صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نبوت و فطری بودن دین

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369

    اشاره نبوت و فطری بودن دین




    سلام. در برهانهای اثبات نبوت، همچون برهان لطف، گفته می شود که برای شناخت وظیفه باید احکام دین خدا بر پیامبر نازل شود. از سوی دیگر در قرآن می خوانیم که دین فطری است.

    حال نظر به اینکه دستورات دین، اموری فطری هستند، چرا عمل به فطریات، برای عمل به وظیفه کفایت نمی کند و باید پیامبر مبعوث شود؟
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۰۷ در ساعت ۰۲:۱۵

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166



    با نام الله




    نبوت و فطری بودن دین







    کارشناس بحث: استاد طاها



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    محتوای گزاره های دینی در یک تقسیم بندی به دو بخش اصول دین و فروع دین تقسیم میشود.

    درباره اصول دین گفته میشود فطرت انسان اگر کدر و گرفتار ظلمت نشود میتواند در رهنمونی انسان به سوی باور توحیدی و نبوت و امامت موثر باشد (توحید صدوق/ص329) اما چه کم هستند انسانهایی که فطرتشان از کدر و ظلمانی شدن مصون مانده باشد. اینجاست که دیگر کارایی فطرت کاهش می یابد و لازم است نبی و ولی به دستگیری انسان اقدام کنند.

    اما درباره فروع دینی، فطرت رهنمون نیست بلکه موید است. به عبارت دیگر فروع دین تنافی ای با فطرت انسان ندارد و با آن همسو است اما فطرت به خودی خود توان رهنمایی انسان به سمت آنها را ندارد و لازم است نبی و امام آن بخش از گزاره ها را به انسان بیاموزند.(المیزان/ج16/ص189)

    در پناه حق


  6. صلوات ها 2


  7. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    اما درباره فروع دینی، فطرت رهنمون نیست بلکه موید است. به عبارت دیگر فروع دین تنافی ای با فطرت انسان ندارد و با آن همسو است اما فطرت به خودی خود توان رهنمایی انسان به سمت آنها را ندارد و لازم است نبی و امام آن بخش از گزاره ها را به انسان بیاموزند.
    با سلام.
    چرا فطرت توان آن را ندارد؟ دلیل عقلی لطفا.
    با تشکر
    و من الله توفیق

    سعدی : چو رسی به کوه سینا "ارنی" مگو و بگذر
    که نیرزد این تمنا به جواب "لن ترانی"

    حافظ : چو رسی به طور سینا "ارنی" بگو و بگذر
    تو جواب دوست بشنو نه جواب "لن ترانی"

    مولانا : "ارنی" کسی بگوید که تو را ندیده باشد
    تو که با منی همیشه چه "تری" چه "لن ترانی"

  8. صلوات ها 3


  9. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369



    با سلام.

    با توجه به اینکه فطریات مؤید فروع دین هستند، چرا نباید فکر کنیم که با عمل به اقتضائات فطری خود، وظایف خویش را نیز به عمل آورده ایم؟

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  10. صلوات ها 4


  11. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط شریعت عقلانی نمایش پست ها
    چرا فطرت توان آن را ندارد؟ دلیل عقلی لطفا
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    اگر منظورتان این است که از کجا ادعا میکنیم فطرت، توانایی شناسایی فروع دین را ندارد کافی است مراجعه ای به فروع دینی کنیم و ببینیم قبل از مراجعه آیا آنها را میدانستیم یا خیر؟ مثلا آیا میدانستیم باید در فاصله میان فجر صادق تا طلوع خورشید دو رکعت نماز با آن خصوصیات را خواند یا نمی دانستیم؟ این خود نشان میدهد فطرت توان دستیابی به (دست کم) عمده فروع دینی را ندارد.

    اما اگر منظورتان این است که چرا خدا به انسان استعدادی ذاتی برای دستیابی به فروع دینی نداد تا نیازی به پیامبر نداشته باشد باید عرض کنیم احکام دینی جلوه واقعیتهایی متعالی از علم الهی است و دسترسی به آن مقام والا شایستگی میخواهد. این شایستگی تنها در عده معدودی است. ضمن اینکه نوع وجود انسان (اینکه موجودی است مختار با ویژگیهای روحی ای نظیر شهوت وغضب و وهم و غرور و بلندپروازی و...) و محیطی که در آن رشد و نمو می یابد (دنیایی آراسته به انواع لذتهای مادی) بگونه ای است که صلاحیت فطرت برای دستیابی به همه حقایق را به شدت کاهش میدهد و این مطلب با مشاهده انحرافهایی که درباره فطرت خداشناسی و خداجویی مشاهده میکنیم بخوبی قابل درک است.

    در پناه حق


  12. صلوات ها 3


  13. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    با توجه به اینکه فطریات مؤید فروع دین هستند، چرا نباید فکر کنیم که با عمل به اقتضائات فطری خود، وظایف خویش را نیز به عمل آورده ایم؟
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    گفته شد فطرت موید فروع دین است و وقتی گفتیم موید این یعنی ابتدا باید آن فروع دینی به ما برسد و ما به آنها دانایی پیدا کنیم و سپس با فطرت خود آنها را بسنجیم و ببینیم آیا در تنافی با فطرت هستند یا خیر. به عبارت دیگر، موید بودن، مرحله ای پس از ابلاغ به ما و اطلاع ماست. این ابلاغ توسط انبیا انجام میشود. و باز به عبارت دقیقتر، آنچه اقتضای فطرت است، تایید است نه ابلاغ. بنابراین عمل به اقتضای فطرت، مفهومی ندارد جز اینکه آنچه به ما ابلاغ شده است را با فطرت خود بسنجیم نه اینکه اقتضای فطرت، بی نیازی ما از ابلاغ انبیا باشد.

    در پناه حق


  14. صلوات ها 3


  15. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    اگر منظورتان این است که از کجا ادعا میکنیم فطرت، توانایی شناسایی فروع دین را ندارد کافی است مراجعه ای به فروع دینی کنیم و ببینیم قبل از مراجعه آیا آنها را میدانستیم یا خیر؟ مثلا آیا میدانستیم باید در فاصله میان فجر صادق تا طلوع خورشید دو رکعت نماز با آن خصوصیات را خواند یا نمی دانستیم؟ این خود نشان میدهد فطرت توان دستیابی به (دست کم) عمده فروع دینی را ندارد.
    استاد گرامی سلام.
    خیر اشتباه متوجه شدید.
    موضوع تاپیک در مورد اثبات نبوت است. سوال شد چرا حکم فطرت نمی تواند راهگشای انسان باشد که دیگر نیاز به نبوت نباشد؟
    بنده معتقدم عقل انسان می تواند هدایتگر او باشد و خداوند او را بوسیله همین عقلش راهنمایی می کند و نیازی به نبوت نیست. شما اگر قبول ندارید عقلا اثبات بفرمایید.
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    اما اگر منظورتان این است که چرا خدا به انسان استعدادی ذاتی برای دستیابی به فروع دینی نداد تا نیازی به پیامبر نداشته باشد باید عرض کنیم احکام دینی جلوه واقعیتهایی متعالی از علم الهی است و دسترسی به آن مقام والا شایستگی میخواهد. این شایستگی تنها در عده معدودی است. ضمن اینکه نوع وجود انسان (اینکه موجودی است مختار با ویژگیهای روحی ای نظیر شهوت وغضب و وهم و غرور و بلندپروازی و...) و محیطی که در آن رشد و نمو می یابد (دنیایی آراسته به انواع لذتهای مادی) بگونه ای است که صلاحیت فطرت برای دستیابی به همه حقایق را به شدت کاهش میدهد و این مطلب با مشاهده انحرافهایی که درباره فطرت خداشناسی و خداجویی مشاهده میکنیم بخوبی قابل درک است.
    حرف شما صحیح است. ولی همه اینها با وجود دین هم مشکلی را حل نمی کند. یعنی قوای غضب و شهوت و بلند پروازی و ... هم می تواند انسان را با وجود دین به انحراف بکشاند. مانند تمام انحرافاتی که در ادیان اتفاق افتاده است. لذا بنده معتقدم اگر انسان از عقلش به شکل صحیح استفاده کند به انحراف نمی رود. دین را هم چیزی جدای از عقل نمی دانم.
    و من الله توفیق

    سعدی : چو رسی به کوه سینا "ارنی" مگو و بگذر
    که نیرزد این تمنا به جواب "لن ترانی"

    حافظ : چو رسی به طور سینا "ارنی" بگو و بگذر
    تو جواب دوست بشنو نه جواب "لن ترانی"

    مولانا : "ارنی" کسی بگوید که تو را ندیده باشد
    تو که با منی همیشه چه "تری" چه "لن ترانی"

  16. صلوات ها 3


  17. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها


    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    گفته شد فطرت موید فروع دین است و وقتی گفتیم موید این یعنی ابتدا باید آن فروع دینی به ما برسد و ما به آنها دانایی پیدا کنیم و سپس با فطرت خود آنها را بسنجیم و ببینیم آیا در تنافی با فطرت هستند یا خیر. به عبارت دیگر، موید بودن، مرحله ای پس از ابلاغ به ما و اطلاع ماست. این ابلاغ توسط انبیا انجام میشود. و باز به عبارت دقیقتر، آنچه اقتضای فطرت است، تایید است نه ابلاغ. بنابراین عمل به اقتضای فطرت، مفهومی ندارد جز اینکه آنچه به ما ابلاغ شده است را با فطرت خود بسنجیم نه اینکه اقتضای فطرت، بی نیازی ما از ابلاغ انبیا باشد.

    در پناه حق
    با سلام.

    با این نگرش نیز این شبهه وجود دارد که انسان هر عملی را به فطرت خویش عرضه کند و اگر فطرت آنرا پذیرفت به آن عمل کند و اگر فطرت آنرا نپذیرفت، آنرا رد کند، و نیازی نیست دین را پیامبر تبیین کند.

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط شریعت عقلانی نمایش پست ها
    بنده معتقدم عقل انسان می تواند هدایتگر او باشد و خداوند او را بوسیله همین عقلش راهنمایی می کند و نیازی به نبوت نیست. شما اگر قبول ندارید عقلا اثبات بفرمایید.
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    آیا عقل ما میتواند ما را به این راهنمایی کند که خدا از ما خواسته است نماز صبح با آن کیفیتی که در شریعت اسلام آمده است را بخواند؟ اگر عقل میتوانست که قبل از اسلام هم عقلای دینمدار جهان آنرا انجام میدادند. این خود نشان میدهد عقل درباره عمده فروع دین توانایی راهنمایی ندارد بلکه نهایت چیزی که میتوان گفت اینست که عقل تنافی با آنها ندارد نه اینکه بیان کننده آنهاست. این یک دلیل عقلی بر نیازمندی به ارسال نبی و ناکافی بودن عقل است.

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود