جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مردان پاک ازآن زنان پاک و زنان پاک ازآن مردان پاک

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    54
    حضور
    2 روز 11 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    250

    مردان پاک ازآن زنان پاک و زنان پاک ازآن مردان پاک




    در آیه 26 سوره مبارکه نور آمده است که مردان پاک از آن زنان پاک هستند و مردان ناپاک و خبیث از آن زنان ناپاک هستند. حال جای سوال است که آیا خداوند در اینجا می خواهد به یک قانون طبیعی در نظام هستی اشاره کند؟ آیا اگر جوانی در زندگی خود به فرامین الهی گوش فرا داده و از آلودگیها دوری کند، خداوند هم همسری پاک و باایمان به او عطا خواهد کرد؟( امکان دارد که خداوند جهت امتحان او همسری ناپاک نصیبش گرداند؟) یا اینکه این آیه بیشتر جنبه توصیه ای دارد یعنی بهتر است که زنان و مردان پاک با هم وصلت کنند؟ لطفا در مورد این آیه توضیح دهید؟

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله





    مردان پاک ازآن زنان پاک و زنان پاک ازآن مردان پاک








    کارشناس بحث: استاد یاسین



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 9 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947




    بسم الله الرحمن الرحيم
    با سلام و احترام

    « الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ‏ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ أُولئِكَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَريمٌ»[1] (زنان ناپاك از آن مردان ناپاكند، و مردان ناپاك نيز به زنان ناپاك تعلّق دارند؛ و زنان پاك از آن مردان پاك، و مردان پاك از آن زنان پاكند! اينان از نسبتهاى ناروايى كه (ناپاكان) به آنان مى‏دهند مبرّا هستند؛ و براى آنان آمرزش (الهى) و روزى پرارزشى است).


    در مورد معني « طيب» و «خبيث» احتمالاتي ذكر شد از جمله اينكه " خبيثات" و" خبيثون" اشاره به زنان و مردان آلوده دامان است، به عكس" طيبات" و" طيبون" كه به زنان و مردان پاكدامن اشاره مى‏كند و ظاهرا منظور از آيه همين است، زيرا قرائنى در دست است كه اين معنى را تاييد مى‏كند از جمله اينكه:

    اين آيات به دنبال آيات افك و همچنين آيه‏ الزَّانِي لا يَنْكِحُ إِلَّا زانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَ الزَّانِيَةُ لا يَنْكِحُها إِلَّا زانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَ حُرِّمَ ذلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ‏ آمده و اين تفسير هماهنگ با مفهوم آن آيات است.

    آيا اين يك حكم تكوينى است يا تشريعى؟

    بدون شك قانون" نوريان مر نوريان را طالبند" و" ناريان مر ناريان را جاذبند" و ضرب المثل معروف" كند همجنس با همجنس پرواز" و همچنين ضرب المثلى كه در عربى معروف است:" السنخية علة الانضمام" همه اشاره به يك سنت تكوينى است كه" ذره ذره موجوداتى را كه در ارض و سما است در بر مى‏ گيرد كه جنس خود را همچو كاه و كهرباء جذب مى ‏كنند".
    به هر حال همه جا همنوعان سراغ همنوعان مى‏روند و هر گروه و هر دسته‏اى با هم‏سنخان خود گرم و صميمى‏اند.

    اما اين واقعيت مانع از آن نخواهد بود كه آيه بالا همانند آيه" الزَّانِيَةُ لا يَنْكِحُها إِلَّا زانٍ أَوْ مُشْرِكٌ‏" اشاره به يك حكم شرعى باشد كه ازدواج با زنان آلوده حد اقل در مواردى كه مشهور و معروف به عمل منافى عفتند ممنوع است.

    در اينجا سؤالى مطرح است و آن اينكه در طول تاريخ يا در محيط زندگى خود گاه مواردى را مى‏بينيم كه با اين قانون هماهنگ نيست، به عنوان مثال در خود قرآن آمده است كه همسر نوح و همسر لوط زنان بدى بودند و به آنها خيانت كردند (سوره تحريم آيه 10) و در مقابل، همسر فرعون از زنان با ايمان‏
    و پاكدامنى بود كه گرفتار چنگال آن طاغوت بى ايمان گشته بود (سوره تحريم آيه 11).در مورد پيشوايان بزرگ اسلام نيز كم و بيش نمونه‏ هايى از اين قبيل ديده شده است كه تاريخ اسلام گواه آن مى‏باشد.در پاسخ علاوه بر اينكه هر قانون كلى استثناهايى دارد بايد به دو نكته توجه داشت:

    1- در تفسير آيه گفتيم كه منظور اصلى از" خباثت" همان آلودگى به اعمال منافى عفت است و" طيب" بودن نقطه مقابل آن مى‏باشد، به اين ترتيب پاسخ سؤال روشن مى‏شود، زيرا هيچيك از همسران پيامبران و امامان به طور قطع انحراف و آلودگى جنسى نداشتند، و منظور از خيانت در داستان نوح و لوط جاسوسى كردن به نفع كفار است نه خيانت ناموسى.اصولا اين عيب از عيوب تنفر آميز محسوب مى‏شود و مى‏دانيم محيط زندگى شخصى پيامبران بايد از اوصافى كه موجب نفرت مردم است پاك باشد تا هدف نبوت كه جذب مردم به آئين خدا است عقيم نماند.


    2- از اين گذشته همسران پيامبران و امامان در آغاز كار حتى كافر و بى ايمان هم نبودند و گاه بعد از نبوت به گمراهى كشيده م ى‏شدند كه مسلما آنها نيز روابط خود را مانند سابق با آنها ادامه نمى‏دادند، همانگونه كه همسر فرعون در آغاز كه با فرعون ازدواج كرد به موسى ايمان نياورده بود، اصولا موسى هنوز متولد نشده بود، بعدا كه موسى مبعوث شد ايمان آورد و چاره‏ا ى جز ادامه زندگى توام با مبارزه نداشت مبارزه‏ اى كه سرانجامش شهادت اين زن با ايمان بود.(آيت الله مكارم شيرازي،
    تفسير نمونه، ج‏14، ص: 421-425، با تلخيص)





    [1] - سوره نور،آيه26





    مردان پاک ازآن زنان پاک و زنان پاک ازآن مردان پاک
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    70
    حضور
    2 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    155



    سلام. آیا این آیه شریف شامل افراد استمنا کننده هم میشه ؟ افرادی که خودارضا.یی می کنند باید موقع ازدواج با فردی مثل خودشون ازدواج کنند ؟ یعنی باید این موضوع مورد تحقیق قرار بگیره ؟ کسانی که بعد از استمنا توبه کرده باشن چطور ؟ چون شنیدم استمنا از زنا بدتر یا گناهش با اون برابره و مثل زنا با خود هستش.

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 9 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    بسم الله الرحمن الرحیم

    از ظاهر آیه چنین برداشت می شود که این آیه« الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ أُولئِكَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَريمٌ»[1] (زنان ناپاك از آن مردان ناپاكند، و مردان ناپاك نيز به زنان ناپاك تعلّق دارند و زنان پاك از آن مردان پاك، و مردان پاك از آن زنان پاكند! اينان از نسبتهاى ناروايى كه (ناپاكان) به آنان مى‏دهند مبرّا هستند و براى آنان آمرزش (الهى) و روزى پرارزشى است).

    در مورد مردان و زنانی صحبت می کند مرتکب اعمال خلاف عفت و رابطه جنسی نامشروع هستند.[2]

    اگرچه مساله استمناء از گناهان کبیره و بسیار مذموم است و مضرات جسمی و بهداشتی فراوانی در پی دارد و باید از ارتکاب آن خوداری و توبه نمود.


    [1] - سوره نور،آیه26.

    [2] - علامه طباطبایی، ترجمه الميزان، ج‏15، ص: 136

    مردان پاک ازآن زنان پاک و زنان پاک ازآن مردان پاک
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 9 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    تاپیک جمع بندی
    بسم الله الرحمن الرحیم

    قرآن مجید می فرماید:« الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ‏ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ أُولئِكَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَريمٌ»[1](زنان ناپاك از آن مردان ناپاكند، و مردان ناپاك نيز به زنان ناپاك تعلّق دارند؛ و زنان پاك از آن مردان پاك، و مردان پاك از آن زنان پاكند! اينان از نسبتهاى ناروايى كه (ناپاكان) به آنان مى‏دهند مبرّا هستند؛ و براى آنان آمرزش (الهى) و روزى پرارزشى است).

    به صورت طبیعی هر فردی در انتخاب همسر سعی میکند، فردی را برگزیند که با او تشابه و هماهنگی بیشتری داشته باشد. ملاک هایی از جمله مثال دینی و اعتقادی، فرهنگی و...

    آیه شریفه خبر از یک واقعیت تخلف ناپذیر خارجی نمیدهد. یعنی به این صورت نیست که همیشه افراد مومن و پاک با فرد مومنی ازدواج کنند و افراد خبیث نیز هیچ گاه با فرد سالم و خوبی ازدواج نخواهند کرد، بلکه می تواند یک دستور دینی باشد به مومنین که در انتخاب همسر دقت کنند و از ملاک های مادی پیروی نکنند.

    در عین حال واقعیت خارجی نیز به همین صورت است که هر فرد مومنی به دنبال همسر با ایمانی هست و افراد بی بند وبار نیز جویای همسری مانند خودشان هستند.


    [1] - سوره نور،آیه26.




    مردان پاک ازآن زنان پاک و زنان پاک ازآن مردان پاک
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  13. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود