صفحه 1 از 14 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شهرت صحیح بخاری

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    139
    حضور
    3 روز 22 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    285

    اشاره شهرت صحیح بخاری




    با سلام

    در تاپیک http://www.askdin.com/thread37334.html#post488165 در مورد تاریخچه صحیح بخاری و بعضی از اشکالات مربوط به آن بصورت مختصر بحث شد.
    در این تاپیک گفته شد که:

    شهرت و مقامى كه براى بخارى و فقهاى مذاهب اربعه اهل سنّت به دست آمده به اواخر دوران بنو العباس در قرن هفتم مربوط مى شود كه بررسى علل آن فرصت ديگرى مى طلبد

    حال سوال من اینست که دلایل شهرت و مقام بالای بدست آمده این کتاب در بین علما اهل سنت و در قرن هفتم چیست؟

    بسیار ممنون

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله




    شهرت صحیح بخاری










    کارشناس بحث: استاد مجید



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hrm نمایش پست ها
    دلایل شهرت و مقام بالای بدست آمده این کتاب در بین علما اهل سنت و در قرن هفتم چیست؟

    بسیار ممنون
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وعرض سلام وادب
    بخاری چون کتابِ خود را به پایان رساند، آن را به بزرگان و ائمۀ حدیث اهل سنت، مانند احمد بن حنبل، علی بن مَدینی و یحیی بن معین، عرضه داشت و آنها به صحّت و درستیِ آن، جز چهار حدیث، شهادت دادند. (فتح الباری شرح صحیح البخاری، ص 491)
    صحیح بخاری نزد علمای اهل سنّت اهمیت و اعتبار خاصی دارد؛ اهل سنت دراین امر اتّفاق نظر دارند که صحیح‌ترین کتاب پس از قرآن مجید، صحیح بخاری و پس از آن صحیح مسلم است. (حاجی خلیفه، ج 1، ستون 541؛ قسطلانی، ج 1، ص 19؛ ابن حجر هیتمی، ص 9؛ نَوَوی، ج 1، ص 120) با اینهمه شافعی و برخی دیگر، عنوان «اصحّ الکتب» را به «المُوَطَّأ» مالک بن انس داده‌اند و آن را «اصل اول» و صحیح بخاری را «اصل دوم» نامیده‌اند. ابن حجر (فتح الباری شرح صحیح البخاری، ص 8) در توجیه سخن شافعی گفته که وی هنگامی این حرف را زده که از صحیح بخاری و صحیح مسلم خبری نبوده است. در هر صورت، در میان اهل سنت هیچ کتابی به شهرت صحیح بخاری نیست و دربارۀ آن گاه چنان غلو کرده‌اند که آن را در ردیف قرآن دانسته‌اند.( حیدر، ج 1، جزء 1، ص 78)
    به گفتۀ وجدی (ج 3، ص 482) بعضی به افرادی پول می‌دادند تا احادیث این کتاب را همچون قرآن برای جلب برکات و خیرات آسمانی بخوانند. مقبولیت و اعتبار صحیح بخاری از کثرت شروح و تعلیقات و حواشی آن نیز نمایان است.
    صحیح بخاری را هاله‌ای از قداست فراگرفته و کمتر کسی جسارت به خرج داده و در صحّت احادیث آن و خدشه در سند و راویان احادیثش تردید کرده است. تا جایی که به گفتۀ ابوالحسن مقدّسی، هر یک از راویان احادیثِ صحیحین (= صحیح بخاری و صحیح مسلم) از هرگونه عیب ونقص و انتقاد مبراست. (قسطلانی، ج 1، ص 21) از اینرو بسیاری از حافظان، تمامی احادیث آن را بدون تأمل پذیرفته‌اند و حتی تسلیم کامل در برابر احادیث مزبور را از اصول ایمان و ارکان اسلام دانسته‌اند.( ابوریّه، ص 305 ) ذهبی هنگام ذکر برخی احادیث آن می‌گوید: اگر هیبت صحیح بخاری نبود، می‌گفتم که این احادیث ساختگی است. (ابن حجر عسقلانی، 1404، ج 8، ص 146) به گفتۀ امام الحرمین اگر کسی قسم بخورد که تمامی احادیث صحیحین مطابق با واقع و کلام رسول خداست، قسم او درست است و کفّاره‌ای بر او نیست.( نووی، ج 1، ص 127)
    سلام رسول خدا (ص) به محمد بن اسماعیل بخاری
    اهل سنت براى بالا بردن شخصیت بخارى و نقل فضائلش از هر راه ممکن وارد شده و چیزى در این باره کم نگذاشته‌اند؛ اما فراموش کرده‌اند که نباید همه را از طریق خواب و تعبیر خواب برایش اثبات کنند و شاید چاره‌اى هم جز این نبوده‌ و تنها راه ممکن همین راه بوده‌است.
    یکى از فضائل بخارى که از طریق خواب برایش ثابت شده این است که رسول خدا صلى الله علیه وآله توسط شاگردش به او سلام رسانده‌است. نووى این داستان را از فربرى این‌گونه نقل کرده‌است:
    از طریق ابو عبد الله محمد بن یوسف فربرى روایت صحیح بخارى براى ما روایت شده‌است. فربرى مى‌گوید: رسول خدا صلى الله علیه وسلم را در خواب دیدم به من فرمود: کجا مى‌خواهى بروی؟ گفتم: نزد محمد بن اسماعیل بخارى. آن حضرت فرمود: سلام مرا به او برسان.
    النووی الشافعی، محیی الدین أبو زکریا یحیى بن شرف بن مر بن جمعة بن حزام (متوفاى۶۷۶ هـ)، تهذیب الأسماء واللغات، ج۱، ص۸۶، تحقیق: مکتب البحوث والدراسات، ناشر: دار الفکر – بیروت، الطبعة: الأولى، ۱۹۹۶م.
    نکته تعجب آور این است که رسول خدا صلى الله علیه وآله تنها به بخارى سلام خشک و خالى مى‌فرستد و کدام پیغام دیگرى و تشکر و قدر دانى از زحمات بى‌شائبه او در جمع آورى احادیث نبوى به عمل نمى‌آورد!!.
    بخاری قدم جای قدم رسول خدا (ص) گذاشت
    طبق روایت دیگر، فربرى شاگرد بخارى این بار خود بخارى را در خواب دیده که پشت سر رسول خدا صلى الله علیه وآله راه مى‌رفته است؛ اما راه رفتن او به صورت معمولى نبوده؛ بلکه بسیار دقیق، حساب شده و پایش را جاى پاى رسول خدا صلى الله علیه وآله مى‌گذاشته‌است.
    نووى روایت را این‌گونه نقل کرده‌است:
    از فربرى روایت شده است که من محمد بن اسماعیل بخارى را در عالم خواب دیدم که پشت سر رسول خدا صلى الله علیه وسلم راه مى‌رفت هر زمانى که رسول خدا قدمش را بر مى‌داشت بخارى پایش را جاى قدمش مى‌گذاشت.

    النووی الشافعی، محیی الدین أبو زکریا یحیى بن شرف بن مر بن جمعة بن حزام (متوفاى۶۷۶ هـ)، تهذیب الأسماء واللغات، ج۱، ص۸۶، تحقیق: مکتب البحوث والدراسات، ناشر: دار الفکر – بیروت، الطبعة: الأولى، ۱۹۹۶م.
    ستایش علمای اهل سنت از بخاری
    از نقل داستانهاى خواب و تعبیر خواب که بگذریم علماى اهل سنت در بیدارى نیز از نویسنده صحیح بخارى تعریف و تمجیدهاى فراوانى کرده‌اند.
    بدر الدین عینى که شارح صحیح بخارى است این‌گونه او را مى‌ستاید:
    حافظ (کسى که یک صد هزار حدیث حفظ است) داراى حافظه قوى، نامدار و… همان کسى‌که علماى موثق به حافظ بودنش شهادت داده‌اند و به دقت او، اساتید فن اعتراف نموده‌اند و هیچ یکى از علماى علم روایت منکر فضل او نشده‌اند و حتى دو تن از علما در صحت نقد روایت توسط او تردید نکرده‌اند….
    العینی الغیتابی الحنفی، بدر الدین ابومحمد محمود بن أحمد (متوفای ۸۵۵هـ)، عمدة القاری شرح صحیح البخاری، ج۱، ص۲، ناشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت.
    ابو سعید خادمى نیز او را «امیر المؤمنین در روایت» قلمداد نموده و تصریح نموده که همانند او دیده نشده‌است و از قوه حافظه او به اندازه‌اى تعریف مى‌کند که گویا با یک نگاه تمام کتاب را حفظ مى‌شده است. او مى‌نویسد:
    بخارى کنیه اش ابو عبدالله نامش محمد فرزند اسماعیل بخارى است. بخارى منسوب به بخارا است که شهرى از شهرهاى ماوراء النهر. بخارى در آن جا به دنیا آمد و بخارى براى او و کتابش علم شد. به بخارى «امیرالمؤمنین در حدیث» گفته مى‌شود؛ چرا که همانند او در حفظ و نگهدارى روایت، فهم معناى کتاب خدا و سنت رسول خدا تیز هوشى، دقت نظر، فهم زیاد، کمال زهد، نهایت ورع، اطلاعات فراوان او به طرق روایات و علل آن، دیده نشده‌است. او تعداد صدهزار روایت صحیح و دویست هزار روایت غیر صحیح را حفظ بود. او در کودکى هفتاد هزار روایت را حفظ بود و با یک نگاه تمام کتاب را حفظ مى‌کرد.
    الخادمی، أبو سعید محمد بن محمد (متوفاى ۱۱۵۶هـ) بریقة محمودیة، ج۱، ص۱۸۵، طبق برنامه الجامع الکبیر.
    ملا على قارى در کتاب «مرقاة المفاتیح شرح مشکاة المصابیح»، از سید جمال الدین محدث نقل مى‌کند:
    سید جمال الدین محدث گفته‌است: به بخارى امیر المؤمنین در روایت،‌ یاور روایات نبوى،‌ نشر دهنده میراث هاى محمدى گفته شده است. گفته در زمان بخارى همانند او در حفظ روایت، و پا برجایى روایت، و دانستن معناى کتاب خدا و سنت رسول خدا…… دیده نشده‌است.
    ملا علی القاری، نور الدین أبو الحسن علی بن سلطان محمد الهروی (متوفاى۱۰۱۴هـ)، مرقاة المفاتیح شرح مشکاة المصابیح، ج۱، ص۵۷، تحقیق: جمال عیتانی، ناشر: دار الکتب العلمیة – لبنان/ بیروت، الطبعة: الأولى، ۱۴۲۲هـ – ۲۰۰۱م.
    نووى در کتاب «تهذیب الأسماء واللغات» اعتراف احمد بن حنبل را در مورد بخارى نقل کرده‌است:
    از امام احمد بن حنبل روایت شده که او گفته‌است: خراسان فردى همانند محمد بن اسماعیل بیرون نداده‌است.
    النووی الشافعی، محیی الدین أبو زکریا یحیى بن شرف بن مر بن جمعة بن حزام (متوفاى۶۷۶ هـ)، تهذیب الأسماء واللغات، ج۱، ص۸۶، تحقیق: مکتب البحوث والدراسات، ناشر: دار الفکر – بیروت، الطبعة: الأولى، ۱۹۹۶م.
    به همین مقدار در نقل فضائل خود محمد بن اسماعیل بخارى و کتابش بسنده مى‌کنیم.



  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    139
    حضور
    3 روز 22 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    285



    بسیار ممنون
    اما دلیل این همه ارج نهادن اهل سنت به این کتاب چیست؟
    همچنین چرا علما شیعه این کتاب را فاقد اعتبار می دانند؟

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hrm نمایش پست ها
    اما دلیل این همه ارج نهادن اهل سنت به این کتاب چیست؟
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وسلام وعرض ادب
    جواب سوال شما در پاسخ قبل داده شد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط Hrm نمایش پست ها
    همچنین چرا علما شیعه این کتاب را فاقد اعتبار می دانند؟
    دلیل آن این است که راویان آن به نظر علماء شیعه معتبر نیستند.

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980



    این کتاب در نزد شیعه کتاب درجه 8 است اگر اشتباه نکنم
    و این معلوم است که صحیحین براش سند اصلا نیست ،یعنی صحیح بخاری و مسلم یک سند صحیح برای چنین کتابی وجود ندارد تحدی می کنم یک سند صحیح
    شبکه کلمه که نتوانست بیاره ویکی هم اوردند که ضعیف بود
    ولی سند کتب ما در کتاب وسائل الشیعه یا مستدرک به گمانم اخر کتاب چندین سند اورده شده است و لی صحیحینی هیچ سندی ندارد و کتابی که سند نداره به هیچ درد نمی خوره (سند طبق مبانی رجالی ای که شبکه ها معلوم کرده اند که اهل سنت می گند این ها اهل سنت هستند )
    اینم گاف های عبدالله حیدری در مورد انتساب این کتاب و نقد ان
    http://valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=22717
    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  13. صلوات

    Hrm

  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hrm نمایش پست ها
    حال سوال من اینست که دلایل شهرت و مقام بالای بدست آمده این کتاب در بین علما اهل سنت و در قرن هفتم چیست؟
    با سلام

    دقت در صحیح بخاری نشان میدهد که وی یا راویان وی بیشترین دشمنی با اهل بیت (ع) را داشته اند وتا جائیکه ممکن بوده ، احادیث را مقطوع و ناقص وتحریف نموده اند ، برای مثال در مورد حدیثی که حضرت امیر المومنین (ع) ابوبکر وعمر را کاذب وغادر واثم و خائن میداند ، جناب بخاری بجای این کلمات آورده کذا وکذا !!!!

    و یا در جریان ابلاغ آیات اول سوره فاضحة المنافقین توسط ابوبکر وعزل وی حدیث را طوری می پیچاند تا مقام ابوبکر محفوظ بماند !!!!!

    همچنین از متواتر ترین حدیث اسلام یعنی حدیث غدیر نیز نامی نمیبرد !

    نکته دیگر شهرت وی بعدا توسط سیاست مخالفین منتشر شد و در قرون سوم و چهارم ، محدثینی غیر از وی نیز مشهور بودند .


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    43
    حضور
    10 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات:
    1



    بسم الله الرحمن الرحیم.
    با سلام خدمت دوستان عزیز.
    صد البته شاید درک مقام و منزلت امام بخاری در میان اهل سنت برای برادران عزیز شیعه بسیار سخت است، دلیل این سوال برادر عزیز ما نیز دقیقا همین است.

    باید توجه داشت که درصد بسیار بالای صحت احادیث کتاب صحیح بخاری موجب اهمیت کتاب صحیح بخاری گشته است تا جائی که بعضی از علما چون امام احمد بن حتبل فقط 4 حدیث آن را تضعیف کرده اند، عده ای بیشتر و عده ای کمتر.

    اما باید توجه داشت که امام بخاری و امام مسلم اولین اشخاصی بودند که کتب صحیح را نگاشتند و صحت آن هم اثبات شد، چونان که اشخاصی دیگر نیز کتب صحیح نگاشتند مانند صحیح ابن ماجه، امام علمای صدر بزرگان آن را صحیح ندانستند.


    جالب اینجاست که شیعیان عزیز در حالی به صحت صحیح بخاری خدشه وارد می کنند که خود هنوز از تصحیح کتب حدیثی عاجز مانده اند! امروزه اهل سنت با وجود یک کتاب حدیثی صحیح معیار حدیثی خود را می دانند و دچار معیارهای اخباری و اصولی نشده اند.

    جالب است که بعضی از این ایرادات به قدری خنده دار است که اصلا ارزش بررسی ندارد! مانند اینکه چرا نام شاگردان و خود امام بخاری در سند احادیثش ذکر شده است!!!

  17. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980



    اقای خالد شما اصلا می دانید که حتی یک سند صحیح برای کتاب بخاری وجود ندارد ؟؟چه شکلی همه اش را صحیح می گیرد ؟؟
    اقای عبدالله حیدری که این قدر گاف داد و نتونست یک سند صحیح برای کتاب بخاری بیاورد با اینکه کتب مانند اصول کافی چندین سند دارد
    نقل قول نوشته اصلی توسط خالد ابن ولید نمایش پست ها
    هنوز از تصحیح کتب حدیثی عاجز مانده اند
    اصلا لازم نیست دوست عزیز من .علمای ما هر کدوم برای خودشان کتابی داشتند که کدوم صحیح است و کدوم ضعیف همه علما دارند شکی نیست دقت کنید عالم گفتم.، خوب حالا بیاند این کتاب را چاپ بکنند به چه درد می خورد ؟؟؟به دردی نمی خورد چون اجتهادات هر عالمی برای خودش حجت است و پس لازم ندیدند که کتبی تصحیحی بزنند
    خوب چرا مالک تصحیح نزد بر کتابش ؟؟چرا کسی مثل امام احمد بن حنبل تصحیح نزد ، اینا عالم جرح و تعدیل نبودند ؟؟



    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  18. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    نقل قول نوشته اصلی توسط خالد ابن ولید نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم.
    با سلام خدمت دوستان عزیز.
    صد البته شاید درک مقام و منزلت امام بخاری در میان اهل سنت برای برادران عزیز شیعه بسیار سخت است، دلیل این سوال برادر عزیز ما نیز دقیقا همین است.

    باید توجه داشت که درصد بسیار بالای صحت احادیث کتاب صحیح بخاری موجب اهمیت کتاب صحیح بخاری گشته است تا جائی که بعضی از علما چون امام احمد بن حتبل فقط 4 حدیث آن را تضعیف کرده اند، عده ای بیشتر و عده ای کمتر.

    اما باید توجه داشت که امام بخاری و امام مسلم اولین اشخاصی بودند که کتب صحیح را نگاشتند و صحت آن هم اثبات شد، چونان که اشخاصی دیگر نیز کتب صحیح نگاشتند مانند صحیح ابن ماجه، امام علمای صدر بزرگان آن را صحیح ندانستند.


    جالب اینجاست که شیعیان عزیز در حالی به صحت صحیح بخاری خدشه وارد می کنند که خود هنوز از تصحیح کتب حدیثی عاجز مانده اند! امروزه اهل سنت با وجود یک کتاب حدیثی صحیح معیار حدیثی خود را می دانند و دچار معیارهای اخباری و اصولی نشده اند.

    جالب است که بعضی از این ایرادات به قدری خنده دار است که اصلا ارزش بررسی ندارد! مانند اینکه چرا نام شاگردان و خود امام بخاری در سند احادیثش ذکر شده است!!!

    با سلام

    کسی که تاریخ اسلام را بدقت دوره کرده بخوبی فریاد میزند که اگر شیعه نبود امروز رسمی از اسلام نبود !

    در زمانیکه اسم نوزادی اگر علی بود او را میکشتند جناب بخاری با آزادی و رفاه و آسایش تمام زیر چتر خلفا به جمع آوری احادیث منتشر بین مردم مشغول بود درحالیکه زبان ابن سکیت را بجرم بازگویی احادیث رسول الله (ص) از حلقومش بریدند !!!!!

    در زمانیکه امیر المومنین (ع) را خانه نشین کردند بفرمان ابوبکر وعمر وعثمان ، زید بن ثابت ناصبی و دوست یهود ، مامور جمع قران میشود در حالیکه بنص همین بخاری حضرت رسول (ص) قران را بین دو جلد جمع کرده بود ! هدف خلفا از این دوباره کاری چه بود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


    با اینکه تمام قدرت نزد اهل سنت و جماعت بود و شیعیان فرصت نفس کشیدن نداشتند این چنین دسته گلی به آب دادند که امروز حتی در قران مجید تواتر وقرائتی یکسان نداریم وحتی در وضو و نمازی که روزانه در جلوی چشم صدها وهزاران صحابی توسط رسول الله (ص) انجام میشده هزاران اختلاف وتفرقه وجود دارد !!!!!!!!!!!!!!!!

    لعنت وبیل خدای متعال بر ظالمینی که بشریت را از رفاه وسعادت وعدالت محروم ساختند و در امانت خیانت نمودند .



صفحه 1 از 14 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود