جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انصاف علمی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,140
    حضور
    45 روز 19 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10540

    انصاف علمی




    سلام
    شاید برخی اوقات حس همگرایی و انصاف علمی موجب شود که بگوییم: حتما مخالفان ما هم برای خود استدلال و با ورهایی دارند وهمانگونه که ما بر اعتقادات خود پای می فشاریم ، آنها نیز حق دارند اینگونه باشند. تا اینجای موضوع ایرادی ندارد اما برخی اوقات این دیدگاه باعث می شود که ما در مبانی فکری و اعتقادی خود تردید کنیم و دچار نوعی خود باختگی بشویم که اینجا مرز انحراف است.
    یکی از موضوعاتی به ما در حل این گونه بحران ها و آفت های مباحث علمی کمک می کند. مطالعه آثار مناظره ای می باشد که در آن مؤلف با ارائه منصفانه استدلالات و سخن دسته مقابل به نقد و تحلیل آنها می پردازد البته در این دسته از آثار پیدا کردن نقاد منصف و دلسوز و دانشمند حرف اول را می زند. به عنوان نمونه آثار دکتر تیجانی در موضوعات اختلافی بین شیعیان و اهل سنت و آثار علامه سید مرتضی عسگری در شناخت زندگینامه ام المؤمنین عایشه ، صحابه ساختگی از بارزترین این دسته ا ز آثار می باشند.
    راه دوم مطالعه آثار و منابع دسته اول است. چرا که بعضا هواداران کاسه داغ تر از آش شده و بر موضوعی تأکید می کنند که ارکان و بزرگان آن مذهب هم به آن اعتقاد ندارند.
    مثلا : به جای اینکه به مطالعه سخنان و نوشته های جدلی و غیر علمی بپردازیم با راهنمایی اساتید مبرز به مطالعه آثار فاخر و اصیل گروه های مختلف حتی دشمنان خود بپردازیم.
    راه سوم: ممکن است در یک مذهب یا مکتب در جزئیاتی اختلاف نظر وجود داشته باشد و یا آنطوریکه ما میخواهیم شفاف نباشد. اما می توان چهار چوب کلی و مسیر یک اندیشه و مذهب را با چهار چوب و مبانی اندیشه دیگر مقایسه نمود. یعنی دسته بندی شاخصه های یک مکتب به اصول و فروع
    راه چهارم: تفکیک اندیشه های بنیادین از اندیشه های عامیانه یک مکتب. چرا که برخی یک برنامه کامل و جامع مثل یک دین را با استناد به اندیشه های عامیانه و سطحی پیروان آن دین به چالش می کشند.
    راه پنجم: تفکیک راه و رهپویان. به این صورت که ممکن است ما به مذهب خود به دلیل برخی کج اندیشی های شخصی هم کیشان خود خورده بگیریم. مثلا اگر دین ما خوب بود نباید مشکلات اقتصادی و اخلاقی در جامعه ما وجود می داشت یا اینکه فلان دین خوب است چون که پیروانش دارای رفاه و آسایش اند.
    این مقایسه ها غیر علمی و عوامانه است چرا که عمل به یک مکتب که پیروانش را خوشبخت یا بد بخت می کند. و در جامعه ای که از مکتب خود به لحاظ عملی و اعتقادی فاصله گرفته است نمی توان سعادت یا شقاوتشان را به دینشان نسبت داد.
    و حتی می توان بالعکس نتیجه گرفت اگر جامعه ای از مذهبش فاصله گرفت و سعادتمند شد بیانگر این است که مذهبش عامل عقب ماندگی اش بوده است ولی اگر جامعه ای از مکتبش فاصله گرفت و منحط و گرفتار شد بیانگر این است که عامل عقب ماندگی اش فاصله گرفتن از مذهبش می باشد.

    ویرایش توسط کاوه : ۱۳۸۹/۰۱/۰۹ در ساعت ۱۱:۲۰

  2. صلوات ها 2


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود