صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تقلید از کسی که فلسفه احکام را نمی داند درست است ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    علاقه
    ورزش و تفکر
    نوشته
    60
    حضور
    1 روز 1 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    54

    تقلید از کسی که فلسفه احکام را نمی داند درست است ؟






    سلام بر دوستان
    گفته شده که در اصول دین تقلید راه ندارد ولی در فروع انسان باید یا خود آگاه باشد و یا به فرد آگاه مراجعه کند . سئوال اینجاست که اگر فرد آگاه به فروع دین در جامعه نباشد چه باید کرد ؟
    شرح بیشتر با یک مثال : نماز صبح دو رکعت است و نماز مغرب سه رکعت . اگر مراجع فعلی ندانند که چرا نماز صبح دو رکعت است و چرا نماز مغرب سه رکعت . تکلیف در اینجا چیست ؟ تکلیف آیه ( لا تقف ما لیس لک به علم ؛ یعنی به آنچه که بدان آگاهی نداری پیروی نکن ) چه میشود ؟
    با تشکر

    ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۹۲/۱۲/۲۴ در ساعت ۱۰:۰۷

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله





    تقلید از کسی که فلسفه احکام را نمی داند درست است ؟








    کارشناس بحث: استاد صدیق



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باسلام
    سوال شما دو بخش دارد که برای پاسخگویی باید به هر دو توجه شود.
    بخش اول مربوط به تفسیر ایه شریفه 36 سوره اسراء
    بخش دوم مربوط به تقلید در فروع دین و رابطه آن با این ایه شریفه.

    اما تفسیر ایه
    «وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلا»
    اين آيه از پيروى و متابعت هر چيزى كه بدان علم و يقين نداريم ما را برحذر می دارد هم شامل پیروی در اعتقادات میشود و هم شامل پیروی در مسائل شرعی جزئی و صحبت کردن:
    به عبارت دیگر معنای آیه به این صورت است: به چيزى كه علم به صحت آن ندارى معتقد مشو، و چيزى را كه نمى دانى مگو، و كارى را كه علم بدان ندارى مكن، زيرا همه اينها پيروى از غير علم است، پيروى نكردن از چيزى كه بدان علم نداريم.
    این حکم بر اساس یک مسئله فطری است که انسان در مسیر زندگی اش، تنها به دنبال رسیدن به واقع و متن خارج است و به دنبال این است که به صورت قاطعانه بگوید اعتقاد و عملش مطابق با واقع است و این تنها با پیروی از علم محقق میشود و گمان وشک ووهم چنین خاصیتى ندارد، به مظنون ومشکوک وموهوم نمى توان گفت که عین واقع است.[1]
    بنابراین اگر این علم که در آیه شریفه از ما خواسته شده است فقط از آن تبعیت کنیم، در مقابل جهل است و هر نوع جهلی مصداق مقابل آن است، پس ظن و شک و وهم نیز از دایره آن خارج میشود و به ادراکی گفته میشود که شخص از یک چیز یا پدیده می یابد و آن ادراک برایش حجت است.
    اما باید توجه کرد که این علم، گاه به صورت مستقیم یک قضیه را شامل میشود و گاه به صورت غیر مستقیم.
    به عبارت دیگر، گاه انسان به مفاد یک قضیه علم و یقین دارد و گاه خود قضیه را نمیتوان یقین داشت ولی پشتوانه آن یک قضیه یقینی است که به پشتوانه آن انسان، به مفاد قضیه روبنایی نیز علم می یابد.
    مثلا فرض کنید سربازان یک پادگان، موظفند دستورات فرمانده را اطاعت کنند. اگر این فرمانده به سربازان گفته باشد، دستورات من، گاه خودم آنها را به شما میگویم و گاه به واسطه فلان افسر به شما میرسد، در این صورت، چه از زبان خود فرمانده دستوری را بشنوند و چه به وسیله ان افسر دستوری اورده شود، سربازان به آن علم می یابند و تمام این موارد برایشان حجت است و عمل بر اساس هر دو صحیح و عملی مطابق با علم است.
    بنابراین، مفاد ایه بر این اساس این میشود که از انچه حجت قطعی برای آن نداشتی تبیعیت نکن. چه حجت مستقیم برخود آن و چه حجت قطعی بر پشتوانه آن.



    [1] . تفسیر المیزان، ج13، ص136





  6. صلوات ها 8


  7. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170




    اما بخش دوم سوال شما:
    مسئله تقلید در فروع دین و رابطه آن با ایه شریفه
    در بخش دوم سوال شما بیان شده است که در تقلید ما از کسی تقلید میکنیم که خودش نیز نسبت به ان مسئله جاهل است و این مصداق ایه شریفه است که از تبعیت غیر علم نهی کرده است.
    این مسئله خودش چند تصویر میتواند داشته باشد.
    یکی اینکه تمام موارد تقلید در فروع دین، تبعیت غیرعلمی است.
    دیگر اینکه تقلیدب در هر مسئله فرعی دین، گرچه در برخی قسمتها، تبعیت علمی است ولی در برخی موارد نیز تبعیت غیر علمی است. مثلا گرچه مرجع تقلید، حکم نماز را به صورت علمی در می یابد ولی مثلا فلسفه دو رکعتی بودن نماز را نمیداند. و تقلید در این بخش، تقلید غیر علمی است
    صورت سوم اینکه، هر مسئله، در صورتی به صورت علمی مشخص میشود که تمام مسائل آن مشخص و یقینی باشد. مثلا نماز در صورتی به صورت علمی برای شخص معلوم میشود که تمام اجزای آن برایش مشخص باشد و این شامل فلسفه و حکمت آن مسئله فرعی نیز میشود. بنابراین، اگر شخصی حکم نماز را بداند و حکم تمام اجزای نماز را نیز بداند ولی فلسفه آنرا ندارد، او علم به آن ندارد.
    با توجه به سوال شما، به نظر میرسد صورت اول مد نظر شما نیست و اصل تقلید را مسئله ای غیر علمی نمیدانید. پس یا صورت دوم مورد نظر است یا صورت سوم.
    اما صورت دوم، در این صورت، اگر کسی از مجتهدی تبعیت کرد، حتما آن مجتهد باید نسبت به آن مسئله علم داشته باشد. پس اگر مثلا در مورد حکم جزیی از نماز از مجتهدی تقلید کردیم، درصورتی تقلیدمان صحیح است که آن مجتهد، نسبت به حکم ان جزء علم داشته باشد و بر اساس اسلوب صحیح به آن مسئله علم یافته باشد و اگر در مورد حکمت مثلا دو رکعتی بودن نماز تقلید کردیم، باید نسبت به همان حکمت نیز مرجع تقلیدمان علم داشته باشد.
    حال سوال اینجاست مگر در مسئله تقلید کسی به دنبال تقلید در حکمت احکام است؟
    خیر واضح است که مثلا وقتی در حکم نماز تقلید میکنیم، حکم نماز و اجزای آن را میخواهیم بدانیم و هیچگاه در تقلید فروع دین به دنبال حکمت احکام نیستیم. بنابراین تقلید ما تقلید و تبعیت علمی است نه غیر علمی.
    اما صورت سوم، این صورت گرچه میتواند اشکال شما را پررنگ کند اما قابل اثبات نیست. یعنی شما اول باید این مسئله را اثبات کنید که یک مسئله رد صورتی ثابت میشود که تمام اجزا و شرایط و لواحق و حکمتهایش برای انسان مشخص شود و علم به حتی قسمتی از آن چیز برای اینکه بگوییم علمی شده فایده ندارد.




  8. صلوات ها 7


  9. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,852
    حضور
    28 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    3877



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و خداقوت

    نقل قول نوشته اصلی توسط غنی از فقر نمایش پست ها
    نماز صبح دو رکعت است و نماز مغرب سه رکعت . هیچیک از مراجع فعلی نمیدانند که چرا نماز صبح دو رکعت است و چرا نماز مغرب سه رکعت . تکلیف در اینجا چیست ؟ آیا باید از جاهل به مسئله یعنی مراجع فعلی ، تقلید کرد ؟
    بزرگوار، شما دو سوال متفاوت پرسیدیدن
    1- نماز صبح چند رکعت است؟
    پاسخ: دو رکعت
    2- چرا نماز صبح دو رکعت است؟
    پاسخ: به فلسفه احکام و نماز و ... برمیگردد

    تقلید که در احکام است،
    و در فلسفه احکام، آیا شما تا به حال شنیدید که: «انسان باید فلسفه احکام را بداند» تا صحبت تقلید یا اجتهاد در آن مطرح باشد؟

  10. صلوات ها 6


  11. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    91
    حضور
    1 روز 20 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    5
    گالری
    0
    صلوات
    229



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلمان14 نمایش پست ها
    و در فلسفه احکام، آیا شما تا به حال شنیدید که: «انسان باید فلسفه احکام را بداند» تا صحبت تقلید یا اجتهاد در آن مطرح باشد؟
    نه اما سوال اینه که اگر کسی پایه و فلسفه احکام رو بلد نباشه مثل اینه که بگیم یکی جمع بلد نیست رفته سوال ضرب حل کنه!!!!
    I LOVE MOHAMMAD
    زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست

    (مقام معظم رهبری)

    www.masaf.ir
    به اينجا سري بزنيد....



  12. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,852
    حضور
    28 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    3877



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و خداقوت

    نقل قول نوشته اصلی توسط amirr نمایش پست ها
    نه اما سوال اینه که اگر کسی پایه و فلسفه احکام رو بلد نباشه مثل اینه که بگیم یکی جمع بلد نیست رفته سوال ضرب حل کنه!!!!
    کی گفته پایه صدور حکم دانستن فلسفه حکم است؟
    ضمناً اگه اینطوری باشه دیگه تقلید چه معنایی دارد؟
    وقتی شما فلسفه احکام را بدانی چی رو باید تقلید کنی؟

  13. صلوات ها 2


  14. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    91
    حضور
    1 روز 20 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    5
    گالری
    0
    صلوات
    229



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلمان14 نمایش پست ها
    وقتی شما فلسفه احکام را بدانی چی رو باید تقلید کنی
    من که نباید بدانم چون اصلا کارم دانستن این هابه صورت حرفه ای نیست اگر قرار بود حکم بدانم و نظر بدهم الان در حوزه بودم.وبرای خودم مرجع تقلید بودم!(منظورم یادگرفتن احکام به صورت کامل است).اما کسی که می خواهد مرجعی چیزی باشد باید یک فلسفه حکمی بداند.....چه ایرادی دارد؟
    I LOVE MOHAMMAD
    زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست

    (مقام معظم رهبری)

    www.masaf.ir
    به اينجا سري بزنيد....



  15. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,852
    حضور
    28 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    3877



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و عرض ادب

    نقل قول نوشته اصلی توسط amirr نمایش پست ها
    اما کسی که می خواهد مرجعی چیزی باشد باید یک فلسفه حکمی بداند.....چه ایرادی دارد؟
    1- سوالات قبلی رو پاسخ نفرمودید
    2- مرجع تقلید، حکم صادر نمیکند(در اصل) بلکه حکم استخراج میکند
    3- تنها کسی که حکم صادر میکند، خدا است
    4- مراجع به سبب اطلاع از منطق، احکام صادر شده و .... استنباط بهتری برای استخراج احکام دارند
    5- اگر بدانند ایرادی ندارد اگر ندانند هم ایرادی ندارد
    6- چرا استخراج احکام به دانستن فلسفه احکام نیاز دارد، درصورتیکه احکام توسط خدای متعال صادر شده و ما صرفاً باید آنها را استخراج کنیم؟

  16. صلوات ها 2


  17. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    91
    حضور
    1 روز 20 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    5
    گالری
    0
    صلوات
    229



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلمان14 نمایش پست ها
    فلسفه احکام
    شماکاملا صحیح می فرمایید.... اما این فلسفه احکام به نظر من دانستن مطلب و مضمون اصلی یا درون مایه احکام است نه این که چرا نماز صبح 2 رکعت است ؟خوب هر چیزی دلیلی دارد و شاید کسی نداند.اما قبول کنید (که دارید)که علم مراجع از من و شما(شاید)خیلی بیش تر است.ماهم نگفتیم مجبور است بداند...........
    I LOVE MOHAMMAD
    زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست

    (مقام معظم رهبری)

    www.masaf.ir
    به اينجا سري بزنيد....



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود