدواج از دست داده‌ام! حضرت فرمود: چرا؟ عرض کرد: مي‌خواهم از اين جهت کسب فضيلت کنم. حضرت فرمود: ‌از اين قصد برگرد. اگر در ازدواج نکردن فضيلت بود، ‌حضرت فاطمه (سلام الله عليها) از تو سزاوارتر بود. (1)

    اسلام به شدت از مجرد زيستن نکوهش مي‌کند.
    رسول اکرم(ص) مي‌فرمايد: خوبان امّت من همسرداران و بدان آن عزب‌ها و بي همسرانند. (2)
    اگر چه ممکن است با ازدواج براي انسان مسايل و مشکلاتي پبش آيد يا برخي از آزادي هاي خود را از دست دهد، يا چيزهايي به وجود‌آيد که پيش از ازدواج نبوده، اما در مجموع و با توجه به مطالبي که بيان شد، محسنات و ‌آثار مثبت آن بسيار فراتر از اين موارد خاص است.

    پي نوشت ها :
    1. سفينه البحار، ج 1، ص 561 ؛ بحارالانوار، ج 100، ص 221.
    2. وسائل الشيعه، ‌ج 14، ‌ص 74.




  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,729
    حضور
    48 روز 20 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    6485





    امام صادق(ع) مي‌فرمايد:
    « جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَبِي فَقَالَ لَهُ هَلْ لَكَ زَوْجَةٌ قَالَ لَا قَالَ لَا أُحِبُّ أَنَّ لِيَ الدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا وَ أَنِّي أَبِيتُ لَيْلَةً لَيْسَ لِي زَوْجَةٌ قَالَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ رَكْعَتَيْنِ يُصَلِّيهِمَا رَجُلٌ مُتَزَوِّجٌ أَفْضَلُ مِنْ رَجُلٍ يَقُومُ لَيْلَهُ وَ يَصُومُ نَهَارَهُ أَعْزَبَ ثُمَّ أَعْطَاهُ أَبِي سَبْعَةَ دَنَانِيرَ قَالَ تَزَوَّجْ بِهَذِهِ وَ حَدَّثَنِي بِذَلِكَ سَنَةَ ثَمَانٍ وَ تِسْعِينَ وَ مِائَةٍ ثُمَّ قَالَ أَبِي قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص اتَّخِذُوا الْأَهْلَ فَإِنَّهُ أَرْزَقُ لَكُمْ؛

    مردي نزد پدرم آمد. پدرم از او پرسيد: آيا زن داري؟ عرض کرد: نه. فرمود: دوست ندارم دنيا و آن چه در دنيا است ، مال من باشد، ولي شبي را بدون همسر به روز آورم. دو رکعت نماز مرد زن‌دار بهتر از نماز شب و روز مرد عزب است. آن گاه پدرم هفت دينار به او داد و فرمود: ‌با اين پول ازدواج کن. (1)

    پي نوشت :
    1. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت، 1404 هجرى قمري، ج 100، ص 217.

    ویرایش توسط نسیم رحمت : ۱۳۹۳/۰۱/۱۳ در ساعت ۱۸:۵۷

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,729
    حضور
    48 روز 20 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    6485





    پيامبر وقتي شنيد يکي از يارانش زن و زندگي را رها کرده، خشمگين شد و فرمود:
    « ُ لَمْ يُرْسِلْنِي اللَّهُ تَعَالَى بِالرَّهْبَانِيَّةِ وَ لَكِنْ بَعَثَنِي بِالْحَنِيفِيَّةِ السَّهْلَةِ السَّمْحَةِ أَصُومُ وَ أُصَلِّي وَ أَلْمِسُ أَهْلِي فَمَنْ أَحَبَّ فِطْرَتِي فَلْيَسْتَنَّ بِسُنَّتِي وَ مِنْ سُنَّتِيَ النِّكَاحُ ؛

    خداوند مرا براي رهبانيت نفرستاده، بلکه مرا با ديني معتدل و آسان برانگيخته است. روزه مي‌گيرم، نماز مي‌خوانم و با زنان آميزش دارم. هر کس دين فطري مرا دوست دارد، بايد به سنت و روش من عمل کند و ازدواج از سنت‌هاي من است». (1)

    پي نوشت :
    1. ثقة الاسلام كلينى، الكافي، دار الكتب الإسلامية تهران، 1365 هجرى شمسي، ‌ج 5، ‌ص 496 .




  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    361
    حضور
    19 روز 8 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1859



    سلام و عرض ادب
    نقل قول نوشته اصلی توسط نسیم رحمت نمایش پست ها
    اسلام به شدت از مجرد زيستن نکوهش مي‌کند.
    رسول اکرم(ص) مي‌فرمايد: خوبان امّت من همسرداران و بدان آن عزب‌ها و بي همسرانند.
    ........
    دو رکعت نماز مرد زن‌دار بهتر از نماز شب و روز مرد عزب است.
    (2)
    ا
    در مسیحیت اصل بر تجرد است و ازدواج زمانی ضرورت پیدا میکند که فرد مذهبی بترسد که مبادا به گناه بیفتد. اما در اسلام عکس آن صادق است و اصل و تاکید بر ازدواج است . اما گاهی شرایطی پیش میآید که فرد اساسا شرایط ازدواج را ندارد یعنی امکانش را ندارد . دین باید در برگیرنده همه افراد جامعه باشد و نباید در جهت ترغیب به ازدواج افرادچنان افراط شود که افرادی که امکان ازدواج ندارند فکر کنند در این دین اسلام جایگاهی ندارند . اینکه عبادت اجر اندکی داشته باشد مسئله دلسرد کننده است بالاخره یک فرد مجرد از میان تمام کارهایی که ممکن است از او سر بزند عبادت و وپرهیزکاری و رو به خدا ایستادن را انتخاب کرده است اما با این تعبیرات انگار حقیقتا در دین خود غریب است و دین مسیحیت بیشتر قادر به درک اوست و بیشتر برای اعمالش ارزش قائل است .
    ویرایش توسط پریزاد : ۱۳۹۳/۰۱/۱۳ در ساعت ۲۱:۱۵
    دین کامل آن دینی است که از تو انسان بهتری بسازد...
    آمده ام تا بیشتر بدانم....تا مسلمان را بهتر بشناسم.

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,729
    حضور
    48 روز 20 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    6485



    نقل قول نوشته اصلی توسط تارک دنیا نمایش پست ها
    در مسیحیت اصل بر تجرد است.
    اين مطلب صرف ادعا است و هيچ دليلي براي اثبات ندارد.
    علاوه بر آن قرآن كريم در آياتي موضوع رهبانيت را مطرح كرده و از آن نهي فرموده است :
    «ثُمَّ قَفَّيْنَا عَلَي آثَارِهِم بِرُسُلِنَا وَقَفَّيْنَا بِعِيسَي ابْنِ مَرْيَمَ وَآتَيْنَاهُ الْإِنجِيلَ وَجَعَلْنَا فِي قُلُوبِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَرَحْمَةً وَرَهْبَانِيَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا كَتَبْنَاهَا عَلَيْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاء رِضْوَانِ اللَّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَايَتِهَا ؛ سپس در پي آنان رسولان ديگر خود را فرستاديم، و بعد از آنان عيسي بن مريم را مبعوث كرديم و به او انجيل عطا كرديم، و در دل كساني كه از او پيروي كردند رأفت و رحمت قرار داديم و رهبانيتي را كه ابداع كرده بودند، ما بر آنان مقرّر نداشته بوديم، گرچه هدفشان جلب خشنودي خدا بود، ولي حقّ آن را رعايت نكردند.»(1)
    بر اساس اين آيه كريمه، رهبانيت امري موجود در تعاليم حضرت عيسي عليه‏ السلام نبوده است، اما برخي از مسيحيان از جانب خود چنين مسلكي را ابداع كردند.



    نقل قول نوشته اصلی توسط تارک دنیا نمایش پست ها
    ازدواج زمانی ضرورت پیدا می کند که فرد مذهبی بترسد که مبادا به گناه بیفتد.
    ظاهرا سركار تارك دنيا،‌تارك مطالعه دقيق پست هاي حقير نيز بوده اند! در پست اول گذشت كه :

    ازدواج در اسلام يک سنّت پسنديده و ارزشمند است. تنها در صورتي واجب است که شخص بدون همسر به گناه مي‌افتد.
    مراجع معظم تقليد مي گويند: ازدواج مستحب موکد است. اگر کسي به جهت نداشتن همسر به گناه مي افتد، بر او واجب است ازدواج کند. (2) پس اگر کسي بتواند خود را از گناهان حفظ نمايد، واجب نيست.

    سركارتارك دنيا؛
    خداوند متعال به عنوان کسي که خود خالق و ايجاد کننده اين غرائز در نهاد و درون انسان مي باشد،راه تامين و برآورده نمودن صحيح اين اميال و نيازها را بيان فرموده است. أَنكِحُوا الْأَيَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاء يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ؛ عزب هايتان را و غلامان و کنيزان خود را که شايسته باشند همسر دهيد، اگربينوا باشند خدا به کرم خود توانگرشان خواهد ساخت ، که خدا گشايش دهنده و داناست. (3)
    و از آن جايي كه خداي عيسي سلام الله عليه همان خداي محمد صل الله عليه و آله و سلم است و البته دين اسلام،‌ آخرين دين و كاملترين دين نزد خداست،‌همگان را تشويق به ازدواج كرده و مي فرمايد :
    وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ؛‌ و از نشانه‏ هاى او اينكه از [نوع‏] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدان ها آرام گيريد، و ميان تان دوستى و رحمت نهاد. آرى، در اين [نعمت‏] براى مردمى كه مى‏ انديشند قطعاً نشانه ‏هايى است. (4)

    خلاصه سخن آن كه :
    اسلام نه با سرکوب غريزه جنسي به اين معنا که اين غريزه به هر بهانه اي نظير مبارزه با هواي نفس و ...به طور کلي ناديده گرفته شود و نيازهاي جنسي انکار گردد و با آن مقابله شود، همان گونه که عده اي چنين مي کنند، موافق است و نه با آزادي آن، بلکه آن چه در بين مسلمانان به چشم مي‏ خورد، کنترل غريزه جنسي است که ازدواج موجب تعديل اين غريزه مي شود. اين معناي درست غلبه بر خواهش هاي نفس دراين زمينه است.


    پي نوشت ها:
    1. حديد (57) آيه 27
    2. توضيح المسائل مراجع، ج2 ،ص379.
    3. نور (24) آيه 32.
    4. روم (30) آيه 21.






  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعه،اینترنت
    نوشته
    142
    حضور
    3 روز 14 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    417



    سلامعلیکم

    به فرض مجاز بودن تبعیت ازین بزرگواران، تبعیت از سنت نبوی و سیره ائمه علیهما سلام اولویت دارد یا این عالمان و بزرگان ... ؟!

    با وجود حدیث "النکاح سنتی و ...." و آیات متقن و محکم حول موضوع ازدواج و اهمیت این مسئله در دین مبین دیگه جای این سوالات و مباحث نیست...!!

  21. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود