صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا کوبیدن تورات توسط حضرت موسی (ع) بر زمین، توهین به مقدسات نیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947

    اشاره آیا کوبیدن تورات توسط حضرت موسی (ع) بر زمین، توهین به مقدسات نیست؟




    بسم الله الرحمن الرحیم...ما در قرآن داریم که وقتی حضرت موسی(ع) بعد 40 شب از کوه بیرون آمد دید که بنی اسراییل گوساله می پرستند با عصبانیت توراتی که بر او نازل شده رو می کوبد زمین...تا اونجایی که یادمه یه هم چین چیزی...سوالم اینه آیا این عمل حضرت موسی(ع) یه جور اهانت به تورات نیست؟ آیا از یک پیامبر چنین عمل سنگینی بعید نیست؟ ممنون اگه کسی پاسخی قوی بده....هر چقدر هم عصبانی شده باشن از پرستش گوساله ی بنی اسراییل بازم بعید از یک پیامبر چنین عملی.....
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۰:۴۸

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله




    آیا کوبیدن تورات توسط حضرت موسی (ع) بر زمین، توهین به مقدسات نیست؟







    کارشناس بحث: استاد میقات



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط nothing نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم...ما در قرآن داریم که وقتی حضرت موسی(ع) بعد 40 شب از کوه بیرون آمد دید که بنی اسراییل گوساله می پرستند با عصبانیت توراتی که بر او نازل شده رو می کوبد زمین...تا اونجایی که یادمه یه هم چین چیزی...سوالم اینه آیا این عمل حضرت موسی(ع) یه جور اهانت به تورات نیست؟ آیا از یک پیامبر چنین عمل سنگینی بعید نیست؟ ممنون اگه کسی پاسخی قوی بده....هر چقدر هم عصبانی شده باشن از پرستش گوساله ی بنی اسراییل بازم بعید از یک پیامبر چنین عملی.....



    «وَ لَمَّا رَجَعَ مُوسى‏ إِلى‏ قَوْمِهِ غَضْبانَ أَسِفاً قالَ بِئْسَما خَلَفْتُمُوني‏ مِنْ بَعْدي أَ عَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ وَ أَلْقَى الْأَلْواحَ وَ أَخَذَ بِرَأْسِ أَخيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ قالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُوني‏ وَ كادُوا يَقْتُلُونَني‏ فَلا تُشْمِتْ بِيَ الْأَعْداءَ وَ لا تَجْعَلْني‏ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمينَ»

    و هنگامى كه موسى خشمگين و اندوهناك به سوى قوم خود بازگشت، گفت: پس از من، بد جانشينانى برايم بوديد (و آيين مرا ضايع كرديد)! آيا در مورد فرمان پروردگارتان (و تمديد مدّت ميعاد او)، عجله نموديد (و زود قضاوت كرديد؟!) سپس الواح را افكند، و سر برادر خود را گرفت (و با عصبانيت) به سوى خود كشيد او گفت: فرزند مادرم! اين گروه، مرا در فشار گذاردند و ناتوان كردند و نزديك بود مرا بكشند، پس كارى نكن كه دشمنان مرا شماتت كنند و مرا با گروه ستمكاران قرار مده! (اعراف، 150)


    با سلام و درود

    چند نکته در این زمینه عرض می شود:

    1. اساس دعوت پیامبران بر توحید و نفی شرک و بت پرستی است. گوساله پرستی در جامعه ای که تازه از بت پرستی رها شده، خطر بسیار بزرگی است که همه زحمات طاقت فرسای حضرت موسی را ضایع می کند. لذا موسی با فرو افکندن الواح تورات، می خواهد به بنی اسرائیل بفهماند که ارزش و مفهوم واقعی چنین الواحی، در صورت عدم وجود شرک و بت پرستی است.
    اگر جامعه بت پرست باشد، دیگر وجود الواح مقدس، چه جایگاه و فایده ای دارد؟!

    2. هر گاه اصول در خطر افتد، فروع را بايد رها كرد. هنگامى كه موسى ديد مردم مشرک شده و دست از اصل خداپرستى برداشته ‏اند، الواح تورات را كه يک سرى دستورات و قوانين الهى بود، به كنارى گذارد و پيگير اصل مهم ‏تر شد.

    3. توهین و اهانت، در صورتی محقق می شود که انداختن الواح، به قصد توهین انجام شده باشد؛ در صورتی که قطعا می دانیم حضرت موسی علیه السلام قصد توهین و بی احترامی به الواح مقدس را نداشته است.

    4. آن چه با مقام عصمت انبياء منافات دارد، مخالفت آن ها با احكام و فرامين الهی است، و چيزهايی كه مربوط به اختلاف در نحوه عملكرد حوادث روزمره زندگی، كه منشأ آن اختلاف در سليقه و خط مشی افراد است، ربطی به مسأله عصمت ندارد.

    علامه طباطبایی در این زمینه می آورد:
    در اينجا ممكن است كسى بپرسد آيا اين مقدار اشتباه از موسى علیه السلام با عصمت آن جناب منافات ندارد؟ جوابش اين است كه، نه؛ ادله عصمت انبياء اين سنخ اشتباهات را كه در حقيقت اختلاف در سليقه و مشى است نفى نمى ‏كند، تنها امورى را نفى مى ‏كند كه مربوط به حكم خداى سبحان باشد، نه چيزهايى كه مربوط به زندگى و مشى در زندگى است.(ترجمه الميزان، ج ‏8، ص 323)

    5. اين واكنش شديد و اظهار خشم، اثر تربيتى فوق العاده‏ اى در بنى اسرائيل گذارد، و صحنه را به كلى منقلب ساخت، در حالى كه اگر موسى علیه السلام مى ‏خواست با كلمات نرم و ملايم، آن ها را اندرز دهد شايد كمتر سخنان او را مى ‏پذيرفتند. (تفسير نمونه، ج ‏6، ص 378)

    6. براى ايجاد شوک در جامعه منحرف، بايد حركت توبيخى چشمگير و به ياد ماندنى كرد. چنان كه در نهج البلاغه آمده حضرت على عليه السلام براى ايجاد تحرّک در شنوندگان بى ‏تفاوت، گاهى سيلى به صورت مبارک خود مى ‏زدند: «ثُمَّ ضَرَبَ بِيَدِهِ عَلَى لِحْيَتِهِ الشَّرِيفَةِ الْكَرِيمَةِ فَأَطَالَ الْبُكَاءَ‏»(نهج البلاغه، خطبه 182)

    7. عكس العمل حضرت موسی عليه السلام يک حركت حساب شده در برابر موج بت‌ پرستی بود، چرا که اين حركت بر اساس آگاهی و اطلاع قبلی موسی بوده و خداوند قبلا و در میقات، او را از گمراهی قومش آگاه فرموده بود.

    در روایتی از پيامبر اکرم صلی الله علیه وآله آمده: خداوند برادرم موسی را رحمت كند. شنونده مثل بيننده نيست، خداوند به او خبر داده بود كه قومش دچار فتنه می ‌شوند و می ‌دانست كه خبر خداوند راست است، و الواح را به همين جهت در دست گرفته بود. همين كه به سوی قوم بازگشت و آن ها را بر آن حال ديد خشمگين شد و لوحه را افكند.(مجمع البيان فی تفسير القرآن، ج ‏4، ص 741)

    آیا کوبیدن تورات توسط حضرت موسی (ع) بر زمین، توهین به مقدسات نیست؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    سلام

    القی که به فارسی انرا القا مینویسیم به معنی انداختن نیست بلکه به معنی قرار دادن چیزی در جائی میباشد .

    وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِيٍّ إِلاَّ إِذا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطانُ في‏ أُمْنِيَّتِهِ فَيَنْسَخُ اللَّهُ ما يُلْقِي الشَّيْطانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آياتِهِ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ (الحج-52)
    ما پيش از تو هيچ رسول يا نبيى را نفرستاديم مگر آنكه چون به خواندن آيات مشغول شد شيطان در سخن او چيزى افكند. و خدا آنچه را كه شيطان افكنده بود نسخ كرد، سپس آيات خويش را استوارى بخشيد. و خدا دانا و حكيم است.

    دقت فرمایید در ایه ذیل اصلاً معنی انداختن نمیدهد

    إِنَّ في‏ ذلِكَ لَذِكْرى‏ لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهيدٌ (ق-37)
    در اين سخن براى صاحبدلان يا آنان كه با حضور گوش فرا میدارند، اندرزى است

    لذا موسی اصلاً الواح را به زمین نمیزند و نمیافکند بلکه انها را در جای مناسبی قرار میدهد .
    خدایا مرا آن ده که آن به

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    اگر جامعه بت پرست باشد، دیگر وجود الواح مقدس، چه جایگاه و فایده ای دارد؟!
    با سلام....گرینه سوم پاسخ شما کاملا درست است که حضرت موسی(ع) از قصد این کار را نکرده و واضح است چنین فرد عظیمی قصد توهین ندارد...ولی آیا این کلمه انداختن یا پرتاب واقعا در قرآن آمده؟ یا قرار دادن الواح در جایی است؟ من که چندین معنی از چند قرآن دیدم همه انداختن و پرتاب زده بودن....اما در گزینه های پاسخ شما چند اشتباه فوق العاده سنگین است که مهمترینش این است که ضمیمه کردم از شما....اگر جامعه بت پرست باشد دیگر وجود الواح مقدس ارزشی ندارد؟؟؟؟ نعوذ بالله آیا این سخنی که فرمودید اشتباه نیست؟ کمی دقت کنید خواهشا....چرا که قرآن کریم هم دقیقا یک لوح مقدس است....پس نعوذبالله اگر همه بت پرست بشیم دیگه قرآن هیچ ارزشی نداره برای اندک مسلمونا؟؟؟؟ لذا این حرف شما که مشخص است از عمد نبود اشتباه است...وبرای سایر پاسخ های شما ممنون و سپاس فراوان
    ویرایش توسط nothing : ۱۳۹۳/۰۱/۱۵ در ساعت ۱۲:۲۱

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    لذا موسی اصلاً الواح را به زمین نمیزند و نمیافکند بلکه انها را در جای مناسبی قرار میدهد .
    سلام دوست خوبم...اولا حضرت موسی(ع)....در ضمن اگر من در چند معنی فقط کوبیدن رو دیدم اگر واقعا معنای کوبیدن نمی دهد و قرار دادن است پس جواب برای من قانع کنندس و مانعی ندارد...اما اگر کوبیدن باشد با عقل من یکی جور در نمیاد از یک پیامبر به این عظمت....اگر در جایی بود می گفتم جعلی اما چون در قرآنه هنوز برام سواله....حالا بهتره مطمئن بشیم آیا واقعا این کلمه قرار دادنه یا انداختن...

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط nothing نمایش پست ها
    سلام دوست خوبم...اولا حضرت موسی(ع)....در ضمن اگر من در چند معنی فقط کوبیدن رو دیدم اگر واقعا معنای کوبیدن نمی دهد و قرار دادن است پس جواب برای من قانع کنندس و مانعی ندارد...اما اگر کوبیدن باشد با عقل من یکی جور در نمیاد از یک پیامبر به این عظمت....اگر در جایی بود می گفتم جعلی اما چون در قرآنه هنوز برام سواله....حالا بهتره مطمئن بشیم آیا واقعا این کلمه قرار دادنه یا انداختن...
    سلام

    اگر به ایه 52 الحج دقت نمایید القی را افکندن ترجمه نموده اند مگر سخن را میشود افکند در واقع ایه میخواهد بگوید شیطان در کلام پیامبران که همان کلام خداست شبهه ایجاد میکند و البته اینکار با دقت انجام میشود و با پرتاب کردن که دقت نخواهد داشت متفاوت است و متعاقب ان خداوند بادقت مضاغف ان شبهه را نسخ میکند و به کلام خود استحکام میبخشد یعنی دقیقاً مانند تله ای که حیوان موذی را شکار میکند شیطان را بدام میندازد یعنی نه پرتاب بی هدف است و نه خنثی کردن ان .

    حال اگر به ایه 37 سوره ق دقت نمایید مطلب روشن تر میگردد چون شنیدن را دیگر نمیشد افکندن معنی نمود لذا اینجا کلمه با دقت گوش کردن یا با حضور گوش کردن ترجمه شده و معنی کلمه القی کاملا واضح میگردد .

    لذا موسی نه تنها الواح را برزمین نکوبیده بلکه با دقت انان را در جای مناسبی قرار داده و سپس برای گوشمالی برادرش حرکت نموده است
    خدایا مرا آن ده که آن به

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش در راه دین
    نوشته
    218
    حضور
    11 روز 21 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    1351



    سلام خدمت دوست عزیز.
    دوست خوبم در اینجا یک نکته ی بسیار قابل توجه وجود داره که از شما میخوام کاملا به این توجه کنید
    حضرت موسی (ع) بعد از خودشون کیو به عنوان جانشین مشخص میکنن؟حضرت هارون درسته؟
    پیامبر (ص) در مورد امام علی (ع) چی میگه؟تو برای من مانند هارون برای موسی هستی.
    بین پس امام علی (ع) حکم هارون رو در امت اسلام داره .خب بریم سر اصل مطلب.
    وقتی حضرت موسی میاد و میبینه بنی اسرائیل بت پرست شدن چیکار میکنه؟
    1- تورات رو به زمین میزنه 2 - میره به حضرت هارون میگه من بنی اسرائیل رو به تو سپردم چرا گوساله پرست شدم و جواب حضرت هارون:
    حضرت میگه من ترسیدم بنی اسرائیل تفرقه بیفته.این حرف شبیه به چیزی نیست؟
    حضرت علی(ع) برای حکومت چی میگه؟
    دقیقا میگن میترسم بین مسلمانان تفرقه بیفته.
    و حالا نکته ی جالب داستان:
    حضرت موسی حضرت هارون رو جانشین قرار میده و میگه تو جانشین بعد از منی بنی اسرائیل حضرت هارون رو کنار میزنن و از اوامرش سرپیچی میکنن
    حضرت موسی میاد و وقتی این صحنه رو میبینه تورات رو میندازه میره به برادرش میگه چرا از بنی اسرائیل مواظبت نکردی؟
    آیا حضرت موسی نمیدونه که چه بلایی سرد حضرت هارون اومده؟چرا میدونه خیلی هم خوب میدونه به این خاطر این کارو میکنه که بنی اسرائیل درس بگیرن و بفهمن.
    در واقع حضرت هارون بعد از موسی راهنما و امام بنی اسرائیل بوده .
    حالایکم بیایم جلو:وقتی با قرآن جلوی امیر المومنین میان ایشون میگن چی؟
    میگن قرآن ناطق منم اون کاغذی بیش نیست درسته؟
    این یعنی چی؟یعنی اینکه امام شانش از این ها بسیار بالاتر هستش .
    دقیقا قرآن میخواد اینو بگه که اگر به امام توجه نشه قرآن هم به زمین میخوره.
    موفق باشید

    دانلود مجموعه پادکست های مذهبی ظهور
    آقایم مرا ببخش که هربار عهد بستم نتوانستم به آن پایبند باشم.به خودت سوگند اگر این بیت:
    گر صد بار توبه شکستی باز آی
    نبود،تابحال مرده بودم.
    *************************
    «الهم عجل لولیک الفرج»

  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    سلام

    القی که به فارسی انرا القا مینویسیم به معنی انداختن نیست بلکه به معنی قرار دادن چیزی در جائی میباشد .

    وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِيٍّ إِلاَّ إِذا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطانُ في‏ أُمْنِيَّتِهِ فَيَنْسَخُ اللَّهُ ما يُلْقِي الشَّيْطانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آياتِهِ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ (الحج-52)
    ما پيش از تو هيچ رسول يا نبيى را نفرستاديم مگر آنكه چون به خواندن آيات مشغول شد شيطان در سخن او چيزى افكند. و خدا آنچه را كه شيطان افكنده بود نسخ كرد، سپس آيات خويش را استوارى بخشيد. و خدا دانا و حكيم است.

    دقت فرمایید در ایه ذیل اصلاً معنی انداختن نمیدهد

    إِنَّ في‏ ذلِكَ لَذِكْرى‏ لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهيدٌ (ق-37)
    در اين سخن براى صاحبدلان يا آنان كه با حضور گوش فرا میدارند، اندرزى است

    لذا موسی اصلاً الواح را به زمین نمیزند و نمیافکند بلکه انها را در جای مناسبی قرار میدهد .


    با سلام و درود

    "لقی" از نظر لغوی معانی متعددی دارد که به تناسب مورد باید معنا شود. ولی مشهور، مراد از القی را انداختن معنا کرده اند.

    "الْقاء" انداختن هر چيز است به محلي كه مى ‏بينى، آنگاه در عرف به هر انداختن گفته می شود. (المفردات في غريب القرآن، ص 745؛ قاموس قرآن، ج ‏6، ص 202)

    هم چنین "القاء" را به "طرح" نیز معنا کرده اند و "طرح" به معنای انداختن و دور کردن است.(المفردات في غريب القرآن، ص 517؛ قاموس قرآن، ج ‏4، ص 207)

    حتی در روایت داریم که بر اثر انداختن الواح، بعضی از آن ها شکست:

    در بصائر الدرجات، از حضرت علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: الواح موسی از زمرد سبز بود. پس چون موسی غضبناک شد، الواح را از دستش افکند، پس بعضی از آن الواح شکست، و بعضی باقی ماند و بعضی به آسمان رفت. (بصائر الدرجات، 161، ح 6)


    نکته:

    چون حضرت موسى علیه السلام سخت ناراحت و خشمگین شد، براى نماياندن این خشم به مردم و تأديب و تنبيه آن ها، چنين كارى كرد تا به اهميت و زشتى كار خود پى ببرند و در آينده چنين كارى نكنند.

    آیا کوبیدن تورات توسط حضرت موسی (ع) بر زمین، توهین به مقدسات نیست؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط nothing نمایش پست ها
    با سلام....گرینه سوم پاسخ شما کاملا درست است که حضرت موسی(ع) از قصد این کار را نکرده و واضح است چنین فرد عظیمی قصد توهین ندارد...ولی آیا این کلمه انداختن یا پرتاب واقعا در قرآن آمده؟ یا قرار دادن الواح در جایی است؟ من که چندین معنی از چند قرآن دیدم همه انداختن و پرتاب زده بودن....اما در گزینه های پاسخ شما چند اشتباه فوق العاده سنگین است که مهمترینش این است که ضمیمه کردم از شما....اگر جامعه بت پرست باشد دیگر وجود الواح مقدس ارزشی ندارد؟؟؟؟ نعوذ بالله آیا این سخنی که فرمودید اشتباه نیست؟ کمی دقت کنید خواهشا....چرا که قرآن کریم هم دقیقا یک لوح مقدس است....پس نعوذبالله اگر همه بت پرست بشیم دیگه قرآن هیچ ارزشی نداره برای اندک مسلمونا؟؟؟؟ لذا این حرف شما که مشخص است از عمد نبود اشتباه است...وبرای سایر پاسخ های شما ممنون و سپاس فراوان


    با سلام و درود

    در مورد معنای "لقی"، در پست قبلی مطالبی بیان شده است می توانید مطالعه نمایید.

    اما در مورد آن الواح؛ اگر در بیان بنده دقت می کردید روشن می شد که ارزش نداشتن به معنای این نیست که آن الواح دیگر از طرف خداوند نیست و احترامی ندارند؛ بلکه به معنای فایده و ثمره نداشتن است یعنی با وجود بت پرستی، دیگر به تعالیم و ارزش های الهی که در آن کتاب آسمانی وجود دارد، عمل نمی شود و آن کتاب از فایده می افتد.

    یعنی جامعه ای که بت پرست است برای الواح ارزشی قائل نیست و به آن روی نمی آورد تا از آن استفاده کند و بهره ببرد. خصوصا در ميان بنی اسرائیل که يک ملت نادان و لجوج و متعصب بودند.

    به فرض در جامعه ای الواح را با طلا و جواهرات بیارایند و در جای مطمئن و با تشریفات خاص نگهداری کنند ولی مردم بت پرست باشند، آیا برای آن جامعه این الواح فایده ای دارند؟

    لذا بی فایده بودن، از جانب آن کتاب مقدس نیست، بلکه از جانب آن قومی است که بت پرست شده و از آن کتاب فایده و بهره ای نمی برند.

    آیا کوبیدن تورات توسط حضرت موسی (ع) بر زمین، توهین به مقدسات نیست؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود