صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا نقش کلمات از نظر دستوری بطور دقیق در قران مشخص نیست ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275

    چرا نقش کلمات از نظر دستوری بطور دقیق در قران مشخص نیست ؟




    سلام و عرض ادب

    وقتی به تفاسیر علما رجوع می کنیم مشاهده می شود نقش کلمات بطور دقیق از نظر دستوری در قران
    مشخص نیست
    مثلا می گویند :
    اگر کلمه من در نقش فاعلی باشد معنای ایه چنین می شود
    و اگر در نقش مفعولی باشد معنا چنان می شود
    سوال حقیر این است
    چرا نقش دستوری یک کلمه نباید بطور دقیق در قران مشخص شود ؟
    ایا این مساله در ادبیات عرب رایج است و یا مختص قران است ؟

    متشکرم


  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    چرا نقش کلمات از نظر دستوری بطور دقیق در قران مشخص نیست ؟







    کارشناس بحث: استاد یاسین

    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۳/۰۱/۰۱ در ساعت ۰۸:۲۰


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    بسم الله الرحمن الرحيم

    با سلام و احترام


    دستور و زبان عربي با دستور زبان فارسي تفاوت هايي دارد،‌ مي توان گفت در زبان عربي نقش هاي متعددتر و بيشتري براي كلمات در جمله وجود دارد و قرآن نيز كه يك كتاب به زبان عربي است از اين قاعده مستثني نيست.


    علاوه بر اينكه در موارد بسياري نقش كلمات كاملا مشخص است و اين چنين نيست كه براي هر كلمه در قرآن چندين نقش و احتمال بيان شود، در مواردي هم كه نقش هاي متعدد بيان مي شود،‌ خارج از قوانين ادبيات عرب نيست بلكه هم سو با آن ادبيات مي باشد.
    ویرایش توسط یاسین : ۱۳۹۵/۰۳/۰۴ در ساعت ۲۲:۵۶
    چرا نقش کلمات از نظر دستوری بطور دقیق در قران مشخص نیست ؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    11
    حضور
    7 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحيم

    با سلام و احترام


    دستور و زبان عربي با دستور زبان فارسي تفاوت هايي دارد،‌ مي توان گفت در زبان عربي نقش هاي متعددتر و بيشتري براي كلمات در جمله وجود دارد و قرآن نيز كه يك كتاب به زبان عربي است از اين قاعده مستثني نيست.


    علاوه بر اينكه در موارد بسياري نقش كلمات كاملا مشخص و اين چنين نيست كه براي هر كلمه در قرآن چندين نقش و احتمال بيان شود، در مواردي هم كه نقش هاي متعدد بيان مي شود،‌ خارج از قوانين ادبيات عرب نيست بلكه هم سو با آن ادبيات مي باشد.
    سلام علیکم
    میخواستم بدانم از چه منبعی میشود ریشه اصلی کلاماتی ک در قران هست را بررسی کرد؟؟؟ ایا سایت یا کتابی هست ک به اینموضوع پرداخته باشد؟؟؟ در واقع تفسیر کلمه ای. چون ترجمه های قران ک توسط اساتید مختلف صورت گرفته در جاهایی با هم فرق دارد و درکل میخواهم تا حد ممکن ریشه ای قران را بررسی کنم تا درک و فهم قران برایم روشنتر باشد.
    ممنون

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    دستور و زبان عربي با دستور زبان فارسي تفاوت هايي دارد،‌ مي توان گفت در زبان عربي نقش هاي متعددتر و بيشتري براي كلمات در جمله وجود دارد و قرآن نيز كه يك كتاب به زبان عربي است از اين قاعده مستثني نيست.
    سلام و عرض ادب

    منظورتان این است در زبان عربی یک کلمه مثلا هم در نقش فاعلی ظاهر می شود و هم مفعولی
    و هر دوی انها هم صحیح است ؟

    در این صورت ایا معنای جمله فرق نمی کند ؟ و چگونه می توان به معنای واقعی جمله پی برد ؟ و یا به معنایی که نویسنده در نظر داشته ؟

    و همچنین مثالی بزنید از یک کتاب عربی و نه قران که یک کلمه در دو نقش ظاهر شده باشد ؟


  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    علاوه بر اينكه در موارد بسياري نقش كلمات كاملا مشخص و اين چنين نيست كه براي هر كلمه در قرآن چندين نقش و احتمال بيان شود، در مواردي هم كه نقش هاي متعدد بيان مي شود،‌ خارج از قوانين ادبيات عرب نيست بلكه هم سو با آن ادبيات مي باشد.
    در بسیاری جاها دو نقش برای یک کلمه ذکر می شود

    این از مطالب خودتان است


    يكي از مطالبي كه در تفسير و بلكه در فهم قرآن نقش مهمي دارد،‌بحث ادبيات عرب است. در مورد آيه شريفه« لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أُنْذِرَ آباؤُهُمْ‏» نكته مهمي وجود دارد كه بر اساس آن معني آيه مي تواند كاملا تغيير يابد. بحث در مورد «ما» است كه آيه ماي نافيه است تا معني آيه اين شود كه: (تا قومى را بيم دهى كه پدرانشان انذار نشدند)،‌ يا اينكه «ما» موصوله باشد در نتيجه معني آيه اين چنين مي شود تا گروهى را (كه تو در ميان ايشان هستى) بترسانى مانند ترسانيدن پدرانشان (بوسيله سائر پيغمبران).

    بنابر اينكه «ما» موصوله باشد و ترجمه دوم را در مورد آيه شريفه بپذيريم اين اشكال شما اصلا نمي تواند مطرح شود و در صورتي كه « ما» را نافيه بدانيم باز هم با جهاني بودن دعوت پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) منافات ندارد.


    در اینجا شما برای ما دو نقش یکی نافیه و دیگری موصوله ذکر کرده اید


    که با هر کدام دو معنای کاملا متفاوت از ایه استخراج کرده اید

    سوال من این است ایا واقعا از نظر ادبیات عرب و یک متخصص زبان عرب باز هم اینجا نقش ما بدرستی مشخص نمی شود ؟

    و اصولا این چه دستور زبانیست که نتوان نقش دقیق یک کلمه در جمله را پیدا کرد ؟

    و این مساله همچنان که می بینیم باعث ترجمه های متفاوت و متضاد از ایات قران می شود

    از کجا بدانیم نظر واقعی گوینده چه بوده ؟


  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    با سلام

    اين مشكل دقیقا نیاز همیشگی قرآن به عترت را بیش از پیش آشکار میکند . قرآن مجید به معنی عام و کتاب الله به معنی خاص بعلت وجود متشابهات ومنسوخات وقرائات مختلف همواره محتاج به مبین هست :

    سه مورد در این آیه ذکر شده :

    49- قوله تعالى: { لِتُنْذِرَ قَوْمًا مَا أُنْذِرَ آَبَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ (6) } [سورة يس: 6].

    مجمل الأقوال الواردة في الآية:
    1- أن لفظة (ما) في الآية نافية؛ وعليه يكون المعنى: لم ينذر آباؤهم.
    2- أن تكون موصولة أو موصوفة؛ وعليه يكون المعنى: لتنذر قوماً الذي أنذره آباؤهم، أو لتنذرهم عذاباً أنذره آباؤهم.
    3- أن تكون مصدرية؛ وعليه يكون المعنى: إنذار آبائهم.

    اما با توجه به تفاسیر وروایات :

    وأخرج عبد بن حميد وابن جرير وابن المنذر عن قتادة رضي الله عنه في قوله { يس والقرآن الحكيم إنك لمن المرسلين } قال : اقسم كما تسمعون أنه { لمن المرسلين على صراط مستقيم } أي على الإِسلام { تنزيل العزيز الرحيم } قال : هو القرآن { لتنذر قوماً ما أنذر آباؤهم } قال : قريش لم يأت العرب رسول قبل محمد صلى الله عليه وسلم ، لم يأتهم ولا آباءهم رسول قبله .
    وأخرج ابن جرير عن عكرمة { لتنذر قوماً ما أنذر آباءهم } قال بعضهم { لتنذر قوماً ما أنذر آباؤهم } ما أنذر الناس من قبلهم ، وقال بعضهم { لتنذر قوماً ما أنذر آباؤهم } أي هذه الأمة لم يأتهم نذير حتى جاءهم محمد صلى الله عليه وسلم .درالمنثور

    واز منظر شیعه :

    في اصول الكافى محمد بن يحيى عن سلمة بن الخطاب عن الحسن بن
    عبدالرحمان عن على بن أبى حمزة عن أبى بصير عن أبى عبدالله عليه السلام قال : سألته عن
    قوله : لتنذر قوما ما انذر آبائهم فهم غافلون قال : لتندر القوم الذين أنت
    فيهم كما انذر آباأهم فهم غافلون عن الله وعن رسوله وعن وعيده لقد حق القول على
    اكثرهم

    ممن لا يقرون بولاية امير المؤمنين والائمة من بعده فهم لا يؤمنون بامامة
    أمير المؤمنين والاوصياء من بعده ، فلما لم يقروا كانت عقوبتهم ما ذكر الله انا جعلنا
    في اعناقهم اغلالا فهى إلى الاذقان فهم مقمحون في نار جهنم ثم قال : وجعلنا من
    بين أيديهم سدا ومن خلفهم سدا فأغشيناهم فهم لا يبصرون عقوبة منه لهم حين أنكروا

    ولاية امير المؤمنين والائمة من بعده ، هذا في الدنيا وفى الآخرة في نار جهنم مقمحون .

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    نقل قول نوشته اصلی توسط mehradalimirzaei نمایش پست ها
    سلام علیکم
    میخواستم بدانم از چه منبعی میشود ریشه اصلی کلاماتی ک در قران هست را بررسی کرد؟؟؟ ایا سایت یا کتابی هست ک به اینموضوع پرداخته باشد؟؟؟ در واقع تفسیر کلمه ای. چون ترجمه های قران ک توسط اساتید مختلف صورت گرفته در جاهایی با هم فرق دارد و درکل میخواهم تا حد ممکن ریشه ای قران را بررسی کنم تا درک و فهم قران برایم روشنتر باشد.
    ممنون

    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام

    برای پیدا کردن ریشه کلمات قرآنی، می توان از کتابهای لغت از جمله المنجد استفاده کرد، اما منبع مناسب تر و کامل تر، نرم افزار جامع تفاسیر است که می توان با نوشتن هر کلمه به راحتی از ریشه آن مطلع شد و در بخش لغت نامه آن نیز همین امکان وجود دارد که علاوه بر ریشه کلمه معنی لغات را از فرهنگ نامه مختلف میتوان مشاهده کرد.

    چرا نقش کلمات از نظر دستوری بطور دقیق در قران مشخص نیست ؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    11
    حضور
    7 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها


    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام

    برای پیدا کردن ریشه کلمات قرآنی، می توان از کتابهای لغت از جمله المنجد استفاده کرد، اما منبع مناسب تر و کامل تر، نرم افزار جامع تفاسیر است که می توان با نوشتن هر کلمه به راحتی از ریشه آن مطلع شد و در بخش لغت نامه آن نیز همین امکان وجود دارد که علاوه بر ریشه کلمه معنی لغات را از فرهنگ نامه مختلف میتوان مشاهده کرد.
    خیلی ممنونم از راهنماییتان

  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    نقل قول نوشته اصلی توسط دل ارام نمایش پست ها
    سلام و عرض ادب
    منظورتان این است در زبان عربی یک کلمه مثلا هم در نقش فاعلی ظاهر می شود و هم مفعولی
    و هر دوی انها هم صحیح است ؟
    در این صورت ایا معنای جمله فرق نمی کند ؟ و چگونه می توان به معنای واقعی جمله پی برد ؟ و یا به معنایی که نویسنده در نظر داشته ؟
    و همچنین مثالی بزنید از یک کتاب عربی و نه قران که یک کلمه در دو نقش ظاهر شده باشد ؟

    بسم الله الرحمن الرحیم


    «فيهِ آياتٌ بَيِّناتٌ مَقامُ إِبْراهيمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبيلاً»[1]

    (في) حرف جرّ و (الهاء) ضمير در محلّ جرّ متعلّق بمحذوف خبر مقدّم (آيات) مبتدأ مؤخّر (بينات) نعت برای آيات مرفوع مانند آیات (مقام) بدل اشتمال من آيات مرفوع مانند آن، جایز است که بگوییم مقام مبتدای موخر است و خبرش می باشد، یعنی منها مقام.[2]

    در عبارت «السلام علیک ایها النبی(ص)» کلمه «النبی(ص)» می تواند عطف بیان یا بدل از «ایها» باشد.


    [1] - سوره ال عمران،آیه97.

    [2] - صافى محمود بن عبد الرحيم ، الجدول في إعراب القرآن، ج‏4، ص: 253

    چرا نقش کلمات از نظر دستوری بطور دقیق در قران مشخص نیست ؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  20. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود