جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرش بهارستان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    علاقه
    کرمانشاه
    نوشته
    4
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19

    فرش بهارستان




    بسمه تعالی

    به نظر شما ایا به تاریخ طبری می توان اعتماد کرد ؟
    دوم
    ایا امام علی تکه ایی از فرش بهرستان گرفته است یا نه ؟

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    علاقه
    کرمانشاه
    نوشته
    4
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19



    ببخشید بهارستان

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1147



    ما منتظریم هر چه سریعتر پاسخ این سوال را ببینیم . سوال جالبی است .امیدوارم کارشناسان تاریخ زودتر جواب بدهند .
    کاکه موسلمان خه وتن هه تاکه ی
    گوی نه دان به دین سر ه وتن تاکه ی
    مامه له ی کالای مه عریفت و دین
    سه یری سه یرانگای بی گول و په رژین
    هه تا که ی ئه بی ده مارت ببرن
    به رگی زیرینی حه یات دادرن
    با هه مو ساتی تیفکرین به دل
    تامه و داماوه و نه چوینه ته گل
    بزانین بو چی دروس کراوین
    به بنی ئاده م بو ناو براوین

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    علاقه
    کرمانشاه
    نوشته
    4
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19



    کردستان که حضرت عمر را می پرستند

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    علاقه
    کرمانشاه
    نوشته
    4
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19



    چرا کسی جواب نمی ده ؟

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482

    فرش بهارستان




    فرش بهارستان
    اعراب با تصرف مداین به این فرش نفیس دست یافتند . این فرش را سعد بن ابی وقاص به نزد عمر فرستاد . فرشی شصت گزی که به گستره یک گریب بود . در نقش آن راهها دیده می شد که از نگاره های گوناگون پدید آمده بودند وجویبارهایی که از گوهرها در بافت آنها استفاده شده بود .و دیری که در میانه فرش به چشم می خورد .بر کناره آن کشتزاری بود سر سبز و پر گیاه . بر آن نگاره هایی نگاشته بودند که در خور زمستان بود .در زمان می گساری شاهان بر آن می نشستند . این فرش آنقدر دلربا بود که گویا بر گلستان نشسته بودند .زمینه فرش زربافت بود و نقش آن از گوهرها بود . بر شاخه های زرین اش گلهایی از زر و سیم بود . تازیان نام «قطف» بر آن گذاشته بودند .فرش را نزد عمر آوردند او از مردم نظر خواهی کرد . مردم دو دسته شدند . حضرت علی برخواسته فرمود : چرا از باور به گمان رو آوری ؟ اگر تو این فرش را امروز برای خود برداری فردا افرادی پیدا می شوند و چیزهایی که از آن شان نباشد بر خود روا می دارند . عمر گفت راست گفتی و اندرز دادی .سپس عمر فرش را تکه تکه کرد و در میان یاران تقسیم کرد . به علی (ع) به مانند دیگران تکه ای رسید که آنرا به بیست هزار درهم فروخت [1]. ابن خلدون ،مشخصات فرش بهارستان را ، طول و عرض شصت ذراع ( سی متر ) نگاشته است .که در آن خیابانها و جوی های کشیده بودند که از میان در و یاقوت می گذشتند . دو جانب رودها چون زمین های کشته ،انواع سبزه ها و نباتات بود .خسروان ساسانی این فرش را به هنگام زمستان که گل نبود می گستردند و بر روی آن باده می نوشیدند .[2] طبری آورده ، که ابن عمیر گوید : مسلمانان در جنگ مداین بهار کسری را گرفتند که سنگین بود و نتوانسته بودند ببرند ،شاهان ایرانی آنرا برای زمستان کرده بودند که گل و سبزه نبود و چون می خواستند می خوارگی کنند بر آن می نشستند که گویی در باغی بودند . فرشی بود شصت در شصت که زمینه اش از طلا بود و زینت آم نگین ها و میوه آن جواهر ابریشم و برگها از ابریشم و و آب طلا بود .با م**** حضرت علی ،خلیفه دوم فرش را پاره کرده و تقسیم کرد و به علی (ع) هم یک پاره رسید که بیست هزار فروخت .[3]

    [1] - بنگرید به : تجارب الامم ،مسکویه ، ترجمه امامی ،تهران : سروش ، 1369، ج 1 ص 326- 325

    [2] - تاریخ ابن خلدون ، ترجمه آیتی ، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی چ اول ، 1363 ش ، ج 1 ص 522

    [3] - تاریخ طبری ترجمه ج 5 ص 1826

    ویرایش توسط کاوه : ۱۳۸۹/۰۱/۱۶ در ساعت ۰۰:۰۰
    اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
    اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    فرش بهارستان متعلق به دوره ساسانی که با نام‌های بهارخسرو و بهارکسری نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین آثار هنری ایران است که بر اثر حمله اعراب به ایران و انتقال آن به مدینه تکه تکه شد. این فرش در ایوان کسری قرار داشته و دارای ۱۴۰ متر طول و ۲۷ متر پهنا بوده است،‌ در بافت این فرش از ابریشم، طلا، نقره و جواهراتی چون زمرد و مروارید استفاده شده است و طرح آن یکی از باغ‌های بهشت را نشان می‌دهد. [۱]
    [ویرایش] منبع


    1. دایره المعارف بزرگ اسلامی - بهارستان

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    بزرگترین فرش زربافت در دورة ساسانیان . این فرش ایرانی را که به «بهار خسرو» یا «بهارستان » نیز شهرت دارد، ظاهراً در اصل ، برای خسرو انوشیروان (حک : 531ـ579 میلادی ) بافته بودند که آن را تا زمان یزدگرد سوم ، آخرین پادشاه ساسانی ، در اوقاتی خاص در تالار بزرگ کاخ تیسفون می گستردند ( > بررسی هنر ایرانی < ، ج 6، ص 2274؛ خواندمیر، ج 1، ص 483؛ دانشگر، ص 394؛ سامی ، ص 15ـ 16؛ کاظم زاده ایرانشهر، ص 264). نخستین بار طبری (سلسلة اول ، ص 2453) به این فرش اشاره کرده است و به نظر می رسد برخی منابع در این که بهارکسری همان «بهارستان » باشد، تردید کرده اند (آذرپاد و حشمتی رضوی ، ص 13).

    بر پایة منابع ، در زمستان که رفتن به باغ ممکن نبود و هوس نشاط و انبساط خاطر بر خسروپرویز استیلا می یافت ، مجلس شادی و جشنهای پادشاهی را بر روی این فرش برپا می کردند و با رؤیت آن ، خود را در فصل بهار می پنداشتند (سامی ، ص 15؛ خواندمیر؛ کاظم زاده ایرانشهر؛ میرخواند، ). در منابع عربی آن را به سبب آنکه در فصل زمستان گسترده می شد، «بساط الشتاء» می نامیدند (سامی ، ص 14،16؛ کاظم زاده ایرانشهر، ). هم ازینرو بلعمی آن را فرشِ زمستانی نامیده است (ج 1، ص 466). به گفتة کاظم زاده ایرانشهر ، ممکن است مراد از «خوان پرویز» همین بهار کسری بوده باشد. برخی منابع نیز بهارخسرو را نام چهارقالی که نشان دهندة چهارفصل سال بوده و بر تخت معروف طاقدیس گسترده می شده ، پنداشته اند (آذرپاد و حشمتی رضوی ، ). بهای این فرش را 000 ، 600 ، 3 درهم تخمین زده اند (سامی ، ص 16؛ کاظم زاده ایرانشهر، ص 265).

    در پی شکست یزدگرد سوم و به تصرف درآمدن مداین در سال 16، فرش بهارکسری به غنیمت رفت . سعدبن ابی وقاص آن را به نزد عمر به مدینه فرستاد، و عمر آن را قطعه قطعه و میان مهاجر و انصار تقسیم کرد ( > بررسی هنر ایرانی < ، ج 6، ص 2275؛ صوراسرافیل ؛ ایرانیکا ؛ خواندمیر؛ میرخواند؛ نصیری ، ).
    با توجه به بزرگی بهارکسری و مرصّع بودن آن ، برخی یک تخته بودن آن را غیرممکن دانسته و احتمال داده اند که از چند قطعة متصل به هم تشکیل می شده و به لحاظ بافت نیز گلیم گونه بوده است ، زیرا اگر آن را گره بافت بپنداریم ، بایست حدود دوتن وزن داشته باشد که در این صورت نه قابل گستردن برزمین و نه آویختن به دیوار بوده است . ازینرو، عده ای این فرش را بیشتر افسانه شمرده اند (آذرپاد و حشمتی رضوی ؛ > بررسی هنر ایرانی < ، همانجاها؛ صوراسرافیل ، ص 11، پانویس 5، نیز ص 12؛ رجوع کنید به ادواردز، ).

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,143
    حضور
    45 روز 22 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10548



    طبق تحقیق که به عمل آمده تنی چند از مورخین، این ماجرا را ذکر کرده اند که عبارتند از: طبری (310هـ)، ابن اثیر (630هـ)، ابن کثیر (774هـ)، و ابن خلدون (808هـ). رجوع کنید به:
    تاریخ الطبری، الطبری، ج 3 ص 129 و 130
    الکامل فی التاریخ، ابن الأثیر، ج 2 ص 518 و 519
    البدایة والنهایة، ابن کثیر، ج 7 ص 76 - 78
    تاریخ ابن خلدون، ابن خلدون، ج 2 ق 2 ص 101 و102
    اما اینها ازر چه کسی نقل کرده اند

    الف :ابن اثیر اگرچه مدرک نقل خود را در هنگام ذکر ماجرا نیاورده، ولی در مقدمه ی کتابش تصریح می کند که منبع اصلی کتاب وی، همان تاریخ طبری است:
    أقول إنی قد جمعت فی کتابی هذا ما لم یجتمع فی کتاب واحد ومن تأمله علم صحة ذلک . فابتدأت بالتاریخ الکبیر الذی صنفه الإمام أبو جعفر الطبری.
    الکامل فی التاریخ، ابن الأثیر، ج 1 ص 3
    ب:
    ابن کثیر هم کلیه ی وقایع مربوط به فتوحات را از ابن جریر یا همان طبری نقل می کند. در آغاز نقل این ماجرا هم می نویسد:
    وذکر سیف فی روایته ...
    البدایة والنهایة، ابن کثیر، ج 7 ص 76
    و سیف راوی اصلی این ماجرا در کتاب تاریخ طبری است.
    ج:ابن خلدون نیز به مانند ابن اثیر نامی از منبع نقلش نیاورده، اما در پایان بحث خلافت خلفا و فتوحات و جنگ ها، به صراحت می گوید که این مطالب را از کتاب طبری نقل نموده است:

    نتیجه: اصل ماجرای فرش بهارستان در هیچ کتاب شیعی نیامده، و همه ی مدارک دیگر برای اهل سنت هستند. اگر هم در برخی کتب شیعی اثری از این ماجرا می بینیم، همگی به کتاب تاریخ طبری که از اهل سنت است باز می گردد
    ( وهذا ) آخر الکلام فی الخلافة الاسلامیة وما کان فیها من الردة والفتوحات والحروب ثم الاتفاق والجماعة أوردتها ملخصة عیونها ومجامعها من کتاب محمد بن جریر الطبری وهو تاریخه الکبیر.
    تاریخ ابن خلدون، ابن خلدون، ج 2 ق2 ص 187 و 188

    اما طبری از کجا نقل کرده

    ماجرای فرش بهارستان را طبری در دو روایت که هر دو از طریق سیف بن عمر است، نقل می کند:
    کتب إلی السری عن شعیب عن سیف عن محمد وطلحة وزیاد والمهلب وشارکهم عمرو وسعید ...
    کتب إلی السری عن شعیب عن سیف عن عبد الملک ابن عمیر ...
    تاریخ الطبری، الطبری، ج 3 ص 129 و 130
    سیف بن عمر کیست ؟
    ی کتاب معروفی دارد به نام "الردة والفتوح" که فهرست نویسان آن را برای وی ذکر کرده اند. باید دانست که طبری استفاده ی فراوانی از آن در کتاب تاریخش کرده است. این ماجرا هم حتماً از کتاب فتوح سیف نقل شده است.
    ترمذی حدیثی از او در سنن خود نقل کرده است. خود وی پس از نقل حدیث می نویسد:
    این حدیث منکری است که آن را جز از این طریق نمی شناسیم. و نضر و سیف مجهول هستند.
    قال أبو عیسى هذا حدیث منکر لا نعرفه من حدیث عبید الله بن عمر إلا من هذا الوجه و النضر مجهول و سیف مجهول .
    الجامع الصحیح سنن الترمذی، کتاب المناقب (50)، باب 60، ح 3866 ، ج 5 ص 697 ، دار إحیاء التراث العربی - بیروت
    اما علمای رجال اهل سنت به شدت سیف را تضعیف کرده و برخی او را متهم به حدیث سازی و حتی زندقه نموده اند!!!

    قال یحیى بن معین : ضعیف الحدیث ، فلس خیر منه .
    و قال أبو حاتم : متروک الحدیث . ضعیف ، منکر الحدیث .
    و قال أبو داود : لیس بشىء .
    و قال النسائى ، و الدارقطنى : ضعیف .
    و قال أبو أحمد بن عدى : بعض أحادیثه مشهورة و عامتها منکرة لم یتابع علیها ، و هو إلى الضعف أقرب منه إلى الصدق .
    و قال أبو حاتم بن حبان : یروى الموضوعات عن الأثبات و قالوا : إنه کان یضع الحدیث . اتهم بالزندقة .
    و قال الدارقطنى : متروک .
    و قال الحاکم : اتهم بالزندقة ، و هو فى الروایة ساقط .
    و قال ابن السکن : ضعیف .
    و قال الخطیب : لیس بحجة إذا خالف .
    و قال ابن حجر : ضعیف الحدیث عمدة فی التاریخ .


    تهذیب التهذیب، ابن حجر، ج 4 ص 254 و 255 ، رقم 517
    تقریب التهذیب، ابن حجر، ص 262 ، رقم 2724
    الإصابة فی تمییز الصحابة، ابن حجر، ج 2 ص 279 ، رقم 2254 + ج 5 ص 451 ، رقم 7132
    الجرح والتعدیل، الرازی، ج 7 ص 136 ، رقم 2194

    بنابراین حتی اگر بخواهیم از موضع مسلمانان اهل سنت هم به این ماجرا بنگریم، باز هم روایات مربوط به آن مردود و از درجه ی اعتبار ساقط است.



  19. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۹/۰۸, ۲۰:۲۸ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود