صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا این امر که امامت موروثی باشد در قرآن تأیید شده است

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    علاقه
    فوتبال
    نوشته
    3
    حضور
    2 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3

    آیا این امر که امامت موروثی باشد در قرآن تأیید شده است




    از وجدانهای آگاه و بیدار میخواهم جوابم بدهند و مرا از این شک و شبهه نجاتم دهند آیا امامان 12 گانه در قرآن پیش بینی شده اند اگر بدینصورت که شیعیان میگویند 12 امام معصوم برای امامت مردم کافیست آیا این امر که امامت بصورت موروثی باشد موافق رفتار سلسله های جبار نیست و آیا این امر توجیه قرآنی دارد؟

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166



    با نام الله





    آیا این امر که امامت موروثی باشد در قرآن تأیید شده است







    کارشناس بحث: استاد صادق



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  4. صلوات ها 3


  5. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,035
    حضور
    192 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28774



    نقل قول نوشته اصلی توسط عثمان نمایش پست ها
    از وجدانهای آگاه و بیدار میخواهم جوابم بدهند و مرا از این شک و شبهه نجاتم دهند آیا امامان 12 گانه در قرآن پیش بینی شده اند اگر بدینصورت که شیعیان میگویند 12 امام معصوم برای امامت مردم کافیست آیا این امر که امامت بصورت موروثی باشد موافق رفتار سلسله های جبار نیست و آیا این امر توجیه قرآنی دارد؟
    با سلام . وتذکر این نکته که پرسشگر گرامی خوب بود طبق حکم قران سوالش را با نام خدا وهمان السلا م ... است آغاز می نمود .
    اما در مسله یاد شده باید گفت : از نظر شیعه امامت منصبی الهی و در تداوم رسالت پیامبر(ص) است. از این رو، امام باید از فضایل و صلاحیت‌های ویژه‌ای برخوردار باشد تا در استمرار بخشیدن به رهبری پیامبر توفیق یابد.
    از نظر شیعه امام باید تمام ویژگی‌های پیامبر را به جز نبوت که در دریافت و ابلاغ وحی تجلی می‌یابد ، دارا باشد، از این منظر امام شخصی است دارای مقام عصمت و برخوردار از علوم خدادادی که می‌تواند تفسیری به دور از خطا، از کتاب و تعالیم پیامبر ارائه دهد و رهبری امت را در همه شئون دینی و دنیوی آنان بر عهده گیرد.
    این نحوة تعیین امام شبیه تعیین پیامبر است و از سوی خداوند انجام می‌گیرد.(1) بر اساس باورهای شیعی نص تنها راه تعیین امام از سوی خدا و پیامبرش است. در قرآن کریم آیات متعدد در باب امام و خلیفه بعد از پیامبر آمده است. از آن جمله آیة ولایت:
    «إنّما ولیّکم الله ورسوله والّذین آمنوا الّذین یقیمون الصلاة ویؤتون الزکاة وهم راکعون؛(2) ولی شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده‌اند، همان کسانی که نماز بر پا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌دهند».
    بسیاری از علمای شیعه و اهل سنت نقل کرده‌اند که این آیه در شأن علی(ع) نازل گردیده است.(3)
    نیز در آیة تبلیغ آمده:
    «یا أیّها الرّسول بلّغ ما اُنزل إلیک من ربّک وإن لم تفعل فما بلّغت رسالته والله یعصمک من الناس؛(4) أی پیامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده ابلاغ کن و اگر نکنی پیامش نرسانده‌ای و خدا تو را از گزند مردم نگاه می‌دارد».
    در کتاب های کلامی و اعتقادی به تفصیل آمده.(5) که این آیه که از آن به آیة تبلیغ یاد می‌شود ناظر به ابلاغ امامت و ولایت علی به مردم است. حضرت خوف آن داشت که اگر این جریان را به مردم اعلام نماید ،موجب شود که عده‌ای او را متهم به جانبداری از علی و نسبی و فامیلی نمودن خلافت بعد از خود بکنند .از این رو تأخیر می‌کرد ولی خداوند به حضرت فرمود: «خدا تو را از مردم حفظ می‌کند. بدون هراس مسئله خلافت را ابلاغ نما».
    بنابر این اولین راه تعیین امام همان نصوص قرآن است. راه دیگر سنت و روایات قطعی و متواتر است که از سوی پیامبر(ص) رسیده ،از جمله حدیث معروف منزلت، و حدیث غدیر که بر اساس آیة تبلیغ (که قبلاً اشاره شد) پیامبر از سوی خداوند مأمور شد در غدیر خم امامت و خلافت بعد از خود را به مردم معرفی کند. حضرت خطاب به مردم فرمود:
    «زود باشد که دعوت حق را اجابت کنم و از دنیا رخت بربندم از من و شما سؤال خواهد شد، پس شما چه خواهید گفت؟» مردم گفتند: گواهی می‌دهیم که تو پیام الهی را رساندی و ما را پند و اندرز دادی و در این راه هیچ کوششی دریغ نداشتی. پیامبر پس از گرفتن گواهی از مردم بر توحید و نبوت و معاد فرمود: «فمن کنتُ مولاه فعلیّ مولاه؛ پس هر کس من مولای اویم، علی نیز مولای اوست».(6)
    با اندک تأملی در واقعة غدیر و سخنان پیامبر آشکار می‌شود که هرچند پیش از آن رسول خدا(ص) در مناسبت‌های گوناگون خلافت و امامت علی(ع) را برای مردم اعلام کرده بود، اعلام رسمی و عمومی این امر در روز غدیر خم انجام پذیرفت به گونه‌ای که حجت بر همگان تمام شود و عذر و بهانه‌ای برای انکار این امر باقی نماند.(7)
    بنابراین حضرت علی (ع) به عنوان اولین امام از طرف خداوند تعیین شده و به پیامبر ابلاغ شده است. امامان بعدی نیز از طرف خداوند منصوب می شوند و اعلام آنها هم در کلام پیامبر ذکر شده و هم در کلمات امام پیشین که امام بعد از خود را به مردم و شیعیان معرفی نموده اند.
    رسول خدا(ص) فرمود:
    «وصیّ و خلیفه بعد از من علی بن ابی طالب، بعد از او نواده‌ام حسن و حسین(ع) است. بعد از حسین(ع) نه نفر از صُلب حسین امام هستند که نام آنان عبارت‌اند از علی، بعد از او فرزندش محمد، بعد از او فرزندش جعفر، بعد از او فرزندش موسى، بعد از او فرزندش علی، بعد از او فرزندش محمد، بعد از او فرزندش علی، بعد از او فرزندش حسن، بعد از او فرزندش حجت بن الحسن، این دوازده نفر امامان بعد از من هستند.(8)
    در این باره یکی از عالمان بزرگ اهل سنت سخنی شنیدنی دارد :
    احادیث که دلالت می‌کند جانشینان پیامبر(ص) دوازده نفرند که از طریق‌های مختلف نقل شده و به حد شهرت رسیده و با گذشت زمان دانسته شد که مقصود رسول خدا از این سخن، امامان دوازده‌گانه از اهل بیت و عترت اویند، زیرا نمی‌توان این حدیث را بر جانشینان پس از او از اصحابش حمل کرد، چرا که تعداد آنها از دوازده نفر کمتر است. هم چنین نمی‌توان آن را بر حکام اموی تطبیق کرد، زیرا آنان از دوازده نفر بیشترند و غیر از عمر بن عبدالعزیز همة آنها مرتکب ظلم آشکار بودند، نیز آنان از بنی‌هاشم نیستند در حالی که پیامبر(ص) فرمود: آنان همگی از بنی هاشم هستند، نیز نمی‌توان آن را به حکّام بنی عباس حمل نمود، زیرا تعداد آنان نیز از دوازده نفر بیشتر است،‌بنابر این راهی جز این نیست که آن حدیث بر ائمه دوازده‌گانه یعنی اهل بیت پیامبر(ص) حمل شود، به خصوص آن که آنها داناترین، بزرگوارترین و با تقواترین مردم اهل زمان خود بودند و نَسَب آنان از همه برتر و نزد خدا گرامی‌تر بودند.(9)
    بنابر این چون دین خدا در حدوث و بقا نیاز به سرپرست معصوم دارد، همان طور که در آغاز پیامبر از سوی خدا معین و برای هدایت مردم و ابلاغ دین فرستاده می‌شود، برای حفظ و تبیین احکام دین نیز امام معصوم لازم است و کسی غیر از خداوند از عصمت آنها آگاهی ندارد. تعیین و مشخص کردن امام نیز از سوی خداوند انجام می‌شود، از این رو ائمه شیعه از سوی خداوند تعیین و به وسیله پیامبر(ص) به مردم معرفی شده‌اند.

    پی‌نوشت‌ها:
    1. آموزش کلام اسلامی، ج 2، ص 132، نشر طه، قم 1383ش.
    2. مائده (5) آیه 55.
    3. سیمای اهل بیت در عرفان امام خمینی، ص 209، نشر مؤسسة آثار امام خمینی، 1387ش.
    4. مائده، آیه 67.
    5. ر،ک: آموزش کلام اسلامی، ج 2، ص 160.
    6. ر،ک: علامه عبدالحسین امینی، الغدیر، ج 2، ص 34 ـ 42، نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران 1366ش.
    7. ر،ک: آموزش کلام اسلامی، ج 2، ص 167.
    8. نقل از: سیمای اهل بیت در عرفان امام خمینی، ص 206، نشر مؤسسه آثار امام 1387ش.
    9. حافظ سلیمان قندوزی، ینابیع الموده، نقل از: سیمای اهل بیت در عرفان امام خمینی 206.
    ویرایش توسط صادق : ۱۳۹۲/۱۲/۲۷ در ساعت ۱۳:۳۶

  6. صلوات ها 3


  7. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    نقل قول نوشته اصلی توسط عثمان نمایش پست ها
    از وجدانهای آگاه و بیدار میخواهم جوابم بدهند و مرا از این شک و شبهه نجاتم دهند آیا امامان 12 گانه در قرآن پیش بینی شده اند اگر بدینصورت که شیعیان میگویند 12 امام معصوم برای امامت مردم کافیست آیا این امر که امامت بصورت موروثی باشد موافق رفتار سلسله های جبار نیست و آیا این امر توجیه قرآنی دارد؟
    سلام
    با تشکر از استاد صادق و با اجازه از ایشان

    اما پاسخ به سخنان آقای عثمان
    اولا امامت موروثی نیست بلکه بر اساس شایستگی فرد است که خداوند مقام امامت را به شخص می دهد و مقام امامت به ظالمین نمی رسد:
    وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ [٢:١٢٤]
    (به خاطر آورید) هنگامی که خداوند، ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمود. و او به خوبی از عهده این آزمایشها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم!» ابراهیم عرض کرد: «از دودمان من (نیز امامانی قرار بده!)» خداوند فرمود: «پیمان من، به ستمکاران نمی‌رسد! (و تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک و معصوم باشند، شایسته این مقامند)».

    حال اگر شخصی شایسته امامت بود و پدرش هم امام بود دلیلی ندارد که خداوند به فرزندآن امام،امامت ندهد چون پدرش امام بوده.

    ثانیا شما چگونه نبوت موروثی که در قرآن آمده را توجیه می کنید؟؟ هر گونه آن را توجیه کنید همانگونه امامت هم توجیه خواهد شد:
    وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَجَعَلْنَا فِي ذُرِّيَّتِهِ النُّبُوَّةَ وَالْكِتَابَ وَآتَيْنَاهُ أَجْرَهُ فِي الدُّنْيَا ۖ وَإِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ [٢٩:٢٧]
    و (در اواخر عمر،) اسحاق و یعقوب را به او بخشیدیم و نبوت و کتاب آسمانی را در دودمانش قرار دادیم و پاداش او را در دنیا دادیم و او در آخرت از صالحان است!

    حال اگر طبق همین آیه که نبوت در ذریه شخصی قرار گرفت امامت هم در ذریه مولی علی قرار گرفت ایرادی دارد؟!!!!!!

    و الله الهادی

    ویرایش توسط ملاصدرا : ۱۳۹۲/۱۲/۲۷ در ساعت ۱۶:۱۸

  8. صلوات ها 4


  9. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    نقل قول نوشته اصلی توسط عثمان نمایش پست ها
    آیا امامان 12 گانه در قرآن پیش بینی شده اند
    نیازی نیست هر چیزی در قرآن باشد چنانچه شما نمی توانید تعداد رکعات نماز را از قرآن مشخص کنید بلکه باید به سنت رجوع کنید در مورد ائمه 12 گانه هم به کتب اهل سنت شما را ارجاع می دهم:

    ائمه دوارده گانه در معتبر ترین کتب اهل سنت موجود هستند:

    دوازده خلیفه ای که طبق صحیح بخاری معتبرترین کتاب اهل سنت تماما از قریش هستند

    صحيح البخاري - كتاب الأحكام - باب الإستخلاف
    6796 - حدثني : ‏ ‏محمد بن المثنى ‏ ، حدثنا : ‏ ‏غندر ‏ ، حدثنا : ‏ ‏شعبة ‏ ‏، عن ‏ ‏عبد الملك ‏ ‏سمعت ‏ ‏جابر بن سمرة ‏ ‏قال : ‏سمعت النبي ‏ (ص) ‏ ‏يقول ‏ ‏: يكون إثنا عشر أميراً ‏، فقال : كلمة لم أسمعها ‏، ‏فقال أبي ‏: ‏إنه قال : ‏‏ كلهم من ‏قريش.

    همچنین در صحیح مسلم معتبرترین کتاب پس از صحیح بخاری در نزد اهل سنت

    صحيح مسلم - كتاب الإمارة - باب الناس تبع لقريش والخلافة في قريش
    1821 - حدثنا : ‏ ‏قتيبة بن سعيد ‏ ، حدثنا : ‏ ‏جرير ‏ ‏، عن ‏ ‏حصين ‏ ‏، عن ‏ ‏جابر بن سمرة ‏ ‏قال : سمعت ‏ ‏النبي ‏(ص) ‏يقول ‏ ‏ح ‏ ‏، وحدثنا : ‏‏رفاعة بن الهيثم الواسطي ‏، ‏واللفظ له ‏ ، حدثنا : ‏ ‏خالد يعني إبن عبد الله الطحان ‏ ‏، عن ‏ ‏حصين ‏ ‏، عن ‏ ‏جابر بن سمرة ‏ ‏قال : ‏دخلت مع أبي على النبي ‏ (ص) ‏ ‏فسمعته يقول ‏: ‏إن هذا الأمر لا ‏ ‏ينقضي حتى يمضي فيهم إثنا عشر خليفة ، ‏‏قال : ثم تكلم بكلام خفي علي ، قال : فقلت ‏ ‏لأبي ‏: ‏ما قال : قال : ‏ ‏كلهم من ‏قريش.

    صحيح مسلم - كتاب الإمارة - باب الناس تبع لقريش والخلافة في قريش
    1822 - حدثنا : ‏ ‏قتيبة بن سعيد ‏وأبوبكر بن أبي شيبة ‏قالا : ، حدثنا : ‏حاتم وهو إبن إسماعيل ‏، عن ‏المهاجر بن مسمار ‏، عن ‏عامر بن سعد بن أبي وقاص قال : ‏كتبت إلى ‏ ‏جابر بن سمرة ‏ ‏مع غلامي ‏ ‏نافع ‏ ‏أن أخبرني : بشيء سمعته من رسول الله ‏ (ص) ،‏ ‏قال : فكتب إلي سمعت رسول الله ‏ (ص) ‏ ‏يوم جمعة عشية ‏ ‏رجم ‏ ‏الأسلمي ‏ ‏يقول ‏: ‏لا يزال الدين قائماًً حتى تقوم الساعة أو يكون عليكم إثنا عشر خليفة كلهم من ‏ ‏قريش ‏ ‏، وسمعته يقول ‏: ‏عصيبة ‏ ‏من المسلمين يفتتحون البيت الأبيض بيت ‏ ‏كسرى ‏ ‏أو آل ‏ ‏كسرى ‏، ‏وسمعته يقول : إن بين يدي الساعة كذابين فإحذروهم ، وسمعته يقول : إذا أعطى الله أحدكم خيراًًً فليبدأ بنفسه وأهل بيته ، وسمعته يقول : أنا الفرط ‏ ‏على الحوض.

    ویرایش توسط ملاصدرا : ۱۳۹۲/۱۲/۲۷ در ساعت ۱۶:۰۹

  10. صلوات ها 6


  11. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432




    با سلام

    إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ {آل عمران/33} ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ {آل عمران/34}


    وَبَارَكْنَا عَلَيْهِ وَعَلَى إِسْحَقَ وَمِن ذُرِّيَّتِهِمَا مُحْسِنٌ وَظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ مُبِينٌ {الصافات/113}


    وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا وَإِبْرَاهِيمَ وَجَعَلْنَا فِي ذُرِّيَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَالْكِتَابَ فَمِنْهُم مُّهْتَدٍ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ {الحديد/26}

    همه فرزندان آدمیم و اسماعیل برادر امام کاظم (ع) هم امام نشد پس خدای متعال : اعلم حیث یجعل رسالته :

    كتاب زيد النرسى: عن عبيد بن زرارة، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: ما بدا لله بداء أعظم من بداء بدا له في إسماعيل ابني . 42 - ومنه: عن أبي عبد الله عليه السلام قال: إني ناجيت الله ونازلته في إسماعيل ابني أن يكون من بعدي فأبى ربي إلا أن يكون موسى ابني . 43 - ومنه: عن أبي عبد الله عليه السلام قال: إن شيطانا قد ولع بابني إسماعيل يتصور في صورته ليفتن به الناس وإنه لا يتصور في صورة نبي ولا وصي نبي، فمن قال لك من الناس: إن إسماعيل ابني حي لم يمت، فانما ذلك الشيطان تمثل له في صورة إسماعيل، ما زلت أبتهل إلى الله عزوجل في إسماعيل ابني أن يحييه لي ويكون القيم من بعدي فأبى ربي ذلك، وإن هذا شئ ليس إلى الرجل منا يضعه حيث يشآء، وإنما ذلك عهد من الله عز وجل يعهده إلى من يشآء، فشآء الله أن يكون ابني موسى، وأبى أن يكون إسماعيل ولو جهد الشيطان أن يتمثل بابني موسى ما قدر على ذلك أبدا والحمد لله .بحار الانوار


  12. صلوات ها 3


  13. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشق اباالفضل ع (مريدشم، ديوونشم)
    نوشته
    1,682
    حضور
    57 روز 10 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3272



    نقل قول نوشته اصلی توسط عثمان نمایش پست ها
    از وجدانهای آگاه و بیدار میخواهم جوابم بدهند و مرا از این شک و شبهه نجاتم دهند
    1400 سال هست اين شبهات بي اساس مطرح مي شود و مطرح مي شود گويا وجدان بيداري وجود ندارد كه پاسخ هاي قراني را دريابد و در ان تعمق و تامل كند زيرا بل اكثرهم لايعقلون

    براستي شما تا كنون نمي دانيد، نبوت از حضرت يعقوب به فرزندش يوسف رسيد؟ ايا شما نمي دانيد نبوت از داوود به فرزندش سليمان رسيد؟ ايا شما نمي دانيد نبود در فرزندان ابراهين بين اسحاق و اسماعيل تقسيم شد؟

    تا كنون انديشه كرده ايد كه مقام نبوت الهي هست و همچنين نصب مقام امامت فلذا وقتي مقامي نصب الهي باشد ديگر انحصار وراثت بي اساس هست، اين شما هستيد كه بايد پاسخ گو باشيد چرا خلافت مردمي در نزد شما يك پادشاهي هست يك ديكتاتوري هست و نه دموكراسي و عمري هست هنوز نتوانسته ايد يك سند صحيح براي اجماع خلفاي ثلاثه خود اقامه كنيد


  14. صلوات ها 3


  15. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشق اباالفضل ع (مريدشم، ديوونشم)
    نوشته
    1,682
    حضور
    57 روز 10 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3272



    به روايت زير نگاهي بيندازيد و توجيه بفرمايد چگونه مي خواهيد موروثي بودن امامت و نبوت در ميان ذريه هاي حضرت ابراهيم علي نبينا را توجيه نماييد


    حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مِهْرَانَ الرَّازِيُّ وَمُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ سَهْمٍ جَمِيعًا عَنْ الْوَلِيدِ قَالَ ابْنُ مِهْرَانَ حَدَّثَنَا الْوَلِيدُ بْنُ مُسْلِمٍ حَدَّثَنَا الْأَوْزَاعِيُّ عَنْ أَبِي عَمَّارٍ شَدَّادٍ أَنَّهُ سَمِعَ وَاثِلَةَ بْنَ الْأَسْقَعِ يَقُولُا سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى كِنَانَةَ مِنْ وَلَدِ إِسْمَعِيلَ وَاصْطَفَى قُرَيْشًا مِنْ كِنَانَةَ وَاصْطَفَى مِنْ قُرَيْشٍ بَنِي هَاشِمٍ وَاصْطَفَانِي مِنْ بَنِي هَاشِمٍ

    پيامبر فرمود: همانا خداوند از فزندان اسماعيل كنانه را انتخاب كرد ،‌ و از ميان بني كنانه قريش را انتخاب كرد و از ميان قريش بني هاشم را برگزيد و از بني هاشم مرا برگزيد
    صحيح مسلم، كتاب الفضائل، باب فضل نسب النبي صلى الله عليه وسلم وتسليم الحجر عليه قبل النبوة، ج 11، 379، ح 4221


  16. صلوات ها 3


  17. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    رفتن به سامرا
    نوشته
    1,324
    حضور
    26 روز 10 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    284
    آپلود
    31
    گالری
    214
    صلوات
    4350




    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا رسول الله(ص)

    السلام علیک یا امیرالمومنین(ع
    )

    السلام علیک یا فاطمه الزهرا(س
    )

    السلام علیک یا اهل بیت نبوه (ع
    )

    السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج
    )


    --------------------------------------------





    با سلام

    در مورد این که چرا اسم ائمه(ع) در قران نیامده اند بار ها این مهم بحث شده است و کافی است سرچی در سایت داشته باشید تا با تایپیک هایی که بچه شیعه ها با بقیه داشته اند مواجه شوید.

    اما در مورد سوال شما دوست عزیز:

    نقل قول نوشته اصلی توسط عثمان نمایش پست ها
    از وجدانهای آگاه و بیدار میخواهم جوابم بدهند و مرا از این شک و شبهه نجاتم دهند آیا امامان 12 گانه در قرآن پیش بینی شده اند اگر بدینصورت که شیعیان میگویند 12 امام معصوم برای امامت مردم کافیست آیا این امر که امامت بصورت موروثی باشد موافق رفتار سلسله های جبار نیست و آیا این امر توجیه قرآنی دارد؟


    مگر اهل سنت به خلفاي چهار گانه اعتقاد ندارند؟

    يكي از آنها امير مؤمنان عليه السلام است و امام حسن عليه السلام را هم خليفه مي دانند.

    پس اين اشكال به خود شان هم بر مي گردد، آگر آنها واقعا از ديدگاه اهل سنت خليفه بوده اند اسم شان را در قرآن نشان دهند؟


    ثانيا: در باره حضرت مهدي عليه السلام روايت دارند كه حضرت خليفه الله است.

    معنايش اين است كه خدا ايشان را خليفه قرار داده است پس خلافت حضرت الهي مي شود ...... در نتيجه از ديدگاه اهل سنت نيز ايشان خليفه اي است كه از جانب خدا معين شده است.



    آیا این امر که امامت موروثی باشد در قرآن تأیید شده استآیا این امر که امامت موروثی باشد در قرآن تأیید شده استسؤال اين است كه اسم ايشان را در قرآن براي ما نشان بدهند.



    لذا این اشکال بر خود اهل سنت نیز وارد است...اهل سنت نیز باید پاسخ گو باشند....







    ویرایش توسط sayedali : ۱۳۹۲/۱۲/۲۸ در ساعت ۲۳:۱۴

  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    رفتن به سامرا
    نوشته
    1,324
    حضور
    26 روز 10 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    284
    آپلود
    31
    گالری
    214
    صلوات
    4350



    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا رسول الله(ص)

    السلام علیک یا امیرالمومنین(ع
    )

    السلام علیک یا فاطمه الزهرا(س
    )

    السلام علیک یا اهل بیت نبوه (ع
    )

    السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج
    )


    --------------------------------------------


    اما در مورد سوال دوم شما :

    نقل قول نوشته اصلی توسط عثمان نمایش پست ها
    از وجدانهای آگاه و بیدار میخواهم جوابم بدهند و مرا از این شک و شبهه نجاتم دهند آیا امامان 12 گانه در قرآن پیش بینی شده اند اگر بدینصورت که شیعیان میگویند 12 امام معصوم برای امامت مردم کافیست آیا این امر که امامت بصورت موروثی باشد موافق رفتار سلسله های جبار نیست و آیا این امر توجیه قرآنی دارد؟


    از نظر شيعه مقام امامت الهي است نه موروثي، يعني خداوند متعال هر كسي را كه لايق امامت بداند او را معين كرده است و امام در نزد خداوند مشخص بوده است از اين جهت اصلا فكر موروثي بودن امامت هم باطل است كه آنها مي گويند و اشكال مي كنند.



    آيه معروفي كه در باره امامت حضرت ابراهيم علیه السلام است : اني جاعلك للناس اماما.



    يا در جايي ديگر آمده است: وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُونَ .



    جعل را خداوند به خودش نسبت داده است.


    باز هم سوال است ، اگر امامت در شیعه موروثی بوده است، چرا فرزندان دیگر به امامت نرسیدند؟

    بعضا یک امام چندین فرزند داشته است، صرفا یک نفر به امامت می رسد...این را چه طور توجیه می کنند؟

    ضمنا این که در احادیث وارده از نبی مکرم(ص) اسم این بزگواران نیز مشخص بوده است....

    من و اهل بيتم وارثان زمين هستيم و همواره امامي از ما در روي زمين هست
    :

    1 - مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ وَجَدْنَا فِي كِتَابِ عَلِيٍّ ع : ( إِنَّ الأَرْضَ لِلَّه يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِه والْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ ) أَنَا وأَهْلُ بَيْتِيَ الَّذِينَ أَوْرَثَنَا اللَّه الأَرْضَ ونَحْنُ الْمُتَّقُونَ والأَرْضُ كُلُّهَا لَنَا فَمَنْ أَحْيَا أَرْضاً مِنَ الْمُسْلِمِينَ فَلْيَعْمُرْهَا ولْيُؤَدِّ خَرَاجَهَا إِلَى الإِمَامِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي ولَه مَا أَكَلَ مِنْهَا فَإِنْ تَرَكَهَا أَوْ أَخْرَبَهَا وأَخَذَهَا رَجُلٌ مِنَ الْمُسْلِمِينَ مِنْ بَعْدِه فَعَمَرَهَا وأَحْيَاهَا فَهُوَ أَحَقُّ بِهَا مِنَ الَّذِي تَرَكَهَا يُؤَدِّي خَرَاجَهَا إِلَى الإِمَامِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي ولَه مَا أَكَلَ مِنْهَا حَتَّى يَظْهَرَ الْقَائِمُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي بِالسَّيْفِ فَيَحْوِيَهَا ويَمْنَعَهَا ويُخْرِجَهُمْ مِنْهَا كَمَا حَوَاهَا رَسُولُ اللَّه ص ومَنَعَهَا إِلَّا مَا كَانَ فِي أَيْدِي شِيعَتِنَا فَإِنَّه يُقَاطِعُهُمْ عَلَى مَا فِي أَيْدِيهِمْ

    امام باقر عليه السلام فرمود: در كتاب على عليه السلام (كه پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله املا كرده و على عليه السلام نوشته‏ است) ديدم كه: «زمين متعلق به خداست و به هر كس از بندگان خويش بخواهد واگذار مي‌کند و سرانجام نيك از پرهيزگارانست» من و خاندانم كسانى هستيم كه خدا زمين را به ما واگذار كرده و مائيم پرهيزگاران و همه زمين از آن ماست.هر يك از مسلمين كه زمينى را زنده كند، بايد آن را آباد کرده و خراجش را به امامي از خاندان من بپردازد، و هر چه از آن زمين استفاده كند و بخورد، حق اوست و اگر زمين را واگذارد و خراب كند و مرد ديگرى از مسلمين پس از وى، آن را آباد سازد و زنده كند او نسبت به آن زمين از كسى كه آن را واگذاشته سزاوارتر است، و بايد خراجش را به امامي از خاندان من بپردازد و هر چه از آن زمين استفاده كند حق اوست، تا زمانى كه قائم از خاندان من با شمشير ظاهر شود، آنگاه او زمين‏ها را تصرف كند و از متصرفين جلوگيرى نمايد و آنها را از آنجا اخراج كند؛ مگر زمين‌هائى كه در دست شيعيان ما باشد كه حضرت قائم عليه السلام نسبت به آنچه دست ايشان است با خود آنها مقاطعه بندد و زمين را در دست ايشان باقى گذارد.

    الكافي ، ج 1 ص 408 ؛ ج 5 ،‌ ص 280.
    الاستبصار ، ج 3 ص 109 .
    تهذيب الأحكام، ج 7 ص 153 .




    در این زمینه می توانید به مقاله زیر مراجعه نمایید


    http://www.valiasr-aj.com/fa/page.ph...stion&id=19455

    ویرایش توسط sayedali : ۱۳۹۲/۱۲/۲۸ در ساعت ۲۳:۵۸

  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی نظرتون درباره مادر شوهر چیه؟ ((مادر شوهر کُشونه بیایید تماشا))
    توسط safir sabz در انجمن سایر موارد
    پاسخ: 100
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۷/۰۹, ۱۱:۱۱
  2. جمع بندی تایید لات ها و کفتربازها توسط امام صادق علیه السلام
    توسط صدور انقلاب در انجمن جعل حدیث
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۱۰/۱۵, ۱۳:۴۵
  3. جمع بندی آیا دانش کنونی تایید می کند که سید های امروزی فرزند پیامبر اسلام هستند؟
    توسط نوری نیرو در انجمن دین و حقوق بشر
    پاسخ: 40
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۱۶, ۲۱:۱۶
  4. پاسخ: 105
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۸/۱۶, ۰۹:۲۶

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود