صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وجود برتر است یا عدم؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    25
    حضور
    1 روز 7 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    26

    اشاره وجود برتر است یا عدم؟




    سوال در حیطه فلسفه هست ولی چون سرموضوعی با عنوان فلسفه یافت نشد، اینجا می پرسم.
    به عقیده اسلام به طور کلی، وجود نسبت به عدم دارای رجحان هست.
    چرا؟
    لطفا لینک بی ربط معرفی نشود.
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۰۷ در ساعت ۰۲:۱۰
    به شبهه های من به اصل هستی /// به بغض بی کسیت وقت مستی
    و حسرت تو را و بو کشیدن
    /// و عمق فاجعه تو را ندیدن
    رگی که سرنوشتش انسداد است
    /// و جرم تو که داد پیش باد است
    همیشه انتهای قصه تلخ است
    /// و شاعری که حکم اش ارتداد است




  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله




    وجود برتر است یا عدم؟







    کارشناس بحث: استاد طاها

    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۳/۰۱/۰۶ در ساعت ۱۶:۲۴


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    اینکه وجود برتر از عدم است پیش از آنکه از موضوعات اسلام باشد واقعیتی وجدانی و عقلی است و البته مورد تایید گزاره های دینی اسلام نیز است.

    یکبار است سخن ما درباره وجود و عدم مطلق است و دیگر بار سخن درباره وجود و عدم نسبی (و طبق اصطلاح فلسفه، عدم مضاف) است.

    در فرض نخست، اصل مقایسه میان وجود و عدم صرفا کاری ذهنی و فاقد آثار واقعی و خارجی است زیرا عدم مطلق هیچ بهره ای از هستی ندارد تا سخن به اینجا برسد که آیا او برتر است یا وجود.

    در فرض دوم گفته میشود عدم بهره ای از هستی را به تبع وجود دیگر دارد مثلا نابینایی بهره ای از وجود دارد البته به تبع و واسطه وجود بینایی یعنی نابینایی خود فاقد واقعیت و حقیقت است و تنها در کنار واقعیت و حقیقت بینایی است که میتوان آنرا تصور نمود و بهره ای از وجود برایش قایل شد. در این فرض میگوییم عدم به تبع وجود، بهره ای از واقعیت آن هم در ذهن یافته است. این خود نشان میدهد عدم مضاف و نسبی وابسته به وجود است و در این صورت، وجود برتر از عدم است زیرا وجود وابستگی به عدم ندارد اما عدم نسبی، وابستگی به وجود دارد. (نهایه الحکمه/ مرحله اول/ فصل چهارم)

    در پناه حق


  6. صلوات ها 3


  7. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    25
    حضور
    1 روز 7 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    26



    ممنون.
    لطفا یک مثال برای عدم مطلق بگویید.
    سوال اصلی این بود که قبل از خلقت، عدم انسان مطلق محسوب می شود یا نسبی؟

    اگر مطلق هست، پس طبق گفته ی شما وجود آن برتری ندارد. پس آیا خلقت لطفی از سوی خالق محسوب می شود؟
    اگر نسبی هست، موجودیت انسان چه برتری به عدم او دارد؟

    منظور از وابستگی چیست؟! چرا عدم وابستگی، دلیلِ رجحان بر وابستگی است؟
    به شبهه های من به اصل هستی /// به بغض بی کسیت وقت مستی
    و حسرت تو را و بو کشیدن
    /// و عمق فاجعه تو را ندیدن
    رگی که سرنوشتش انسداد است
    /// و جرم تو که داد پیش باد است
    همیشه انتهای قصه تلخ است
    /// و شاعری که حکم اش ارتداد است




  8. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    عدم مطلق، مثال و مصداق ندارد. (مجموعه آثار شهید مطهری/ج9/ص311)

    بنابراین عدم انسان یعنی عدم نسبی و وقتی شد عدم نسبی، در همین نسبی بودنش نیازمند وجود است همانطور که برای خارج شدنش از عدم نسبی به مرحله وجود نیازمند وجود است؟ آیا بی نیازی نشانه برتری است یا نیازمندی؟

    شاید بهتر باشد ابتدا به این سوال پاسخ دهید که ملاک برتری یک چیز بر چیز دیگر از دیدگاه شما چیست؟

    در پناه حق


  9. صلوات


  10. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    25
    حضور
    1 روز 7 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    26



    ممنون.
    چه نیازیست وقتی واژه ای نمود ندارد، معنی شود؟
    آیا تعریف عدم مطلق وقتی مصداقی برای آن موجود نمی باشد، بیهوده نیست؟

    در رابطه با سوال شما، به نظر بنده ملاک برتری یک چیز بر چیز دیگر وقتی معنا دارد که هدفی تعریف شده باشد.
    تا «دیدن» هدف نباشد، بینایی بر نابینایی رجحان ندارد.

    طبق گفته شما عدم انسان نسبی است. پس عدم انسان تنها وقتی بهره ای از وجود دارد که وجود انسان معنا شود. یعنی عدم انسان، به تبع وجود انسان است که معنا دارد.
    به همین شکل وقتی گفته می شود قبل از خلقت، انسان عدم نسبی بوده، چه معنا دارد؟ (با این علم که انسان تبع ِ وجود نداشته.)
    به شبهه های من به اصل هستی /// به بغض بی کسیت وقت مستی
    و حسرت تو را و بو کشیدن
    /// و عمق فاجعه تو را ندیدن
    رگی که سرنوشتش انسداد است
    /// و جرم تو که داد پیش باد است
    همیشه انتهای قصه تلخ است
    /// و شاعری که حکم اش ارتداد است




  11. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    297
    حضور
    11 روز 7 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    21
    صلوات
    1873



    بحث جالببه پس اجازه بدید منم شرکت کنم

    نقل قول نوشته اصلی توسط u17r480y نمایش پست ها
    ممنون.
    چه نیازیست وقتی واژه ای نمود ندارد، معنی شود؟
    آیا تعریف عدم مطلق وقتی مصداقی برای آن موجود نمی باشد، بیهوده نیست؟
    به نظر من عدم مطلق چه تعریف بشه چه نشه وقتی هیچ نحوه وجودی نداره فقط در حد همین حرفه و در تقسیم بندیها به کار میره (تقسیم انواع وجود و عدم) پس همین مقدار از کاربرد، برای تعریفش کافیه!

    در رابطه با سوال شما، به نظر بنده ملاک برتری یک چیز بر چیز دیگر وقتی معنا دارد که هدفی تعریف شده باشد.
    تا «دیدن» هدف نباشد، بینایی بر نابینایی رجحان ندارد.

    طبق گفته شما عدم انسان نسبی است. پس عدم انسان تنها وقتی بهره ای از وجود دارد که وجود انسان معنا شود. یعنی عدم انسان، به تبع وجود انسان است که معنا دارد.
    به همین شکل وقتی گفته می شود قبل از خلقت، انسان عدم نسبی بوده، چه معنا دارد؟ (با این علم که انسان تبع ِ وجود نداشته.)
    به نظر بنده این جمله شما مشکل داره عدم عدمه و وجود وجود، عدم بهره از وجود نمی بره مگر اینکه موجود بشه! و انوقت دیگه عدم نیست!
    قسمت دوم حرفتونم اصلا متوجه نشدم چی میخواهید بگید


    تا جایی که من فهمیدم نسبی در اینجا به معنی نسبت دادن یک لفظ به لفظ دیگر است متوجه نمیشم «انسان عدم نسبی بوده قبل از خلقت » یعنی چی؟!! فکر می کنم باید بگید انسان قبل از خلقت معدوم بوده! همین! دیگه عدم نسبی اینجا معنی نداره!

    ویرایش توسط shirinbanoo : ۱۳۹۳/۰۱/۲۴ در ساعت ۱۶:۲۸

  12. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    25
    حضور
    1 روز 7 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    26



    خوش آمدید.
    نقل قول نوشته اصلی توسط shirinbanoo نمایش پست ها
    به نظر بنده این جمله شما مشکل داره عدم عدمه و وجود وجود، عدم بهره از وجود نمی بره مگر اینکه موجود بشه! و انوقت دیگه عدم نیست!
    این جمله ای که می فرمایید مشکل دارد، نقل قولی از کارشناس پاسخگو بود!
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    در فرض دوم گفته میشود عدم بهره ای از هستی را به تبع وجود دیگر دارد مثلا نابینایی بهره ای از وجود دارد البته به تبع و واسطه وجود بینایی یعنی نابینایی خود فاقد واقعیت و حقیقت است و تنها در کنار واقعیت و حقیقت بینایی است که میتوان آنرا تصور نمود و بهره ای از وجود برایش قایل شد.

    به شبهه های من به اصل هستی /// به بغض بی کسیت وقت مستی
    و حسرت تو را و بو کشیدن
    /// و عمق فاجعه تو را ندیدن
    رگی که سرنوشتش انسداد است
    /// و جرم تو که داد پیش باد است
    همیشه انتهای قصه تلخ است
    /// و شاعری که حکم اش ارتداد است




  13. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    297
    حضور
    11 روز 7 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    21
    صلوات
    1873



    نقل قول نوشته اصلی توسط u17r480y نمایش پست ها
    خوش آمدید.

    این جمله ای که می فرمایید مشکل دارد، نقل قولی از کارشناس پاسخگو بود!
    عجب!
    پس شاید بهتر بود به شکل دیگه ای گفته می شد! الان نمیدونم چی میشه بجاش گفت!! البته در کنار مثالی که زدن به نظر جمله درست میاد اما به تنهایی نه!
    راستش من الان متوجه سؤال شما شدم! از بحث عدم و وجود انسان!

    خوب چه اشکالی داره؟! به صورت کلی وجود بر عدم رجحان داره ! هستی بر نیستی! بود بر نبود!
    حالا خدا لطف کرده و انسان را از عدم مطلق خارج کرده و بهش جامه هستی پوشانده و موجودش کرده!

    حالا ما ااین عدم رو نسبتش می دیم به انسانهای قبل و بعد خودمون!
    توی علم خدا هم از اول بوده که انسان خلق می شه! یعنی میشه الان گفت این عدم نسبت به علم خدا نسبی بوده نه به وجود خارجی انسان؟!به نظر من که میشه!

  14. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    25
    حضور
    1 روز 7 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    26



    نقل قول نوشته اصلی توسط shirinbanoo نمایش پست ها
    عجب!
    پس شاید بهتر بود به شکل دیگه ای گفته می شد! الان نمیدونم چی میشه بجاش گفت!! البته در کنار مثالی که زدن به نظر جمله درست میاد اما به تنهایی نه!
    راستش من الان متوجه سؤال شما شدم! از بحث عدم و وجود انسان!

    خوب چه اشکالی داره؟! به صورت کلی وجود بر عدم رجحان داره ! هستی بر نیستی! بود بر نبود!
    حالا خدا لطف کرده و انسان را از عدم مطلق خارج کرده و بهش جامه هستی پوشانده و موجودش کرده!

    حالا ما ااین عدم رو نسبتش می دیم به انسانهای قبل و بعد خودمون!
    توی علم خدا هم از اول بوده که انسان خلق می شه! یعنی میشه الان گفت این عدم نسبت به علم خدا نسبی بوده نه به وجود خارجی انسان؟!به نظر من که میشه!
    دوست من خیلی خوب است که در گفتگو شرکت می کنید اما پیشنهاد برادر کوچکتان را بپذیرید و پست های اخیر را کامل مطالعه فرمایید.
    لطف کنید به «ما قال» بیاندیشید، نه «من قال». که در دو پست پشت سر هم مجبور نشوید نظرتان را عوض کنید.
    تکلیف را مشخص کنید. اگر بنده آن جمله را می گفتم "جمله ی شما مشکل داره" ، اما اگر جناب کارشناس می گوید، "به نظر جمله درست میاد" ؟

    اگر به گفته ی شما "خدا انسان را از عدم مطلق خارج کرده بود" بحث تمام بود و کلام کوتاه.
    اما اگر به پیشنهاد بنده ی حقیر توجه می کردید و پست های اخیر را مطالعه می فرمودید، مشاهده می کردید که قبل از خلقت به گفته ی کارشناس، انسان عدم نسبی بوده.
    همچنین سوال بنده این بود که چرا وجود بر عدم نسبی برتر است.
    به شبهه های من به اصل هستی /// به بغض بی کسیت وقت مستی
    و حسرت تو را و بو کشیدن
    /// و عمق فاجعه تو را ندیدن
    رگی که سرنوشتش انسداد است
    /// و جرم تو که داد پیش باد است
    همیشه انتهای قصه تلخ است
    /// و شاعری که حکم اش ارتداد است




  15. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۵/۲۴, ۱۴:۲۹ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود