جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از کل شیء در این آیه چیست؟ «وَ مِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099

    اشاره منظور از کل شیء در این آیه چیست؟ «وَ مِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»




    سلام
    منظور از کل شیء در این آیه چیست؟ وَ مِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
    اگر از احادیث پاسخ دهید بهتر است. آیا این شامل تمام مخلوقات می شود؟ ظاهر آیه که اطلاق را می رساند اما آیا دلیلی بر تخصیص آیه وجود دارد؟
    با تشکر

    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۰:۳۲

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    منظور از کل شیء در این آیه چیست؟ «وَ مِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»









    کارشناس بحث: استاد میقات



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    سلام
    منظور از کل شیء در این آیه چیست؟ وَ مِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
    اگر از احادیث پاسخ دهید بهتر است. آیا این شامل تمام مخلوقات می شود؟ ظاهر آیه که اطلاق را می رساند اما آیا دلیلی بر تخصیص آیه وجود دارد؟
    با تشکر



    «وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»
    و از هر چيز دو جفت آفريديم، شايد متذكّر شويد. (ذاریات، 49)


    با سلام و درود

    در این زمینه برداشت های تفسیر متفاوت است:

    1. قول مشهور این است که مراد از زوج، صنف و مطلق هر دو چیز متقابل است یعنی آيه به اصناف مختلف موجودات جهان اشاره دارد كه به صورت زوج زوج، در آمده است، مانند شب و روز، نور و ظلمت، دريا و صحرا، خورشيد و ماه، نر و ماده، و ... .

    2. زوجیت، به ذرات مثبت و منفی اشاره دارد؛ یعنی تمام اشياى جهان از ذرات مثبت و منفى ساخته شده، و امروزه از نظر علمى مسلم است كه اتم ها از بار الكتريسته منفى (الكترون) و مثبت (پروتون) تشکیل شده اند.

    3. مراد از زوجین، زن و شوهر است.

    ______________
    (ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏9، ص 242؛ ترجمه الميزان، ج ‏18، ص 573؛ تفسير نمونه، ج ‏22، ص 376)

    منظور از کل شیء در این آیه چیست؟ «وَ مِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125




    روایتی در تأیید قول مشهور:



    در حديثى از امام على بن موسى الرضا علیه السلام به اين معنا (مطلق هر دو چیز متقابل) اشاره شده، ایشان مى‏ فرمايند:

    "بِمُضَادَّتِهِ بَيْنَ الْأَشْيَاءِ عُرِفَ أَنْ لَا ضِدَّ لَهُ وَ بِمُقَارَنَتِهِ بَيْنَ الْأَشْيَاءِ عُرِفَ أَنْ لَا قَرِينَ لَهُ ضَادَّ النُّورَ بِالظُّلْمَةِ وَ الْيُبْسَ بِالْبَلَلِ وَ الْخَشِنَ بِاللَّيِّنِ وَ الصَّرْدَ بِالْحَرُورِ مُؤَلِّفٌ بَيْنَ مُتَعَادِيَاتِهَا وَ مُفَرِّقٌ بَيْنَ مُتَدَانِيَاتِهَا دَالَّةً بِتَفْرِيقِهَا عَلَى مُفَرِّقِهَا وَ بِتَأْلِيفِهَا عَلَى مُؤَلِّفِهَا وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ تَعَالَى «وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون‏»"

    [خداوند] اشياء جهان را متضاد آفريده تا روشن شود براى او ضدى نيست، و آن ها را با هم قرين ساخته تا معلوم شود قرينى براى او نيست، نور را ضد ظلمت، و خشكى را ضد ترى، و خشونت را ضد نرمش، و سرما را ضد گرما قرار داده، در عين حال اشياء متضاد را جمع كرده و موجودات نزديک بهم را از هم جدا نموده تا اين جدايى دليل بر جدا كننده و آن پيوستگى دليل بر پيوند دهنده باشد، و اين است معنى «وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ».(كافی، کلینی، ج ‏1، ص 139؛ التوحيد، شیخ صدوق، ص 37)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۲/۱۲/۲۰ در ساعت ۲۱:۰۶
    منظور از کل شیء در این آیه چیست؟ «وَ مِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    با عرض سلام و تشکر بابت پاسخگویی
    آیا این کل شیء شامل موجودات مجرد مثلا جبرئیل هم می شود و یا فقط شامل موجودات مادی می شود؟
    با تشکر مجدد از شما


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    با عرض سلام و تشکر بابت پاسخگویی
    آیا این کل شیء شامل موجودات مجرد مثلا جبرئیل هم می شود و یا فقط شامل موجودات مادی می شود؟
    با تشکر مجدد از شما


    با سلام و درود

    در این زمینه مطلب خاصی پیدا نکردم، ولی با توجه به روایت ذکر شده، که خداوند اشياء جهان را متضاد آفريده تا روشن شود براى او ضدى نيست، و آن ها را با هم قرين ساخته تا معلوم شود قرينى براى او نيست؛ می توان این احتمال را مطرح کرد که این عمومیت دارد و اختصاص به عالم ماده ندارد.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ در ساعت ۰۰:۰۳
    منظور از کل شیء در این آیه چیست؟ «وَ مِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125

    جمع بندی




    پرسش:
    منظور از کل شیء در آیه «وَ مِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» چیست؟ و آیا این شامل تمام مخلوقات (مادی و غیر مادی حتی مجردات) می شود؟

    پاسخ:
    «وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»؛ و از هر چيز دو جفت آفريديم، شايد متذكّر شويد.(1)
    با سلام و درود
    در این زمینه برداشت های تفسیری متفاوت است:
    1. قول مشهور این است که مراد از زوج، صنف و مطلق هر دو چیز متقابل است یعنی آيه به اصناف مختلف موجودات جهان اشاره دارد كه به صورت زوج زوج، در آمده است، مانند شب و روز، نور و ظلمت، دريا و صحرا، خورشيد و ماه، نر و ماده، و ... .
    2. زوجیت، به ذرات مثبت و منفی اشاره دارد؛ یعنی تمام اشياى جهان از ذرات مثبت و منفى ساخته شده، و امروزه از نظر علمى مسلم است كه اتم ها از بار الكتريسته منفى (الكترون) و مثبت (پروتون) تشکیل شده اند.
    3. مراد از زوجین، زن و شوهر است.(2)
    روایتی در تأیید قول مشهور:
    در حديثى از امام على بن موسى الرضا علیه السلام به اين معنا (مطلق هر دو چیز متقابل) اشاره شده، ایشان مى‏ فرمايند:
    "بِمُضَادَّتِهِ بَيْنَ الْأَشْيَاءِ عُرِفَ أَنْ لَا ضِدَّ لَهُ وَ بِمُقَارَنَتِهِ بَيْنَ الْأَشْيَاءِ عُرِفَ أَنْ لَا قَرِينَ لَهُ ضَادَّ النُّورَ بِالظُّلْمَةِ وَ الْيُبْسَ بِالْبَلَلِ وَ الْخَشِنَ بِاللَّيِّنِ وَ الصَّرْدَ بِالْحَرُورِ مُؤَلِّفٌ بَيْنَ مُتَعَادِيَاتِهَا وَ مُفَرِّقٌ بَيْنَ مُتَدَانِيَاتِهَا دَالَّةً بِتَفْرِيقِهَا عَلَى مُفَرِّقِهَا وَ بِتَأْلِيفِهَا عَلَى مُؤَلِّفِهَا وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ تَعَالَى «وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون‏»"
    اشياء جهان را متضاد آفريده تا روشن شود براى او ضدى نيست، و آن ها را با هم قرين ساخته تا معلوم شود قرينى براى او نيست، نور را ضد ظلمت، و خشكى را ضد ترى، و خشونت را ضد نرمش، و سرما را ضد گرما قرار داده، در عين حال اشياء متضاد را جمع كرده و موجودات نزديک بهم را از هم جدا نموده تا اين جدايى دليل بر جدا كننده و آن پيوستگى دليل بر پيوند دهنده باشد، و اين است معنى «وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ».(3)
    اما این که محدوده شمول این آیه چقدر است و شامل مجردات نیز می شود یا نه باید گفت مطلب خاصی پیدا نشد، ولی با توجه به روایت ذکر شده، که خداوند اشياء جهان را متضاد آفريده تا روشن شود براى او ضدى نيست، و آن ها را با هم قرين ساخته تا معلوم شود قرينى براى او نيست؛ می توان این احتمال را مطرح کرد که این عمومیت دارد و اختصاص به عالم ماده ندارد.

    ___________

    1. ذاریات، 49.
    2. ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏9، ص 242؛ ترجمه الميزان، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏18، ص 573؛ تفسير نمونه، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏22، ص 376.
    3. كافی، کلینی، نرم افزار جامع الاحادیث نور، ج ‏1، ص 139؛التوحيد، شیخ صدوق، نرم افزار جامع الاحادیث نور، ص 37.


    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۶/۰۳/۲۲ در ساعت ۱۴:۴۸
    منظور از کل شیء در این آیه چیست؟ «وَ مِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  15. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۱۸, ۱۷:۵۳
  2. پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۸/۰۶, ۰۹:۴۳
  3. پاسخ: 32
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۲/۲۵, ۱۷:۱۲
  4. آیا منظور از وَفَدَينَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ امام حسین است؟
    توسط غلامعلی نوری در انجمن تفسیر موضوعی
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۱/۲۱, ۲۳:۵۳
  5. فاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ
    توسط محمد در انجمن سؤالات و شبهات تفسیري
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۰/۱۶, ۲۲:۳۹

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود