صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا اشخاصی در بدو تولد به عنوان پیامبر شناخته می شود؟بی عدالتی نیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    کالباس،سوسیس،خیار
    نوشته
    315
    حضور
    28 روز 2 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    497

    چرا اشخاصی در بدو تولد به عنوان پیامبر شناخته می شود؟بی عدالتی نیست؟




    سلام
    بی مقدمه...
    چرا عیسی در بدو تولد به عنوان پیامبر شناخته می شود؟
    و همینطور ائمه دوازده گانه برای امام شدن امتحان پس نمی دهند؟(اگر غیر اینست تصحیح کنید)

    آیا این بی عدالتی نیست که انسان های غیر پیامبر باید امتحان هایی را بگذرانند و به مقامی برسند اما بشر هایی مثل ما (پیامبر) پیامبر به دنیا بیایند؟؟


  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله





    چرا اشخاصی در بدو تولد به عنوان پیامبر شناخته می شود؟بی عدالتی نیست؟







    کارشناس بحث: استاد صدیق



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باسلام
    خداوند متعال زمانی که انسان را آفرید؛
    آنگاه بر اساس هدفی که از خلقت داشت، به آنان راه خوب و بد را نشان داد:« فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها».[1]

    از آنان خواست که به راه راست تمایل داشته باشند و راه راست را بپیمایند:« وَ أَنَّ هذا صِراطي‏ مُسْتَقيماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبيلِهِ ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»[2]

    فرمود از پیروی شیطان پرهیز کنند:« يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ».[3]

    این خداوند می داند که چه کسی راه راست را میپیماید و چه کسی شیطان را به رهبری و ولایت خویش انتخاب میکند:« هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ فَمِنْكُمْ كافِرٌ وَ مِنْكُمْ مُؤْمِنٌ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ»[4]

    این خداوند که از نگاه های پنهانی و گوشه های چشم که معمولا از دید دیگران پنهان می ماند:« يَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَ ما تُخْفِي الصُّدُورُ»[5] و آنچه در فکر خود داریم خبر دارد:« قُلْ إِنْ تُخْفُوا ما في‏ صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ»[6]، خودش فرموده تنها اوست که می داند چه کسی با اختیار و ایمان خود، نه تنها راه راست را می پیماید، بلکه دیگران را نیز به این راه دعوت می کند:« اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَه»[7]

    اوست که عملکرد افرادرا میداند حتی قبل از افرینش آنان و گاه بر اساس همین علمش، فردی را در کودکی به مقامی بر می انگیزد ولی این مقام به واسطه عملکردهایی است که او دارد و خواهد داشت. البته لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که این مسئله خودش یکی از آزمایش های الهی نیز میتواند باشد. زیرا قطعا پذیرش رهبری کسی که از نظر سنی از ما کوچکتر است، قطعا برای دیگران سخت تر است تا چه رسد به اینکه این شخص در همان کودکی یا حتی در گهواره دارای این مقام باشد:« فَأَشارَتْ إِلَيْهِ قالُوا كَيْفَ نُكَلِّمُ مَنْ كانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا قالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَني‏ نَبِيًّا»[8]

    بنابراین نتیجه اینکه، این مقام دلبخواهی و بی جهت نیست، بلکه بر اساس لیاقت افراد و عملکرد آنان است، خواه عملکرد قبلی یا عملکرد بعدی و از آنجا که عصمت و مصونیت این افراد، بر اساس اختیار خودشان است نه اجبار و اضطرار، به همین جهت عملکرد آنان نیز عملکردی اختیاری بوده است.





    [1] . سوره شمس، ایه8

    [2] . سوره انعام، ایه153

    [3] . سوره بقره، ایه208

    [4] . سوره تغابن، ایه 2

    [5] . سوره غافر، ایه19

    [6] . سوره آل عمران، ایه29

    [7] . سوره انعام، ایه124

    [8] . سوره مریم، ایه 29 و 30





  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    کالباس،سوسیس،خیار
    نوشته
    315
    حضور
    28 روز 2 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    497



    آیه مذکور آگاهی خداوند به اعمال انسان را می رساند اما آیه نمی
    گوید خداوند بر اساس اعمالی که در آینده انجام خواهید داد آزمایش می کند

    و به نظر می رسد که منظور آیه هم آزمایش بعد از عمل اشاره دارد همانطور که در تفسیر نمونه ذیل آیه آمده است:
    "و به شما نعمت آزادى و اختيار داد، لذا (گروهى از شما كافر و گروهى مؤ من شدند) (فمنكم كافر و منكم مؤ من ).
    و به اين ترتيب بازار امتحان و آزمايش الهى داغ شد و در اين ميان (خداوند نسبت به آنچه انجام مى دهيد بينا است )"


    اوست که عملکرد افرادرا میداند حتی قبل از افرینش آنان و گاه بر اساس همین علمش، فردی را در کودکی به مقامی بر می انگیزد ولی این مقام به واسطه عملکردهایی است که او دارد و خواهد داشت.


    پس اینکه خداوند شخصی را امتحان کند امری عبث است
    پس قیامت و حسابرسی دیگر برای چیست؟


    اصلا یک سوال
    آیا شخصی که امروز شراب خواری و فساد می کند در قبل از آفرینش هم برای خدا مشخص بود؟

    آن انسانی که به دنیا نیامده چه عمل صالحی انجام داده؟


    اگر طوری باشد که خداوند بداند در آینده چه کاری انجام می دهیم و ما هم بعدا همان کار را انجام دهیم(و غیر آن نشود) آیا این جبر نیست؟
    یا به قول خیام
    می خوردن من حق ز ازل میدانست*** گر می نخورم علم خدا جهل بود
    این با عدالت خدا چگونه سازگاری دارد؟


  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    با سلام

    عدالت آن چیزی نیست که ما تصور و فکر میکنیم !

    هر چه خدا کند عین عدالت است !

    وَلَوْ عَلِمَ اللّهُ فِيهِمْ خَيْرًا لَّأسْمَعَهُمْ وَلَوْ أَسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّواْ وَّهُم مُّعْرِضُونَ {الأنفال/23}

    و اگر خداوند خيرى در آنها مى دانست آنها را شنوا میساخت حتی اگر شنوایشان سازد باز سرپيچى كرده و روگردان مى شوند !!!!

    و کاشتن یعضی برای جهنم هم عین عدالتش :

    وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ {الأعراف/179}




  11. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    کالباس،سوسیس،خیار
    نوشته
    315
    حضور
    28 روز 2 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    497



    با عرض سلام

    صرف نظر از اینکه فهم این آیه خود جای بحث دارد ...

    تفسیر نمونه ذیل آیه:
    اين جمله ها درباره كسانى است كه بارها سخنان حق را شنيده اند و آيات روح پرور قرآن به گوش آنها رسيده و محتواى عالى آن را فهميده اند ولى باز بر اثر تعصب و لجاجت در مقام انكار بر آمدند اين چنين افراد شايستگى هدايت را بر اثر اعمالشان از دست داده اند و ديگر خدا و پيامبرش را با آنها كارى نيست .


  12. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980



    سلام علیکم خدمت دوستان گرامی و عرض تسلیت ایام فاطمیه
    برادر خیر البریه زیبا فرمودند که در کتب علما دیده بودم و واقعیتش جواب جالبی بود

    نمی خواهم وارد بحث شوم
    ولی در کل یک قاعده را بدانیم :
    عدل خداوند وقتی اثبات می شود که شخص سوال کنند مسائل دیگر اسلام را قبول داشته باشد مثلا ما روالمان چنین است :
    اول توحید باید ثابت بشه دوم نبوت سوم معاد چهارم امامت پنجم عدل
    خوب بر فرض من می خواهم برای کسی ولایت فقیه را اثبات کنم باید چه بکنم ؟؟
    اول مسائل دیگر من جمله امامت را ثابت کنم بعد ولایت فقیه را اثبات می کنم
    در مورد عدل خداوند
    باید مسائل دیگر صفات خدا را شخص قبول داشته و نبوت ومسائل دیگر را قبول داشته باشد تا برای شخصی اثبات شود
    از هر کسی می پرسید همین را می گند در مناظرات هم چنین است مناظره برادر علی شریفی با اقای سجودی را ببینید همین مساله مطرح می شود



    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  13. صلوات


  14. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    211
    حضور
    2 روز 13 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    289



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط vivaziba نمایش پست ها
    سلام
    بی مقدمه...
    چرا عیسی در بدو تولد به عنوان پیامبر شناخته می شود؟
    و همینطور ائمه دوازده گانه برای امام شدن امتحان پس نمی دهند؟(اگر غیر اینست تصحیح کنید)

    آیا این بی عدالتی نیست که انسان های غیر پیامبر باید امتحان هایی را بگذرانند و به مقامی برسند اما بشر هایی مثل ما (پیامبر) پیامبر به دنیا بیایند؟؟
    به نظرم شما اشتباه میکنید
    ائمه دوزاده گانه و حضرت عیسی(ع) و .... از ابتدای کودکی به آینده اشراف داشته اند، نه اینکه از اول امام بوده اند
    خواهشاً دقت کنید:
    آنها میدنسته اند که از امتحان سربلند بیرون می آیند!

    شاید درکش برای ما سخت باشه، ولی دانش جویی رو در نظر بگیرید که از بس به مباحث تسلط است میداند 20 میشود، 20 نشود، 19 میشود.

  15. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    211
    حضور
    2 روز 13 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    289



    نقل قول نوشته اصلی توسط vivaziba نمایش پست ها
    اگر طوری باشد که خداوند بداند در آینده چه کاری انجام می دهیم و ما هم بعدا همان کار را انجام دهیم(و غیر آن نشود) آیا این جبر نیست؟
    در مورد این مسایل یه نکته نباید فراموش شود که به نظر حقیر احسنت و تعجب فراوانی دارد آنهم برای خالق!

    خداوند، رب العالمین، خالق موجودی به نام انسان است که دو پارامتر دارد؛ 1- عقل 2- اختیار

    چطور میشه که خدا خودش ندونه اختیار و عقل انسان چگونه عمل خواهند کرد؟

    ما خود اون موجود مختار و عاقل هستیم، ولی او خالق آن اختیار و عقل است

    اینطور بگیم؛ سازنده یک دستگاه میدونه چطور کار میکنه،
    خالق اختیار هم میدونه، جناب مختار، چه را اختیار میکند

    فکر میکنم این حیطه دیگه خارج از علم انسانی است، ولی انسان میتونه کلیتش رو که در بالا عرض شد درک کنه و به نقص خودش پی ببرد.

  16. صلوات ها 3


  17. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اسک دین و اسک دینی ها!
    نوشته
    2,191
    حضور
    300 روز 21 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    12
    صلوات
    5858



    بی عدالتی یک معنی اصلی دارد:
    معنای اول کهمعادل ظلم است:چیزی در جای خود قرار ندادن.یعنی امامت به عهده کسی باشد که ایشان مستحق آن نیست.آیا در مورد آل محمد ص اینچنین بوده؟
    اللهم ارزقنا توفیق الشهاده الجمیلة فی سبیلک و فی لیله القدر المبارک
    و
    احشرنا مع مولانا و سیدنا و حراره قلوبنا و سکینه انفسنا
    سید الشهداء و الاحرار ابا عبدلله
    الحسین علیه افضل الصلوات و السلام


  18. صلوات ها 2


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود