جمع بندی حدیث ثقلین با سند صحیح فقط در کتب شیعه

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حدیث ثقلین با سند صحیح فقط در کتب شیعه

با سلام خدمت دوستان عزیز.
می خواستم حدیث ثقلین رو با سند صحیح فقط از کتب شیعه بیاورید و بررسی بفرمائید.

با تشکر - فقط از کتب شیعه

با نام الله

:Gol::Gol::Gol::Gol::Gol:

کارشناس بحث: استاد محسن

پرسش:
لطفا حدیث ثقلین را با سند صحیح فقط از کتب شیعه بیاورید و بررسی بفرمائید.

پاسخ:

بنا بر گواهی منابع معتبر روایی، پیامبر اسلام (صلوات الله علیه)، حدیث ثقلین را در زمان‌ها و مکان‌های مختلف بیان فرموده است، از جمله در روز غدیر خم که مهم‌ترین رخ‌داد در راستاى اعلان خلافت پیامبر (صلوات الله علیه) اسـت. این حدیث را یکصد و ده تن از بزرگان صحابه از جمله زید بن ارقم، سلمان فارسى، ابوذر، على بن ابیطالب (علیه السلام) و حتى خلفاى سه گانه نقل کردند.(1) این روایت به طور یقین از احادیث متواتر و قطعى الصدور نزد علمای شیعه و سنی است، و حتی ابن حجر عسقلانی در کتابش نوشته است که این حدیث را بیست تن از صحابه نقل کرده اند.(2) بنا بر این، می‌توان گفت هیچ کتاب روایی شیعی و سنی معتبر وجود ندارد جز آن که این روایت را نقل کرده است.



علماى درایه روایات را بر‌اساس سند و نحوه اعتبار تقسیم‌بندی می‌کنند و روایتى را صحیح مى‌دانند که تمام سلسله سند آن بدون اشکال باشد. پس با توجه به کثرت راویان حدیث ثقلین، علاوه بر صحت سند آن نزد علماى درایه، این روایت دارای متنى مسجل است. در نتییجه و با نگاه به اهمیت ضبط و اهتمام بیش از حد علما نسبت به نقل احادیث و نپذیرفتن هر‌گونه حدیث و مناقشه در سند و رد راویان مجهول و ضعیف، علماى شیعه و اهل سنت حدیث ثقلین را به عنوان حدیثى متواتر و قطعى الصدور و غیر قابل خدشه دانسته‌اند.

از سوى دیگر, با عنایت به وضع زمان و مکان، صدور این حدیث روشن است به گونه‌ای که حتی بزرگان اهل تسنن، آن را با تمام جوانبش نقل کرده گفته‌اند پیامبر (صلوات الله علیه) غیر از ابلاغ خلافت على بن ابیطالب (سلام الله علیه) در روز غدیر، منظور دیگری نداشته است.

و اما برای مطالعه و دست‌یابی بر تحقیقات جامع در منابع شیعی، می‌توانید به کتاب الغدیر علامه امینی که یکی از بهترین و جامع‌ترین تحقیقات را انجام داده است، مراجعه کنید.

___________
(1) ابن حجرعسقلانی هیثمی، احمد، الصواعق المحرقه، مصر، قاهره، انتشارات مکتبه القاهره، بی تا، ج 11، ص 129.
(2) علامه امینی، محمد، الغدیر، لبنان، بیروت، انتشارات دار الکتب العربی، سال 1397 ق، ج سوم، ص 15 و 46 و نیز علامه مجلسی، بحار الانوار، تهران، انتشارات اسلامیه، چاپ مکرر، ج 23، ص 129.
موضوع قفل شده است